|
||||
|
||||
הבעייה היא שיש דברים שהפסקת המימון שלהם עלולה לגרור ישירות את הפסקתם דה-פקטו. לא היית רוצה (אני מקווה) שנגיע למשל למצב בו "לא מדברים על סגירת האוניברסיטאות, אלא על הפסקת המימון של האוניברסיטאות." |
|
||||
|
||||
מה ההבדל בין הפסקת מימון ללא לממן כלל?! כאילו אם הביאו למישהו כסף לפני 5 שנים מחוייבים לנצח לממן אותו?! זה לא נראה לך מוזר שכל מי שמקבל כסף הוא מצד מסויים של המפה הפוליטית? שרובם הם ממוצא מסויים? שרובם גרים במקום מסוים? האם יש אוניברסיטאות שמממנים ואוניברסיטאות שלא? האם קיימות אונ' ללא מימון? כי יש אומנים ממומנים ויש שלא (או בשם האמיתי,פרוטקציונרים או לא). עם כל הכבוד,מתמטיקה הנדסה וכימיה חשובים (ואפילו מדעי המדינה וספרות-אם יוציאו מהם את הנוכלים,האכזרים והמרושעים שמכנים את עצמם "אינטלקטואלים") עשרות מונים מקדם תודעתית,סהרורית,על הנדסית של סחיפות לוהטות. |
|
||||
|
||||
"כל מי שמקבל כסף הוא מצד מסויים של המפה הפוליטית?" - לא נכון. "רובם הם ממוצא מסויים?" - לא בטוח שנכון, ולא בטוח שרלבנטי. "רובם גרים במקום מסוים?" - לא בטוח שנכון, וגם אם כן לא רלבנטי - אם במקום א' גרים מיליון איש ובמקום ב' גרים עשרת אלפים איש, סביר שמקום א' יקבל יותר מימון לתרבות (ולחינוך, ולתשתיות, ולקופות חולים). |
|
||||
|
||||
>"כל מי שמקבל כסף הוא מצד מסויים של המפה הפוליטית?" - לא נכון. ובכך הכרזת על פתיחת משחקי "האוליפינאצים" הרשמי. אני אתחיל, עכשיו תורך-לינקים להפגנות/עצומות/קריאות של אומנים שתומך (שים לב שזה מודגש) באיזה רעיון לאומי,או לא תומך ברצח יהודים לפחות. >"רובם הם ממוצא מסויים?" לא רלוונטי למי? את המיסים לוקחים מכולם ומחלקים במשפחה. אם הייתי אמן מזרחי כנראה שזה כן היה רלוונטי אליך. "רובם גרים במקום מסוים?" בכל שאר הארץ גרים יותר אנשים מבת"א. *מותר רק 3 לינקים |
|
||||
|
||||
"● הופעות לחיילים ולתושבי הדרום - בזמנים רועמים כאלה המוזיקה היא דבר שמחבר ומאחד, ומוזיקאים ישראלים שידעו זאת יצאו במשלחות אל מקלטים של תושבי הדרום: דודו טסה, שלמה גרוניך, הפרוייקט של רביבו, רמי קליינשטיין, דני סנדרסון ועוד רבים וטובים. הופעה אחת בדרום נצרבה יותר מכל והייתה דווקא מכיוונו של אביב גפן, שבפעם הראשונה בקריירה שלו הופיע בפני חיילים לוחמים. הזמר ששוחרר מהשירות הצבאי מטעמים רפואיים לא הוזמן להופעות בפני חיילים, עד אותו יום בו פשוט לקח את הגיטרה והמגבר ונסע לבסיס. מאז הספיק אושיית השמאל להתקרב עוד יותר לחיילים והקדיש להם שירים בכל הופעה בה עלה לנגן. " - מכאן. רובם הם ממוצא מסוים - קודם כל, אתה לא יודע כמה זה רובם. וזה לא רלוונטי כי אין שום סיבה עקרונית להשוואה בתמיכה על בסיס מוצא, גובה, צבע שיער או העדפה לגליה וניל או גלידה שוקולד. בכל העולם ערים מרכזיות מייצרות את רוב (לא כל! שים לב) היצירה התרבותית. זה היה נכון ברומא, ביוון, בבבל, בספרד, באנגליה, בארה"ב וכן הלאה. ככה זה. |
|
||||
|
||||
איזה אביב גפן? אביב גפן הזה? הנרקומן העלוב והשקרן הזה,היהודון הקטן והפרימיטיבי הזה אז אחרי שהוציא את דיבת הארץ לפני אדוניו-הופיע בפני חיילים?! תודה. "שבפעם הראשונה בקריירה שלו..","מנגד היו כאלה כמו הראפר סאבלימנל שטענו: "יחסי ציבור מטעם דה ווייס...האשפה האנושית הזאת אפילו לא לבש מדי צה"ל בחייו". " פעם ראשונה בחיים שלו שהוא מופיע בפני חיילים וגם אז זה כי הוא מנסה לקדם תוכנית ריאליטי.תזרוק לו שטר של 20 ש"ח והוא יופיע בפני חיזבללה. בכל מקרה עם כל הכבוד ,זה מפגן תמיכה במה בדיוק? איזה דעה פוליטית הם מביעים בזה שהם מופיעים בב"ש (או שכבר הגעתם לזה שב"ש כבושה ולא הודיעו לי,כי אני מחכה לזה כבר שנה)? >אין שום סיבה עקרונית שוב,מז"א אין סיבה עקרונית,למי אין סיבה עקרונית?! אם מי שהיו נהנים מהתמיכה הם 90 % גברים זה היה תקין בעיניך? >בכל העולם ערים מרכזיות מייצרות את רוב (אני ממש לא בטוח שזה נכון לבריטניה,אני די בטוח שזה לא,ויוון שהיתה ערי-מדינה זה לא רלוונטי) אוקי,אבל אף אחד לא טען לגבי הייכן "מיוצרת" התרבות,אלא להייכן נשלח המימון של התרבות-האם ארה"ב,ספרד,יוון ורומא ממנת את המרכז באותו יחס כמו בנפוטיסטאן,סליחה,ישראל? |
|
||||
|
||||
הבאתי לך לינק שכלל הרבה שמות, כמו שביקשת. אתה נטפל לדוגמה אנקדוטלית. אני לא רואה שום הוכחה לאפליה על בסיס עדתי בתמיכה באמנות. ולידיעתך, זה שבסוף יש 60% מאוכלוסיה א' ו-40% מאוכלוסיה ב' שמקבלים תמיכה, זאת לא הוכחה שיש אפליה. למה אתה לא מפלח בין אלה שנולדו מעל קו רוחב 40 לאלה שנולדו מתחת קו רוחב 40? או בין אלה שמעל גובה 1.70 מטר לאלה שמתחת, או בין אלה ששם משפחתם מתחיל באותיות א-כ לאלה ששם משפחתם מתחיל באותיות ל-ת? היללנות העדתית היא פוליטיקה הרבה יותר מעובדות, גם במקרה הזה כנראה. תגיד, מאיפה אתה חושב הגיע הכסף לפנתיאון, הקולוסיאום והפיאצות ברומא שחלקם שרדו עד היום? מטייקון תרבות אלטרואיסטי? לא, מכספי המיסים של הנתינים ברחבי האימפריה. |
|
||||
|
||||
תרשה לי לצטט את עצמי-"בכל מקרה עם כל הכבוד ,זה מפגן תמיכה במה בדיוק? איזה דעה פוליטית הם מביעים בזה שהם מופיעים בב"ש (או שכבר הגעתם לזה שב"ש כבושה ולא הודיעו לי,כי אני מחכה לזה כבר שנה)?" >אני לא רואה שום הוכחה לאפליה על בסיס עדתי לאנשים ששם משפחתם מתחיל באותיות א-כ בד"כ אין תרבות מזוהה ומאופיינת-למזרחיים כן. זה כמו שתגיד שאני לא מבין למה המורה קוראת את שמות התלמידים לפי הא-ב,שתקרא את שמות התלמידים לפי מגורים קוי רוחב ואורך. >תגיד, מאיפה אתה חושב אוקי (לצורך העיניין) רומא נהגה כך. האם גם במדינות מודרניות אחרות משקיעים את תקציב המדינה בעיר אחת?! |
|
||||
|
||||
וגם: מוסדות התרבות של תל אביב משרתים את כל המטרופולין של גוש דן, שכולל 2-3 מיליון אזרחים שברוב המדינות היו נכללים בעיר אחת. לא רחוק מה-40% שמוזכרים בכתבה שלינקקת. |
|
||||
|
||||
יופי,אז שיממנו גם בר''ג ופ''ת אם זאת אותה עיר. |
|
||||
|
||||
אין סיבה לפתוח תיאטרון ולהקים בנין בעלות של מאות מיליוני שקלים, בכל שכונה של מטרופולין המרכז, כשבמרחק של עשרים דקות נסיעה יש חמישה כאלה. |
|
||||
|
||||
אין סיבה כי אין קליינטורה. וזה בדיוק מה שאישקש אומר לך. רוב הנהנים מה''אמנות'' הנ''ל לא גרים בפ''ת ור''ג. גם בתל אביב הם מצטמצמם לאזורים די מוגדרים, ולא תמצא אותם גרים בשכנות לכנופיית סודנים בדרום תל-אביב. |
|
||||
|
||||
לא נכון. באי מוסדות האמנות, התיאטרון, מופעי הרחוב, אירועי ה'לילה הלבן', הסינמטקים, המוזיאונים והקולנועים של גוש דן הם כל תושבי הגוש, לו היו אלה רק תושבי תל אביב זה לא היה קהל שמספיק לכלום. |
|
||||
|
||||
חשבתי שדיברת על תיאטרון. פתאום זה מתרחב ל"באי מוסדות האמנות", מופעי הרחוב, אירועי ה'לילה הלבן', מוזיאונים וקולנועים? גם אני ביקרתי במוזיאונים וחרשתי על הקולנועים, אבל לא נראה לי שאי פעם הייתי בהצגת תיאטרון. אני לא חושב שאני כזה חריג. |
|
||||
|
||||
מדובר על תמיכה במוסדות תרבות כללים, גם הם תחת השרה רגב, לא? אתה בטח מבין שהדוגמה האישית שלך לא אומרת כלום. |
|
||||
|
||||
שאר מוסדות התרבות לא שייכים לאותם "אמנים". בבתי הקולנוע מציגים בעיקר סרטים זרים. כמות היצירות של אותם "אמנים" תופסת אחוז אפסי עד כלום מתוך כלל המוצגים במוזיאונים. הופעות רחוב ולילה לבן שייכים גם לאמנים מסוגים אחרים כמו הצל והלייבלאך שלו. הדוגמה האישית שלי לכשעצמה לא אומרת כלום, אבל אם ניקח את החצי השני של המשפט ונניח שהוא נכון - שאני לא חריג, נראה שקהל אמני התיאטרון וקהל מבקרי התיאטרון שייכים לאותה קבוצה חברתית קטנה שפחות מחוברת לציבור הרחב בארץ. כמה מתוך אזרחי גוש דן צורכים תיאטרון ביחס לאותם שצורכים קולנוע? |
|
||||
|
||||
לא תומכים בבתי קולנוע. הם עסק פרטי. התמיכה של משרד התרבות היא בקרנות קולנוע, שמממנות סרטים מקומיים. |
|
||||
|
||||
כן, אבל כאן מדובר בשאלה כמה הקהל הרחב צורך את ה''תרבות'' של האמנים הנ''ל. |
|
||||
|
||||
זה לא משנה כמה, זה משנה האם הם דוקא תושבי תל אביב. משם התחלנו, וסביר שהתשובה היא לא. |
|
||||
|
||||
נדמה לי שהתחלנו מכמות הקליינטורה, מתוך הטענה שאין מספיק תיאטרונים כמו הבימה, בגלל שאין מספיק קליינטים לשירות שמוסדות כאלה מספקים. חריגות באחוזים קטנים זה לא מה שיפריך את הטענה. מתוך כלל לקוחות "הבימה", כמה אחוזים באים מכל הערים האחרות וכמה מתל-אביב לבדה? |
|
||||
|
||||
תבדוק. לדעתי רבים מהן משאר גוש דן. |
|
||||
|
||||
אתה חריג. אתה זוכר שאתה חרל"ש שב"בניק, נכון? תלמיד בית ספר ממוצע הולך להצגה כמה פעמים במהלך 12 שנות לימודיו, מטעם בית הספר, במסגרת סל תרבות של משרד החינוך. וזה, גם אם ההורים שלו לא שוחרי תרבות. הבן שלי בן 3 וחצי, וכבר הספיק להיות ב-3 הצגות איכותיות (בלי לספור שעות-סיפור והצגות-זבל במתנ"סים). |
|
||||
|
||||
קיבלתי. חוזר בי. |
|
||||
|
||||
בתור אקס-פטריוט ר"גני, תאטרון רמת גן. מוזיאון לאמנות ישראלית, רמת גן. התזמורת הסימפונית רמת גן. בית צבי לאמנויות הבמה, רמת-גן למעשה חיפשתי את תזמורת הנוער של ר"ג שאי פעם צעדתי (תוך שאני אוחז בכלי נגינה) איתה בימי הילד והפרח, עדלאידות, 1 במאי, יום העצמאות וכו', ומצאתי את המרכז החדש למוסיקה, רמת גן. |
|
||||
|
||||
יש תאטרון ברמת גן, יש תאטרון בגבעתיים, יש תאטרון בחולון1, יש היכל תרבות בפתח תקוה, ואלה מן הסתם נוספים, אבל אלה הראשונים שעולים בראשי. ככל הידוע לי, ההבדל בינם לבין הקאמרי, הבימה ובית לסין, שהאחרונים אשכרה מעלים הצגות משלהם, בעוד הראשונים הם בסך הכל מבנה שאפשר להציג בו הצגות ומופעים. לכן הקאמרי, הבימה ובית לסין ממומנים מתקציב משרד התרבות, ואילו תאטרון רמת גן, גבעתיים וחולון מתוחזקים מתקציב העיריה. יש סינמטק בחולון. מוזיאונים יש בכל גוש דן, ובארץ כולה, לא רק בתל אביב. אאל"ט אנחנו המדינה שיש בה הכי הרבה מוזיאונים פר בנאדם בעולם. 1 קוראים להם תאטרון רמת גן, תאטרון גבעתיים ותאטרון חולון, בהתאמה. |
|
||||
|
||||
אבל זה בדיוק הענין - המדינה תומכת על פי קריטריונים ידועים מראש, שחלק מהם למשל זה שהיא מממנת מי שמפיק הצגות ומחזיק שחקנים, ולא מי שמחזיק מבנה1. לכן התיאטראות הראשונים שהזכרת מקבלים מימון נמוך הרבה יותר מהאחרונים. לי זאת לא נראית בעייה - זה לא באג, זה פיצ'ר. אפשר לדון בקריטריונים שמפורטים בלינק - מספר הפקות חדשות, מספר שחקנים וכו', וזה יהיה דיון הרבה יותר ענייני מלומר שתומכים רק בתל אביב. אפילו להיפך - מי שיתעמק בטבלה יראה שחלק מהפרמטרים מעניקים נקודות זכות ליישובים שמרוחקים מתל אביב. בדברים שאינם תיאטרון, בכלל הפילוג מראש יותר אחיד - תוכלי לראות בטבלה בלינק שהתמיכות של מינהל התרבות בתחום המוזיקה ניתנו לארבעת הגופים האלה: התזמורת הפילהרמונית הישראלית – כ-9 מיליון ש"ח; התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור – כ-4.8 מיליון ש"ח; הקאמרטה הישראלית ירושלים – כ-4 מיליון ש"ח; עמותת הסימפוניה הישראלית באר-שבע – כ-4 מיליון ש"ח2. 1 וזה לפני שאמרנו שדה-פקטו גם העירייה היא חלק מהשלטון ומכספי המיסים שלנו. 2 קרה פה דבר מאד מקריפ: כשעשיתי העתק-הדבק לפסקה האחרונה מהמסמך בלינק, המספרים שקיבלתי ב"הדבק" היו שונים משמעותית מאלה שבמסמך. אני תיקנתי אותם כאן ידנית כדי שיתאימו, אבל זה יהיה מעניין אם זה קורה גם לאחרים - אולי נגלה שככה הממשלה מסתירה מאיתנו את האמת, מוהאהאהאה. |
|
||||
|
||||
אמת. למשל, תיאטרון באר שבע ותאטרון חיפה מקבלים מימון, משום שהם תיאטראות שמעלים הצגות ומחזיקים שחקנים. את התאטראות בערי הלווין ציינתי, כדי להראות שיש דרישה. בד''ך יש בהם לוחות אירועים ענפים, שכוללים לא רק הצגות תאטרון אלא גם מופעי מוזיקה, קונצרטים, ערבי זמר, הרצאות וכד'. |
|
||||
|
||||
אבל לא טענתי לרגע שאין דרישה לצפייה בתיאטרון ברמת גן. אלא שהדרישה הזאת מסופקת: א. על ידי יכולת הנסיעה של רבע שעה לתל אביב (בכיוון אחד). ב. על ידי הגעת הצגות של הקאמרי, הבימה וכו' לתיאטרון רמת גן (בכיוון השני). |
|
||||
|
||||
נכון. לא טענת. איש הקש והקרנף טענו. אני חיזקתי את הטיעון שלך. |
|
||||
|
||||
אני בטוח שאם ישנו מהנדס באתר הוא יוכל לאשר ש20 ד' לכיוון אחד שווה ל20 ד' לכיוון השני,מעניין שאת הדרך של ה20 ד' תמיד קצרה יותר לתוך ת"א מאשר החוצה |
|
||||
|
||||
לא רלוונטי. זה נכון גם למנהטן וניו-ג'רזי, ועדיין בראשונה יש פי עשר (לפחות) תיאטראות. |
|
||||
|
||||
אולי, אבל זה לא אותו הדבר. אני לא חושב שצריכה מחוייבות של ממשלה דמוקרטית (מעצם היותה דמוקרטית) לתמוך ביצירות אומנות, ואני לא חושב שהפסקת התמיכה ביצירת האומנות היא אותו הדבר כמו פסילת היצירה (גם אם התוצאה דה פקטו היא זהה). אני זוכר כמה ממשלות שצמצמו את התמיכה באוניברסיטאות, אני לא חושב שזאת החלטה ''אנטי דמוקרטית'', היא אולי לא נכונה, אולי כן, אבל לא הכל קשור ב''דמוקרטיה''. |
|
||||
|
||||
ממשלה לא תומכת ביצירות אמנות אלא במוסדות תרבות. בדמוקרטיה אמיתית לאותם מוסדות יש את הסמכות הבלעדית לקבוע אילו יצירות יעלו בהם על פי קריטריונים מקצועיים גרידא וכל התערבות פוליטית או ממשלתית היא בהכרח אנטי דמוקרטית. כאמור, רק במקרים קיצוניים שיש בעיתיות בתוכן היצירה ניתן לערער עליה אך ורק בפני בית משפט. |
|
||||
|
||||
לממשלות, גם ב"דמוקרטיה אמיתית", יש כמות כסף מוגבלת. אותו כסף, אגב, בא ממשלם המיסים ולא מהשמיים. אם - וזה אם, זה לא חוק טבע, ולא נובע מהגדרת הדמוקרטיה - אנחנו רוצים לחלק מכספי המיסים לאומנים אנחנו צריכים להחליט כמה כסף לתת לאיזה אומן. אמנם אפשר לתת לכל אומן כמה שהוא רוצה. אני לא כלכלן, אבל נראה לי שזה ייצור בעיית אינפלציה קטנה. בהנחה שאנחנו בכל זאת רוצים לחלק את הכסף במגבלות תקציביות מסויימות, מישהו צריך להחליט כמה כסף הולך לאיזה אומן. אז, אתה אומר, ניתן ל"מוסדות תרבות" את הכסף, ו"מוסדות תרבות" יחליטו "באופן מקצועי ללא התערבות פוליטית" לאיזה אומן הם יתנו את הכסף. ואיך תחליט לאיזה "מוסדות תרבות" לתת את הכסף (וכמה לכל מוסד)? נקים "מוסדות-מוסדות תרבות" ומעליהן מוסדות-מוסדות-מוסדות תרבות וכך הלאה? ברור שלא, לכן, מישהו צריך להחליט. מי\ בדמוקרטיה המושלמת שלך, יעשה את זה ועל סמך מה הוא יקבל את ההחלטות שלו? יש כאן מצב שבו אנשים מסויימים מביעים חוסר אמון במקצועיות ובחוסר המעורבות הפוליטית של אותם מוסדות, חלק מהטיעונים שלהם נשמעים לא מופרכים. אפשר לנסות להתמודד עם הטיעונים שלהם באופן רציני, ואפשר לסתום את האזניים חזק ולצעוק צנזורה. זה לא רציני (שלא לומר פשטני) ולא מועיל (להזכירך, יש להם את הכח). |
|
||||
|
||||
אני לא אומר שניתן למוסדות תרבות את הכסף. זה המצב בפועל. התיקצוב של מוסדות התרבות הוא התמיכה הממשלתית בתרבות ולא מימון כל אמן באופן פרטני. מה כל כך קשה להבין שכל נסיון ללחוץ על העדפות תכנים דרך התיקצוב הוא התערבות פוליטית בוטה בתכנים ולפיכך אנטי דמוקרטי? |
|
||||
|
||||
התקצוב של מוסדות תרבות לא ניתנה לאבותינו מא. צבאות. כמו כל סעיף אחר בתקציב היא ניתנת לשינוי. מישהו צריך לקבל את ההחלטה איך לחלק את הכסף, כשאתה מעביר את החלוקה מחלוקה לאומנים לחלוקה למוסדות אתה לא פותר את הבעיה אלא רק מגלגל אותה הלאה. מי ישמור על השומרים... אופס, סליחה, מי יחליט כמה כסף לתת לאיזה מוסד? |
|
||||
|
||||
הפסקת המימון של אוניברסיטאות שמקדמות "מדע שמאלני" והעברת המימון לאוניברסיטאות שמקדמות "מדע פטריוטי" (פיסיקה ציונית? הגאומטריה של ארץ ישראל השלמה?). |
|
||||
|
||||
אז שנינו מסכימים שאנחנו לא רוצים להגיע למצב הזה, נכון? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |