בתשובה להאייל האלמוני, 06/09/06 13:14
החלף/שטרח/שהואיל 407495
חיכיתי, ראיתי, לא נפגעתי, לא השתעממתי, אני לא מתכוון להביע רק התרעמות כשאני עונה: באיזו צורה זה מתקשר לדבריי? בהכרחת הרוקח לעשות את מה שרובנו, אבל ממש לא כולנו, חושבים שהוא הדבר האנושי לעשות במקרה הזה? באילו מקרים לא נתערב בהחלטותיהם של אחרים? אני מציע קו ברור, גם אם לא ממש נוח - פגיעה אקטיבית (זיהום האוויר - כן פגיעה עקיפה, וקשה יהיה לשפוט מתי זה יותר מדי. התחרות במקום שבו רק אחד יכול לנצח - לא פגיעה עקיפה) והפרת הבטחות. איפה עובר הקו שמציע דובי, ואיפה הקו שאת מציעה?
החלף/שטרח/שהואיל 407500
אני מרימה ידיים, אין לי תשובה. אתה צודק לכל אורך הדרך.
החלף/שטרח/שהואיל 408256
אה?
החלף/שטרח/שהואיל 407600
הקו היחיד שהוא מספיק ברור וחד משמעי הוא אכן זה שאתה מציע. אף אחד לא באמת טוען שיש לו שיטה מוסרית עקבית או נכונה יותר. אבל הקו הזה לא יעבוד בפועל עבור החברה האנושית. אנחנו מעדיפים להתפשר על עקרונות תאורטיים כדי לקבל משהו שבערך עובד, גם אם זה אומר שהמצב לא ממש ברור, ושצריך להתווכח כל שני וחמישי בכנסת, בעיתונים ובאייל על מה כן או לא ראוי שיעשה ומי יותר היפוקריטי ממי. זה עדיין עדיף על חברה בסגנון תעשייתי-ויקטוריאני, למשל.
החלף/שטרח/שהואיל 408255
במקום אחר באייל אמרתי שלדעתי הקו הזה לא יעבוד, לא בצורתו הטהורה. אבל אני רוצה שזו תהיה המטרה המוכרזת, וההתפשרויות יוכרו כהתפשרויות. מפריע לי שדובי מגדיר את עצמו כליברל, אבל דוגל‏1 בלהכריח דתיים להחזיק תרופות, להכריח שמרנים לשכור שחורים ויהודים, וכו'. אם הוא מציג את איקס כפשרה הכרחית - אולי אני אפילו אסכים. הבעיה שלי היא שהוא לא רואה, אם אני מבין אותו נכון, את הצעדים האלו כרע הכרחי, אלא כחלק כשר למהדרין מהמטרה הסופית.

-----
1 כלומר, אידיאולוגית. לא רק מעשית.
החלף/שטרח/שהואיל 408259
לא הבנתי. אם זו המטרה המוכרזת, למה להתפשר? התפשרויות הן לא בין מטרות סותרות-בחלקן?
החלף/שטרח/שהואיל 411389
מתפשרים (גם) כשהדרך היחידה לפתור את א', מערבת פגיעה ב-ב', למרות ש-ב' ביסודו לא קשור. למשל, אם טרוריסט פרץ בהעדרך לדירה שלך, אנחנו נתפשר על מה שזה לא יהיה שמונע ממני בימים כתיקונם לשבור לך את החלון ולהכתים לך את הרהיטים בדם.
החלף/שטרח/שהואיל 411504
יש לך מטרות סותרות-בחלקן. יש לך מטרה לשמור על הבטחון, ויש לך מטרה לשמור על הרכוש או הפרטיות של האזרחים, ואתה מוכן להתפשר על השניה.
החלף/שטרח/שהואיל 408380
כי אני ליברל שמודע לזה שיש אנשים שאינם ליברלים בעולם, ומכיוון שאני חושב שהליברליזם הוא המוצדק, אינני חושב שצריך לאפשר לאנשים להפגע מכך שאחרים אינם ליברלים. אם אתה ליברל שחושב שלא צריך לכפות ליברליזם על אחרים, למעשה אתה פותח את הדלת בפני חוסר-הסובלנות שלהם להשתלטות על החברה, והתוצר הסופי לא יהיה ליברלי כלל. מכאן טענתי שאתה אינך ליברל, אלא "סתם" רלטיוויסט.

קח מקרה היפותטי: אתה השליט הכל יכול והליברל של מדינה שבה כולם דתיים ומתנגדים להפלות ברמה האישית, אבל לא חושבים שצריך לאסור על זה בחוק - כלומר, מותר להפיל במדינה שלך, פרט לאישה אחת, שדווקא אינה מתנגדת להפלות. האישה הזאת נכנסת להריון ורוצה להפיל. במדינתך הליברלית להפליא, האשה לא תוכל להפיל לעולם, אלא אם במקרה היא עצמה רוקחת. זה ליברליזם?
המדינה הליברלית צריכה, ונסה לחשוב על זה לפני שאתה חושב שזה אוקסימורון, לכפות ליברליזם. אחרת, היא לא תהיה ליברלית אלא אם במקרה כל תושביה הם ליברלים בעצמם.
זה ההבדל בין תפיסת הליברליזם כשיטת שלטון בלבד (לעיתים במטרה להשיג מטרות בלתי ליברליות בעליל), לבין תפיסת הליברליזם כעקרון מוסרי.
החלף/שטרח/שהואיל 408584
נאה בעיניי מאוד הפיסקה הראשונה ובה האבחנה בין ליברלים לרלטיביסטים. כה רבים הם האחרונים מקרב הבוחלים בשיוך זה, אך בפועל מתנגדים לכפות סובלנות על חסרי הסובלנות.
החלף/שטרח/שהואיל 408609
צ"ל: "אך בפועל מתנגדים לכפיית סובלנות..."
החלף/שטרח/שהואיל 411396
מה שאתה מעוניין לכפות על כולם, ואני לא, זה לא ליברליזם, זה מידה מסויימת של סוציאליזם. שנינו בעד אסירת פגיעה. אתה בעד הכרחת אנשים לפעול למען הזולת בכל מיני דרכים. אני מסכים רק על אחת - להכריח אנשים להשתתף באותה הגנה מפני פגיעה. להכריח אותם לממן משטרה ובתי משפט, להכריח אותם להגיע לבית משפט ולמסור עדות על מקרים שהם היו עדים להם, וכו'.

"...זה ליברליזם?" - במדינה ההיפותטית שלנו, היא גם לא יכולה לאכול, אם היא במקרה משותקת מהצוואר ומטה, ואף אחד לא מחבב אותה מספיק בכדי להאכיל אותה. בחזרה לאנלוגיה שלך - במדינה ההיפותטית שלנו, שתדאג שלא להכנס להריון אם היא לא יודעת בוודאות שיש מי שיעזור לה להפיל. אף אחד חוץ ממנה ומהאב לא פשע, ואני לא אטיל עליו את העונש של להכניס את הידיים לעסק ולעשות משהו שהוא לא רוצה.

שוב, אני לא נגד כפיית ליברליזם, זה עיוות של דבריי. הגזען הלבן יאלץ אצלי להשתתף במימון המשטרה, שתשרת בדיוק באותה מידה שחורים ויהודים. אבל כאן נגמרת אצלי כפיית הליברליזם, בעוד אצלך היא ממשיכה ללא הגבלה, ועוברת מכפיית ליברליזם לכפיה של כל שאר הערכים שלך.
החלף/שטרח/שהואיל 411515
אני לא מבין מדוע ההבדל בין מה שאני דורש למה שאתה מסכים שצריך לדרוש הוא הבדל מהותי ולא כמותי בלבד. האם לגיטימי בעיניך, במסגרת אותה השתתפות בהגנה מפני פגיעה, לממן גם בתי מרקחת ממשלתיים שבהם ימכרו כל סוגי התרופות?
החלף/שטרח/שהואיל 411637
למה לעשות משהו כזה? נגיד שיש רק שלושה אנשים שלא רוצים להשתתף בתוכנית הזאת. למה לא לאפשר להם? למה לגבות גם מהם תשלום על שירותי רפואה כלליים שהם לא רוצים? במקרה של משטרה ובתי משפט, זה הכרחי. לא כך במקרה של בתי מרקחת. שיקימו המעוניינים רשתות קופות חולים במנותק מהממשלה.
החלף/שטרח/שהואיל 411639
אני אחדד הלאה - הגנה מפני פגיעה מצידם של בני אדם אחרים. אם אתה לא מסוגל לדאוג לעצמך, או פוגע בעצמך, זו לא צריכה להיות בעיה שלי.
החלף/שטרח/שהואיל 411735
אז למה אתה צריך משטרה?
החלף/שטרח/שהואיל 411746
''הגנה מפני פגיעה מצידם של בני אדם אחרים.'' (אחרים - שירעיל את עצמו אם בא לו.)
החלף/שטרח/שהואיל 411749
המשטרה איננה מגנה עליך מפני בני אדם אחרים?
או שהרוקח איננו בן אדם אחר?
החלף/שטרח/שהואיל 411831
אני לא יכול לפרוץ לאנשים הביתה, לשכב בחושך ליד דלת הכניסה, לחכות שהם ידרכו לי בטעות על הגב, ולרוץ להתלונן במשטרה שהם פוגעים בי. באותו אופן, אני לא יכול לקנות ממישהו "אקמול", שהוא יגיד לי "אין לי שמץ של מושג מה זה, אני בכלל לא יודע לקרוא. התחלתי בתור דוכן פלאפל, התרחבתי לתרופות נגד קלקולי קיבה ואיכשהו הגעתי לבית מרקחת מלא", להגיד לו "אין בעיה, אני בכלל קונה את זה כי אני אוהב את הצורה והצבע", ואחר כך לטעון שהוא פגע בי, כי מסתבר שאסור ליטול את התרופה כך וכך... (כלומר, כל עוד הבקבוקון לא התפוצץ לי ביד, או משהו כזה שהוא הבטיח לי שלא יקרה [גם במרומז הולך].) והבעיה בתסריט השני היא *לא* שהוא לא הוכשר כרוקח. אני ילד גדול, ואם אני רוצה לקנות תרופות מסתם-אחד, אין שום סיבה שלא אוכל.
החלף/שטרח/שהואיל 411792
פתאום אתה נזקק לעזרתי לצורך הגנה מפני פגיעה מצידם של בני אדם אחרים? אם אתה לא מסוגל לדאוג לעצמך זו לא צריכה להיות בעיה שלי.
החלף/שטרח/שהואיל 411828
לפני שאנחנו נכנסים לעומק הדיון, ומסתבר שלמרות הכל אתה צודק ואני מטומטם, ענה לי בבקשה על שאלה אחת - נכון שלא קראת את ההודעות האחרות שלי? (לא צריך להתבייש, גם אני לא הייתי קורא אותן אם לא הייתי חייב.)
החלף/שטרח/שהואיל 411959
אין צורך להכנס לעומק הדיון (גם בגלל שהמסקנה ידועה מראש) כיוון שלא מדובר כאן על ''צודקים'' מול ''טועים'' וגם לא על ''מטומטמים'' מול ''גאונים'', אלא על השקפת עולם והנחות יסוד, נושאים שהם בבסיסם של דברים, ולא מסקנות והקשים לוגיים.

והתשובה לשאלה שלך היא לא.
החלף/שטרח/שהואיל 412594
לא נכון, או לא קראת?
החלף/שטרח/שהואיל 412595
לכל הרוחות...
לא הביישן ל. 412659
לקח איזה 50 שעות, אבל בסוף מישהו עלה.
לא נכון.
לא הביישן ל. 412662
חמישים שעות? עלה? על מה אתה מדבר?
לא הביישן ל. 412757
50 שעות מהרגע שעניתי "לא" ועד שעלה במוחו של מישהו הרעיון לשאול "לא מה?"

___
אם הייתי עונה "כן", התשובה המתבקשת היתה כמובן "כן המפקד!"
לא הביישן ל. 412810
נראה לי שפשוט אף אחד לא התעניין.
לא הביישן ל. 412811
שמת לב שלי ולבור ביישן יש את אותו הדוא"ל, נכון?
לא הביישן ל. 413418
גם כאן התשובה היא לא.
החלף/שטרח/שהואיל 411640
מאותה סיבה שאי אפשר לאפשר לבן-אדם להתחייב שלא לתבוע איש, ובתמורה לוותר לו על החלק היחסי מהמסים שלו שמוקדש למערכת המשפט.
החלף/שטרח/שהואיל 411643
מאותה הסיבה שאי-אפשר לאפשר לבן אדם שלא להשתתף במימון התוכנית ''שולחן לכל אזרח'', לא להנות ממנה ולא לממן אותה.
החלף/שטרח/שהואיל 411419
נאה דרשת.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים