|
||||
|
||||
גם שודדי הים שאלו את עצמם למה להשקיע כל כך הרבה זמן בלבזוז אחרים תוך סיכון במוות כשאפשר לייצר לבד? |
|
||||
|
||||
זה נראה כמו טיעון הרסני מאד, עד שטורחים לקרוא את הערך על פיראטיות בויקיפדיה: משם עולים שני דברים עיקריים: 1. חלק ניכר מהפיראטיות של התקופה הקלאסית נעשתה ברשות ואף בתמיכת המדינות האימפריאליסטיות השונות, כדרך לפגוע אחת בסחר השניה. דבר זה לא יתקיים בחברה אנרכיסטית. 2. כל תפיסת הפיראטיות התבססה על התמקדות בצברי הון, במקרה זה, בספינות סוחר. מה לעשות שבמשק משולב, בו המשאבים מבוזרים, אין מטרות קלות כאלה. |
|
||||
|
||||
1. אל תדאג, מעניין אותי החלק הלא ניכר. 2. אני בטוח שהפיראטים יהיו מוכנים להסתפק גם בפחות. האם כל אחד יאכסן את התבואה אצלו בבית מתחת לכרית, או שיוקם אסם תבואה משותף? |
|
||||
|
||||
וכדי לעשות לעצמי חיים עוד יותר קלים, הנה משאב שתמיד נמצא בשפע, גם בקהילות המבוזרות: בני אדם. מה תעשה נגד סוחרי עבדים? |
|
||||
|
||||
סוחרי עבדים זה אפילו יותר פשוט. הם יצטרכו לחלק את מרצם בין דיכוי העבדים הקיימים, שימשיכו להאבק כל הזמן, לבין פשיטות על קהילות חופשיות, שימררו להם את החיים. גנב לא צריך להגן על עצמו מפני החיטה שחמס. |
|
||||
|
||||
כלומר, לפי דברייך, סוחרי עבדים בכלל לא צריכים להתקיים ומעולם לא היו צריכים. |
|
||||
|
||||
לא. כפי שאני חוזר ואומר, דמות החברה האנרכיסטית שאני מציג אינה איזה תעתיק להווה של חברות פרימיטיביות, שלא היו נכונות למלחמה על חירותן. סוחר עבדים צריך שלושה דברים: מקור נוח לעבדים, כח מספיק בשביל להחזיק בעבדים, ושוק לסחור בו בעבדים. בחברה אנרכיסטית, בה החינוך הבסיסי והעקרוני הוא לחרות, ולכן נגד הפיכה לעבד, לשוויון, ולכן נגד לקיחת עבדים, ולאחווה, ולכן למען שחרור עבדים ממצבם המדוכא, לא יהיה מקור נוח לעבדים, כי כל קהילה תגן על חירותה באופן אקטיבי, לא יהיה קל למיעוט להחזיק רוב של עבדים, כי הם יתמרדו תדיר, ולא יהיה פשוט למצוא שוק לעבדים, שכן רוב האוכלוסיה תתנגד ותפעל לשחרר אותם מבעליהם. |
|
||||
|
||||
כלומר, אחת מהנחות הבסיס שלך היא שרוב החברות בעולם יהיו אנרכיסטיות. קיוויתי שכבר הסכמנו על כך שזו לא הנחה מציאותית. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שכבר אמרתי זאת פעם במפורש. כן, הנה: "וביתר רצינות, הקיבוצים על גווניהם וכשלונם תומכים בגרסתו של טרוצקי, כי ללא מהפכה מתמדת וסולידריות בינ"ל, לא יכולה קהילה קומוניסטית לשרוד לאורך זמן. קהילה שוויונית היא לא תחרותית מבחינה כלכלית." (תגובה 405584) חברה אנרכיסטית לא יכולה לחיות בשלווה כאי בים קפיטליסטי, פשיסטי, תיאוקרטי, או סוציאליסטי-מדינתי. המעבר לעולם אנרכיסטי ילווה במאבק בלתי פוסק, בכל המישורים, עד שתושג המטרה הרצויה. |
|
||||
|
||||
השאלה היא לא האם ניתן להגיע אל "המטרה הרצוייה", אלא האם היא תחזיק מעמד (בשפה פיזיקלית: האם היא שווי משקל יציב או שיווי משקל לא יציב). לדעתי היא לא תחזיק מעמד. |
|
||||
|
||||
אני חושב שהבהרתי מדוע החברה הזו כן תחזיק מעמד, ומדוע הטיעונים שלך אינם עומדים כנגדה. אם יותר גם לי להשתמש בשפה פיזיקלית, עולם אנרכיסטי הוא מצב צבירה שונה של האנושות מהעולם הנוכחי. ניתן להראות שהוא אפשרי ע"י נתינת דוגמאות מבודדות לכיסים של המצב החדש בתוך רצף של המצב הישן*, אבל עצם העובדה שכיסים אלה מבודדים ולא נוטים לשרוד אינו אומר שהמצב החדש לא יכול להתקיים בכלל, אלא רק שהוא לא יכול להתקיים בצורה יציבה בסביבה, שברובה נמצאת במצב הישן. --- * לרשימה מרתקת של חברות אנרכיסטיות שונות, ראה: ובעברית: |
|
||||
|
||||
אני רואה דמיון מסוים בין האנרכיזם שלך לבין הקאפיטליזם של האורח יניב. |
|
||||
|
||||
תגובה 408494 |
|
||||
|
||||
תגובה 407519 |
|
||||
|
||||
בוא ואספר לך על ראיון שקיים עיתונאי עם אנגלס הזקן. העיתונאי בא לראיון עם תמונה כמו שציירת בשורה התחתונה שלך, שהוא בא לראיין מהפכן שיש לו מטרה סופית- לתפוס את השלטון, לתלות את הבורנים וכד'. הוא שאל אותו מהי מטרתם הסופית של המהפכנים שאנגלס היה אחד ממנהיגיהם. להפתעתו ענה לו אנגלס שאין להם מטרה סופית. כוונתו היתה כמובן שלמעמד הפועלים (הראיון התקיים לפני כ-100 שנים) אין שורה תחתונה והמטרה איננה מקדשת את האמצעים; שהם בשפתנו ממוקדי תהליך שהוא לשפר את איכות חיי האנשים. הרבה אנרכיסטים ראו כך את דרכם וכדאי שגם אתה תיפרד מהרדיפה אחרי השורה התחתונה. אני מקווה שלא יטיחו לי עכשיו את לנין וסטלין וכד'. |
|
||||
|
||||
אני לא רואה סתירה בין שיפור איכות חיי האנשים לבין שאיפה לשורה התחתונה. להיפך, שיפור חיי האנשים ע''י שימוש בכלים אנרכיסטיים זו הדרך הכי טובה לעודד אותם להתמרד נגד הממסד למען עולם אנרכיסטי. |
|
||||
|
||||
1. אני יודע שמאד נוח לטיעונים שלך להתעלם מן העובדה שהחלק הארי של האלימות מעודד וממומן ע"י הממסד, אבל מה לעשות שזה מאד עקרוני לדיון הזה. 2. אתה באמת בטוח שחבורת בוזזים תהיה מוכנה לסבול התנגדות ולוחמת גרילה, ולהסתכן במוות, רק בשביל להשיג כמות קטנה של תבואה, כשבאותה המידה כל חבריה יוכלו להצטרף לקהילות או להקים כאלה ולגדל בעצמם? |
|
||||
|
||||
1. למה זה עקרוני לדיון בשאלה עד כמה החברה האנרכיסטית תצליח להתמודד עם איום מבחוץ? אם נגיע למסקנה שהיא לא מצליחה להתמודד אפילו עם האיומים ה"לא ממסדיים", על אחת כמה וכמה שהיא לא תצליח להתמודד גם איתם וגם עם אלו הממסדיים. 2. השאלה היא מהי "כמות קטנה של תבואה" ביחס לגודל ההתנגדות. כפי שכבר אמרו קודם בדיון הזה, עושה רושם שהחברה שלך תהיה עסוקה בעיקר בחיי גרילה ולא בגידול תבואה. אולי זה באמת יהפוך אותה למטרה לא נאה עבור בוזזים, אבל נראה לי שאיכות החיים בחברה הזו לא תהיה משהו. אגב, מה הקטע עם ה"להסתכן במוות"? הפיראטים המדוברים הסתכנו במוות (אז מה אם הם פעלו בהרשאה/בתמיכה של מדינה? זה הציל אותם ממוות?) וגם כשאני חוצה את הכביש אני מסתכן במוות. סכנת מוות לא עוצרת אנשים רק בעצם קיומה. |
|
||||
|
||||
בקשר ל1 - יש משהו בדבריו של כליל, ואני מזהה כאן הד לטענות התש"חיסטים בזכות הלגליזציה של סמים קשים: ברגע שהסם יהיה לגלי, רוב העבירות שמיוחסות למסוממים (גניבות בעיקר) יפחתו משום שמחיר הסם ירד מאוד. באופן דומה, טוען כליל, ללא ממסדים וממשלות לא יהיה צורך להתמודד עם כל כך הרבה תופעות של אלימות. |
|
||||
|
||||
מקובל בהחלט, אבל שים לב שלא טענתי שהבעיה היא ב*כמות* תופעות האלימות (ומבחינה איכותית - טוב, לא טענתי שהפיראטים חמושים בפצצת אטום). |
|
||||
|
||||
1. אתה מנסה לצייר את החברה שאני מתווה כמקום שבו "איכות החיים.. לא תהיה משהו", בין היתר ע"י כך שאתה נותן מקרי קיצון של אלימות ופגיעה. מה לעשות שבחברה הנוכחית יש פגיעה נמשכת, גרועה הרבה יותר, אפילו במקרים לא קיצוניים. 2. כלל וכלל לא. גם קלשון, ומגרפה, ופטיש, וטרקטור יכולים להפוך חיש-קל לנשק, ומנשק חזרה לכלי חקלאי, כפי שהראו מרידות חקלאים לכל אורך ההיסטוריה. אין סיבה שזה יפגע באיכות החיים, במיוחד כשהצורך בנשק לא יהיה גדול במיוחד, בגלל התמריצים השליליים הרבים שיהיו לחיים פיראטיים. "אגב, מה הקטע עם ה"להסתכן במוות"? הפיראטים המדוברים הסתכנו במוות (אז מה אם הם פעלו בהרשאה/בתמיכה של מדינה? זה הציל אותם ממוות?) וגם כשאני חוצה את הכביש אני מסתכן במוות. סכנת מוות לא עוצרת אנשים רק בעצם קיומה." השאלה היא כמה מיידית סכנת המוות בהתחשב בסיכויים להרוויח בגדול. זה מה שמניע פשע "נהנתני" (קרי, לא כזה שנועד על מנת לשרוד): סיכון מחושב עם רווח גדול בצידו. במקרה של החברה האנרכיסטית שאני מציג, מקרים כאלה יהיו מאד נדירים אם בכלל יתקיימו. |
|
||||
|
||||
1. זהו, שאני לא בטוח שאלו מקרי קיצון. אם החברה תהיה "טרף קל", אני די בטוח שיעוטו עליה. האם אתה משווה את איכות החיים בחברה הנוכחית לאיכות החיים בחברה שתצטרך לקיים לוחמת גרילה מתמדת? בקשר ל-2: נראה לי שלא נתקדם כאן יותר. |
|
||||
|
||||
1. אני חושב שכבר הבהרתי מדוע החברה הזו לא תהיה טרף קל, מבלי שחברותיה יצטרכו לחיות בבונקר כל הזמן. איכות החיים בחברה הנוכחית ואיכות החיים בחברה אותה אני מציג יהיו שונים מהרבה סיבות אחרות, אבל לא מסיבות של חיים ספרטניים. |
|
||||
|
||||
1. מצטער. כנראה פספסתי את ההודעה הזו. |
|
||||
|
||||
הנה: "2. כלל וכלל לא. גם קלשון, ומגרפה, ופטיש, וטרקטור יכולים להפוך חיש-קל לנשק, ומנשק חזרה לכלי חקלאי, כפי שהראו מרידות חקלאים לכל אורך ההיסטוריה. אין סיבה שזה יפגע באיכות החיים, במיוחד כשהצורך בנשק לא יהיה גדול במיוחד, בגלל התמריצים השליליים הרבים שיהיו לחיים פיראטיים." (תגובה 408449) |
|
||||
|
||||
לי אישית נדמה שחיי לוחמת גרילה כרוכים ביותר מאשר שימוש בקלשון הן לחקלאות והן להרג בוזזים, אבל דומני שמיצינו. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |