בתשובה לאורי פז, 12/11/06 14:57
על הסובלנות 419608
החרדים הברוטליים בירושלים כפו על היועץ המישפטי את החלטתו שהוא עצמו לא אהב. אם החרדים היו מפגינים כמו בני אדם תרבותיים ולא כמו פראי אדם, יתכן ומזוז היה תומך במישטרה להגביל את ההפגנה למה שהיתה בסוף בלי עזרת הפגזים על בית חנון.
על הסובלנות 419634
"שהוא עצמו לא אהב"?
"פראי אדם"?

למה שהיה תומך בעמדת המשטרה אם לא היו איומי אלימות ברוטאלית אלא הפגנה של חנונים מתורבתים? למה שהמשטרה היתה בכלל מציעה דבר כזה, אילולא האיומים הממשיים?

מפגינים כמו בני אדם תרבותיים? מה אתה הישראלי היחיד בעולם שלא מבין את שפת הכוח ונחת הזרוע?

טוב, מאחר ולא לי ולא לך קוראים מני מזוז - אז בא ונניח לוויכוח הסרק הזה, טוב?

בסופו של יום המצב הביטחוני עוזר לכולנו להתעשת מאשליית הנורמליות הציונית שכה לא אופיינית לעם הזה.
על הסובלנות 419637
למה אתה מתחמם כל כך מהר? דברי חכמים בנחת נשמעים.
על הסובלנות 419912
כי כש''כואב באמת -- אז זועקים'', כדברי רבי חיים מבריסק.
ימים בקלישיי 419650
כמו הבדיחה שבארסנל הצבא של מונטי פ., צה''ל יכול לאפסן את התומתי''ם ולהתחיל להישתמש באוסף הקלישאות הגוברות ומתרדדות.
על הסובלנות 421284
האמת היא שזה עובד הפוך:
משטרת ישראל מודיעה שהיא לא תמליץ לקיים את המצעד אם תהיה סכנה לחיי אדם.
מה עושים החרדים (שבאמת לא רוצים מצעד)?
פותחים במהומות אלימות.
על הסובלנות 421674
סביר להניח שהחרדים מושפעים לרעה מהאווירה הכוחנית והחוטפנית של השיח הישראלי, ולא משום מקום אחר, שבישראל שפת הכוח היא השולטת ובה ראוי להשתמש.
על הסובלנות 421746
לאור זה שהחרדים יודעים לאטום עצמם להשפעות, אני בספק גדול שזו אכן הסיבה.

אני לא רואה פלגים אחרים באוכלוסיה ששורפים פחים ותוקפים שוטרים ומאיימים ברצח משום שהולך לקרות משהו שהם לא רוצים שיקרה.
רק ראיה - המתנחלים במאבקם נגד פינוי עזה לא הפגינו אלימות כזו, ולא איימו בקורבנות בנפש, ולא אמרו "אנחנו לא שולטים על האנשים שלנו, מישהו עלול להפגין מסירות נפש‏1 ולעשות מעשה", ותסכים איתי שאם מעיפים אותך מהבית שבו גדלת וגרת זה קצת יותר דראסטי ממצעד של כמה שעות שעובר בעירך, שהיו כמותו כבר 4, ומתוכם ב-‏3 הראשונים המחאה המקסימלית היתה קריאות גנאי מהצד של קומץ אנשים. גם אם זה מצעד של אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות. זה לא שונה ממצעד של חד-הוריות או של נפגעי קסאמים או של תומכי זכויות לאנשים עם שיער ירוק.
בטח ובטח לא כשכל שבת מתקיים בירושלים חילול שבת המוני, שתסכים איתי שהוא לא פחות חמור, הלכתית, ממשכב זכר.

1 כיבוס מילים נאה לרצח
Hear hear! 421750
Hear hear! 421751
מה?
Hear hear! 421752
על הסובלנות 421763
המתנחלים לא הפגינו אלימות כזו? הם הפגינו סוג שונה של אלימות, זה הכל.
על הסובלנות 421866
לא זכור לי שראשי המתנחלים איימו ש"אם יבוצע גירוש ישפך דם" ו"יהודי שא"י בנפשו עלול להפגין מסירות נפש" או משהו בסגנון.
וככלל, כן.
האלימות שלהם היתה פחותה בהרבה ומובנת בהרבה‏1.

כמובן שעכשיו נשמעות קריאות מהכיוון הכתום ללמוד מעניין המצעד שלא צעד איך צריך להתפרע.

1 לפחות בעיני.
על הסובלנות 421869
אין כאן שום לימוד מהמצעד. כבר כשדובר על ההתכנסות הם ''הבטיחו'' שיישפך דם.
על הסובלנות 421874
על הסובלנות 421876
נו טוף.
על הסובלנות 421900
>> "לאור זה שהחרדים יודעים לאטום עצמם להשפעות, אני בספק גדול שזו אכן הסיבה".

סליחה, האם רובם המוחלט של החרדים אינו דובר עברית ישראלית? האם אידיש היא שפת האם (קרוא וכותב ודבור) של 90% מקרב החרדים החיים במדינת ישראל החילונית-הציונית?

>> "אני לא רואה פלגים אחרים באוכלוסיה ששורפים פחים ותוקפים שוטרים ומאיימים ברצח משום שהולך לקרות משהו שהם לא רוצים שיקרה".

אה, על הפנתרים השחורים של האפליה המזרחית בידי הציונים האשכנזים החילונים - זה משהו שלימדו אותי לפחות לגביו בשיעורי האזרחות. וזו רק דוגמא אחת מני אלף. וכי מה, אינך רואה את הפגנות הערבים הישראלים (מיעוט נרדף אחר בידי עריצות הרוב הציוני)?

ואופס, איך בכלל שכחתי את המנתחלים ששפכו דלאיי צבע ודבק ושמן חם ומה לא על השוטרים וקציני צה"ל שבאו לפנות בהוראת אריק המסכן.

מה יותר מהווה אקט דראסטי ומה פחות - נתון למחלוקת בענייני טעם וריח, עליהם אין להתווכח. מה שדרסטי בעיני, לא בהכרח דראסטי בעיני אחרים, ומה שדרסטי בעיניהם, לא בהכרח כה דראסטי בעיני.

חילול שבת המוני? איפה בכביש בר-אילן? נו, הרי אלוהי הבג"ץ עשו לנו...
על הסובלנות 421902
על הסובלנות 421904
אתה בטוח שלא טעית בהפניה? (ואם כן מה הקשר)
על הסובלנות 421905
בפעם האחרונה שבדקתי, משחקי כדורגל נחשבו לחילול שבת.
על הסובלנות 421971
נכון, משחקי כדורגל בעיצומו של יום השבת נחשבים לחילול שבת. לכן גם כאשר איש העסקים החרדי המיליארדר לב לבייב התעניין ברכישת קבוצת הכדורגל ההיא, הוא שם לעצמו שתי מטרות "עסקיות טהורות":

1. להגיע אל לב הנוער הישראלי אוהד הספורט הזה ולעורר את תשומת ליבו לערכי היהדות.

2. להעביר את משחקי הכדורגל מיום שבת ליום חול אחר בשבוע.

וכמובן שעליו לבקש סליחה על האלימות שהופנתה כלפיו...
על הסובלנות 421973
הנקודה היא שהמשחקים ממשיכים להתקיים מדי שבת בשבת, ואיני רואה שמדרדרים פחי אשפה לכבישים בגלל זה (וטוב שכך).
על הסובלנות 422114
גדי, את זה הבנתי כבר מקודם.

בעיני הדבר מלמד עד כמה החרדים לא באמת חפצים להיכנס ולהשתלט על שעות הפנאי של אחיהם החילונים. בוודאי לא באלימות. אם אפשר בהידברות או בעסקנות פוליטית או כלכלית, מה טוב.

ואילו מצעד שכל כולו תועבה, עליה נאמר בתורה ''יהרג ובל יעבור'', זה כבר סיפור אחר לעומת חומרת חילולי השבת בפרהסיה של מדינה המתיימרת להיקרא יהודית על לא עוול.
על הסובלנות 422122
על ה*מצעד* נאמר "יהרג ובל יעבור"? חשבתי שעל קיום יחסי המין. עם כל הזוועות ששמעתי על המצעד, לא שמעתי שמקיימים בו יחסי מין.
על הסובלנות 422133
המצעד נותן לגיטימציה לקיום יחסי המין ה''אסורים''.
על הסובלנות 422135
אה, אז צריך להפנות אלימות גם כלפי כל מי שמתבטא בעד יחסי המין ה''אסורים'', ובפרט כלפי פוליטיקאים שמקדמים חקיקה שהופכת אותם ללגיטימיים.
על הסובלנות 422142
מתי בדיוק הצדקתי אלימות?

אני טוען שאפשר להבין את הרגשות העזים כלפי מצעד שנותן לגיטימציה למעשה שהוא "ייהרג ובל יעבור" מבחינתם. אני כמובן לא מסכים איתם, אבל מבין שמצעד הגאווה נמצא בסקלה אחרת של טומאה ביחס לכדורגל בשבת.
על הסובלנות 422137
ועל *לגיטימציה* נאמר "יהרג ובל יעבור"?

(ועל *מעשה סדום* נאמר "יהרג ובל יעבור"?)
על הסובלנות 422140
(על פי ויקיפדיה העברית - כן, בערך; על *משכב זכר* זה נאמר)

ייהרג ואל יעבור [ויקיפדיה]
על הסובלנות 422289
בערך על גילוי עריות (http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%9...) כתוב אחרת.
על הסובלנות 422365
ומכאן שיש לשכתב אחד משני הערכים.
על הסובלנות 422152
50% מהצועדות, אינן עוברות עברה עליה נאמר בתורה "יהרג ובל יעבור".
על הסובלנות 422352
אפילו קשר מיני בין שתי נשים (לסביות) נאסר מהתורה, בכלל "מעשה ארץ מצרים וכנען" – שהשתמשו בזונות (ממין זכר או נקבה) לצורך פולחן של עבודה זרה, תוך שהם מרוממים את המיניות כמקור הבריאה בטבע – גם אם בחומרה פחותה משל "משכבי זכר" (תו"כ ויקרא יח, ג; שבת סה, ע"א; יבמות עו, ע"א; רמב"ם, הלכות איסורי ביאה כא, ח; טור שולחן ערוך, אבן העזר כ, ב; ספר חרדים, לאווין ז, כג).
התטל''א הרגילה 422379
כבתו שאין עונש סקילה ללסביות ואתה עונה שזה מעשה כנען. אח"כ אתה מודיל לרדת לתהום השינאה ומשווה לסביות לזונות?
התטל''א הרגילה 422452
הגבתי לתגובה של נועה תגובה 422152 בה נטען כי הלסביות "אינן עוברות עברה מהתורה". הגבתי שעל סמך המקורות הן דווקא עוברות עבירה.

אינני משווה בין לסביות לזונות. דעתי איננה צד בעניין. רק הבאתי ממקורות ישראל על כך ששתי ההתנהגויות כרוכות בגילוי עריות, ברמה כזו או אחרת. מי לשם הנאה ומי לשם פרנסה.
התטל''א הרגילה 422454
בתיכון הדתי בו למדתי הסבירו לנו שלסביות היא עבירה על ''לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם''. מה שאני לא הבנתי עד היום זה למה כל סקס שאינו למטרת פריון אלא למטרת הנאה לא נחשב עבירה כזאת.
על הסובלנות 421903
נכון, בתחילת שנות ה-‏70, בהפגנה (אחת, אא"ט) של הפנתרים השחורים, נזרקו בקבוקי תבערה, וגם זה חמור. "דוגמא אחת מני אלף"? אני עוד לא רואה אלף, גם לא חמש-מאות ואפילו לא מאה. הפגנות הערבים הישראלים הן עניין אחר ולא זה המקום לדון בם. ואם אתה רואה במעשים המכוערים והמוקצים של המתנחלים בסיס להשוואה, זהו שפל מדרגה חדש - לחרדים שאתה בא להגן עליהם ולך עצמך..

זה עצוב מאוד אם אתה לא רואה את מדרג הדרסטיות שבין שריפות יזומות לבין הפגנות של גורמים וגופים אחרים בארץ, שבהן היו כמעט באופן בלעדי מגאפונים ושלטי קרטון. אם אתה חושב שהכל רק עניין של שיפוט אישי, אתה יכול להחליט גם שלרצוח במסגרת הפגנה זה לא דרסטי.
על הסובלנות 421972
יצוין את שאינו צריך בכלל להיציין כאן בדיונים: איני דוגל באף סוג של אלימות, לא מילולית ולא פיזית ואף לא נפשית. ולא עוד, אלא שאני מגנה כל אקט של אלימות באשר הוא.

כעת נחזור לדיון. אה, מה אמרת? שהפגנות שאר המיעוטים הנרדפים בעריצות הרוב בישראל – ערביי ישראל והמתנחלים, למשל – אינם נוחים לאוזנך בדיון זה?

ולא, לא טענתי שמדובר בשיפוט אישי, כי אם בשיפוט קולקטיבי שונה. החרדים לא יודעים מה זה שימוש במגאפונים, ולו משום שאין להם מגרשי ספורט למיניהם לשימוש תכוף בטכנולוגיה הפרימיטיבית הזאת. המפד"לניקים לעומת זאת, יותר ישראלים מהישראלי החילוני ובכך שאופי הפגנת עומק הצער והכאב המתוסכל אידיאולוגית שלהם שונה ומתבטא בשפה אחרת לגמרי לעומת החרדים, שרואים שהחילונים מבינים את שפת הכוח, אז שיהיה שפת הכוח. אתה הרי יודע איזו שפה מדברים עם כלב... (סליחה, על ההשוואה. זהו רק משל עממי-רוסי ידוע).
על הסובלנות 421982
אין גבול לגמישות המוח. לפעמים אינני מבין האם מי שכותב כאן הוא אותו אחד שכותב מאמרים מלומדים בבלוגים שלו. "..המיעוטים הנירדפים בעריצות הרוב בישראל -ערביי ישראל והמתנחלים.."
מה נאמר? מרק גויבות עם בשר פיגולים. המתנחלים הם מיעוט נירדף? הם שולטים במדינה בדרכים ישירות ועקיפות. כל מדיניות החוץ של ישראל לאורך יותר משלושה עשורים משועבדת להם ולמטרותיהם.
על הסובלנות 422118
נכון, המתנחלים הם לא מיעוט נרדף, אלא חלק מהרוב הישראלי שמטופח בידי כל ממשלות ישראל בתקציבי עתק משומנים, עד שבא אריק שרון וגירש, כי השמאל רדף וגו'.
איך כלב מדבר עם צבוע? 422051
כתבת בתגובה 421972 "איני דוגל באף סוג של אלימות, לא מילולית ולא פיזית ואף לא נפשית" וגם "אתה הרי יודע איזו שפה מדברים עם כלב"

הדיסקליימר שלך לא חשוב כי העובדה שכן כתבת את המשפט השני. השאלה שלי איך אתה מיישב את הסתירה ביניהם?
איך כלב מדבר עם צבוע? 422067
איך אורי פז מיישב את הסתירה בדבריו בדרך כלל?
1. מפגיז את הפתיל בסימוכין משלל ספרים המוכיחים לטענתו שאין בדבריו פגיעה ומקבלם אמור לנשק את כפות רגליו במקום להפגע ולכעוס.
2. משרבב הודעות באלמוניות (לעיתים מאמץ את התכסיס הדלוח של שינוי מגדרי - לבלבל את האוייב) התומכות בטענתו ומכחיש כל קשר לכתיבתן.
3. נופל במלכודת האייל האלמוני ובמקום לעשות קולות של שטיח מצהיר כי מדובר בטכניקת דיון מקובלת.
4. מגיע למסקנה שהרצל ואינשטיין היו חרדים יראי שמיים אשר נפלו טרף לקונספירציה חילונית/קיבוצניקית/אשכנזית/ מרושעת.
איך כלב מדבר עם צבוע? 422070
/הומולסבית/פלורליסטית בעיני עצמה/רוקדת מה-יפית לפני הגויים/
איזה אוסף של שטויות 422116
לא היה מזיק לך לכבד את התפקיד שקיבלת כאן לאחרונה.
קריאה סלקטיבית והוצאת דברים מהקשרם 422115
ראה שוב את דבריי בסוגריים בסוף תגובה 421972
על הסובלנות 422157
מי שנמנע מקריאת עיתונים חילוניים, משמיעת רדיו שאינו ערוצי קודש, מצפיה בטלויזיה‏1 ומגלישה באינטרנט. מי שמתנגד לשימוש בטלפון סלולרי, מחשש לפריצות, וכל זה כדי להמנע מהשפעות החברה החילונית, אינו יכול לטעון שהוא מושפע מהאלימות הרבה הפושה בחברה הישראלית.
במיוחד שברוב רובן של ההפגנות‏23 לא מיידים אבנים. לא שורפים פחים. לא מרביצים לשוטרים‏4. מאז הפנתרים השחורים עבר הרבה זמן, וגם הפנתרים השחורים לא אמרו "תיענו לדרישותינו, אחרת ישפך דם. מישהו עלול להפגין מסירות נפש".

1 בטלויזיה גם אני לא צופה, אבל *אני* משאירה לי ערוצים אחרים להתעדכן בהם, ע"ע כל השאר.
2 התנגדות לפינוי, גם אלימה, אינה הפגנה, הבה נשים את זה בצד.
3 נשים גם את ערביי ישראל בצד.
4 אבל זה בסדר, השוטרים, מצידם, יודעים להרביץ יפה.
על הסובלנות 422461
הסוציאולוגים יחלקו עליך, בטוענם כי השפעת הרוב על המיעוט הינה השפעה מכרעת וכמעט שבלתי ניתנת לשליטת מנהיגי המיעוט.

נמנעים אמנם מקריאת עיתונות חילונית, אך רוח העיתונות הזאת חודרת לכל בית חרדי באמצעות הכתיבה העיתונאית החרדית, הדולה ומשקע מהעיתונות החילונית.

תראי לי חרדי אחד בעל רכב שבאפשרותו שלא לשלם את אגרת הרדיו, ואראה לך חרדים שלא מאזינים, בהיעדר ברירה אחרת, לחדשות רשת ב' או גלי צה"ל.

תמהני עד כמה יש לך מושג בנושא "חרדים באינטרנט"? מהי כמות הטלפונים הסלולריים בקרב הציבור החרדי בישראל?
על הסובלנות 422467
ואתה ממש חושב שלא הייתה אלימות חרדית לפני האינטרנט והסלולר?
ומה בין תשלום אגרת רדיו לבין האזנה *בלית ברירה" לחדשות רשת ב' או גלי צה"ל?
על הסובלנות 422601
היתה, אך לא בעוצמה כזאת.

העניין הוא שברגע שמחייבים אותך לשלם כסף מכיסך עבור משהו, לא תתפתה לו?
על הסובלנות 422604
אני מעולם לא התפתיתי להאזין לתחנות הדתיות.
על הסובלנות 422605
על כמה כאלה יצא לך בכלל לשמוע? כמה מהם קיימים בכלל? ובאילו סוג של תחנות רדיו תיתקל בשיטוט לכל אורך הסקאלה?
על הסובלנות 422610
1. יש ימים שבהם, כל שיטוט שלי ברדיו מניב לפחות אותו מספר של תחנות דתיות כמו של חילוניות.

2. אם אין לדתיים מה לשמוע ברדיו חוץ מחומרים "מקלקלים", מדוע הם בכלל מחזיקים את המכשיר הזה ומשלמים עליו?
על הסובלנות 422631
1. מעניין שהדבר מעולם לא קרה לי ואני לצערי נאלץ להאזין הרבה רדיו לשם פרנסה.

2. אתה צודק, הרבנים אוסרים להחזיק את המכשיר הטמא הזה בבית, אבל לך תחסום שור בדישו הסקרני לדעת מה קורה בעולם. מסעודה משדרות לא מבינה את סי.אן.אן או פוקס ניוז. והדבר אינו מפריע לאנשי התקשורת שלנו, לא כולם רק ברובם, להחדיר את האידיאולוגיה החילונית או הסוציאליסטית שלהם באמצעי השידור שהופקרו בידיהם, במסווה של עיתונאות אובייקטיבית.

דוגמאות לצערי יש בשפע. כך למשל, בבוקר שלמחרת נאום אולמרט בשדה בוקר, אירח רזי ברקאי בתכניתו בגלי צה"ל את הפרשן רביב דרוקר מערוץ 10, ובתור איזון אירח את אמנון אברמוביץ מערוץ 2. אחר כך ראיין בכיר אנשי התקשורת הישראלית את הפלשתינאי הבכיר זיאד אבו זיאד, אך דאג להציב מולו את שאול אריאלי מיוזמת ז'נבה. אפילו גבי גזית, ברשת המתחרה (קול ישראל), הצטייר לרגע כמופת של פלורליזם.

ומה שנוגע לכך שהחרדים משלמים עליו, אז ככה עובדת השיטה הציונית הדמוקרטית בכוח הזרוע של החוק הישראלי: חסר לך שלא תשלם, או הו, יעכלו לך את האוטו וכל תירוץ של חופש מדת או חופש דת לא יעזור לך אפילו לא בבג"ץ.
על הסובלנות 422632
מעניין עם איזה ספר דקדוק אתה עובד. לפי מה עובדים הקישורים בין המלים שבתגובות שלך?
על הסובלנות 422636
ראשית, כמויות הדת שנכנסות לאחרונה לגל ב' ולגלי צה''ל, שלא לדבר על רשת א' שחציה נגדע לטובת רשת מורשת, הולכות וגדלות ואישית, כמובן, אני סובלת מרובן.
שנית, התחנות הדתיות הן זבל שקשה להאמין בקיומו, ואני מבטיחה לך שאפילו אתה, כדתי, לא מפסיד דבר שאינך שומע אותן. כמו, למשל, הסחר-מכר שהלך שם בזמנו על נשמותיהם של חללי אסון המסוקים - הצעה לאמץ רוח כזו (שברוב חוצפתם הם לקחו עליה מונופול בתמורה למזומנים טובים...
למען האמת, נראה לי שהן מקלקלות את הדתיים הרבה יותר מהתחנות ה''חילוניות''.
על הסובלנות 422653
שוב, החיסרון עבור שומרי המצוות הוא בערוצי רדיו מקצועיים משלהם. ואל תשכחי לרגע שמה שאת מכנה ''כמויות הדת בגלי צה''ל או בגל ב' '', בעיני זה בקושי יהדות על קצה המזלג, אם זה מבחינת התוכן ואם זה מבחינת הכמות.
על הסובלנות 423648
ואם מדברים על אסון המסוקים, את הסיפור על החייל היחיד שניצל (כי לא עלה על המסוק), אתם מכירים?
על הסובלנות 423655
ספרי נא.
על הסובלנות 423675
את הסיפור המאלף ראיתי מודפס ע"ג אחד מהעלונים שמופצים בבתי כנסת וכיו"ב. בעלון הספציפי נתקלתי זרוק בתחנת אוטובוס. חיפוש בגוגל מגלה שהוא נפוץ למדי בגרסאות שונות‏1.
מעשה בחייל שנסע באוטובוס וקשר שיחה עם בחור ישיבה. בחור הישיבה השפיע עליו להתחזק. החייל השתכנע, ותהה מאיזו מצווה להתחיל.
"תתחיל מהנעל שאתה נועל בבוקר. תנעל קודם את נעל ימין ואז את נעל שמאל".
החייל התחיל להקפיד לנעול קודם את נעל ימין, אבל לפעמים שכח. בכאלה מקרים היה חוזר לאוהל, חולץ את הנעליים, ונועל שוב בסדר הנכון. עקב כך היה מאחר למסדר, ולא פעם ננזף ואף נענש.
בוקר אחד קם החייל למסדר, התלבש ונעל נעליו, ולפתע נזכר שלא נעל אותן בסדר הנכון. חזר לאוהל, נעל שוב, ואיחר למסדר.
"שוב איחרת!?" נזף בו המפקד, "נמאס כבר מהאיחורים שלך. לא תשתתף באימון היום ותעלה למשפט!".
החייל התאכזב מרה. היום יתקיים אימון מיוחד ויטוסו במסוקים!

כל חבריו עלו על המסוקים, הוא נשאר בבסיס, נשפט ונענש, אך כולם נספו באסון והוא נשאר בחיים.

וכעת ילדים, הואיל ורובכם (כולכם?) שירתתם בצבא, אימרו נא מה פגום בסיפור, ומה מוכיח שמי שהמציא אותו לא שירת יום אחד בצבא, וכנראה גם לא שומע רדיו / רואה טלויזיה / קורא עיתונים חילוניים?

1 חייל שנסע באוטובוס. חייל שנסע בטרמפ עם חרדי. חייל שהשתכנע לעשות שבת עם חסידים.
על הסובלנות 423678
אסון המסוקים לא היה קשור לאימון.
(אחלה סיפור. מעניין מה עשה אותו חייל עם השינה על צד ימין).
על הסובלנות 423703
(אני חושבת שהוא לא הספיק להגיע לזה. הוא התמקד בסדר נעילת הנעל).

__________________
שזה, אגב, חוסר אחריות משווע מצד תלמיד הישיבה.
הנה חייל, שמחרף את נפשו ועלול, לא עלינו, למות ולהגיע לשערי שמים וליתן את הדין על מעשיו בעולם הזה.
ישאלו אותו, מה עשית בחייך בעולם?
אם תלמיד הישיבה היה מציע לו לקיים מצווה רצינית יותר, היה בידיו להגיד: הנחתי תפילין. התפללתי שחרית. שמרתי שבת. שמרתי כשרות.
אבל מה יהיה לו להגיד (חוץ ממצוות ישוב הארץ שבידו, ואולי הצלת נפש מישראל בעצם היותו חייל קרבי), הקפדתי לנעול את נעל ימין לפני נעל שמאל?
על הסובלנות 423746
נו, זה בדיוק הרעיון: שהוא דחה את בואו לשערי שמיים כדי שיספיק אולי לומר גם שחרית...
על הסובלנות 423679
אם זה באמת בגלל שאסון המסוקים לא היה קשור לאימון, מה הקשר לשירות בצבא? אפשר לשרת בצבא ולא לדעת באיזה הקשר היה אסון המסוקים.
על הסובלנות 423695
גם אם זה היה אימון, לא שוללים מחייל אימון בגלל שסרח. תפקוד היחידה כולה עלול להפגע מכך. בטח ובטח לא אימון שמתקיים פעם ב-.
על הסובלנות 423706
הסיפורים האלה הם חלק מהתרבות הדתית- מאד נפוצה אצל החסידים, אבל היום כולם למדו מכולם וש''ס ''חסידית'' לא פחות. שיטת ה''צ'יזבט'' וסיפורי הצדיקים אבל בחברה החרדית-דתית. לצ'יזבאט לא היו השלכות מיסיונריות כמו לשיטה הזאת בימינו.
נתקלתי בהרבה סיפורים מסוג זה ושמעתי מש''סניקים וחרדים הרה מהם. נדמה לי שסיפורים אלה הפכו לחלק חשוב בדרשות שלהם.
על הסובלנות 423858
נכון, הרי רק על זה הם חושבים כל היום...
על הסובלנות 423711
אני לא יודע מה פגום בסיפור מבחינת הצבא, אבל ברור שהוא בולשיט מבחינה דתית. נעל ימין ונעל שמאל? אף דתי לא יקנה כזה סיפור.
על הסובלנות 423714
למה לא?
על הסובלנות 423719
זאת לא מצווה (מקסימום הנהגה, מידת חסידות או אחת ההגדרות האלו), וזה בטח לא הדבר שדתי ימליץ לחילוני להתחיל ממנו. יש איזה תרי''ג מצוות אחרות להתעסק איתן.
על הסובלנות 423724
זהו, שאני לא לגמרי בטוח. יש דתיים בקהל שיאמרו לנו עם מה הם ממליצים להתחיל?

(אל תשכח שלפחות חלק מהתרי"ג הללו החייל כנראה מקיים, אלא אם הוא רוצח גם בשעות הפנאי שלו)
על הסובלנות 423870
>> " יש דתיים בקהל שיאמרו לנו עם מה הם ממליצים להתחיל?"

כל השומר את השבת – כאילו קיים את כל התורה כולה, כי הוא מודה בכך בקיומו של בורא לעולם ולאדם.
על הסובלנות 423875
מעשה בנכרי אחד, שבא לפני שמאי ואמר לו, גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. דחפו באמת הבניין שבידו. בא לפני הלל. גייר אותו הלל ואמר לו: מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך. זוהי כל התורה כולה. ואידך פירושא זיל גמור.

(לא נראה לי שאני עונה על הקריטריונים של "דתיה בקהל", אבל נזכרתי פתאום בסיפור הזה מהגמרא.)
על הסובלנות 423878
גם את וגם אורי עניתם תשובות יפות ומוכרות. הבעיה היא שלכי תשכנעי מישהו להתחיל מזה אם הוא לא עושה את זה כבר עכשיו. לי נראה יותר פשוט להתחיל מהשטות של הנעליים.
על הסובלנות 423879
אני לא מהמשכנעים, בפרינציפ. אני רק מספרת סיפורים :)
על הסובלנות 423881
בא ותסביר לי מנקודת המבט התועלתית שלך, כצופה מהצד, למה מביאה "השטות של הנעליים"? לאיזו התקדמות רוחנית-דתית המנהג החסידי הזה מוביל בדיוק? (זאת בשונה משמירת שבת או אהבת האדם).
על הסובלנות 423883
"התקדמות רוחנית-דתית"? זה מביא להתקדמות ביכולת להקפיד על שמירת חוקיים שרירותיים ותמוהים מתוך שכנוע עצמי שזה הדבר הנכון לעשותו.
על הסובלנות 423884
היהדות שאני מכיר לא מכוונת לכך. לכל מצווה ומנהג יש טעם היגיוני וסביר העומד מאחוריהם. זה לא כזה אוטומט מתרגל.
על הסובלנות 423886
טוב שיש גם יהדות כזו.
על הסובלנות 423903
מדהים לקרוא את הסיום שלך: "זאת בשונה משמירת השבת או אהבת האדם". מה הקשר בין אהבת האדם ובין הדברים שאתה כותב באייל?
הייתי אומר שאצלך רואים הרבה שנאת האדם. אם באמת אתה מאמין באהבת האדם, אז כנראה המילה "אדם" מצטמצמת ליהודים -חרדים.
על הסובלנות 423902
אני חושב שהזכרתי את הסיפור הזה לניצה יותר מפעם אחת.
על הסובלנות 423907
אני חושב ששכחתי את המפתחות בתוך האוטו.
על הסובלנות 424038
אוי ואבוי.
על הסובלנות 424039
למענך, אני מקווה שלא נעלת אותו.
על הסובלנות 423716
לא, זה דווקא מופיע בקיצור שולחן ערוך, שהוא ספר שנמצא בכל בית.
אבל בניגוד למצוות אחרות, הבה נאמר שלא על זה מושתת בית יהודי.
על הסובלנות 423721
אז מה אם זה מופיע בקצש"ע? זאת הנהגה, לא מצווה. היהדות לא בנויה מאוסף של מצוות ואיסורים, אלא מהרבה דרגות ביניים (חסד, צדק, צדקה, משפט, לפנים משורת הדין, רוח חכמים נוחה הימנו, נקרא רשע וכולי).
על הסובלנות 423744
מה בעצם המצווה כאן? מה הנימוק לנוהג כזה? לי זה נשמע השפעה של אמונה טפלה ותו לא.
על הסובלנות 423769
נובמת. ''השפעה של אמונה טפלה'' ממש תדהמה
על הסובלנות 423771
מה את מדברת? שמאל זה הצד של הסטרא אחרא או משהו.
על הסובלנות 423851
''לפי שמצינו שהימין היא חשובה בתורה, לענין עבודה, ולענין בוהן יד ובוהן רגל של מילואים ושל מצורע, ולענין מצות חליצה. לכן בלבישה, וכן בשאר דברים, לעולם יקדים של ימין לשל שמאל, ובחליצת המנעלים ושאר בגדים יחלוץ של שמאל תחלה (שזהו כבודה של ימין).

ואך לענין קשירה, השמאל חשוב יותר, מפני שקושרין עליו את התפילין. ולכן כשצריך לקשור, יקשור של שמאל תחלה, כגון מנעלים שיש בהם קשירה, נועל של ימין ואינו קושרו, ונועל את של שמאל וקושרו, ואחר כך קושר של ימין, וכן בשאר בגדים''

(קיצור שולחן ערוך, סימן ג' סעיף ד').
על הסובלנות 423861
מדובר בנוהג חסידי.
על הסובלנות 423852
אם זכרוני אינו מטעני, הדין נובע מהרעיון שכל מעשה של היהודי המאמין צריך להיעשות מתוך כוונה ומחשבה, אפילו הדברים הפעוטים כמו נעילת נעליים ושריכת שרוכים. אם שמים לב איך נועלים נעליים, קל וחומר שצריך לשים לב איך מדברים לזולת, איך מתנהגים, וכו'.
על הסובלנות 423859
יש גם עניין של מידת הדין (ימין) והחסד (שמאל). הוריי הורא.
על הסובלנות 423946
תודה לך, לכרמית ולאלמוני.
על הסובלנות 423947
זה מזכיר את הסיפור על בעל הזקן ששאלו אותו אם בזמן השינה הזקן שלו מעל או מתחת לשמיכה.
על הסובלנות 423949
ו...:
על הסובלנות 423981
הוא לא זכר כיצד הוא נוהג לעשות, ואז בלילה הוא לא הצליח להירדם כי כל הזמן תהה אם הוא צריך לשים את הזקן מעל השמיכה או מתחתיה.
על הסובלנות 423987
ובפרץ של אינסומניה הוא גילח את הזקן?
על הסובלנות 423994
עצוב כמה שזה נכון...
על הסובלנות 423731
למרות ששירתתי בצבא, אני לא יודע מה פגום בסיפור (פרט לאינטואיציה שלי שמונעת ממני לקבל אותו).
אי שם באמצע שנות השבעים (76-77 אאל"ט) התרסק מסוק מדגם "יסעור" בשעת אימון של יחידת צנחנים בבקעת הירדן ("אסון הנ"ד"). 54 חיילים נהרגו. אז מי שכתב למטה על אסון המסוקים שלא היה במהלך אימון מתייחס לאסון הלא נכון. מה לעשות ואסונות מסוקים היו יותר מאחד.
גם מי שחושב שהמשפט ייערך בערב, או בסוף השבוע, אבל לא יפתור את החייל מהשתתפות באימון, אולי צודק בכללי, אבל היו דברים מעולם, בעיקר באימונים "נחשבים" (או "נחשקים". יש גם כאלה).

סתם סיפור אנקדוטאלי (גם הוא משנות השבעים, מה לעשות) שאולי לא מעיד על כלום, אבל בכל זאת.
היה חייל בגדוד הנח"ל המוצנח, אשר היה ידוע כחייל בעייתי במיוחד. במהלך קורס צניחה הבחור עלה למד"צים על העצבים עד כדי כך, שהוא קיבל עונש לא לצנוח. (מה שלא מנע ממנו לצנוח - הבחור היה עטור זקן עבות, ופשוט גילח את זקנו לפני העליה למטוס, וכך חמק איקוגניטו למטוס).
על הסובלנות 422790
זוללי מכוניות.
  בעיות עיקול • האייל האלמוני
  על הסובלנות • האייל האלמוני
  על הסובלנות • איציק ש.
  על הסובלנות • אורי פז
  על הסובלנות • איציק ש.
  על הסובלנות • אורי פז
  על הסובלנות • האייל האלמוני
  על הסובלנות • אורי פז
  על הסובלנות • האייל האלמוני
  על הסובלנות • גדי אלכסנדרוביץ'
  על הסובלנות • האייל האלמוני
  על הסובלנות • אורי פז
  על הסובלנות • נועה ו
  על הסובלנות • אורי פז
  על הסובלנות • האייל האלמוני
  על הסובלנות • אורי פז
  על הסובלנות • האייל האלמוני
  על הסובלנות • אורי פז
  סמרטוט אדום • אורי פז
  סמרטוט אדום • גדי אלכסנדרוביץ'
  סמרטוט אדום • אורי פז
  סמרטוט אדום • גדי אלכסנדרוביץ'
  סמרטוט אדום • אורי פז
  סמרטוט אדום • האייל האלמוני
  סמרטוט אדום • האייל האלמוני
  סמרטוט אדום • האייל האלמוני
  סמרטוט אדום • אורי פז
  סמרטוט אדום • האייל האלמוני
  סמרטוט אדום • האייל האלמוני
  סמרטוט אדום • האייל האלמוני
  סמרטוט אדום • אורי פז
  סמרטוט אדום • איציק ש.
  סמרטוט אדום • אורי פז
  סמרטוט אדום • האייל האלמוני
  על הסובלנות • אלמונית מופתעת
  על הסובלנות • אורי פז
  על הסובלנות • גדי אלכסנדרוביץ'
  על הסובלנות • אורי פז
  על הסובלנות • נועה ו
  על הסובלנות • אורי פז
  על הסובלנות • איציק ש.
  על הסובלנות • אורי פז
  על הסובלנות • איציק ש.
  על הסובלנות • אורי פז
  על הסובלנות • האייל האלמוני
  על הסובלנות • אורי פז
  על הסובלנות • נועה ו
  על הסובלנות • אורי פז
  על הסובלנות • נועה ו
  על הסובלנות • האייל האלמוני
  על הסובלנות • אורי פז
  על הסובלנות • נועה ו
  על הסובלנות • אורי פז
  על הסובלנות • האייל האלמוני
  על הסובלנות • אורי פז
  על הסובלנות • האייל האלמוני
  על הסובלנות • אורי פז
  על הסובלנות • אורח לרגע
  על הסובלנות • האייל האלמוני
  על הסובלנות • האייל האלמוני
  על הסובלנות • כרמית
  על הסובלנות • אורי פז

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים