הצעה לסקר המשך 525753
חסרה לי האופציה "ספרים" כאפשרות בסקר, כיוון שאין לי ספק שאצל רבים מהאיילים מדפי ספרים מכסים חלק נכבד משטח הקירות. מכאן הגעתי לסקר ההמשך - אילו ספרים נמצאים על מדפיך? תשובות אפשריות עשויות להיות, למשל, "ספרות מקור עברית", "ספרות מתורגמת", "ספרות לועזית בשפת המקור", "ספרות מקצועית בתחום עיסוקי", "ספרי עיון בתחומי מדעי הרוח והחברה", "ספרי עיון במדעי הטבע", "ספרי דת וקודש", "ויתרתי על ספרים, אני קורא רק מאמרים שמצויים ברשת אודות טרחנים כפייתיים במתמטיקה" וכיו"ב - כמובן, יש צורך לאפשר בחירה מרובה או לחייב בחירה בסוג הנפוץ ביותר.
הצעה לסקר המשך 525764
אצלי יש ספרים, ולכן עניתי ''חפצי נוי'' (אם הייתי שומר אותם עבור ערכם לקריאה לבד, אני מניח שבין שליש לחצי היום עפים).
הצעה לסקר המשך 525811
הספרים כחפצי נוי בד"ך אינם *תלויים* על הקיר.
הצעה לסקר המשך 527022
הצעה לסקר המשך 525810
יהיה צורך בבחירה מרובה. כי בחירה בסוג הנפוץ ביותר - מה יעשה מי שיש לו ספרים מכמה וכמה תחומים, פחות או יותר בכמות שווה?

________________
(אצלנו שולטים ספרי הקודש, ספרי העיון בהיסטוריה, ספרי מד"ב ופנטזיה, וכן, גם "ספרות מקצועית בתחום עיסוקי". כולם נפוצים באותה מידה.
527021
יש לאחרונה ברדיו פרסומת שמאוד מעצבנת אותי, על "ספרי חובה" שצריך שיהיה בכל בית "ישראלי" - ספר הזוהר, הרמב"ם... אני מבין את המפרסם - הוא רוצה למכור ספרים. אבל קהל היעד של הפרסומת פשוט מגעיל אותי. הרי ברור לגמרי שאף אחד לא יקנה את האוסף הזה של 20 (כמדומני) ספרים שונים ומשונים בגלל שהוא רוצה לקרוא בדיוק אותם, אלא בגלל שחובה שהם *יהיו* אצלו בבית בכדי שהוא יוכל להכתיר את עצמו כאדם משכיל (וישראלי). אז אולי כדאי להוסיף לסקר את האפשרות - "ספרים שמעולם לא קראתי, ושאין לי שום כוונה לקרוא, גם אם אהיה תקוע איתם על אי בודד."
527024
איפה אפשר להשיג כריכות של כל הספרים ש"צריכים להיות בכל בית"?

יש מישהו שהחליט לנסות למכור ספרים ש"נראים מספיק דומים ל" ספרים אחרים (בדפדוף ראשון) אך זולים יותר?
527026
מישהי פעם נתנה לי את כל כתבי שייקספיר בספר אחד (כתב די קטן, ספר עבה). אולי אפשר להוציא גרסה דחוסה ומקוצרת של ארון הספרים היהודי ? לדעתי ארבעה כרכים יספיקו.
לקרוא את האותיות הקטנות 527351
אני תקוע כבר שנים עם הפורמט האומלל הזה של שייקספיר, ועוד קניתי אותו בעצמי. אולי זה הסבר לתגובה 524729, פסקה שנייה. בכל אופן, הסבר יותר נעים מאשר שאני פיליסטין.
לקרוא את האותיות הקטנות 527559
גם אני הייתי ''תקועה'' עם הפורמט הזה, שאותיותיו הקטנטנות ודפיו המצהיבים ממש מנעו ממני את חדוות הקריאה, עד שהחלטתי שאני מחזיקה אותו לתפארת ארון הספרים שלי (הכריכה היפה והיושן האלגנטי), וקונה את המחזות שבא לי לקרוא בבודדים.
527029
בסרט חביב אחד שראיתי, אחד הגיבורים, יאפי צעיר, נתן למעצב פנים לעצב לו את הבית ובין היתר גם ספרייה ענקית על פני כל הקיר - המעצב השתמש בספרים שנקנו לפי משקל בחנות משומשים.
ושם הסרט הוא? 527030
ושם הסרט הוא? 527031
זהו, שלא זוכרת. היו שם 3 חברים טובים שמאוהבים באותה בחורה (שדומה לקמרון דיאז, אבל זו לא היא כי בפילמוגרפיה שלה אין סרט כזה). זו היתה קומדיה נעימה על כל פנים.
527048
באיקאה, בחדרי התצוגה, על המדפים יש ספרים "אמיתיים" (לפחות על פי בדיקת ה- PCP שעשיתי‏1). אני מניח שגם אותם קנו כך.

-------------------
1 בדיחת מדמ"חניקים. בפועל דגמתי ספר אחד באקראי.
527052
1 בדיחה הזויה.
527159
1 זו כבר בדיחה נוירולוגית.
527027
אני ממש לא מסכים עם הגישה. הספרים ''שיש לנו בבית'' הם הכרזה על מה שאנחנו רוצים להיות. על מה שנהיה יום אחד, כשנהיה אנשים ראויים יותר. על מה שאנחנו רוצים שהילדים שלנו יראו מול העיניים. אידאל מיושן של בני-תרבות. כשאני חושב על התחרות על גודל מסך הפלזמה במשפחות מסוימות, אני שמח שהאידאל הזה עדיין לא עבר מהעולם.
527049
ואולי זו הכרזה על מה שאנחנו רוצים שאחרים יחשבו עלינו מבלי שנתאמץ.
527075
אנחנו רוצים שאנשים יחשבו עלינו שאנחנו משכילים יותר ממה שאנחנו באמת. גם טוב. עדיין ההשכלה נשארת כאידאל.
527098
אתה צריך להבדיל בין ''אידאל שאנחנו טורחים כדי להשיג אותו'' ובין ''אידאל שאנחנו ממש לא רוצים לטרוח כדי להשיג אותו ולכן אנחנו מתמקדים בהעמדת פנים במקום זה''.
כולנו בורים, אבל יש בורים מהמקפצה. 527099
אוקי, אבל אני חושב שמותר להניח שמי ש*אין* לו ספרים וכולי בוודאי שלא מאמין באידאל ההשכלה. אז אפשר לפחות להוריד אותו מהמצבה.
527108
אני לא שותף להשקפה הצינית הזאת על המין האנושי ואמרתי את זה בדרך אחרת בתגובתי הראשונה בפתיל.

(לא שיש לי ברירה. קניתי אחד מהספרים הללו בכוונה טובה ולא פתחתי אותו).
527110
לא שותף להשקפה? כלומר, אתה חושב שאין אנשים כאלו? יש (כולל כאלו שמגדילים לעשות וקונים עטיפות ריקות).
527111
מדוע אתה סבור שאני אמור לבנות את השקפתי על המין האנושי על סמך הידיעה שקיימים אנשים כאלו?

אני יכול להציע תזה שמובילה להלך המחשבה הזה: רדוקציה חמורה של בני-אדם ליצרים בסיסיים ולמבנים נפשיים ראשוניים ואנחנו מקבלים בין השאר צורך עמוק להרשים את הזולת ולקנות כך מעמד חברתי. התרבות והקודים החברתיים ("ספרים בסלון") ממתנים את היצרים הבסיסיים ולא מאפשרים לנו לראות אותם במהלכם השוטף של הדברים. מקרי קיצון של אנשים ("כריכות ספרים בלבד") חושפים את היצרים האלו, שהתרבות מכסה עליהם.
אם זאת התזה, אני לא שותף לה. אני לא רדוקציוניסט באופן כללי, ואני חושב שבני אדם פועלים גם מתוך רצון להשתפר ולהיות טובים יותר, לא רק מתוך רצון לספק יצרים בסיסיים.
527560
יש חנויות שמוכרות עטיפות ריקות של ספרים?
527069
99.98475% מהאנשים עם מסך פלזמה גדול פותחים את הטלביזיה לפחות פעם בשבוע. *זה* ההבדל.
527076
זה אכן הבדל, אבל לא ברור לי כיצד הוא קשור למה שאמרתי.
527077
האם רוב מוחלט מהם מתחילים לראות טלוויזיה ממרחק יותר רחוק?
527078
לפני שמישהו מקדים אותי: מרחק הוא יותר רחוק או יותר ירוק?

צ"ל כמובן: "מרחק גדול".
527158
מעניין. עזר וייצמן נשיאנו המתפוטר הראשון ז"ל אמר דבר דומה: יש תרבויות שבהן מתפארים בתליית ראש של אייל קורא על הקיר, גם אם לא צדו אותו בעצמם. אצלנו מתפארים בספר שלא בהכרח קראנו - ומוטב כך.
527162
ומה לגבי תרבויות שתולות ראש של אייל קורא על המסך של הלפטופ?
527246
זו כבר תת-תרבות.
527043
יש ספרים שלא נועדו בהכרח לקריאה ברצף, אבל טוב שיהיו בבית כשרוצים לקרוא קטעים מתוכם. מילון, למשל.

חוץ מזה, מה שיהונתן אמר בתגובה 527027
527044
בשנים האחרונות אני פחות ופחות משתמש בספרים מהסוג הזה ויותר בגרסאות מקוונות שלהם.
527144
(עדיין) לא לכל ספר יש גרסה מקוונת, לעתים קרובות נוח לא פחות (ובוודאי יותר כיף) להציץ בספר, ותאמין או לא - הרשת לא זמינה תמיד לכל אחד.
527146
לא לכולם. אבל לספרים שדורפל הזכיר: כן. מרוב המקומות בעולם יותר נוח לי לגשת לאינטרנט מאשר לארון הספרים שבביתי.

מצד שני, מה תעשה אם יזדמן לך ערפד לביתך? תזרוק עליו את חיבור האינטרנט?
527149
כן, אבל בבית יותר נוח לי לגשת לארון, ואת הספרים אני קונה בשביל הבית ולא בשביל רוב המקומות בעולם. אגב, אם תחפש גרסאות מקוונות לחלק גדול מהספרים שיצאו בסדרת "עם הספר" אתה עלול להיות מופתע לרעה.

על ערפד? ספרים?!? אם אני נתקל בערפד דווקא האינטרנט יעיל הרבה יותר: אני מיד הולך ל- http://wiki.answers.com/Q/How_do_you_kill_a_vampire. בכל מקרה, בשביל מה אני מחזיק שום בבית? טוב, בשביל רוטב אליו אוליו בעיקר, אבל גם בשביל ערפדים, שלא לדבר על שישיית מי-עדן קדושים שקיבלתי בחינם בקניה האחרונה בסופר ועל יתד עץ שבגלגולה הקודם היתה רגל של מיטה.
527561
אם אתה חושב עדיין שהשום יעזור לך נגד ערפדים, אז הגיע הזמן להתעדכן. החבר''ה האלה פיתחו היום זן עמיד לחלוטין נגד תרופות הסבתא האלה. אולי תנסה שום דבר, אם כבר.
527562
מי־עדן קדושים נשמע לי כמו פיתוח חדשני ממעבדות סבתא בע"מ.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527349
לא שאלת את תשע מה יותר כיף בספר לעומת הגרסה המקוונת, אז אענה בשמו: בספר, עד שאתה מגיע למה שחיפשת, אתה מוצא כל מיני דברים משובבי נפש שלא חיפשת.
נכון שגם לזה יש תחליפים אלקטרוניים, אולי אפילו עדיפים, אם האתר רוצה (להציג לצד מה שחיפשת ערך אקראי).
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527356
מאז היות האינטרנט, לא פעם פתחתי ספר לחפש בו ותהיתי איפה נמצאת חלונית החיפוש.

(יתרון אחר של הספר: במחשב אי אפשר לעשות "אוזני חמור".
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527357
אתמול עלעלתי בעיתון ומצאתי את עצמי מחפש בפינה הימנית התחתונה את השעה.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527362
אני לא יודע לגבי השעה, אבל על עיתון "דבר" עליו השלום, בתשובה לשאלה "יש משהו חדש בעיתון?" נהגו לומר: "כן, התאריך."

__
אם כי הוא לא היה למטה מימין, אלא דווקא למעלה.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527368
אתה מכיר את הבדיחה על האיש שעבד בדואר?
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527369
לא, אבל אין דוור.
מה פתאום משעמם- כל יום יש תאריך אחר. 527371
תפקידו היה להחתים את המעטפות. שאלו אותו איך הוא לא משתעמם.
מה פתאום משעמם- כל יום יש תאריך אחר. 527376
והוא ענה?
מה פתאום משעמם- כל יום יש תאריך אחר. 527377
מה פתאום משעמם- כל יום יש תאריך אחר. 527379
ואני לתומי חשבתי שתענה לי ''כן''.
מה פתאום משעמם- כל יום יש תאריך אחר. 527381
לו הייתי יכול לסמוך עליך שתקרא את הכותרת אם יש גם הודעה, מלכתחילה לא הייתי צריך לשלוח את ההודעה הריקה.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 529282
מגרסה אלקטרונית יותר קל להעתיד ציטוטים משובבי נפש למשמורת, ולא צריך להשחית את הספר.
(אני עדיין מעדיף ספרים פיסיים.)
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527373
היפר טקסט, או בעברית: קישורים.

ויקיפדיה היא דוגמה מוצלחת לשימוש בקישורים:
ערך אקראי שביקשתי מויקיפדיה העברית: שבתאי עלואן [ויקיפדיה].

במרחק קישור אחד משם יש לי את:
* השנה שבה הוא נולד: 1874 [ויקיפדיה] - באותה שנה נולד צ'רצ'יל.
* השנה שבה נפטר: 1935 [ויקיפדיה] - השנה שבה נוסדה נהריה.
* הוא נולד בעיר זאכו [ויקיפדיה] (ידעתם שהיא קיימת?)
* .. בכורדיסטאן [ויקיפדיה] - ערך מעניין כשלעצמו גם אם לא שלם.

וזה רק מהשורה הראשונה.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527418
נו באמת, התשגעתי לבזבז זמן על קישורים אקראיים ואקראיים למחצה? גם ככה אני סופר עד עשר לפני שאני פותח קישור מהאייל שמישהו שאני מעריך פרסם בקפידה.

אילו הייתה גרסה מקוונת של אבן שושן, הייתי מעדיף אותה, לפחות אם המחשב ממילא פתוח. מכיוון שאין, ואני נאלץ לדפדף, אני נהנה מתופעת הלוואי של מציאת המציאות.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527420
התכוונתי לכך שהקישורים שמובילים אותך לנושאים קרובים נותנים משהו שמחליף את "חוויית העלעול" (ב"דפדוף" מסוג שונה). הדף האקראי נועד להראות כמה קל למצוא מציאות בקישורים אפילו בדף שכמעט אין לו תוכן ושכלל לא מעניין אותי.

ובהתייחסותך: כבר למדת "לא לבזבז זמן" על קישורים, מכיוון שיש כ"כ הרבה מהם. אבל "מציאות" בדפדוף אקראי אתה מרשה לעצמך לקרוא מכיוון שאין מהן יותר מדי.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527458
בדיוק.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527422
כיוון שאתה ענית בשמי על כמה מיתרונות הספר, אז אני אצרף משהו בשמך (או לפחות בשם זוגתך): לספר יש כריכה, מה שמאפשר את קיום המקצוע המלבב של כורכי הספרים.

עוד יתרון - מעטים האנשים שיקחו מחשב לשירותים, אבל לקחת ספר זה מקובל.

והאמת היא שכשאתה רוצה לקרוא טקסט ארוך, המסך עדיין לא מגיע לנוחות הקריאה של ספר או דף. כשאני באמת רוצה לקרוא מסמך וורד או PDF באורך של למעלה משלושה-ארבעה עמודים אני מדפיס אותם. הטרנד המטופש של השנים האחרונות שגורם ליצרנים למכור רק מסכים רחבים רק מחמיר את הבעיה. אני מנצל את ההזדמנות ושולח מעל במה נכבדת זו קריאה נרגשת ליצרני המסכים השולחניים והמחשבים הניידים: הבו לנו מסכים צרים וגבוהים! אנחנו מבלים בגלישה באינטרנט יותר זמן מאשר בצפיה בסרטים במחשב, ודפי אינטרנט (אם לא שמתם לב) הם גבוהים ולא רחבים! די לעריצות המסך הרחב!
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527423
עדיין לא. אבל זה עניין של זמן: יש כבר התקני תצוגה שדורשים השקעת אנרגיה רק על שינוי תצוגה. זה מאפשר זמן תצוגה ארוך בהרבה.

את המכשיר שאתה מחזיק ביד (להבדיל ממסך קבוע) אפשר לסובב ולקבל מסך גבוה וצר.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527457
זמן תצוגה בין טעינות אינו הבעיה. יש לי נטבוק שעובד שמונה שעות בין טעינות - יותר מכל זמן-קריאה רציף שהיה לי אי פעם.

מכשיר שמחזיקים ביד הוא בדרך כלל קטן יותר מספר וקשיח ממנו (וגם עלול להשבר אם הוא נופל לך מהיד).
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527431
מצחיק. תגובתך נקראת מצג של מחשב נייד, שבאופן מפתיע מונח בחיקי, בשירותים.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527437
האם את/ה גבר או אישה?
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527451
תגובה 526910

___
חיק, במובן lap, יש לשני המינים, ושניהם משתמשים בו באותה הצורה כשהם קוראים בשירותים.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527469
לא חשבתי על הבדל פיזיולוגי כששאלתי, פשוט חשבתי לבצע עליך מחקר סטטיסטי (קטן) בנושא: מי משתמש יותר בלאפטופ בשירותים, נשים או גברים?
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527489
כשאת מדווחת לנו, ישירות מזירת ההתרחשות, על פעולות המעיים שלך, מוטב שתצייני בתיבת השם: "אא, מתרגזת על שאלות מגדריות" - ככה אנשים ידעו לא לשאול שאלות שעלולות לגרום לך לקלקול קיבה חמור (לעזאזל).
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527712
מסתבר שאת לא לבד
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527441
את התלונות נא להפנות לקב''ה ששם את שתי העיינים שלנו זו לצד זו במקום זו מעל זו. צורת המסך רק מנסה להתאים לצורתו של שדה הראיה, כך שתוכל לראות את כולו בלי להזיז שריר.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527442
ובהתאם - אנחנו גם קוראים וכותבים מימין לשמאל בעברית ומשמאל לימין בשפות הנפוצות האחרות בתרבותנו. אפילו סינית כותבים לרוב במאוזן. כך שמסכים רחבים הם אופטימליים.

ואם זה לא מוצא חן בעיניך, כבר כמה שנים שקל מאד למצוא מסכים מסתובבים כמו אלה:
(אני מכיר דווקא דגם של LG, אבל לא מצאתי תמונה טובה).
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527443
אני לא יודע מי זה הקב"ה הזה. עלי מקובלת עדותו של המר"ן דונלד קנות' שבחוכמתו כי רבה דאג שבדף יהיו שוליים רחבים. אם השורה רחבה מדי, מאבדים את ההקשר כשחוזרים לשורה הבאה.

מכיוון שאי־אפשר להוסיף יותר מדי לרוחב, צריך להוסיף שורות נוספות לגובה.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527444
טורים?
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527471
לא-לא-לא. אתה טועה כאן. ראשית, לעובדה שהעיניים ממוקמות זו לצד זו אין דבר וחצי דבר עם נוחות הקריאה במסך רחב. הרי אתה לא קורא במקביל בשתי העיניים; אתה ממקד את שתיהן בנקודה אחת, קטנה בהרבה מגודלו של כל מסך (טוב, חוץ מזה של הנוקיה 5110 הישן שלי), ואז אתה סורק את השטח בקפיצות קטנות (סקאדות בלעז). אפשר לטעון שמבחינת הבקרה של המוח על העיניים אפילו נוח לו יותר לסרוק במאונך, כיוון שבסריקה במאוזן הוא צריך לפצות על הפרלאקסה שנוצרת בין העיניים ולכן להזיז אותן בקצב שונה, בעוד במאונך הוא פשוט מניע אותן במקביל. אולי אתה צודק מבחינות אחרות - יותר נוח לנו לסובב את הצוואר ימינה ושמאלה מאשר להרים ולהוריד את הראש, למשל. אבל כל זה די שולי, כיוון שהטעות הבסיסית היא ההנחה שהמניע לשינוי בשוק הוא השאיפה לנוחות השימוש. האמת היא אחרת: המניע היה האינטרס של היצרנים. כדי להסביר את זה נלך טיפה אחורה.

בעידן האנלוגי היו שלושה יחסים שונים בין גובה לרוחב (יש מלה בעברית ל-Aspect Ratio?). בצילום רגיל השתמשו ביחס 3:2 (כמו בתמונות 15X10 סטנדרטיות). בטלויזיה השתמשו ביחס 4:3, ואילו בקולנוע ביחס 16:9. היו לזה סיבות טובות. הטלויזיה זכתה ביחס הקרוב ביותר ל-‏1:1 משום שהיא פעלה בטכנולוגיה של CRT. הטכנולוגיה הזו מתקשה להתמודד עם הבדלים גדולים בין המרחקים של מנורת המסך מנקודות שונות במסך. אילו היא היתה פועלת ביחס רחב כמו של הקולנוע היית מקבל פינות חשוכות או מרכז תמונה בוהק. הקולנוע היה פטור מהבעיה הזו, ואופי הסרטים שמצולמים בו כולל יותר סצנות שמתרחשות במרחב פתוח (שבו יש יתרון גדול ליחס רחב) מאשר הטלויזיה. אפשר לחשוב גם על כמה סיבות טכניות שהביאו את הקולנוע להעדיף את היחס הרחב אבל נסתפק בזה.

כאשר נולדו המחשבים גם הם השתמשו בטכנולוגיה של CRT, ומבחינת היצרנים הדבר הטבעי ביותר היה לספק מסכים שפועלים באותו יחס; המבנה מוכר וידוע, קווי היצור דומים מאד והתוצאה הסופית היא תכנון קל ורווחיות גבוהה יותר. לימים, כאשר התחילו המצלמות הדיגיטליות לצאת לשוק, הן אימצו את היחס של המסכים ולא את היחס של מצלמות הפילם (להוציא מצלמות ה-DSLR, שעד היום נדבקות למבנה המיושן של מצלמות הפילם וגם לפורמט שלהן). סיבה טבעית אחת לכך היתה העובדה שרובן הגדול של התמונות המצולמות במצלמה דיגיטלית מוצגות על המסך ולעולם אינן מודפסות; סיבה אחרת היתה העובדה שבמרוץ אחר המגה-פיקסלים ניתן להפיק יותר מגה-פיקסלים מיחס הקרוב ל-‏1:1 מאשר מיחס רחב יותר בגודל נתון של מצלמה ועדשה. העובדה המצערת שחנויות הצילום שמרו אמונים ליחס של הפילם הביאה לכך שעד עצם היום הזה, כאשר אתה מדפיס תמונה דיגיטלית בפוטו אתה צריך לבחור בין חיתוך הקצוות לבין תמונה שאינה מכסה את כל הנייר.

וכאן אנחנו מגיעים סוף סוף למצב של ימינו. בעשור האחרון התרחשו מספר שינויים שיווקיים וטכנולוגיים שהביאו להעדפה של היחס הרחב. ראשית, הפצה של סרטים בפורמט רחב ב-DVD וברשת הביאה לדרישה מצד צרכנים למסכים שיוכלו להציג את הסרטים האלה באופן מלא; למעשה, היא יצרה שוק חדש שלם - שוק הקולנוע הביתי. שנית, בין היצרנים התפתח מרוץ אחר האינצ'ים באלכסון של המסך. כאן הדברים פשוטים: אורך מסוים של האלכסון ביחס של 16:9 דורש רק 90% משטח המסך שנחוץ כדי להשיג אותו אלכסון ביחס של 4:3. כאשר המרכיב העיקרי של היצור שלך הוא יריעות LCD והשוק תחרותי, הפרש של עשרה אחוז בכמות הנדרשת עשוי להיות ההבדל בין רווח להפסד. שינוי שלישי הוא המעבר לטכנולוגית LCD. אם ב-CRT הבעיה היתה הטיפול בשוליים של המסך, הרי ב-LCD הבעיה היא הטיפול במרכז שלו - כיצד להאיר אותו, כיצד לחווט את הבקרה על הפיקסלים שבמרכז וכו'. במצב כזה, ככל שאתה יכול לצמצם את המרחק בין השוליים למרכז מצבך טוב יותר - ושוב, התוצאה היא העדפה של מסך רחב. לכל זה אין קשר לנוחות הצרכנים; מי שצופה בעיקר בשידורי טלויזיה רגילים על המסך הרחב צריך לסבול מעיוות של התמונה או להציג אותה רק על חלק משטח המסך שקנה במיטב כספו, אבל אין לו הרבה ברירות. מי שמציג את התמונות שצילם או גולש באינטרנט לא נהנה מהמסך הרחב שלו. אני העברתי את ה- Task Bar של חלונות לצד של המסך במקום התחתית שלו כדי להרויח עוד כמה פיקסלים אנכיים (בנייד הנוכחי שלי יש הרבה יותר פיקסלים אופקיים מאשר בקודמו, אבל פחות אנכיים). כותבי דפדפנים שוברים את הראש למצוא מודל שימוש נוח שיאפשר להם להעביר את סרגל הטאבים לצד הדפדפן במקום לראשו - כל אלה סממנים של חוסר התחשבות בנוחיות הצרכן.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527485
סיפרת המון סיפורים יפים ומעניינים, ובכל זאת, הסיבה שגם הטלויזיה וגם מסך הקולנוע הם יותר רחבים מאשר גבוהים היא שזו צורת שדה הראיה שלנו. כל השאר פשוט לא רלוונטי.

כמו כן, סיבוב הצוואר לעומת הרמת והורדת הראש זה באמת לא כזה חשוב. לעומת זה תבדוק כמה אתה מסוגל להרים ולהוריד את העין עצמה לעומת כמה ניתן להזיזה ימינה ושמאלה.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527801
לא. הסיבה שהטלויזיה והקולנוע רחבים יותר מאשר גבוהים היא שהסצנות המצולמות בהם רחבות יותר מאשר גבוהות. בעולם ההתרחשות האנושי כמעט לא קורה שום דבר מעניין מעל גובה של שני מטר. אין טעם לשדר בטלויזיה פריימים שכל המחצית העליונה שלהם תהיה תקרת האולפן, למשל. אם אתה בוחן אמצעים ויזואליים אחרים תראה מצב אחר. ספרים למשל הם אמצעי שהיו לו מאות שנים לפתח את הממשק שלו תחת אילוצים טכניים מעטים יחסית - ולא תמצא כמעט ספרים רחבים ונמוכים, אפילו כשמדובר בספרי תמונות. הסתכל על עתון יומי (ועל המעבר של העתונות בשנים האחרונות מפורמט ברודשיט לפורמט טבלואיד). אתה יודע מה? תסתכל על חלונות (בקיר, לא במחשב): חלון רחב ונמוך גורם לאנשים תחושה רעה והם מוכנים לקבל אותו רק כשמדובר בחרך ירי; חלונות סטנדרטיים הם גבוהים וצרים.

הנקודה המרכזית שניסיתי להבהיר היא שהמעבר למסכים רחבים נבע משילוב של גורמים טכניים ושיווקיים ולא מנסיון להיטיב עם הצרכן - נהפוך הוא, לפחות מבחינת משתמש המחשב הממוצע מדובר בהרעת תנאים.

תחום ההסטה של העין אינו רלבנטי כיוון שאנחנו נוטים להטות את ראשינו (ו/או את הספר/מסך) כך שהעין תהיה קרובה מאד למרכז התחום שלה. סטיה משמעותית (גם לימין ולשמאל) גורמת לנו אי-נוחות ואנחנו ממהרים לתקן זאת בהסטת הראש.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527806
הפוך גוטה, הפוך. אין טעם ליצור אולפן עם תקרה גבוהה והתרחשות בגובה גדול כי זה יקרה פשוט מחוץ לשדה הראיה של הצופים.
סביר להניח ששדה הראיה שלנו התפתח כך שיקיף את ההתרחשויות המעניינות, שמן הסתם, לפני מיליון שנים קרו בגובה נמוך יחסית. כיום שדה הראיה מגביל את ההתרחשויות שאנחנו צופים בהן.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527816
ברור שהתפתחנו כדי להקיף את ההתרחשויות המעניינות. ברור גם שכל עוד אנחנו לא מסוגלים לעוף ויצורים מעופפים לא מסוגלים לתקוף אותנו הן קורות בגובה של עד שני מטר. הגבולות של שדה הראיה של העין הם אכן קצת יותר רחבים זוויתית מאשר גבוהים (160 מעלות לעומת 135), אבל כל זה לא רלבנטי; כאשר אתה צופה בטלויזיה היא תופשת רק חלק קטן משדה הראיה של העין, והעין מתמקדת רק בחלק קטן מהטלויזיה. בסופו של דבר אנחנו מתמקדים באיזור שגודלו כשתיים-שלוש מעלות - והאיזור הזה הוא עגול.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527566
תודה, הסברת הרבה דברים שתהיתי לגביהם.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527578
<להוציא מצלמות ה-DSLR, שעד היום נדבקות למבנה המיושן של מצלמות הפילם וגם לפורמט שלהן

מיושן באיזה מובן?
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527803
מיושן במובן זה שהמבנה הוותיק עם הפריזמה שיושבת לפני הסרט/חיישן וקופצת ברגע הצילום לא נחוץ, מוסיף סיבוך מכני ובעיות אמינות ומונע מהמצלמות האלה ליהנות מחלק מהיתרונות שיש למצלמות שמקבלות את התמונה מהחיישן ומציגות אותה על LCD (צילום וידאו, תצוגה של התמונה כפי שתתקבל מבחינת איזון צבע ותאורה, הצגת היסטוגרמה והתרעה על אזורים שחורים/שרופים, העלאת רמת הבהירות של התצוגה בצילום בתנאי חושך ועוד). כמו כן, הוא מונע הקטנה של העדשות כיוון שהמרחק בינן לבין החיישן חייב להיות גדול מספיק כדי למקם את הפריזמה. הפורמט החדש של Micro Four Thirds שמקדמות אולימפוס ופנסוניק מנסה להציע מצלמה עם עדשות מתחלפות וללא פריזמה - מעניין לראות אם זה יתפוס מספיק בשוק כדי לנגוס בפלח התחתון של ה-DSLR לפחות.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527825
Ah, I didn't realize you were talking about this, I thought you were referring to format (3:2).
of course, the main reason for the slow transition to formats like the micro four thirds is that the current electronic viewfinders (lcd screen) are still way worse than optical pentaprism viewfinder. Even so, most modern DSLR have live view and can capture movies (in a couple of months I hope to own one of these too).

(nitpicking: it's not the prism, but the mirror that jumps with the shutter)
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 528817
ה-EVF כבר אינו הרבה יותר גרוע מהעינית; יש היום EVF-ים ובוודאי מסכים אחוריים שמאפשרים רזולוציה לא פחות טובה ממה שהעין יכולה להשיג מעינית, בנוסף לשלל יתרונות אחרים (העינית לא יודעת להגביר אור בחושך או להגדיל את מרכז התמונה כשאתה מנסה לבצע מיקוד ידני, ועוד שלל יתרונות שתארתי קודם). לגבי ה-Live View והוידאו ב-DSLR, עם כל הכבוד, המצלמות האלה רק עכשיו מתחילות להגיע למה שמצלמות קומפקטיות שעולות עשירית מהן נתנו כבר לפני שנים - ואילו במהלך השנים האלה היצרנים היו משקיעים את המאמצים שלהם ביצירת EVF-ים טובים יותר הם היו יכולים להיות היום במקום הרבה יותר מתקדם.

הענין, לטעמי, הוא אחר - ושוב מעורבים בו שמרנות טכנית ושמרנות שיווקית (אם כי הפעם מדובר בהעדפה של הלקוחות ולאו דווקא בנוחות של היצרנים). צד אחד של הענין הוא השמרנות הטכנית, או אם תרצה ההכרח לשמור על רציפות - "תאימות לאחור" בעגה המחשבית. מצלמת DSLR אינה בעצם מצלמה - היא "גוף"; צריך לחבר אליה עדשה כדי שיחד הן תהווינה מצלמה. הלקוחות של המצלמות האלה הם אנשים שמחליפים את הגופים בתדירות הרבה יותר גבוהה משהם מחליפים עדשות (בדרך כלל הם מוסיפים עדשות, לא מחליפים אותן אם הם לא מוכרחים). העדשות האלה הן גם מה שמשמר את הנאמנות שלהם ליצרן - אם יש לך אוסף עדשות של ניקון לעולם לא תקנה קאנון, ולהפך. היצרן חייב להציע להם מצלמות שיתאימו לעדשות שבבעלותם. הם כבר הוכו מכה קשה בכך שהגופים הזולים יותר כוללים חיישנים קטנים יותר מגודלו של נגטיב ולכן מפיקים אורך מוקד שונה מאותן עדשות. סילוק המראה והפריזמה הם שינוי ארכיטקטוני גדול בהרבה, וסביר להניח שהוא היה מקשה מאד על שילוב עם עדשות קיימות. זו בעיה אחת.

בעיה שניה היא השמרנות של קהל היעד. הלקוחות של ה-DSLR (לפחות בשנים הראשונות, כשמחיריהן היו גבוהים יותר) הם בדרך כלל צלמים מקצועיים או חצי-מקצועיים או חובבנים שרופים. האנשים האלה נוטים לתפישה שמרנית יותר של מהו צילום ומהו מקומו בתרבות ובמערכת העיסוקים שלהם עצמם. הלקוח של המצלמה הקומפקטית רוצה מקסימום תכונות במינימום מחיר, ומבחינתו כל מאפיין שתצליח לדחוס פנימה רק הופך את החבילה לטובה יותר. הלקוח של ה-DSLR תופש את עצמו כצלם - והמהות של המושג הזה נתפשת אצלו בדרך כלל באופן די שמרני. כך למשל אני מכיר צלמים מקצועיים שמתעקשים שכל תמונה שהם יצלמו תנצל בדיוק את מלוא הפריים, ונזכרים בגעגועים בתמונות שהם הציגו בתערוכות שבהן הדרישה היתה לראות גם את הזיזים של הפילם כדי לוודא שזה בדיוק מה שנעשה; שלא מוכנים להתבונן בתמונות שמישהו צילם עד שהוא מדפיס אותן, כי לצפות בהן על מסך של מחשב פשוט לא נראה להם הולם. יש לי חבר טוב, צלם כמובן, שמתלהב כמו ילד מעוד תמונה וחצי לשניה בצילום רציף בקאנון החדשה - אבל אם תשאל אותו על וידאו במצלמה הזו הוא ימשוך בתפיו ויתהה למה לכל הרוחות זה נחוץ (זה עוד טוב, יש כאלה שיביטו בך בגועל שמבהיר את דעתם החדשה עליך בעקבות השאלה). לקהל הזה חשובה חווית הצילום עצמה: האופן בו אתה משתמש במצלמה והתחושות שאתה מקבל ממנה, ושוב - היא חשובה לו באופן שמרני. הוא לא מעונין באפשרויות החדשות ש-EVF יפתח בפניו אלא בלהרגיש שהוא רואה ממש בעין את מושא הצילום שלו: EVF זה "מלאכותי", עינית זה "אמיתי". קצת מזכיר את מה שהיית יכול לקרוא פעם במגזיני רכב, בתקופה שהגיר האוטומטי התחיל להשתלט על השוק הישראלי. אני מבין היטב את התחושה הזו. אני מתגעגע לגיר הידני ונהנה ממנו כשמזדמן לי לנהוג ברכב שמצויד בכזה. אני מוציא מדי פעם מהמגירה את הפנטאקס הישנה שלי (שנולדה רק שנה אחרי), פותח את נרתיק העור הכבד, "מותח" את האין-פילם ומצלם על ריק רק כדי לשמוע ולהרגיש את הקליק ולראות את הקפיצה הקטנה בעינית. זה נותן הרגשה חושנית ממש ששום מצלמה היום, קומפקטית או DSLR, לא מסוגלת לתת - גם אם יצרן המצלמה שלי היום איפשר לי לבחור בין הקלטות של צליל משלושה דגמים שונים שלו משנות החמישים והששים. אבל אני יודע היטב שהמצלמה שיש לי היום נותנת לי כוח שהפנטאקס הישנה הזו לא היתה מסוגלת לעולם לתת, במאמץ הרבה יותר נמוך מזה שהיא דרשה באותן תקופות שבהן הסתובבתי בעולם עם הקילוגרמים של האלומיניום והזכוכית. הלקוחות של ה-DSLR מוכנים עדיין להשקיע חלק גדול מהמאמץ הזה, במובן מסוים הם נהנים ממנו - בלי זה הם לא ירגישו "אמיתיים" מספיק.

כמובן, אתה צודק לגבי המראה והפריזמה.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 528823
עכשיו מכשחשפת את זהותך כפנטאקסאי (לשעבר?) אולי תהיה מעונין שאקל מעט מעומס העדשות הישנות שבוודאי יש לך בשפע?

(ברצינות, ותמורת תשלום נאות, שלח מייל)
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 528882
תודה על ההצעה. אני כבר מזמן לא פנטאקסאי - נטשתי את המצלמה ההיא עוד בעידן הפילם, אבל אין לי כזה שפע של עדשות - בסך הכל שתיים לפנטאקס, ועל אלה אני מתכוון לשמור מטעמי נוסטלגיה. אני בטוח שתוכל למצוא עדשות טובות לא פחות בפורום של D-SPOT או של יוגנד. בכל אופן, שוב תודה.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527595
aspect ratio - אם אתה רוצה לייסד בזאת מונח עברי, הייתי הולך על המלה שלרוב היא הכי מוצלחת כתרגום ל"אספקט" הלא טכני: "יחס היבט".
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527721
האקדמיה בטח תעדיף ''יחס חוזי'' (חוזי במלעיל, כמובן).
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527592
זה ממש לא עניין לראות את כולו בלי להזיז שריר. גם שריר העין זקוק להתעמלות קבועה.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527609
אז תקרא ספר.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527465
לקחת ספר לשירותים זה מנהג מגונה. יש חיידקים שראוי שישארו בחדר ההוא ולא יסתובבו בשאר הבית.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527476
מילא ספר; חמור בהרבה להיכנס לשירותים בנעליים שאחר כך תלך בהן בבית. שלא לדבר על מכנסיים ותחתונים.
הרבה יותר קל לוודא שספר לא ייגע בשום דבר "טמא".
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527503
מסכים רחבים בימינו לרוב מגיעים גם עם ציר מסתובב שמאפשר להפוך אותם לצרים וגבוהים.
אולי גם בזבזנו טרדות ויגיעות, אך טוב שהיינו בשוק המציאות 527802
כן, אבל בינתיים רובנו עברנו למחשבים ניידים שלא נהנים מהאפשרות הזו. בכל מקרה, גם יחס של 9:16 הוא גרוע; אני הייתי שואף למשהו קרוב ככל האפשר ל-‏1:1. כשקראתי ליצרנים לספק מסכים צרים וגבוהים לא התכוונתי למובן האבסולוטי אלא לצרים וגבוהים יחסית לטרנד של הרחבים ונמוכים.
ערפד 529159
אם יזדמן לי ערפד לביתי, לא אשליך עליו ספר. אני רוכש כבוד רב מדיי לספרים בכלל (ולספרי קודש בפרט) מכדי לעשות בהם שימוש שכזה. אני מעדיף שהערפד ינשכני. מקסימום אבדוק אם ריסוסו בדיאודורנט עובד.
529280
(אני מקבל את הנקודה [גם אם לא מסכים שהיא רלוונטית לפרסומת שהזכרתי], ומפרסם פה בגלל שזה מקרה בוחן אפרופו-אי.)
יש לי ידידה שמחזיקה בבית מילונים צ'כיים-הונגריים וכו'. זו רוב הספריה שלה (גרם אחד של מדפים בעובי ובגובה... סטנדרטיים). היא לא דוברת צ'כית, הונגרית או את שאר השפות שמוחזקות על המדף. בשירותים תמיד יש ספר - כבר כשנתיים אותו האחד.
מה המסקנה?
529337
המסקנה ברורה - היא עובדת במוסד.
היתה לה דודה בחדרה? 529341
יכול להיות, אבל ייתכן גם שהדודה מחדרה (תגובה 229511) הורישה לה את כל "החייל האמיץ שוייק" (במקור, עכש"ז - משהו בין 6-4 כרכים, תלוי בגרסאות) ומיליון דולאר - וסעיף הירושה השני מותנה בכך שהנ"לית האומללה תעבור בחינה מדוקדקת בהבנת הנקרא של פריט העזבון הראשון (הבחינה תיערך ע"י גורם בלתי תלוי ובנוכחות שופטים מוסמכים ומשקיפי או"ם).
היתה לה דודה בחדרה? 529342
אני מוחה נמרצות על אזכור דודאיותה של אותה מפלצת אכזרית שתיארת. אין להכפיש כך ציבור שלם של נשים הגונות ונורמטיביות רק בגלל חייל אחד - אמיץ ככל שיהיה - שקילקל את השורה!
היתה לה דודה בחדרה? 529409
אם זה מטריד אותך עד כדי כך - אפשר לתלות מראש את ה''גורם הבלתי תלוי'', ורק אז לערוך את הבחינה.
היתה לה דודה בחדרה? 529408
יכולתי לחשוב על כמה ספרים גרועים יותר להיבחן עליהם. נדמה לי שהיורשת אינה כה אומללה, ואם כן, בוודאי הרפתקאותיו של החייל האמיץ ומעשיות הקיסר, ירום הודו, ישובבו את ליבה.
היתה לה דודה בחדרה? 529410
הסיפורים הם נפלאים. אהבתי אותם בנעוריי ואחד מניקי העבר שלי באייל מבוסס על אחת הדמויות, אבל להיבחן בהבנת הנקרא בשפה בלתי מוכרת - זה מפחית אפילו מן הגדולה שבאהבות.

(גנבתי תרגום ישן של האשק בסביבות גיל 10-8 מהמדפים הגבוהים, מאחרי ספרים אחרים. קטעים מסויימים בעלילות שוייק נחשבו אצלנו, כנראה, בלתי מתאימים לילדים. בדרך דומה - בגניבה - זכיתי ללמוד מג'ון סטיינבק, זוכה הנובל ומחבר "יום חמישי המתוק", איך לנהל בית זונות).
היתה לה דודה בחדרה? 529701
האם נעזרת מעשית בלימודים האלה?
529338
אני לא מכיר את החברה שלך. חשבת לשאול אותה?
527109
במחשבה שניה, אם אני אהיה על אי בודד ולא יהיה לי חיבור אינטרנט, הנימוק של ''זה נמצא באינטרנט ולכן אני לא צריך את זה'' לא יעבוד.

אם אהיה תקוע על אי בודד אני מתאר לעצמי שאוכל לשעשע את עצמי בקריאת הספרים שציינת, ואף גרועים יותר.
527330
עוד ספר קטן לקחת לאי בודד:
למהדרין:
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • דורפל
  ללא כותרת • גדי אלכסנדרוביץ'
  ללא כותרת • דורפל
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • צפריר כהן
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  מעתיקנים... • האייל השכן
  מעתיקנים... • האייל השכן
  מעתיקנים... • האייל האלמוני
  ללא כותרת • דורפל
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • דורפל
  ללא כותרת • האייל האלמוני

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים