בתשובה לערן בילינסקי, 16/10/02 19:53
ככה יותר טוב? 99279
אז זה אתה האלמוני ממקודם?

הסברתי לך בצורה ברורה ופשוטה למה לא תוכל אף פעם לדעת מה זה טבע האדם. טבע האדם זה לא רק מעשי הגוף כי עליו שולטת וממונה נשמה שאי אפשר לחקור אותה. את המדע והאבןלוציה אתה עושה עם הגוף והשכל שלך אבל הגוף שלך לא יכול בכלל להתחיל לתפוס את מהות הטבע של האדם כי זאת הנשמה האלוקית שאין לך שום כלי לבדוק אותו. לכן כתוב "ודבקת בו" והדבק בין הגוף לשי"ת זאת הנשמה. לחיות אין "טבע" אלא רק "טבעיות" וזאת משום שהן לא נחנו בנשמה יתרה.
ככה יותר טוב? 99293
זה דווקא לא אני. סתם ראיתי את התגובה והחלטתי לענות.

הטענה שלך היא שעל ה"חומר" שולטת "רוח" שלעולם לא נוכל להבין. זו טענה פשוטה, אבל היא מצריכה שאני אקבל את ההנחה שלך - שאכן ישנו דבר כזה שאינו חומר - נשמה - ששולט על הגוף החומרי. כיצד תשכנעי אותי כי אכן כך? את מסתמכת על דבר, שלטענתך, אינו בר הבנה, כלומר הוא עניין אמוני (כמו שכתבת: "שאין לך שום כלי לבדוק אותו"). אם כך, אני בוחר להאמין במשהו אחר - אין רוח, הכל חומר, וטוען שגם לך אין שום כלי לבדוק את האמונה שלי. מדוע אמונתך טובה משלי?
ניחוש לתשובה אפשרית 99354
האם התגובה שתקבל היא ומה קורה אחרי המוות .
או מה ההבדל בין אדם שחיי לבין אותו אדם שתי שניות אחר כך? עדיין הגוף שלו פועל בצורה מלאה (+-) איפה בדיוק ההבדל?
ניחוש לתשובה אפשרית 99397
אמ... ההבדל הוא בהפסקת הפעילות המוחית?
ניחוש לתשובה אפשרית 99649
אם כך שוב תשובה אפשרית: מה קורה אם צמחים? (וכמובן שהכוונה אינה לאילו המוצאים שורשים) הרי ידוע כבר על מקרים שבהם צמחים חזרו לחיים, לאחר שהפעילות המוחית שלהם ירדה לאפס.
האם ניתן לחזור מהמוות?
ניחוש לתשובה אפשרית 99650
אצל מי שבמצב ''צמח'' לא נפסקה הפעילות המוחית. זה פשוט לא נכון.
ניחוש לתשובה אפשרית 99651
טוב שאני לא ביולוג.
האם אם כך יתכן הפסקה שך פעילות מוחית ולאחר מכן חזרה שלה?
ניחוש לתשובה אפשרית 99655
כן, תיתכן. זה קרה פעם אחת בהיסטוריה האנושית ליהודי חביב בשם ישו.
ניחוש לתשובה אפשרית 99689
אלב"כ‏1. למיטב הבנתי, מה שנקרא "הפסקת פעילות מוחית" אינו "הפסקת פעילות כימית במוח". כלומר, כנראה שיש כמה שלבים "הפיכים" מ"הפסקת פעילות מוחית" של מצב "צמח" לבין המצב הבלתי הפיך לגמרי של מוות, עת המוח נהרס מעבר ליכולת חיים. אבל הביו-כימאים שבקהל מוזמנים לפרט יותר או להסביר למה אני מדבר שטויות.

1 אני לא ביו-כימאי
ככה יותר טוב? 99656
ראה איך אתה קובע כל מני קביעות ומצפה ממני שאני אסכים להם. ממה החלטת שנשמה היא רוח (לא עשוי מחומר)? שאלו רבי אחד את אותה שאלה והוא ענה - שים את היד שלך במים קפואים של הנהר. אחרי כמה דקות לא תוכל להרגיש כלום. אבל אתה לא יכול להגיד שבגלל שאתה לא מרגיש אז המים לא קימים או המים לא קרים. מה שקרה זה שהיד שלך איבדה תחושה. העצבים שלך לא עובדים או אולי הם עובדים אבל לא מסוגלים להרגיש את המים הקרים.

עוד דבר אחד. אתה מתנגד לזה שאמרתי "שאין לך שום כלי לבדוק אותו" ומצד שני אומר שאתה "בוחר להאמין במשהו אחר". אתה יכול לבדוק ולהאמין רק באמצעות אותו הדבר וזה הגוף שלך. אבל כמו שראית הגוף שלך לא יכול להרגיש מים קפואים. מסקנה שאתה לא יכול לסמוך על המחשבה המדעית שלך כי יש דברים שהיא לא מסוגלת לדעת. מגבלות החומר שהוא נחות, מהבריאה.

"מדוע אמונתך טובה משלי?" למה אתה רוצה לעשות תחרות? זה שיש דברים שלא תוכל לדעת כבר הוכחתי לך. הנשמה שלך מתחברת לגוף. הגוף נותן לנשמה את החושים וההרגשות והנשמה נותנת לגוף את הידיעה השכלית שלא תלויה הדבר כמו שכתוב ששערי החכמה הם למעלה.

ולמתחכם רועי אין לי מה להגיד כרגע.
זוג שאלות הבהרה 99660
א. אם את מסכימה שנשמה היא חומר, מה ההבדל בינה לבין מודעות או מודעות עצמית, והאם היא מבוטאת בלבדית בגוף האדם?

ב. קראתי שוב את תגובותיך בדיון, ולא הבנתי כיצד הוכחת שישנם דברים שאי אפשר לדעת. תוכלי לפרט שנית בברור?
זוג שאלות הבהרה 99667
לא ברור לי למה אתה מתכוון שאתה כותב מודעות. אם אתה חושב על זה שאתה יודע מי אתה אז יש כאן בעיה של סרח עודף. אתה יודע מי אתה זה חזרה על אותו הדבר כי אתה יודע. מי אתה - זה כשהנשמה משתקפת באור האלוקי (כמו ראי) ואז היא והגוף המחובר יוצרים אחדות.

אני לא הסכמתי שהנשמה עשויה מחומר. מה זה חומר אם לא הנצוץ האלוקי? הכוונה שלך היא כנראה לזה שאתה יכול לגעת בלב או ביד או ברגל או בעין אבל לא בנשמה. אז זה אומר שהנשמה היא רוח? היא הרוחניות, זה נכון, אבל אין שום מושג ממה היא עשויה. אולי היא בכלל לא עשויה מכלום?

מה זה, יש פה כל מני מציקים קטנים בכרמים שאוהבים להתחכם או סתם לרדת על מי שהדעה שלה לא מתאימה להם? איזה אופי יש לבן אדם שמעיז לקרוא לעצמו בפרהסיה טיפש? עבירה גדולה זה הלבנת פנים ואני לא רוצה לחטוא ולהחטיא.
את מדברת עלי? 99670
אני אין לי אופי במיל, אבל המציקים הקטנים האחרים עלולים, חלילה, למצוא שהלבנת את פניהם ברבים, ויוצא שהביאוך לדבר עברה, לא עלינו, וחבל.
זוג שאלות הבהרה 99684
א. מודעות זה הדבר הזה שאני מרגיש, ה'אני' הזה שיושב לי מאחורי העיניים, ולמען האמת, גם לי העסק לא ברור עד הסוף (ומעטים העסקים שכן).

אני כן יודע שאני קיים (זו לא הרגשה שניתן לטעות בה), ואני כן יודע שאני תופש דברים בחושים שלי. את הדברים האלה אני מסמן 'חומר'. עכשיו, אין לי עדויות לשום דבר שהוא לא חומר (זאת פר הגדרה, הרי עדויות מגיעות מהחושים), כך שהמקום היחיד בו נותר לי לחפש משהו שהוא אינו חומר, הוא בתפישה שלי.

אבל, אם להניח לרגע שמה שאני רואה אצל אנשים אחרים קיים גם אצלי, אז ככל הנראה יש לי מוח (ולא, אני לא מתכוון לבדוק או לנסות להוכיח את הדבר). עוד נראה, שהמוח, ומערכת העצבים ככלל, הם הדברים שאחראיים אצל בעלי החיים (אותם את מקבלת שאנו יכולים להסביר במונחי 'חומר' בלבד) לעיבוד הנתונים שהם מקבלים מהסביבה, ולבקרה על הפונקציות הפנימיות והחיצוניות של בעלי החיים.

עכשיו, מאחר ואת מקבלת את האבולוציה, ומאחר ויש עדויות חזקות למדי שגם בני האדם (כמו החיות) הם תוצר של תהליך זה, אז אני יכול להסביר את התופעות היחודיות לבני אדם - שפה ומודעות עצמית (או במילים אחרות, אם לקשר לפסקה השנייה - את התפישה שלי), בעזרת ייחוסם לאבר הייחודי לבני אדם - המוח הקדמי המפותח.

כך שגם בתפישה נראה שאני לא אמצא דבר מה לא חומרי. אבל רגע, אולי הטעות הבסיסית שלי היא בכלל שאני מניח שהרוח, או הנשמה צריכה להיות ב*מקום* מסויים, לא? אולי. אבל הנקודה היא שאני לא צריך שום דבר גדול, מורכב ובלתי מוסבר כמו "נשמה" או "ניצוץ אלוהי" כדי להסביר את היקום ואת הקיום, ולהניח את קיומם מוסיף לי המון בעיות בתפיסת העולם.

ב. תסלחי לי אם אני אציק לך שוב בקשר להוכחה שישנם דברים עליהם לא ניתן לדעת דבר. הסיבה שאני ממשיך להציק לך, היא שנראה לי שלא תיתכן הוכחה שכזו, ושהיא מביסה את עצמה. הרי אם ישנם דברים עליהם לא ניתן לדעת דבר, כבר אנו יודעים עליהם משהו - שלא ניתן לדעת עליהם דבר. לכן לדעתי למשפט כזה אין משמעות (לפחות לא אחת שאני יכול להבין, ואשמח אם תסבירי).

באשר לשוטה הכפר הגלובלי - אם הוא מציק לך, את יכולה להתעלם מהודעותיו. בואי רק נאמר שהוא אדם עם פחות סבלנות.
זוג שאלות הבהרה 99690
ב. מה עם "דברים שלא ניתן לדעת עליהם כלום מלבד זאת שלא ניתן לדעת עליהם כלום"? את הטענה אני יכול להבין, אבל אני מצטרף לתהייתך איך אפשר להוכיח שהם קיימים (נראה שכדי *להוכיח* טענה כזו צריך לדעת עליהם משהו נוסף).

באשר לש.ה. הגלובלי, יתכן שיש לו המון סבלנות והוא חוסך אותה לדיונים אחרים.
חברים, חברים 99738
סבלנות היא שמי האמצעי, אלא ש"שוטה הכפר סבלנות הגלובלי" נראה לי ניק קצת ארוך מדי.

מה שאתם מזהים כחוסר סבלנות אינו אלא תגובה אלרגית (אני לא אגיד מה האנטיגן שמעורר אותה כדי לא להלבין פנים של אף אחד, די לי בכך שאני מלבין כספים), ביוכימית לגמרי, ולא קשורה לתודעה ו/או לניצוץ האלוהי.

אבל הנה אני לוקח לי אנטי-היסטמין קטן ומניח אתכם ואת טובה לנפשותיכם - בתקווה שתצליחו לגלות מַהן.
חברים, חברים 99745
אתה לא עקבי.
בעבר הוכח כבר ששם משפחתך הוא "הכפר הגלובלי", ולפיכך יש לומר "שוטה סבלנות הכפר הגלובלי".

תגובה 77341
חברים, חברים 99755
אתה דורש משוטה שיהיה עקבי? הצעד הבא הוא בטח שתצפה ממני לא לדבר שטויות או להבין את רזי הקונספירציה השב"כית.

יש כמה צ'ופרים שבאים עם הניק שלי.
יש לי פטיש לשוטה הכפר! 99761
אה, אתה 99791
תגיד, בכמה אתה מוכר את 205 זוגות הנעליים ההן?
שוטה ס. הכפר הגלובלי? 99806
אתה קרוב של יעקב ס. פופק?

(הס. הועברה למקומה הראוי (לפני ולא אחרי "הכפר"), עפ"י תיקונו של לבשן).
זוג שאלות הבהרה 103626
לא. אתה נורא שבוי במדעיות וזה גורם לך לחשוב בצורה מסוימת ולחסום אופציות אחרות שמסבירות בצורה יפה וברורה את כל הדברים בלי שום חורים, כמו שיש באוולוציה. זה לא אומר שאני חושבת שביולוגיה וגנטיקה זה שטויות אבל הכל מוסבר יפה (לא שאני יודעת אבל יש מספיק שיודעים).

אני לא מנסה להחזיר בתשובה או משהו, כמו שרועי כל הזמן חושב אבל המודעות שאתה לא יודע מה היא היא הרגש שהנשמה גורמת לגוף כשהנשמה משתוקקת או נזכרת או מתחברת אל הכל יכול. אם אתה לא רוצה להשתמש באלוקים כי אתה לא מאמין זה גם בסדר, אבל תחשוב על זה שכל דבר יש ראשית אבל לחשוב שכאילו גם לקב"ה יש ראשית יגרום לנו להשתגע כי נחזור על עצמינו עד אין סוף. אז איך אפשר לפתור את הבעיה שלכל דבר יש התחלה אבל לקב"ה אין ראשית? כי כמו שכתבתי שאם אין לו ראשית אז אנחנו נכנסים לאין סוף אבל אם הקב"ה הוא הוא האין סוף הרי יש ראשית שהיא גם אין סוף באותו זמן.
זוג שאלות הבהרה 103673
אני משתדל שלא כל הזמן לחשוב, נהפוך הוא אני משתתדל לא לחשוב רוב הזמן, זה פשוט מגיע בצורה טיבעית.

לכל מקרה רובנו חושבים די הרבה וזה שלריבונו של עולם (היה או לא היה) אין התחלה והוא אין סוף זו מחשבה נחמדה אבל כל עוד אין לה ביסוס הרי שהיא מחשבה בלבד.

הרי בשום מקום לא ציין בתורה שהוא אין סוף למיטב ידיעתי, המקומות היחידים שבהם צוינו דברים מסוג זה הם בהם חכמים נשאלו על כך.

הסיבה העיקרית היא כי הספר נועד לעסוק באדם ובעיסוק שבן האדם והאל, ולא באל עצמו.

הדבר היחיד שאני מכיר שין לו התחלה או סוף הוא הזמן, גם אם המדע טוען בצורה זו או אחרת שהזמן השתנה לפני המפץ הגדול. (או בזמנו)

אגב מי אמר שניתן לפתור את הבעיה?
זוג שאלות הבהרה 103947
''לזמן אין התחלה ואין סוף'',
לפי מיטב ידיעתי,המדע טוען כי יש שינוי ב''קצב הזרימה'' של הזמן (קצב הזרימה הנוכחי מול הקצב בו היה היקום בראשיתו).
בנוסף,מימד הזמן(והמרחב) אינו קיים מחוץ לגבולות היקום,לכן,לפחות תאורטית ניתן לומר כי מה שמחוץ ליקום הוא מחוץ לגבולות הזמן,אז אולי ניתן לראות בכך ''סוף לתחום הזמן''.
שאלה של זמן 103970
אכן כך. למיטב הבנתי לזמן ישנה לפחות נקודת התחלה - רגע המפץ הגדול, שדבר לא קדם לו. עוד בעניין כאן תגובה 44869 וכאן תגובה 81373 .

אפופידס, הגירסא המתוקנת.
זוג שאלות הבהרה 105391
משהו יכול להיות אינסופי אך בעל גבולות. תיחום של דבר לא מעיד על סופיותו.
לילה לילה מסתכלת הלבנה‏1 105414
אם לדבר יש גבולות- איך הוא יכול להיות אינסופי? הרי הסוף שלו בגבול שלו, לא? כשאתה תוחם אותו, אתה לא קובע לו סוף איפושהו?

1סתם, בא לי לשיר, ואת גברת פלפלת כבר שרנו אתמול. או שלשום.
לילה לילה מסתכלת הלבנה‏1 105417
תחשבי על הקטע בציר המספרים בין 0 ל - 1. יש בו אינסוף מספרים ממשיים (בין כל שני מספרים קיים מספר שלישי וכן הלאה) אבל הוא מוגבל - בין 0 ל- 1.
לילה לילה מסתכלת הלבנה‏1 105507
לפי שיטה זו נוכל לומר כי מעולם לא הייתה נקודה בזמן בה העולם נוצר/נברא.
וואלה. תודה. 105586
לילה לילה מסתכלת הלבנה‏1 105483
לא, אתה לא בהכרח קובע לו סוף (אלא אם כן תרצי להכנס כאן לויכוח טרמינולוגי, ואז אני אזעיק לעזרתי את המהgeg, ראי הוזהרת).

לדוגמא: תארי לעצמך שאת חיה בתוך כדור שככל שמתקרבים לגבול שלו יחידת האורך מתקצרת, כלומר המרחב מתכווץ בכוון הרדיאלי החוצה, והגבול הוא בדיוק בשפת הכדור בו יחידת האורך מתאפסת. הכדור הזה תחום (בעל גבולות), אבל עבור יושביו הוא אינסופי כיון שלעולם לא יוכלו להגיע לסופו. את יכולה לראות הדגמה דו-ממדית למצב הזה בציור החביב של אשר:
(הרעיון המקורי הוא של פואנקרה, הייתי מביא לינק אבל הוא באנגלית :))

דוגמא יותר פשוטה - אבל מחייבת קצת יותר מחשבה על המילה "אינסופי":

יצורים דו-ממדיים שחיים על פני כדור נמצאים במרחב אינסופי אך תָחום. אינסופי במובן שהם יכולים לנוע בקו ישר עד קץ כל הדורות ולא יגיעו לשום "סוף". ההרחבה למרחב תלת-ממדי פחות אינטואיטיבית אבל פוטון שיוצא לשוט מפנס שאת מחזיקה בידך ישוב לאותה נקודה אחרי מספיק זמן אם יתמזל מזלו לא לפגוש שום חלקיק בדרך, משמע גם המרחב-זמן שלנו אינסופי (על הגבולות שלו באמת קשה לדבר, אבל המגבלות של זמן הקיום מאז המפץ הגדול ומהירות האור אומרות שהוא, אכן, תָחום).
Objection 105495
הכדור בדוגמא השניה קומפקטי, יש לו שטח סופי, והקוים הישרים עליו כן סופיים (ואורכם שווה לקוטר הכדור). אני חושד שזה המצב גם ביקום שלנו, ודוקא בגלל שהפוטון יפגע אחרי מספיק זמן באחורי הפנס, היקום שלנו סופי.
1 Overruled 105514
"אורכם שווה לקוטר הכדור"? פיי = 1?

במקורות שאני קראתי (אוף, זה היה מזמן ואם אצטרך לחזור ולפשפש בספרים ההם תולעי הנייר ממש לא תאהבנה אותך) קו ישר שאין לו "סוף", כלומר לעולם לא תגיע לקצהו, נקרא, אינסופי. אתה צודק בכך שבשלב זה או אחר תתחיל לדרוך על עקבותיך, וזה יהיה הזמן לצעוק "Woozle! Woozle" אבל לא "סוף! סוף!".

שאלה טרמינולוגית, כמדומני?
__________
1- נו, אני שוב נכנס איתך לשיח מתמטי, ואזני הקטופות כבר רועדות כאזני חזרזיר שצועק בקול רועד "עוּזְל! עוּזְל!"
1 Overruled 105700
1. פאי=1 הוא שיפור ביחס לקירוב הקודם שהצעתי (1/2i).
2. צודק - אורך הקו הישר שווה לפאי כפול קוטר הכדור. הנקודה שהתכוונתי להדגיש היא שקוים ישרים על הכדור הם ההיקפים של מעגלים שמרכזם הוא מרכז הכדור (נראה לי שרבים שכחו שזו ההגדרה).
3. זה מוזר לקרוא למעגל "אינסופי" רק בגלל שאפשר לחזור עליו שוב ושוב. הוא אמנם אינסופי (כי יש עליו אינסוף נקודות), אבל למעגל יש אורך סופי ולקו ישר אוקלידי אורך אינסופי.
Objection 105709
אולי עדיפה דוגמא אחרת?

מה עם שטח פנים אינסופי של צורה פרקטלית תלת-מימדית?
שטח פנים אינסופי ונפח סופי, לא? (או שאני מדבר שטויות...)

(לשם פישוט - אפשר היקף אינסופי של צורה פרקטלית דו מימדית, כאשר השטח הוא סופי).

מה ההיקף של KOCH (הצורה לא האיש) למשל? אם הייתי נקודה שנעה על ההיקף שלו במהירות קבועה, כמה זמן היה לוקח לי להשלים היקף? http://math.rice.edu/~lanius/images/koch5.gif (את הנתונים החסרים אפשר להמציא כמובן)
Objection 105710
אני לא בטוח שהבנתי מה אנחנו מחפשים (משהו אינסופי וחסום? זה לא קל מדי?).

לפתית השלג של קוך יש שטח סופי והיקף שגדל אקספוננציאלית לפי מספר צעדי הבניה. בגבול ההיקף אינסופי. המימד הפרקטלי של השפה הוא, אגב, log4/log3.
דבר דומה קורה בספוג של Sierpinski, שהוא דוגמא קלה לפרקטל תלת ממדי. יש לו נפח סופי, אבל שטח פנים אינסופי.
חשבתי שהספוג הוא של מנג'ר 105723
ורק המשולש הוא של סירפינסקי.
אגב, יש כל מיני משפטי צביעה בטופולוגיה שנורא קל להמחיש על משולש סירפינסקי.
חשבתי שהספוג הוא של מנג'ר 105725
למיטב ידיעתי, הספוג קרוי על-שם Sierpinski.
ראה http://splorg.org/people/tobin/projects/sierpinski .
לילה לילה מסתכלת הלבנה‏1 105589
אתה, אל תאיים עלי ב-GeG ותתן לי דוגמאות כאלה שאני צריכה לקרוא עשר פעמים כדי להבין :) (אבל הבנתי- נדמה לי- ותודה גם לך).
תמונה אחת... 105592
אבל הציור ההוא של אשר ממחיש את הרעיון בצורה ברורה לעין, לא?
שווה יותר מאלף GeGים? 105648
ממחיש, ממחיש. אבל קודם אני קוראת אותך, אח''כ מסתכלת בלינק.
זוג אינסופים 105477
האם כוונתך היא שניתן להתרחק מנקודה נתונה כרצוננו ועדיין להשאר במסגרת מרחב התחום בכל כיווניו או שכוונתך היא שגם במרחב תחום יתכנו אינסוף נקודות, כפי שהדגים ערן?
זוג אינסופים 105708
כונתי היתה בדיוק למה שהדגים ערן, אבל מאז (לאחר שקראתי את התגובות שהובילו אותי לכמה אתרים בנושא) יש לי כבר כמה קצרים חדשים, במח החלוד שלי, שאני צריך להתמודד איתם.

אתה יכול להסביר את -"שניתן להתרחק מנקודה נתונה כרצוננו ועדיין להשאר במסגרת מרחב התחום בכל כיווניו"?
זוג אינסופים 105764
פתית השלג של קוך שעוזי הזכיר עונה על הבעיה הזאת, לא? על ההיקף שלו אפשר לטייל כמה שרוצים בלי לחזור לנקודת ההתחלה.
זוג אינסופים 105770
הכל תלוי כמובן בשאלה איך מגדירים את המרחק. בדוגמא של התחום החסום שהמרחק בו מכל נקודה אל השפה הוא אינסופי, המרחב בעצם אינו חסום (הוא אינו מוכל בכדור, כאשר מגדירים נכון את הכדורים). המרחב הזה איזומורפי דווקא למישור לא חסום.
סמטוכה 105870
עזוב, לא ניסחתי את זה באופן מדוייק. אך גם לי כבר לא ברור מה בדיוק מחפשים. נוצרה כאן עירבוביה בין פיסיקה למתמטיקה ובתוך המתמטיקה בין גאומטריה לטופולוגיה. אין לי כרגע מה להוסיף.
התבלגנו, קורה. 105874
זוג שאלות הבהרה 104037
טובה, זה שמסבירים משהו "בצורה יפה ובלי חורים" לא מספק אותי. לדוגמא, נאמר שכדי להסביר איך קיים האדם אני אומר "בתור הסבר, פשוט נניח שהאדם תמיד היה קיים, ושהעולם נצחי ולא משתנה" (וזה לא הסבר שסתם המצאתי, כך חשבו היוונים הקדמונים על העולם).

את וודאי מבינה מדוע הסבר שכזה אינו מספק. כדי שהסבר יספק אותי, הוא צריך להתחיל ממשהו פשוט שאותו אני כבר מבין (או מסכים איתו), ולהסביר באמצעותו את הדבר המורכב יותר. כך שלהסביר את קיום האדם באמצעות האל המורכב ממנו לא נחשב עבורי כהסבר כלל.

עכשיו, את ניסית להסביר לי מה היא מודעות, אבל בואי נביט בהסבר שלך: "[מודעות] היא הרגש שהנשמה גורמת לגוף כשהנשמה משתוקקת או נזכרת או מתחברת אל הכל יכול". אז בואי נראה: רגש, זה משהו שאני חושב שאני מבין מהו, אבל אני מרגיש שזה משהו שהמודעות שלי חווה, כנ"ל זכרון, או השתוקקות. עכשיו את בעצם אומרת לי שהדברים האלה (והמודעות) נובעים מהנשמה, ולכן גם שהנשמה מורכבת יותר מאלה, כך שוודאי תביני שבעיני זה לא הסבר.

עכשיו, עוד דבר ששמתי אליו לב, הוא שקודם (תגובה 99279) סיפרת לנו שאין לנו שום כלי לבדוק את הנשמה, אז איך בעצם את קובעת עליה כל מיני קביעות (משתוקקת, נזכרת, וכו')?
זוג שאלות הבהרה 99815
שלום טובה, ברוכה הבאה לדיון.
או שנכנסתי באיחור, או שהחמצתי דבר מה, אבל התלקח פה איזה ויכוח, ואני בעצם לא מבין על מה, ומי אומר מה.
תועילי להכניס אותי בסוד העניינים?
ככה יותר טוב? 99661
ולערן את בטוחה שבאמת היה לך מה להגיד?
המתחכם 99799
כל התשובת של המתחכם הגיעו ממחזירים בתשובה שעשו מאמצים רבים להחזירו לטובת הדת היהודית, כך שאם משהו מתחכם הרי שמדובר באותם מחזירים.

הטיעון שלך שיש דברים שלא מרגישים או לא ניתן לדעת באמצעות החושים גם הוא כבר ניטען רבות על ידי מחזירים לסוגיהם השונים.

הטיעון ההופכי שלא הוא פשוט, ואני טוען כי ישנם דרקונים, ראו את כמות ההוכחות לדרקונים (דרך תמונות שלהם סרטים ידע כללי על סוגיהם השונים ולא נכביר מילים בזאת)
אולם הטיעון הוא שרק מעטים יכולים ממש לראות את הדרקנים במציאות כי יש להם משבשי חושיים על מנת שבני האדם לא יראו אותם, לעשה הכלבים יכולים לראות אותם ולא פעם ניראה כי כלב נובח סתם אולם בכלל מדובר בזה שהוא מזהיר את הדרקון כי בין אדם עובר בסביבה ואו סתם מנהל איתו שיחת חולין.

עכשיו היות ואני לא מאמין גם בנשמה וגם בדרקונים הרי שלהפריח את קיומם של שני אילו ללא יכולת בדיקה באמצעות החושים שלנואין יכולת ממשית.

אולם מה לעשות שאני משתדל לעבוד כן אם החושים שלי, ועל כן היות ועל זה שטוען כי קיים דרקון להוכיח את אמיתותו כך גם על טוען הנשמות לעשות אותו הדבר.

ואגב ההתחכמות שלי כלל אינה התחכמות שלי כמו שטענתי אלא התשובה שניתנה לי על ידי אחרים בפורומים אחרים ב'נט.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים