בתשובה ליונה שהיתה שם, 26/04/11 13:10
אי חדש תחת השמש 569078
לא צריכה להיות הסכמה.
אגב, מבחינת אג'נדה, מבחינתי - אם אכן לא כבשנו את הארץ בסערה והחברה הכנענית בארץ קיבלה על עצמה את הדת המוזרה שהביאו עימם הלוויים, ופולחן ה' נהג במקביל לאשרה ולאלים אחרים‏1 - עוד יותר טוב.

1 כפי שרואים מצויין בתנ"ך, שחור על גבי לבן ובין השורות גם.
אי חדש תחת השמש 569083
לקבל את הדת המוזרה מילא, אבל לספר לעצמם היסטוריה חדשה למחוק את השפה שלהם ולאמץ שפה חדשה ? אפילו הילידים שאימצו את הנצרות מבחירה לא שינו את ההיסטוריה שלהם.

מה עוד שלא מדובר באג'נדה מדעית "תמימה" שמקורה בטעות אנוש או באגו בהיקף חריג, היא נועדה לשרת משהו תחת האצטלה של הנייטרליות המדעית.
אי חדש תחת השמש 569084
אתה מדבר על תהליך של מאות שנים - כ1500 בערך. זמן כזה הוא מספיק ארוך כדי שדורות חדשים יאמצו לעצמם זהות שלא הייתה לאבותיהם: כביכול הם צאצאי אברהם ולא צאצאי התושבים הכנענים בארץ. התופעה הזאת ידועה לאורך כל ההיסטוריה: עירד מלכין מדגים זאת לגבי היוונים הקדמונים בסיפרו מיהו יווני ומוכר תהליך הלטינזיציה של האימפריה הרומית שבסופו רבים מתושבי הים התיכון ראו את עצמם כרומאים לכל דבר. התהליך ממשיך לפעול כמובן גם על זהויות אחרות וזאת הסיבה שכיום כבר אין מי שיכול להזדהות כהלני או רומאי.
תחת השמש 569095
רומא היתה השפעה תרבותית.
במקרה שלנו זה הרבה יותר מתרבות כי קיים ספר עם הסיטוריה כתובה ודת שמרוכזת סביב ספר.

לצורך ההדגמה- זה כמו שכולנו נתנצר, נעבור לאנגלית ונאמין שהגענו מיוון.
תחת השמש 569101
רומא לא הייתה רק השפעה תרבותית. לאחר כמה דורות של קולוניזציה, תושבי איטליה, ספרד וצפון אפריקה ראו את עצמם כרומאים לכל דבר כאילו היו הצאצאים של תושבי רומא הותיקים. כך היה מוקדם יותר גם עם היוונים ביוון, אסיה הקטנה, דרום איטליה וסיציליה ואף דרום צרפת (מרסיליה היא מרסיי של היום).
אי חדש תחת השמש 569106
זה שרבים ראו עצמם רומאים, לא אומר שאנחנו כצופים מהצד לא יכולים להבדיל בין מי שאימץ אזרחות רומית וחלק ממנהגיהם לבין הרומאים עצמם. לגבי מי שיכול להזדהות היום כרומאי, דלג לדקה 3‏0.

לעניין עצמו, מעבר לשלל העדויות הלשוניות, ישנן ראיות גנטיות שמראות שיהודים קרובים יותר לעמים צפוניים (דרוזים, קפריסאים למרבה הפלא‏1, אירן ועירק) מלפלסטינאים או לאוכלוסיית המקור שלהם (ירדן, לא ראיתי נתונים על מצרים). אז גם אם כל הכנענים הפכו יהודים (מה שלא סביר) ואין אוכלוסיה קדומה בארץ זולת היהודים (מה שכן סביר, מסיבות אחרות), עדיין היית מצפה לקירבה גדולה יותר לבדואים ולפלסטינאים אם היה גיור משמעותי.

1 כנראה קשור לגיורים בתקופה ההלניסטית

אי חדש תחת השמש 569126
מחקרים גנטיים של יהודים יש לא מעט וכל מחקר מגלה מימצא אחר - היהודים קרובים לפלסטינים, היהודים קרובים לעמים שישבו בתוכם, היהודים הם עם בפני עצמו ועוד כהנה וכהנה. את העובדה שהכנענים נטמעו בישראלים וביהודאים ניתן לראות בתנ''ך שלא מדבר על עמים זרים בארץ ישראל בתקופת הממלכות וזה גם טבעי והגיוני שיקרה דבר כזה בממלכה בעלת שלטון חזק ופולחן מרכזי המטשטשים ומוחקים במשך הזמן את זהות התושבים המקורית. מכיוון שהמרות דת היו נפוצות מהתקופה ההליניסטית ועד ימי הביניים המוקדמים, ומכיוון שלא היו יכולות להיות העברות אוכלוסיה המוניות, סביר יותר שהגרעין הבסיסי של אוכלוסיית א''י הוא התושבים הקדומים ששינו את זהותם האתנית, התרבותית והדתית לא פעם במשך אלפי שנים. לכן האמירות שהכנענים לא הפכו ליהודים ושאין אוכלוסיה קדומה בארץ זולת היהודים הן חסרות שחר.
אי חדש תחת השמש 569176
"מחקרים גנטיים של יהודים יש לא מעט וכל מחקר מגלה מימצא אחר" - תראה לי בבקשה מחקר אחד מעיתון נחשב ובכלים גנטיים מודרניים שסותר את האמור. העובדה ששני המחקרים הגדולים בתחום הגיעו לאותן מסקנות באופן בלתי תלוי הרי היא כאלף עדים.

"מכיוון שלא היו יכולות להיות העברות אוכלוסיה המוניות" - להבדיל מכל המוני המקרים המתועדים האחרים ? ההונים לא עברו בהמוניהם לאירופה ? האוסטרוגותים לא עברו בעקבות פלישתם לבלקן ולאחר מכן לאיטליה ? אפילו יש על התופעה ערך בויקיפדיה http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A0%D7%93%D7%99%D7%9...

ישנם מקרים מתועדים של חילופי אוכלוסיות בגלל שלל סיבות, כאשר חברה אחת מכחידה או מגרשת את האחרת. צר לי אם זה לא מסתדר עם תפיסת עולמך.
אי חדש תחת השמש 569194
גיגול קצר מעלה שמחקרים גנטיים מעלים שרוב היהודים בעלי מוצא משותף ושמוצאם הוא מהמזרח התיכון. זה אינו עולה בקנה אחד עם טענתך שהיהודים קרובים לדרוזים ולפרסים אבל לא לפלסטינים.

נדידת עמים איננה החלפת אוכלוסיה. זוהי תופעה של השתלטות שבטים נודדים החזקים יותר מבחינה צבאית על אוכלוסיה מתקדמת יותר מבחינה חומרית והתמזגות בין שתי הקבוצות הללו (יש כמובן מעשי הרג וטבח אבל לא עד כדי השמדת אוכלוסיה שלמה שאינה יכולה להתבצע בטכנולוגיה פרימיטיבית) עד שבדורות מאוחרים יותר, צאצאיהם אינם יודעים מאיזו קבוצה בדיוק מוצאם.
אי חדש תחת השמש 569197
השמדת אוכלוסיה שלמה איננה יכולה להתבצע בטכנולוגיה פרימיטיבית? כמדומני שהשמדת-העם ברואנדה מראה אחרת. מאה וחמישים שנה קודם לכן, השבט שנודע לימים בכינוי אינדבלה (Ndebele) עשה עבודה כל-כך טובה בהשמדת האוכלוסיה בשטח בו עבר, עד שהבורים לא התקשו לכבוש את השטח הריק-מאוכלוסיה כמה שנים לאחר מכן. למעשה, גם רצח העם הארמני בטורקיה התבסס במידה רבה על טכנולוגיה פרימיטיבית למדי כגון הטבעה ושריפה.
ואלה רק דוגמאות שצצות לי בראש; יכולת ההרג בעבר הייתה גם היא מסיבית, אם כי חסרה בד"כ האידיאולוגיה הגלובלית של כמה מהתנועות הרצחניות המודרניות.
אי חדש תחת השמש 569289
זה אולי אפשרי כשמדובר בשבט קטן על שטח קטן יחסית אבל לא על אוכלוסיה היושבת על פני ארץ שלמה. גם עם טכנולוגיה מודרנית, הנאצים לא הצליחו להשמיד אוכלוסיות שלמות.
אי חדש תחת השמש 569291
לא בתקופה של 5 שנים. אבל אם אתה נותן לזה יותר זמן, זה יכול לקרות.

מה שכן, ברוב המקרים מדובר על דחיקה איטית יותר. בכל מקרה, אם זה היה קורה במקום כמו מצריים, היינו שומעים על זה.

החיקסוס היו קבוצה כנענית בעיקרה, ככל הנראה. הם התיישבו במצריים בהדרגה ולאט לאט תפסו מקום יותר חשוב בשלטון. בסופו של דבר תפסו גם את השלטון. שושלת השלטון הבאה הפילה אותם, גירשה אותם (או לפחות את הנהגתם) והחלה לשלוט על כנען באותה הזדמנות.

האשורים, הפרסים, היוונים, הרומאים, הערבים, הממלוכים וכל שאר הכובשים היו בעיקרם שכבה שולטת קטנה יחסית שלא שינתה בצורה רצינית את האוכלוסייה במצריים.
אי חדש תחת השמש 569292
נכון, וכנ''ל גם לגבי ההונים והאוסטרוגותים של האלמוני המזוהה.
אי חדש תחת השמש 569316
הגדר 'קטן יחסית'. מדובר בחלק מהדוגמאות על שטח גדול בהרבה מאשר ישראל.

אה, כן, ובאשר לנאצים - בתוך 5 שנים הם הצליחו להגיע להשמדה של בערך 85% מהיהודים בשטחים שבשלטונם, ובפולין - כמעט 98%.
אי חדש תחת השמש 569357
85,7% בפולין.
90% בליטא, אסטוניה ולטביה.
אי חדש תחת השמש 569400
לפי סאלו בארון, בשטח פולין, באוגוסט 1945, היו כמה עשרות אלפי יהודים (מתוכם 13,000 חיילים פולנים, שהכנסתי לחשבון למרות שחלקם הניכר לא היה בפולין בזמן הכיבוש הנאצי אלא בצבא אנדרס). זאת מתוך אוכלוסיה של יותר מ3.3 מליון לפני השואה.
אני מניח שהנתונים שלך כוללים את שיעור השרידה במקומות אחרים (כלומר, ילידי פולין שנמלטו\יצאו חיים ממחנות שאינם בפולין), אבל בהתחשב בכך שהדיון פה על השמדת-עם-בתקופה העתיקה מטבעו מוגבל גיאוגרפית, הגבלתי גיאוגרפית גם פה: בשטח פולין עצמה נותרו בתום המלחמה כשני אחוזים מהמספר שהיו בה לפני המלחמה.
אי חדש תחת השמש 569403
להערכתי, הנתונים כוללים בתוך "יהודי פולין שניצלו" ניצולים ששוחררו במחנות שאינם בפולין, אבל גם את כל אלה שהסובייטים "עשו להם טובה"‏1 וזרקו אותם לתוככי ברה"מ בזמן המלחמה.

1 בדיעבד, גם אם בזמן אמת הם סבלו מאוד.
אי חדש תחת השמש 569413
המספר שאני זוכר הוא כ-‏100.000 שהם האחוז שציינת- כ-‏3%. אליו צריך להוסיף את הילדים היהודיים שנצלו והפכו לפולנים נוצרים- לפני 15 שנה הם החלו להופיע בתקשורת הפולנית. היו יהודים לא מעטים שהועברו לרוסיה האסייתית או לקזכסטן- הורי. באוגוסט 1945 חלקם היה עדין ברוסיה.
אי חדש תחת השמש 569418
גם בשנות ה-‏90 חלקם היה עדיין ברוסיה.
אי חדש תחת השמש 569321
נדמה לי שברואנדה אמנם אמצעי ההרג הישירים היו פרימיטיביים, אבל מִבצע ההשמדה נעזר בהייטק - רדיו - לצורך הסתה ותזמון. האם בשביל הארמנים הטורקים לא נעזרו באי-אלו אמצעי תקשורת מודרניים של אז?
(אבל אינטואיטיבית אני מסכים איתך באשר ליכולת ההשמדה הקדמונית. עד כמה שתקשורת נחוצה, אני מניח שהצרכים בתחום זה אז היו פחותים, מכיוון שהאוכלוסיות קטנות יותר.)

אני תוהה מה בנוגע לשיטה שבה האירופים השמידו את האמריקאים המקוריים - מחלות. האם נדידות העמים בתוך אירואסיה לא גרמו מגפות? טרם הספיקותי לקרוא את דיימונד.
אי חדש תחת השמש 569326
אם כן, אז במידה פחותה בהרבה, משום שאירואסיה היתה מחוברת וקיימה קשר רציף של תנועת אנשים וסחורות, כך שלחיידקים ולמארחים שלהם לא היתה שהות ארוכה להסתגל זה לזה מבלי ששאר האוכלוסיה תחשף לחיידק.

לרשימה חלקית מאוד של מקרי רצח עם מתועדים, יש את
למשל אחרי שקרתגו נכבשה, המיעוט השורד נמכר כולו לעבדות, בלי שום רדיו, ובכך בא קץ האוכלוסיה הזו. כמובן שמדובר בכלל, ולא יוצא מן הכלל, לאותה תקופה.
התנגשות אקולוגית 569331
זו אחת הנקודות של דאיימונד

הארופאים היו אנשים ששרדו עשרות אלפי שנים של מגפות
אי חדש תחת השמש 569293
אם אתה מקבל ידיעות מהארץ כמחקר, אין לי מה להוסיף (חוץ מזה שכמובן הארץ מדבר על אותו מחקר שהבאתי).
אי חדש תחת השמש 569128
בהתחשב בעובדה שהבדואים הם שבטים נודדים שמקורם, אאל"ט, בערב, ובעובדה שחלקים לא קטנים מהפלסטינאים הם צאצאי מהגרים‏1, למה אתה מניח שצריכה להשמר קרבה כזו?

1 לא הכיבוש הערבי, לא הכיבוש הצלבני, לא הכיבוש הממלוכי, לא הכיבוש התורכי ולא הכיבוש המצרי שמעו על איסור כלשהו על העברת אוכלוסיה אזרחית וישובה בשטח כבוש. למעשה, כמה מהם נקטו בהתנחלות פעילה.
אי חדש תחת השמש 569179
הבדואים הגיעו לארץ ולסביבתה בתקופות קדומות למדי (החל מהמאה השניה לפני הספירה לפי הדודה), אם היה גיור אולי הם היו חלק ממנו. הפלסטינאים הם ברובם המוחלט צאצאי מהגרים, אבל בד"כ מהסביבה הקרובה (ירדן, מצרים), ולכן הייתי מצפה שאם היה גיור של קרוביהם מהארץ, היתה נשמרת הקירבה (למרות שיש יוצאים מן הכלל, בד"כ עמים סמוכים חולקים דמיון גנטי רב יותר מעמים רחוקים, כלומר הכנענים היו צריכים להיות דומים לירדנים/מצרים/פלסטינאים של היום‏1. כלומר אם אנחנו צאצאי כנענים, אנחנו הינו צריכים להיות קרובים יותר אליהם, ולא לדרוזים ויוונים).

1 בהנחה שלא היתה כאן נדידה גיאוגרפית משמעותית בכל האוכלוסיות הללו.
אי חדש תחת השמש 569180
שמעתי מפי משכיל דרוזי את הטענה שיכול להיות שהם היו יהודים במקור, טענה אחרת היא שהדרוזים גוירו בימי החשמונאים, כמו האדומים.
בקפריסין היתה התישבות כנענית עתיקה וההיסטוריה מספרת שקפריסין יושבה ע''י אליסה בת מלך צור במאה התשיעית, כשאחותה יסדה את קרתגו.
אי חדש תחת השמש 569185
הדת הדרוזית היא פלג של האיסלם השיעי. החשמונאים גיירו אמנם את היטורים ואת האדומים, אבל לא שבטים ערביים רחוקים יותר. ר' גם דרוזים [ויקיפדיה].

השם "אלישיה" לקפריסין [ויקיפדיה] קדם למאה התשיעית לפנה"ס. הארכאולוגיה מספרת שהייתה שם התיישבות לפחות מ־1600 לפנה"ס וההיסטוריה מספרת שגם המדינה הזו הושמדה בפלישת גויי הים.
אי חדש תחת השמש 569226
הדת הדרוזית היא פלג שיעי כמו שהנצרות היא פלג של היהדות.
היטורים הם שבט צפוני בתקופת החשמונאים, אך הם עצמם מתפלגים לבנו ימן ובנו קייס (בני דרום ובני הזאב) וזוהי החלוקה הטרומית של שבטי ערב בערב בין בני תימן הערבים הדרומיים ובני צפון ערב הישמעליים (שכנראה הפכו לעם הומוגני עם ביות הגמל בכ1200 לפנה"ס וכיבוש עומק המדבר הערבי.
אני מניח שהסיפורים הפיניקיים על תולדותיהם, מלאי בדיות ותיקונים מפארים כמו בתנ"ך, אם הייתי תלמיד חכם הייתי מתרץ לך שמלך צור ייעד את האי אלישיה לבתו כשתתחתן בשעה טובה, ולכן הקדים וקרא שמה אלישיה (:
אי חדש תחת השמש 569258
לגבי הדת הדרוזית: צודק. אכן המינוח "פלג" שגוי.

היטורים שגוירו נטמעו ביהודי הגליל.

הימנים והקייסים הם שבטים ערבים. במאות הראשונות לאיסלאם היה לבני השבטים הללו מעמד מכובד. הדת הדרוזית נוצרה במצריים הפאטמית. ר' השושלת הפאטמית [ויקיפדיה]. וגם, סתם בשביל הבידור, אל-חאכם (ח'ליפה פאטמי) [ויקיפדיה]. השושלת הפאטמית היתה שושלת של שליטים מצאצאי מוחמד שראו את עצמם כחאליפים הלגיטימיים מכוח הירושה. אין פלא שלטענות מהסוג הזה היתה משיכה לאותם שבטים ערביים מקוריים: אם השלטון מתבסס על ירושה, הרי שהערבים ("בדווים") צריכים להמשיך לשמור על זכויות היתר שלהם.

דיווח על אלישיה אפשר למצוא, בין השאר, אצל המצרים. רעמסס השלישי כתב שהוא הביס את גויי הים האדירים אשר הספיקו קודם לכן להחריב מספר ממלכות. "אלשיה" (או משהו דומה) מוזכרת כאחת מהן.
אי חדש תחת השמש 569228
ואילו אני חשבתי שאליסה (עלשת) היא זאת שיסדה את קרתגו
אי חדש תחת השמש 569230
דידו יסדה את קרתגו, כידוע לי הן היו אחיות.
אי חדש תחת השמש 569238
דידו הוא השם היווני/לטיני שניתן לעלשת (בחורה אחת הרבה שמות)
אי חדש תחת השמש 569243
אם את בטוחה, אני מקבל.
אי חדש תחת השמש 569210
אבל גם לעמים הקרובים היתה פלישה / הגירה / התנחלות מאסיבית. המצרים של היום אינם צאצאי המצרים הקדומים (הקופטים כמדומני כן).

מה גם, שכמדומני שלפי חלק מהמחקרים אנחנו מאוד קרובים לפלסטינים, אחרי הקרבה זה לזה.
אי חדש תחת השמש 569214
מאוד לא סביר להניח שדווקא המצרים בעלי הדת הנוצרית (הקופטים) הם בלבד צאצאי המצרים הקדמונים. במצריים התרחש תהליך זהה למקומות אחרים של שינוי זהות כתוצאה מהכיבוש המוסלמי.
אי חדש תחת השמש 569221
הכפרים המצריים לא התרוקנו מהכפריים והתיישבו שם ערבים. הרוב המחלט של תושבי מצריים הם צאצאי המצרים הקדמונים.
אי חדש תחת השמש 569236
ואני הייתי בטוח שלאוכלוסיית מצרים הנוכחית אין קשר למצרים העתיקים.
יש לך מקור לטענה הזאת ?
אי חדש תחת השמש 569240
ואני חושב שהשאלה צריכה להיות האם יש מקור לטענה שלאוכלוסיית מצרים הנוכחית אין קשר למצרים העתיקים. אין שום ידיעות על איזו תמותה חריגה באוכלוסיה המצרית-רובה הגדול כפריים, או נדידת מליונים. האוכלוסיה המצרית היתה אחת היציבות ביותר בעולם. מה שהתחלף במצרים הם השליטים. היו שושלות של פרעונים וכהנים ששלטו אלפי שנים. היתה שושלת כושית, אחר כך שלטו הפרסים, המקדונים, הרומאים, הערבים וכו'. רוב מליוני האכרים לא זזו מכפריהם. זה שהקופטים מייחסים את עצמם למצרים הקדמונים: צריך להביא בדל של ראיה שהכפרים התרוקנו ובאה אוכלוסיה אחרת- לא כמה עשרות אלפי ערבים שכבשו את מצרים, אלא מיליונים שגרו בכפרים אלפי שנים.
רוב המצרים הקדמונים היו כושים של מזרח אפריקה 569248
סודנים חבשים וכולי. כנראה היתה הגירה מתמדת של איכרים כושים לאורך הנילוס שהוא עורך המחיה הכמעט בלעדי במצריים הקדומה.

עד ימי אלכסנדר מוקדון היו הגירות מעטות למצריים שאינן מאפריקה. הידועה בהן היא ההגירה ההיקסוסית ממזרח מסופוטמיה לצפון מצריים (יתכן שירידת בני ישראל למצריים הייתה חלק מההגירה הזו). מצריים העתיקה הייתה מדינה שסיפקה את כל צרכיה משך אלפי שנים, השליטים המקומיים הדפו את רוב הפולשים אל מחוץ למצריים (ההגירה ההיקסוסית היחידה שנימשכה כמה מאות שנים).

לאחר כיבוש מצריים על ידי מוקדון (ובהמשך השליטה ההלנית והרומית במצריים)
הפכה מצריים לארץ פתוחה להגירה ומאז השתנתה אוכלוסייתה, כאשר היא הוצפה על ידי הגזע הקווקזי (הלבן).
רוב המצרים הקדמונים היו כושים של מזרח אפריקה 569251
כל מה שאתה כותב הוא נכון אבל עוסק בשולים. 95% מאוכלוסיית מצרים שהיו אכרים. רובם הגדול לא זזו מכפריהם. שם נולדו ושם מתו. מה שאתה מכנה "הגירה", לא היתה התיישבות חקלאית מאסיבית במקום אכרי מצריים.
רוב המצרים הקדמונים היו כושים של מזרח אפריקה 569260
הייתה טענה למעלה שרק הקופטים הם צאצאי המצרים המקוריים.

בסוף התקופה הביזנטית הייתה אוכלוסייתה של מצריים נוצרית בעיקרה. לכן כל מי שפלש עד אז נכלל גם בתוך ה''מצרים'' לצורך הבחנה אפשרית בין ''קופטים'' לבין ''מצרים'' (אם בכלל אפשר להבחין).
אי חדש תחת השמש 569298
אנחנו קרובים לקופים בכלל, יותר מזה לשימפנזים, עוד יותר אחד לשני (במידה מפתיעה ביחס לעולם החי, במיוחד אילו שיצאו מאפריקה, מה שמעיד על צוואר בקבוק). לכן הכל שאלה של כמה קרובים. בכל המחקרים הרציניים והמודרניים שראיתי הפלסטינאים אינם הקרובים לנו ביותר.

את צודקת שהיה שינוי מהותי באוכלוסיית מצרים, אבל פחות מכך בירדן, נוסיף על כך את הבדואים ונקבל שהינו מצפים לקירבה גדולה (יחסית למשל לדרוזים) לאחד מהם אם זו אוכלוסיית המקור. כמובן שיתכן שאף אוכלוסיה באזור אינה קרובה לאוכלוסיה שהיתה כאן לפני 3500 שנים, אבל אז קל וחומר שאין לנו סיבה להניח שאנחנו הנותרים היחידים.
אי חדש תחת השמש 569364
היה מחקר שידיעה אודותיו התפרסמה בהארץ, לפני אי אלו שנים שטען שאנחנו הכי-קרובים לפלסטינים, אחרי הקרבה אחד-לשני.
אי חדש תחת השמש 569366
אני מכיר גנטיקאי באוניברסיטה העברית שסיפר לי על המחקר הזה.
אי חדש תחת השמש 569380
שמעתי מסטודנט בבאר שבע שלמד אצל המנחה לשעבר של אותו פרופסור בהארוורד שכל המחקר הזה מזוייף‏1.

1 אם כי חברה שלו טוענת שהוא סתם מקנא.
אי חדש תחת השמש 569087
איך למחוק שפה, אם השפה היתה זהה?
מה גם, שהתנ"ך זה מה שהשתמר, מה אנחנו יודעים על מה שעבר בראש של אותם אנשים שחיו באותה התקופה?

_____________
זה מזכיר לי, שכמה חברים שלי השתעשעו ברעיון לכתוב את האג'נדה שלהם על חרסים, על מנת שארכיאולוגים בעתיד יחשבו שכל מדינת ישראל בתחילת המאה ה-‏21 היו שמאלנים רדיקלים-טבעוניים-קווירים-שוחרי-סלון-מזל-והרוגטקה.
תחת השמש 569094
נכון, אנחנו לא יודעים ולכן האג'נדה חוגגת.
גם לי יש חברים שמשחקים בחרסים, אבל הם לא יהפכו לעם בגלל שהם מאגניבים.
תחת השמש 569099
יכול להיות שהם אותם אנשים?
אי חדש תחת השמש 569137
אני השתעשעתי ברעיון של מכירת אסלות עם חריטות לפי בקשת הלקוח - ככה הוא מקבל, מלבד האסלה, גם סיכוי להשפיע על חקר ההיסטוריה בעתיד הרחוק.
אי חדש תחת השמש 569139
פלסטיק לא ישמר.
אי חדש תחת השמש 569144
יש אסלות מפלסטיק?
אי חדש תחת השמש 569154
כמובן. הרוב, לדעתי.
אי חדש תחת השמש 569155
לא המושב, האסלה עצמה. היא לא מפלסטיק (לפחות עד כמה שאני מכיר את שוק האסלות - לא יותר מרוב האנשים), היא מחרס.
אי חדש תחת השמש 569159
אה. כן. זה אכן מחרס.
עשוי להשתמר.

אלא אם יפתחו בעתיד דלק אסלות.
אי חדש תחת השמש 569172
פלסטיק יכול, בעיקרון, להשתמר כמאובן. הוא רק צריך לנחות במקום המתאים.

עוד סיבה לזרוק פסולת לים.
אי חדש תחת השמש 569088
כמה אנשים באירופה מדברים היום בשפות שהיו נפוצות באירופה עם לידת הנצרות? האיטלקית הקיימת לא היתה קיימת אז, האנגלית היא יצירה חדשה לגמרי, הגרמנית של היום לא ממש דומה לשפה בה דיברו הגרמאנים הקדמונים, הדמיון בין הצרפתית והספרדית ללאטינית קטן בהרבה מהדמיון בין העברית הקדומה לשאר השפות השמיות שהיו נפוצות בכנען.

קשה למצוא אומות בעולם העתיק שלא המציאו לעצמם היסטוריה. מאז שאנשים באמת התחילו לכתוב היסטוריה ולא סיפור מעשיות זה קצת יותר קשה (אם כי במקומות מסויימים, כמו למשל המזרח התיכון, זה עדין נפוץ).
אי חדש תחת השמש 569089
א. הסברה שהולדת אברהם היא באנטליה, אינה חדשה ואינה שערוריתית. (ויש לה סימוכין במסורות שם).
ב. כבר במקרא מחולקים השבטים לפי אמהותיהם, בני רבקה ולאה הצפוניות, בני זלפה ובלהה המקומיות/כנעניות, בני יוסף המצריים ובני יהודה בנימין ושמעון הקרובים לאדומים לחורים ולקיינים.
ג. כל השבטים והעמים האלה דיברו מלכתחילה בדיאלקטים שונים של אותה השפה הפרוטו-שמית.
ד. ראה את כל המתגיירים בעמנו, בשמחה הם מאמצים את סה"כ המטען העברי והופכים לאחד העם, כמו כן ראה את תרבותם של כל המיעוטים שנכבשו ע"י הערבים והפכו לערבים לגמרי בשפתם דתם תרבותם וההיסטוריה שלהם.
איזו אג'נדה משרת הרעיון שאבותינו לא היו עבדים במצריים שברחו בהנהגת משה, אלא ההיכסוס הכובשים שגורשו בידי המצרים והביאו רעיונות דתיים חדשים לכנען? (אלא אם אתה מאמין שהתנ"ך הוא ספר קדוש וכל מילה בו היא אמת היסטורית, ואז אין לנו ויכוח)
אי חדש תחת השמש 569097
א. אינה שערוריתיית כי אנחנו לא דתיים.
ב. החלוקה לא סותרת ולא מוכיחה כלום.
ג. קצת מוזר לדבר על דיאלקטים של שפה כשאת קיומה אף אחד לא הוכיח. למרות שזה נשמע הגיוני...
ד. צודק לגבי המתגיירים שמצטרפים למשהו קיים, אנחנו מדברים על היווצרות של עם. האג'נדה ?- אני לא מקדם אותה אז לא יכול לדברר אותה. מאמין שהתנ"ך הוא ספר מיוחד (לא יודע אם נסכים לגבי המונח קדוש) ומאמין שדברים כתובים משקפים את האמת ההיסטורית (האבסולוטית) רק במקרים יוצאי דופן.
אי חדש תחת השמש 569102
א. אינה שערוריתית בקרב חוקרי המקרא החילוניים.
ב. החלוקה מוכיחה שמסורת היסטורית הומוגנית אומצה ע"י שבטים בעלי מסורות תרבותיות שונות גיאוגרפית.
ג.כל כך הגיוני, עד שאין אף תיאוריה אחרת. (אם כי יש בעלי אג'נדות שטוענים לראשוניות העברית או הערבית מתוך שאר הניבים (לובי, געז, אכדית, עברית, כנענית, פיניקית, צידונית, מואבית, עמונית, אדומית, ארמית, תימנית וערבית צפונית)
ד. אתה טוען שיש אג'נדה מסוימת, אין לך הוכחות לכך חוץ מהנסיבתיות שטיעון מסוים משרת אג'נדה מסוימת ולכן הטיעון הוא מוטה.
אם כך, נסה לנתח ולשער איך נעזרים בעלי האג'נדה בטיעון שלהם, או שאולי טעית ואין קשר בין הטיעון לאג'נדה?
אי חדש תחת השמש 569104
ב. לא בהכרח. הרי הנרטיב ששרד (לא מאמינה שאני משתמשת במילה הזו), נכתב ע''י יהודים. לא דנים, נפתליים, אפרתים או ראובנים.
אי חדש תחת השמש 569105
לא בהכרח, ולכן נולד חקר המקרא, כדי לנסות לברור בין אמיתות לבדיון במקרא.
בכל אופן למסורת הזו גם התייחסו אפיון האנטישמי (ראי "נגד אפיון" של יוסף בן מתתיהו) והשומרונים בנפרד.
מעניית גם נפוצות האלף בית הפרוטו-סיני מסיני וכתב היתדות הפונטי מאוגרית, שני האזורים המרוחקים ביותר זה מזה ולהומוגניות של הכתב העברי/כנעני/פיניקי במרכז כנען.
חקר המקרא 569237
חלק מחוקרי המקרא בכלל לא יודעים עברית, ארמית או אכדית ברמה נאותה ועדיין מפרסמים "מחקרים"...
אתה עדיין בטוח שרמת הפנטזיה בחקר המקרא אינה גבוהה מהמקרא עצמו ?

כמה אנשים אתה מכיר שעוסקים בחקר המקרא שיכולים לקחת כתובת אשורית ולהבין אותה ?
חקר המקרא 569242
היום יש גוגל טרנסלט.
חקר המקרא 569320
מספיק שיש לפחות כמה שיודעים עברית, וכמה שיודעים אשורית - ביקורת העמיתים האקדמית כבר תסנן את המוץ (כלומר, ייתכנו פרסומים פזיזים, אבל הם יתבקרו אחר-כך ויישכחו).
אי חדש תחת השמש 569263
א. אתה יכול לתת דוגמאות? זוהי כמובן סתירה מפורשת למסופר בספר בראשית.

ב. למעט כמה ממסורות ספר שופטים, רוב הדמויות בתנך הם מיהודה או אפרים, ועוד מספר לא מבוטל מבנימין. יהודה ואפרים (ואולי גם בנימין) היו שבטים שלהם נוצר מוצא מכובד. המספר של 12 השבטים נראה מלאכותי: יש לו שתי גרסאות שונות (יוסף יחיד, או שני בניו?) ורובם המוחלט של השבטים לא מופיעים כמעט.

הבעיה עם תאוריית ההיקסוס היא שיש פער לא מוסבר של כשלוש מאות שנים בין גרושם ממצריים (וכיבושה של כנען ע"י המצרים) לבין התחלת ההתיישבות הישראלית במאה ה־13 לפנה"ס.
אי חדש תחת השמש 569264
זו סתירה רק אם אתה מקבל שאור כשדים היא אורך שליד המפרץ הפרסי, חפש בגוגל "נמרוד" ו"אורפל".
נדמה לי שהממצא הקדום ביותר של כפר ביהודה שאין בו עצמות חזיר מיוחס למאה ה15.
אי חדש תחת השמש 569265
צ"ל "אורפה".
אי חדש תחת השמש 569272
זה היה נסיון לשכנע אותי שהטענה שגויה?

חיפוש זריז מעלה שזו מסורת שמקובלת על מוסלמים: <wikipedia Ur Kaśdim>.

נמרוד הוא לא בעסק בסיפור המקראי.
אי חדש תחת השמש 569274
לא.
זוהי מסורת של המקומיים, היום הם מוסלמים, פעם הם היו נוצרים ולפני כן עכו"ם.
אם המוסלמים היו ממקמים את אברם בחצי האי ערב היתה יתכנות להטיה, לא באנטליה.
אבל כן במדרשים ובגיאוגרפיה שמרמזים לפחות על הסברות בימיהם.
(אישית אני חושב שאברם הוא האנשה של אורנוס והד לאברהן (עם נון סופית) שלפי כתבי המצרים היה נשיא לשבט שמעון - shamaoon)
אי חדש תחת השמש 569275
יכול להיות. אבל זה כבר הרבה מעבר לגבול שבין היסטוריה למיתולוגיה. אני מתעניין כרגע בקשר שבין ארכאולוגיה להיסטוריה.
אי חדש תחת השמש 569278
כפי שזכור לך, זו היתה התייחסות לטענה שייחוס אברהם לאנטליה אינה טענה ''שערוריתית'' אלא ישנה ומוכרת.
אי חדש תחת השמש 658063
כשצפיתי בסדרה ''ויקינגים'', חשבתי לעצמי ש''אודין'' הוא האלהה של אדם הראשון. מעניין איך שנקודת מבט יכולה לגרום לאדם לסמן את המטרה סביב לחץ הנעוץ.
אי חדש תחת השמש 569116
את לא באמת יודעת איזו היסטוריה סיפרו לעצם המשחווים לבעל בימי מלכות יהודה. אולי היה להם מיתוס אברהמי דומה, ואולי סיבות אחרות הביאו אותם לקבל את הסיפור - שימי לב שהערבים קיבלו בשמחה את המיתוס הזה עם האיסלאם.

כמו כן, קשה לומר שהכנענים נאלצו ''למחוק'' את שפתם. אין באמת מניעה להתייחס לעברית הקדומה כאחד הניבים של הכנענית.
אי חדש תחת השמש 569261
היסטוריה ומיתולוגיה יכולות להתפתח אפילו תוך תקופה של עשרות שנים. שלא לדבר על מאות. ר', לדוגמה Cargo cult [Wikipedia].

לעומת זאת, לא ברור לי למה אתה מניח שנמחקה איזושהי שפה. נדמה לי שממה שיודעים על השפה היהודית, היא די דומה לשפות אחרות בסביבה.
אי חדש תחת השמש 569111
האשרה היתה זוגתו של בעל אשר היה בנו של "אל עליון" בפנתיאון הכנעני. ע"פ המיתולוגיה הכנענית "אל עליון" פרש או הודח מן השלטון על פני האדמה ע"י בנו והפך לשליט השמיים בלבד. בני ישראל בתקופת דוד ושלמה עבדו את הבעל והאשרה כאלים ראשיים בעוד "אל עליון" כיהן כנכחות "שמיימית" עליונה שאינה עוסקת בענייני האדם.
מי שהדיח את הבעל והאשרה היה יאשיהו מלך יהודה אשר כנראה איחד את הפאזות הישראלית והיהודאית של "אל" לאל ראשי אחד (ה'): "ויצו המלך ... להוציא מהיכל יהוה את כל־הכלים העשוים לבעל ולאשרה ולכל צבא השמים וישרפם מחוץ לירושלם". הכותב המקראי מנסה להאשים את מנשה בן חזקיהו כמי שהכניס את עבודת הבעל והאשרה לבית ה', אבל זו טענה לא נכונה בעליל משום שגם על חזקיה אביו מסופר שהוציא את האשרה מבית ה'.
הלוויים ייצגו אולי סוג של השפעה מצרית על התאולוגיה הכנענית, אבל הדת העברית היתה ממוצא שמי-כנעני ברור. מידת ההשפעה המצרית על הדת של העברים שנוייה במחלוקת, אבל מאחר ומצריים שלטה באופן פוליטי ותרבותי על המרחב הכנעני במשך 1500 השנה שלפני מלכות דוד, ברור שהיתה השפעה כזו. למשל, הכותב המקראי התנגד מאוד לנישואים עם נשים זרות, אבל הוא היה במילכוד מסויים משום שמצד אחד רצה להאליל ולפאר את מלכות דוד ושלמה ומצד שני הקשרים המשפחתיים בין שלמה לפרעה היו ככל הנראה עניין ידוע לכל גם בזמן כתיבת הטקסט.
אי חדש תחת השמש 569115
למיטב ידיעתי התאוריה על מהפכה דתית בימי יאשיהו מבוססת אך ורק על פרשנות המקרא ואין לה ראיות ארכאולוגיות שתומכות בה
מצד אחד אנחנו אמורים להאמין לסופרים התנ''כיים כשהם כותבים על יאשיה והתיקונים הדתיים שלו אבל לא להאמין להם כשהם כותבים על חזקיה והתיקונים הדתיים שלו
אי חדש תחת השמש 569119
מדוע הסיפורים על יאשיהו ועל חזקיהו סותרים אלה את אלה?
אי חדש תחת השמש 569131
הם לא
אי חדש תחת השמש 569133
הם כן כי אם חיזקיהו ביצע רפורמה, מדוע היה צריך גם יאשיהו לעשות זאת?
אי חדש תחת השמש 569134
רפורמה דתית בדור אחד לא סותרת רפורמה דתית דור או שניים אחריו
אי חדש תחת השמש 569135
אבל מדובר על אותה רפורמה - ניתוץ כל המזבחים והבמות וריכוז הפולחן בבית המקדש.
אי חדש תחת השמש 569136
אז?

חזקיה עושה רפורמות

מנשה ואמון מבטלים את הרפורמות האלו

יאשיהו מחדש ומעמיק את הרפורמות של אבי סבו

הסיפור הזה יכול להיות נכון או לא נכון אבל אין בו סתירה פנימית
אי חדש תחת השמש 569127
ככל שמתקדמים בזמן המתואר, התנ''ך הוא יותר אמין מכיוון שהוא נכתב ונערך בזמן הקרוב לשלהי ממלכת יהודה אם כי הוא לא נקי מהטיותיה הפוליטיות של הכת הדתית שכתבה אותו. לכן סיפור הרפורמה של יאשיהו הוא אמין וגם עולה בקנה אחד עם העריכה הדויטרומינסטית של התנ''ך. לעומת זאת, על הרפורמה לכאורה של חזקיהו מסופר רק בספר דברי הימים שהוא פמפלט פוליטי של בית דוד ומחברו רצה להציג את חזקיהו (שנחשב גם הוא כמלך צדיק) כרפורמטור לא פחות מיאשיהו.
אי חדש תחת השמש 569129
או שלחילופין התנ"ך נערך בימי שיבת ציון כפי שאומרת המסורת ואז אין שום סיבה לחשוב שהסיפורים על יאשיה יותר אמינים מהסיפורים על חזקיה כי שניהם מגיעים מאותו מקור (ספרי דברי הימים של ממלכת יהודה כנראה)

האם ידוע לך על איזה ראיות חיצוניות לתיאוריית המהפכה הדתית?
אי חדש תחת השמש 569130
סביר להניח שאם היו רפורמות בימי חזקיה הם היו מסופרות בספר מלכים. בפועל מסופר עליהן רק בדברי הימים וזה אומר דרשני.

קשה למצוא ראיות ארכאולגיות למאורע ספציפי. התנ''ך עצמו הוא עדות עקיפה לרפורמת יאשיהו בנראטיב ובעריכה של התורה ונביאים ראשונים ובתכנים של נביאים אחרונים.
אי חדש תחת השמש 569148
(משהו לא בסדר כאן. ארז, מה קרה שאני מסכימה עם כל מילה שלך?)
אי חדש תחת השמש 569149
(כי את נהיית חכמה יותר?)
אי חדש תחת השמש 569150
(לא. כנראה שזה משום שדיון שלם מתנהל מבלי שדחפו אליו פוליטיקה‏1).

1 בסדר. מה שמכונה אצלנו "פוליטיקה".
אי חדש תחת השמש 569175
אוקיי, הסיפור אודות חזקיהו מתועד פחות, אבל הוא איננו סותר בשום אופן את הסיפור אודות יאשיהו.
אי חדש תחת השמש 569164
א. ברמה העקרונית אני מסכים אתך. קצת קשה לי עם הגישה הטהרנית של ישראל פינקלשטיין האומרת שכל הנאמר במקרא שאין לו סיוע ישיר בממצא הארכיאולוגי הוא בחזקת מוטל בספק. לדעתי הגישה צריכה להיות אחרת: רק דברים הנאמרים במקרא אשר עומדים בסתירה ברורה לממצא הארכיאולוגי צריכים להחשב כמוטלים בספק (נניח כיבוש יריחו).

ב. לגבי המהפכה התאולוגית-לאומית של יאשיהו (האיחוד של פליטי ממלכת ישראל הגדולה עם יושבי ממלכת יהודה הקטנה מבחינה לאומית הוא העיקר והאיחוד הדתי נועד לשרת אותו), אכן מסתמכת על פרשנות המקרא, אלא שדוקא לעניין זה יש הוכחות מרשימות באמת. יאשיהו מלך יהודה הוא הפעם היחידה במקרא בה נשבר הרצף הלוגי של הנאראטיב, מה שמרמז בבירור לחשיבות המיוחדת של הדמות ("וכמהו לא היה לפניו מלך אשר שב אל יהוה בכל לבבו ובכל נפשו ובכל מאדו ככל תורת משה ואחריו לא קם כמהו" מלכים ב כג כה ובדבהי"מ ב לה יח "ולא נעשה פסח כמהו בישראל מימי שמואל הנביא וכל מלכי ישראל לא עשו כפסח אשר עשה יאשיהו והכהנים והלוים וכל יהודה וישראל הנמצא ויושבי ירושלם"). שים לב גם לנאמר "לכן הנני אספך על אבתיך ונאספת אל קברתיך בשלום" מה שעשוי לרמוז כי הדברים נכתבו לפני מותו של יאשיהו בידי פרעה נכה במגידו.
אי חדש תחת השמש 569178
א. הטענה העיקרית של ישראל פינקלשטיין היא שחלקים חשובים מהמקרא נכתבו לקראת סוף המאה השביעית לפנה"ס.

אם נניח שזה נכון, די סביר שכל מיני תיאורים של מאורעות שהתרחשו שלוש מאות שנים קודם לכן. לשם השוואה, ר' התפתחות סיפור רובין הוד [ויקיפדיה].

ובאופן כללי, היחס אל המקרא הוא כאל מקור היסטורי. גם מיוספוס פלביוס למדנו הרבה דברים. אבל אנחנו יודעים שמדי פעם הוא לא כותב אמת. לפעמים הוא סתם שוגה. לפעמים הוא מגזים. לפעמים הוא אפילו משקר. האם אנחנו צריכים להתייחס לכתביו של יוספוס פלביוס כאמת כל עוד אין ממצא סותר?

ב. הטענה המקובלת כאן היא שסוף ספר מלכים (החל סוף פרק כ"ג בממלכים ב') הוא אכן חיבור מאוחר יותר שנכתב לאחר חורבן הבית, ושבאותה ההזדמנות שונו עוד כמה פרטים בסיפור (כגון האשמת החורבן בחטאי מנשה). שני המקורות הללו מכונים ד'1 ו־ד'2 (D1 ו־D2).
אי חדש תחת השמש 569174
לא רק על פרשנות המקרא. יש עדויות (אם כי שנויות במחלוקת) לפירוקם של מזבחות בכמה מערי יהודה בזמנו של חזקיהו קצת לפני חורבנן של אותן ערים (כלומר: עדות לריכוז הפולחן, לא לביטול פולחן אלים אחרים).
אי חדש תחת השמש 569183
חזקיה או יאשיה ? קישור?
אי חדש תחת השמש 569186
חזקיהו.

אין לי קישור כרגע, אבל את זה קראתי דווקא בספרו של פינקלשטיין "דוד ושלמה" בנספח 5 שמוקדש לסוגיה הזו. אין לי זמן לבדוק את זה כרגע.
אי חדש תחת השמש 569204
אם יש עדות ארכאולוגית להרס במות בימי חזקיהו אז זה מפריך את התאוריה שהמהפכה הדתית קרתה בימי יאשיהו
אי חדש תחת השמש 569259
תגובה 569134.

באופן כללי בימי חזקיהו נהרסו כל ערי יהודה, למעט ירושלים‏1. כך שהבמות שבהן חרבו בכל מקרה, ללא קשר לסיבה לכך. כמוכן מדובר על ריכוז הפולחן, ולא בהכרח על מיגור האלילות. לריכוז הפולחן יכולות להיות סיבות אחרות. בזמנו של חזקיהו השלטון המרכזי ביהודה מתחיל להיות יותר דומיננטי.

1 וכאן יש מקרה נדיר (לעת הקדומה) שבו יש לנו תיאור של אותה המלחמה עצמה ע"י שני צדדיה: תיאור הניצחון של מלח אשור, שכותב שהוא החריב את כל ערי יהודה חוץ מירושלים וסגר על חזקיהו "כמו ציפור בכלוב", וגם תחריט שהתברר כמדויק למדי של המצור על תל לכיש [ויקיפדיה], ולעומתו התיאור המקביל שבספר מלכים ובספר ישעיהו על הצלתה הניסית של ירושלים עקב מגפה בצבא אשור.
אי חדש תחת השמש 569247
התכוונת לרוגמים אולי? ראו "רוגמים" בויקיפדיה העברית
אי חדש תחת השמש 569269
הארכאולוגיה מספרת שצלמיות נשים פולחניות ממשיכות להופיע בבתים מאותה תקופה. קשה להאמין שהאלילות נעלמה מיהודה. אין כמעט שרידים למזבחות מימי מנשה (יש אחד, בערד, אבל נראה שהארכאולוגים לא מסכימים על הפרשנות לו).

יש עדויות ברורות לסיפוח אזור בית־אל ורוב שאר בנימין (אחד הסימנים לכך שמדובר על בני יהודה הוא, למרה האירוניה, דווקא אותן צלמיות פולחניות "אליליות").

ועכשיו בתשובה לשאלתך:

היחס לתנך הוא כלמקור היסטורי (או ליתר דיוק: אוסף מקורות היסטוריים). יש שם ספרים שדי ברור מתי הם חוברו (רוב ספרי הנבואה, לדוגמה) - משיקולים תוכניים ולשוניים. לא צריך לקבל כלשונם את כל דבריו של הנביא.

אם הנביא הושע מציין כלאחר יד מבין נבואותיו את סיפור פילגש בגבעה, מאבקו של יעקב עם (מלאך?) אלהים ואת יציאת מצריים, זה סימן שהסיפורים הללו היו מוכרים לקהל היעד של הנבואות. כלומר מדובר על סיפורים שכבר היו מוכרים בתחילת המאה השמינית לפנה"ס.

באותה מידה, כאשר רעמסס השלישי מזכיר את ניצחונו על הפלישתים, הסכלים, השרדנים, המשווש, ועוד גויי ים, לא בטוח שהוא באמת ניצח אותם. אבל סביר מאוד להניח שעמים עם אותו השם היו קיימים. ראיתי גם שהארכאולוגים נוטים להתייחס ברצינות לפרטים מהציור שמלווה את אותה ההכרזה. לא הבנתי בדיוק למה, אבל אם אני מבין נכון,יש עדויות תומכות לחלק מהפרטים, ולכן נראה שהציור משקף את חימוש ולבוש הכוחות בשטח.

עוד דוגמה למקור היסטורי שמצריך קריאה ביקורתית: קרב קדש [ויקיפדיה]. השווה את מה שכתב שם רעמסס השני (תבוסה צורבת לצד השני) לתוצאות הקרב בפועל (קדש לא נכבשה).

אותה הקריאה הביקורתית של חלק (רוב?) החוקרים בתחום (בעקבות אוסף של ראיות ארכאולוגיות. אני יכול לפרט בהמשך) ממקמת חלק חשוב מהעריכה של ספרים חשובים בתנך (דברים-מלכים) בתקופת יאשיהו. זה כבר משמעותי כשלעצמו, ללא קשר ישיר לשאלה האם זה באמת התבטא ברפורמה.
אי חדש תחת השמש 569279
אז יש עדויות ארכאולוגיות לכך שמשהו מיוחד קרה בתקופת יאשיהו?
אי חדש תחת השמש 569287
למה הכוונה ב"משהו מעניין"? השלטון האשורי בארץ התפוגג בימיו. שלטון מצרי לא התבסס (או ליתר דיוק: לא בפנים הארץ). יהודה התרחבה צפונה (לפחות אזור בנימין, אין עדויות להתפשטות יותר רצינית צפונה).
  אי חדש תחת השמש • קונשטוק
  אי חדש תחת השמש • צפריר כהן
  אי חדש תחת השמש • נועה ו
  אי חדש תחת השמש • אביר הקרנפים
  אי חדש תחת השמש • אביר הקרנפים
  אי חדש תחת השמש • נועה ו
  אי חדש תחת השמש • ידידיה
  אי חדש תחת השמש • תשע נשמות
  אי חדש תחת השמש • ידידיה
  אי חדש תחת השמש - טלח • שוקי שמאל
  אי חדש תחת השמש - טלח • אנטילופה
  אי חדש תחת השמש - טלח • שוקי שמאל
  אי חדש תחת השמש - טלח • נועה ו
  אי חדש תחת השמש - טלח • שוקי שמאל
  אי חדש תחת השמש - טלח • אנטילופה
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • אמ
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • איציק ש.
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • ר
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • אמ
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • ידידיה
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • אמ
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • אמ
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • אנטילופה
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • אמ
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • האייל האלמוני
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • האלמוני המזוהה
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • אפופידס
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • אמ
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • אפופידס
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • ג'וד
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • כ
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • ג'וד
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • איציק ש.
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • ניר
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • איציק ש.
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • אמ
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • אמ
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • יהונתן אורן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • א''ג
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • קונשטוק
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • קונשטוק
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • קונשטוק
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • ארז לנדוור
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • ארז לנדוור
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • קונשטוק
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • האייל שאומר את המובן מאליו
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • קונשטוק
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • קונשטוק
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • קונשטוק
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • קונשטוק
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • קונשטוק
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • קונשטוק
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • קונשטוק
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • קונשטוק
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • איציק ש.
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • קונשטוק
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • קונשטוק
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • ארז לנדוור
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • האייל המתרגם
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • אלמוני לרגע
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • ארז לנדוור
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • שוקי שמאל
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • אמ
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • דוד עציון
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • שוקי שמאל
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • אמ
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • קונשטוק
  הציפיות שלך מהוראת התנ''ך בתיכון מוגזמות • צפריר כהן
  אי חדש תחת השמש - טלח • ארז לנדוור
  אי חדש תחת השמש - טלח • צפריר כהן
  אי חדש תחת השמש - טלח • שוקי שמאל
  אי חדש תחת השמש - טלח • צפריר כהן
  אי חדש תחת השמש - טלח • שוקי שמאל
  אי חדש תחת השמש - טלח • צפריר כהן
  אי חדש תחת השמש - טלח • האלמוני המזוהה
  אי חדש תחת השמש - טלח • צפריר כהן
  אי חדש תחת השמש - טלח • צפריר כהן

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים