|
||||
|
||||
כשהאימאם המדובר ינהיג את העם הפלשתיני, וכל אומות ערב יעשו כדברו, אפשר יהיה לומר שמצאת סימוכין לדבריו של אדון חרדון. |
|
||||
|
||||
בטח. ערפאת גם לא עושה פיגועים. הם רק נעשים מתחת לשמלתו של הראיס. . . כמו שעל תעמולת הזוועה של גבלס היטלר לא היה אחראי, כי לא גבלס הנהיג את האומה הגרמנית. הדוגמה של האימאם הזה בודאי אינה יחידה. היא מאפיינת מגמה כללית שידעתי עליה, ולכן התערבתי בדיון, אם כי לא יכולתי לשים בדיוק את האצבע על מקרה ספציפי כי לא התכוננתי לכך. אגב, רק אתמול שמעתי מפי אשתי על ידיעה ששמעה ברדיו בדבר קבוצה מצרית שפועלת תחת שמלתו של מוברק שאומרת בדיוק את אותו דבר: היהודים משולים לקופים וחזירים שצריך להשמידם. לא הבאתי זאת כי לא הייתה לי קישורית מתאימה. (לדוגמה של האימאם, אגב, יש לי קישורית אם תרצה.) אני חושב שאתה חייב התנצלות לאדון חרדון, אבל אני גם *יודע* שלא תעשה זאת. אין לי שום כוונה לענות על שלל הסעיפים שירדו עלי עכשיו. אבל אם במקרה אתקל בדוגמאות נוספות כמו זאת, בודאי אביא אותן. |
|
||||
|
||||
דרשת יום שישי של 1/11/02 , נישאה ע"י ד"ר מחמוד מוסטפה נאג'ם, במסגד שייך עג'לין בעזה, ושודרה ב/טלויזיה של הרש""פ/. עניין היהודים כחזירים וקופים מופיע בהרבה דרשות, אצל מטיפים שונים, בארצות ערב השונות. לכן אני מניחה שמדובר בדימוי קבוע, אולי מהקוראן או הכתבים האיסלמיים. |
|
||||
|
||||
זוהי תופעה רווחת. הרבה אנשים מנסים ללמוד מקופים על התנהגות בני אדם (דיון 1249). |
|
||||
|
||||
1 תלוי אם את שואל את רפול או את הרב עובדיה. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אני אצא ואשב בצד ואנסה לחשוב מה לעזאזל אני יכול לעשות כדי להוכיח לעולם שאינני קלטי. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אין פה שום דבר שקרוב אפילו להסתה להשמדת עם, כפי שדב והחרדון טוענים. יש פה טענות קשות כלפי היהודים, יש פה טענה שהם יבואו על עונשם מידי אללה, יש פה טענה ש'אללה הפך אותם לקופים וחזירים' (לא כל-כך ברור למה זה בעבר ולא בעתיד, אבל אני מניח שזה התרגום מערבית). הדבר הכי חזק שיש כאן הוא הבעת תקווה ששומעי הדרשה יהיו הכלים שבאמצעות אללה יעניש את היהודים. כלומר - יש כאן ללא ספק קריאה לאלימות, אך כלל וכלל לא קריאה להשמדה ולבטח לא קריאה הנובעת מ'עצם מהותו של היהודי'. |
|
||||
|
||||
בציטוט שאני הבאתי צוטטו דברים שנאמרו בדרשת יום שישי ע"י אימאם של הרשות הפלשתינית, ושודרו בטלוויזיה שלה: "היהודים הם כ . . . שיש להשמידם". קשה למצוא אמירה כל כך בוטה וישירה שיש בה קריאה להשמדת העם היהודי (הסטת הדיון ע"י סמילי לשאלה: "מי הוא יהודי ?" דומה בעיני לתגובה "מה זאת 'שמש' ?" או "מה זה 'עולה' ?", כהתפלמסות עם הקביעה: "השמש עולה במזרח", ואני משתדל לאחרונה בויכוחים עם סמילי (ככל יכולתי, אבל לא תמיד מצליח), לא להיכנס לשדות חסרי התכלית האלה, שכל מי שמאד רוצה יכול להיכנס אליהם מכל נקודה ובקשר לכל עניין). עם זאת, כפי שכבר אמרתי, הדעה שלי שבתעמולה הערבית בכלל והפלשתינית בפרט ישנם אלמנטים ברורים של הסתה להשמדת העם היהודי אינה מושתת על אמירה יחידה, לא זאת ולא אחרות, אלא על המכלול כולו, וההתרשמות האישית הסובייקטיבית שלי ממנו. לגבי שימוש רטורי בטקסטים דתיים לצרכי הסתה, מה שחשוב אינו מה שנאמר בטקסט עצמו, אלא האופן שבו נעשה בו שימוש. למשל, במקורות שלנו כתוב שהמתנחלים בארץ קבלו "הוראה מפורשת" מאלוהים להשמיד את יושבי הארץ. זה כתוב, ואת הכתוב אי אפשר לשנות. אם מישהו אצלנו ירצה להסית להשמדת הפלשתינים, לא תהיה לו שום בעיה להשתמש בטקסטים האלה, ולתת להם את הפרוש הפשוט והישיר. אבל זאת עובדה שלא תמצא אצלנו איש שמחפש את הטקסטים האלה, ואני בטוח שאם איזה רב בכל זאת ידבר עליהם הוא לא ייתן להם את הפרוש הישיר הזה, כי איש אצלנו לא חושב כך. בקישור שהביאה אסתי ישנם ציטוטים מהקוראן בדבר היהודים שמושווים לקופים וחזירים והעינויים שהם צריכים לעבור. עצם ההידרשות לטקסטים האלה ע"י אנשי הדת הפלשתינים והערבים האחרים בתקופתנו הטעונה אומרת דרשני. אין שם "הוכחה סמילית" שהם קוראים להשמדת היהודים, אבל אני מבין את עצם החיטוט האובססיבי בטקסטים האלה שוב ושוב, ככוונה מפורשת של הסתה להשמדת העם היהודי. בזמנו, בנאום בדרום אפריקה, השתמש ערפאת בטקסט דתי עתיק: הסיפור על הפרת החוזה עם שבט הקורייש ע"י מוחמד. אחמד טיבי סיפר לנו שבטקסט דובר על כך שבעצם הקורייש היו הראשונים שהפרו את החוזה, ואי הקיום מצד מוחמד, שהשמידם בעקבות כך, בא רק כתגובה. אבל אני, ששמעתי את התרגום לעברית וההקלטה של דברי ערפאת, לא היה לי כל ספק: ערפאת השתמש בסיפור הדתי העתיק כדי להסביר שאין לו שום כוונה לעשות שלום עם מדינת ישראל, כפי שבאמת התברר לבסוף. כאמור, סוף הסיפור העתיק הוא שמוחמד השמיד את הקורייש. כפי שאני מפרש את הדברים ערפאת התכוון מאד גם לחלק הזה בסיפור. אם הסיפור עצמו תואם את מה שאחמד טיבי מספר לנו, או מה שסיפרו לנו מזרחנים אחרים שמדובר על הפרת חוזה מפורשת מצד מוחמד, זו לא הנקודה. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
המושג הזה מזכיר לי כמה דברים, אבל אף אחד מהם אינו קשור בנושא הדיון: קריאה או הסתה להשמדת עם. |
|
||||
|
||||
או הסתה כנגד הסמולנים ומדיניותם. |
|
||||
|
||||
מה הבעיה ב "הסתה כנגד מדיניות" ? הרי זה מה שכל בעל מודעות פוליטית, וגם אני ואתה עושה כל הזמן. |
|
||||
|
||||
יש הבדל בין ביקורת על מדיניות לבין טענות על בגידה וחוסר לגיטימציה שהן הסתה. |
|
||||
|
||||
אאל''ט, זו הטענה שהדבקת לדרשה הפלסטינית הנ''ל. אם זה לא כך, אנא הבהר. |
|
||||
|
||||
"דין רודף" הוא בסך-הכל שם מן המקורות לכלל סביר, שמקובל על כל מערכות המשפט: אם אדם רודף אחרי אחר כדי להרוג אותו, חיי הנרדף קודמים לחיי הרודף. השימוש הפסול הוא כמובן היישום של הכלל הזה במקרה של מנהיג פוליטי, אבל זה כבר לא קשור למקורות. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי. מה זה אאל"ט ? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
לא. הנושא עליו התנהל הדיון לא היה הסתה לרצח אלא הסתה לרצח עם. הסתה לרצח היא משהו אחר, אבל משהו אחר גם כן רע. יגאל עמיר הצדיק את רצח רבין ע"י שימוש בהלכה: "דין רודף", וטען שקבל לפרשנותו אישור מאיזה רב. הרב הזה לא נמצא, אבל כל הרבנים שנמצאו לא פרשו כך את ההלכה. לכן האשם היחיד שנמצא הוא יגאל עמיר, ובגין אשמתו הוא גם נמצא היום במקום מתאים. |
|
||||
|
||||
1. מאד נח לא לענות שאין לך תשובה, הכי נח שיש לך תרוץ, כמו "שלל הסעיפים", שהוא בכלל "אשמת" המתדיין השני, כדי לצאת מדיון ברגע בו אתה מבין שטעית. 2. גבלס עמד בראש משרד ממשלתי, האימם המדובר הוא אדם פרטי, כשתמצא משפטים דומים שנאמרים ע"י ההנהגה, או כשתמצא עדות לכך שהדברים נאמרים ע"י רב (למעשה, כל, אבל נוותר לכם). 3. כשמנסים להסיט *עם* שלם, אי אפשר לעשות את זה במסתור. פשוט מפני שאתה חייב להגיע ל*כל* העם. לכן, אם האמירה היחידה שמצאתם נאמרה דרך צד שלישי, לא מצאתם כלום. 4. בודאי שהאמירה של האימם אינה היחידה, אבל זה לא מה שאתה צריך למצוא, לא אם אתה מעוניין להגן על עמדתו של אדון חרדון. 5. בו, רגע, נפרק את האמירה לחלקים. א. החלק הראשון, הוא השוואה לבעלי חיים, מזכיר לי את "שועלים שעלו בדרגה, ועכשיו הם נחשים ועקרבים", שאמר שר ישראלי, או את הרב שקה לערבים "נחשים צפעוניים". בנוסף, הוא לא מבהיר מה עושה את היהודים לבע"ח, האם זה משהו מהותי, או משהו שניתן לשינוי (ואז, כזכור הדוגמא נהפכת ללא מעניינת). ב. החלק השני, הבעייתי כביכול, קורא להשמדה, אבל, לא מבהיר איזה סוג של השמדה, האם האימאם רוצה להשמיד יהודים שהתאסלמו? האם גם הם "קופים וחזירים"? כנראה שלא, בדיוק כמו שהרב מלמעלה לא חושב שמוסלמי שהתגייר הוא נחש. 6. אולי תסביר לי למה אתה חושב ש*אני* חייב התנצלות, עד כמה שזכור לי, לא אמרתי שהוא טועה, רק ביקשתי שינמק את דבריו, ואחרי שהוא נכשל בנסיון לנמק ולהביא סימוכין, הוא עבר להתקפה אישית (אגב, הוא לא היחיד). אם תצליח להסביר לי, אני אתנצל כמובן, בינתיים, לדעתי, ההתנצלות צריכה להיות שלכם כלפי. לכל אורך הדיון ניסיתי לנהוג בהגינות, ואני חושב שאף נהגתי כך, מה שאי אפשר לומר לא עליך (שמחרים אותי "אין לי שום כוונה לענות על...") לא על אסתי (שענתה, משום מה, " ב/סמילי") ולא על אדון חרדון (שהצטרף להמון בתגובה 114962 ותקף אותי אישית). |
|
||||
|
||||
כשדברתי על התנצלות התכוונתי, פשוט שתחזור בך מעמדתך לפיה אין בדברי הפלשתינים הסתה להשמדת עם, ותעשה זאת בפני כל אתה שהתווכחת אתם בנושא הזה, כלומר גם בפני ואוליי אחרים. זאת אחרי שמצאתי דוגמה מפורשת ישירה ללא פרשנויות והתפתלויות: "היהודים הם כ. . . שצריך להשמידם". (אל תתחיל להתווכח. רק הבהרתי למה אני התכוונתי, ובאמת דבריי לא היו בהירים די בניסוח המקורי.) העובדה שחשוב לתקן היא, שהאימאם המדובר הוא מקבל משכורת של הרשות הפלשתינית שהדרשות שהוא נושא נאמרות כחלק מתפקידו, שעליה הוא מקבל את המשכורת הזאת. דבריו שודרו בטלוויזיה הפלשתינית, שמתוקצבת אף היא ע"י אותה רשות, ושלא כרשויות ממלכתיות אחרות היא משדרת בדיוק את מה שהרשות רוצה לפרסם. לא פחות ולא יותר. והרשות רצתה שדברי ההסתה האלה יושמעו בקרב הציבור הפלשתיני. |
|
||||
|
||||
לפני שאתה נלחם נגד משהו, אולי כדי שתברר אם זה לא תחנת רוח. לא אמרתי ש"אין בדברי הפלשתינים הסתה להשמדת עם", שאלתי את אדון חרדון על מה הוא מסתמך כשהוא אומר ש"הערבים מסיתים להשמדת עם". משום שאדון חרדון עוד לא מצא לנכון להסביר על מה הוא הסתמך (והרי, מה יותר פשוט מלהביא את דברי אותו אימאם, אם עליו הוא הסתמך, אבל, יכול להיות שאדון חרדון לא מכיר את אותו אימאם? יכול להיות שאדון חרדון כתב דברים ללא ביסוס?), אפשר לומר, על סמך הדיון עד כה, שאדון חרדון לא הסתמך על דבר, ולכן מי שצריך להתנצל הוא אדון חרדון (על אמירת דברים ללא ביסוס, וחוסר נכונות להודות בכך, גם לאחר שנכשל במציאת ביסוס מינימלי), ואתה (על הוצאת דברים מהקשר, התערבות בדיון מבלי להבין על מה הוא, וכנראה אפילו מבלי לקרוא אותו). לא שיש סיכוי שאחד ממכם אפילו ינסה אפילו לרגע קטן להטיל ספק באמיתות המוחלטות בהם אתם מאמינים, שכוללות בין השאר את צדקתכם המוחלטת ובלתי מעורערת. ובקשר ל"עובדה", אז מה? אבל, כרגיל, אתה תמשיך לכתוב כרצונך ללא קשר למה שאני כותב, ולהיות משוכנע שאני זה שצריך להתנצל. |
|
||||
|
||||
כשהתערבתי בויכוח לא ידעתי שאמצא דוגמה כל כך ברורה וישירה של הסתה פלשתינית להשמדת העם היהודי. כפי שאמרתי אין אנו עוסקים במדע מדוייק. לו הייתה בפניי רק הדוגמה היחידה הזאת לא היה בכך די כדי לגבש אצלי דעה כזאת, אלא שהדעה הזאת גובשה על סמך עקיבה ממושכת אחרי ההתבטאויות שלהם, ורושם שהתגבש אחרי הרבה זמן, מבלי שיכולתי להצביע על אמירה מסויימת ש"מוכיחה" זאת. במילים אחרות: התרשמות שנוצרה במשך שנים רבות, מבלי יכולת להצביע על "הוכחה" חד משמעית, חזקים בעיני, ככל שמדובר בנושאים שאנו דנים בהם, יותר ממציאת אמירה בודדת אפילו אם היא חדה וברורה כמו הדוגמה שמצאתי. במתמטיקה זה בדיוק הפוך, אבל אנו לא עוסקים כאן במתמטיקה. השמחה הגדולה שלי שמצאתי את הדוגמה הזאת אינה בגלל שלדעתי עכשיו "הוכחתי" שאני צודק, אלא בגלל שאתה כל הזמן דוחף לגישה כזאת, ומצאתי משהו שמתאים לגישה שלך. אני מקווה שהבהרתי מדוע לא הדוגמה הבודדת היא זאת שחשובה בעיניי, אלא התמונה כולה שבנוייה הרבה על התרשמות ופיענוח רמזים שונים *לפי הפרשנות הסובייקטיבית שלי*, שלא תמיד ניתן להניחה על השולחן כפתרון תרגיל בלוגיקה. אשר ל "עובדה", ממש לא ברורה לי כוונתך (קשה לי להאמין שאתה מיתמם). הרי אתה טענת שגבלס עבד אצל היטלר, והאימאם אמר את דבריו כאדם פרטי. העובדה שהבאתי מראה שפשוט דבריך בקשר ל"פרטיותו" של האימאם היו לא נכונים. |
|
||||
|
||||
אם לדעתך "הוכחת שאתה צודק", אנא התיחס להפרכות להוכחה (תגובה 116617). בכל מקרה, לדעתי, עדיין לא הבנת מה אתה אמור להוכיח, ולכן, קשה לי להאמין שהוכחת. כן, אבל נתתי דוגמאות לאנשים נוספים, לא פרטיים, ביניהם שר בממשלה, ורב ראשי לשעבר, שניהם לא אנשים פרטיים, שאמרו דברים בעלי חומרה זהה, אותם אתה לא רואה (או, אולי כן) כהסטה להשמדת עם, ובטח שלא כהסטה של *כל* הישראלים. |
|
||||
|
||||
הישירות בדוגמה שהבאתי אינה ההשוואה לקופים והחזירים (במקום אחד החלפתי את המלים האלה בשלש נקודות, משום שזה פחות חשוב) אלא בכך ש"צריך להשמידם". איני חושב שתמצא בדברי איזה "לשעבר" ישראלי דיבור כה ישיר לשאלת "השמדת עם" שעליה הוויכוח. ואותו אימאם אינו "לשעבר" מדובר בדרשה שהוא נשא במסגרת תפקידו ברשות שעליו הוא מקבל משכורת ממנה, ולכן השוואתו לגבלס נכונה, בניגוד למה שאמרת קודם. לעניין "הוכחתי שאני צודק", אני חושב שהבנת את דבריי הפוך ממה שהתכוונתי. איני מייחס חשיבות ל "הוכחה" זאת למרות שהיא יותר "הוכחתית" מה"הוכחות" שלך שהיטלר הסית ב"מיין קמפף" לרצח עם. ואת ה"הפרכות" שלך בתגובה 116617 קראתי עכשיו ביתר עיון מקודם. אבל איני מוצא בפיתולים האלה שום דבר שראוי לתגובה, מהטעמים שהסברתי כבר כמה פעמים קודם. |
|
||||
|
||||
1. השר המדובר אינו "לשעבר", אלא מכהן גם כיום. 2. כאמור, הקריאה להשמידה, בעייתית ככל שתיהיה, עדיין לא עומדת בתנאי ההוכחה, ז"א, לא ברור אם מדובר על השמדת עם, על השמדת דת, או על השמדת מדינה. 3. אתה מפספס את מה שאתה אמור להוכיח, בניגוד למה שנידמה לך (משום שכנראה לא קראת את הדיון), הדיון לא החל משום שטענתי ש"אין בדברי הפלשתינים הסתה להשמדת עם", אלא משום שאדון חרדון אמר שהתעמולה הערבית קוראת לרצח והשמדת עם (תגובה 112056) ושהסרט המדובר הוא חלק מאותה הסטה, ולכן, גם אם תצליח להוכיח שקיים ערבי שמסיט לרצח עם (זה לא באמת כל כך קשה), עדיין תהיה רחוק מההוכחה הדרושה. 4. שוב, אתה מפספס את הציר של הדיון, אדון חרדון לא אמר, "יש לי תחושה סובייקטיבית שקיימת הסטה לרצח עם" אלא אין לי ספק שהערבים והמוסלמים מסיטים לרצח עם. 5. טוב, הבנתי, אני לא ראוי לתגובה. בכלל, אני כנראה צריך להתנצל בפני הוד רוממותו החרדון שנתן לי את הזכות לקרוא את דבריו, ואל לי להטיל ספק שדבריו הנחרצים הם אמת לאמיתה, וככל שיותר נחרצים הם, כך יותר נכונים הם, דברי אלוהים חיים, שאני, גרגר חול מצופה זפת על שפת הים, צריך לקבל ולו משום שנאמרו ע"י אדם כל כך גדול, ואושרו ע"י כוהנו ונביאו עלי אדמות מר אנשלוביץ. פעם הבאה, לא אחזור על הטעות הקריטית של לחשוב לבד, ואבקש את אישורך לפני תגובתי. |
|
||||
|
||||
מבחינתי זו היתה קריאת ביניים מהיציע, כסאטירה קלה על סוג הטיעון שלך. בכל מקרה, אם נעלבת אני כמובן מתנצלת. (אה, ו- השארתי את שמי בכוונה, אם היה לך ספק.) |
|
||||
|
||||
הצבעתי על אי הגינות בדיון, אי הגינות מהסוג שאני הייתי מתנצל עליה, אם אני הייתי יוזם אותה. וכל זה רק להסביר למה אני לא מבין למה *אני* זה שצריך להתנצל. למען האמת, אני עדיין מופתע מהדרישה המגוכחת של מר אנשלוביץ, בעיקר אחרי ההסבר שלו. בכל מקרה, התנצלות מהסוג של "לא הבנתי על מה אני מתנצל, אבל אם אתה רוצה..." היא לא ממש התנצלות, את באמת לא חייבת להתנצל בפני, אבל על תעשי טובות. |
|
||||
|
||||
חשבתי שנעלבת ועל כך- על גרימת עלבון שלא בכוונה, אני בד"כ מתנצלת. מתברר שלא נעלבת? יופי, אני לוקחת את ההתנצלות בחזרה. אוקיי? |
|
||||
|
||||
5.ב. קופים וחזירים הוא ציטוט מהקוראן(http://home.attbi.com/~jontweet/jotpigmonkey.html), הקוראן מתיחס בו לחלק (כך במקור, או לפחות בתרגום האנגלי של המקור, לפחות, עד כמה שהבנתי את הציטוט) מהיהודים, והסיבה היא שאלוהים קילל אותם. מכאן אשר להבין שברגע שאותם יהודים יהפכו למוסלמים, הם יפסיקו להיות קופים וחזירים, מכאן, דווקא בשל היותו של אותו אימאם איש דת, ודווקא בשל הציטוט הישיר מהמקורות (שלהם), אפשר להבין שלא מדובר על השמדת עם. |
|
||||
|
||||
אם היהודים יתאסלמו יבוא בזאת הקץ על העם היהודי, לא? (אם לשיטתך לא קיים "עם יהודי" ברור שאי אפשר לדבר על השמדתו) |
|
||||
|
||||
אולי הקץ לדת היהודית, אבל גם זה לא מדוייק, אני חושב שיהודי שהתאסלם, לפי הדת היהודית, נשאר יהודי (בכל מקרה, גם לאחר שכל הצרפתים התנצרו, לא בא הקץ על העם הצרפתי). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |