בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 24/11/10 19:03
על מעגלים וחישוקים 557262
לדעתי החוק החדש הוא אחד הדברים הגרועים ביותר שקרו במדינת ישראל בתקופה האחרונה והמגיבים כאן המנסים למתן את זעקות השבר ולהכניס את העניין ל"פרופורציות הנכונות" טועים.

עניין המקלות בגלגלי תהליך השלום המקרטע הוא הפחות חשוב כאן, אבל אפילו בעניין זה אי אפשר להמעיט בנזקו של החוק. המצב שאנו מעמידים לפני שותפינו למו"מ דומה למצב של אדם הבא לקנות דירה והקבלן דורש ממנו לחתום על חוזה המסדיר את נושא התשלום בזמן שהוא מבהיר שהדירה תבנה רק אם העיריה, הרבנות הראשית, צער בע"ח ושולמן מהעיריה יאשרו. גם עד כה לא ראיתי סיכוי רב שמישהו יחתום על חוזה שלום עם ישראל. בתנאים שאחרי החוק החדש התסריט הזה הוא חלומות באספמיא.

כדאי לזכור שבני אדם מוטים מראש להצבעת לא במשאלי עם ולא חשוב מה השאלה. זה אולי קשור לרצון האנושי לשמור על המצב הקיים על אף הנסיבות המשתנות ללא הרף ולנחישות האנושית לחמוק ולהמנע בכל דרך מכל הכרעה שעשוייה להיות כואבת ככל שהיא משמעותית. מי שינסה להעביר מהלך חשוב במשאל עם מתחיל את הקמפיין עם פיגור של משהו כמו 5%. להעביר מהלך מהפכני וקונטרברסלי במשאל עם נראה לי בכלל דבר מופרך (האמריקנים למשל "בחרו" את לינקולן לנשיאות, אבל "משאלי עם" שנערכו במדינות השונות (מיזורי, קנסס, קנטאקי) בשאלה מדינת חופש או עבדות הסתיימו במהומות רבתי והובילו לא לביטול העבדות אלא לפרוץ מלחמת האזרחים).

אך אלו כאמור הם התוצאות היותר שוליות של האסון הזה. הנזק העיקרי נעוץ בכך שמדינת ישראל עשתה עוד צעד אחד בכיוון המבטיח שמנהיגיה יהיו חדלי אישים ומושחתים (היה לנו אחד כזה לא מזמן), הנבחרים כדי למצות להנאתם את מנעמי השלטון ולא כדי להוביל ולהנהיג את הציבור בדרך החתחתים של המצב הפוליטי. למנהיגים אלו נוח להינשא בנועם על גלי דעת הקהל המשתנה כמו קני סוף ברוח ועדיף להם להיות מובלים בהכנעה ע"י רצון ההמון וגחמותיו במקום להוביל ולהנהיג את המחנה, מה שמחייב לעיתים קרובות מהלכים מסוכנים ולא פופולאריים. אי אפשר לצפות ממנהיגינו להיות דינאמיים, מקוריים ונועזים ובו בזמן לכבול את ידיהם באזיקים שאינם מאפשרים להם לעשות דבר מלבד להתמקח ולהתווכח ללא טעם, ללא תועלת ובלי סוף עם יריביהם ולצפות ולפעול ע"פ "עיצותיהם" של כתבני תקשורת שספק אם הם מסוגלים להוביל אפילו את ועד הבית שלהם.

אנשי הימין ראו שהם לא מצליחים לרתום את דעת הציבור לעגלתם האידיאולוגית ולכן החליטו לשתק את השלטון במדינה ולחסל בכך כל אפשרות לשינוי או תזוזה ולהפוך את מדינת ישראל לאבן הנישאת ללא תגובה על גלי השיטפון. אבנים לא מצליחים לבלום את השיטפון. בד"כ הם רק מגבירים את הנזק שלו.

איני חושד בעצמי שהתנגדותי המוחלטת נובעת משיקולים של שלום ופשרה עם הערבים. אני מתנגד לשיטת משאלי העם באופן עקרוני וגורף. אני מתנגד גם לאזיקים נוספים על ידיהם של אנשי הציבור בנוסף לבתי המשפט, התקשורת וההתפרעויות והשביתות אשר כבר היום הופכות את הפוליטיקאי לדי חסר כלים שלא לומר חסר אונים בזירה הפוליטית.

בשנים האחרונות ראינו איך יותר ויותר קצינים בכירים בצה"ל הם מן הסוג אשר במקום להאבק בתקנות מטופשות ובלתי מועילות (כמו החוק האוסר על אשת הקצין לנהוג במכונית השירות שלו) מעדיפים לפעול כאחרון הטוראים ולזייף מסמכים, לשקר בעדויות ולחפש פרוטקציה אצל עורכי דין. אפשר להציע כי יש קשר לא מקרי בין האיפיון הזה לבין תהליכים קרדינליים ומבשרי רע כמו מלחמת לבנון השנייה. אני לא חושב שזה מתכון מומלץ למנהיגים הבכירים ביותר.

רבים מקטרים על אופיים הנלוז, שחיתותם האישית ואיכותם המוסרים של משרתי הציבור הבכירים שלנו. לא רבים שואלים את עצמם האם זה אינו קציר רוח הזמן המסרסת ומנטרלת את בכירי השלטון.

העובדה שבשוויץ או בקנדה, שיטת משאלי העם ממשיכה לפעול, יותר משהיא מעידה על יתרונות השיטה מעידה על כך שבמקומות אלו כמעט שלא נדרשות בחירות והכרעות משמעותיות. בשוייץ, הציבור דוחה כבר שנות דור את ההשתלבות הכלכלית באירופה, על אף הפצרות כל המדינאים והמומחים, פשוט מתוך צרות אופקים ושנאת זרים לא עניינית. מי שרואה בדוגמה השוויצרית, דוגמה שיש לחקות, עושה לעצמו חיים קלים.

אוסיף עוד רק שהמנגנון הדמוקרטי בנוי על כך שהציבור בוחר את מנהיגיו והנבחרים מנהיגים את הציבור ולא להיפך.
על מעגלים וחישוקים 557265
האמריקאים אמנם בחרו את לינקולן לנשיאות אבל במיזורי הוא קיבל 10% מהקולות ובקאנטאקי הוא קיבל 0.9% מהקולות. זה שהעבדות ניצחה שם במשאלי עם לא ממש מעיד על רצונם של האמריקאים.
על מעגלים וחישוקים 557268
ובכן זה רק מעיד על הסיכוי שהיה לבטל את העבדות באמצעות משאלי עם במקום ע''י החלטה נשיאותית.
על מעגלים וחישוקים 557277
זה מעיד על הסיכוי שהיה לבטל את העבדות באמצעות ''משאלי עם'', זה לא מעיד על הסיכוי לבטל את העבדות באמצעות משאל עם פדרלי (שאמנם אינו נהוג בארה''ב).
על מעגלים וחישוקים 557320
אם אתה רוצה לטעון שאי אפשר היה לבטל את העבדות על ידי עריכת משאלי עם בכל מדינה ומדינה וביטולה רק במדינות בהן ההצעה קיבלה רוב, אז אני מסכים איתך. אבל זה נכון לא רק לגבי משאלי עם אלא גם לגבי בחירות. אם אתה רוצה לטעון שאי אפשר היה לבטל את העבדות על ידי משאל עם ברמה הפדרלית (אם היה דבר כזה אפשרי), נראה לי שהתוצאות במיזורי לא מוכיחות את זה. האחוזים שלנקולן קיבל במדינות הדרום העמוק היו נמוכים יותר ממה שבל''ד קיבלו באריאל. במדינות כמו ג'ורג'יה לואיזיאנה ארקנסו ואלבמה הוא אפילו לא התמודד. אז אני לא מבין מה אפשר ללמוד מתוצאות משאלי העם בדרום העמוק על הבדל בין בחירות למשאל עם. הטענה שאי אפשר להעביק מהלך ''מהפכני'' במשאל עם וכן אפשר להעביר אותו בבחירות נראית לי תלושה מהמציאות (שבה הוקמם האיחוד האירופי במשאלי עם). מה שאשר להעביר בבחירות אפשר להעביר במשאל עם. הציבור לא כל כך מטומטם שהוא לא מסוגל לקשר בין פתק למפלגה לבין המדיניות אותה היא תוביל.
על מעגלים וחישוקים 557344
ע"פ תגובתך אין לי ברירה אלא להסיק שתגובתי היתה בלתי מובנת משהו.
לא כדאי להכנס לדיון מפורט בענייני מלחמת האזרחים האמריקנית. אסתפק בזאת: לא טענתי שתומכי עבדות הצביעו בעד לינקולן (למעשה לינקולן נבחר רק משום שהדמוקרטים התפלגו לצפוניים ודרומיים). טענה זו ודומות הן מסוג "מה היה אילו". רציתי להציע שרבים מאלו שהצביעו עבור לינקולן היו מצביעים נגד ביטול העבדות. יתר על כן גם לינקולן היה עושה זאת ע"פ הציטוט המפורסם שלו.
טענתי היא שבחירת לינקולן מדגימה את התפקוד הנכון של הדמוקרטיה. הבוחר בוחר את האישיות שתנהיג אותו יותר מאשר את העמדות, פרטי המצע וההבטחות של המועמדים. לינקולן לא נבחר על מצע של ביטול אוניברסלי של העבדות. הנסיבות של מלחמת האזרחים הם שהובילו אותו להכרזת השחרור של 1864. לא הוא ולא בוחריו יכלו לדעת ב-‏1860 שכך תתגלגל שאלת העבדות.

מי שטוען שעל הבוחר לבחור מדיניות ודרך ולא מנהיג, אינו אומר שהבוחר הוא חכם. הוא אומר שהבוחר ניחן בחוש נבואה. פתרונות, אידיאולוגיות ומהלכים מועילים משתנים ומתעדכנים ללא הרף בכורח הנסיבות המשתנות. מי שפחות משתנים הם האנשים שהם נושאי ונשואי המהלכים האלו.
גם העדפתו של הבוחר לאידיאולוגיה או בחירותות מוסריות כלשהן צריכה לקבל את ביטוייה המלא באמצעות בחירתו של המועמד התואם ביותר את העמדות האלו ולאו דוקא באמצעות חוקים, שבועות וחרמות הכובלים את הנבחר לסלע התקוות וההבטחות של אתמול.

טענתי היא בהחלט שבבחירות אפשר להעביר מה שלא יעבור במשאלי עם (ע"ע אובמה ורפורמת הבריאות). הסיבה היא פשוטה: בוחר יכול להיות גם בעד ביטול המיסים וגם בעד הגדלת הקצבאות, גם בעד סיפוח כמה מיליוני מוסלמים וגם בעד מדינה יהודית. אקט הבחירה, לעומת זאת מחייב אותו לבחור מנהיגות אחת ומפלגה אחת. שלא בטובתו הוא נאלץ לשקלל את הרצונות הסותרים שלו ולבחור את נבחריו ע"פ סה"כ מאוויו ותקוותיו.

אילו האיחוד האירופי היה קם ע"פ משאלי עם הוא לא היה קם. מה שאנו רואים היום (שאינו יותר מאשר התחלה זהירה וחששנית של מנגנון כלל אירופי) קם אך ורק משום שהבירוקראטים של בריסל התחכמו והקימו (ליתר דיוק מקימים) את המוסדות שלהם, עקב בצד אגודל, בצעדים מיקרוסקופיים המקפידים להצטנע ולהמלט מזרקורי המחלוקות ודעת הקהל. תהליך הקמת ואישרור הארגון, פוצל לעשרות ומאות החלטות בירוקראטיות שיוגשו לבחירתו של הבוחר במנות קטנטנות ורק כאשר יהיה להן סיכוי טוב לעבור ובכל מקרה החלטה שלילית לא תהיה בלתי הפיכה. אילו הברונים הפרנקופונים מבריסל היו טועים להגיש את חלומותיהם ותכניותיהם לציבור בשיטה השוויצרית, הם היו מקבלים את מה שהאיחוד האירופי מקבל כבר 25 שנה במשאלי העם בשוויץ.

"הציבור לא כל כך מטומטם שהוא לא מסוגל לקשר בין פתק למפלגה לבין המדיניות אותה היא תוביל." דוקא בגלל שיש קשר זוהי הבחירה שיש לציבור. יחד עם זאת אין משמעות הדבר שמי שמוליך ומבצע את המדיניות היא דעת הקהל או התקשורת ולא המנהיגות. נסה נא לחשוב על צבא בו החיילים לוקים בשגעון גדלות ומתנהגים כאילו כל אחד מהם נושא את שרביט הפילדמרשל בציקלונו.
געגועים לדיקטטור? 557352
אני לא מבין איך מתוצאות משאל העם במיזורי אתה יכול להסיק משהו על תוצאות של משאל עם תיאורטי במיין.בהתחשב שתוצאות הבחירות במיזורי ובעובדה שהכלכלה של מיזורי נשענה על העבדות (להבדיל מזו של מיין) ובעובדה שבמשאל העם במיזורי לא ממש הצביעו העבדים עצמם אין שום דבר מפתיע בתוצאות משאל העם שם, לא פחות מתוצאות של משאל עם על גורלו של גוש קטיף שהיה מתנהל באלי סיני. במילים אחרות: העובדה שביטול העבדות לא עבר במשאל עם במיזורי לא תומך בטענה שלך בשום צורה שהיא.

הבוחר לא ניחן בחוש נבואה, ולכן אנחנו בוחרים מנהיגים שיקבלו החלטות דחופות במקומינו. אבל כשמדובר בהחלטה שיש זמן לדון בה (הסכם שלום קונקרטי, הצטרפות לאיחוד האירופי, ליגליזציה של הימורים, מעבר לנהיגה בצד שמאל...) אין שום צורך בחוש נבואי, אפשר לשאול את העם ולקבל תשובה קונקרטית.

אף אחד לא מציע להעמיד את סעיפי התקציב למשאל עם, הטיעון של רצונות סותרים לא ממש עומד מול סוג השאלות שעומדות למשאל עם.

הצטרפות לאיחוד האירופי אושרה על ידי משאל עם ברוב החברות (מלבד אלה בהן משאל עם אינו חוקתי). שוויץ אמנם לא בחרה לא להצטרף לאיחוד האירופי (במשאל עם אחד ולא "במשך 25 שנה") אבל כן בחרה לחתום על "אמנת שנגן" במשאל עם.

אני מנסה לחשוב על זה.... קוראים לזה "שלטון העם", דמוקרטיה. ולי זה נשמע הרבה יותר טוב מכל החלופות.
געגועים לדיקטטור? 557353
ליגליזציה של ההימורים? ליגליזציה של הזנות? נראה לי ששניהם כוללים תחומים אפורים מהותיים למדי. לא שאלות פשוטות של "כן" ו"לא".
על מעגלים וחישוקים 557382
אני מבין שאתה מצדד בדרך של הקמת איחוד אירופאי על ידי ביורוקרטים עקב בצד אגודל ולא בהכרעה במשאל עם. מה יותר טוב ויותר נכון לתושבי המדינות השונות באירופה? יש מדינות שהאיחוד אינו טוב להן ואולי משאל עם היה מביא תוצאות טובות יותר.
על מעגלים וחישוקים 557664
אני מניח שמדינות שהאיחוד לא יהיה להן "טוב" (רוצה לומר בשורה התחתונה) לא יהיו שם לאורך זמן. אני פשוט טוען שלא כל הכרעה מדינית (גם אם היא מרכזית) צריכה להתאשר במשאל עם. נסה אתה לשכנע את תושבי דרום ארה"ב של המאה ה-‏19 או את הלבנים של דרא"פ במאה ה-‏20 שמשטר עבדים אינו "טוב" להם. אפילו אותי אני לא בטוח שתצליח לשכנע בכך.
על מעגלים וחישוקים 557675
בוא נקח מדינה מאד דרומית: דרום קרוליינה. "נסה אתה לשכנע את תושבי דרום ארה"ב של המאה ה-‏19 ...".
אם היו עורכים משאל בין כל תושבי דרום קרוליינה, היו מצביעים נגד העבדות.מתוך הויקיפדיה:The five largest ancestry groups in South Carolina are African American (29.5%), American (13.9%), English (8.4%), German (8.4%) and Irish (7.9%). For most of South Carolina's history, African slaves, and then their descendants, made up a majority of the state's population. Whites became a majority in the early 20th century, when tens of thousands of blacks moved north in the Great migration
אני מניח שאם יעלה הרעיון להתייחס במשאל עם לכל השטחים, תהיה התייחסות דומה לפלסטינאים-התעלמות מזכותם לקבוע את גורלם.
על מעגלים וחישוקים 557706
טוב, הבעיה היא שבערך 95.2% מתוך אותם 29.5% אפרו-אמריקנים של דרום-קרוליינה היו מתנגדים לשחרור העבדים הלבנים שלהם, אילו היו להם כאלו. והפלשתינאים יצביעו על הגדרה עצמית ליהודים בדיוק כפי שהיהודים מצביעים על הגדרה עצמית לפלשתינאים. הדרך היחידה להסדר ישראלי פלשתינאי היא ע"י הסכם פוליטי בין הנהגות פוליטיות, כל שאר הבצלם וגדעון לוי והדודות במחסומים הם בוקי-סריקי.
על מעגלים וחישוקים 557710
אני מסכים אתך שהדרך היחידה להסדר ישראלי פלשתינאי היא ע''י הסכם פוליטי בין הנהגות פוליטיות, אני לא מסכים אתך שכל שאר הבצלם וגדעון לוי והדודות במחסומים הם בוקי-סריקי. תפקידם (או אם תרצה - מטרתם) היא לדרבן את ההנהגה הפוליטית להגיע להסדר.
The power of the gun 557727
הצדדים מוכנים להתחיל לחשוב על הגעה להסדר פוליטי משום שכל אחד מהצדדים משתמש באלימות. יהודים וערבים (כמו שאר בני האדם) מבינים רק כוח. ללא ההתנגדות והפיגועים, הישראלים היו מגשימים את חזון ארץ ישראל השלמה בלי לחשוב פעמים ובלי להתרשם מדיבורי צדק של גדעון לוי וחברים. ללא צבא הגנה לישראל, הערבים מזמן היו זורקים אותנו לים. בצלם, גדעון לוי והדודות הם בוקי-סריקי. פתרון שתי המדינות (אם וכאשר יתממש) הוא תוצאה של שפיכת דם הדדית ולא של ערכים לטולרנטיות או של שירי שלום בכיכר.
The power of the gun 557728
אני בן אדם (ואפילו יהודי) ואני מבין עוד דברים חוץ מכח. יש לי תחושה שמבוססת על הכרות עם בני אדם (יהודים, ערבים, ואפילו כאלה שהם סתם גויים) שאני לא היחיד.
The power of the gun 557729
לאחר הכיבוש ב-‏67, אתה באמת מאמין שעם ישראל היה מגיע למסקנה שיש לחלק את הארץ ביננו לבינם, מנימוקי צדק וכבוד הדדי, גם אם תושבי השטחים היו רק מבקשים מאיתנו יפה? אני בספק.

נאהב את זה או לא, יחסים בין גופים פוליטיים (בעיקר בין מדינות, אבל לא רק) מוגדרים בעיקר ע"י גודל התותח והיכולת להזיק זה לזה. אם נגיע להסכם קבע עם השכנים שלנו, זה לא יהיה על בסיס אהבת האחר או שירי שלום, אלא על בסיס דאגה לעצמנו ולשלומנו.
The power of the gun 557730
כידוע, שבוע לאחר המלחמה ממשלת ישאל החליטה פה אחד (כולל שרי גח''ל) על הסכמה עקרונית לנסיגה מהשטחים תמורת הסכם שלום. אז, כן, אלמלא ועידת חרטום אני מאמין שזה מה שהיה קורה.

עם כל הכבוד לציניות, יחסים בין גופים פוליטיים נקבעים גם על פי עקרונות, ערכים ודתות, ולא רק על פי גודלו של התותח. כך היה עם ההחלטה של בריטניה לא להכנס להסכם עם הנאצים, כך היה עם ההחלטה של ארה''ב לשחרר את דרום קוריאה, כך היה עם ההחלטה של סין לא לשחרר את צפון קוריאה, וכך גם היום במזרח התיכון מנסה החיזבאללה להלחם בישראל.
The power of the gun 557835
אז את מפעל ההתנחלויות ואת הרעיונות המשיחיים על ארץ ישראל השלמה הערבים בעצם כפו עלינו?
The power of the gun 557837
לא, אבל גם אליהם לא הגענו בגלל גודל התותח.
The power of the gun 557843
הטענה היתה ש(חלק מ)הציבור התרחק מהם בעקבות האלימות שהפעיל הצד השני.
The power of the gun 557850
לא. הטענה (לפחות זאת עליה עניתי) היתה ש"יהודים וערבים (כמו שאר בני האדם) מבינים רק כוח". תגובה 557727
The power of the gun 557852
צודק. בלבול בפתילים.

ואם נסייג את "מבינים רק כוח" ל"מבינים גם כוח"? אני חושב שסביר להגיד שלהתנגדות האלימה של הפלסטינאים היה משקל לא מועט בעיצוב דעת הקהל בישראל, כנגד רעיון א"י השלמה וכנגד מפעל ההתנחלויות.

הטענה שהישראלים היו מראים נכונות לחלק את הארץ ולוותר על חלום ארץ ישראל השלמה מתוך טוב ליבם נראת לי כמו טענה לא טריביאלית, בלשון המעטה.
The power of the gun 557856
אין ספק. אבל אם נשנה את ה''רק'' ל''גם'' אז המסקנה (''בצלם, גדעון לוי והדודות הם בוקי-סריקי'') תשתנה.
The power of the gun 557857
כדאי לקרוא את החלטות ועידת חרטום. אין שם רק לאוים. תחילת ההתנחלויות קדמו לועידת חרטום-לא שהן הובילו להחלטותיה.מרום גולן הוקם באמצע יולי 67.
The power of the gun 557860
טוב שיש מרום גולן... כי כידוע עד שהוקם מרום גולן ניהלו מדינות ערב מדיניות של רדיפת שלום עם ישראל.
אין שם רק לאווים. בסעיף הראשון,למשל, נאמר ''לא לשלום עם ישראל''. חוץ מה''לא'' יש שם גם ''שלום עם ישראל''.
The power of the gun 557878
אתה מנסה להתווכח איתי כאילו שאני בא לומר שהחלטות ועידת חרטום היו הצעת שלום. מה שאני רוצה לומר שבחרטום לא היו רק הלאוים; היו החלטות להשתמש באמצעים דיפלומטיים ולא רק התרכזות באמצעי היחיד של המלחמה. אנחנו התחברנו ללאווים ברצון רב כי בספטמבר ואילך כבר הממשלה נסוגה מהנכונות להחזיר את כל השטחים תמורת שלום.
The power of the gun 557886
עכשיו חסר רק להסביר איך ישראל בעצם ניסחה את החלטות ועידת חרטום, ואיך כשקוראים בגימטריה ודילוגים מסתבר שבועידת חרטום נאמר ''כולנו מאוד רוצים שלום אם ישראל רק תסכים'', ואז נהיה מבסוטים חלאס.
The power of the gun 557892
ידעתי שתתגלגל לשם. "אתה מנסה להתווכח איתי כאילו שאני בא לומר שהחלטות ועידת חרטום היו הצעת שלום". זה מה שכתבתי. החלטות ועידת חרטום לא היו הצעות שלום. לא היו הצעות שלום. אם היינו מציעים לפנות את השטחים תמורת שלום אבל שצריך לדבר על זה, האם היינו נענים בסרוב מחלט? אינני יודע וגם אינני בטוח.
The power of the gun 557915
אם היו מציעים לך משרה מכובדת תמורת בגידה בעקרונותיך והפללת חברים קרובים בפשעים שלא ביצעו, האם היית מסרב סירוב מוחלט? אינני יודע וגם אינני בטוח.

בקיצור, אם אינך יודע וגם אינך בטוח, למה אתה מנסה?
The power of the gun 557964
לא הבנתי .
The power of the gun 557742
אחרי 67 לא היו בעיות מהותיות מול הערבים בשטחים. למעשה הרעיון של הישגים משמעותיים מהתקוממות עממית נדחה בבוז ע"י מנהיגי מדינות ערב כלא סביר. תהליך השלום החל בעיקר ממניעים שאינם קשורים בהפעלת כוח מהצד השני. בהמשך לכיבוש, ערביי 67 התעשרו (רמת עושר שהם טרם חזרו אליה), חל שיפור בזכויותיהם ובניהול העצמי שלהם וכד'. אם לא היינו מביאים את ערפאת (ימ"ש), והתהליך היה מנוהל מהצד שלהם ע"י גורם מתון, או לא מנוהל כלל, אז דעת הקהל בארץ, שלא ראתה בהם איום (בשנות התשעים), היתה נוחה לאפשר להם אוטונומיה כלכלית ופוליטית מלאה, כאשר זו באה במשולב עם הגבולות הפתוחים שהיו בינינו עד תוצרי אוסלו. הם היו משגשגים לצידנו בלי בעיות מיוחדות ותוך שפע כלכלי (סביר להניח שעם מגבלות על הזכות להחזיק צבא סדיר, אבל לא מעבר לכך) רק מכוח האינרציה של התהליך ומבלי להפעיל שום מחאה שחורגת מהפגנות לא-אלימות. הם גם היו יכולים (ועדיין יכולים, אם כי ההשלכות שונות) להכריז על מדינה בכל שלב בתהליך, ולקבל את חופש כלכלי ופוליטי מלא (שוב, לא צבאי ותוך שמירה על סיכסוך לא אלים לגבי חלק קטן מהשטח).

למעשה הדחיפות של תהליך השלום, בנוסף להחלטה האומללה לכפות עליהם דיקטטור אכזר, גרמה לדירדור הקשה. אם הם היו עשירים יותר (עניין של זמן) או מקבלים הנהגה סבירה יותר, הם לא היו רצים להתפוצץ.
The power of the gun 557782
אולי היה משהו בדבריך אם לא היו התהליכים שיזמנו וקידמנו בשטחים. כוונתי למפעל ההתנחלויות.אתה מניח בטעות שאם לא היינו מביאים את ערפאת, הם היו מקבלים את התהליכים הללו. גם אתה במקומם לא היית מקבל את התהליכים הללו והיית מתקומם נגדם-גם בלי להיות ערפאת.
The power of the gun 557829
נרטיב סימפטי.

אני זוכר איזה רעיון יפה על ארץ ישראל השלמה. רעיון אישי שלנו, שהיה מקובל על רוב הציבור ועל כמעט כל ממשלה שהיתה בישראל (ראה ערך התנחלויות). ההיה כל זה רק חלום?

התנערות (חלק מ)הציבור מהרעיון הזה לא הגיעה בעקבות הכרה עמוקה בזכויות אדם. ההתנערות הזו הגיעה בעקבות זריקת אבנים, דם, דקירות, ירי ופיצוצים.
The power of the gun 557864
השאלה היא אם ההתנערות הזו לא הייתה יכול להגיע גם בעקבות דברים אחרים, שאינם כוללים שימוש בכח (למשל מחאה בלתי-אלימה. כיום אנחנו רואים שלמדינת ישראל הרבה יותר קשה להתמודד עם מחאה כזו מאשר עם מחאה אלימה, ואני חושב שהרבה מטיעוני הנגד של הימין היו נחלשים מאוד).
The power of the gun 557908
"כיום אנחנו רואים"

מתי? אתה מתכוון למשט הטורקי?
The power of the gun 557920
המשט הטורקי היה אלים (במקרה אחד מתוך שישה) רק אחרי שהותקף במים בינלאומיים. לא שזה משנה.
אני דיברתי על ההפגנות הבלתי-אלימות ברחבי הגדה, אלו שצה"ל מנסה נואשות להפוך לאלימות, וכשזה לא עובד, הוא עוצר את מוביליהן בכל מקרה, וכשזה לא מספיק, הוא דורש <קישור להשאיר אותם במעצר http://972mag.com/israeli-prosecution-petitions-to-e... גם אחרי שריצו את עונשם, כי הפגנות בלתי-אלימות זה כל כך מסוכן.

אבל מי שעוצם את עיניו לא יראה כלום.
The power of the gun 557928
בעיקרון אני נותן לנערים לשחק לפני בוויכוח זה.
אבל מול טענה שקרית לא יכולתי להחשות.
כמי שחבר בצוות הכוננות בישוב בשומרון, אני יכול
להעיד מכלי ראשון על האלימות שמפעילים הערבים
על המתיישבים היהודים באותם ההפגנות.
אלא אם כן זריקת אבנים הצתת מבנה מבודד (של יהודים כמובן)
ושרפת כרמים אינם אלימות.
למען הסר ספק המקרים המנויים לעיל קרו במהלך ובחסות
אותם הפגנות.
ייתכן שבגולה הקנדית הדברים נראים אחרת, אבל אצלנו
בפרובינציה אלימות כוללת דברים נוספים מלבד ירי.
(לגבי הקישור, הוא לא עובד אצלי..)
The power of the gun 557929
והאלימות הזאת לא התחילה לאחר אינספור פרובוקציות מצידכם?
The power of the gun 557931
תתפלא אבל ממש לא.
אגב, האנטישמיות נגדכם לא התחילה אחרי שהשתלטתם על העולם?
The power of the gun 557932
אז על מה בדיוק ההפגנות? על זה שטוב להם שם?
The power of the gun 557933
ההפגנות הם בגלל שלא רוצים אותנו שם ואנחנו, כמה מוזר, דווקא כן רוצים להיות שם.
אתה יודע, ארץ אבותינו וכאלה..
אפשר לקרוא לזה אנטי-כיבוש ואפשר גם לכנות את זה יודן ריין.
The power of the gun 557941
ואולי גם לזה שצעדיהם מוגבלים, הם מושפלים במחסומים, סובלים הטרדות ממתנחלים וכוחות הביטחון וחסרי אפשרות להתפתח בעוד מסביבם עולות ופורחות ההתנחלויות. אני הייתי קורא לזה אפרטהייד.
והיסטוריה היא לא רק מה שקרה בעבר אלא גם מה שאמור להתפתח היום.
The power of the gun 557945
אם לא היה נאמר ''מוטרדים במחסומים'' למרות שגם זה קורה אבל לעתים נדירות,
הייתי חושב שאתה מדבר עלינו.
אכן צעדינו מוגבלים, אנו סובלים מהטרדות מכוחות הביטחון, אנחנו בהחלט חסרי אפשרות להתפתח (עיין ערך ''הקפאה'') והכפרים הערבים מסבבינו עולים כפורחים.

ההיסטוריה מסבירה מה אנחנו עושים שם ולמה לפי הצדק ה''היסטורי'' אמורים להתפתח שם גם ישובים יהודיים.
אם אתה מקבל את דרישות הערבים לשטח נקי מיהודים אתה נותן ידך לאי-צדק ואתה
מצדיק טענות אנטישמיות.
מדוע כל כך קשה להאמין שמה שמניע את המלחמה בנו הוא גם שנאה טהורה.

אני נותן לך את זכות המילה האחרונה, מאחר ועתותיי אינם בידי ואני מתקשה לנהל ויכוח וירטואלי, לכן ברשותך אחזור לעמדת המשקיף הדומם.
The power of the gun 557930
כמו שכתבתי בבלוג של יוסי, אבו רחמה הורשע בהסתה לאלימות.

"המשיב הורשע בכך שהחל מחודש אוגוסט 2005 ועד לחודש יוני 2009 היה חבר בוועדת הגדר, ונטל חלק "בארגון תהלוכות נגד הגדר, איסוף האנשים והובלתם לגדר, תוך שהוא קורא להם להדוף את החיילים, לתקוף אותם, להשליך וליידות לעברם אבנים", כלשונה של השופטת הנכבדה קמא."
הקישור לא עובד 557962
הקישור לא עובד 557965
קצת דמיון
הקישור לא עובד 557998
אה! רק עכשיו הבנתי מי האכיל את יוסי בשטויות האלה.
The power of the gun 558028
לא ברור לי אם הרמיזה לגבי עוצמי העיניים כוונה אלי. אם כן, היא שגוייה לגמרי: אין לי ספק שיש מחאה פלסטינית בלתי אלימה, ואין לי ספק שהיא מדוכאת באמצעים של שלטון כיבוש. אבל בעיני, למדינת ישראל, לאזרחיה, ולכוחות הביטחון שלה, קל להתמודד מולה. בכל אופן, הרבה יותר קל מן ההתמודדות מול פיצוצי אוטובוסים או טילים או מארבי ירי או שבי חיילים.

טענתך כאילו "למדינת ישראל הרבה יותר קשה להתמודד עם מחאה כזו" שגוייה בעיני, או לפחות דורשת ביסוס. ובוודאי ש"כיום אנחנו רואים" מופרך.
לוח זמנים 558115
מה קדם למה ? בשנת 66 בוטל הממשל הצבאי על ערביי ישראל. הסכמי קמפ-דויד (1978), בחתימת ראש ממשלת ישראל דאז, מנחם בגין, קראו לאוטונומיה ברצועה ובגדה. ב81 הוקם הממשל האזרחי, שלמרות שלא החליף את הצבא, בא מתוך הבנה של הצורך לקדם את הכלכלה של ערביי 67. 87-91 היו שנות האינתיפאדה. בסופה התחילה ועידת מדריד (ללא תוצאות) ורק שנתים-שלוש מאוחר יותר, עם עליית רבין לשלטון, החל תהליך מתן האוטונומיה לערביי 67 (ומייד לאחר וכתוצאה מכך, גל טרור).
לוח זמנים 558121
ביטול הממשל הצבאי ב-‏66' היה סמלי יותר מאשר מעשי. מעשית, רוב המגבלות שהושתו על הערבים בוטלו בעשור שקדם לביטול ה"רשמי", בעוד שהפיקוח על פעולותיהם של הערבים נמשך באמצעות השב"כ ובדרכים סמויות (ויעילות יותר) עוד שנים רבות אחרי הביטול (פיקוח השב"כ על העסקת מורים בבתי ספר ממלכתיים במגזר הערבי בוטל רק ב-‏2006, לדוגמא).
סתם, משהו שאני עובד עליו בימים אלו אז חשבתי לציין. בגין, אגב, נאם בגנות הממשל הצבאי הרבה לפני ביטולו. אבל הוא גם נאם בגנות פקודות מצב החירום בישראל, אבל לא עשה שום דבר בנידון כשהפך לראש ממשלה.
The power of the gun 557875
לאחר פרוץ האינתיפאדה הראשונה, חקירת עצורים פלסטינים העלתה שהסיבות למהומות היו (לפי סדר יורד):

1. היעדר מקורות פרנסה מתאימים.
2. המיסים הכבדים.
3. הניצול של הפלסטינים לעבודות בזויות.
4. לחצים בטחוניים (סריקות, מעצרים, דחיית בקשות לאיחוד משפחות).
5. הכבדת ידו של המימשל האזרחי בעניני יום-יום.
6. הפחד מן המתנחלים והכעס על העונשים האפסיים שנפסקו לאלה מהם שפגעו בערבים.
7. הענין המדיני.
(הנתונים לקוחים מסיפרם של זאב שיף ואהוד יערי, אינתיפאדה.)

מתוך אותו ספר: "עשרות-אלפי הפלסטינים, שמצאו פרנסה בישראל, ומאות האלפים, שחיו תחת הדיכוי הכלכלי בשטחים, הפכו במשך השנים לפרולטריון הזועם של ישראל; פרולטריון שהוא גם זר וגם ישראלי, בהיותו נתון לשלטונה של ישראל; פרולטריון, שאינו רואה כל מוצא ממצבו החמור אלא במהפך מדיני לאומי.
בקצרה: השיטה הכלכלית בישראל היתה לגורם מאיץ ראשון במעלה לתהליך ההקצנה בשורות הפלסטינים ולאחד הנפצים של האינתיפאדה."

מי שטוען שהיה לפלסטינים טוב תחת שלטון ישראל או היה יכול להיות טוב, אינו יודע מה הוא סח.
The power of the gun 558109
אתה מוכיח את הנקודה שלי.

האינתיפאדה הראשונה‏1 באה על רקע רצון לשיפור כלכלי נוסף. זו מחאה שאולי נראתה לנו אז כחריפה, אבל מתגמדת אפילו מול הפגנות כנגד גלובליזציה בעולם המערבי, שלא לדבר על מהומות המוסלמים בצרפת. לא רצון מדיני, לא שאיפה פוליטית לעצמאות. רצון להתקבל כשווים יותר בחברה שלנו, או לפתח לתלות מוקטנת. ערבי מעזה לא רואה עד כמה הוא חי יותר טוב מקרובו בסוריה, הוא כן רואה כמה ערביי 48 חיים טוב יותר, על אחת כמה וכמה היהודים. במקום לשפר את מצבם הכלכלי, אולי לתמוך קצת יותר בצמיחה ארוכת הטווח שלהם (מוסדות השכלה למשל), הבאנו להם דיקטטור שהלך לכיוון המדיני, עורר בהם זעם לאומני (ואין כלי מסוכן בידיו של מנוול כזה מהשליטה בחינוך) והפך את סדר העדיפויות (לפחות המוצהר, אולי רק המוצהר) של העם.

ד"א, גם האינתיפאדה הראשונה באה על רקע ההכרה שלהם בזכויות האדם שאנו "נותנים" להם. לא עוד פחד עיוור מהחייל הישראלי הנורא, אלא הבנה ברורה שידוי אבנים, לעיתים קרובות סמלי, לא יגרום לצהל לשטח את העיר ולא לחיילים מולם לפתוח באש על ההמון.

1 אותם אירועי מחאה חצי-אלימים, זכור לי עוד אותו נשק שנפל והוחזר.
The power of the gun 558116
נו טוב, אולי קצת הגזמתי עם ה''חצי-אלימים''. אלימים למדי, אם כי לא בסקאלה של מה שה''שלום'' הביא.
The power of the gun 558141
אתה מפספס את כל העניין. המערכת הכלכלית של עובדים שחורים פלסטינים ואדונים ישראלים (בנוסף להתעמרות המתנחלים, המימשל האזרחי וכוחות הביטחון) הביאה לתיסכול והתמרמרות ולא יכלה לשרוד והמוצא היחיד הנראה לעין היה היפרדות מדינית. אין קשר לטיבו של ערפאת או למצב ערבים במדינות אחרות.
על מעגלים וחישוקים 558525
תגובתי היתה קצת חסרת סבלנות והרבה מתלהמת, אבל היא מבטאת את השורה המסכמת של עמדתי: כאשר אני משערך מהו האפקט הכולל של "הבצלם וגדעון לוי והדודות במחסומים" אני מגיע לתוצאה הבאה - כל הדברים האלו מאפשרים לחלק מסויים בחברה הישראלית, המוטרד מדברים כאלו, לומר לעצמו שבעצם המצב לא כל כך גרוע ואנו לפחות פטורים מן התופעות הנוראות ביותר הנילוות לכל שלטון כיבוש כמו מרכבה אחרי הסוסים. אנשים טובים ורבים אומרים לעצמם שלפחות יש עדיין בשטחים הכבושים שלטון חוק כלשהו השומר איכשהו גם על זכויותיהם הבסיסיות של האזרחים הנכבשים, ושלטון חוק כלשהו ולו יהא זה חוק הכיבוש עדיף על פני העדר חוק בכלל. המצב לדעתי אינו כזה. השטחים המוחזקים הם שטח הפקר שבו לא שולט שום חוק מלבד חוק הקלאצ'ניקוב. אין שם ולא יתכן שם שום שלטון חוק מפני שאיש שם אינו מעוניין בחוק הזה. צה"ל ויתר כוחות הביטחון של ישראל אינם קיימים כדי להגן על שלומם של מקומיים פלשתינאים מפני אזרחים ישראליים ושום נסיון להפעילם בכגון זה לא יעלה יפה לאורך זמן. להבנתי פעילות בצלם וכדומה, יותר מעכבים מאשר מקדמים את ההתפכחות של רבים בחברה הישראלית מאשליית הכיבוש הנאור. במקום להעמיד פנים, כאילו כל מיני הטרדות והתעללויות שעוברים הפלשתינאים במחסומים הם הפרות של איזשהו חוק או אתיקה הומאניסטית אוניברסלית, מוטב שאנשים יפנו את תשומת ליבם לתחום הפוליטי ויתמכו בגורמים פוליטיים המקדמים חלוקה והתנתקות ולא ירתמו עצמם לעגלתם של אנשים שלעולם אינך יכול להבחין אצלם בין חמלה ואמפטיה אנושית לבין יצר התבלטות ורדיפת כותרות.
על מעגלים וחישוקים 558526
איך הגעת למסקנה שצה"ל מגן על הפלסטינים מפני המתנחלים? במשך כל השנים הצבא עמד בצד כשהמתנחלים התנכלו לפלסטינים ותלונות של פלסטינים למימשל הצבאי או האזרחי נדחו או נקברו בערימות של ניירת.
על מעגלים וחישוקים 558527
אה, עכשיו אני שלא אמרת את זה. בשביל זה צריך את בצלם ודומיו. השלום לא יגיע כל כך מהר למרות שהוא מעבר לפינה.
תגידו 557275
רק אצלי התגובה שלך חורגת לתוך השוליים השמאליים של המסך?
תגידו 557280
גם אצלי.
תגידו 557285
כנ''ל
תגידו 557309
אני לא רואה שום בעיה (IE7 ו-FF).
תגידו 557311
גם לא כך: תגובה 557265 ?
תגידו 557314
לא, גם כאן אני רואה הכל בסדר, גם כשאני משחק עם רוחב החלון.

הפתיל הזה יועבר לעיון הממונים.
תגידו 557315
זה הסתדר? אם כן, שלח זר פרחים לטל.
תגידו 557318
אם זה הסתדר אולי כדאי שתגידו לי מה מקור הבעיה...
תגידו 557420
לומשנה, טל תיקן אותה כך שהנזק לא ייגרם בעתיד.
תגידו 557425
יש לי בעיה דומה כל פעם שאני משתמש בתוסף המוזר הזה. זה לא קורה רק באייל ויהיה נחמד לדעת איך לעקוף את זה.
תגידו 557574
המוצר הזה משתמש ב- hard spaces וזה מה שגרם לבעיה. אם זה לא ניתן לשינוי, שקול שימוש במקלדות וירטואליות אחרות.
זר כריזנטמות לטל 557354
זר כריזנטמות לטל 557366
גם ממני
תגידו 557377
אכן הסתדר. עכשיו יש מקום להוכחות בשוליים.
על מעגלים וחישוקים 557901
אם אנלא טועה מדובר היה באלברט שווארצנגר, אדמירלות, 9.9% מהקולות אותם לא קיבל ופרומיל מתמהיל השיחות חסרות המאזינים. ואתה טועה- אפילו האמריקאים לא מעידים על האמריקאים, לא שבאמת אכפת לי.
על מעגלים וחישוקים 557909
לא, אתה טועה. מדובר היה בג'יימס וויליאמסברג, אדריכלות, i15 מהקולות אותם לקח ואנגסטרום מתמהיל השיחות חסרות הצופים. ואני לא טועה- האמריקאים מעידים על האלבטרוסים, לא שבאמת אכפת לך.

או, במילים אחרות:
מה הקשר בין התגובה שלך לתגובה עליה הגבת?
מה הקשר בין התגובה שלך למציאות?
מה הקשר בין כל פסוקית בתגובה שלך לזאת שבאה לפניה?
מה בעצם רצית להגיד?
למה אתה לא כותב בעברית (או באנגלית, או בערבית, או בארמית... אפילו ספרדית)?
על מעגלים וחישוקים 557912
וויליייאמסון כותבים עם שני ג' ואני מתנגד לאד הומינום שבמלה 'לפניה'.
על מעגלים וחישוקים 557919
חשבתי ש''כ'' ו''כבשה'' הם אותו מגיב. טוב שעדיין יש לי בחיים הפתעות מרתקות
על מעגלים וחישוקים 558718
לו רק היה אפשר לטאגליין פתיל שלם.
על מעגלים וחישוקים 559551
הוא אכן מתחרה יפה בזה.
חוסר הבנה טוטליטארי של הדמוקרטיה 557273
בדמוקרטיה הציבור בוחר את נציגיו כדי שיקדמו את המדיניות שהציבור רוצה ולא כדי שיחלקו פקודות לציבור

הפוליטיקאי הוא משרתו של הבוחר , לא מפקדו

מה שאתה מתאר ,נבחרים שמנהיגים את הציבור, זה פאשיזם לייט
על מעגלים וחישוקים 557286
לא הכרתי את הקביעה לפיה "בני אדם מוטים מראש להצבעת לא במשאלי עם ולא חשוב מה השאלה". יש לך מקור לזה?
על מעגלים וחישוקים 557294
ברוב המשאלים בעולם הסטטיסטיקה היא לטובת אומרי הלאו.
אני יודעת על אוסטרליה למשל, שמתוך כ-‏50 משאלים שהיו שם לשינוי החוקה אושרו פחות מעשרה.

בני אדם מוטים מראש להצביע נגד כל שינוי אלא אם הוא משפיע עליהם ישירות לטובה, אפילו אם השינוי עולה בקנה אחד עם תפיסת העולם שהם מאמינים שהם אוחזים בה ויצביעו בעדו במדגם דעת קהל.
לכן גם קשה לחזות תוצאות משאלי עם.
על מעגלים וחישוקים 557348
תודה.
המקור שלי דוקא היה משאל העם בצ'ילה ב-‏1987. הציבור שם היה מפולג בין תומכי השמאל הדמוקראטי לאנטי-קומוניסטים שתמכו בהמשך שלטון החונטה הצבאית של פינושה. החונטה הימנית כשלה שם בגדול בנסחה את השאלה למשאל העם בצורה הבאה: האם פינושה צריך להמשיך ולהוביל את המדינה? הרוב הדמוקרטי תפס מיד את ההזדמנות הזו ויזם קמפיין מאוד מאוד מוצלח בזכות אמירת ה"לא", וגם כך ניצח על חודם של 5%. ככל הנראה אילו השאלה נוסחה "האם פינושה צריך לפרוש" התוצאות יכלו להיות הפוכות.
על מעגלים וחישוקים 557356
יש לך הוכחות לטענה הזו? אני מכיר טענות שבמשאלי עם יש יתרון לסטטוס קוו (כלומר, שבדרך כלל ה"לא" זוכה), אבל אני מכיר טענה לפיה אם ננסח משאלים בצורה שבה הסטטוס קוו יהיה ה"כן", אז היתרון יהיה דווקא לשינוי.
על מעגלים וחישוקים 557410
נראה לי שאתם אומרים אותו דבר, והוא שבלי קשר לשאלה העם נוטה לענות לאו. כלומר אם השאלה תהיה: "האם להשאיר בידינו את יהודה ושומרון" יש סיכוי טוב יותר לקבל את התוצאה הרצויה.

יש בזה הגיון פסיכולוגי מסוים ואם זה מעלה את הסיכוי אפילו רק באחוז אחד, גם זה חשוב.

אובמה נבחר על ההפך, "הן" בשלוש שפות: יס, ווי, כן.
דוגמה משוויץ 557413
לפני שנה היה בשוויץ משאל עם http://en.wikipedia.org/wiki/Minaret_controversy_in_... על חוק האוסר הקמת צריחי מסגדים.

העם הצביע ב-‏57% בעד החוק.

זו כנראה דוגמה די קלאסית לאופן הפעולה של משאלי עם ולעיוות הטמון בהם. משאלי עם הם באופן פרדוקסלי לא דמוקרטיים ועלולים לדחוק בצורה דמוקרטית את זכויות המיעוט. חוק כזה לא אמור להידון ברמה כלל ארצית, החלטות כאלה יש להשאיר בידי רשויות מקומית, או לדון לכל מקרה לגופו.

הממשלה השוויצרית התנגדה לחוק בנימוק שהוא נוגד את המוסכמות הבינלאומיות על זכויות אדם ואת הערכים המרכזיים של החוקה השוויצרית.

אבל האזרח הבודד אינו חושב כמו ממשלה. אני די בטוחה שאילו הייתי שוייצרית הלב שלי היה נצבט כשהייתי הולכת לקלפי בעירי היפה ומשלשלת את ה"לאו" לתיבה.
על מעגלים וחישוקים 557374
ברצוני להעיר תחילה לגבי השורה האחרונה בתגובתך. אני חושב ששיטת בחירת נציגי הציבור היא כלי ולא מטרה, כי פשוט לא אפשר טכנית לגייס את הציבור להחליט על כל צעד, ולכן, סכנה חמורה היא להתחיל לסגוד לה. המטרה בדמוקרטיה היא לממש את רצון הרוב, וחלילה לפרש את המושג ''להנהיג'' כלקיחת הציבור למקום שאין הוא רוצה להיות בו.
עובדה היא שברוב המדינות הדמוקרטיות קיים היום מוסד משאל העם, והעסק הזה דופק. היותו של דבר כזה אצלנו ישפר מאד את הדמוקרטיה (בעצם, אולי יהפוך אותה לדמוקרטיה מה שהיא לא כיום), אם כי גם אני לא אוהב כל כך את החוק הזה בגלל שהוא מפעיל משאל עם רק לגבי נושא אחד חשוב כשיהיה.
אשר לביקורתך על אזרחי שוויץ, הביקורת אינה שמקומה. העובדה ששוויץ מתנהלת לפי מה שרוצים האזרחים ולא לפי מה שרוצים ה''מומחים'' היא אות כבוד, והיא מצביעה על כך ששוויץ היא אכן דמוקרטיה, מותר שלאדם יהיו ''שיקולים צרים'', ועל הדמוקרטיה האמיתית לכבד את דעתו גם אם שיקוליו כאלה.
חוץ מזה, שוויץ היא המדינה שאליה אני חוזר שוב ושוב כמעט כל שנה (בגלל האלפים. לא בגלל שיטת המישטר). בביקוריי וגם ממה שאני קורא בתקשורת על המדינה הזאת, הכל מתנהל שם כשורה ואין שום בעייות חמורות, למרות שממומשת שם ''צרות האופק'' של אזרחיה.
על מעגלים וחישוקים 557381
שוויץ היא אכן דוגמא נפלאה לדמוקרטיה - מדינה שלא החליפה את הקואליציה השלטת בה כבר יותר מחצי מאה זה משהו משהו.
על מעגלים וחישוקים 557388
'
האם הממשל הפדראלי בשוויץ אינו רופף ממילא כחלק מתרבות ההתבדלות למחוזות ממוצא אתני ושפות שונות (ודיאלקטים)?

[שלא כדב אין לי היכרות קרובה עם המדינה. מלבד חשבון ממוספר, כמובן, ועוד פריט ביזארי. באחת הנסיעות פגשתי גבר נעים הליכות משם. מסתבר שהוא לא פחות מהבעלים של בית זונות מפואר השוכן בעיירה זניחה. מאתר האינטרנט ניתן היה ללמוד מהתצלומים כי מדובר בטירה ממש. הזונות ברובן ממזרח אירופה אבל גם קצת מאפריקה ואסיה לשם גיוון (טעמי הלקוחות). הוא טען כי המחזור השנתי שלו (ובעיקר שלהן) עומד על כ-‏5 מיליון יורו. הרוב הכנסה (תרתי)]
על מעגלים וחישוקים 557391
וזה לא בסדר כי ... ?
על מעגלים וחישוקים 557394
כי אם אין אלטרנטיבה ריאלית לשלטון, מה ההבדל בין דמוקרטיה לבין אוטוקרטיה?
על מעגלים וחישוקים 557395
אם האלטרנטיבה היא ודאית ולא רק אפשרות, מה ההבדל בין קיום בחירות לבין רוטציה ידועה מראש ללא עירוב הציבור?

לא יכול להיות שרוב הציבור בשוויץ מרוצה מתפקוד הקואליציה? למה זה לא דמוקרטי?
על מעגלים וחישוקים 557432
מקובל על חוקרי הדמוקרטיה שמדינה שבה אין חילופי שלטון היא ספק-דמוקרטית. כך ביפאן עד שנות ה-‏90, כך בדרום אפריקה שנמצאת בשליטה בלתי מעורערת של מפלגת הקונגרס. כך, חוששים, גם ברוסיה כיום. האלטרנטיבה לא צריכה להיות ודאית, אבל היא צריכה להיות ריאלית. איש לא יתלונן אם מפלגה אחת תהיה בשלטון עשור, או אפילו שניים. אבל כשמדובר על 50 שנה בלי שינוי בקואליציה, הדבר אומר דרשני.
זה שרוב הציבור בשוויץ מרוצה מתפקוד הקואליציה זה יופי. השאלה היא מה זה אומר לגבי המיעוט בשוויץ, ומה הדרכים הפתוחות בפניו להתנגד למדיניות הממשלה. אם הדמוקרטיה אינה מאפשרת דרך שכזו, הדבר עלול להוביל להתנגדות אלימה תחתיה.
על מעגלים וחישוקים 557435
אם הייתי חי במדינה עשירה ומפותחת, המשגשגת גם יחסית לשכנותיה, עם אותה קואליציה מיום שנולדתי, לא הייתי ממהר להחליף את מפלגת השלטון. מהפכות מחפשים העניים.

בנתיים ההתנגדות האלימה בשוויץ חלשה בהרבה מההתנגדות בצרפת למשל. לעם יש את השופרות שלו (למשל משאל עם) ולמנהיגים את הרצון להמשיך לבצע את רצון העם. לכן יסלחו לי חוקרי הדמוקרטיה, אבל הצורך להוכיח כל פעם מחדש מי בעל הבית בהחלפת השלטון טוב אולי למדינות מזרח תיכוניות עם מסורת שלטונית מפוקפקת. דמוקרטיה אמיתית יכולה להתנהל גם על מי מנוחות חמישים שנה, כל זמן שברור לכולם שחריגה גסה מרצון העם תגרום לחילופי שלטון.
על מעגלים וחישוקים 557437
אבל זהו, שלא ברור. זכור שלא מדובר פה על גוש אחד שזוכה בבחירות באופן קבוע - מדובר על ממשלת אחדות לאומית. אין לך אפשרות להגיד ''אני לא אוהב את המדיניות של השמאל, אצביע לימין''. אין אופוזיציה ריאלית.
על מעגלים וחישוקים 557440
ישנן כמה מפלגות שמקבלות שרים בהתאם לכוחן. אם מפלגה אחת תקבל יותר קולות, או לחלופין פחות, מספר השרים שלה יכול להשתנות. זה כבר קרה עם מפגלת העם (שם).

חילופי שלטון לא חייבים לתבטא בהליכה הביתה של הממשל הקודם. מספיק שדעה אחרת צוברת כוח בתוך הקואליציה כדי שאותה קואליציה תוביל מדיניות שונה. לחילופין, אם הקואליציה מאבדת את אמון העם, מפלגות חדשות או קטנות יכולות לצמוח ולהיכנס/להחליף את השלטון הקיים. לא צריך להוכיח את זה כל עשור כדי שזה יהיה מובן לתושבי המדינה.
על מעגלים וחישוקים 557447
כן, מפלגת העם, שהייתה פעם הרביעית בגודלה וקיבלה מושב אחד בממשלה (לעומת שניים לכל אחת מהמפלגות האחרות) הפכה לשניה בגודלה בפרלמנט, אבל עדיין נותרה עם מושב אחד בממשלה. רק כשהפכה לגדולה ביותר בפרלמנט ניאותו המפלגות האחרות לתת לה שני מושבים, ולהוריד מפלגה אחת לסטטוס של מושב אחד. כיום, למפלגת העם יש כפליים מושבים מאשר המפלגת הליברלית, אבל בדיוק אותו מספר משרות שר.
לא צריך להוכיח כל עשור, אבל זה יהיה נחמד אם זה ממש יקרה אחת ליובל בערך.
על מעגלים וחישוקים 557415
המשטרה החשאית ? התמונות של המנהיג הנערץ בגודל של בר רפאלי ? אופוזיציה בגולה?

ואם מסורתית אופוזיציה גולה יושבת בשוויץ אז איפה תשב האופוזיציה הגולה משוויץ?
על מעגלים וחישוקים 557431
לא כל אוטוקרטיה היא טוטאליטרית.
על מעגלים וחישוקים 557439
אתה המדען המדיני ואולי בז'רגון שלכם לאוטוקרטיה יש פירוש אחר

אצלנו בכתריליבקה כשאומרים אוטוקרטיה מתכוונים לשלטון יחיד

והאוטוקרטיה היחידה שאני מכיר שהיא לא טוטאליטארית היא אנך-מורפורק

אני מבין למה מדינות כמו שוויץ ויפן יראו לך חשודות במקצת , כאילו הן לא ממש הבינו איך עושה דמוקרטיה

אבל ,כמו ששרנסקי אמר, דמוקרטיה נמדדת לא רק לפי בחירות ושאר משחקים פורמליים אלא ,בראש ובראשונה, ב''מבחן כיכר העיר''

ושוויץ ,אני חושב, עומדת במבחן הזה בכבוד

אז תן לה את הכבוד המגיע לה ואל תזלזל במשאלי העם שלה
דיון רקורסיבי - 557444
ד: שוויץ היא לא דמוקרטיה בגלל שהשלטון שם לא מתחלף
ק: זה לא בסדר כי ... ?
ד: כי אם אין אלטרנטיבה ריאלית לשלטון, מה ההבדל בין דמוקרטיה לבין אוטוקרטיה?
ק: משטרה החשאית ? התמונות של המנהיג הנערץ בגודל של בר רפאלי ? אופוזיציה בגולה?
ד: לא כל אוטוקרטיה היא טוטאליטרית.
ק: אצלנו בכתריליבקה כשאומרים אוטוקרטיה מתכוונים לשלטון יחיד והאוטוקרטיה היחידה שאני מכיר שהיא לא טוטאליטארית היא אנך-מורפורק
ד: שוויץ היא לא דמוקרטיה בגלל שהשלטון שם לא מתחלף
ק: זה לא בסדר כי ... ?
ד: כי אם אין אלטרנטיבה ריאלית לשלטון, מה ההבדל בין דמוקרטיה לבין אוטוקרטיה?
ק: משטרה החשאית ? התמונות של המנהיג הנערץ בגודל של בר רפאלי ? אופוזיציה בגולה?
ד: לא כל אוטוקרטיה היא טוטאליטרית.
ק: אצלנו בכתריליבקה כשאומרים אוטוקרטיה מתכוונים לשלטון יחיד והאוטוקרטיה היחידה שאני מכיר שהיא לא טוטאליטארית היא אנך-מורפורק
ד: שוויץ היא לא דמוקרטיה בגלל שהשלטון שם לא מתחלף
ק: זה לא בסדר כי ... ?
ד: כי אם אין אלטרנטיבה ריאלית לשלטון, מה ההבדל בין דמוקרטיה לבין אוטוקרטיה?
ק: משטרה החשאית ? התמונות של המנהיג הנערץ בגודל של בר רפאלי ? אופוזיציה בגולה?
ד: לא כל אוטוקרטיה היא טוטאליטרית.
ק: אצלנו בכתריליבקה כשאומרים אוטוקרטיה מתכוונים לשלטון יחיד והאוטוקרטיה היחידה שאני מכיר שהיא לא טוטאליטארית היא אנך-מורפורק
ד: שוויץ היא לא דמוקרטיה בגלל שהשלטון שם לא מתחלף
ק: זה לא בסדר כי ... ?
ד: כי אם אין אלטרנטיבה ריאלית לשלטון, מה ההבדל בין דמוקרטיה לבין אוטוקרטיה?
ק: משטרה החשאית ? התמונות של המנהיג הנערץ בגודל של בר רפאלי ? אופוזיציה בגולה?
ד: לא כל אוטוקרטיה היא טוטאליטרית.
ק: אצלנו בכתריליבקה כשאומרים אוטוקרטיה מתכוונים לשלטון יחיד והאוטוקרטיה היחידה שאני מכיר שהיא לא טוטאליטארית היא אנך-מורפורק
ד: שוויץ היא לא דמוקרטיה בגלל שהשלטון שם לא מתחלף
ק: זה לא בסדר כי ... ?
ד: כי אם אין אלטרנטיבה ריאלית לשלטון, מה ההבדל בין דמוקרטיה לבין אוטוקרטיה?
ק: משטרה החשאית ? התמונות של המנהיג הנערץ בגודל של בר רפאלי ? אופוזיציה בגולה?
ד: לא כל אוטוקרטיה היא טוטאליטרית.
ק: אצלנו בכתריליבקה כשאומרים אוטוקרטיה מתכוונים לשלטון יחיד והאוטוקרטיה היחידה שאני מכיר שהיא לא טוטאליטארית היא אנך-מורפורק
ד: שוויץ היא לא דמוקרטיה בגלל שהשלטון שם לא מתחלף
ק: זה לא בסדר כי ... ?
ד: כי אם אין אלטרנטיבה ריאלית לשלטון, מה ההבדל בין דמוקרטיה לבין אוטוקרטיה?
ק: משטרה החשאית ? התמונות של המנהיג הנערץ בגודל של בר רפאלי ? אופוזיציה בגולה?
ד: לא כל אוטוקרטיה היא טוטאליטרית.
ק: אצלנו בכתריליבקה כשאומרים אוטוקרטיה מתכוונים לשלטון יחיד והאוטוקרטיה היחידה שאני מכיר שהיא לא טוטאליטארית היא אנך-מורפורק
ד: שוויץ היא לא דמוקרטיה בגלל שהשלטון שם לא מתחלף
ק: זה לא בסדר כי ... ?
ד: כי אם אין אלטרנטיבה ריאלית לשלטון, מה ההבדל בין דמוקרטיה לבין אוטוקרטיה?
ק: משטרה החשאית ? התמונות של המנהיג הנערץ בגודל של בר רפאלי ? אופוזיציה בגולה?
ד: לא כל אוטוקרטיה היא טוטאליטרית.
ק: אצלנו בכתריליבקה כשאומרים אוטוקרטיה מתכוונים לשלטון יחיד והאוטוקרטיה היחידה שאני מכיר שהיא לא טוטאליטארית היא אנך-מורפורק
ד: שוויץ היא לא דמוקרטיה בגלל שהשלטון שם לא מתחלף
ק: זה לא בסדר כי ... ?
ד: כי אם אין אלטרנטיבה ריאלית לשלטון, מה ההבדל בין דמוקרטיה לבין אוטוקרטיה?
ק: משטרה החשאית ? התמונות של המנהיג הנערץ בגודל של בר רפאלי ? אופוזיציה בגולה?
ד: לא כל אוטוקרטיה היא טוטאליטרית.
ק: אצלנו בכתריליבקה כשאומרים אוטוקרטיה מתכוונים לשלטון יחיד והאוטוקרטיה היחידה שאני מכיר שהיא לא טוטאליטארית היא אנך-מורפורק
? 557449
  ? • שם
  ? • קונשטוק
  ? • שם
  ? • קונשטוק
  ? • דובי קננגיסר
  ? • קונשטוק
  ? • ידידיה
  ? • ידידיה
  ? • דובי קננגיסר
  ? • ידידיה
  ? • דובי קננגיסר
  ? • קונשטוק
  ? • דובי קננגיסר
  ? • קונשטוק
  ? • ידידיה
  ? • איילה מאחרת
  על מעגלים וחישוקים • דב אנשלוביץ
  על מעגלים וחישוקים • ר
  על מעגלים וחישוקים • דב אנשלוביץ
  על מעגלים וחישוקים • דובי קננגיסר
  על מעגלים וחישוקים • דב אנשלוביץ
  על מעגלים וחישוקים • דובי קננגיסר
  על מעגלים וחישוקים • דב אנשלוביץ
  על מעגלים וחישוקים • דובי קננגיסר
  על מעגלים וחישוקים • דב אנשלוביץ
  על מעגלים וחישוקים • דובי קננגיסר
  על מעגלים וחישוקים • דב אנשלוביץ
  על מעגלים וחישוקים • דובי קננגיסר
  על מעגלים וחישוקים • טווידלדי
  על מעגלים וחישוקים • קונשטוק
  על מעגלים וחישוקים • איציק ש.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים