|
||||
|
||||
ומלבד זאת - מה עם גילויי מוסריות(?) חברתית אצל יצורים אחרים? נאמנותם של כלבים לבעליהם למשל, נכונותה של נמלה למות למען הקן, ועוד... |
|
||||
|
||||
אינסטינקטים לא נופלים להגדרה של מוסר. מוסר חייב להיות עניין של בחירה. ולגבי נמלים - גם כן הקרבה. הן לא יכולות ללדת. ההגנה על המלכה היא הדרך היחידה שלהם להתרבות. |
|
||||
|
||||
האם באמת יש לנו בחירה חופשית? או שכל הקודים של התנהגותנו מותווים, בסופו של דבר, ע"י האינסטינקטים שלנו - הנוצרים מכימיית-המח? |
|
||||
|
||||
היו על זה, כמובן, כבר המון דיונים באייל. הכי "רשמי" הוא דיון 871 (טוב, גם דיון 54). בכל אופן, שים לב שדובי היטיב לומר "בחירה", ולא "בחירה חופשית". אני חושב שאפשר בהחלט לדבר על בחירה גם בתמונת עולם פיזיקליסטית-דטרמניסטית. |
|
||||
|
||||
מה עוד שסביר אולי לחשוב שמערכת מוסרית דווקא דורשת צורה כלשהי של דטרמיניזם, סיבתיות או שניהם. |
|
||||
|
||||
הבדל נא בין ''אינסטינקטים'' (תגובות המוכתבות לפרט מאת הגנים שלו, ומשותפות לכלל בני אותו מין) לבין הדטרמיניזם של התגובה האלקטרו-כימית של המוח המודע. אכן, ניתן לדבר על מידה מסוימת של דטרמיניזם, ובהחלט אי אפשר לשלול את הטבע הפיזיקלי של הפעולה המוחית, אבל תגובותיו של המוח המודע אינן נובעות מתוך אינסטינקטים, אלא מתוך מבנה המוח עצמו, ואין כל דמיון הכרחי בין תגובותיהם של פרטים שונים בני אותו מין. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |