בתשובה לYB, 14/09/11 11:48
הרמב''ם לא לקה בשום ''מחשך'' או אי הכרה בהשלכות 660471
אני רוצה להגיב בקשר לשתי נקודות שראיתי במאמרך, ורציתי לדקדק בהן.
הראשונה היא שיחסת את נקודת מבטו של הרמב''ם כשאובה מפילוסופיית האיסלאם או הפילוסופיה של אריסטו. והרי חשיבותו של האדם מן הבהמה וחשיבותה של הבהמה מן הצומח כבר מוזכרים בתנ''ך, כששלמה מונה את יתרון האדם על הבהמה, את יתרון החכם על הכסיל, ואת יתרונו של האדם ירא האלוהים על האדם שאינו ירא את האלוהים. והוא משווה את האדם שאינו ירא את האלוהים ואינו שומר את מצוותיו לבהמה, כי באין תכלית שמירת המצוות ''ומותר האדם מן הבהמה אין, כי הכל הבל''. וזה המסר העיקרי בספר קהלת, שכל העמל והעושר והנאות העולם הם הבלים, ואדם יעמוד למשפט ובו ישקלו את שמחת בחרותו ודרך חייו, ומה שחשוב בסוף זה לירא את האלוהים ולשמור את מצוותיו ''כי זה כל האדם''.
כך קיבלת את התשובה לשאלה מהו אדם ויתרונו, ממקום קדום בהרבה, מעוגן היטב בשורשי היהדות.

ולכן אין הכרח שיש סתירה בדבריו של הרמב''ם. כי אם עבודת האלוהים ''זה כל האדם'', ואם האדם נעלה על הבהמה כי לבהמה אין את הדעת לירא את האלוהים ולקיים את מצוותיו, ולכן הבהמה מסורה לו לצרכיו, הרי שאר בני המין האנושי שאינם עובדים את האלוהים אינם מקיימים את תכליתם, ובזה שישרתו את האדם ירא האלוהים, הם משרתים תכלית לקיומם.
בנוסף לכך שמפני תיקון העולם צריך להעניש את הפושעים, ואם העונש על עבודה זרה הוא מוות, אין סתירה בין חביבותו של אדם שנברא בצלם, לבין הרצון לאבד עובדי עבודה זרה שגורמים לקלקול העולם.
בערך כמו עקרון כבוד האדם וחירותו, שעניין בתי הסוהר נועד דווקא לשמר אותו ולא לסתור אותו.
הרמב''ם לא לקה בשום ''מחשך'' או אי הכרה בהשלכות 660472
בטעות הגבתי לתגובה במקום למאמר. נא לראות תגובה זו כתגובה ישירה למאמרו של רון בן יעקב.
הרמב''ם לא לקה בשום ''מחשך'' או אי הכרה בהשלכות 660474
אם הפיסקה האחרונה היא ניתוח פרשני אנתרופולוגי של דורות אחרים, הרי בה קושי.

אם היא מהווה שיקוף של השקפת עולם וקריאה לפעולה בימינו, הרי היא משקפת את כל מה שבזוי בדת בכלל וביהודית בפרט.
הרמב''ם לא לקה בשום ''מחשך'' או אי הכרה בהשלכות 660486
טוב, אם רצית לומר שהדת היהודית או הרמב''ם בזויים, אין לי מה להתווכח איתך. זה עניין של דעה, השקפה וערכים.
דיברתי בעניין הטענה לסתירה בעמדת הרמב''ם, ובעניין הטענה כאילו הערכיות שהוא מציג שאובה מפילוסופיות זרות דווקא.
הרמב''ם לא לקה בשום ''מחשך'' או אי הכרה בהשלכות 660490
קשיי ההבנה שלך הם אך ורק באחריותך.
הרמב''ם לא לקה בשום ''מחשך'' או אי הכרה בהשלכות 660557
אללי!

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים