|
||||
|
||||
כל זה מעניין ומאיר עיניים, אבל אני ביקשתי את המקורות מהמורשת ההיסטורית שאני אמור לשאת שמסבירים את הקשר בין בני הפילגשים של אברהם לבין הבודהיסטים - אותו חלק שייחסתי, בטעות, לך ואף כיניתי בעזות מצח ''ספקולציה''. אבל אם אנחנו כבר כאן, אולי תאות להבהיר לי למה הכוונה במשפט ''עכבר שהיום חציו בשר וחציו אדמה למחר השריץ ונעשה כלו בשר'' באותו דף גמרא שהסתמכת עליו. סתם סקרנות. |
|
||||
|
||||
אני סבור שהמקורות מהמורשת ההיסטורית של העם, שכל אדם שנולד לתוכו אמור לשאת באמתחתו ולהתייחס אליהם בכבוד רב, במקרה שלנו, היהודים, אלה הם מקורות שמתחילים בתנ"ך ונמשכים בספרות חז"ל, של התנאים והאמוראים והגאונים והסבוראים, וכלה בספרות העברית של היום. אני גם סמוך ובטוח שלמורשת ההיסטורית שלנו אין עניין לטייח עובדות או לשקר לדורות הבאים. וזו כמובן סוגיה שלמה שתקצר היריעה מלפרט. בנוגע לשאלתך הנוספת, לאחר עיון מעמיק בספרות חז"ל ניתן לומר שהתורה שבעל-פה (משנה, תלמוד, זוהר וכו') לא כללה ענייני מדע הניתנים לבירור על ידינו אנו, באמצעות הכוחות שהבורא חנן אותנו. על חכמי התורה שבכל דור ודור מוטלת החובה לברר את המציאות של זמנם כמיטב יכולתם ולפסוק את ההלכה בהתאם לה. עם זאת, ניתן להראות בעליל שאמנם חכמינו ז"ל היו מעודכנים בענייני מדעי הטבע במידה מרשימה. אף שאין לצפות שישיגו ידיעות שכל חכמי תבל ישיגום רק לאחר אלף-אלפיים שנות מאמץ. וגם זו סוגיה שהרבה דיו נשפך עליה ואבקש שלא ניכנס אליה בחצר האחורית הזו, שכן לדעתי יש לה מקום נכבד לא פחות מכל הסוגיות המועלות על שולחן הדיונים ב"אייל" ויש לטפל בה בחצר הקדמית של האתר. בכל אופן, מאחר ופטור בלא כלום אי אפשר, במאמר מוסגר אמליץ על החיבור המעניין שכתב איש אקדמיה חושב ומאמין, הפרופ' הרב יהודה לוי, פיזיקאי מבית הספר הגבוה לטכנולוגיה מכון לב בירושלים, בשם "המדע שבתורה" (הוצ' ראובן מס, 2001). מה שאותי הפעיל מהחיבור המרתק, זה העלאת התשובות לשאלות החתרניות של מר ירון ידען, מבלי שהאיש מכיר ולו ציטטה אחת או מאמר אחד של ידען, כפי שאני מכירו מקרוב. כל השאלות שמעלה ידען בקנטרנות ניכרת בעליל, בשפת זלזול ובשיטות ניתוח מאכזבות האינטלקט, מיושבות אחת לאחת ובדיוק באותם המקורות שידען חפר בהם את בורותיו שלו. בקיצור, הנכם מוזמנים לקרוא גם את שניהם וכמובן לשפוט בעצמכם. בכל אופן, זו תחושתי האישית למקרא של כל החוברות של ידען ואת ספרו של הפרופ' יהודה לוי. לגופו של עניין, המשנה במסכת חולין (דף ט', עמ' ב') והתלמוד במסכת סנהדרין (דף צא, עמ' א) מספרים על קיומו של העכבר ש"חציו בשר וחציו אדמה" שעליו אמרו החכמים: "הנוגע בבשר טמא ובאדמה – טהור". והשאלה ששאלת יפה היא: איזה מין עכבר הוא זה שחציו מבשר וחציו מעפר הארץ? הבה ונראה כיצד התייחס לבריאה מפוקפקת המציאות הזאת הרופא והפילוסוף הדגול, רבי משה בן מימון (הרמב"ם): "והתהוות העכבר דווקא מן האדמה, עד שימצא מקצתו בשר ומקצתו טיט... הוא סיפור מפורסם מאוד, ואין מספר לרבים אשר אמרו לי שראו אותו. ומציאות בעל חיים כזה הוא דבר מפליא, שאין לדעת לו הסבר כלל". הקורא הרגיש עשוי לחוש כאן את ההתלבטות של המדען הדגול שאינו מעיז להכחיש את דברי המון העדים. אולם, כיצד נתייחס אנו, בני הדור המתקדם והממוכן, לדברי החכמים האלה אודות העכבר המדומה? יש שסבורים כי החכמים ענו כאן על שאלה היפותטית: שמענו מרבים על מציאות כזו; במידה וניתקל בבריאה שכזו, מהי ההלכה לגבי טומאת הנוגע בה? ולדעתם, אין כאן שום הצהרה לגבי קיומה של מציאות כזו. וממלא גם אין כאן כל מקום בהטלת ספק בגדלותם של חכמינו ז"ל. פרשנים אחרים סבורים בדיוק את ההפך הגמור, ביניהם הרב ישראל ליפשיץ (1782-1860) בביאורו על המשניות "תפארת ישראל" שכתב: "ואני שמעתי אפיקורסים מלגלגין על בריה זו שנזכרת כאן [מסכת חולין] ובסנהדרין, ומכחישים ואומרים שאינה במציאות כלל. לכן ראיתי להזכיר כאן מה שמצאתי כתוב בספר אשכנזי [כשכוונתו לגרמני] שחיבר חכם אחד מפורסם בחכמי האומות, ושמו לינק, בספרו הנקרא 'אורוולט', חלק א' עמ' 327, שנמצאת בריה כזאת בארץ מצרים [מקום מגורי הרמב"ם] במחוז טהעבאים. ונקרא העכבר ההוא בלשון מצרים 'דיפוס יאקולוס', ובלשון אשכנז 'שפרינגמויז'. אשר החלק שלפניה, ראש וחזה וידיה מתוארים יפה, ואחוריה עדיין מגולמים ברגבי ארץ, עד אחר כמה ימים תהפוך כולה לבשר". לאחר עיון מתברר שפרופ' לינק נהג מצטט את דברי ההיסטוריון היווני דיודורוס סוקולוס (שחי לפני אלפיים שנה) והרב ליפשיץ הבין את הדברים כדברי לינק עצמו, והשמות (בלטינית ובגרמנית) ניתנו שם על ידי לינק בתור השערה של הבעל חי שמאחורי התיאור. על כך מעיד סיד ליימן, שבדק את הספר "אורוולט". ראו: Sid Z. Leiman in Hazon Nahum, Y. Elman & J.S. Gurock, eds., Yeshiva U., NY (1997); pp. 449-458
|
|
||||
|
||||
אם ירון ידען כזה מאכזב אינטלקט, איך הגיע לדרגת ראש כולל לפני שיצא בשאלה? ממש תעודת עניות לציבור החרדי. אגב, מהקונטרסים שקראתי, אם יש משהו שחוטא לאמת, אז זה להאשים אותו בקנטרנות ניכרת בעליל ובשפת זלזול. ויווכחו הקוראים: http://www.daatemet.org.il |
|
||||
|
||||
אם זכרוני אינו מטעני, ידען מעולם לא היה בעל המעמד הרם של ראש כולל. ככל שידוע ומפורסם, האיש התעסק בסוכנות ביטוח לפרנסתו. וכל המצוי בנבכי הרבנות הפנים-החרדית יודע גם יודע ששני התחומים לא צועדים בצוותא. כלומר, אם הוא היה ראש כולל הרי שהיה מנוע מבחינה ציבורית מלהתעסק בעסקי חולין כמו ביטוח ואם היה סוכן ביטוח בוודאי שהציבור לא ראה בו ראש כולל. אה, כן הוא היה אברך כולל מן המנין. אגב, גם אני הייתי במשך כעשור משנות חיי בעל מעמד שווה ערך זה. וכבר העיד על האיש שר המשפטים טומי לפיד: "בכל מפלגה יש את הנטורא קרתא שלה. הנטורא קרתא שלנו הוא ידען שקיבל רק 5 קולות בבחירות הפריימריז". ציבור הקוראים מוזמן באמת לשפוט את האיש באתר ההטפה שעומד לרשותו. |
|
||||
|
||||
להערכתי, הדבר הרציונלי בגבול השפיות שיש באתר ''דעת אמת'', אלה הם שני הקישורים האחרונים. שלא לדבר על התרגום לשפה הרוסית, שפת האם שלי, כה עילגת ושטחית, מלא טעויות כתיב ומשפטים לא מנוסחים נכון מבחינה תחבירית נורמלית. צודק מר פז בדבר אכזבתו האינטלקטואלית וקנטרנותו של ירון, שעוד משום מה החליט לקרוא לעצמו ידען במלוא השחצנות. עוד ידענים כאלה ואבדנו... |
|
||||
|
||||
אם אתה חי בשלום עם ההסברים האלה, ניחא. באזני שלי הם נשמעים קלושים קמעא1, אבל אין בכוונתי להיכנס לויכוח תיאולוגי. כזכור, הכל התחיל מעניין הבודהיסטים, עניין שנשאר בבחינת ספקולציה מגוחכת בעיני. הגישה שלך בכללה, כפי שהיא מתבטאת למשל במשפט "אין לצפות שישיגו [חז"ל] ידיעות שכל חכמי תבל ישיגום רק לאחר אלף-אלפיים שנות מאמץ", גישה שרואה ביהדות את מקור כל החוכמה כולה היא בדיוק מה שמעצבן אותי באותה מורשת היסטורית שאתה חפץ ביקרה. אל האספקטים ה*אלה* של היהדות אין בליבי אפילו שמץ של כבוד, ואם להודות על האמת הם מעוררים בי גועל נפש קל. צר לי שאני לא עומד בסטנדרטים שלך לגבי היחס למורשת, אבל אם יאנסו אותי לבחור הכל או לא כלום, חוששני ש"הכל" לא בא בחשבון. _______________ 1- אבל השמיעה שלי לא משהו, וצר לי אם אני גורם אכזבה רבתי למי מן הקוראים. |
|
||||
|
||||
אין זה סוד היסטורי שהיהדות קדמה לחלק גדול מדתות העולם. כמו שאין זה סוד היסטורי שרבות מדתות העולם הושפעו וינקו מהיהדות ולאחר מכן אף החליטו להשמידה מן העולם, או כשאיפתו של עמנואל קאנט הגרמני והמוסרי מבחינה אנושית ''להמיתה בהמתת חסד''. |
|
||||
|
||||
אכן, אין אלה סודות היסטוריים. התרבות היודו-נוצרית הושפעה רבות מהיהדות, למרות שלראות את הנצרות *רק* כממשיכת הדרך זאת ראייה צרה מאד. הסוד ההיסטורי הוא שגם דתות שקדמו ליהדות (וגם היו רחוקות ממנה גיאוגרפית ותרבותית) הושפעו ממנה. |
|
||||
|
||||
הדבר הכי חכם שניתן לעשות. אגב כולם ינקו מכולם והיהדות ינקה גם ''רטרואקטיבית מהנצרות, בודהיזם. וכן, לפעמים צריך להמית משהו כאשר הוא היה בעבר ''מתקדם'' אך הפך פרימיטיבי, עם השנים, בהשוואה לשאר. ככה זה עם תחומים שממאנים להתקדם. |
|
||||
|
||||
עד כמה הנצרות יותר מתקדמת מהיהדות? עד כמה האסלם, שהוא מאוחר לנצרות, מתקדם משתיהן? לא כל החדש מתקדם הוא. |
|
||||
|
||||
ודאי שהנצרות מתקדמת מהיהדות, לפחות בתחומים מסוימים. לפחות אפליית הנשים בה פחותה בהרבה מאשר ביהדות. |
|
||||
|
||||
לא ממש. היום אולי כן. בעבר לא. |
|
||||
|
||||
האמנם? מתי היו נשים יושבות בעזרת נשים בכנסייה? מתי איפשרו ביגמיה בנצרות? ממתי הנשים טמאות לפי הנצרות? ומי היא האשה המסתורית שמתפללים אליה ביהדות? שמעת על אחת כזאת? |
|
||||
|
||||
מתי איפשרו גירושין בנצרות (רק כשלהנרי השמיני לא נולד בן זכר שהצליח לשרוד יותר מכמה חודשים)? מתי אמרו ביהדות לנשים לסתום את הפה ולא לפתוח אותו בבית הכנסת, ולציית לבעליהן כמו לאלוהים? בימה"ב היו נהוגות תקופות טומאה שבהן נאסר על הנשים להכנס לכנסיה (לאחר לידה למשל). והדמות הנקבית המסתורית שיש שמתפללים אליה ביהדות היא השכינה. |
|
||||
|
||||
הגירושים היו אסורים על נשים וגברים כאחד. אצל הפרוטסטנטים הם מותרים לשניהם, בניגוד ליהדות שבה רק הגבר יכול לגרש את אשתו. והרבנית המדריכה לנישואים לא אומרת לנשים עד היום לציית לבעליהן? ואיפה שמעת שנשים נדרשות לסתום את פיהן בכנסייה? תקופות טומאה לאחר הלידה בימי הביניים אינן דומות או מזכירות תקופות טומאה חודשיות לאורך כל השנים. ותשובת ה"שכינה" היא התחכמות נטו, ואת יודעת את זה. |
|
||||
|
||||
"נשיכם בכנסיות תשתוקנה, כי לא נתנה להן רשות לדבר כי אם להיכנע כאשר גם אמרה התורה. ואם חפצן ללמוד דבר תשאלנה את בעליהן בבית כי חרפה היא לנשים לדבר בקהל", ב"ח, האגרת הראשונה אל הקורינתיים, יד 34. פסוק זה ועוד הדומים לו ודוברים ברוחו, הפזורים ברחבי הב"ח, השפיעו מאוד על עמדות הכנסיה, גם הקתולית ומאוחר יותר גם הפרוטסטנטית, באשר לנשים ומה שמותר או "יאה" להן, ומה שאסור להן ואינו יאה. אין הכוונה לומר כי אשה בכנסיה "נדרשת לסתום את הפה" ואינה רשאית אף לומר לילדתה הקטנה - "מרי, תזיזי את השערות מהעיניים" - את זה דווקא מותר לה לומר, אבל עד לעת האחרונה לא היתה מותרת לנשים כל עמדה וכל אמירה בכנסיה או בעיצוב עקרונותיה, והדבר נכון ברמות קשוחות יותר או פחות לכל הזרמים המשמעותיים (להוציא כמה קבוצות קיקיוניות שהוקמו ע"י נשים ולמען נשים). "כיבוש" עמדות מפתח ע"י נשים בכנסיות והחתירה לשוויון נעשים בתקופתנו, והם עולים גם עכשיו במאמצים ובקשיים רבים מאוד - ולאט לאט. ותשובת ה"שכינה" היא אכן, כדברייך, התחכמות. אין שום מקום להקבלה בינה לבין מריה אם המשיח (אבל אין גם מקום להסקת מסקנות ממעמדה של אם המשיח למעמדן של נשים רגילות בכנסיה ובמוסדותיה). |
|
||||
|
||||
האם עד לעת האחרונה מותר היה לנשים להביע עמדה בבית הכנסת או בעיצוב עקרונותיו? ואגב, כיוון שאצל הקתולים היו כל הזמן נזירות ואמות מנזרים, קשה מאוד להניח שהן לא השפיעו כלל על עניינים אלה. |
|
||||
|
||||
כוונתי לא היתה להשתתף בפולמוס לגבי השאלה (המעניינת כשלעצמה) איזו משתי הדתות מפלה את הנשים יותר (על עצם אפליית הנשים בדתות המוכרות אין ויכוח, כמובן), אלא בעיקר להביא את הפסוק הנוגע להשתקת הנשים בכנסיה, כמענה (חלקי, אם לא מלא) לשאלה ששאלת את נועה. אולי מישהו שיודע הרבה על הנעשה בבתי הכנסת יוכל להתייחס לשאלת צילי וגילי, מי משתיהן מפלה אותי יותר :-] . |
|
||||
|
||||
כן, טוב, תודה על האינפורמציה, אבל איך זה שאת לא יודעת מספיק על הנעשה בבתי הכנסת? |
|
||||
|
||||
כל פעם שהיא רצתה לשאול, השתיקו אותה. |
|
||||
|
||||
גם? קודם כל! |
|
||||
|
||||
בתי-המחסה_מגדלנה [ויקיפדיה] |
|
||||
|
||||
לאחרונה התגלגלה לידי אוטוביוגרפיה רעיונית של הוגה יהודי חילוני, פרופ' ג'ורג' שטיינר, חבר כבוד באקדמיה לאמנות ומדעים של ארצות הברית שנחשב בעולם לאינטלקטואל מזהיר, בשם "אֶראטה - מאזן של חיים" (עם עובד, 2001). רעיונותיו אלו מוציאים את האוויר מהמפרשים לכל הציניקנים באשר הם. בבואו להביע את הנקודה היהודית שטיינר כותב, בין היתר, את הדברים הבאים: "כמה זוהרת תרומתם של היהודים – הרבה יותר משיעורם באוכלוסייה. תרומתם של התנ"ך העברי והמוסר שהתפתח ממנו חורגת מכל מידה. לטוב ולרע, רומא ומֶכּה הן בנותיה (בנות קוטלות אִמן?) של ירושלים. תנו דעתכם על המודרניות בלבד ועל האקלים התרבותי של תקופתנו. אמירה נדושה היא שהאקלים הזה נובע במישרין ממרקס, פרויד ואיינשטיין. במאה לשונות ויותר משתמשים בשמו של הסופר היהודי פרנץ קפקא (ובדרך כלל בצורת תואר!) כדי לאפיין את הביורוקרטיה, את האנונימיות האפרורית, ואת הנוירוזות של המרקם החברתי. מספרם של היהודים, או היהודים במוצאם, בקרב המדענים הנודעים והמוזמנים לסטוקהולם גבוה כל-כך מכל נורמה סטטיסטית ומן השיעור הצפוי עד שהדבר מעורר מבוכה והתרוממות רוח. ארנולד שֶנבּרג חולל תחייה מהפכנית במוסיקה, קלוד לוי-שטראוס באנתרופולוגיה, לודוויג ויטגנשטיין בפילוסופיה, קנת אֶרו בתורת הכלכלה. ולאורו של הסופר מרסל פּרוּסט אנו יורדים במדרגות הלולייניות של עצמיותנו (דימוי שהגה היהודי למחצה מונטֵיין). כל רשימה שכזאת תהיה ארוכה עד אין סוף וחסרת תוחלת. "קשה עוד יותר לתאר באיזו מידה המודרניות כשהיא לעצמה, בייחוד בצורתה האמריקנית המופתית והשלטת, היא 'יהודית' מובהקת כל-כך". ושטיינר מציג דוגמאות: "בדימוי ציורי אפשר לומר שתקשורת ההמונים, ההומור, שלוחות העוצמה הכספיות והמסחריות של העסקים הבינלאומיים, המאיימים עתה לכפות אחידות על העולם כולו, הם מעין אנרגיות, אדוות אדירות של זעזוע מחשמל, שצמחו מתוך היהדות שזכתה באמנציפציה. ראיתי קהלי צופים מזרחיים מתפתלים מצחוק בסרט של ווּדי אלן, צופים שתפסו מיד את ההומור השחור [המבוּסס על אַבּסוּרד, על גרוטֶסקה או על מצבים בלתי רגילים – א"פ] שבו, האנטי-רטורי, היהודי כל-כך, אולי אפילו ה'תלמודי'. סופרמרקטים, פרי המצאתו של יהודי אחד בוושינגטון בימי מלחמת העולם השנייה, נפתחים כיום באלבניה. אבל אפילו הדברים האוניברסליים הללו, שהם כמעט לא-טבעיים בסביבתם של ניצולים, מאפיינים במובן-מה את פני השטח בלבד. "האם יכולות תרבויותינו הפגועות לוותר על אידיאל המשפחה היהודי? הלוא התרבויות האלה עצמן נגזרו מתוך אותה 'קירבה' יהודית מיוחדת במינה לא-לוהים ואף אימצו להן אותה, מתוך הערכים ה'משפחתיים' המזינים את הדו-שיח האינסופי של היהודים עם א-לוהיהם, ואפילו, כך אני חושד, על שפתיהם הדוממות של הכופרים בעיקר". הסופר היהודי-בריטי ארתור קסטלר ניסה להגדיר את היהודים ולא ידע כמה צדק באחת מאבחנותיו. לדברי קסטלר, "היהודים הם כמו שאר העמים, רק הרבה יותר מזה". |
|
||||
|
||||
אני ער להשפעתם של יהודים רבים על התרבות המערבית1. במידה ואדם רשאי להיות גאה במוצאו, אני די גאה על כך שאני בן לעם הזה ולא, נניח, הוני. יתר על כן, אני קורא לכל תלמידי הישבות העילויים לקחת דוגמא מאותם אנשים שהזכרת ורבים אחרים, ולזנוח את העיסוק האובססיבי בשאלות הביצים שלא נולדו בערב חג והחיטוט באף בשבת לטובת השכלה הכללית. ראה בעצמך לאילו הישגים יכלה האומה הקטנה הזאת להגיע אלמלא הקדישה חלקים גדולים כל-כך של האנרגיות שלה לפשפוש בגוילים ישנים ולקידוש הישן רק מפני שהוא ישן. מצד שני, במידה ואדם צריך להיות בוש במוצאו, אני בוש בכך שאני בן לעם שרדף את ישו ואת שפינוזה, שהסתגר בחומות קסנופוביות עם "שפוך חמתך", שפיתח תורות גזעניות על פיהן היהודים הם בדרגה אחת מעל שאר בני האדם, שרואה בהצלחת חלק מבניו הוכחה לאיזה חסד אלוהי כללי, "ניצוץ" של קדושה או עדות ל"אתה בחרתנו", עם שמתעסק בשאלות הנכבדות אם מותר לחלל שבת כדי להציל נפש של גוי, ושמעניק לקברים עתיקים קדושה שעולה על קדושת חיי אדם. כפי שכבר אמרתי, מה שמקומם אותי בדבריך הוא ההכללה על פיה כל מה שראוי בעולם מקורו ביהדות, הכללה שהיא הצד השני של מטבע האנטישמיות, ומוטעית באותה מידה. _______________ 1- כמה חבל ששייקספיר, ניוטון, קאנט דארווין ועוד כמה אלפי נוצרים לא היו יהודים, אחרת ה"הוכחה" שלך היתה עוד יותר מרשימה. |
|
||||
|
||||
ככלל, למרות שהעם היהודי מוכר בעולם בעיקר כמופקד על רעיונות והדרכות בתחום הדת והמוסר והפצתם, אין לו סיבה להתבייש מהישגיו גם בתחום תרבות החול. אבל מה שברצוני להדגיש, הוא שהיסטוריון הציוויליזציה ינהג בחוסר הגינות משוועת אם יעריך את תעצומותיו של השכל היהודי על בסיס תרומתו המדעית בלבד. וזאת משתי סיבות: א. לרוב חסרו לגאונות היהודית אותם תנאי סביבה הנחוצים לטיפוח המדע באופן ממוקד; ב. לאור העובדה שעד כה מעטים התחשבו בה, שעוצמת האינטלקט היהודי התבטאה במידה הגדולה ביותר בצמיחת ההלכה והתפתחותה (תחום שנישאר עד היום שטח בלתי מוכר מבחינתו של העולם הלא-יהודי, ובזמן המודרני מתחיל להיווצר מצב דומה, למרבה הצער, גם מבחינתו של היהודי עצמו). אני יכול לומר ללא כל היסוס שבשטח ההלכה (כאשר מונח 'הלכה' כולל בתוכו את כל מגוון הספרות התלמודית והרבנית העוסקת בחוק ובטקס היהודי, לכל סוגיהם והסתעפויותיהם המרובים), עשויים אנו להיתקל במעוף גאוני ובעוצמה אינטלקטואלית מופלאה, הן בכושר ניתוח והן בסינתזה, המראים שחלק מחכמי התלמוד ומחברי הספרות ההלכתית היו גאוני-שכל בסדר גודל של ארכימדס, אריסטו, אוקלידס, גליליאו, קפלר ואפילו ניוטון. כאשר אנו מנסים למדוד את כוחות האינטלקט היהודי באמצעות מפעלו בתחום הפילוסופיה והמדע, עלינו להקדיש תשומת-לב מספקת לכל האנרגיה והפעילות שאותן תיעל הראש היהודי לערוץ ההלכה. הטיפוח היסודי והנמרץ של מקצוע לימודי זה דרש וגבה מהיהודי מחיר כבד, וזה השפיע בהכרח על עבודתו והישגיו במקצועות אחרים, באיכות ובכמות. ההלכה התהוותה עד לכדי מדע בפני עצמו. חקירתה והתפתחותה מן הבחינה העיונית, וכן יישומה המעשי שהקיף את כל שלבי החיים הציבוריים והפרטיים, העסיקו את המוחות המעמיקים והמבריקים ביותר בעם היהודי במשך מאות בשנים. התורה במובנה הרחב, הפכה לנשמת חייו של העם היהודי, הכוח המשפיע העיקרי שעיצב את האופי הלאומי ויצק את דפוסי חייו, מחשבתו והשקפתו. הודות ללימוד התורה התמידי והנמרץ, ובהקשר זה כוונתי בעיקר (אך לא רק) להלכה והשפעתה על החיים היהודיים, לא רק שצלחו הנפש והרוח של היהדות את התקופות העצובות והחשוכות ביותר, אלא גם שמרו על מידה מרשימה של חיות, רעננות וגמישות עד עצם היום הזה. במובן מסוים, הברגסונים והאיינשטיינים שלנו הינם יורשיהם של מומחי ההלכה הגדולים שהפעילו את האינטלקט היהודי ללא הפסקה, בקצב ובעוצמה גבוהים, בארץ ישראל, בבבל, בספרד, בצרפת, בגרמניה, בפולין ובליטא. |
|
||||
|
||||
תוכל אולי לתת כמה דוגמאות להשגים האינטלקטואלים האדירים האלו ? משהו ברמה של גלילאו, קפלר, איינשטיין או ניוטון. |
|
||||
|
||||
"בירושלים, למשל, יש דרישה לסוכה מעץ, אולם מרבית הסוכות הן מודולריות, עשויות ברזל צבוע בתנור, בעלות רצועות לבוד, שהן פטנט רשום שלנו. אלו 4 רצועות שמחזקות את הסוכה ומכשירות אותה, לפי פסק הלכה של הרב עובדיה יוסף משנת 1982". |
|
||||
|
||||
אני מסכים בשמחה לטענתך שההלכה היהודית היא גוף-ידע מרשים בהיקפו וכולל שלל דוגמאות לפלפול חריף ותבונה רבה. זה עדיין משאיר מקום לכמה שאלות ותהיות בסיסיות: * למה ש"היסטוריון הציוויליזציה" ינסה בכלל להעריך דבר משונה כמו "השכל היהודי"? כמה אתה יודע על "השכל היווני", "השכל של בני המאיה" ו"השכל ההודי", ולמה אתה חושב שאלו נושאים מעניינים לדיון? * "גאוני-שכל בסדר גודל של ארכימדס, אריסטו, אוקלידס, גליליאו, קפלר ואפילו ניוטון": 1. תחרות מטופשת, 2. בעיני, "גאונות-שכל" היא גם לדעת לבחור את השאלות עליהן ראוי לשבור את הראש. * "ההלכה התהוותה עד לכדי מדע בפני עצמו". לא ולא. חוששני שאיננו מסכימים על התשובה לשאלה "מהו מדע". |
|
||||
|
||||
"העם היהודי מוכר בעולם בעיקר כמופקד על רעיונות והדרכות בתחום הדת והמוסר והפצתם" בהתחלה חשבתי שאתה טועה, מאחר והתפקיד הזה הסתיים כבר לפני 2000 שנה, אבל אז נזכרתי שאנחנו ממשיכים להוסיף ולהעלות רעיונות חדשים בתחום הזה. במיוחד רעיונות שמשלבים ביחד דת ומוסר כגון "מותר לגנוב זיתים מערבים מאחר וכל ישראל הובטחה לנו בתורה". |
|
||||
|
||||
כמי שמצוי בנבכי עולמה של ההלכה הפסוקה, לא שמעתי על פוסקי הלכה (רבנים אורתודוקסים) שהתירו גזילה לאור היום של זיתים בבעלות ערבית. ההפך הגמור: פסקי הלכה המגנים את המעשים (שיש בכלל מקום להטיל ספק במי שעשאם באמת) צצו למכביר כפטריות לאחר הגשם. מקורו של המשפט המצוטט כביכול על ידך בשפתו העילגת, מצוי בדמיונם הקודח ממטריקס של הברנז'ה העיתונאית היזראלית, צמאת הדם. כך שדי להסתה ולזריעת שנאה עצמית !!! |
|
||||
|
||||
לפני שיתפסו אותך במילה (זה יכול להיות מאד כואב), אין היתר הלכתי לגזילת זיתים גם שלא לאור היום. |
|
||||
|
||||
בעקבות תגובה 190150 ו http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-2201836,00.h... האם: א. הרב (הראשי לשעבר) מרדכי אליהו אינו פוסק הלכה? ב. הרב (הראשי לשעבר) מרדכי אליהו אינו רב אורתודוקסי? ג. לא שמעת על הרב מרדכי אליהו? ד. הרב מרדכי אליהו הוא עיתונאי יזראלי צמא דם? |
|
||||
|
||||
כשציטוטי הלכה מהעיתונות יכללו את כל השאלה, ואת כל התשובה, ניתן יהיה לדון בהם ברצינות. ובכל זאת מתוך הכתבה - אם נטעו לך עץ בגינה שלך, מותר לך להנות מהפירות בלי רשות הנוטע. אם הערבים שאינם בעלי הקרקע (כך משתמע מהפסק) נטעו זיתים, למדינה שהיא בעלת הקרקע מותר להנות מהזיתים. וכדי שאדם פרטי יוכל לעשות זאת, הוא מחוייב לברר עם הרב המקומי לגבי הקרקע הספציפית ממנה הוא רוצה למסוק זיתים. |
|
||||
|
||||
וזה מה שכתוב ב תגובה 190108 |
|
||||
|
||||
אני לא מתכוון להכנס לדיני מלכות1 (מותר להפקיע נכס לצורך סלילת כביש? ולהקמת מרפאה או קניון?). הגבתי בלי לראות את כל התמונה, לא בדקתי על מה אורי פז הגיב כשהוא כתב "גזילה לאור היום של זיתים בבעלות ערבית". 1 דינים הנוגעים למדינה. |
|
||||
|
||||
המדינה, אותה בעלת אדמות שהעניקה לעצמה את הבעלות, לא מוסקת ולא מונעת מסיק. מי שממנה את עצמו לשליח המדינה במקרה זה הם אנשים פרטיים שחוסים בצילם של פסקי הלכה כמו זה המצוטט בלי לדקדק בכל הדקויות1, ואבוי לעינים שכך רואות, גם מתמיכה הלכתית של מר ו. הצעיר, שניכרות בו השנים שהשקיע בפלפולי משניות. הרב המקומי יהיה הפוסק אם מותר לאותו אדם פרטי, בשובו ממסע הרס קטן בשוק של חברון, למסוק מעט זיתים בתור ש"צ המממש את זכויות המדינה, ושימות הפלשתינאי ברעב, מה הוא בכלל נוטע זיתים על האדמה הקדושה שהובטחה לאבותינו, ונושם את האויר ששייך בזכות אבות רק לעם הנבחר2. על כגון זה אמרה ניצה שהיא נפעמת מהיותה נוטלת חלק פעיל בחזון הנביאים, ואם לא יצאה בת קול מהשמיים וצחקה צחוק מר שנשמע מקצה הארץ המובטחת3 ועד קציה, הרי לכם הוכחה ניצחת שאין אלוהים. תתבייש. _____________ 1- כן, אני יודע. 2- ובארמית: נב-חרא. 3- ובארמית: מוב-תחת. |
|
||||
|
||||
למיטב הבנתי בסמכות הרב המקומי לקבוע האם הקרקע עליה נמצא אותו עץ זית, שייכת לאדם הפרטי המעוניין למסוק או לא. (ולמה לפנות אל הרב המקומי? אולי לקבוע שייכות קרקע ליישוב ואז למי יש סמכויות מסיקה?) אגב, מי שממנה עצמו לשליח המדינה לצורך מסיק, עלול להגיע אלי או אליך לצורך גביית מס הכנסה. |
|
||||
|
||||
נה, אם הוא יגיע אלי זה לא יהיה בשביל לגבות מסים אלא כדי לברר אם תמיכתי בהסכמי אוסלו היתה חד-משמעית מספיק כדי לתלות אותי, או שאפשר להסתפק בחינוכי מחדש ע"י החבר'ה של הרב אבינר (אני מניח שאעדיף את האפשרות הראשונה, אבל לא נראה לי שמישהו ישאל אותי). אני לא יודע מה הסמכות של הרב המקומי, ועל איזו סמכות בדיוק אתה מדבר (מוסרית? הלכתית? פורמלית?). אני יודע שבשם התורה נעשים מעשים שגורמים לי רצון להתכחש לכל קשר ביני לבין המורשת התרבותית שלי. רציתי לצטט כאן משהו שמתחיל ב"לא תישא", אבל מנוֹע החיפוש של סנונית הצטרף לאות סולידריות לזה של האייל, כך שאני מנוּע. |
|
||||
|
||||
אתה מנוע חיפוש! |
|
||||
|
||||
חתיכת עכבישית שכמוך. |
|
||||
|
||||
בכל מקרה שאני מדבר על סמכות של רב אני מדבר על סמכות הלכתית, למעט מקרים בהם ההתיחסות אל הרב היא כאל אחד האדם והאיזכור 'רב' נועד רק להגיד מיהו, ואז יש לו סמכויות נוספות, כמו הסמכויות שלי יש, בעצם אין לו סמכויות כמו שלי אין. חוצמזה - למה שאני לא אשא? איך אני אגיע הביתה? |
|
||||
|
||||
מה שהיה טוב לאבותינו במדבר כבר לא מספיק טוב בשבילך? אכן, נוסע ופוחת הדור. |
|
||||
|
||||
וכמה זמן לקח להם להגיע? |
|
||||
|
||||
אין לי מושג. המנוע של סנונית עדיין לא פעיל. |
|
||||
|
||||
עדיין לא ראיתי כאן תגובה של אורי פז ללינק שנתת על דיני הנידה. עוד כשהייתי בסדיר, שרת איתי איש דתי, התווכחנו על המופרכות וחוסר האנושיות שבדינים הללו. |
|
||||
|
||||
"המופרכות" ו"חוסר האנושיות" שבדיני ישראל... יש לך הרבה כבוד לרעיונות אחרים, בפרט אם מעולם לא הקדשת להם ניסיון של לימוד רציני ואינטנסיבי של המקורות, כפי שנניח היית עושה טרם ההתיימרות לחוות דעה על תיאוריה מדעית מזערית. יש לך מושג כמה עבריינים חילונים פגשתי בין כותלי בתי הסוהר במפגשיי איתם שם?! אז מה, שנחליט מדבריהם בהכללה גורפת על "המופרכות" ו"חוסר האנושיות" שבחילוניות?! מניסיוני באייל, הבורות המינית של איילים חילונים בהקשר הדתי, מצליחה להקפיץ כאן אפילו כמה מחברי מערכת האייל שהם חילונים שפויים. יצר הרע המיני התאוו מצליח להעבירם על דעתם הקלה. |
|
||||
|
||||
מי דיבר על דיני ישראל? זה כמו להאשים את כל הישוב שלי בשקרנות בגלל שאחד שיקר. דיברתי על דיני נידה אז על תענה לי בשם כל דיני ישראל. |
|
||||
|
||||
דיני נידה הם חלק בלתי נפרד מדיני ישראל. דבריי תקפים במאת האחוזים גם ביחס לדברי הבלע (סליחה שאין באמתחתי כל הגדרה קולעת אחרת) על דיני הנידה. |
|
||||
|
||||
קשה לי להאמין שיש באמתחתך כל הגדרה לא-מתלהמת לדבר שאינך מסכים איתו. ולעניין: אשמח לראות כיצד אתה מצליח להגן על חוק שמונע אינטימיות בין אוהבים למשך כמעט חצי מחייהם (כל עוד בת-הזוג אינה הרה, כמובן). |
|
||||
|
||||
מהיכרותי איתך באייל, המשפט הראשון שלך נכון לגביך באותה המידה, אם לא יותר. ולעניין: האם זהו החוק ההלכתי שמונע אינטימיות או שההיגיינה האנושית הטבעית של האישה מתבקשת מאליה להימנעות ממגע מיני שוטף?! כמה קל למי שלא יודע לרקוד להאשים את עקמימות הריצפה... |
|
||||
|
||||
ההיגיינה האנושית הטבעית של האישה אינה דורשת הימנעות כזו כלל ועיקר. |
|
||||
|
||||
הבה וניתן את זכות הדיבור לנשים שבקהל איצטדיון האייל. |
|
||||
|
||||
בטח, כמו שגם אני נמנה עליהן... |
|
||||
|
||||
מעניין. זו פעם ראשונה שאתה מודה כאן שאתה אישה. |
|
||||
|
||||
מעניין אם זו הפעם הראשונה והאחרונה שאת/ה לא מבין/ה סרקאזם וציניות. עיקרו של דבר בטוקבקים: האיש מזדהה בתור אישה והאישה בתור גבר. כך שאין כל סיבה להאמין לאלמונים בדבר הצהרתם על מינם המציאותי. קל וחומר אם "עדותם העצמית" קשורה עניינית, ומטה את הכף לזכותם. |
|
||||
|
||||
ובכן, איך אתה מצפה שימלאו אחר הרעיון המשובח "הבה וניתן את זכות הדיבור לנשים שבקהל איצטדיון האייל"? יכולת פשוט לכתוב "הבה וניתן את זכות הדיבור לאלה שחושבים כמוני". |
|
||||
|
||||
יש נשים (וגברים) שנגעלים מקיום יחסי מין בעת המחזור החודשי, ויש נשים (וגברים) שדווקא חשיות דחף מיני מוגבר בתקופת המחזור החודשי. מישהי (מהקבוצה השנייה) פעם אמרה לי בנוגע לזה ש''טרקטור טוב חורש גם בבוץ''. בכל מקרה, בל נשכח שיהדות לא אוסרת לקיים יחסים רק בתקופת המחזור, אלא דורשת לספור ''שבעה נקיים''. אני מניח שנוכל לפחות להסכים שאין בעיית הגיינה באותם שבעה ימים. כשנסכים על זה נוכל גם להמשיך ולדון בשאלת ההבדל בין מחזור חודשי לדם הבתולים, אבל סביר להניח שאני אפרוש מהדיון קודם לכן מחוסר עניין אמיתי בדיונים מסוג זה, שבהם מנסים ''להוכיח'' עדיפות לאורח חיים אחד על משנהו. |
|
||||
|
||||
זה לא היה פעם חמישה? |
|
||||
|
||||
אם הבנתי נכון, גיחכו כאן בעיקר על עצם ההימנעות ממגע מיני בתקופת המחזור הנשית כימי נידה. לא יודע אם ''טרקטור טוב חורש גם בבוץ'', אבל ברור לי שהתפוקה היצרנית של חרישה כזאת שואפת לאפס. ומכאן שיש לתת לרחם האישה את הזמן הטבעי הראוי לשם מנוחה והכנה ראויה לשמה לקליטה ולצמיחה פוריים. אינך מאיים עלי כאשר אתה פורש מהדיון, בוודאי לא כאשר אתה רק מתיימר לא אחת לנסות ''להוכיח'' עדיפות לאורח חיים אחד על משנהו. |
|
||||
|
||||
לא הצלחתי להבין, אם כך, מה רע ביחסי מין עם קונדום באותו הזמן. גם לא מטרידים את הרחם, גם שומרים על נקיון יחסי, וכולם שמחים. (אני לא מאלו שמוטרדים משפיכת זרע לשווא - עשיתי את זה כל כך הרבה עוד לפני שידעתי שזה אסור, שמקומי בגיהנום כבר מובטח). |
|
||||
|
||||
יופי, ואין כל התחשבות במה שגורמים למין השני המדמם באותה שעה. אוך, איפה כל זועקי הפמיניזם הצבועים כשצריכים אותם?! אין אדם שמקומו מובטח בגיהינום או בגן עדן. ועד יום מותו בידו של כל אדם לתקן ולשנות לטובה. |
|
||||
|
||||
לא גורמים למין השני שום דבר. למי שסובלת כאבים - אורגזמה בזמן המחזור מפחיתה אותם (בנות, נסו ותיהנו!). הדבר מופיע גם בספרי לימוד. רופא שלימד בבי"ס לאחיות באחד מבתי החולים הגדולים בארץ סיפר בתכנית רדיו, לפני שנים, כי אמר את הדבר לתלמידותיו. אחרי כמה ימים ביקשה המנהלת שלא "יגלה" דברים כאלה גם אם הם ידועים ומוכחים, היות והדבר מביא תלונות מצד ההורים הדתיים. מצד שני, אני ממליצה לקחת בחשבון גם איזשהו אחוז סיכוי לאפשרות שהבאתי בתגובה 369419, המעלה השערה בזכות צמצום יחסי של הפעילות המינית לאורך החיים, באמצעות שמירה על החוק הדתי. מה לעשות, העולם הזה איננו עולם של שחור ולבן, ואין דבר - במקרה זה חיי המין - שכולו רע מוחלט או טוב מוחלט. אולי הרופאים שבקהל יכולים להגיב? |
|
||||
|
||||
בוא נעזוב רגע את יחסי המין. הקטע הלא אנושי הוא הפיכת האשה לטמאה לסתם נשיקה. |
|
||||
|
||||
כי סתם נשיקה עלולה להוליד הזדווגות, להביא למגע מיני שוטף. הכול מתחיל מסתם נשיקה, לא ידעת? זכותה של ההלכה היהודית השפויה להחמיר במה שנראה לה לנכון מבחינת הטבע האנושי. |
|
||||
|
||||
גם סתם מבט, עלול להביא למגע מיני שוטף. אסור להביט! גם סתם מחשבה, עלולה להביא למגע מיני שוטף. אסור לחשוב! ... ...אסור לנשום! אם יש סיבה להמנע ממגע מיני שוטף, נמנעים ממגע מיני שוטף. פשוט. |
|
||||
|
||||
אף פעם לא שמעת על המשחק המקדים, שהמגע הוא ראשיתו? |
|
||||
|
||||
כן, אבל לעתים קרובות נשיקה היא לא חלק מהמשחק המקדים וגם אין ממש סיכוי שתהיה (למשל, אם היא נעשית ברחוב). |
|
||||
|
||||
תלוי מי. תלוי איפה. אני נתקלתי בחוברת הדרכה אחת לבחורי ישיבה העומדים להנשא, ושם סבורים שמשחק מקדים = ב' פעמים נישוק, פעם לפני תחילת המשגל ופעם באמצעו. וד' פעמים לכלה סוררת. ואת כל זה צריך החתן לעשות באון. שלא לדבר שלאחר האקט עליו לצוות על הכלה להביא לפניו איזה תבשיל שישיב רוחו, ולספר את שבחו בפניו. |
|
||||
|
||||
איפה המוסד הקרוב לחזרה בתשובה? |
|
||||
|
||||
תבשיל אפשר להזמין גם במסעדה, ותמורת כמה גרושים המלצר יאמר לך בפניך את כל השבחים שרק תרצה (תמורת דולרים הוא יעשה הרבה יותר). בסיכום הכללי, כשלוקחים בחשבון את שאר ההוצאות - זה יוצא הרבה יותר זול מאשר להתחתן. |
|
||||
|
||||
ועם המלצר לא צריך לחיות כל הזמן. אין ספק שיש לכך יתרונות. ___ נועה ו מתחתנת עוד 5 ימים. ועם כל זה שאין לה ספקות לגבי הבחור, יש לה כל מיני ספקות לגבי ה"למה לעזאזל כל הטררם הזה במקום לנסוע לקפריסין וזהו"/לחכות לקיץ ולעשות קומזיץ לחברים + חופה אם מישהו היה אומר לי לפני שנתיים שאני אתמוך בנישואין אזרחיים הייתי צוחקת לו בפרצוף. בעצם הייתי צוחקת לו גם אם הוא היה אומר לי ש*אני* עומדת להתחתן. בעצם אמרו לי, ואני צחקתי. |
|
||||
|
||||
אני חוזרת על ה"מזל טוב"! |
|
||||
|
||||
תודה! |
|
||||
|
||||
לא יעזור לך. בתור חילוני לשעבר סביר להניח שישדכו לך חוזרת בתשובה. וככזו, יש סיכוי סביר שלא תהיה הראשון שלה. |
|
||||
|
||||
ראשון או לא, השוטה רוצה את החלק של ''לאחר האקט עליו לצוות על הכלה להביא לפניו איזה תבשיל שישיב רוחו, ולספר את שבחו בפניו.'' |
|
||||
|
||||
האמת היא שעל החלק של השבחים אני מוותר. |
|
||||
|
||||
באיזה חלק אתה חפץ? |
|
||||
|
||||
אוי ואבוי, עד כדי כך? כמה זמן כבר לא אכלת? יהודים רחמנים! יהודיות רחמניות! |
|
||||
|
||||
היי, שלי נעלייך מעל רגלייך! את מדברת אל הרשכ"ג, נין ונכד לגולם מפראג, כן? |
|
||||
|
||||
לא לשכוח כמה פליקים עדינים על הברכיים, שהכלה לא תסיח דעתה מקדושת המצווה. (למקרה שהאייל הדתי-חרדי יטען שזה לא נכון ושהכל קונספירציה של חילונים, תקשורת, רפורמים, רב"י, שכ"ג: לא יעזור, ראיתי חלק מההנחיות האלה בדיוק באותו ניסוח לפני כמה שנים, עוד לפני שגלשתי ברשת) |
|
||||
|
||||
עוד בולשיט מהבולשיטים של עוכרי ישראל. לא היה ולא נברא ואפילו משל לא היה. לאגודת ישראל לא נותר אלא לעסוק בכך... ממש הצחקתני. לפחות שלהומור יהיה בסיס מבוסס. וכך אפשר להמשיך ממילה למונח ואידך זיל גמור - בולשיט. |
|
||||
|
||||
בּוּלְשִׁיט [מז] [ז'] שטוּיות (עגה מֵאנגלית) - מילון ספיר. במקרה זה, הלא מדובר בשטויות במיץ עגבניות. איפה נכתב במקורות? "הבל הבלים אמר קהלת", ועוד. |
|
||||
|
||||
באמת נשמע כמו רעיון נחמד לתרגם את התנ"ך לעברית בת זמננו (אולי בשביל שמעון פרס?) |
|
||||
|
||||
תאמין או לא, אבל אני לא אתפלא אם יום בהיר אחד אתקל בחנויות הספרים בתרגום העברי המודרני לתנ"ך. אולי לא כ"כ בשביל שמעון פרס, כי האיש הלא מעדיף לקרוא תנ"ך בצרפתית או בסתם לועזית. והאמת היא שהעברית המודרנית - המאונגלזת - דוהרת במדרון החלקלק להיותה עוד שפה לועזית, נטולת הקשר לשפת הקודש המקראית המיתולוגית. די לעלעל ב"מילון הסלנג" החדש של רוביק רוזנטל. בהקשר זה, נזכרתי בדבריו הנבואיים של גרשום שולם במכתב לפרנץ רוזנצווייג. ----------------- ולמי שנקלע לכאן בטעות כי גיגלו אותו, נבהיר את ההקשר לדבריו של מר פרס, חתן פרס נובל לשלום באיזורנו, "מזרח תיכון חדש": |
|
||||
|
||||
אין לי חיבה מיוחדת לשמעון פרס ואפשר לומר עליו הרבה ביקורת, אבל על תעשו ממנו אנלפבת. הוא אדם מאד אינטליגנטי ואף משכיל. מה שאתם מראים כאן זה את החלקלקות הצבועה שלו. הוא מנסה להראות מהחברה'. לא מבין שפת תנ''ך ואוהב את שירי חיים משה. |
|
||||
|
||||
אף אחד לא מזלזל בשמעון פרס האדם. כאדם הוא יכול להיות ובסביבתו מוסרים שאכן כזה, אינטליגנטי ואף משכיל. הביקורת היתה ועודנה על דבריו בנוגע להעדפת קריאת התנ"ך בלועזית מאשר בעברית. ובנקודה זו, יתרה על מה שכבר אמרתי באתר שלי, כתבה לי המשוררת מאיה בז'ארנו כך (בתמצות שלי): לקרוא את התנ"ך בצרפתית או אנגלית ולהעדיפה על פני שפת המקור, שזהו חסד ומתנה שלא ניתנו לכל אחד, מעיד על נפש עבשה ועל רוח זרה ומוזרה. וגם אם נאמר שיש משהו מעניין ומעשיר מבחינה לשונית לקרוא תנ"ך בשפה אחרת, זה רק כדי לחזור למקור ולהבין בו פנים נוספות. בדומה לנסיעת תיירות למקום רחוק, לארץ זרה. התיירות היא נקודת מבט נוספת על עצמנו, על המקור. ואילו פרס שכח את המקור, את השורש הממשי ונשאר תייר נצחי. היא כתבה יותר בחריפות ואני עדנתי את דבריה כאן. |
|
||||
|
||||
צר לי, אך בן אדם שמעיד על עצמו שהוא לא מבין את התנ"ך בעברית ונזקק לצרפתית, אף על פי שעלה לארץ בגיל צעיר, התחנך בארץ כשהחינוך עוד היה טוב, ומירב שנותיו דיבר עברית - אני מאמינה לו. ויש לי בעיה רצינית כשהוא מפריח אמירות כמו "אני לא מצליח להבין את התנ"ך בעברית, ולכן מעדיף לקרוא אותו בצרפתית", ו"לא צריך ללמוד הסטוריה". שלא לדבר על כך שיש לו נטיה להגיד את זה לתלמידים. רוצה להחשב אחד מהחבר'ה ועל כן מטומטם? יבושם לו. אבל גם מטומטם וגם לוזר? לא קצת מוגזם? מי יצביע לו עכשיו? יופי שהוא אוהב את חיים משה. חיים משה, להבדיל מפרס, כן מבין תנ"ך בשפת מקור. |
|
||||
|
||||
מתי פרס אמר שאיננו מבין תנ"ך בעברית והוא קורא אותו בצרפתית? האם אין כאן מה שקרוי בשפתנו המתחדשת "הסתלבטות" על פרס? האם את יכולה לתת לי לינק כדי שאראה לפחות את הדיווח העיתונאי? משום מה כל זה מעורר בי אי אמון שאכן פרס אמר את זה באופן הזה. ושוב, אינני מחסידי פרס וגם אף פעם לא הצבעתי בשבילו. |
|
||||
|
||||
תנ"ך באנגלית, סליחה, לא צרפתית, והמקור הוא גל"צ. לאורי פז יש מאמר מעניין בעניין, כאן: "לא צריך ללמוד היסטוריה" מכאן: |
|
||||
|
||||
לא סתם נתתי את הדוגמה של חיים משה. שמעון פרס הוא דוגמה לפוליטיקאי חלקלק ושאינו מתבייש לשקר כדי להתרפס ולמצוא חן. הוא קורא את התנ''ך גם בעברית. אם היה מופיע בפני ציבור דתי- פיו היה שופע אימרות תנ''ך וציטוטים מהמישנה. |
|
||||
|
||||
נו, עוד נקודה לרעתו. כמה מצביעים שווה אי היכולת, כביכול, לקרוא תנ"ך? |
|
||||
|
||||
במהלך השנים הפכה מחשבתו המפותלת לקשר גורדי. אינני מתכוון שצריך לחתוך אותו בחרב אלא שרק פרישה עכשיו תפטור אותנו מעונשו. |
|
||||
|
||||
אבל אם הוא יפרוש חוששתני שלא יישאר לנו שר שקורא את התנ"ך בצרפתית. לא חבל? |
|
||||
|
||||
הרשה לי להרגיע אותך; פרס אינו קורא את התנ"ך בצרפתית. אני מניח שהוא גם אינו קורא תנ"ך בעברית. |
|
||||
|
||||
אני דווקא מאמינה לו שהוא עושה זאת. אני חושדת שהוא מעדיף את הצרפתית כי הוא יכול לכתוב עליה למתרגם שוראקי, כדרכו ביחס לסופרים החיים בימינו. הקריאה בעברית לא יכולה להוסיף אף אחד לחוג המכותבים שלו... |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |