|
||||
|
||||
ממתי שכר נקבע על פי ותק וידע? שכר נקבע על פי היצע וביקוש. יש המון מורים, ולא חסרים מורים, אז שכר המורים נמוך. יש מעט מהנדסים, וחסרים מהנדסים, אז שכר המנדסים גבוה. |
|
||||
|
||||
וביתר פירוט (כי אני רואה שנכתבו דברים דומים למעלה) - הפרמטר שהגיוני לשנות הוא תנאי הקבלה. ברגע שתעלה את תנאי הקבלה, ההיצע יצנח, ולכן לא תהיה ברירה להעלות את השכר בהתאם לצורכי השוק. |
|
||||
|
||||
הבה נדבר ברורות: רוב המורים הן מורות שלא ממש חוצות את רף השליש התחתון של מבחן האינטלגנציה וההשכלה הנרכשת. לפחות כך הדבר בבתי הספר היסודיים. למה שנצ'פר את חוסר היכולת במקום לתמוך בתכנית מקפת להעלאת רמת החינוך בהתאם ליכולת ההוראה? אה, PC, סוציאל-דמוקרטיזם. תנו לחיות לחיות. אפילו אם הן טמבליות לגמרי ומזיקות לגורים שלנו בדרך להיות בוגרים אחראיים לגורלם העצמי. ביטוח לאומי, לא פרטי. |
|
||||
|
||||
דווקא מהנדסים לא חסר, וכרגע יש לא מעט עודף, ובכ''ז שכר המהנדסים ירד קמעא, אבל טרם הגיע לשכר המורים. |
|
||||
|
||||
אתה ודאי מאמין שאם יהיו פחות מורים אז השכר שלהם יעלה? |
|
||||
|
||||
אם תצטרך ללמד 100 תלמידים, לא תרצה יותר כסף? |
|
||||
|
||||
אתה אשכרה רוצה ללמוד יחד עם עוד 100 תלמידים בכיתה? __________ אגב, תמונות מהגמנסיה הרצליה בטרם קום המדינה מראות 20 תלמידים בכיתה. גג. שים לב שמורה היום מלמד הרבה יותר תלמידים, אבל מקבל הרבה פחות. |
|
||||
|
||||
מורה מקבל היום הרבה פחות מאשר לפני קום המדינה? לפי איזה נתונים? |
|
||||
|
||||
אני לא רוצה ללמוד עם עוד מאה תלמידים. מנסיוני מקורסי מבוא באוניברסיטה זה לא כיף. זו היתה תגובה להצעה של לירן להעלאת הביקוש. אם יהיו פחות מורים הם כנראה יצטרכו ללמד יותר תלמידים. |
|
||||
|
||||
ועכשיו, הוא לא רוצה יותר כסף? מה עזר לו? |
|
||||
|
||||
לא. לא אלמד 100 תלמידים. בתוך השאלה שלך מצויה כל אי ההבנה מהי מהות העיסוק שנקרא הוראה- בכוונה אינני משתמש במילה חינוך, למרות שהייתי צריך.אתה מתייחס לזה כמו שיהודה ברקן הגדיר באחת התכניות שלו שאפשר להביא כל אשה שתתפשט- השאלה היא של המחיר. כל אחת/ד מסוגל פיסית להתפשט. לא כל אחד מסוגל ללמד 5 תלמידים לא כל שכן 40 וודאי שלא 100 . אינני מדבר על הרצאה/ הופעה אחת. |
|
||||
|
||||
מנסיונך כמורה, מהו גודל כיתה אופטימלי? |
|
||||
|
||||
בד"כ 25 תלמידים. יש שעורים שעדיף פחות- אם בונים את השעור כסדנא. |
|
||||
|
||||
אם יהיה מחסור במורים, המדינה תיאלץ לנקוט צעדים בשביל להגדיל את כמות המורים. הדרך הסבירה היחידה שאני מכיר לשם כך היא שיפור תנאי התעסוקה (וכמובן, אחת האופציות לכך היא עליה בשכר). |
|
||||
|
||||
"המדינה תצטרך לנקוט צעדים". היצע וביקוש לא מספיק טוב בשבילך? |
|
||||
|
||||
הואיל ומורים הם עובדי מדינה, אני לא יודעת עד כמה היצע וביקוש תקפים עליהם. הואיל ובמורים עסקינן, במקרה של מחסור חריף במורים, יקח זמן להכשיר חדשים, ובינתיים הילדים (והמורים הקיימים) יסבלו. |
|
||||
|
||||
גם במקרה של עודף מורים, ודרישות קבלה נמוכות מדי להוראה, כמו שיש היום - הילדים סובלים. |
|
||||
|
||||
לא נראה לי שיש *עודף* מורים, ע"ע ההתעוררות של משרד החינוך לפני כמה חודשים, כשגילו שפתאום חסרים מורים לאנגלית, וע"ע התוכנית המזורזת להכשרת מורים מקרב מפוטרי הייטק. |
|
||||
|
||||
להעלות משכורות? אין כסף! ישלחו מורות חיילות ויעשו תשדירי שירות בטלוויזיה ל"העלאת המוטיבציה" ללימודי הוראה. |
|
||||
|
||||
המורות-חיילות המעטות שהכרתי (בנסיבות חברתיות כמובן) היו מוכשרות בהרבה מרוב המורים שלי, נדמה לי שחוסר הניסיון התחלתי בהוראה יותר מפוצה ע"י כישרון ומוטיבציה, מה שאין לרוב המורים. כשחושבים על זה, זו יכולה להיות נקודת פתיחה טובה למסלול המרכזי להכשרת מורים בארץ. אחרי מיונים צבאיים* (שיכולים להיות מקיפים וקשים בהרבה מקבלה לאחת ממכללות ההוראה בארץ) וקורסים צבאיים, לאפשר למורות חיילות טובות להפוך למורות עובדות משרד החינוך (עם השלמת תואר ע"ח המערכת) בדומה למעבר שיש היום בין תפקידים מסויימים בצבא למקבילים שלהם במערכת הביטחון. אני עדיין מעדיף את שיטת הוואוצרים, תגמול (ברמת הבי"ס) לפי הישגים (לימודיים וערכיים), חוזים אישיים למורים מול בית הספר ויכולת מעבר בית-סיפרית לתלמידים, אבל במסגרות הקיימות, מורות-חיילות זו דרך טובה להכניס אנשים מוכשרים למערכת. *כן, כן, אני יודע שיש כאלו שלא אוהבים את הצבא בכל מקום. זה יכול לעבור דרך שירות לאומי באותה מידה. |
|
||||
|
||||
הכל טוב ויפה, אבל אף אחת מהמורות-חיילות ש*אני* היכרתי לא הייתה שוקלת להיות מורה באזרחות, למעט הוראה באוניברסיטה. |
|
||||
|
||||
כמה מורות חיילות שלימדו תלמידי כתה א' לקרוא ולכתוב יצא לך להכיר? כמה מורות חיילות שהגישו תלמידים לבגרות? |
|
||||
|
||||
לאלמוני - כמובן, אבל בכל זאת קל יותר לפתות להישאר במקום מסויים שמישהו שכבר נמצא בו מלהביא מישהו חדש. המורות-חיילות שהכרתי התעסקו עם נוער בעייתי, שזו גם בחירה של המערכת, להציב אותן במקומות הקשים יותר. אני לא יודע מה שיעור הניגשים לבגרויות היה במוסדות הללו. הורי לימדו אותי קרוא וכתוב (והם אינם אנשי חינוך) לפני כיתה א', ולחלק ניכר מהבגרויות למדתי (וכמדומני גם חלק מחברי) מספרים, לכן נדמה לי שמה שהן עושות קשה בהרבה מללמד ילדים נורמטים קרא וכתוב או להגישם לבגרות. |
|
||||
|
||||
אצלי בבית ספר היסודי היו מורות חיילות ללימוד ערבית, ולא היינו מוגדרים כ"נוער בעייתי". לפחות לא יותר מאשר כל נוער אחר בגילאי 13-14 (בבית ספר שהדרכתי בו היו מורות חיילות שעבדו בכיתות של ילדים חירשים, אבל הן לא היו "תחליפי-מורה"). |
|
||||
|
||||
לא טענתי שכל המורות-חיילות עוסקות בנוער בעייתי, רק המיעוט הקטן שיצא לי להכיר. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
הוריך לימדו *ילד אחד* קרוא וכתוב. ללמד כיתה שלמה במקביל כמדומני קשה בהרבה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |