|
||||
|
||||
1 צמצמום עצמו? א) האם אתה מתכוון לצמצום אלוהים ב) ואם כן האם הוא בר חלוף כפי שאתה מציג זאת? 2 אם זוהי האשלייה של המציאות בלבד היכן המציאות האמיתית ומהי? 3 אתה מציג את אלוהים בתור הכל אם אלוהים הכל איך יש קיום ל"נפשותינו"? אם יש 4 אם אלוהים היה מאז ומתמיד מה היה המפץ הגדול? |
|
||||
|
||||
1. א) כן ב) לא 2. שאלה עמוקה שאלת. 3. כמו שאלה 2 ששאלת - שאלה זו היא עמוקה. יש לי דעה ויש לי אינטואיציה ואני חושב שאני מבין את התשובות ל-2 ו-3 אך אינני חושב שניתן לענות עליהן במכתב של כמה משפטים והיות וענינים אלו הם כה עמוקים וכה קל ליפול בהם. מעבר לזאת אני חושש שמה שאני חושב שאני יודע בנושאים אלה אינו האמת המלאה ויכול אני להטעות אותך. לכן מוטב לי לומר לך שאינני יודע את התשובה ל-2 ו-3, לשבח אותך על עומק המחשבה המבורך ולהציע לך לחפש את התשובות ככל יכולתך - אשמח לעזור ולהפנות - אם יש צורך בכך. 4. מאורע שקרה לפני 13.7 מליארד שנה לפי השערות המדענים. שבאמצעותו נוצר החומר מאנרגיה ובעצם כמעט כל הדברים שאנו מגדירים כיקום. |
|
||||
|
||||
1 השתלשלות העניינים בקצרה: תגובה 133523 שלך גורסת: "כל היקום המוכר לנו בעצם התאפשר ע"י צמצום עצמו וע"י כך הוגדר גבול של מקום וזמן שבו יוכל להתקיים עולם" תזכורת: עצמו=אלוהים שאלתי בתגובה 133574: "צמצמום עצמו? א) האם אתה מתכוון לצמצום אלוהים ב) ואם כן האם הוא בר חלוף כפי שאתה מציג זאת" ענית בתגובה 133653 א=כן ב=לא לפי תגובתך צורת וכו' של היקום התאפשרו על ידי צמצום היקום במקום וזמן באותה תגובה כתבת: "אין שום דבר אחר מלבדו - היות והוא המציאות כולה" תזכורת הוא=אלוהים אם אלוהים אין שום דבר מלבדו כלומר הוא הכל הטענה כי הוא כל המציאות מחזקת זאת כלומר אלוהים הוא היקום והיקום הצטמצם בזמן המסקנה היא כי אלוהים מוגבל בזמן ולכן בר חלוף 3+2 נסה לענות עליהן אף אם תיפול מידי פעם אני מעוניין לשמוע את דעתך 4 א) חומר מאנרגיה? אני סבור כי מניחים שהמפץ הגדול התרחש בפיצוץ של חומר דחוס אך אולי יש כאן אילו אסטרו פיסיקאים או חובבים שיענו על כך ב) כמעט כל הדברים? מדוע לא כל הדברים (אסטרו פיסיקאים?) ג) ענית לי על השאלה מה היה המפץ הגדול על פי ההנחות המקובלות כיום על המדענים אך לא ענית לי איך המפץ הגדול מסתדר עם אלוהים ואיזו משמעות יש לו על פי היהדות ואמונתך |
|
||||
|
||||
אוסף של רעיונות מיסטיים-פילוסופיים או פילוסופיים-מיסטיים, תלוי איזה כתבים קוראים, ואיך קוראים אותם, שאינם יהודים במיוחד אלא עשויה שכבות מעורבבות של הגות יוונית, מוסלמית ורבנית, שגם שואבת הרבה מרעיונות קדומים יותר. בכוונה אני לא כותב פגאניים או אליליים משום שתארים האלה נתפסים על ידי מסיונרים יהודים כאמונות שפלות או מבוזות, ולא היא. ההגות הזו היא רקורסיבית שנסמכת על עצמה, ולדוגמא אביא מדברי א.י. הכהן קוק שכתב על אבולוציה וגאולוגיה במסגרת של מעשה בראשית וצימצום האלוהות. (אני לא מומחה לדברי קוק אבל אני מניח שהדברים האלה מיצגים את מחשבתו בנושא). לפני קוק, הבנתי שהמגיב המתקרא "מאמין באלוהים" (שעדיין לא קראתי הסבר מספר מדוע יש להחליף ה' עם ק'), שואב את הידע שלו על בריאת העולם, מן הסתם מכתבי קבלה ומדרשים על התורה. למשל, כותב "המאמין" ש"כיום יש הסתר" או אחרים כותבים ש"כבר 2500 שנה אין ניסים", וזאת מתוך הנחה לא ברורה ש"פעם" היתה התגלות וקרו ניסים. איך הם יודעים זאת? על פי מה שכתוב במקורותיו, אותם מקורות שראשית כל _מצווים_ על אמונה בנס, בהתגלות, וכותבים על ההתגלות וההסתר ועל נס כי היה כתוב...במקורות. כך גם קוק מביא אסמכתאות גאולוגיות דווקא ממדרשים שונים, ששם הוא מוצא ראיה להשתלשלות הענינים בריאת העולם "שהיה [אלוהים] בורא עולמות ומחריבן". על זה מוסיף ש"כולם יודעים" (ממצאים סטטיסטיים לא מצורפים) שהתורה כתובה ברמזים, ולכן הוא מסיק מהמדרש הנ"ל (שהוא פרשנות מאוחרת על התורה, שהיא עצמה אוסף של כתבים אלוהיים, כמובן) על דרך התפתחות העולם. אגב, חוץ מהמלה "גאולוגיה" כל שאר הציטוטים במאמר שלו לקוחים באופן בלעדי מהכתובים הרבניים. אבל, לשם כך צריך להראות שהתורה היא אמיתית ונראה לי שאיך שלא נתפתל נישאר עם הכלל התמומצת (ששאוב מפיפלוסופיה מוסלמית אאל"ט) שהוא הוכחת הקדמוניות. אם נקרא הוגה חד כמו הרמב"ם נראה שהוא מבסס את אמיתות התורה על...התורה. אמנם נראה שהכל עולה יפה ומתיישב במסגרת המחשבתית שלו, ואכן זה מרתק לראות את המבנים המונומנטליים האלה, אבל הוא שואב את התקפות (שורוק) מתוך עצמו. |
|
||||
|
||||
אתה כל כך מבולבל. לא נורא אני אנסה להבהיר את הדברים. א) כבר אמרתי בעבר לא אחת שהיקום אינו המציאות כלל היות והוא זמני (לשיטתי) - הדבר היחיד שהו מציאות הוא אלוקים ואילו את היקום ניתן להמשיל לשבריר מחשבה או כדברי חז"ל מאמר של אלוקים. ב) אני חושב שהאטומים הראשונים נוצרו זמן מה לאחר המפץ הגדול (שמימן הוא כמובן הראשון מבינהם) בכל מקרה אם אתה רוצה לדעת יותר: דרך אגב מאוד מעניין שסטיבן הוקינג כמעט מצליח להבין בכוח שכלו שלמרות שלגבינו יש התחלה (במרחב הזמן הממשי) - במרחב הזמן המדומה אין התחלה כזאת - אך הוא נופל בכך שלפי דעתו זאת הסיבה שאין בכלל לדבר על התחלה או בורא - אך כאן הטעות. להיפך זה נותן לנו מעט אינטואיציה להבין איך בורא שהו מעבר לזמן יכול בכלל ליצור משהו זמני לזמן מוגדר... ג) כמו כן חשוב לציין שלא כולם מסכימים שתאורית המפץ הגדול מייצגת נאמנה את הדרך שבה נוצר היקום - פשוט חומר מרתק. ד) ומשהו פיקנטי לסיום: |
|
||||
|
||||
1 לא ענית על תגובתי אשמח אם תחזור ותקרא אותה שוב 3+2 אם תוכל לנסות להסביר ולהבהיר אודה לך מאוד 4 חומר מאוד מעניין בקשר למפץ נהניתי ממנו 1 אך שוב אני מעוניין לשמוע את דעתך בעניין הבריאה אלוהים והמפץ 1 למעט המאמר באנגלית שלא קראתי |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |