|
||||
|
||||
הסיפור הזה מופיע בשתי גרסאות: שמואל ב' כ"ד ודברי הימים א' כ"א. לפי הסיפור דוד מחליט לעשות מעשה (מפקד אוכלוסין) שמסיבה לא ברורה גורם לאל להטיל על העם מגפה. בספר מלכים הסיפור מפורט יותר וכולל משא ומתן לגבי העונש (אולי בדברי הימים לא רוצים להביא את הפרטים בגלל ההפרדה שיש שם בין "ישראל" ו"יהודה". כידוע לפי דברי הימים לא הייתה ממלכה לא מאוחדת). אולי גם בגלל הצביעות של דוד: הוא בוחר בעונש אבל אחר כך מתחרט עליו. ואיך עוצרים את המגפה? בדברי הימים יש לדוד קו ישיר לאלוהים (או לפחות חד כיווני). במלכים כל התקשורת נעשית דרך נביא: גד החוזה (דמות שלא נעלמת מהסיפור גם בדברי הימים, כי יש גבול ליכולת השכתוב של סיפור שכבר התקדש). לפי מה שגד אומר לדוד, צריכים להקים מזבח בגרן ארוונה היבוסי. דוד אומר לו שהוא רוצה לקנות את החלקה כדי להקים שם מזבח. ארונה יודע שצריכים להיות נדיבים למלך ומציע את החלקה בחינם (כולל אספקת קורבנות), אבל דוד מתעקש לשלם לו בנדיבות 50 שקלי כסף על הכל (הגורן והבקר). אבל לכותב דברי הימים חשוב להראות את מלוא הזכויות על ירושלים. בהסטוריה הדויטרונומיסטית ירושלים הפסידה ליהושע אבל נכבשה רק על ידי דוד. הסיפור הזה לא מספק לו בעלות מספקת. הוא רוצה להראות שיש בעלות על בית המקדש באותה מידה שיש על מערת המכפלה. לכן הוא מעתיק ביטוי מסיפור מערת המכפלה. כזכור, בתקופה שבה חובר הספר לא השתמשו במטבעות. "שקל" הייתה יחידת משקל. שקל זהב ושקל כסף היו כמויות מדודות של זהב ושל כסף. "כסף מלא" נראה לי כמו "כסף טהור", שלא מעורב במתכות נחותות יותר. בסיפור מערת המכפלה מופיע גם הביטוי "כסף עובר לסוחר". אבל בדברי הימים מדובר על (600) שקלי זהב. הם לא יכולים להיות "כסף מלא". בקיצור: ניסיון לא מוצלח במיוחד להשראה. ואיך חמישים שקלי כסף (ונניח שהבקר הוא תוספת בחינם. התוספת הזו כלולה במחיר גם בדברי הימים) הופכים ל־600 שקלי זהב? אינפלציה? |
|
||||
|
||||
השאלה הזו כבר נשאלה - ונענתה - בידי רבותינו (המקור המדוייק לא זכור לי, אבל אוכל לבדוק). דוד החליט להשתמש בשקלי הכסף שגבה מהשבטים במפקד שהתחיל את כל הסיפור מלכתחילה (50 שקלי כסף מכל שבט - "בכסף חמישים שקלים") כדי לקנות מארנן את הגורן. 50 שקלים כפול 12 שבטים הם שש מאות שקלי כסף (ששולמו בפועל לארנן בשקלי זהב - "שקלי זהב במשקל שש מאות"), יש כמובן גם פרשנויות אחרות (בינהן, למיטב זכרוני פרשנות הרמב"ם, שטוען שהיתה אכן אינפלציה). אני מקווה שזה עונה על שאלתך. ודרך אגב -ארנן "יודע שצריכים להיות נדיבים למלך" או שאולי הוא "יודע שצריכים לעצור את המגיפה"? הרי דוד מסביר לו בדיוק את הסיבה שבגללה הוא רוצה את השטח. אם היה מדובר בעריץ - למה לו בכלל להגיע בעצמו למקום, לנהל את המו"מ ולהסביר את מניעיו? ישלח את חייליו עם "צו מלכותי" ויקח את השטח. |
|
||||
|
||||
זה רק מראה שגם פרשני המקרא התמחו באקרובטיקה מילולית למתקדמים. בספר שמואל דוד משלם ככפרה על חטאו. כמוכן, מה זה קשור אם הוא בא בעצמו או שולח מלאך? גם כדון קורלאונה מציע הצעה שאי אפשר לסרב לה (הוא, או אחד מבכיריו), יש שם נוכחות אישית בולטת ולא הפעלה גסה של הסמכות. |
|
||||
|
||||
''כסף מלא'' - נטחן מאטום הכסף בשלמותו. לא כמו הרעים שנותנים לך רק את הגרעין וזורקים את קליפות האלקטרונים עם כל הויטימינים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |