|
||||
|
||||
גיא, לפי מה שקראתי לא כתוב במפורש שהם לימדו מעצמם ולא תחת הוראה של המאמן. הנה תרגום חלקי של פרק שמתבסס על מה שכתבו רומבה ורומבה (לא בטוח באיות השם בעברית), המאמנים של קנזי: "אין עדות ללימוד שיטתי של קופים בחופש. לעומת זאת, לקופים מתורבתית יש יכולת פדגוגית, בונה פידה bona fida. העדויות ברורות ביותר. בהרבה מקרים ניסו שני הקופים להראות לבני הדוד שלהם שגדלו ביער איך לעשות דברים שונים, כמעט ללא הצלחה. ברור מכך שלקופים יש פוטנציאל פדגוגי שתרבות יכולה להוציא מהכח לפועל". במקום אחר יש תאור של אמהות שימפנזה שמנסות להעביר לילדיהן את הכושר skill להשתמש באבן לפצח אגוזים "נראה שיש פה יחסים קווזי-פדגוגיים אם כי יכול להיות גם שהתינוק מחקה את אימו כשההצלחה משמשת כפרס למאמציו". מקווה שעניתי. אולי דובי יכול להרחיב. אשר לשאלה שלך "הגדר מוסר". בתחילת המאמר הבאתי את ההגדרה שדה וואל ופלאק השתמשו "תחושת צדק ועוול שנולדת מתוך מערכת של ניהול עימותים בקבוצה, ואשר מתבססת על ערכים משותפים" כמו כן, כתבתי שהם רואים בהתנהגות של הקופים אלמנטים פרוטו-מוסריים ולא מערכת מוסרית שלמה כמו שאנחנו מבינים אותה. למערכת מוסרית שלמה דרושים דברים נוספים, כמו יכולת הפשטה ותיקשורת, יכולת בניה של פתרונות למצבים מורכבים, יכולת סימולציה למצבים היפוטתיים. עד כמה שאני מבין, המוח של הקופים איננו מסוגל, כנראה, לבצע את הדברים המורכבים האלה. (לא שחסרים לו חלקים. להיפך, למוח הקופים יש אותם חלקים כמו למוח שלנו, אלא שגודל אברי המוח של הקופים קטן בסדרי גודל משלנו). אבל, אם נקבל הגדרה מאד מורחבת של מוסר, הרי עצם העובדה שיתכן והקופים מסוגלים לקיים מערכת של ניהול עימותים, של טיפול במצבי מתח, אז אולי כן יש להם מוסר אם כי רק אנחנו יכולים לדעת שיש להם מוסר (כמו זה שלא ידע שכל החיים הוא דיבר פרוזה). |
|
||||
|
||||
אופס, זה הייתי אני. ניסיתי לכתוב מלבן חום. |
|
||||
|
||||
אני לא מתמצא יותר מדי בניסיונות ללמד קופים, רק אציין את זאת - את קאנזי לא לימדו. קאנזי היה גור שנולד בזמן (או זמן קצר לפני) שאמו השתתפה בניסוי (אצל אותם רומבה ורומבה, שגם לי אין מושג אם זה האיות הנכון בעברית). כתוצאה מכך, הוא נכח בחדר כשצמד החוקרים ניסו ללמד את אמו של קאנזי שפת סימנים. האם הראתה תוצאות מאות מאכזבות, והזוג עמד להודות שהניסוי נכשל, אלא שאז הם גילו שקאנזי עצמו דווקא יודע כמות גדולה מאוד של סימנים, ויודע להשתמש בהם כראוי. לא ברור אם מדובר פה על גאון בקרב הקופים (קאנזי הוא בונובו, אם אני זוכר נכון), או שהיכולות שלו קיימות אצל כל בני מינו. לפיכך, אין זה מפתיע שקאנזי לא הצליח ללמד קופים בוגרים. אני יודע במעורפל שקיימת טענה כי אדם שלא למד שום שפה עד גיל קריטי כלשהי, לא יוכל לסגל לעצמו שפה לאחר מכן. סביר להניח שמנגנון דומה קיים אצל הבונובו, ולכן לא צריך להיות מופתעים מאי היכולת של קופים בוגרים ללמוד שפה. אגב, הוספתי למאמר שלך גם הפנייה לספרו של פראנס דה-ואל "טובים מטבעם" (Good Natured, במקור), שעוסק כולו בשאלת המקור האבולוציוני של המוסר. מומלץ מאוד, לדעתי. זה גם היה הספר הראשון של דה-ואל שקראתי, אבל זה לא קשור. |
|
||||
|
||||
זה דווקא הגיוני מאוד שקוף צעיר ילמד ויבין דברים שקוף מבוגר מתקשה בהם. גם בבניאדם זה כך, בתחילה חלקים מהמוח מוכשרים ומוגדרים לתפקידים ספציפים ומורכבים ולאחר מכן רוב יכולת הלמידה פועלת מאותם חלקים במוח שהוגדרו ולאו דווקא מתהליך התפתחותי. לצערי לא קראתי כבר הרבה זמן מאמרים בנושא וזכרוני הוא רעוע ביותר, בערך כמו הסבריי. אני מקווה שהצלחתי להעביר את הנקודה. |
|
||||
|
||||
מחקר חדש המתבסס על הממצאים של רומבה Rumbaugh מראה על שיש עדויות לרמה מסוימת של יכולת סימבולית ועיבוד של שפה, אצל קופים. הכותבים טוענים שהממצאים האלה מראים שתודעה של חיות דומה לזו של בני האדם מבחינות מסוימות. המחקר התבסס על מבחני שפה שעשו לקוף אחד - קאנזי הבונובו בן השמונה, תוך השוואה לילדה בת שנתיים. הם התבססו על תאורית לינגווסטיות חדשות (למתעניינים SFL* ועוד), על תאוריות תודעה מסוג HOT (הסבר קצר בדיון 806) ומודלים חישוביים. החוקרים ביקשו מקאנזי ומהילדה אליה 660 בקשות שונות שחולקו לקטגוריות דקדוקיות ותחביריות שונות. קאנזי מילא כ %72 מהבקשות ואליה כ %66 מהן. דוגמאות למשפטים שהחוקרים ביקשו מהקוף והילדה "האם את/ה יכול/ה לשים מעט שמן על הכדור שלך?" או "קאנזי/אליה עומדים לרדוף אחרי רוז/אמא". החוקרים ניהלו שיחה עם קאנזי ואליה ותוך כדי השיחה הם ביקשו מהם לעשות את הדברים השונים. המסקנות הם שקאנזי מסוגל לפרש לא רק סדר של מלים שהוא שומע אלא שהוא מסוגל גם לפרש יחסים סימבוליים בין מושגים דקדוקיים ולכן זה מראה שהמוח שלו מסוגל לעבד שפת סמלים אנושית, לפחות בתחום המצומצם של הניסוי. מהמסקנה הזו עולה שיש לקאנזי, מוח של קוף בונובו, רמה מסוית של תודעה שדומה לזו של בני אדם. ________________ *שאני לא כל כך מבין מה זה |
|
||||
|
||||
אפשר בבקשה רפרנס למאמר? |
|
||||
|
||||
ענית מצויין. תודה רבה (-: |
|
||||
|
||||
ההגדרה בניסוחה זה קצת מסיחה את הדעת: כוונתה מוסר=תחושה(...) ולא מוסר=מערכת. בהתאם לכך הבעיה במאמר המרתק היא שלא הוכחה *תחושה* כזו, אלא רק מקורות וביטויים *אפשריים* שלה. ------ מקווה שזה מספיק שם בשבילך |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |