בתשובה לאלי, 28/12/01 5:22
דני דותן ושינקין 50445
זאת אומרת: עוד אנטישמי אחד?
דני דותן ושינקין 50692
מעניין שלאדם שקורא לרצוח ערבים (שמיים) לא קוראים 'אנטישמי', ואילו לאדם שמבקר את השתלטות החרדים על הדמוקרטיה היחידה במזה"ת, ומציג זאת בהקצנה לחידוד תיאורו, קוראים כך. ובכלל, תמיד ענין אותי מדוע החרדים מגדירים 'גזענות' את השנאה אליהם (שהיא כאין וכאפס לעומת השנאה שלהם לציבור החילוני); האם החרדים הם גזע?! הם נולדים עם הקאפוטות והשטריימל?!
דני דותן ושינקין 50693
שאל את החרדים מדוע הם מגדירים זאת ''גזענות''. אני הגדרתי אותו ''אנטישמי''.
דני דותן ושינקין 50695
ועוד משהו: אתה נצמד למשמעות המילולית של "גזענות" ו"אנטישמי", בעוד שהמשמעות המקובלת היום שונה. שנאת ערבים היא גזענות על אף שאין גזע ערבי, ואינה אנטישמיות על אף שהם שמים.
דני דותן ושינקין 50711
"אתה נצמד ל---" – למה אתה חושב שאני נצמד למשמעותם המילולית?! האם זה נובע מתגובתי?? האם אמרתי על מישהו שהוא גזען/אנטישמי?

"אני הגדרתי אותו "אנטישמי"" – אבל השנאה לחרדים (שוב כאין וכאפס וכו') לא נובעת מהיותם שמיים!! ה 'שונאים' הם שמיים, והם אינם שונאים שמיים אחרים! באותה מידה יכולת לומר שהם שונאים אנשים עם אוזניים, והרי לחרדים יש אוזניים.

לא ענית לי כלל. אבקש התיחסות לטיעוני.
דני דותן ושינקין 50712
כפי שאמרתי: משמעות המילה "אנטישמי" אינה "שנאת שמים" (הפירוש המילולי) אלא "שנאת יהודים".
למלה "גזענות" פירושים רבים שחלקם אינם קשורים לגזע דווקא (ולפיכך יש שיגידו שהיהדות גזענית).
דני דותן ושינקין 50717
ראה! אני מבין היטב למה אתה מתכוון.
אבל גם "שנאת יהודים" לא יחלץ אותך. אותם השונאים את החרדים לא שנאים אותם *כי הם יהודים*. רובם המוחלט של השונאים יגדירו את עצמם "יהודים". לי אין שנאה לשום קבוצה של בני-אדם, ואני גם לא כל-כך אוהב לחלק את המין האנושי לקבוצות (בניגוד לאותם חרדים הדואגים להבדיל את עצמם מה "גויים"). אין לי מה להגן על השונאים החילוניים ולא על אילו החרדים, אבל הכינוי "אנטישמיים" הוא דמגוגיה זולה. אין שום קשר לשינאת שמיים ולא לשינאת יהודים. סתם שינאת-השונה רגילה.

אני מסכים כמובן שהמילים "אנטישמיות" ו "גזענות" עברו שינויים גדולים (אם כי אגב, אין בעיתיות בביטוי "היהדות גיזענית". כקודקס ערכים היא יכולה להיות גזענית, ובהרבה מקרים היא אכן כזאת. ראה יחסה על הגויים).
דני דותן ושינקין 50730
התלוננת על כך שלאדם שקורא לרצוח ערבים לא קוראים "אנטישמי". התשובה היא שלא קוראים לו "אנטישמי" מכיוון שביטוי זה מיוחד לשנאת יהודים. מי שטוען שערבים נחותים מיהודים הוא גזעני (למרות ש"ערבים" אינו גזע). כמו כן, יש שיטענו שהיהדות גזענית - על אף ש"יהודי" ו"גוי" אינם גזעים (בסתירה לטענתך המקורית כי רק שנאת גזע היא גזענות).
מאפיינים רבים של האנטישמיות הקלאסית קיימים בשנאה לחרדים, ולפיכך היא עשויה להיות אנטישמיות. שים לב: לא קראתי את הרומן של דני דותן. דברי הותנו בעדותו של אלי, שזהו התיאור הקיצוני והזוועתי ביותר של השתלטות חרדית; מאחר שפגשתי בכמה מ"מתחריו" של רומן זה, אני יכול לקבוע בביטחון שאם הוא קיצוני מהם, הוא אכן אנטישמי (נזכיר כדוגמה את הקטע ב"חרצופים" בו קבוצת חרדים מנסרים חילוני לגזרים - תמונה כמעט זהה לתחריט המפורסם של עלילת הדם מימי הביניים).
דני דותן ושינקין 50817
המונח הנכון, לדעתי, לגזענות הוא שנאה על רקע אתני (ולאו דווקא עפ"י ההגדרה הביולוגית 'גזע'). ככזאת, השנאה לערבים או למזרחים היא אתנית ואילו השנאה לחרדים היא סתם שנאה לעושק אותך (שאינה לגיטמית!). יתכן שיווצר דימיון בין שנאה כזאת או אחרת – בסופו של דבר הדמוניזציה האנושית נובעת מסטריאוטיפים די אוניברסליים (עלוקה מוצצת דם וכו'). אבל הנקודה העיקרית היא שהאנטישמי שונא אנשים מסויימים בגלל שהם יהודים – החילוני השונא (שנדיר בהרבה מהחרדי השונא), אינו שונא את החרדים בגלל שהם יהודים.
דני דותן ושינקין 50710
המחזה האנטישמי המחפיר של מתי גולן רחוק מביקורת תמה על ''השתלטות החרדים''. כאמור, מחזה אנלוגי על הערבים, ההומואים, העולים החדשים או המתנגדים לניסויים בבע''ח היה מתקבל בהרבה פחות פתיחות.
דני דותן ושינקין 50724
מר גולגר היקר,

אנא, ספר לי מעט על 'המחזה האנטישמי המחפיר של מתי גולן'. אינני מכיר מחזה זה, ואשמח להתעדכן בפרטי העלילה.

שלך בברכה

א. מאן
המחזה האנטישמי 'אטום' למתי גולן 50743
מר מאן היקר, (אפשר לקרוא לו אלכס?)

מחזה זה נזכר באחרונה תחת מאמרו של אלי אשד 'הנשק הסופי של ישראל' בפתיל:
תגובה 45123

סקירתו ב'עכבר העיר':
וב'מעריב':
כל טוב,
ליאור.
המחזה האנטישמי 'אטום' למתי גולן 50761
שלום לך ליאור ‏1,

קראתי בכעניין ובהנאה את הכתבות השונות שסיפקת בתגובתך על המחזה 'אטום'; רעיון המחזה נתפש בעיניי כאווילי עד גבה גלי, היות ומניפולציה חרדית להשתלטות שיטתית על השמאל ‏2 הישראלי-יהודי הינה בבחינת רעיון הבל ורעות רוח. המפלגות החרדיות/דתיות אינן צריכות לקדוח כל מניפולאציה אמורה, היות ומוחו של השמאל הישראלי שטוף ואפוף בזכרונות ישראל-סבא ללא כל תקנה, כך שאינני רואה כל צורך בהידוק דרכי הנועם בהם מאולף ומעולף קהל הכבשים השתקן והחילוני בישראל.

המשעשע הוא כמובן שנציגי הציבור החרדי רואים במחזה זה 'מחזה אנטישמי' מזעזע. לשיטתי המדובר במחזה פילושמי מהמעלה הראשונה, אשר מראה ומוכיח באותות ובמופתים עד היכן ניתן להגיע עם סחטנות דתית במדינת 'העגלה הריקה', הלוא היא השטעטל הציוני-ריבוני הדמוקרטי היחידי בעולם, אשר מניח לחמורו-של-משיח מדי פעם לנעור ולמרוד במלכות.

אני כמובן מעדיף את המחזה שיילוק. יצירת אמנות מהמעלה הראשונה.

שלך בברכה

אלכס

1 אני כמובן מעדיף לקרוא בשם הפרטי לאנשים אותם אני מכיר ומוקיר בלבד, ומאחר ואני עפ"ר קורא את תגובותיך בהנאה כללית, הרי שהרשות נתונה בידך לכנותי בשמי הפרטי.

2 הסוציולוג ואיש מדע המדינה פרופ' בנבנישתי הגדיר פעם את השמאל החילוני בירושלים כ'חמשת אלפים אנשים שנעים במשולש סינמטק-בן יהודה והמושבה הגרמנית, מייללים ומקוננים ללא הרף על זהותם התרבותית האבודה, וכותבים על כך בעיתוניהם'. מבחינתי ולשיטתי ניתן להרחיב הגדרה זו לכלל הציבור החילוני/שמאלני במדינת ישראל.
המחזה האנטישמי 'אטום' למתי גולן 50818
הייתי בשיילוק עם חברתי.
אכן מחזה מעולה.
דני דותן בבני-ברק 50734
למרות שקראתי עליו, אין לי עדות מגוף ראשון בנוגע למחזה. ממה שאני יודע המחזה אכן אינו "ביקורת תמה" אלא ביקורת חריפה, וככזה הוא מקצין את המציאות ושואל את שאלת "מה היה אם". בסופו של דבר עולמינו כבר חווה משטר דת קיצוני (טאליבן), והתוצאות דומות לתוצאות במחזהו. אני מאמין שהסף המבדיל בין ביקורת להסתה צריך להיות קרוב מאוד מאוד להסתה איומה כדי שיחשב כזה. *אני* לא הייתי מתנגד למחזה אנלוגי לקבוצות אוכלוסיה אחרות.

בכל מקרה, נקודת הויכוח לא היתה על המחזה הספציפי, אלא על הטענה החרדית בכל פעם שהם זוכים לביקורת שזו "אנטישמיות". (מומלץ להיות פעם בחיים בהפגנה חרדית בה הם מתעמתים עם המשטרה. הקללות איומות ברמה כזאת, ונאמרות בשנאה כזאת, שקשה לדמיין. פתאום אתה שם לב שהכעס החילוני על חליבת תקציבים, הלעג ללבושם וכו', הם בכלל מפלנטה אחרת לעומת שנאת המוות ההיא. חויה לכל החיים).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים