בתשובה לש''ק ריש, 27/03/02 2:51
''התנהגות אושוויצית'' 62989
ד"ר דינה פורת מהמכון לחקר האנטישמיות והגזענות בנות זמננו באוניברסיטת תל אביב ציינה בקשר לדבריו של סראמגו שעוולות שונות (לעיתים קרובות קשות מאלה שנעשים לפלסטינים) נעשו ונעשים במקומות שונים בעולם אך אין מדברים עליהם במושגים של השואה; "התנהגות אושוויצית" מייחסים רק לישראל.

הערות נוספות בעניין זה בתגובתי:
תגובה 61333
''התנהגות אושוויצית'' 63014
"התנהגות אושוויצית" מייחסים לא רק לישראל, שתי דוגמאות מהאייל:
תגובה 60224
תגובה 62431
''התנהגות אושוויצית'' 63030
סמילי,

עם כל הכבוד לאינטלקטואלים של האייל לא בהם מדובר כי אם בשיח הבינלאומי שהמכון לחקר האנטישמיות מבצע עליו מעקב שוטף.
''התנהגות אושוויצית'' 63160
מותר לי לחלוק על מסקנותיה של ד"ר פורת. באיזה תנאים צריך אדם לעמוד על מנת להחשב חלק מהשיח הבינלאומי?
''התנהגות אושוויצית'' 63033
סקרן אותי מאד לדעת מי עוד מדבר על ''התנהגות אושוויצית'', ולכן נכנסתי לקישורית הראשונה ומצאתי שם דברים שלי.
הצטוט הזה כמובן לא לעניין.
ההבדל הבסיסי בין הדברים שכתבתי ובין דברי הסופר הפורטוגזי הוא שאני איני פונה כלל לרוצחים ולמפוצצי התינוקות (שרוצחים מדי פעם גם ילדים משלהם), איני מבקר אותם, ואיני מטיף להם מה לעשות ואיך לנהוג.
דבריי הם ביקורת כלפי ההתנהגות שלנו לנוכח הרצח הזה. אני חושב שהביטוי ''הליכה כצאן לטבח'' שבעזרתו נהגו חלק מאתנו לבקר את טבוחי השואה יאים הרבה יותר לנו מאשר להם, כי לנו יש ברירה. זו הייתה כוונתי.
אולי אפשר להשוות את דבריי לדברים שניסה להביע ביאליק ביצירות שכתב על הפוגרומים, שבהם הייתה ביקורת כלפי הנרצחים ולא כלפי הרוצחים.
אני אסביר את עצמי 63158
בכותרת של התגובה שלך הייתה "משואה חלקית לשואה מלאה", שואה מלאה הייתה באושוויץ, אין דרך אחרת להגדיר את זה מאשר "דיבור במושגים של שואה", ומשום שאתה לא מייחס את זה לישראל, זה סותר את התזה של דינה פורת (http://www.haayal.co.il/reply.php3?id=934&rep=62...).
לא השוותי בינך לבין הסופר הפורטוגזי, אלא באותו הקשר מצומצם (של שימוש במושגים של שואה). את הביקורת שלי על תגובתך, ראית בתגובה לתגובה עצמה, כתגובה הזו לא הייתה מילת ביקורת אחת כלפיך.
כאן אפשר להגיע להסכמה 63163
אכן השתמשתי במושגים של שואה, אך כפי שאני שוב חוזר ומדגיש לא עשיתי זאת כדי להטיף למישהו שהתנהגותו אינה יאה ועליו לשפרה. הייתה זו קריאה לנו לא ללכת כצאן לטבח.
''התנהגות אושוויצית'' 63021
העניין הוא - כפי שצוין פה לא פעם - שישראל כמדיניות משתמשת בשואה כעמדה של כוח. הדרישה לפיצויים, להתנצלות, לביקורת עצמית וכו' גם מתוך כביכול עמדה של מוסריות.
לכן אין זה מפתיע שדווקא ביקורת כזו תושמע על ישראל.
סליחה, מה הקשר? 63022
בדרישה לפיצויים, התנצלות וביקורת עצמית אין הצגה מעוותת של המציאות.
בהשוואות בין המצב בשטחים לשואה יש עיוות רציני.
ודווקא אצל אדם שהמלים הן אומנותו ואמנותו, אני רוצה לראות דיוק ורגישות בשימוש בהן.
סליחה, מה הקשר? 63029
התגובה היא תגובה לתגובה-למאמר, ולא באופן ישיר למאמר.

בכל מקרה, יש עיוות בהחלט שדרישות כאלה חוזרות שוב ושוב, וכאשר שאנשים משתמשים בשואה ככלי מיקוח בכל הזדמנות.

ובהחלט יש מקום להשוואה מסוימת, להסתכל למקור של הפעולות והצדקות מוסריות.
סליחה, מה הקשר? 63032
"אנשים משתמשים בשואה ככלי מיקוח בכל הזדמנות"- דוגמאות, בבקשה? (רצוי מ-‏10 השנים האחרונות, ולא מימי קום המדינה).
63052
תסלחי לי אבל אין לי ממש רצון להתחיל לחפור. אם לך לא זכורים מיקרים כאלו (או שסתם לא מודעת לכך שזה קורה) אז נסכם על כך שאנחנו לא מסכימים. אפשר אבל לראות את זה מסביב, בתגובות של אנשים. אם נקצין "אם סבא שלי היה בשואה אז איך זה יכול להיות שאני גזעני (או: אז מגיע לי להיות פה וככה וככה)".
כלומר... 63057
אם מישהו אומר שבגלל השואה אנחנו צריכים להיות פה- זה מיקוח, שבגללו צריך להשוות את הנעשה בשטחים למה שקרה בשואה?

הממ... "מוזר יותר ויותר, אמר החתול".

אבל שיהיה לך חג שמח.
לא. 63059
הרעיון פה הוא לא השוואהאחד לאחד, ודאישאין זהות.
זה גם לא ''..למה שקרה בשואה'' - לא התוצאה,לא הסדר גודל ולא הדרך וכו'.
ההתיחסות היא לגבי הצד המוסרי של מי שעומד מאחורי.
ובתגובה הראשונה שלי, התיחסתי למה סביר יותר שביקורת כזו תושמע נגד ישראל, שחלק מהביקורת שלה (של ישראל) באה כביכול מעמדה מוסרית נעלה יותר. ולא, לא צריך להקים מחנות השמדה בשביל להכיל מהרוע שהיה שייך גם לנאצים.

חג שמח גם לך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים