|
||||
|
||||
אני מתכוון להסביר את עמדתי בסוגיית "העם הפלשתיני" בתגובה ל-תגובה 643696 (עמדתי האישית אני חושב כלל אינה מתאימה לדחליל הסמולני המתואר בתגובות האחרונות). לכן אסתפק כאן רק בהבהרת נקודה אחת והיא הנאראטיב הפוסט-מודרני שמפתחים כאן כותבי הימין ביחס לעמדת הפלשתינים בשאלת הלאומיות הפלשתינית. כותבי הימין כאן מתארים כאילו הפלשתינים טוענים שהם פאן-ערבים/פאן-איסלמיסטים ואין עם פלשתיני. הטענה היא שהלאומיות הפלשתינית וזכויותיה המשוערות הן הונאה פוליטית הנרקחת עבור חיקם של אותם אידיוטים מועילים מן הסמול התומכים בהם. למעשה המציאות הפוכה לגמרי. אש"ף וכיוב' רואים בעצמם תנועה לאומית פלשתינית וחילונית. הם רואים בעצמם חלק מן האומה הערבית, אך בכך אינם שונים מן המצרים, סורים, עירקים, מרוקאי, תימנים ומי שתרצה. לחוסר היכולת (או הרצון) לתפוס את המושג של לאומים הרואים עצמם חלק מאומה וציויליזציה על-לאומית אני קורא בורות. אצל החמאס ודומיו המצב עוד יותר משונה. הם בהחלט רואים עצמם כשלוחות של תנועה פאן-ערבית ופאן-איסלמית ובכל זאת מדגישים את תנועת ההתנגדות האיסלמית כתנועה ייחודית פלשתינית. לדבריהם לפלשתינים יש שליחות מיוחדת במלחמה במדינת ישראל. האידיאל בראייתם הוא ג'יהאד כלל איסלאמי משולב עם מלחמה כלל-ערבית משולב עם מאבק לאומי פלשתיני כנגד הישות הציונית שהיא שילוב של כפירה בשלטון האיסלאם, פגיעה באחדות הערבית וגזילת אדמות הלאום הפלשתיני. איך הם מיישבים את הסתירה הרציונלית הסמוייה? באמצעות המילים (את הציטוט מאמנת החמאס כבר הבאתי מאמנת החמאס ויש שם עוד התייחסויות מיסטיות להשתלבות המאבק הפלשתיני בג'יהאד הכלל איסלאמי). אתה וחוזר ומצטט את עזמי בישארה כמייצג ודובר העם הפלשתיני. בישארה הוא פלשתיני נוצרי במוצאו, ואתאיסט פאן-ערבי נאצריסטי בדעותיו. הדעות שלו כל כך לא מתיישבות עם האידיאולוגיה הרשמית של אש"ף, עד שהוא מוצא עצמו משתף פעולה של החמאס הקלריקאלי והפאן-איסלמי במסגרת תאוריית שלושת המעגלים של החמאס שנועדה למעגל את הריבוע של האחווה האיסלמית. דעותיו של בישארה יכולות לייצג את דעת הפלשתינאים החילוניים כפי שדעתו של אליקים העצני מייצגת את דעת הישראלים החילוניים. |
|
||||
|
||||
חצי הבנת,עד "...אני קורא בורות" הכל נכון. אח"כ פחות. ישנם כמה טענות: 1.שהם ילידי הארץ (יותר נכון "יותר" ילידים מהיהודים) -שקר,הם מהגרי עבודה. 2.כל קבוצה יכולה וזכותה לטעון שהם "עם".הטענה היא שהם טוענים זאת לא מכיוון הרצון שלהם בהגדרה עצמית אלא כי זה משרת את המלחמה שלהם בישראל בהרבה מימדים*: א.עוזר לקבל תמיכה אצל האוייב(ישראל) מצד הבוגדים הבורים ב.עוזר לקבל תמיכה בשמאל העולמי ותקשורת ג."מתרץ" את ניסיונות הרצח הברברים שלהם תחת איזו אידאולוגיה רומנטית כמובן שאם רצונם היה בהגדרה עצמית האינטיפדה בירדן הייתה הרבה יותר גדולה,או במחנות הפליטים בלבנון. 3.גם אם הם באמת תמימים ברצונם,והצדק איתם וכל מה שתרצה.כל אדם מוסרי חייב להתנגד לעם הרצחני,הברברי,הנאצי שמשום שהם ערבים מוותרים להם,(שירצחו קצת,מה הם יודעים,זאת התרבות שלהם..) רק אדם שינק מעטין התרעלה השמאלנית יכול לראות באהדה מדינה ריבונית בעלת תרבות מהברברית שידעה האנושות. *מאיזו סיבה איראן תומכת בהם? למה לוחמי חיזבללה מנסים להרוג כמה שיותר יהודים ומוכנים אפילו למות בשביל זה (שהפלסטינים אצלם היו נותנים יד בשביל לחיות בחצי מרמת החיים והזכויות של הערבים בארץ)? למה נסיכויות המפרץ (שהפלסטינים שם משמשים פחות או יותר כעבדים) כ"כ רוצה "בחופש" של העם הפלסטיני (ופחות לנשים או כל אדם אחר שהוא לא "אזרח" אצלה בבית)? |
|
||||
|
||||
אויש, איזה חמוד אתה, מדבר בשם הערבים. מה לעשות שהם לא מסכימים איתך סעיף 14: "גורל האומה הערבית, יתירה מזו, עצם הקיום הערבי תלוי בגורל הבעיה הפלסטינית ומקשר זה נובע המאמץ של האומה הערבית ועמלה לשחרור פלסטין. העם הפלסטיני ישא בתפקידו החלוצי למימוש מטרה לאומית (קומי) קדושה זו". סעיף 15: "שחרור פלסטין, מבחינה ערבית, הוא חובה לאומית (קומי), כדי להדוף מהמולדת הערבית הגדולה את הפלישה הציונית והאימפריאליסטית ולטהר את פלסטין מהקיום הציוני. האחריות השלמה לכך נופלת על האומה הערבית, עמים וממשלות כאחד, ובראשם העם הערבי הפלסטיני. במלים אחרות, ה"פלסטינאים" הם פשוט מאוד חוד החנית במאבק הלאומי הערבי נגד זכותו של העם היהודי למדינה משלו ("לטהר את פלסטין מהקיום הציוני") |
|
||||
|
||||
OK. אני מבקש לצרף גם את סע' 15 לציטוטים שהבאתי בעצמי ב-תגובה 643660 כמסכת הראיות לצורה בה החמאס מנסה לרבע את שלושת המעגלים שהוא מנסה לאחוז (הפלשתיני, הערבי, האיסלמי). וכדי להציג עניין זה במלואו אני מביא כאן שוב את סע' 14 (כאשר אני משמיט רק ציטוטים פואטיים הבאים לאייר את הנאמר): "בעיית שחרור פלסטין קשורה בשלושה מעגלים: המעגל הפלסטיני, המעגל הערבי והמעגל האסלאמי. לכל אחד מן המעגלים האלה יש תפקיד במאבק [צראע] נגד הציונות ו[מוטלים עליו] חובות. הזנחת אחד המעגלים האלה הינה טעות חמורה ובורות מבישה, ... הואיל וכך הדבר, הרי ששחרורה [של פלסטין] הוא חובה אישית על כל מוסלמי בכל מקום שבו הוא נמצא. [אך ורק] על יסוד זה יש להתייחס ל[אופן פיתרון] הבעיה [הפלסטינית], ועל כל מוסלמי להיות מודע לכך. ביום שהבעיה [הפלסטינית] תטופל על יסוד זה, [כלומר ביום] שבו יגוייסו היכולות של שלושת המעגלים, המצב הנוכחי ישתנה ויום השחרור יהיה קרוב יותר, ... ". כלומר החמאס והג'יהאד האיסלמי וכן הלאה, על אף שהם בשר מבשרה של האחווה האיסלמית (הסונית) הפאן-איסלמית מבקשים להחזיק גם בזהותם הפלשתינית (והערבית). מה שמגיבי הימין מכחישים הוא את העובדה שגם זהות שהיא חלקית במובן שהיא חלק מזהות רחבה יותר, היא עדיין זהות. אתם אומרים ליהודי תימן (נטפלתי אליהם ללא שום סיבה מיוחדת), להחליט מה הם. האם הם שייכים לעדה התימנית או לעם היהודי. שניהם לא יתכן. (אם לעדה התימנית מגיע בית עדתי טריטוריאלי, ממש לא מעניין אותי, משום שאני לא מאמין בזכות להגדרה טריטוריאלית אוטומטית לכל עם (תהא הגדרתו מה שתהא). אאל"ט אחדות טריטוריאלית ערבית (הח'ליפות) התקיימה במשך כ-250 שנה וכבר אז התפצלה למלכויות אזוריות סביב דמשק, בגדד וקהיר שרוב מוחלט של תושביהן כלל לא היו ערבים. הזהות הערבית התקיימה במשך כל הזמן שחלף עד לעידן ISIS מבלי שהפריעה יותר מדי למצרים, לסורים, לעירקים ולכל השאר. מדוע הפלשתינים אמורים להיות יותר ערבים מכל האחרים? לכם הפתרונים. |
|
||||
|
||||
אנחנו מדברים על שני דברים שונים - אני מדבר על אמנת אש"ף, ואתה על אמנת החמאס. יש הבדלים גדולים בינהם: אש"ף יונק את מקורותיו מתורת הגזע, בעוד חמא"ס יונק את מקורותיו מהקוראן. אש"ף צמח מהתנועה הנציונל סוציאליסטית הגרמנית, בעוד חמא"ס צמח מתנועת האחים המוסלמים המצרית. אש"ף הוא תנועה לאומנית חילונית, בעוד חמא"ס הוא תנועה איסלאמיסטית דתית. לאנשי אש"ף לא אכפת אם אתה מוסלמי או נוצרי, העיקר שאתה ערבי, בעוד שלאנשי חמא"ס (כמו לאנשי דאע"ש, אם כבר הזכרת אותם) לא אכפת אם אתה ערבי, אויגורי או טורקי, כל עוד אתה מוסלמי. |
|
||||
|
||||
ומה באשר לאיש אש"ף זאהיר מוחסיין שאמר ממש את אותם דברים ? הוא בודהיסט נצריסט ? ועוד ברצוני להעיר שתגובתך זו מראה שתשע נשמות לא מפרש אותך כראוי, ולכן אין טעם לענות בפתיל זה לגרסה שלו, שלה אגב עניתי מספר פעמים במקומות אחרים. |
|
||||
|
||||
בודהיסט נצריסט? תיארתי את עזמי בשארה כאתאיסט ממוצא נוצרי וכנאצריסט לא משום שאני מנסה להתחרות בויקיפדיה אלא משום שמדובר בקוים מרכזיים בתיאור דמותו. עזמי בשארה נהג להטעות בכוונה את הישראלים ולתאר עצמו כמוסלמי ומעולם לא דבר על בית גידולו במשפחה קתולית וקומוניסטית אעפ"י שהתחנך בבי"ס נוצרי. הוא ראה עצמו כערבי אתאיסט וראה בשאלות מעין אלו זלזול וניסיון למסגר אותו במגירות ישראליות. הוא הצהיר על עצמו כנאצריסט שהתאכזב ופירוש הדבר הוא פאן ערביזם חילוני (נאצר רדף וכלא את האחים המוסלמים במצריים). אני לא יודע אם התואר רדיקלי מתאים כאן, אבל עמדותיו של בישארה הן כל כך תלויות נסיבות ולא נפוצות במגזר הערבי-ישראלי שכולו נתון במצב ממושך של בילבול, צביעות, תלישות, אבדן דרך ובעיות זהות, כך שקשה להבין איך אפשר לראות בו דובר רהוט של עמדה קוהרנטית ובעלת אורך חיים כלשהם. לא שמעתי על זאהיר מוחסיין, אבל זה לא משנה. בכל תנועה גדולה יש דוברים של כל מיני רעיונות וכיוונים שלא בדיוק מתיישבים עם הקו המרכזי של התנועה. האם אתה מציע שנתאר את התנועה הציונית לפני 1977 ע"פ הרעיונות של רטוש והכנענים? אש"ף מייצג תנועה לאומית פלשתינית חילונית וכך הם מציגים את עצמם. זה לא עושה אותם פחות אויבים לתנועה הציונית ולמדינה היהודית בישראל . למי שכל כך חשוב לתאר אותם כנאצים, כפונדמנטליסטים איסלמיים או כפאן-ערבים בנוסח האחים המוסלמים, שיבוא ויסביר מדוע זה חשוב לו. |
|
||||
|
||||
זה חשוב לא לתת לרעיונות האלה בסיס ריבוני. חשוב להלחם בהם עד חורמה. |
|
||||
|
||||
איני יודע מניין ההמצאה הזאת: "עזמי בשארה נהג להטעות בכוונה את הישראלים ולתאר עצמו כמוסלמי". תמיד ידעתי שעזמי בשארה הוא בן העדה הערבית נוצרית, ומעולם לא שמעתי שום גרסה סותרת לא ממנו ולא מאחרים, אבל תומכי רעיון השקר הפלשתיני יתארו אותו כפלשתיני. כתבתי "בודהיסט" בלעג כדי להדגים שהדת של הערבי לא משנה לצורך קביעת דעתו אם יש או אין עם פלשתיני. וזאהיר מוחסיין הוא רק אחד מרבים. עיון קל ברשת יראה לך שיש המון "פלשתינים" שטוענים שאין דבר כזה, ביניהם גם חוקרים פרופסורים. בועדת פיל הופיעו כמה "פלשתינים" שטענו שאת המושג "פלשתין" המציאו בכלל הציונים. . .1 ועל חאפז אסד שמעת ? הוא אמנם לא היה בודהיסט אבל האם טען שאין עם פלשתיני בגלל שהוא שייך לעדה הערבית האוולית ? 1 אגב, גם אני חושב שלולא הציונות איש לא היה שומע את המילה "פלשתין" (וגם לא "ירדן"), והאזור שלנו היה נכלל באיזו מדינה ערבית גדולה, סוריה, למשל. |
|
||||
|
||||
1 בזה אני נוטה להסכים איתך. יתירה מזאת, אפילו אם הציונות היתה מתחילה, אבל מפסידה באופן קולוסאלי במלחמת השחרור למשל, מן הסתם הגולן והגליל היו מסופחים לסוריה (וקצת לבנון), מרכז הארץ היה חלק ממלכת ירדן (נו, חלקו אכן היה כזה ל-19 שנה שלמות, רק שבתסריט שלי לא היו יוצרים ומשמרים מחנות פליטים בתור כלי ניגוח פוליטי), והנגב ושפלת החוף הדרומית היו חלק בלתי נפרש ממצרים. ואכן, אף אחד לא היה מדבר על העם הפלסטיני, לא היו שום ערבים פלסטינים, ובזה היה נעלם כלא היה העם הפלסטיני, אפילו לפני שהומצא כנראה. בתור תסריט בדיוני נוסף (אם כבר התחלתי), עלה במוחי הרעיון שלו בן-גוריון היה קורא למדינה 'פלשתינה' במקום ישראל1, הוא היה מציב בעייה חמורה של יחסי ציבור (והברקות קופירייטריות) בפני התנועה הלאומית המקומית של פליטי 1948. למשל - באיזה מדינה היו מבקשים עכשיו אבו מאזן וחבריו מהאו"ם להכיר? 1 כמו שאכן היהודים תחת המנדט הגדירו את עצמם, כולל הקמת בנק בשם זה ששירת את מרבית היישוב. |
|
||||
|
||||
בניגוד לך, אני כתבתי שלא רק פלשתינים לא היו לולא הציונות אלא, לדעתי, גם ''ירדנים'' ומדינת ירדן. הבריטים, כזכור, קבלו מנדט מחבר הלאומים להקים בית לאומי ליהודים בארץ ישראל על שני חלקיה. גזירת הארץ היה אחד השלבים הראשונים בבגידתם בתפקידם זה, ולדעתי לא היה להם צורך בכך לולא הייתה הציונות והחלה ההתיישבות בארץ. |
|
||||
|
||||
צריך להודות שזהו דיון בנוסח "לו היו לסבתא גלגלים" אבל לדעתי תחושתך יסודה בטעות אופטית. נכון אמנם שלאחר הכ"ט בנובמבר אף אחד מן הכוחות שפעלו כנגד ישראל (ההאשמים, המצרים והסורים) לא רצו במדינת לאום פלשתינאית ולמעשה פעלו במידה רבה דוקא כדי להכשיל אותה. אבל מבט מפוקח בפרטי התמונה מעלה מסקנות אחרות: א. המצרים לא באמת התעניינו בהגדרה העצמית הפלשתינאית (או היהודית). מטרתם היתה למנוע מעבדאללה ההאשמי להשתלט על השטח. אני מניח שאילו הצליחו יותר מבחינה צבאית, לא היו בהכרח מנסים להשתלט על השטח ומדינה בשליטת ה"ועד הערבי העליון" (ללא אל חוסייני) ותחת השפעתם היתה מספקת אותם בהחלט. למעשה מה שקרה היה הפוך. כישלונם הצבאי נבע מכך שבמקום להמשיך לכיוון ת"א כאשר יכלו, פיצלו את כוחם ופנו לכיוון דרום חברון כדי לחסום את עבדאללה. ב. הסורים בעיקר לא רצו שעבדאללה יתפוס את חיפה. אבל כפי שבכל מקרה קרה, האינטרס שלהם כאן היה שטחי וללא נכונות לשלם מחירים גבוהים בעדו. ג. עבדאללה שאף להקים ממלכה בחסותו שתכלול את שני עברי הירדן ואת נמל חיפה. יחד עם זאת נדמה לי שהוא הבין שסיכוייו לשלוט באוכלוסייה פלשתינית הנתונה להשפעת ה"ועד הערבי העליון" ואוכלוסיה יהודית תחת השפעת הסוכנו היהודית, היתה דומה ליכולתו של אחיו פייסל לשלוט בסוריה ובעירק. זה היה הרקע לשיחותיו עם גולדה. וע"פ זה גם פעל בהמשך. ברגע שהמצרים אגפו אותו מדרום, הוא התבצר בירושליים ובגדה המערבית ולא ניסה לפרוץ משם. ד. אם מתחשבים בכך שעד הכ"ט בנובמבר היישוב העברי נלחם בעיקר כנגד הפלשתינאים, ובכך שהפלשתינאים, על אף כל הסכסוכים והפילוגים הפנימיים בתוכם פחות או יותר נשמעו לועד הערבי העליון, הרי שאלמלא השתלט עבדאללה ההאשמי על הגדה המערבית, היתה קמ כאן מדינה פלשתינאית מקבילה ועויינת למדינת ישראל. |
|
||||
|
||||
... והפתרון שלך לכל הסמטוכה הזו היא הקמת "מדינה פלשתינאית מקבילה ועויינת למדינת ישראל"?! |
|
||||
|
||||
לא. כתבתי כבר במספר רב של תגובות שאני נוטה לפקפק בישימות ובאתיות של פתרון החלוקה בנוסח שהגדיר נתניהו כ"שתי מדינות לשני עמים". זוהי מסקנה שלי מכישלון ההתנתקות מרצועת עזה. רק לאחרונה, הבנתי שהכישלון של ההתנתקות מעזה כלל איננו הדרדרות המצב הבטחוני כפי שחבריך לדעה מנסים לשכנע. התיאור הימני הזה של כישלון ההתנתקות מיוסד בחלקו על השכחת העובדה שהמצב הבטחוני מול רצועת עזה החל להדרדר עוד לפני ההתנתקות ובחלקו האחר על הערכת יתר של השפעת ישראל על התהליכים בעולם הערבי (בפרט התחזקות הפונדמנטליזם האיסלמי למשל של האחים המוסלמים). ליבוביץ הביע את תמיכתו בהתנתקות 0התנתקות ממש ולא חלוקה מוסכמת), עשרות שנים לפני ההתנתקות, וכבר אז הבהיר שההתנתקות לא מבטיחה שלום עם הפלשתינאים ושהוא כלל אינו מאמין בשלום איתם או עם העולם הערבי. בעיני הכישלון האמיתי של ההתנתקות (ושל הפרוגרמה הליבוביצית) היה בכך שלא הצלחנו להתנתק מן הרצועה ואליבא כל העולם והערבים שלו, עדיין אנו אחראים למצב ולמתרחש שם. אני רואה בכך אינדיקציה לחוסר ההתכנות של חלוקת א"י לשתי מדינות בלתי תלויות. |
|
||||
|
||||
ההדרדרות תמיד תהיה במתאם מושלם לכח האכיפה שיש לכוחות הבטחון שלנו |
|
||||
|
||||
אגב, ההערה שלך לגבי קריאת השם למדינה מזכירה לי טענה משעשעת אחרת - שאילו המדינה היתה נקראת מדינת יהודה, כל אזרחיה היו ממילא יהודים ולא היה קונפליקט בין מדינה יהודית ודמוקרטית. שוין. |
|
||||
|
||||
טוב, שנינו הרי משתעשעים כאן. בכל מקרה, הקונפליקט הפנימי בין יהודית ודמוקרטית הרבה פחות משמעותי בשטח1 מאשר יחסי הציבור הבינלאומיים של הפלסטינים, שהם תוצאה של אחד הקמפיינים ההסברתים המוצלחים בהיסטוריה. 1 מעבר לדיון הפילוסופי העשיר, קשה הרבה יותר לראות תוצאות מוחשיות בשטח לפולמוס הזה. |
|
||||
|
||||
מדינת מערב הירדן. (בדרך לשם קצת הסתבכתי בגלל השם ההיסטורי "עבר הירדן" (או בנוסח האנגלי, Transjordan), שהוא די מצחיק. הרי לנהר יש שני צדדים, והשם הזה כשלעצמו לא מצביע על אחד מהם. הוא כן מצביע על הצד המזרחי רק אם מניחים ש"ברירת המחדל", העיקר, המקום שממנו מסתכלים, הוא הצד המערבי. זה נכון מהרבה בחינות שהצד המערבי הוא העיקר, אבל הייתי מצפה ממדינה, אפילו אם היא קמה כפרירפיה, לא לחקוק את הפריפריאליות בשמה.) |
|
||||
|
||||
דווקא ממך הייתי מצפה לחשוב על השם המובן מאליו: "ירדן". כלומר: "רפובליקת ירדן". זה עובד לא רע עם קונגו. |
|
||||
|
||||
יש כל מיני מדינות שנקראות של שם נהרות - הקונגו, המיסיסיפי, המיסורי, האוהיו, הקולורדו ועוד. הבעיה הקטנה כאן היא שיש הבדל מסוים בין הירדן לבין הנהרות האלה - הבדל דומה במקצת לזה שבין מפלי הניאגרה של ניו-זילנד לבין אלו שבצפון אמריקה. |
|
||||
|
||||
הלא טוב אמנה ופרפר נהרות דמשק מכל מימי ישראל |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
''עבר הירדן'' הוא ביטוי תנ''כי המתייחס לצד המזרחי. אז יבדיל משה שלוש ערים בעבר הירדן, מזרחה שמש. |
|
||||
|
||||
היא לא. השם הרשמי של ירדן הוא אלממלכה אלאורודניה אלהאשמיה (הממלכה הידנית ההאשמית), וזאת מאז הכיבוש הערבי של יהודה ושומרון ב48'. השם נשאר גם לאחר שחרור יו"ש ב67'. רק אצלנו היא נשארה "עבר הירדן", וזה הגיוני (כמו גאליה הטרנסאלפינית אצל הרומאים). |
|
||||
|
||||
אבל, בפרפראזה על איך שאומרים אצלכם בעדה, למה להתחיל את ההיסטוריה ב-48? |
|
||||
|
||||
"עבר הירדן" מקורו תנ"כי (יהושע א יד "אֲשֶׁר נָתַן לָכֶם מֹשֶׁה בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן"). בתקופות בהן היתה הארץ תחת כיבוש נוצרי (הצלבנים והבריטים, אשר הכירו היטב וקידשו את התנ"ך), שם האזור תורגם (בהתאמה) לOultrejordain ול Transjordania. בתקופות בהן היתה הארץ תחת כיבוש מוסלמי (המוסלמים מכירים רק בקדושת הקוראן), לא היה זיהוי כזה, והאזור נחשב בד"כ כחלק מסוריה (א-שאם) הדרומית. דרך אגב, גם בזמן הכיבוש הרומאי, האזור נקרא Perea ("האזור שמעבר") בהשאלה מעברית. אחרי הפשע של קריעת עבר הירדן המזרחי מארץ ישראל ומסירתו למשפחה ההאשמית, השליט הבריטי הזר קרא לחבל הארץ ההוא "אמיראת שרק אלאורדון" ("אמירות מזרח הירדן") בערבית וemirate of transjordan ("אמירות עבר הירדן") באנגלית. משקיבלה עצמאות ב46', שימרה הממלכה ההאשמית (שהיתה למעשה מדינת חסות בריטית) את השם הזר סה"כ כשנתיים, עד כיבוש יו"ש. |
|
||||
|
||||
תודה. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
איך מי שדעותיו כל כך "תלושות ושוליות במגזר הערבי ישראלי" הצליח להיבחר לארבע כנסות רצופות כנציג מרכזי של אותו מגזר? |
|
||||
|
||||
הערביות אינה " ציויליזציה על לאומית" אלא לאומיות פשוטה. לאיחוד האירופאי ניתן לקרוא "על לאומי" אבל האם מישהו יכול לומר שההבדלים בין פולנים לצרפתים דומים להבדלים בין עיראקים לירדנים? |
|
||||
|
||||
מצד שני, האם מישהו יכול לומר שההבדלים בין קרואטים לסלובנים גדולים מההבדלים בין מרוקאים לתימנים? מראה בצד, הנה התוכן הענייני: הזהות העיראקית רופפת עד לא קיימת, הזהות הירדנית אולי גם, אבל אני חושב שלמצרים יש זהות יותר חזקה, וגם למרוקאים. יש לי חשד שדווקא הפלסטינים גיבשו לעצמם, אמנם בזמן קצר, זהות לוקלית (לא רוצה להיכנס לשאלה אם היא ראויה לתואר "לאומית") בצד החזק יותר של הסקאלה הערבית. |
|
||||
|
||||
הזהות שהפלסטינים גיבשו תלויה באופן ישיר בציונות ומדינת ישראל. קל להגדיר את הזהות הלאומית של הפלסטינים - כל אלה שגרים בארץ ישראל ומתבכיינים שהמקום שלהם ולא של היהודים. |
|
||||
|
||||
וכל מי שמקבלים קצבה מאונר''א. אבל מדובר על זהות ברורה. |
|
||||
|
||||
אז מעבר למאפיין אחד די ברור שציינתי (אזור מגורים), באיזו זהות ברורה מדובר? מה המאפיינים שלה? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |