|
||||
|
||||
בכלל אי אפשר להצדיק אותה במונחים של "טובת הילד", וברור שאפשר להצדיק אותה באותם מונחים בהם אנחנו מצדיקים את הדרישה מאנשים שהמכוניות שלהם לא יפלטו יותר מכמות מסויימת של פחמן חד-חמצני: לא צריך לגייס את כל האנושות בשביל זה. לפעמים מספיקה כל השכונה. |
|
||||
|
||||
במקרה של הגבלת ילודה, אני לא חושב שהשכונה תספיק לך; לפחות במדינת רווחה, אני בספק אם תוכל ללכת על פחות מהמדינה. אבל זה, כמובן, לא העניין. לפחות המאמר שלמעלה לא מדבר על תועלת הכלל. הוא גם לא מדבר *במפורש* על טובת הילד (בניסוח כזה האבסורד יותר ברור), אבל זו רוח הדברים: אנשים רואים אמא צועקת על בנה ברחוב ונותנת לו סטירה (או, להבדיל, שומעים על אב שרצח את ביתו), וחושבים "צריך רשיון להורות". זה כיוון המחשבה שאני מפקפק בו. |
|
||||
|
||||
השאלה היא אם אתה ממשיך לפקפק בכיוון מחשבה זה, לאחר שאתה מודע למקרה בו אם נתפסה והואשמה בכך שהיא מכבה סיגריות על בנה, מתעללת בו מינית ומרעיבה אותו באופן שיטתי. על פי החוק הקיים: ההורות תשלל מאם כזו ע"י שהילד ילקח מרשותה. האם האיסור עליה להביא ילדים נוספים לעולם (שאיתם היא תוכל להמשיך את המסיבה), לפחות עד שתשוקם, הוא דבר כל כך בלתי מתקבל על הדעת? מדוע? |
|
||||
|
||||
מקרה כזה, אם אני מנסה (ללא הצלחה מרשימה) לדמיין את חייו של הילד, כבר מתחיל להיות על גבול ה"חיים בעלי ערך שלילי". עדיין, אני לא מרגיש בטחון באמירה כזו. אינטואיטיבית אני אכן מרגיש שנכון לאסור עליה להביא ילדים לעולם. אני בוודאי לא חושב שזה בלתי מתקבל על הדעת. מה שמציק לי הוא ה"מדוע?". כל עוד אין לי תשובה - ולא סתם אין לי, אלא שמערכת המושגים שיש לי1 אומרת ההיפך - אני לא מרגיש נוח עם האינטואיציה. אם *אתה* יכול לענות על ה"מדוע?", אני אשמח. 1 ליתר דיוק, כל מערכות המושגים שאני יכול לחשוב עליהן; ממילא כולן מעורערות (אני מתכוון לתורות של מוסר). |
|
||||
|
||||
מדוע? מאותה סיבה שאנו נאסור על מדען להנדס גנטית יצור אנושי חרש, עיוור, אילם, שחי חיי סבל ושימות לאחר שנתיים. "הטבעיות" של דברים לא מורידה אותם מסדר היום המוסרי. האם מחליטה החלטה מודעת שתוצאותיה רעות בודאות. את הבעיה בלהגיד שאין הדבר ראוי, אינני מצליח להבין. |
|
||||
|
||||
ועכשיו אתה נותן לי מקרה שבו עוד יותר מתבקש לומר שלילד יש "ערך חיים שלילי". ואני מתעקש איתך דווקא על מקרה כמו זה של הודיה קדם, אילו היינו יכולים לדעת לפני שנולדה על הצפוי לה. האם החלטה ללדת אותה, בהנחה ההיפותטית הזו, היא החלטה רעה? למי? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |