בתשובה לטווידלדי, 29/06/09 11:42
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514669
כן, כן. יש מה שנקרא ''חירות האמן''. סופר יכול להתבסס על חומרים מציאותיים ולהשתמש בהם ככל העולה על רוחו כל עוד אינו מסתיר את העובדה שיצירתו בדויה ואם כוונתו לקדם אג'נדה פוליטית כלשהי, זו זכותו הלגיטימית. ומי שזה מפריע לו, שיכתוב ספר אחר עם אג'נדה שונה במקום לנסות לסתום פיות.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514672
רק לפני רגע אמרת ש"אין כאן המצאות שלא היו קשורות לדמות ההיסטורית", ועכשיו זה "חירות האמן"?
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514674
כן. חירות האמן בהמצאות שאכן מבוססות על הדמות ההיסטורית.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514676
אז אם אני כותב ספר על ארז לנדוור, שמאלן שבמסתורין חבר ב'כהנא חי' ואונס ערביות להנאתו, אז יש לי חירות האמן כי באמת יש ארז לנדוור שבאמת שמאלן, ואני בא לומר דברים מורכבים על המציאות הציונית-מנשלת והעובדה שיש שמאלנים שהליכותיהם לא תואמות את השקפותיהם?
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514679
אם הייתי עושה מעשים שאפשר לבסס עליהם סיפורים כאלה, זה היה לגיטימי. קלרוויסקי אכן נישל אריסים מאדמתם והיה מעורב בעימות עם הערבים מראשיתו.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514681
אתה חי במדינה שנבנתה לדבריך על נישול. הפרטים הקטנים פחות חשובים לי.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514693
בין השאר היה כאן נישול ומי שלא רוצה להיות עיוור מדעת למציאות ההיסטורית חייב להכיר בכך. ''חירבת חיזעה'' היא לא יצירה דימיונית. השיפוט המוסרי והפוליטי נתון לשיקול דעתו של כל אחד.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514697
לא יצירה דמיונית?
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514699
לא יצירה דמיונית במובן של לא מומצאת מראשו הקודח של המחבר אלא לקוחה מהמאורעות בימיו.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514700
אבל לפני שניה אמרת לנו שיש שם "חירות האומן". האם חירות האומן מתבטאת בבחירה איזה *עובדות* להציג ואיזה לא?
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514702
כמובן. זה דבר שקיים בכל יצירת אמנות ללא שום הקשר פוליטי.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514718
לא, זה לא. כשסוויפט כתב על בן אדם בשם גוליבר שנסע לארץ בשם ליליפוט הוא לא כתב על *עובדות*, הוא לא כתב סיפור היסטוריה, הוא כתב מדמיונו, וחירות האומן התבטאה בשימוש בדמיון. לעומת זאת, כשצ'רצ'יל כתב על מלחמת השושנים, הוא כתב על עובדות, הוא כתב סיפור היסטורי, וחירות האומן התבטאה בבחירה איזה עובדות להציג ואיזה לא. כששייקספיר כתב על ריצ'ארד השלישי, הוא לא כתב על *עובדות*, הוא לא כתב סיפור היסטוריה (למרות שהדמות כן התקיימה בהיסטוריה), הוא כתב מדמיונו (תוך כדי שימוש בידע היסטורי), וחירות האומן התבטאה בשימוש בדמיון.

אלון חילו - שייקספיר או צ'רצ'יל?
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514722
סוויפט כתב סאטירה על החברה האנגלית של זמנו והחומרים שעליהם התבסס לא היו מאורעות ספציפים אלא מוטיבים מסוימים שבהם מצא לנכון לטפל.

ולשאלתך - יצירתו של אלון חילו קרובה יותר לזו של שייקספיר והוא מעולם גם לא התיימר לכתוב ''היסטוריה'' אלא סיפור המבוסס על ההיסטוריה.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514723
יפה. אז, עכשיו אולי כדאי לנסח את תגובה 514693 מחדש.
מילא חירות האמן אבל פה זה חירטוט 514731
שייקספיר!? לא הגזמת בכלל. חוצמזה, שריד איבד אצלי הרבה נקודות כשהוא השתלח בשפת ביבים בגלעד צוקרמן.
מילא חירות האמן אבל פה זה חירטוט 514732
מי שהגזים היה האלמוני מתגובה 514718. אני מניח שגם ההשוואה לצ'רצ'יל היתה מזעזעת אותך באותה מידה.
מילא חירות האמן אבל פה זה חירטוט 514734
לזכותי יאמר שעדיין לא קראתי אף אחד מהם (חילו, צ'רצ'יל או שייקספיר).
מילא חירות האמן אבל פה זה חירטוט 514735
האמת שההשוואות לא כ''כ ''מזעזעות'', אפשר להגזים פה ושם, אבל הספר של חילו פשוט כתוב גרוע ויומרני. לפני שנגשים לניתוח מטא-ספרותי צריך להנות מהספר, ומבחינה הכתיבה הספרותית הוא פשוט גרוע (וזה חבל כי הרעיון עמצו יפה, אם כי הוא דורש מידה רבה מאד של השהיית המציאות). במקרה יצא לי לקרוא את חילו אחרי תמול שלשום והפער היה חריף מדי, חילו יצא כמכונאי מלאכותי של מלים שקורץ ליומרנות של קהל מאד מסוים שיש לו, אני מניח, קווי מתאר גאוגרפיים וחברתיים ברורים מאד, יאפים.
מילא חירות האמן אבל פה זה חירטוט 514741
לא השוויתי בכלל לפי איכות סיפרותית אלא לפי גישה יצירתית. מבחינה זו, אחוזת דג'אני נוצר ע''י אותה גישה של המחזות ההיסטורים של שייקספיר (למשל).
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514705
בסדר.
אני משערת ששירתת בצה"ל?

אז אפשר לכתוב סיפור עליך, שבשירותך הצבאי, נכנסת לשכם ולחברון, עברת בית בית, ודפקת כדור בראש לכל ילדה בת 4 שמצאת, ולפני כן אנסת את אחיה לעיניה.

לגיטימי?
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514707
זה כבר התאור החלופי השלישי של ארז בדיון הזה.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514774
אז כנראה אין עשן בלי אש!
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514708
לא שירתתי בשטחים הכבושים אבל אם כן, זה היה משעשע לכתוב *עלי* סיפור כזה. מזכיר לי את העונה הראשונה של "גולשים בזמן" שבה באחד הפרקים מגיעים הגיבורים לעולם שבו קונארד בייניש, חברו השמאלני של קווין, הוא יו"ר צעירי המפלגה הרפובליקנית...
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514709
בכל מקרה, זו כמובן היתה היסטוריה חלופית ולא אקסטרפולציה של דמותי, השקפותיי או מעשיי. (להבדיל מגיבורו של אלון חילו)
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514712
מדוע?
משום שלא שירתת בשטחים?
אז מה.
מרגליות גם לא ניסה להשתלט על אחוזת דג'אני, הואיל ולא היתה כזו.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514713
לא, כי אני לא סאדיסט שחלום חייו הוא לרצוח ערבים. מרגליות נישל לא מעט אנשים מאדמתם והאקסטרפולציה הספרותית לגיטימית ומשרתת מטרה ספרותית (ולא רק פוליטית).
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514716
למה לא?
אם את אחד מאנשי ברית שלום, שחתר להקמת מדינה דו-לאומית, שהקים בית ספר לילדים ערבים בג'עוני, שפיצה את האריסים שאת אדמותיהם קנה - אפשר להפוך למה שחילו הפך את מרגליות, למה אי אפשר להציג אותך כסאדיסט שחלום חייו הוא לרצוח ערבים?

חירות אמנותית.
אקסטרפולציה ספרותית לגיטימית לחלוטין.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514719
קראת את הספר? הגיבור לא מוצג כנבל חסר מצפון אלא כאדם שלא מודע להשלכות של מעשיו. בכך ביקש חילו לאפיין את הציונות בכלל כסכיזופרנית ובעלת מוסר סלקטיבי. מטרה פוליטית כמובן אבל כאמור לגיטימית (ולאו דווקא רחוקה מהמציאות).
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514727
מי אמר שאי אפשר להציג את ארז כסאדיסט כזה? אפשר ואפשר. למעשה אפשר להציג כך את כולנו, ולא רק כבדיה ספרותית אלא כטענה אודות המציאות הקיימת במדינה היום. לא רק זאת - למעשה מי שיכול להציג אותנו כך הוא כבוד השופט בדימוס אהרן ברק.
חיילים ישראלים לא אונסים כי הם לא רוצים להוליד עוד ערבים. 514768
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515384
לא בשטחים הכבושים, בסדר. אבל שירתת איפה שהוא בצבא?
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515385
כן, אז מה?
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514673
בקריאה ראשונה של הספר נוצר רושם שהוא מבוסס על מסמכים הסטוריים. הכותב בהחלט טרח לנסות להסתיר את העובדה שיצירתו בדויה.

אם כי זה כמובן עדיין בתחום החרות הספרותית.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514678
כיוון שנתקלתי לי בענייני קלווריסקי לפני כמה שנים בארכיונים, אולי אטרח בהזדמנות ואשווה ביניהם לספר. מה שבטוח, בנתיים אני מייחס לו אותה רמת מהימנות כמו לטענה שבזמן קיום המושבה הטמפלרית שרונה בכלל הייתה שם נחלה ערבית.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514675
אחוזה שנמצאה על אדמות שבמציאות היו אדמות שרונה, אינה ''חירות אמן''. לא יותר מאשר כתיבת ספר שמתרחש במלחמת העולם השניה, ובו מתואר איך ספרד כבשה את איטליה.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514696
ישנו ז'אנר ספרותי שלם של היסטוריה חילופית: הארמדה הספרדית הביסה את אנגליה האליזבטנית, צבא הקונפדרציה ניצח במלחמת האזרחים האמריקאית, הנאצים ניצחו במלחמת העולם השנייה וכו,. סיפרו של חילו אינו כזה כלל וכלל. הוא מתבסס על עובדות ידועות לגבי גיבורו ומפתח את העניין בהתאם לצרכיו. בכך הוא דומה למחברי ספר בראשית והומרוס שכתבו סיפורים מומצאים על דמויות ארכיטיפיות.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514701
כוונתי לדרמה היסטורית, מבחינה זו, ולא להיסטוריה חילופית.
מר מרגליות היקר מהספר אינו ארכיטיפ - הוא דמות היסטורית קיימת מההיסטוריה הקרובה.
יש עליה חומרים. ומה שסופר כותב עליה בשם החירות האמנותית, אינו יכול להיות שונה בהרבה ממה שאירע בפועל. הוא יכול למלא חורים ריקים. הוא יכול למתוח פה ושם. הוא לא יכול להפוך אותה לאנס, אם היא לא היתה. ולגוזל קרקעות, אם היא לא היתה. בטח ובטח שהוא לא יכול להפוך אותה לגוזלת קרקעות שלא יכלה לגזול כלל.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514704
שום עובדה בספר היא לא משהו שלא היה במציאות. לא מסופר שם שקלריוויסקי גזל אדמות בכוח או במירמה אלא שקנה אותן תוך כדי נישול האריסים שלהן. זו עובדה היסטורית. השיפוט הפוליטי של המחבר הוא עניין לגיטימי הנובע מהעובדות.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514706
אבל אלה קרקעות שבכלל לא היו בבעלות ערבית! זו עובדה היסטורית!
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514710
אז מי היו האפנדים? למי שילם מרגלית?
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514714
גרמנים, כמובן.

ומרגלית מן הסתם לא שילם להם, כי מרגלית לא ניסה כלל לקנות את האדמות הללו. למה לו לנסות להתיישב שם?
אבל לחילו התאים לתקוע את מגדלי עזריאלי בסיפור, ולכן הוא הכניס אותם, מבלי לעשות תחקיר כלל, או ליתר דיוק - עם תחקיר בהסתמך על "זוכרות". ואנחנו יודעים כבר כמה אפשר לסמוך על הממצאים שלהם בעניין.
על סמך זוכרות הוא בטח הניח שסרונה היתה כפר ערבי.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514715
זה לא משנה. ברחבי הארץ היו אדמות ערביות שפלחיהן נושלו. ההתמקדות הספציפית באדמת עזריאלי אינה מעלה ואינה מורידה דבר.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514717
כמדומני, אנחנו מדברים פה על אדם ספציפי - לא על אחרים, ועל נחלה ספציפית, ולא על אחרות.
ההתמקדות הספיציפית באדמת עזריאלי מכוונת - סופר לא קובע עלילה במקום מסויים סתם כך.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514721
יצירה סיפרותית אינה ספר היסטוריה והיא לא מחויבת לדייקנות מקסימלית של העובדות. הגיבור אכן מייצג את כלל ההתישבות הציונית ואחוזת דג'אני את אדמות הערבים בכלל.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514724
גם יצירה ספרותית מחוייבת לדיוק בעובדות הבסיסיות, ובראש ובראשונה היכן הסיפור מתרחש.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514725
לאו דווקא. המשחק עם העובדות הוא חלק מחרות האמן.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514745
עיוות של עובדות בסיסיות אינו חלק מחרותו של האמן.
אתה כותב סיפור היסטורי - הצמד לעובדות. המצא את החללים החסרים, אבל למה שידוע - הצמד.

אם אתה רוצה לכתוב סיפור על נישול הפלשתינים בידי המתיישבים היהודים ורוצה בחירות מירבית - הואל והמצא דמות, ואל תבחר דמות היסטורית קיימת וידועה, והואל והמצא כפר, ואל תבחר בשטח שבו לא היה כפר ערבי כלל.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514749
כל עוד ידוע לכולם שהסיפור לא אמיתי ורק מתבסס על מה שהיה, זכותו של המחבר לבחור את החומרים לסיפור כראות עיניו.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514750
כמדומני בחמש המהדורות הראשונות הספר הוצג ע''י חילו כתרגום מיומניהם של צאלח וקלווריסקי.
ועובדה היא שמדריכי סיורים כבר אומרים ליד עזריאלי ''פה היתה אחוזת דג'אני''.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514797
שרונה שכנה במיתחם הקרייה היום. מגדלי עזריאלי נמצאים מולה ויתכן מאוד שהאדמה היתה בבעלותו של ערבי עשיר. גם אם זה לא היה כך, זכותו של אלון חילו לשנות את העובדות לצרכיו כל עוד ידוע שלא מדובר בהיסטורי אמיתית.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514816
שרונה שכנה במתחם הקרייה של היום, ושדותיה השתרעו על אלפי דונם סביב.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514751
השאלה היא אם זה באמת "ברור לכולם" ובפרט לאחד, ארז לנדוור, שהצהיר: ""חירבת חיזעה" היא לא יצירה דימיונית" והמשיך: "לא מומצאת מראשו הקודח של המחבר אלא לקוחה מהמאורעות בימיו".
''הנוף היה חלק מרכזי באישיותי, ולכן ראיתי את הערבים'' 514757
השם "חרבת חיזעה" הוא פרי המצאתו של המחבר - המאורעות דווקא לא. המאורעות שעליהם מבוסס הסיפור הם מהחיים, מחוויות שחוו על בשרם המחבר ובני הדור ההוא.

בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514798
היו גירושים יזומים כענין שיטתי במלחמת העצמאות ולכך התכוונתי שאמרתי שס. יזהר התבסס על המציאות גם אם סיפורו דמיוני. כך גם המקרה של אלון חילו.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514758
חירות היא דווקא כן חלק - אבל אם הוא מצהיר שזו 'היסטוריה חילופית'. העמדת פנים שהוא מתבסס על היסטוריה אמיתית, כאשר איננו - היא לא חלק מזה. זה לא העניין של חירות: זה עניין של יושר.

מה שמזכיר לי שיר ידוע למדי על דמות אמיתית וקורותיה, אפעס, הלא-כל-כך:
על קלווריסקי ההיסטורי 532357
ראו רשימתה של ההיסטוריונית אביגיל יעקבסון:
על קלווריסקי ההיסטורי 532364
מצויין, ומדובר פה על דברים שכבר דנו בהם, כגון האם קניית קרקע בכסף היא נישול האריסים שחיו עליה.
ואגב, ממש מחוכם מצד הארץ לכתוב על קלווירסקי, ולשים תמונה של פליטים מ-‏1948.
על קלווריסקי ההיסטורי 532365
הייתי אומרת שפעם אחת מספיקה בהחלט.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 514733
אז גם הבחירה לקרוא לגיבור 'קלווריסקי' ולא 'ארז לנדוור' איננה משנה דבר.
מעתה אמור: אחוזת דג'אני מספר את עלילותיו של ארז לנדוור והילד צאלח.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515168
חירות האמן היא צד אחד של הספיור. הצד האחר הוא פגיעה ברגשות הציבור. אינני יודעת לגבי ספרו של חילו - לא קראתי אותו - אבל במקרה של המחזה של מוטי לרנר על חנה סנש, נראה לי שהיה שם עיוות קשה מאוד. גם במחזה וגם בפסק הדין. אני זוכרת שכששמעתי על כך ממש ממש התחשק לי שמישהו יציג מחזה על השופט היקר שישב שם ויראה אותו אונס ילד בשעה שהוא יושב במשפט של אנש פדופיל ושולח אותו לשנים רבות בכלא. גם זה על חשבון החרות האמנותית. -
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515169
ברישא את מדברת על רגשות הציבור, אבל בסיפא את מנסה להמחיש פגיעה באדם פרטי. באופן מעניין במידת מה, זה היה ההבדל בפסק הדין בין גישתו של השופט ברק, שבחר להתייחס לשאלה הציבורית ודחה את עתירת הפסילה, ובין השופט חשין, שבחר להתייחס לעניינה הפרטי של משפחת סנש, וקיבל את העתירה.
בעיית השלישי הנמנע 515172
אתה צודק אבל אתה גם טועה:). כשכתבתי את תגובתי חשסתי על עניין זה, ובדיוק בגללו הוספתי את תחושתי האישית בעניין. כיוון שאינני נמנית על משפחת סנש, מקורביה או מכריה, אני נוטה להניח שלא הייתי היחידה בהרגשתי הקשה ביחס למחזה ולהחלטה להתיר את העלאתו. קרי, סביר להניח שיש ציבור רב למדי שחש בדיוק כך.
בעיית השלישי הנמנע 515182
פגיעה ברגשות הציבור היא מונח נזיל ובעייתי. ההכרח לעבור טכסים דתיים שונים, גם הוא פגיעה ברגשות ציבור מסויים.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515272
הטיעון של ''פגיעה ברגשות הציבור'' הוא בעייתי כי כל השקפה לא מקובלת נופלת לקטוגריה הזאת וניסיון לקבוע כללים וסייגים מוביל למקארתיזם. אמיל זולא ''פגע ברגשות הציבור'' הצרפתי כשפירסם את האני מאשים שלו. מרטין לותר קינג ''פגע ברגשות הציבור'' הדרומי כשהפגין נגד מדיניות ההפלייה של דיקסי. הציבור הישראלי נוטה ''להיפגע'' כשמדובר בסיכסוך הישראלי-ערבי ומוצגת תמונה שלא מחמיאה לו במקום להתעמת עם הגישה הלא נוחה.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515278
כל הדוגמאות שנתת נתייחסות להבעת דעה/עמדה שאינה נוחה לציבורים מסוימים. כל ההפגנות שהשתתפתי בהן פגעו ברגשותיו של ציבור מסוים. לו אסרו על קיומן זה היה ודאי מקארתיזם. מוטי לרנר הכניס שקר בוטה למחזה שלו כל חנב סנש. זו איננה הבעת דעה. את ספרו של חילו לא קראתי ואין לי מה לומר עליו. אם מגדלי עזריאלי עומדים על קרקע שהייתה ערבית או לא נראה לי לא רלוונטי לשום דבר: מספיק בניינים יהודיים עומדים על קרקע ערבית במקורה. אם יש בספר שקר עובדתי ממש על קלווריסקי שהוא גם פוגעני זה נראה לי בעייתי. אחרת? בהחלט לא.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515283
הספר מתבסס על מעשיו ההיסטורים של קלווריסקי (בלי לדייק בעובדות ההיסטוריות וזו חירות האמן) ולכן אינו הוצאת דיבה.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515284
אם כך הוא נשמע לי כשר.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515300
אמיל זולא ומרטין לותר קינג לא לקחו עובדות היסטוריות ועיוותו אותן, בשם האידיאל או החופש האומנותי, כך שההשוואה לא במקומה.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515314
זה באמת לא משנה אם קלווריסקי נישל אריסים בשרונה או במקום אחר או אם זה היה הוא או מישהו אחר. לרומן של חילו יש אג'נדה לגיטימית ומותר לו לשנות עובדות (וכך גם עשו ועושים מחברי רומנים היסטורים אחרים).
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515340
בפעם האחרונה: "אחוזת דג'אני" הוא על ארז לנדוור, לא על קלווריסקי.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515342
זה מסוג הבדיחות שכשחוזרים עליהן יותר מפעם-פעמיים, הן כבר נעשות מכוערות יותר מאשר מצחיקות. בפעם האחרונה: "אחוזת דג'אני" איננו על ארז לנדוור, איננו על טווידלדי - וגם על חיים מרגליות קלווריסקי איננו - אלא הסופר, כדרכם של סופרים, לפעמים, לקח את האיש האמיתי חיים מרגליות קלווריסקי ובנה לו דמות דמיונית ואישיות ספרותית כרצונו. כך אומר חילו עצמו, באתרו, ואינו מתיימר להציג את ספרו כביוגרפיה מדוקדקת של קלווריסקי או כתיאור-חקר של אופיו ותכונותיו:

'חשוב להבהיר כי אחוזת דג'אני היא יצירה בדיונית לחלוטין. נכון שחיים מרגליות קלווריסקי היה דמות אמיתית ונכון שעלה לארץ ב-‏1895, אבל עיצוב אישיותו ועיצוב דמות אשתו, יחסיו עם שאר הדמויות, כמו גם עצם המפגש שלו עם משפחת דג'אני - הם כולם פרי דמיוני ולא היו ולא נבראו. דמותו של צאלח היא פיקטיבית לגמרי, ומכאן שכל מערכת היחסים של קלווריסקי עם ילד פלסטיני רואה עתידות היא בדיונית לחלוטין. זאת ועוד, בניגוד למשתמע מ"הקדמת המביא לבית הדפוס", הספר כלל לא מתבסס על יומנים של קלווריסקי השמורים בארכיון הציוני המרכזי בירושלים, וככל הידוע יומן כזה לא נכתב מעולם.'

בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515344
אם הספר הוא לא על קלווריסקי, יכול היה חילו לכתוב על הסיפור הנורא באגרונום גרשון אשר וילקומירסקי. הבחירה באדם אמיתי יש לה משמעות.

זכותו, כמובן. למרבה השמחה אנחנו לא במדינה שבה יש עונשי מאסר על דברים כאלה. אבל זה לא הופך את הפיכתו של אדם אמיתי לאנס ופושע ספרותי לפחות נבזית. ואם זה בשם חירות הסופר רשאי הסופר להתעלם מכל העובדות, רשאי גם אני להתעלם מכל העובדות בשם חירות המגיב.
ההבדל הקטן 515347
יכול היה חילו לעשות דברים הרבה, אך הוא בחר כפי שבחר ופעל כדרך שפעל וכדרך סופרים במסופריהם מימים ימימה. כיון שגם עורך דין הינו - בחר ביתר חוכמה ממך, ובחר באיש מת. אתה בחרת באיש חי וטעית פעמיים: טעית ביחס לסופר, מר חילו, שאתה טופל עליו דברים חסרי שחר ואילו הוא יודע בבירור כי גיבור ספרו "אחוזת דג'אני" איננו ארז לנדוור - וטעית ביחס למר לנדוור עצמו, שאתה טופל עליו את היותו גיבורם של מעשים שלהל"ן - ואילו הוא יודע בבהירות שאין למעלה הימנה כי הספר "אחוזת דג'אני" - לא בו הוא עוסק! - ושניהם, מר לנדוור ומר חילו גם יחד - יכולים להגיש כנגדך תביעה משפטית.

(אך אינני מאחלת לך שכך יעשו השניים שלא נועדו יחדיו, יען כי שמאלנית אנוכי, והשמאלנים, בניגוד לפנטזיה הימנית - אינם עוסקים כלל ב"שנאה עצמית" - אלא, עפי"ר, בחיבה בטלנית ומשועשעת שבהסתכלות מן הצד על המתגוששים לריק).
ההבדל הקטן 515348
במקרה של המחזה על חנה סנש דווקא היתה תביעה הרבה לאחר מותה.

האם לא מן הראוי שיושבי היישוב הקרוי ע"ש חיים קלווריסקי ינקטו בצעד דומה?
ההבדל הקטן 515350
בשביל מה להם? התביעה כידוע נדחתה.
ההבדל הקטן 515351
התביעה בעניין המחזה על חנה סנש הוגשה ע"י בני משפחתה (בשיתוף עוד גורמים מיד ושם ומשתי מאגודות ציבוריות, אך היוזמה לתביעה והכוח המניע שלה היו אחיה של סנש ובניו - ובכך קיים האח את רוחה של האם, קתרינה סנש, אשר נפטרה שבעת ימים כשנתיים-שלוש לפני כן והיתה פעילה מאוד בשימור זכר בתה, חנה. כזכור, נדחתה התביעה ע"י בית המשפט אך הקטע שבמחלוקת סולק בכל זאת מן הפרק הרלוונטי).

יושבי המושב "מרגליות" הם מיוצאי צפון אפריקה ועיראק. אינני יודעת אם הם, המתיישבים, בחרו את שם המושב או אם היו אפילו שותפים לבחירתו, וספק בידי אם יש למי מהם עניין רב מזה של שאר אזרחי המדינה בפולמוס העכשווי. היש לו, למרגליות-קלווריסקי, צאצאים חיים או קרובי משפחה חיים בדרגה אחרת - אך כזו המספקת ע"מ שהנושא ידיר שינה מעיניהם? מישהו יודע? (אם כי קרוב לודאי שבית משפט ידחה גם את התביעה הזאת, ועל יסוד אותם עקרונות)
ההבדל הקטן 515452
אני נינו של חיים מרגליות קלווריסקי, לקלווריסקי ישנם ארבעה נכדים החיים איתנו היום(אחד מהם הוא אבי)וכולם בסביבות גיל 80.מיותר לציין את עוגמת הנפש הרבה שנגרמה למשפחה עם פירסום ספרו של חילו.דמותו האמיתית של קלווריסקי הפוכה ב180 מעלות מן המתואר בספרו של חילו.אין לי עניין להתוכח עם האג'נדה הפוסט ציונית שחילו מנסה לקדם בספרו אבל לעשות זאת על גבו של קלווריסקי שהיה אוהב שלום ורודף שלום זה לא פחות ממעשה נבלה.
קלווריסקי היה צדיק במשמעות החילונית של המושג ומאחר וכידוע "צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים", שלילת הפרס גם אם לאו דווקא מהסיבות הנכונות, היא בבחינת צדק פואטי ותיקון מסוים(רחוק מלהיות מלא) לעוול שנעשה לקלווריסקי ולזכרו.
ההבדל הקטן 515459
הנאראטיב שלך נוגע ללב...
על קלווריסקי ההיסטורי 532356
ראו רשימתה של אביגיל יעקבסון:
על קלווריסקי ההיסטורי 532358
בנושא יצירה אמנותית אחרת שעשתה שימוש מתירני בחומרים היסטורים נכתב:
"אל נשכח, שמחזאי הוא סופר, הוא נהנה מכל הזכויות של כתיבה יוצרת, שאינה חייבת תמיד לתאר עובדות. הוא אינו צלם. מותר לו, במסגרת ה"ליסנסיה פואטיקה" הספרותית הנודעת, לפרש עובדות ולתארן כרצונו.

למסגרת זו נכנסים גם הוויכוחים על סרטו של מוחמד בכרי "ג'נין ג'נין"; על זכותו של המחזאי מוטי לרנר לשים דברים בפיה של חנה סנש במחזהו "קסטנר"; או לומר דברים שונים על יונתן פולארד במחזהו "פולארד". הזכות הזאת קיבלה את החותמת של בית המשפט העליון, שקבע, בתגובתו לעתירה שהגישו בני משפחת סנש נגד המחזה של לרנר, כי "חופש הביטוי וחופש היצירה משתרעים גם על ביטוי שאינו אמת... הסף הגבוה הנדרש על מנת שפגיעה ברגשות תצדיק הגבלת ביטוי תופס במיוחד בז'אנר הספרותי שעניינו דוקודרמה, אשר עניינה הוא שילוב בין אמת היסטורית לדמיון ספרותי. תהא זו פגיעה קשה בתרבות האנושית, אם יוצרים לא יהיו חופשיים להשתמש בדמויות היסטוריות, תוך שתיוחס להן התנהגות שאין לה בסיס היסטורי. סופרים ומחזאים אינם היסטוריונים. אין לצפות מהם לשחזור האמת. יש להגן על חופש הדמיון שלהם. מבחנם הוא אמנותי ולא מדעי".

ההבדל הקטן 515349
לאף אחד מהם אין קייס. הצהרתי מראש ובמפורש שכל התגובות שלי הן מסגנון Faction המכובד. ומה שאחד משני הנ"לים יודע או לא איננו רלוונטי לחופש הביטוי ולזכותי ליצירה אמנותית.
הכרזת תבוסה 515352
טוף, בסדר, אם אתה אומר.

(מביני דבר מזהירים ואומרים שאין להקיש מחירות האמן הידועה אל ''חירות מגיב'' כלשהי, ואפילו לא בצחוק, כי הדבר עלול להביא אל עברי פי פחת, וכי רגעים בלתי נעימים כאלה עברו כבר אפילו על אתרים שקטים ורודפי שלום, תרבות ואקטואליה. אבל זהו כנראה עניין לדיון אחר בהזדמנות אחרת, אם בכלל)
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515354
אינני מבין מה כל כך אוכל אותך לגבי הספר . אתה ודאי היית קוטל את ספריו של הרמן ווק, מלחמה ושלום של טולסטוי ועוד אלפי ספרים בהם הסופר חקר ולמד תקופה או אישיות וכתב רומן.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515356
הסברתי את זה כמה פעמים, ובעברית פשוטה. אינני מבין מה כל-כך קשה לך להבין, ויותר מזה - אינני מבין איך אתה מצליח לא להבין מהו ההבדל העקרוני בין רומן היסטורי למציאות חילופית.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515358
גם טולסטוי וגם ווק לא לקחו דמות שהיתה קיימת במציאות, שמו אותה במרכז הרומן, תוך כדי זה שהם מעלילים עליה שלל פשעים שהיא לא ביצעה. הכלל הוא פשוט, או שאתה לוקח דמויות פיקטיביות (''זאב ברק'' של ווק) ואז אתה יכול לייחס לו מה שאתה רוצה, או שאתה לוקח דמות שהיתה קיימת במציאות, ואז אתה מייחס לו דברים שיש לך סיבה להניח שהם סבירים.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515360
באמת? ברוחות מלחמה הרמן ווק לקח את נימיץ. טולסטוי לקח שתי דמויות דמיוניות שמעולם לא התקיימו: קוטוזוב ונפוליון.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515361
והוא לא העליל עליהן עלילות שהוא ידע בפירוש שלא התרחשו. אם טולסטוי היה טוען שנפוליון כבש את דרום אפריקה ואנס את קליאופטרה זה היה דומה.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515388
ומאין אדוני יודע שכל מה שכתוב על נפוליון הוא אמת? וגם קוטוזוב וגנרלים אחרים מופיעים שם כדמויות חיות. אולי היום הם היו תובעים את טולסטוי על הוצאת דיבה? האם חילו כתב שקלווריסקי כבש את קהיר? יש סופרים שנותנים יותר דרור לדמיונם.
קראתי לא מעט רומאנים הסטוריים בצעירותי ולמדתי אחר כך שהדמיון היה רב מן האמת. מה שמרשים אותי מאד הוא הכעס הרב שיוצא כאן מאנשים מסויימים על חילו. טווידלדי כועס על חילו כמו שהוא כועס עלי ועל ארז- כעס ממניעים לאומנים.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515389
אני לא יודע שהוא אמת, אבל אני גם לא יודע שהוא שקר. לעומת זאת, אני יודע שמה שחילו כתב הוא שקר. זה ההבדל, והוא הבדל גדול.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515399
אם אלון חילו לא טען שהוא מספר על מעשה שהיה (גם על דמות היסטורית), זה לא שקר. למיטב ידיעתי, הוא הבהיר כשהספר יצא לאור שהוא בחר בדמות רק לצרכיו הספרותיים והפוליטים (הלגיטימים).
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515400
לגיטימי ואתי זה שני דברים שונים. אולי זה לגיטימי, אבל זה בטח לא אתי. תחשוב איך היית מרגיש אם זה היה סבא שלך... בדיוק כמו שהוא המציא דמות פיקטיבית לערבי הייצוגי, הוא יכל היה למצוא דמות פיקטיבית ליהודי היצוגי, הצרכים הפוליטיים והספרותיים לא היו נפגעים, רק הפרובוקציה היתה פחות פרובוקטיבית.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515403
חילו לא השחיר את פני גיבורו והמילה 'פרובוקציה' היא מוגזמת. כל מחול השדים מסביב לספר נוצר בגלל האג'נדה הפוליטית שלו ומראה משהו על החברה הישראלית יותר מאשר על חילו ויצירתו.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515406
אני לא מאחל לשונאי שלא ישחירו את פניהם ככה. "מחול השדים" הוא בגלל שלוש גורמים:
1. הגורם הפוליטי (הצגת היהודים כרעים שעושקים ואונסים את הערבים התמימים).
2. הגורם האתי (הבחירה בדמות שהיתה באמת והצגתה בניגוד לכל העדויות באשר למעשיה ואופייה).
3. הגורם הטקסי (הבחירה של שריד בספר בניגוד למראית העין).

אתה בוחר לראות את כל הביקורות כאילו היא נובעת מהבעיה הפוליטית, ותוך כדי כך להתעלם מביקורות מוצדקות שאינן פוליטיות. וחבל. יש כאן בעיה אתית אמיתית, ואפשר היה לפתור אותה בקלות.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515407
נראה לי שאם תוכן הספר לא היה כל כך שנוי במחלוקת מבחינה פוליטית, כל הביקורת לגביו, אם בכלל היתה קיימת, היתה הרבה יותר מינורית.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515409
אולי זה נכון, אבל זה לא אומר שהביקורת לא מוצדקת. (מה לעשות, כשעושים פרובוקציה מבקשים ביקורת לא מינורית)
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515410
נראה לי שאם תוכן הספר לא היה כנ''ל אתה לא היית מתאמץ כל כך להגן על המחבר ולהוציא אותו צח כשלג.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515555
אתה מקורב לציפר?
"מה שקרה עכשיו הוא שבשם השמאלנות-כביכול, אני אמור לאהוב את כל האנשים האלה ולרחוש להם סימפטיה ולהיאבק כדי שיחזירו להם את כבודם האבוד"
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515560
מקורב לציפר? חס וחלילה. אל הערימה הזו אני מעדיף לא להתקרב.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515483
אם זה ירגיע אותך, אני יכולה להגיד לך שגם הפריע לי ב"האפיפיורית יוהנה" התיאור של נזיר צדקן שמסדר באדיקות את הסכין והמזלג (!) בצורת צלב על צלחתו, בימי הביניים המוקדמים.
בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית 515791
''שנוי במחלוקת מבחינה פוליטית'' לפעמים אומר ''מכיל קשקוש בלבוש, אבל בגלל שזה הולך טוב עם אג'נדה פוליטית מסויימת סולחים לו על זה''.
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • יואב סימון
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • ארז לנדוור
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • האייל האלמוני
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • ארז לנדוור
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • האייל האלמוני
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • ארז לנדוור
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • האייל האלמוני
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • האייל האלמוני
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • צפריר כהן
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • אורי גוראל גורביץ'
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • ידידיה
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • האייל האלמוני
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • ידידיה
  טענו בחיטים והודה לו בשעורים • האייל האלמוני
  טענו בחיטים והודה לו בשעורים • ארז לנדוור
  טענו בחיטים והודה לו בשעורים • האייל האלמוני
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • יואב סימון
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • האייל האלמוני
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • איציק ש.
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • האייל האלמוני
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • ארז לנדוור
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • האייל האלמוני
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • האייל האלמוני
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • תשע נשמות
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • איציק ש.
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • תשע נשמות
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • איציק ש.
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • תשע נשמות
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • איציק ש.
  תנועה לאומית חריגה • אפופידס
  תנועה לאומית חריגה • מפוכח כלשהו
  תנועה לאומית חריגה • איציק ש.
  ללא כותרת • האייל האלמוני
  ללא כותרת • האייל המקשר
  תנועה לאומית חריגה • אפופידס
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • צפריר כהן
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • ידידיה
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • צפריר כהן
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • האייל האלמוני
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • האייל האלמוני
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • צפריר כהן
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • איציק ש.
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • האייל האלמוני
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • איציק ש.
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • טווידלדי
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • רומן פולנסקי
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • נועה ו
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • ארז לנדוור
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • נועה ו
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • נועה ו
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • האייל האלמוני
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • ארז לנדוור
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • האייל האלמוני
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • איציק ש.
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • צפריר כהן
  בביסוס סיפור שלם על דמות היסטורית אמיתית • איציק ש.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים