|
||||
|
||||
לאייל האלמוני נגעת כן, בעניין רגיש כסף. אם אתה מעלה כסף כאישו, מוטב לך לבדוק כמה מהנדסים ואקדמאים מעסיק סטף וורטהיימר האיש העשיר בישראל, אשר אלמלא פוטר מרפאל בגלל שהוא אינו מהנדס ספק אם היה קם אחד ממפעלי החיים המהדהימים במשק הישראלי. לך לרשימת עשירי ישראל, תחזור ותאמר לנו איזה תארים בדיוק הקנו להם את העושר. ואחת קטנה לפני הקפה, אל תזלזל באף עבודה. לפיצוציה בתל אביב יש מחזור שנתי העולה על 5 מליון שח. |
|
||||
|
||||
הגהת מקלדת אחרי הקפה: מוטו: החינוך ביתי מעודד השכלה, תוך איזון בין ההשכלה ידע יכולת ניתוח, הנאה מלימוד לתעודה. לאייל האלמוני, נגעת כן, בעניין רגיש כסף. אם אתה מעלה כסף כאישו, נבדוק כמה מהנדסים ואקדמאים מעסיק סטף ורטהיימר האיש העשיר בישראל. מר ורטהיימר פוטר מרפאל חרף מוחו החריף, בגלל "שהוא אינו מהנדס" אז הוא בנה לעצמו, בגיל 25 בצריף צמוד לבית שלו, מפעל קטן, שצמח להיות אחד ממפעלי החיים המדהימים ביותר במשק הישראלי. בביוגרפיה של רשימת המליארדרים בעולם אשר עשו את הונם בעצמם אין מקום גדול לתארים אקדמים, ולמרות זאת איש לא יכול לקחת מהם את הידע המרתק שלהם בתחומי העיסוק כולל בקרה על בעלי תארים. תואר אקדמי כרדיפה אחרי "תעודה" הינו מקפצה בבריכה של שכירים במנגנונים שעבר זמנם עם קץ עידן העבודה, מנגנונים כמו המדינה כמעסיק: "תביא תעודה תקבל העלאה בשכר, קנית תעודה בלאטביה?, יופי, יש לך עוד 690 שח כתוספת לשכר" בשוק הפרטי, בוחנים בכל עת מה היעילות שלך, מה אתה באמת תורם. ואחת קטנה אחרי הקפה, אל תזלזל באף עבודה. לפיצוציה בתל אביב יש מחזור שנתי העולה על 5 מליון שח. תנובה המאגדת עסקים מהזן שכבודו מתייחס אליהם "ביראת כבוד", הינה גוף פרטי לחלוטין, בעלת מחזור שנתי של 5.3 מליארד שח. אלמלא היו אנשים בעלי חשיבה אחרת, מן הסתם לא היית יכול לעבוד היום על המחשב שלך. |
|
||||
|
||||
להביא את סטף ורטהיימר כדוגמה <הצב כאן 100 סיפורי הצלחה דומים מתוך 7,000,000 אזרחי המדינה> זו אמנם שיטה דמגוגית מקובלת אצל סוחרי חלומות ולמרבה הצער היא עובדת על חלק מהקהל, אבל כידוע מקרי קצה אינם מעידים דבר חוץ מאשר על עצמם. הסטף ורטהיימרים הם מעטים ביותר. סטטיסטית, במשק, באופן כולל - תואר אקדמי מבטיח הכנסה יותר גבוהה, בממוצע, ובטחון כלכלי לאורך זמן, הרבה יותר מחוסר השכלה ועיסוק בעבודות בלתי מקצועיות. |
|
||||
|
||||
א. תלוי איזה תואר... ב. אלה משתנים שקשורים זה בזה עד בלתי הפרד - יש מתאם בין תואר אקדמי לבין הכנסה גבוהה וביטחון כלכלי. זה לא אומר שתואר מנבא אותם. |
|
||||
|
||||
דיברתי על סטטיסטיקה תיאורית והמלצות היסוד שניתן לקבל ממנה, לא על ניבוי. והתיאור האידילי של חוסר השכלה כמפתח הזהב לטוב שבעולמות, תוך הישענות על מספר זעום של אגדות סינדרלה - הוא שקרי ומופרך, ואת יודעת את זה. |
|
||||
|
||||
מניין לך מה אני יודעת? אני לא שותפה לתיאור האידילי שהבאת (אם כי הוא שונה ממה שקראתי), אבל מנטפקת כרצוני. |
|
||||
|
||||
יש לי חיישנים. תבורכי, ובהצלחה. |
|
||||
|
||||
לי נראה שהעמדות הרגשיות שלך מבלבלות את החיישנים. |
|
||||
|
||||
שנה וחצי אחרי - נראה לי ששגית לגמרי בהערכת דבריי (אולי מפני שהם נכתבים בסביבה עוינת כמו האייל). אני ממש לא מאלילה חוסר השכלה. זאת ועוד, לאחר הרבה מחשבות על עניין ה-Unschooling הגעתי למסקנה שהוא מן הסתם עובד נהדר, אבל לא מאוד מלהיב אותי אישית. כלומר, אני סמוכה ובטוחה שאם אשאיר ילד אינטליגנטי בן 8 בבית במקום בבי"ס1 הוא בסופו של דבר יגלה בעצמו כל מיני חוקים על משולשים ישרי זווית, ילמד את עצמו לקרוא, יידע איפה אינדונזיה וכולי. אין לי ספק בזה, ולכן אני כלל לא מתפלאת שיש אנשי שם שיצאו מחינוך ביתי חופשי. אבל להבדיל מאנשי החינוך החופשי ("חינוך ללא חינוך"), לא אצא מעורי בכל פעם שלימוד עצמי כזה יקרה, ולא אלך על בהונות בחרדת קודש. בסך הכל אפשר לתת לילד הזה ספר, להביא מורה, או לסייע לו לעבור בחינה, במקום לתת לו להמציא את הגלגל מחדש בכל פעם. 1 נא להירגע - אין לי שום כוונה כזו וככל הנראה המערכת אכן תפקח על בני מתישהו. |
|
||||
|
||||
מה זאת אומרת "יגלה בעצמו"? ימצא בספר, ילמד ממך, או "ימציא מחדש את הגלגל"? כי האפשרות האחרונה, לא סבירה בעליל. כישורים כמו קריאה, וחוקים על משולשים ישרי-זווית נוסחו והומצאו על ידי גאונים חד-פעמיים. כנראה שילד "אינטליגנטי" בן 8 לא יצליח לפסוע בכוחות עצמו באותן הדרכים. |
|
||||
|
||||
טוב, הגזמתי קצת עם המשולשים, אבל לילד אין שום בעיה ללמוד לקרוא לבד (כמו שעשינו אני ורבים אחרים). גם לא תהיה לו שום בעיה ללמוד בעצמו להתמצא במפת העולם, לסגל כישורי מחשב, להבין את השיטה העשרונית ועוד1. אגב, באמת התכוונת ש"כישורי הקריאה נוסחו והומצאו על ידי גאונים חד פעמיים?" תצטרך להסביר. 1 כמובן בהנחה שנושאים אלה יעניינו אותו - הנחת הבסיס של החינוך החופשי היא שהילד ילמד רק מה שמעניין אותו. אבל יותר מזה, שאין מצב שילד סקרן בן זמננו לא יתעניין כלל בנושאים מסוימים - בעצם הוא מן הסתם יתעניין ברוב הנושאים שמנסה בית הספר לכסות, אלא שהוא ילמד את עיקרם בשבריר מהזמן שלוקח בבית הספר (כי הלמידה מונעת מוטיבציה חזקה ולא באה בלחץ גורם חיצוני, כי היא נעשית בקצב שלו וכולי).2 2 כל ההערה שלעיל - טענות של תומכי החינוך החופשי. |
|
||||
|
||||
אה, וכמובן "ילמד בעצמו" = יגרום לעצמו ללמוד בכל דרך. מספרים, מאחים/חברים קשישים ממנו, מטלוויזיה/אינטרנט, מ"החיים האמיתיים" וכולי. ממש לא התכוונתי שהוא יכתוב בעצמו ספרי בלשנות. הוא סתם יבין את עקרונות השפה מתוך התבוננות וחקר. (בראייה זו, שאלתי הקודמת אליך מבוטלת). |
|
||||
|
||||
ההורים של חאג'רה ביבי, אמריקאית ממוצא פקיסטני, רצו שהיא תנקה ותבשל עבור קרוביה הגברים, וגם דאגו שילדים אמריקאים ילגלגו על היותה מוסלמית ועל בגדיה המסורתיים. ברחבי ארה"ב, מוסלמים מוצאים שהחינוך בבי"ס ממלכתי מתנגש עם ערכי הדת והמסורת שלהם וכתוצאה מעדיפים חינוך ביתי. (כמה עוד נושאים אפשר כבר להעמיס על היחס הזה לבי"ס?) |
|
||||
|
||||
הכל בגלל שאין להם שם בתי ספר של ש"ס! |
|
||||
|
||||
אתה צודק להפליא, סטף עלה כאן רק לבקשת אחד האיילים האלמונים, שהיה לו חשוב לראות האם יש בימנו אנוולא בימי הדינוזאורים, אנשים מכאן ועכשיו אשר הצליחו בחיים ללא תואר אקדמי, וברשימת 100 האנשים העשירים בישראל יש כמה וכמה כאלה. ברור שאין נוסחת קסם לייצר אנשים גדולים מהחיים לא בחינוך המוסדי ולא בחינוך הביתי וזה עקר לחלוטין לבקש לראות בכוכבים |
|
||||
|
||||
אם תעשה סלקציה מחמירה של הורים, אולי תוכל לבחור כמה זוגות הורים שיהיו מסוגלים לקיים חינוך ביתי. רוב ההורים אינם מסוגלים לזה; לא מבחינת יכולתם האישית ולא מבחינת הזמן שהם צריכים להשקיע בעבודה. אני מניח ששרי אריסון יכולה אובייקטיבית לחשוב על בית ספר ביתי. האם היא מסוגלת לקיים דבר כזה? אינני יודע. |
|
||||
|
||||
עצוב לי שאתה חושב שרוב ההורים אינם מסוגלים לקבל אחריות, ואני לא מסכימה איתך בעניין הזה. האם לדעתך העבדות המודרנית של מדפיסי הכרטיסים במקומות עבודה שונה מהותית מהעבדות של "אוהל הדוד תום". ואגב, 3 מליון ילדים נמצאים בחינוך ביתי כבר היום בארה"ב. |
|
||||
|
||||
כן, יש שוני מסוים. קראי את ''חמדת'' של טוני מוריסון. אולי הוא יאיר את עינייך. |
|
||||
|
||||
אין סביבך עבדים עם אזיקים אלקטרונים בלתי נראים? באמת נראה לך שמתמחה בראיית חשבון שיוצא ב 2 לפנות בוקר מהמשרד וחוזר ב 8 בבקר הוא איש חופשי? ואדם שעובד מצאת החמה עד צאת הנשמה כדי לפרנס את המשפחה ומפספס כך את כל הילדות שלהם אינו עבד? העבדות החליפה פנים, היא לכאורה נאורה יותר, אבל רק לכאורה, שכן באורח פרדוקסלי, ככל שמקום העבודה "טוב" יותר ומעניק לך יותר, כך הוא הופך אותך לחלק אינטגרלי מאמצעי הייצור שלו. אבל זה דיון ארוך ואחר לגמרי. |
|
||||
|
||||
אם את לא מצליחה להבין מה ההבדל בין אדם ש*בוחר* להיות רואה חשבון ויכול לבחור לעזוב ולהיות סופרת/ספר/עורכת דין/גנן/מובטלת/עקר בית בכל רגע נתון (תוך שהוא מוכן לקבל את השינוי שזה יגרור בחייו) לבין אדם שנולד עבד, חי כעבד וימות כעבד, ללא יכולת לשנות את מצבו, אז יש בעיה גדולה מאד בדרך שבה את תופסת את העולם המודרני.* *כאן הייתה הערה מרושעת על החינוך שמוביל לתפיסת עולם כזו, אבל התאפקתי ומחקתי אותה. |
|
||||
|
||||
יש משהו בדברייך, אבל יש משהו גם בדבריה: לא נראה לי שאפשר לטעון שהחיים המודרניים שקולים לעבדות הנושנה בכל דבר, אבל כן יש כאן סוג של מעגל קסמים שנשאבים אליו, והוא דורש המון שעות עבודה. לא? אחרי הכל, כמה אנשים את מכירה שהפסיקו לעבוד מעל עשר שעות ביממה והלכו להיות גננים או עקרי בית? |
|
||||
|
||||
משמונה בבוקר עד שש בערב (נניח)? לא נראה לי מופרז. במיוחד כשזוכרים שיש הפסקה באמצע, ותנאים סוציאלים, ומשכורת, ושבסוף את חוזרת לבית שלך בו את חופשיה לעשות כרצונך. וכמובן, את האפשרות לקבל החלטה שאת קמה ועוזבת. נכון שלא הרבה אנשים בוחרים לעשות כך, אבל הבחירה קיימת. כשיש בחירה זו לא עבדות. אדם שעובד 10 שעות ביום (ולצורך הענין אני מתכוונת כן לרו"ח, עו"ד, כלכלנים, נשות הייטק וכו', ולא לפועלי טקסטיל בשכר מינימום) יכול להחליט שהוא עוזב. משנה את רמת חייו אם צריך. עניין של בחירה אישית. כמה אנשים כאלו אני מכירה? לא הרבה. מצד שני אני גם לא מכירה הרבה גננים באופן כללי, אז אני לא יודעת. להשוות בין החיים המודרנים לעבדות שקול בערך לטענה של מק'ינון(?) שהחוויה של האשה המערבית הממוצעת דומה לחוויה של ילדה שנאנסה על ידי אביה, או להשוואה בין כל כיבוש שהוא לשואה - זה בעיקר נראה מגוחך וילדותי, ולמתדיין להתפס כחסר פרופורציות, שלא לדבר על כך שזה מבזה את הפגיעות האמיתיות ואת הכאב הנוראי שנובע מפגיעה בזכויות הבסיסיות ביותר של האדם. |
|
||||
|
||||
סליחה על הבורות, מי זה מק'ינון? ואולי אפשר כמה מילים עליו/עליה ועל התיאוריה שלו/שלה? |
|
||||
|
||||
פמיניסטית אמריקאית מפורסמת. http://en.wikipedia.org/wiki/Catharine_MacKinnon |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
תודה לשניכם. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שלא הובנתי. אני מסכימה לגמרי עם פסקתך האחרונה, וכבר כתבתי שההשוואה הזו מיותרת וגם לא נכונה. אני פשוט רואה מסביבי הרבה מאוד אנשים שהעבודה תופסת את כל חייהם. גם עשר שעות (נניח מתשע בבוקר עד שבע בערב) זה המון זמן. ואחרי עשר שעות, את לא חוזרת הביתה רעננה ומלאה בכוחות לעשות דברים אחרים. וזה נכון שיש משכורת, אבל לטעמי עובדים יותר מדי קשה בשבילה. |
|
||||
|
||||
והלכתי לעשות דוקטורט במדעי המחשב, במקביל לעבודה בהקף של 80 אחוזים. זה אפשרי אם רק רוצים מספיק. |
|
||||
|
||||
נו, וכמה שעות בשבוע תופסות עבודה בשמונים אחוז, פלוס מחקר? |
|
||||
|
||||
30 שעות בערך ואת המחקר עוד לא התחלתי, אבל הלימודים שלי לא נחשבים לעבודה בעיני. |
|
||||
|
||||
או שאת לא עובדת או שאת לא לומדת או, הכי גרוע, את לא מבדילה ביניהם. |
|
||||
|
||||
לפני הכל, אני מוחה על הסגנון הפוגעני. אתה לא מכיר אותי, והתגובה שלך רומזת שניתן לכנות אותי בתארים לא מחמיאים. חבל. תראה, עבור די הרבה אנשים, ללמוד לדוקטורט זו העבודה שלהם. לפחות לכמה שנים. ''עבודה'' משמעה שזה מה שהם עושים באופן יומיומי ומתפרנסים ממנו. אם אתה לא מחשיב את לימודיך כעבודה, על אף שהם גוזלים ממך שעות שבהן יכולת להיות עם משפחתך או לעסוק בתחביביך, סימן שמקומך באקדמיה - אתה כנראה מהאנשים שטוענים ש''העבודה שלי היא לא עבודה כי אני עוסק בתחביב שלי''. בכל אופן, אם כך הדבר, כל שנותר לי להגיד הוא שההגדרה הזו לא מקובלת עלי. לצורך הדיון, כל דבר שגורם לך להיעדר מהבית לשעות באופן קבוע ואתה מתפרנס ממנו נחשב כעבודה. אם אתה לא מסכים, הרי שאין לנו בסיס לדיון עד כמה המצב הזה חיובי, שהוא הנושא שעליו נסבו תגובותי מלכתחילה. |
|
||||
|
||||
מוזר, גם אני חשבתי למחות על סגנון הכתיבה שלך אלי, אבל איכשהו לא היה לי כוח להכנס לזה. נדמה לי שציינתי שאני עובד ב80 אחוזי משרה, כך שאני בטח לא מתפרנס מלמודי הדוקטורט שלי. מי שעובד (מחוץ לאוניברסיטה) לא זכאי למלגת קיום וגם כשאתחיל במחקר אין לי שום כוונה להיות עוזר מחקר או עוזר הוראה. בשבילי הלימודים הם הרחבת אופקים נטו - התואר הזה לא יתרום לי אפילו שקל אחד נוסף למשכורת. אני לומד כי אני נהנה מזה וזה לא בא במקום "לעסוק בתחביבי" - זה התחביב שלי, ואני מקווה שאת לא רואה בתחביב עבודה כי זה "גוזל ממך שעות שבהן יכולת להיות עם משפחתך." בקיצור, את כנראה לא מודעת לכך שיש גם לימודים שאינם עבודה, וחבל. זה הרבה יותר מהנה כשעושים את זה בשביל הכיף. |
|
||||
|
||||
למה מוזר? אני מוכנה להודות שלא הגבתי בצורה הכי נחמדה וגם להתנצל. השאר הובן. |
|
||||
|
||||
מה זה "אם רק רוצים מספיק"? אתה פשוט עבד נרצע שאיננו יודע שהוא כזה! |
|
||||
|
||||
בואי נפתח "זום" ונסתכל על המונח עבד בקונוטציה רחבה יותר ******************************************************* העלמה העפרונית "אם את לא מצליחה להבין".הואיל ואני מצויה ברף העליון של סקאלת האי-קיו, טיעון כזה מעורר בי חמלה, אבל חמלה במקרה כזה היא גם זן של שחצנות אז בואי נניח שאנו נמצאות על אותו רף הבנה לצורך הדיון.בלבד. רקע לטיעון "רק בן חורין יודע את טעמו של החופש." בתורה יש ציווי לרצוע את אוזנו של העבד שסירב לצאת לחופשי בשנה השביעית, וזאת מתוך היכרות עמוקה עם נפש האדם, השמרנות, הפחד, ההיצמדות למוכר, חישוב הסיכוי סיכון לכשל כלכלי ועוד. משה גרר את בני ישראל 40 שנה במדבר מטר על מטר, כדי להחליף את דור העבדים אשר הוטבעה בו כמיהה עזה ל"סיר הבשר ולשומים" במצרים כדי להכנס לארץ עם דור אשר לחופש נולד וגם המנהיג הגדול נשאר על הר נבו. האנושות לאורך השנים התייחסה לנתוני המעטפת, הגוף של האדם בעוצמה אדירה ומגוחכת, אנשים שנולדו למצער עם רגלים קצרות היו קרקע פוריה להתעללות חסרת תקדים או להאדרה מטופשת לא פחות, עד היום אולי מתוך נחמדות, הגמדים מאיירים כל ספר ילדים, את יכולה לראות באתר א-ב בחינוך ביתי בניתוח תדמית, מחקר המלמד שמעסיקים נוטים לתת עדיפות בקבלה לעבודה לבעלי קומה גבוהה על פני אנשים בעלי קומה נמוכה או ממוצעת, ויש גם הסבר למה. צבע העור, פיגמנטציה חסרת ערך אשר קבעה גורלות אוהל הדוד תום וכו' השלב הבא היה האיש אשר הטביע חותם מפלצתי על האנושות, שאת קוראת בשמו בטבעיותובאדיבות, כמי שנתן אוכל ליהודים, זה הצורר אשר אסף את כל המונגולואידים, המפגרים האחרים,הפיסחים הגידמים המשוגעים,הגמדים,הנכים,היהודים הצוענים וכל מי שסומן לפי מצב הרוח שלו "כאוייב האנושות" כמי שאין לו איכות חיים ראויה להיות אדם ולפי כך הוא מלכלך את הגזע הטהור. אחרי שהובן לכאורה, שהגוף הוא רק מעטפת (לכאורה,בטח לכאורה כי גם היום יש לצבע, לדת, ללאום, לגובה הקומה,וכו' השפעה של 93% מ דעותינו על האדם), התחיל השלב הפוליטקלי קורקט לסנן את הסלף ואת הנון סלף. איך? המעמד והכסף רכש את העבדים החדשים ששיש להם צמיד אלקטרוני - הישרדות. ללא הכסף,האדם אינו יכול לחיות בעולם המערבי. עבודות הפרך, הוצאו לכאורה מחוץ לחוק, לא אדבר כאן על שיגשוג הסחר בנשים, על סחר בעובדים זרים שמשכנים אותם כמו בלול לא על ניצול העולם השלישי בחוסר תום לב, וגם לא על הידים הסיניות הקטנות שמייצרות היום כמעט כל מה שאנו צורכים אלא אעשה קיצור דרך: האם נהג משאית אשר עובד 15 שעות ויותר על הכביש הוא אינו עבד לכסף לפרנסה ולמעסיק שיכול לקחת בכל עת את חייו ואת חיי האנשים התמימים שנוסעים מולו על הכביש? האם רופא שלמד 6 שנים את המקצוע, התמחה,והגיע למעמד הנכסף של רופא שיש לו עבודה מכובדת מאד בבית החולים,ואז הוא נדרש לתת ל36 שעות עבודה ויותר ברציפות, האם הוא אינו עבד מודרני? האם אדם אשר הילדים שלו גדלו ובגרו כשהוא יוצא בבקר לפני שהם מתעורים ופוגש אותם כשהם ישנים, אינו עבד מודרני בעיניך? הם האופנה לקבוע ישיבות עיסקיות אל תוך הלילה נובעת מהתנדבות ? האם אנשי השכר הגלובלי בהיי-טק שממשיכים לעבוד גם מהבית וכורעים מעומס באמת בני חורין? האם מי שתמוד לטלפון סלולרי וזמין למעסיק שלו גם בחופשה בדרום אמריקה , או האם מי שלקח משכנתא עם החזר של שבעת אלפים שח לחודש יכולים בריצה ובגילה להפסיק לעבוד מתי שבא להם כפי שאת מתארת או שיש להם אזיקון על הרגל (אזיקון: אבן רחיים). יש עוד הרבה דוגמאות כאלה כאשר יפן היא המודל הכי קשה שלהן. ******************************************************** לא ברור לי בכלל, למה בכל הפתיל הזה מוצג מצג שווא שבחינוך ביתי אין השכלה וכסף, יתר על כן, מאיפה נובעת ההנחה השגויה שלומדים באקדמיה רק רק לייצר כסף? מה עם כל המקצועות שאין בינם לבין הכסף ולא כלום?! ספרות, היסטוריה וכו'? ומה עם העובדה שרק 30% עובדים במקצוע שבו רכשו תואר, האם תלכי לרופא שיש לו תואר מ 1980 אשר לא המשיך ללמוד שמפטים האם יועץ מס, רואה חשבון ועו"ד אשר לא קראו מה השתנה בחוק החודש, יכולים בכלל לייעץ לך? החיים הם למידה מתמדת. האדם יכול והינו בלמידה כל החיים שלו,וזה כל מה שהחינוך הביתי אומר: אין קו התחלה וסוף בתוך מוסד, החינוך ביתי אינו מעביר אחריות לחינוך לצד ג' א-ח-ר-י-ו-ת אם אדם יכול מחר בקר ולייצר לעצמו אמצעי מחיה לא רק שהוא אינו זקוק למעסיק אלא הוא יכול להיות מעסיק. פרופסור שטרן מאונברסיטת ירושלים בדיני תאגידים, שווה להכיר פן אחר לעולם. הקהילה באייל הקורא מדהימה, יש כאן מידענים מבטן ןמלידה, האצים רצים באינטרנט, שולפים מידע מצליבים ידע, ואפילו כאלה המתקנים ביעילות כל פליטת לפ-טופ מהסיפור איך נולדה המילה אהבה אז איפה אתם במקומות החזקים של החיים? בואו נפתח את מהות "קץ עידן העבודה",ריבוי אינטלגנציות, מפות חשיבה , מעמד המשפחה והסמכות ההורית, האמנה לזכויות הילד, העצאת זכויות ילדים כולל סמכות משפטית לקטינים לחתום על חוזים, ליקויים בהבנת כישורי הרקע של הלמידה. פיתוח הבנה איך צצו בעולם מאמני חיים שנכנסים לבית של אנשים ומלמדים אותם לחיות? איך הגענו למצב שבעולם הנאור יש פתאום הגדרות כמו אינדיגו שילדו את ילדי הקריסטל שילדו את ילגי הריינבו? איך אלפי ילדים בולעים בישראל תרופה העלולה לגרום גם למותם? איך מידרנו את החוליות החלשות של החיים המפגרים הנכים הפסחים והחיגרים להיות כלואים רחוק מעין החברה, למה החינוך הפרטי מוסווה בישראל? נראה אתכם מוצאים מי הם המוסדות בלי להאציץ באתר א-ב מי הם המוסדות הפרטים בישראל. למה מקצצים ומפטרים מורים ולא נוגעים במנגנון של משרד החינוך? החינוך הביתי אינו דת אינו כת ואף אינו אידיאולוגיה, הוא היה כאן לפנינו והוא יהיה כאן אחרינו, המוסד היה כאן 150 שנה ובמאה חמישים וחמש יעלם (הנבואה ניתנה לשוטים וזה סוגר מעגל ומאזן את האיו-קיו) אתר http://www.ab-lifeschooling.com/ פותח שערים להכרות ובחירה. ברירת המחדל היא האם אני רוצה להעביר אחריות לצד ג' אם כן, האם אעביר אחריות למוסד ציבורי או למוסד פרטי לאייל שחיפש את בוזן, בדף כישורי הרקע של הלמידה. |
|
||||
|
||||
וואו. ראשית נתת לי טפיחה אדירה על השכם, ותבואי על התודה. אם את ברף העליון של האינטליגנציה אז אני כנראה קרובה מאוד לאיינשטיין. אני וגם העפרונית, כמובן. נעים לדעת. שנית, מעניין אותי אם את מכירה, בכל רף אינטליגנציה שהוא, רופא/רו"ח/עו"ד וכיו"ב שהיו מוכנים להתחלף - ולו ליום אחד - עם עבד אמתי, בתנאי העבדות הטובים ביותר שהיו אי פעם לעבד כזה? |
|
||||
|
||||
אם את אישה, מעניין לדעת האם הכינוי הגברי מעצים אותך ובאיזה אופן... "רופא יכול להיות בן חורין" אם הוא לא יעבוד 36 שעות רצופות. זה מה שכתוב אינשטיין. |
|
||||
|
||||
הכינוי ''האייל האלמוני'' הוא ברירת המחדל באתר הזה. אני מניחה שחכמתך סינוורה אותך מדיח כדי להבחין בזוטות מעין אלה. וכמובן טרם ענית על שאלתי. |
|
||||
|
||||
אני תוהה אם את מודעת לזה שערבבת כמה תגובות לכדי דעה אחת שאת חושבת שהיא שלי, ניחא. אבל "האיש אשר הטביע חותם מפלצתי על האנושות, שאת קוראת בשמו בטבעיותובאדיבות", אם היה לי חשק להתעצבן הייתי דורשת התנצלות על השורה הזו. אין לי כוח להתעצבן - היה יום ארוך מדי. אני רואה הבדל גדול מאד בין נשים נסחרות, עובדים זרים בתנאים מזעזעים ו"פועלי הזיעה"*, שרבים מהם אכן נמצאים מבחינתי תחת הגדרת עבדים ועבדות, לבין נהג משאית, רואה חשבון או רופא. כל אחד מהם יכול להחליט שהוא משנה את חייו לפי בחירתו.** עבדים לא. רופא בחר להיות רופא. הוא אינו עבד מודרני כי הוא יכול לבחור שלא להיות רופא יותר, להפוך לרופא קהילתי וכו'. נכון, יש לכך מחיר על הדרך בה הוא חי את חייו, אבל אלו הם שיקוליו.** אדם שילדיו בגרו מבלי להכיר אותו אינו עבד מודרני בעיני. הוא אדם שסדר העדיפויות שלו לוקה בעיני. אנשי השכר הגלובלי, מי שצמוד לסלולרי בדרום אמריקה - כולם בחרו את בחירתם, כולם יכלו לבחור אחרת. אין לי שום בעיה ללכת לרופא שלא המשיך ללמוד משפטים. יטריד אותי, לעומת זאת, אם הוא לא התעדכן ברפואה מאז שנולדתי. כנ"ל לגבי כל איש מקצוע אחר - אני מצפה שהם יתעדכנו. מה הקשר? כמובן שהחיים הם למידה מתמדת. הקהילה באייל הקורא מדהימה, והחל מהשורה הזו הפסקתי להבין מה את רוצה ואיך זה קשור למה שאמרתי. אני אתלה את זה בעובדה שמעולם לא בדקתי את האייקיו שלי, וסביר מאד שאני לא מצויה ברף העליון של הסקאלה. *לא יודעת איך לתרגם בדיוק, אבל אני מקווה שברור למה כוונתי. ** ואפשר להתווכח על ענייני תודעה כוזבת, בחירה חופשית ושאר ירקות, אבל במימד הפיזי הם יכולים גם יכולים. |
|
||||
|
||||
אסכם טענתך: או שאתה עבד. נוסח אוהל הדוד תום, קרי אין לך שום חלופה אחרת או שאתה לא. דיעה. |
|
||||
|
||||
מה דיעה? |
|
||||
|
||||
דיעה. כי אין כאן מדע מדוייק אלא הבאת אנשים להכרה. יש לך כנראה חופש בחירה אז את לא רואה את מי שאין לו. אף אחד לא דוהר עם משאית מלאה בברום כשהעינים שלו נעצמות מבחירה, אנחנו רואים אותם במצבים הטרגים מסבירים במילים פשוטות את מלחמת האיןברירה שלהם מה הם אמרו, איך ניסו למנוע את הנסיעה ולמה בכל זאת נסעו, אף רופאה מרדימה לא רוצה להיות אחראית בניתוח כששהעינים שלה נעצמות, אנחנו שומעים אותה בנסיבות הטרגיות באובדן חיי אדם, אבל החיים לא תמיד דרמטים כל כך ויש הרבה מקרים שלא מגיעים אלינו למרקע, את מלחמת האינ-ברירה האפרוה של אחרים אנחנו לא ממש רואים, הבחירה שלך והחופש שלך והאמונה שלך שככה זה אצל כולם, לא מאפשרים לך כנראה לראות את האזיקים של האחר בטח לא את האזיקים השקופים כשאין צבע שחור כהה כמו באוהל הדוד תום וכשאין ריח חזק של זיעה במכרות הפחם. . |
|
||||
|
||||
ושוב אני שואלת: האם יש ולו אחד מכל אותם עבדים מודרניים העוסבקים ברפואה, משפטים, עריכת דין וכיו"ב, שהיה מוכן להתחלף לרגע עם עבד של ממש? |
|
||||
|
||||
אם התקבלת למשפטים בירושלים (עכש"ז), קרוב לודאי שיש לך IQ נאה ומספק. אשר לגברת א-ב, לא ברור לי אם היא אחת או יותר, אך מכל מקום - אחת מהן, לפחות, סובלת מבעיות לשוניות לא פשוטות, ולפחות לפי התגובות שלה כאן - ה-IQ לא ממש עוזר לה. כך שאת בהחלט מוזמנת להרגע. |
|
||||
|
||||
מה פירוש "רופא בחר להיות רופא"? זו נקראת בחירה? בן אדם שאין לו מקצוע אחר, שלא קיבלו אותו כפועל יומי בבניין, שזרקו אותו משירותי הניקיון, שלא היה לו כסף ללמוד, נניח, פקידות פשוטה או משהו - מה הוא כבר יכול לעשות? ללכת לעבודות היחידות שיש באיזור. אז אם מקבלים אותו לעבודה בבית חולים, אין לו ברירה אלא לעבוד שם. גם אם זה המון שעות ביממה וגם אם זה בשכר רעב. אז הקפיטליסטים ינחמו אותו שכל עבודה מכבדת את בעליה, ואם הוא יתמיד וישתדל, יכול להיות שיצליח להרוויח מספיק כדי להשתחרר מעבדותו זו באמצעות לימודים במכללה למנקי שירותים ציבוריים (בתנאי שהוא חי בסינגפור. נדמה לי שזה המקום היחיד שיש בו מכללות כאלה). |
|
||||
|
||||
ולכן הבחנתי בין רופא או נהג משאית לבין "עובדים זרים בתנאים מזעזעים ו"פועלי הזיעה"*, שרבים מהם אכן נמצאים מבחינתי תחת הגדרת עבדים ועבדות". (אלא אם אתה חושב שאדם יכול להפוך לרופא כברירת מחדל, אחרי שלא קיבלו אותו כפועל יומי או מנקה, והאפשרות היחידה שנותרה לו על מנת לא לרעוב זה ללכת ללמוד רפואה ולהפוך לרופא) |
|
||||
|
||||
עפרונית, תרגעי. איך שראיתי את תגובה 418937, ניחשתי שהיא נכתבה מתוך אירוניה כלפי ההיא מאתר החינוך הביתי ולא כלפייך, וניחשתי שאת תגיבי באי-הבנה (המכותב תמיד מגיב ככה במקרים כאלה, זהו הקאטץ') - ועד עכשיו נדמה לי ששני הניחושים שלי עבדו, עד שיתברר אחרת. :) |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
מפגן חדש של שנינות וטוב טעם! |
|
||||
|
||||
נראה לי שהמילה הרלוונטית בדיון הזה היא ''שיעבוד''. |
|
||||
|
||||
ודאי שרופא הוא ברירת מחדל. גם עורך דין. את חושבת שלא יודעים שניסית נואשזת להתקבל לעבודות קטיף בבקעה ולא הצלחת? שהיית יומיים מט"בית וזרקו אותך? מישהו חושב שהלכת למשפטים מרצונך? |
|
||||
|
||||
מהו ה"רף העליון של סקאלת האי-קיו"? בד"כ שיש רק רף אחד שאפשר להעלות ולהוריד אותו. אם יש לך איי קיו גבוה, את מצליחה להסתיר את זה יפה מאד. |
|
||||
|
||||
:-) גם אני התפלאתי על ההגדרה המוזרה, אז גיגלתי על "רף עליון", והתרשמתי שזה נהיה מין ביטוי די מקובל כזה, אולי רק בזמן האחרון - "אני ברף העליון של..." - בלי להתחשב במשמעות המקורית של המונח. וזה בלי קשר לעובדה שהבחורה החינוכית לא מראה סימני אינטליגנציה בולטים ובלי קשר לעובדה שאלה המכריזים הכרזות כאלה הם עפי"ר כשלונות מצערים בחייהם האמיתיים. כאן, באייל, למשל, עוד לא ראיתי שאחד הדוקטורים למתמטיקה או אחד מבעלי הקבלות האחרים הכריז - "אני נורא אינטליגנטי". |
|
||||
|
||||
מנסיוני המועט בנושא- בדרך כלל "בעלי הקבלות" כמו שאת קוראת להם עובדים בסביבה בה יש אנשים *באמת* אינטלגנטים, ונראה להם שלהעיד על עצמם ככאלה מוריד מערכם של האינטלגנטים האמיתיים. מין זנב לאריות כזה. מצד שני אולי הם מספיק אינטלגנטים כדי להבין כמה זה מביך להצהיר על עצמך כאינטלגנטי. |
|
||||
|
||||
היזהר/י כשאת/ה מדבר/ת על "זנב לאריות", מבלי להכיר את הנפשות הפועלות. |
|
||||
|
||||
אין לנו פילדיסט באייל. |
|
||||
|
||||
*עדיין*. |
|
||||
|
||||
זנב לאריות? פידליסט: האייל האלמוני (יום חמישי, 09/11/2006 שעה 10:38) אני גאון. חברי גאונים. כל יום אנחנו בודקים מי גאון יותר. ואילו אתה, "חושב במבוכה שאתה אינטלגנט", זו בעצם הסיבה בגללה אתה פוחד לאמר זאת בקול רם. שהרי אילו היית אינטלגנטי, לא היית מרגיש מבוכה. בוצע פה נסיון מרתק,קל מאד לזהות את העומק מאחרי הצעיף, בניגוד לשכל הישר, דוקא אינטלגנציה קשה יותר להסתיר. |
|
||||
|
||||
אולי קשה יותר להסתיר, אבל אתה הצלחת בזה היטב. |
|
||||
|
||||
ודאי שהיא מצליחה להסתיר את זה. היא משקיעה את כל האיי.קיו. שלה בהסתרה הזאת. |
|
||||
|
||||
מסתבר שאיילות הרועות באחו, מתוכנתות בעיקר לאותו רגע שבו מגיח אליהן במהירות מישהוא מהצד, מקפיץ להן את האדרנלין בדם, ומפעיל להן את הרגלים (ידים על המקלדת?) בהפעלה ישירה דרך גזע המח בלי סינון בקרה ושיקול דעת. מיצנו את השיווק באחו. 419021 ואפילו מצאנו איילה חכמה אחת שנשמח לקחת הביתה. |
|
||||
|
||||
היי, זה שוב אני שחיפש את בוזן. בדף יש כותרת "כישורי הרקע של הלמידה"? צר לי להטריד, אבל אולי את יכולה לתת קישור ישיר? |
|
||||
|
||||
עוד כמה קישורים: http://www.hait.ac.il/staff/kahanej/article/vis_data... http://www.studygs.net/hebrew/mapping.htm ומעניין איפה ויקיפדיה קיטלגו את http://en.wikipedia.org/wiki/Mental_literacy
http://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Buzan http://www.mind-mapping.co.uk/ |
|
||||
|
||||
אולי תחת ערך ''קשקושים פסאודו-מדעיים על עכברים עם גבינות, נזירים עם פרארי ומפות עם מפיות''. |
|
||||
|
||||
בלי להסתכל? יפה. |
|
||||
|
||||
לאייל מיום חמישי 09.11.2006 16:30 אם איני טועה רצית מידע ממוקד על לימוד בגילאי 0-6? ניתן להתחיל מסרט הוידיאו כאן: על מפות החשיבה של טוני, יש המון אתרים בארה"ב בריטנה אוסטרליה קנדה ועוד עושים בהן שימוש בעולם הכלכלה, משפט, עסקים, יצירה, כתיבת עבודות סמנריוניות, כתיבת ספרים ואפילו בצבא יש יישומים. בהצלחה. |
|
||||
|
||||
אני מסכים איתך לגבי העבדות. טענתי שלושה דברים: א. מרבית ההורים אינם מסוגלים להעניק חינוך ביתי. לחיות 8-10 שעות במקום העבודה כבר מוטבע בהם. אין להם את היכולת לעשות את זה גם אם לא יעבדו. הם יראו טלויזיה ביחד. ב. כל מערכת החיים שלנו בנויה כך שאנשים עובדים יותר ויותר, ומשתכרים לא יותר מאשר קודם. ג. הציבור שבחר בחינוך הביתי הוא מיעוט באופן מובנה ולא יכול להיות אלא מיעוט. |
|
||||
|
||||
ב. באמת? כי אם תשווה את שעות העבודה הממוצעות היום לאלו של לפני, נגיד, 20 שנה, תגלה שכמות שעות הפנאי שלנו עלתה פלאים בתקופה הזו. |
|
||||
|
||||
אוי, עשה טובה, אל תתחיל עם זה. תיכף תבוא א-ב-ג ותפתח קמפיין חדש נגד שעות פנאי, אחרי שהקמפיין הקודם שלה נגד לימוד ב"מוסד" לא הלך: ההנאה משעות הפנאי היא התמכרות ואזיקים ועבדות. |
|
||||
|
||||
גרוע מזה, שעות פנאי הן המצאה אנכרוניסטית מהמאה ה-18, ראוי להן שתעלמנה, ויפה שעה אחת קודם. |
|
||||
|
||||
לא, שעות פנאי הן המצאת הקפיטליזם, ונועדו להגביר את הצריכה למוצרי פנאי ולהגדיל את הון יצרניהם. |
|
||||
|
||||
לא יודע לגבי ממוצעים (אתה מכליל בממוצע גם את המובטלים?) לאבא שלי1 היו בשבוע עבודה רגיל הרבה יותר שעות פנאי מאשר יש לי2. וזה עוד לפני שהתחלנו לספור את האמהות. __ 1 ולאבות של רוב החברים שלי. 2 ולרוב האנשים שסביבי. |
|
||||
|
||||
כי לא עובדים ביום שישי. אני יודע שעתידנים שונים כתבו לפני 30 שנה שהפנאי תהיה הבעיה הגדולה ביותר של תרבות המערב. איכשהו נדמה לי שהם התבדו. לא מעט אנשים שאני מכיר חוזרים הביתה אחרי 7 בערב. אני צריך לחפש נתונים מלפני 20 שנה ולהשוות אותם אבל הדבר קשה כי מה שראיתי באתר של הלמ"ס הם נתונים מיצרפיים; אינני יודע האם יש שם השוואה של עובדים במישרה מלאה בלבד או לא. |
|
||||
|
||||
ברוטו, או אחרי ניכוי הזמן המבוזבז באייל? |
|
||||
|
||||
עזוב את המונח חסר המשמעות ''שעות עבודה ממוצעות''. קח את עצמך וכל בני גילך שאיתם אתה בא במגע במסגרת העבודה או כל מיסגרת אחרת -כלומר קבוצת ההתייחסות שלך. תראה כמה עבדו הוריך וחבריהם כשהיו בגילך ואז תוכל להשוות. |
|
||||
|
||||
הרבה אנשים בקבוצת ההתייחסות שלי הם סטודנטים, אז שעות העבודה שלהם מאוד מצומצמות. אם אני משווה את עצמי לאבא שלי, אני עובד משהו כמו 5 שעות שבועיות פחות ממנו, במשרה מלאה. |
|
||||
|
||||
כמה שעות אתה עובד בשבוע? |
|
||||
|
||||
45 |
|
||||
|
||||
יש הרבה אנשים שעובדים יותר מזה- אינני מציין את זה לא לחיוב ולא לשלילה. |
|
||||
|
||||
אתה עובד 45 שעות בשבוע, או שהיקף המשרה שלך הוא 45 ש"ש? __ אגב, החוק מדבר על 43. |
|
||||
|
||||
גם וגם. (יש הרבה חוקים שהמשרד שלי עובר עליהם. לך תתבע עורך-דין). |
|
||||
|
||||
טרינולוגיה ברקת הציעה מילה פחות טעונה לעבדות: שעבוד. מוסד עידן הדינזאורים המוסדים שאתה מדבר עליו, אשר הטביעו את חותמם גם על הדיון לעיל, מסתיים,למצער, אין עילה להמתין 40 שנה עד שהדור הזה יגווע בדרך לארץ המובטחת,אנו עסוקים בקביעת עובדות ומסמרות בשטח, כאן ועכשיו, מי שרוצה להצטרף: מוזמן. מיעוט: 67% מההורים בישראל רוצים חינוך פרטי. 67% מההורים בישראל אינם רוצים במוסד הציבורי, מי לדעתך הוא המיעוט בנסיבות אלה? קץ עידן העבודה, מאמר מרתק: המעבדה האנושית הגדולה בעולם: אם פגענו במאן-דהוא, שלוחה כאן בקשת סליחה ומחילה. זרענו כאן נושאי דיון חשובים כדי לבחון אותם בעתיד, המהלך מבוצע כחלק מתיעוד מהלכים במעבדה האנושית הגדולה בעולם האינטרנט. לאיילות המודאגות: את מה שרצינו מהמעבדה שלכם קיבלנו. תודה. |
|
||||
|
||||
מדוע את מערבבת בין חינוך פרטי לחינוך ביתי? יש מוסדות פרטיים שהם הרבה יותר נוקשים ממוסדות ציבוריים והרבה יותר רחוקים מהכלל חנוך לנער על פי דרכו. חן חן על האופטימיות השופעת שלך. אני לא רואה תנועה אנרכיסטית חינוכית שעוברת אחוז קטן מסויים. אני דוקא רואה שהחרות הסינטטית גדלה והחרות האמיתית קטנה. יחד איתה גם האפשרות של חינוך ביתי. לאורך השנים שעברו מאז שאני הייתי בתיכון, האלימות אמנם גדלה אך גם אורך יום הלימודים. בבתי ספר הנחשבים "טובים" לומדים היום המון שעות- 7-8 ביום. בזמני 6 שעות היה יום ארוך.החינוך נבנה כחלק מהעולם התחרותי ואף אחד מהכוחות הדומיננטיים בעולם המערבי לא יוותר על הכלי הזה לטובת הבית הפרטי. אינני רואה תהליך שיפור של ההורים שיאפשר להם לנהל חינוך ביתי. חינוך ביתי הוא הנושא, נכון? משום מה יותר ויותר החלה גלישה לחינוך הפרטי. |
|
||||
|
||||
לאיציק, החינוך הפרטי שאתה מתאר הוא מוסד לכל דבר ועניין. החינוך הפרטי שאני מתארת קרוב יותר ברוחו לחינוך הביתי. קרא באתר על המיזם המוצע החדש-ישן בתי חינוך, עד 10 ילדים. |
|
||||
|
||||
על סמך מה החלטת/ם/ן שכל אלה שהגיבו לך/ם/ן ולא במחיאות כפיים סוערות הן דווקא איילות? מבלי לפרט ובלי לחשוף שמות או כינויים - את/ם/ן פשוט טועה/ים/ות. |
|
||||
|
||||
מצטער, אני מתנצל אם טעיתי. היה עדיף שכל מי שהיא איילה תציין את זה. |
|
||||
|
||||
תגובתי, תגובה 419086, הופנתה לא אליך אלא אל תגובה 419078 של "א-ב בחינוך ביתי", וליתר דיוק אל מה שנאמר בסוף תגובתה, הנה הציטוט: "לאיילות המודאגות: את מה שרצינו מהמעבדה שלכם קיבלנו. תודה." |
|
||||
|
||||
בזה שהוא אייל ולא איילת הוא מציין את זה. |
|
||||
|
||||
טרינולוגיה זה מדעי הפשטידה? |
|
||||
|
||||
אני יכולה לומר בוודאות מוחלטת שההבדל בין עבד שחור באמריקה של המאה ה-18 לבין מתמחה ברו"ח בימנו הוא *תהומי*, כולל כל אזיק אלקטרוני נראה או סמוי שהוא כבול אליו. אני יכולה גם להוסיף בוודאות שרמת הפוסט מודרניזם שצריך להיטמטם אליה כדי לעשות את ההשוואה גובלת באינסוף. |
|
||||
|
||||
*בזמננו*. |
|
||||
|
||||
אני מסכים איתך שאי אפשר להשוות בין ה"עבדויות". אי אפשר להשוות גם בגלל ההבדל בתנאים הפיסיים וגם בגלל שהקאפיטליזם התנגד לעבדות מתחילתו; הקאפיטליזם מנוגד לעבדות ה"קלאסית". בעבדות יש רחמנא ליצלן, אחריות כוללת לאדון על העבד. הקאפיטליסט אינו לוקח אחריות על אנשים; הוא רק שוכר את כוח עבודתם. נא לא להאשים אותי שאני מתגעגע לעבדות -אני לא. |
|
||||
|
||||
בפני מי האדון לוקח אחריות על העבד? ובאיזה עניין? הוא הרי יכול להתעלל בו, להכות אותו, לכלוא אותו וכיו"ב. |
|
||||
|
||||
הוא יכול, אבל האדון אחראי להאכיל אותו, להלין אותו וכד'. הוא יכול כמובן למכור אותו. הוא לא היה יכול לגרש אותו. |
|
||||
|
||||
כן, טוב, סדנא דארעא חד בוא, כנראה. חייו של מתמחה רו"ח מסכן בישראל, חייו של פועל יומי בעזה, חייו של פליט סודאני, החיים בשואה... (לא, סליחה, בשואה המצב היה טוב יותר: הגרמנים היו אחראים להאכיל את היהודים ולהלין אותם). |
|
||||
|
||||
ידעתי שזה יבוא ואני מסתבך. ידעתי שנגיע לגרמנים ולהונים ולמונגולים ולמי לא? העבדות לא היתה תופעה סימפטית. ציינתי למה התפיסה הקאפיטליסטית התנגדה באופן עקרוני לעבדות ואת מפליגה לכל מיני כיוונים שלא הייתי שם. אני לא השוויתי רו"ח לא ליהודים בשואה, לא לתום וגם לא לחייו של הפועל בעזה. הרי היו גם עבדים שקיבלו יחס טוב מאדוניהם אבל כל זה אינו שייך לעניין. מישהי קודם טענה באופן עקיף, שהחרות אצלנו היא פיקטיבית בהרבה מיקרים. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |