בתשובה לנמר טמילי, 12/07/15 18:11
צר עולמך כעולם נמלה 659364
מה זה "שלי", אני בראתי אותו?
יש מקומות קדושים ליהודים ויש כאלו למוסלמים, לרוע מזלנו:
א. המקום משותף.
ב. יש יהודים ומוסלמים קנאים לדתם.
ג. ההר נמצא באזור במחלוקת משפטית בינלאומית.
מכאן, יש מגבלות בכניסה. אגב, גם למוסלמים יש מגבלות בכניסה להר הבית.

> או מה כן "שלך" (במובן הכי ילדותי וראשוני)
זו בדיוק הבעיה, התייחסות למושג "שלך" במובן ילדותי וראשוני. אין כזה דבר "שטח שלי" - יש שטח בבעלותי, יש שטח בגבולות המדינה שלי, יש שטח שאני מאמין שצריך להיות שלי בטאבו, יש שטח שאני מאמין שצריך להיות בגבולות של המדינה שלי, ויש עוד שטחים ועוד הגדרות.

חוצמזה, אני מזכיר לך שהנושא היה "היהודים - מיעוט מקופח". האם מספר ספור של מקומות קדושים שנמצאים באזור במחלוקת משפטית בינלאומית הוא ההגדרה שלך ל"קיפוח"? אם כן, ההגדרה מצומצמת למדי.
צר עולמך כעולם נמלה 659369
"אמר רבי יהודה בר' סימון: זה אחד משלושה מקום שאין אומות העולם יכולים להונות את ישראל ולומר: גזולים הם בידיכם (מפני שנקנו בכסף). ואלו הן: מערת המכפלה ובית המקדש (הר הבית) וקברו של יוסף. מערת המכפלה דכתיב: "וישקול אברהם לעפרון את הכסף..."; בית המקדש דכתיב: "ויתן דוד לארנן במקום שקלי זהב"; קבורתו של יוסף דכתיב: "ויקן (יעקב) את חלקת השדה... מיד בני חמור אבי שכם במאה קשיטא" (ב"ר ע"ט)
צר עולמך כעולם נמלה 659374
אז "שלי" זה "מופיע בספר הקדוש שלי"? כי למוסלמים יש ספרים קדושים משלהם, ועל פי הספרים האלו דברים אחרים שייכים להם.
לכך בדיוק התכוונתי ב"זו בדיוק הבעיה, התייחסות למושג "שלך" במובן ילדותי וראשוני"
צר עולמך כעולם נמלה 659377
הניהיליזם שלך הוא סימפטום לילדותיות, יותר מכל דבר אחר.
צר עולמך כעולם נמלה 659380
אני ממש לא ניהיליסט, אני ליברל.
אגב, אם את לא מתכוננת להתייחס לתוכן הודעה שלי את לא חייבת להגיב. לא מחלקים קפה על כל תגובה עשירית.
צר עולמך כעולם נמלה 659382
ההתיחסות המזלזלת שלך לתנך היא בהחלט ניהיליסטית.
צר עולמך כעולם נמלה 659397
למה לחשוב שאדם לא יהודי (או יהודי לא דתי) לא רואה בתנ"ך ובחז"ל סמכות מחייבת זה "התייחסות מזלזלת"?
צר עולמך כעולם נמלה 659434
אתה מקבל את העובדה שלערבים תחת הכיבוש הציוני אין בעיה לגשת לאף אתר מקודש וליהודים שכבשו את הארץ אין גישה חופשית לאתרים הכי מקודשים בדתם. תתנחם בכך שאתה לא לבד. אחוז ניכר מהשלומאים יודע להפגין רגישות לאסלאם ומצד שני לבוז לכל סממן יהודי. קבר רחל, קבר יוסף, קבר נבו (שלום שלום), קבר שמואל, מערכת המכפלה, הר הבית- אני רוצה שהיהודי בדיוק כמו המוסלמי יוכל להכנס לכל אתר דתי בבחופשיות ולא לשמוע תשובות שמסבירות למה אין זלזול בעמדתך- כי הסאטוס קוו שאתה מקבל הוא המשך ישיר של אותו זלזול שנמשך כאן מאות שנים. לא הגיע הזמן לזקוף את הראש?
צר עולמך כעולם נמלה 659476
אין שום קשר בין מה שכתבתי למה שענית. המשך לילה נעים.
צר עולמך כעולם נמלה 659514
נכון.
הקשר לטענה שפיצלה את הדיון לקיפוח בגישה למקומות קדושים.
תגובה 659364
צר עולמך כעולם נמלה 659644
ואני רוצה שכל יהודי יוכל לקבל אזרחות בכל מדינה על הגלובוס, שיהיה שלום עולמי וחדי קרן. לרוע המזל, יש אילוצים.
יש להבדל בין לזלזל בתנ״ך ל-לזלזל בתנ״ך כמקור סמכות.
חוצמזה, יש עוד דברים שתרצה להניח לגבי? זה כאילו שנינו מכירים כבר שנים.
צר עולמך כעולם נמלה 659415
ר' יהודה בר סימון נכנס לתנ"ך? ולי המניאקים אמרו שהרשימה סגורה!
צר עולמך כעולם נמלה 659440
העובדה שאתה לא מזהה מאיפה הציטטות של ר' יהודה ב''ר סימון לקוחות - מבישה.
צר עולמך כעולם נמלה 659454
אני בוש (לא דביו דביו אלא ונכלם), אבל הסתמכתי על מקור מהימן שאינני מטיל בו ספק: ההודעה עליה עניתי.

אם מותר לי לתת לך עצה: הנטיה לחלק ציונים שאת מפגינה מעלה ריח מעופש של בית ספר יסודי, וחוששני שעבור רוב הקוראים (כנראה לא כולל אנשי קש, מדבירי חרצפים ונמרים טמבילים) מי מקבל ציון נכשל הוא דווקא את. אבל מה שנכון נכון: אני בטוח שהשי"ת לצידך.
צר עולמך כעולם נמלה 659480
צא ולמד:
"וישמע אברהם, אל עפרון, וישקול אברהם לעפרון את הכסף אשר דיבר באוזני בני חת - ארבע מאות שקל כסף, עובר לסוחר" (בראשית כ"ג ט"ז)
"ויתן דוד לארנן במקום שקלי זהב משקל שש מאות" (דבה"י א כ"א כ"ה)
"ויקן את חלקת השדה אשר נטה שם אהלו מיד בני חמור אבי שכם במאה קשיטה" (בראשית ל"ג י"ט)
ר' יהודה ב"ר סימון (כך נהגה השם "שמעון" במבטא הארצישראלי בימי האמוראים) המצוטט בהודעה לה הגבת ציטט בעצמו מהמקורות הללו - שכידוע לך נמצאים בתנ"ך.

ואם מותר גם לי לתת לך שתי עצות: אם לא תלעיג על אחרים ותרמוז שהם אינם מבדילים בין תורה שבכתב לתורה שבע"פ, לא תקבל שיעורים המתאימים לתלמיד בבית ספר יסודי. ואם לא תקרא למגיבים אחרים בשמות גנאי (שחלק מהם באמת ברמת בית ספר יסודי אם לא למטה מזה), יש סיכוי שאולי תקבל יחס ראוי גם מהם. (ולגבי משחק המלים המכוער שלך לגבי אחד מכינויי הקב"ה - זה עניין שבין אדם למקום וייפתר בינך לבין יוצרך - אני מקווה שביום הכיפורים הבא - אני לא רואה צורך להיכנס לזה)
צר עולמך כעולם נמלה 659483
הכל טוב, אבל אם אצא, איך אלמד? (מילותי האחרונות בטרם צאתי מהכיתה. אני יודע, אני יודע, פתק מההורים וכל זה. אוף).
צר עולמך כעולם נמלה 659486
מה זאת אומרת? לימודי חוץ!
צר עולמך כעולם נמלה 659520
טרם פגשתי נרקיס שמשחרר מתאן מתפלש בהפרשות ומתלונן על הריח.
צר עולמך כעולם נמלה 659533
גם אני. נרקיס שמשחרר מתאן יהיה ללא ספק תגלית מעניינת מאד.
צר עולמך כעולם נמלה 659535
גם אני שמשחרר מתאן לא מתלונן על ריח.
על מה בדיוק התגרבזת?
צר עולמך כעולם נמלה 659524
"לא דביו דביו" :)
צר, צר, אמר הצרצר 659455
העובדה שאת מוסיפה מרכאות למילה "בר" - מבישה. על מה בזבזת את כל השנים ההן באולפנא?
צר, צר, אמר הצרצר 659469
לא מרכאות אלא גרשיים, והכוונה ודאי לראשי התיבות ''בן רבי''.
צר, צר, אמר הצרצר 659471
נראה שבכל מיני מקומות מעדיפים סתם "בר". לדוגמה ב"דעת". בפרט נכתב שם שהוא קיבל גם הרבה מאמרים בשם ר' שמואל בר רב יצחק.

אבל טוב לדעת שכבר אז קראו לשמעון בארץ "סימון".
צר, צר, אמר הצרצר 659479
לא הבנתי מה מביש בזה. ב"ר=בן רבי. זה לא תואר גנאי אלא שימש כתואר כבוד המלמד על ייחוש. ניתן לכתוב את זה עם או בלי גרשיים.
ואולפנה אינה "בזבוז", אלא אם כן אתה מאלה החושבים ש"כל המלמד את בתו תורה כאילו מלמדה תפילות". ואם כך - רחמיי.
צר, צר, אמר הצרצר 659481
עלי להודות שהבורות אכן היתה בצד שלי, והכתיב ב"ר אינו טעות. בעוונותי חשבתי ש"סימון" הוא בסך הכל המעסיק של ז'קלין במספרה אחת עם טלפון דפוק, ולא הכרתי כלל את מכובדנו ר' סימון‏1. אני מתנצל.

מעניין אם גם "ייחוש" הוא כתיב תקני באחת מהשכבות של השפה העברית, אבל אני כבר פוחד לשאול. ובאשר לאותו מכתם חביב, בין אם מדובר ב"תפילות" כמו בנוסח שלך, ובין אם מדובר ב"תִיפלוּת" כמו שמקובל יותר לחשוב, אני מעדיף את הנוסח של הרשכ"ג: "כל המלמד את בנותיו תורה, שלא יתלונן אם הן הופכות לדוסיות". אין לי מושג אם אני ראוי לרחמים בעניין, אבל אם תוכלי לשאת איזו תפילה קטנה למעני זה יהיה נחמד, ואולי אפילו יעזור למישהו‏1 שקנה ממני את זכויותי בעולם הבא ולא ידע לאיזו צרה הוא מכניס את עצמו.
___________
חידת טריויה (בלי גוגל!) - מה הקשר שני הגיבורים של הסאגה הקטנה הזאת?
צר, צר, אמר הצרצר 659484
א. מודה ועוזב ירוחם.
ב. האדם מתיחס לסביבתו (יפה או לא זו כבר שאלה אחרת) ומתיחש לאבותיו.
ג. שיר הטלפון
צר, צר, אמר הצרצר 659487
ב. לא הכרתי. אין ספק שבורותי נחשפת כאן כערוות לוט. להגנתי אוכל רק לומר שגם גוגל מכיר את הפועל "התיחש" אך לא את שם העצם "ייחוש", אבל זה לא ממש פוטר אותי.
ג. אם זאת אמורה להיות תשובה על שאלת הטריויה, בזזזט! (אבל אם לא היית כאן עידן המדובר אין סיכוי שתפתרי אותה)
צר, צר, אמר הצרצר 659488
ג. ולהבהרה: הכוונה לקשר בין שני הגיבורים שמקושרים להערה.
צר, צר, אמר הצרצר 659491
ג. דוקא שני השמות הנ"ל אכן מוזכרים בשיר הטלפון של הגשש, אמנם בהקשר של מסעדה ולא מספרה כמדומני.
צר, צר, אמר הצרצר 659492
מסעדה? חוששני שהאלצהיימר שלי עשה קפיצת מדרגה הלילה כך שאין לי מושג על מה אתה מדבר (בד"כ אין לי מושג על מה אני מדבר). ולאיזה שני שמות אתה מתכוון?
צר, צר, אמר הצרצר 659494
''רסטורנט סימון'' בחלק מהגרסאות
צר, צר, אמר הצרצר 659497
וואו, את מלמדת אותי היום יותר ממה שלימדוני רבותי בשלושים השנה האחרונות. תודה.
צר, צר, אמר הצרצר 659501
ז'קלין וסימון?
צר, צר, אמר הצרצר 659532
נו, טוב, ברור שחבורת העמרצים כאן לא תמצא את התשובה. אביו של ר' סימון נקרא פזי, ודי לפחימה בגמיזה.
צר, צר, אמר הצרצר 659537
פזי ב"ר
צר, צר, אמר הצרצר 659538
הפעם ה- LOL הוא נכון מילולית!
צר, צר, אמר הצרצר 659485
א. מודה ועוזב ירוחם.
ב. ביבי מתיחס לשרה (אני מקווה שיפה) אבל מתיחש לגאון מוילנה
ג. שיר הטלפון
צר, צר, אמר הצרצר 659527
ב. נראה שבאקדמיה כותבים את שניהם עם ס'. לדוגמה (למקרה השני) כאן.

ולסיום, צריך לזכור ש־=> => =>.
צר עולמך כעולם נמלה 659414
ואמר הרשכ"ג‏1: "על זה נאמר: אמר, אמר...".
__________
1- בקונטרס "דברים שמוטב לעבור עליהם בשתיקה", התשכ"ג.
צר עולמך כעולם נמלה 659419
את הר הבית קנה דוד (לפי הסיפור המקראי) בתור מלך לאחר כיבוש העיר. כלומר, הוא הציע לארנן הצעה שאי אפשר לסרב לה.
צר עולמך כעולם נמלה 659438
סיפורי סבתא. הסוסה של מוחמד הטיסה אותו בלילה למסגד.
לא היה שם מעולם יישוב יהודי, איפה שבית המקדש.
ככה שמה, כל הזמנים מפלסטלינה.
צר עולמך כעולם נמלה 659482
הפירוש שלך מאולץ.
לפי הסיפור המקראי, את הר הבית קנה דוד ''בכסף מלא''. יש רק שני מקומות בתנ''ך בהם הביטוי הזה מופיע (השני הוא כידוע רכישת מערת המכפלה ''בכסף מלא'' מידי עפרון)
צר עולמך כעולם נמלה 659489
הטעה הייתה שהמכירה הייתה כפויה שכן לארנן לא היתה אפשרות לסרב. לכן זה שהתשלום מלא או לא פחות חשובה.
צר עולמך כעולם נמלה 659490
גם לעפרון לא היתה אפשרות לסרב לאברהם? הרי הסיפורים מתוארים כמעט אותו דבר - עפרון וארנן מציעים את הנכסים בחינם, אבל אברהם ודוד מתעקשים לרכשם בכסף מלא (כלומר דוד פעל לפי האתוס המוסרי שסימן לו אברהם - מעשי אבות סימן לבנים).
בשני המקרים, דרך אגב, הרוכש נמצא במצוקה (אברהם שמתיו מוטלים לפניו, ודוד שעמו ניגף במגיפה)
ואחרון: רכישת גורן ארנן התבצעה כמה וכמה שנים לאחר המלחמה, ולאחר שדוד כבר התבסס כמלך לגיטימי בירושלים, ולא כ"כובש אכזר" כפי שנטען. סביר להניח שארנן ראה בזה כבוד יותר מאשר פחד.
צר עולמך כעולם נמלה 659493
אברהם תימרן את עפרון למכור לו את מערת המכפלה בכך שהוא הכין מראש סכום כסף גבוה וגרם לעפרון להציע לו הצעה גבוהה מדי שאותה לכאורה לא יוכל לקבל.

ארנן העדיף לתת לדוד את נחלתו במתנה כי בעולם העתיק מכירה היתה כרוכה בפרידה מהזכות על נחלת אבות. לכן נדיבותו של דוד היא למעשה הצעה שארנן לא רצה בה ולא היה יכול לסרב לה.
ובנתיים בעולמם של האנטישמים... 659495
היהודים האלא,זרע השטן,נכלוליים ומומחים בעסקים.
וחדש-גנבי נעליים
ובנתיים בעולמם של האנטישמים... 659496
מתי קראת את התנ"ך לאחרונה?

דרך אגב, אתה מודע לזה ששתי המילים האחרונות שלך הן הלחם של שתי יצירות מופת של ויטוריו דה-סיקה?
ובנתיים בעולמם של האנטישמים... 659500
אתמול קניתי נס במכולת, אתה מודע לזה שהמשפט הזה הוא הלחם של שתי יצירות מופת של ויטוריו דה-סיקה?
ובנתיים בעולמם של האנטישמים... 659503
רק במילה השלישית אני מזהה איזכור כזה כך שאין כאן הלחם.
צר עולמך כעולם נמלה 659498
אלו פירושים מאולצים. במושגים של ימינו, מדובר בקונה מרצון ורוכש מרצון (כשדווקא הרוכש - בשני המקרים - בלחץ זמן), או - במקרה הגרוע ביותר - הפקעה של שטח חקלאי לצרכי ציבור (דוד היה זקוק למזבח כדי לעצור מגפה) במחיר מלא (או יותר ממלא). במקרה של אברהם, ה"תמרון" כדבריך הוא טקטיקה מקובלת במו"מ - תן לצד השני להציע מחיר מופרך, ואז תפוס אותו במלה כך שחזרתו בו תגרום לו "לאבד פנים" בציבור (אז - אצל ציבור בעלי האדמות, היום - אצל ציבור המשקיעים), אני לא רואה בזה שום דבר רע.
ומה זאת אומרת "בעולם העתיק מכירה היתה כרוכה בפרידה מהזכות על נחלת אבות"?! היום זה לא כך? אם תמכור את הבית של הסבים שלך, לא תאבד את הזכות עליו? לא תוכל להשתמש בכסף שקיבלת כדי לקנות נכס אחר - מקביל או טוב יותר (במיוחד אם קיבלת עליו מחיר מופקע)? להזכירך בשני המקרים מדובר בקרקע חקלאית, לא נדל"ן למגורים.
צר עולמך כעולם נמלה 659502
קונה מרצון ורוכש מרצון (אלה אותם דברים), כן. מוכר מרצון, לא. הפקעה של שטח חקלאי - כלומר היתה כאן פעולה כוחנית שבניגוד להפקעות של ימינו לפחות פוצתה כספית.
כמובן שגם כיום מכירה היא העברה של קנין מיד ליד. התכוונתי להגיד שויתור כזה בעולם העתיק היה הרבה פחות רצוי לבעלים מאשר בימינו ולכן גם עפרון וגם ארנן מוכנים לתת לאברהם ודוד בהתאמה זכויות קבורה או פולחן ללא מכירה. באילוצם למכור מבחינתם לא היה שום רווח מלבד הרווח הכספי שלא היה רצוי להם.
צר עולמך כעולם נמלה 659505
א. אתה צודק, הכוונה כמובן לקונה מרצון ומוכר מרצון, תודה על תיקון השגיאה.
ב. אתה טועה, גם היום הפקעה של קרקע חקלאית לצרכי ציבור (למשל כביש) מחייבת פיצוי בעלי הקרקע (כמובן בסכום נומינלי, ולא במחיר מופקע כמו במקרים המדוברים)
ג. מאיפה אתה מסיק שהרווח הכספי לא היה רצוי להם? הרי במחיר שקיבלו, שניהם יכלו לרכוש בכסף שקיבלו קרקע מקבילה, טובה יותר או גדולה יותר מהקרקע שהיתה להם (שוב - מדובר בקרקע חקלאית).
צר עולמך כעולם נמלה 659508
ב. בקו הירוק אולי. בשטחים הכבושים קוראים לזה 'אדמות מדינה' על מנת שיהיה הכשר משפטי לגזול אותן מבעליהן.
ג. קניה ומכירה של קרקעות לא היתה דבר רצוי ומקובל בעולם העתיק (יעידו על כך סיפורים אלה וגם סיפור כרם נבות) כך שהם היו מתקשים מאוד למצוא קרקע חלופית לקנייה.
צר עולמך כעולם נמלה 659543
מחיר קרקע נגזר ממהחלופות מעלותיה ויתרונותיה.
מחיר טוב היה דבר רצוי מאז ומעולם- גם במכירה של קרקעות.
צר עולמך כעולם נמלה 659499
הסיפור הזה מופיע בשתי גרסאות: שמואל ב' כ"ד ודברי הימים א' כ"א. לפי הסיפור דוד מחליט לעשות מעשה (מפקד אוכלוסין) שמסיבה לא ברורה גורם לאל להטיל על העם מגפה. בספר מלכים הסיפור מפורט יותר וכולל משא ומתן לגבי העונש (אולי בדברי הימים לא רוצים להביא את הפרטים בגלל ההפרדה שיש שם בין "ישראל" ו"יהודה". כידוע לפי דברי הימים לא הייתה ממלכה לא מאוחדת). אולי גם בגלל הצביעות של דוד: הוא בוחר בעונש אבל אחר כך מתחרט עליו.

ואיך עוצרים את המגפה? בדברי הימים יש לדוד קו ישיר לאלוהים (או לפחות חד כיווני). במלכים כל התקשורת נעשית דרך נביא: גד החוזה (דמות שלא נעלמת מהסיפור גם בדברי הימים, כי יש גבול ליכולת השכתוב של סיפור שכבר התקדש). לפי מה שגד אומר לדוד, צריכים להקים מזבח בגרן ארוונה היבוסי. דוד אומר לו שהוא רוצה לקנות את החלקה כדי להקים שם מזבח. ארונה יודע שצריכים להיות נדיבים למלך ומציע את החלקה בחינם (כולל אספקת קורבנות), אבל דוד מתעקש לשלם לו בנדיבות 50 שקלי כסף על הכל (הגורן והבקר).

אבל לכותב דברי הימים חשוב להראות את מלוא הזכויות על ירושלים. בהסטוריה הדויטרונומיסטית ירושלים הפסידה ליהושע אבל נכבשה רק על ידי דוד. הסיפור הזה לא מספק לו בעלות מספקת. הוא רוצה להראות שיש בעלות על בית המקדש באותה מידה שיש על מערת המכפלה. לכן הוא מעתיק ביטוי מסיפור מערת המכפלה. כזכור, בתקופה שבה חובר הספר לא השתמשו במטבעות. "שקל" הייתה יחידת משקל. שקל זהב ושקל כסף היו כמויות מדודות של זהב ושל כסף. "כסף מלא" נראה לי כמו "כסף טהור", שלא מעורב במתכות נחותות יותר. בסיפור מערת המכפלה מופיע גם הביטוי "כסף עובר לסוחר". אבל בדברי הימים מדובר על (600) שקלי זהב. הם לא יכולים להיות "כסף מלא". בקיצור: ניסיון לא מוצלח במיוחד להשראה.

ואיך חמישים שקלי כסף (ונניח שהבקר הוא תוספת בחינם. התוספת הזו כלולה במחיר גם בדברי הימים) הופכים ל־600 שקלי זהב? אינפלציה?
צר עולמך כעולם נמלה 659504
השאלה הזו כבר נשאלה - ונענתה - בידי רבותינו (המקור המדוייק לא זכור לי, אבל אוכל לבדוק).
דוד החליט להשתמש בשקלי הכסף שגבה מהשבטים במפקד שהתחיל את כל הסיפור מלכתחילה (50 שקלי כסף מכל שבט - "בכסף חמישים שקלים") כדי לקנות מארנן את הגורן. 50 שקלים כפול 12 שבטים הם שש מאות שקלי כסף (ששולמו בפועל לארנן בשקלי זהב - "שקלי זהב במשקל שש מאות"), יש כמובן גם פרשנויות אחרות (בינהן, למיטב זכרוני פרשנות הרמב"ם, שטוען שהיתה אכן אינפלציה).
אני מקווה שזה עונה על שאלתך.
ודרך אגב -ארנן "יודע שצריכים להיות נדיבים למלך" או שאולי הוא "יודע שצריכים לעצור את המגיפה"? הרי דוד מסביר לו בדיוק את הסיבה שבגללה הוא רוצה את השטח. אם היה מדובר בעריץ - למה לו בכלל להגיע בעצמו למקום, לנהל את המו"מ ולהסביר את מניעיו? ישלח את חייליו עם "צו מלכותי" ויקח את השטח.
צר עולמך כעולם נמלה 659507
זה רק מראה שגם פרשני המקרא התמחו באקרובטיקה מילולית למתקדמים. בספר שמואל דוד משלם ככפרה על חטאו. כמוכן, מה זה קשור אם הוא בא בעצמו או שולח מלאך? גם כדון קורלאונה מציע הצעה שאי אפשר לסרב לה (הוא, או אחד מבכיריו), יש שם נוכחות אישית בולטת ולא הפעלה גסה של הסמכות.
צר עולמך כעולם נמלה 659715
''כסף מלא'' - נטחן מאטום הכסף בשלמותו. לא כמו הרעים שנותנים לך רק את הגרעין וזורקים את קליפות האלקטרונים עם כל הויטימינים.
צר עולמך כעולם נמלה 659389
בוא נשנה את ההגדרה הילדותית כי המזרח התיכון בכלל והסכסוך בפרט הם עניינים מאוד שקולים ובוגרים.
תשאיר לערבים את הקיפוח ותן ליהודים את הר הבית.
לא.
מדוע, ממה אתה מפחד?
מהתגובה של הערבים.
צר עולמך כעולם נמלה 659418
מצטער, לא ממש הבנתי את הטענה שלך.
צר עולמך כעולם נמלה 659420
אם יכניסו ערבי לבית"ר, הוא יפשל מדי פעם. ואז האוהדים יקללו אותו. אתה יודע איך העולם הערבי עלול לנקום?

(טוב, ניסיתי)
צר עולמך כעולם נמלה 659428
אפשר להבחין שהדיאלוג של היהודי עם הערבי לאורך דורות מבוסס על איום.
בכל משא ומתן ובכל הסכם עמדת הערבי נשענת על הפחדה:
ההצעה נורא בעייתית. לא יודע אם נוכל להשתלט על זעם ההמון ולכן כדאי שתציע שוב. תבין, הם נורא כועסים.
בכל הסדר וכל ראיס שכונתי שמעו היהודים דברים ברוח זו כשבאו לסגור עניין.

כנגד כל מקק טרור שישראל פרסמה ששוקלת להפעיל נגדו את הכפכף הבטיחו לנו שהשמיים יפלו.
הנאומים של אל חוסייני, נאצר, סדאם, ערפאת וכל הג'מעה מהפזורה שמבטיחים דם ואש אם לא נקבל את דרישותיהם.
מאיימים על יונה ביין.

מה הדבר הכי עקבי שאבו מאזן מבטיח?
שלא יוכל לעצור את הרחוב מלהביע את תסכולו.
זה טאוויל פאדיחה בכבודו ובבאמת.

הפחד של היהודי לעלות להר הבית ולהפסיק את הוונדליזם הדאעשי ב"חפירות" שמבצע הוועד להשמדת ראיות לקיום יהודי, הפחד מלעצבן, הפחד מלפגוע ברגשות, הפחד שמה הערבי יכעס, הפחד מלהגיד לערבים את האמת על תרבותם. אנחנו עדין מפחדים.
צר עולמך כעולם נמלה 659645
אני לא מבין מה הקשר בין התגובה שלי (שאומרת בגדול שהתייחסות למשהו כ״שלי״ היא ילדותית ובעייתית, וכן שהבאת מספר מצומצמם ביותר של דוגמאות ל״קיפוח״) לבין התגובה שלך (משהו לא ברור על משא ומתן עם ערבים)

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים