בתשובה להמסביר לצרכן, 17/09/08 23:28
גמישות לשונית 490866
"בסופו של דבר כמעט כולם יודעים שלא חשוב למה הפקידים מסכימים, אלא מה שרי הממשלה (וחברי הכנסת) מחליטים."

נדמה לי שכבר הבאתי את הסיפור הזה כאן, אבל שווה לחזור עליו. שמעתי אותו מאדם שכיהן כשר זוטר באחת ממשלות ישראל בעשור האחרון. יום אחד רצה ראש הממשלה דאז בתמיכתו של אותו שר בענין מסוים. השר ניצל את ההזדמנות הזו כדי לקדם פרויקט מסוים במשרדו, שלא היתה מחלוקת על חשיבותו אבל היה תקוע מחוסר תקציב - משהו פעוט יחסית, מיליונים בודדים של שקלים. הוא וראש הממשלה סיכמו על הזרמת התקציב המתאים והוא הבטיח את תמיכתו.

למחרת התקשר אליו רפרנט כזה או אחר ממשרד האוצר, בחור בקושי בשנות השלושים המוקדמות לחייו, ובלי הרבה גינוני טקס הבהיר לו שאין לו שום כוונה לאפשר את הזרמת הכסף. העובדה שהשר סיכם על כך עם ראש הממשלה לא עשתה עליו רושם.

בישיבת הממשלה הבאה העלה השר את השאלה כיצד יתכן שפקיד מרשה לעצמו לצפצף על סיכום מפורש בין שר לבין ראש הממשלה. בסוף הישיבה תפס אותו בצד שר ותיק ובכיר, מהמשופשפים בפוליטיקאים בארץ, ואמר לו: "מסכן, פתחת את הפה - עכשיו בחיים לא תראה מהם שקל"...

ואתה, ידידי המסביר, כנראה לא צפית מספיק בסדרות המופת "יס מיניסטר" ו-"יס פריים מיניסטר", ודבריך נשמעים כאילו הם באים מקורס מבוא למדעי המדינה ולא מהכרת המציאות. על הנייר אתה צודק, אבל בחיים זה לא עובד ככה.
גמישות לשונית 490870
''הוא וראש הממשלה סיכמו על הזרמת התקציב המתאים''. ראש הממשלה והשר יכולים ''לסכם'' מה שהם רוצים, אבל הכסף הוא לא שלהם. התקציב נקבע בחוק, ואם הם רוצים ''להזרים'' אותו מסעיף תקציבי אחד לאחר, הם צריכים ללכת לוועדת הכספים של הכנסת (הריבון, להזכירך) ולהפוך את ה''סיכום'' שלהם לחקיקה.
גמישות לשונית 490878
אם מי שאומר להם ''לא'' הוא איש משרד האוצר, מדובר כנראה על משהו שהוא בסמכותה של הממשלה.

צריך את אישור הכנסת לתקציב. אולם גם לאחר שאושר תקציב שנתי, צריך להעביר בפועל כסף. כאן נמצאת אחריותו של משרד האוצר.
גמישות לשונית 490888
תקציב המדינה הוא חוק.
אני עדיין מחכה ליום שבו אדם יועמד לדין בגין עברה על אותו חוק (בין אם העברת כספים אשר אינם מכוסים בסעיף תקציבי, ובין אם מניעת העברת כספים אשר החוק מקציב).
גמישות לשונית 490984
צריך לזכור כמובן את ההבדל בין הקוד הפלילי, שמונה מה אסור וקובע עונשים למי שעובר על החוק, לבין החקיקה הקובעת את סמכויות הממשלה, ואין בה עונשים לממשלה על חריגה מסמכות או מעילה בתפקיד. אם נושא-משרה ממלכתית עושה אחד מאלה, הוא יועמד לדין פלילי. אם הרשות עושה כגון אלה, בג''ץ ייתן צו למנוע זאת, וכו'. סביר שבכל הנוגע לתקצוב עמותות, למשל, היו גם היו הן אישומים פליליים והן עתירות לבג''ץ.
גמישות לשונית 490890
אחריותו של משרד האוצר היא לקיים את החוק ולבצע את החלטות הממשלה והכנסת הנוגעות לתקציב. ''סיכומים'' בין שר לראש ממשלה אינם נכללים בגדר זה.
גמישות לשונית 490909
יש לתקציב כמה רמות, והעברה בין סעיפים באותו משרד מחייבת אישור של אגף התקציבים (ולא בהכרח נזקקת לאישור הכנסת). כך מובא בויקיפדיה תקציב המדינה (ישראל) [ויקיפדיה]:

"משרדי הממשלה אינם מוסמכים לבצע העברות תקציביות בין התקנות השונות בתקציבם. העברת תקציב בין תכניות פעולה דורשת אישורה של ועדת הכספים והעברת תקציב בין פריטים תקציביים דורשת את אישור אגף התקציבים במשרד אוצר (יוצא מן הכלל לעניין זה הוא משרד הביטחון שתקציבו מאושר על ידי ועדת משנה משותפת לוועדת הביטחון וועדת הכספים ושינויים בו מאושרים רטרואקטיבית על ידי הוועדה).

ביקורת ציבורית רבה נמתחת על אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר בהקשר זה של גמישות המשרדים. אנשי אגף התקציבים הם ברובם כלכלנים צעירים ומועטי ניסיון והסכמתם נדרשת לכל שינוי במהלך בניית התקציב ולביצוע כל העברה שהיא בין פריטי התקציב. רמת הפירוט של פירטי התקציב מביאה למצב בו הגמישות הניתנת למשרדים נמוכה ומנכ"לים ותיקים ועתירי ניסיון טוענים לעתים מזומנות כי הם מנוהלים על ידי אנשים צעירים שאינם בקאים כל צרכם בחומר המקצועי הרלוונטי (כחלק מביקורת זו זכו פקידי אגף התקציבים במשרד האוצר לכינוי "נערי האוצר")."

תאורטית אתה יכול לטעון שאם האוצר מתנגד להעברה בין שני תתי-סעיפים יכול ראש הממשלה לכנס ישיבת ממשלה ולהעביר החלטת ממשלה שתחייב את משרד האוצר. מובן שאם תפעל בדרך הזו הממשלה תצטרך לבזבז את רוב זמנה על הצבעות בתור חותמת גומי פורמלית, ופרויקטים שזקוקים לקידום ימתינו שבועות וחודשים בתור. מובן גם שאם ראש הממשלה מעונין באישורה של העברה כזו הוא יכול להעביר אותה בממשלה. לכן נוהל סביר הוא שאם אין איזו בעיה אקוטית (נניח, המשרד כבר ניצל 120% מתקציבו השנתי) אז סיכום בין ראש הממשלה לבין השר יספיק. אם הפקידים מחליטים שסיכום כזה אינו מחייב אותם הם צריכים לתת סיבה טובה מאד.
גמישות לשונית 490914
והעובדה היא שהתופעה הרווחת אינה חריגה מהתקציב אלא אי ניצולו המלא.
גמישות לשונית 490917
מה קורה עם תקציב שלא נוצל? האם הוא נשאר לשנה שאחרי או חוזר לאוצר?
גמישות לשונית 490918
חוזר לאוצר
או בשפה מליצית: יורד לטמיון.
גמישות לשונית 490919
יוונית?
גמישות לשונית 490920
לא יודע, אני דווקא חושב שהמקור ארמי, למרות הסיומת ''ון'' המצביעה לכאורה על מקור יווני. אבל (ויש אבל) ה''נ'' היא מתוך השורש. לטמון ומטמון באים מאותו מקור.
גמישות לשונית 490922
ואם במטמונים עסקינן, מה מקור הסלנג "זולה", באותה המשמעות?
גמישות לשונית 490924
כן. טמיון (ταμεῖόν) - חדר אוצר (של המלך).
גמישות לשונית 490921
יורד לטמיון, או יורד מהגירעון?
גמישות לשונית 491294
גם וגם.
יתרות בלתי מנוצלות במשרדים מועברות לכיסוי חובות המדינה (כלומר גרעונות מגובי אג''חים).
גמישות לשונית 490943
אפשר לשמוע פקידים באוצר שמקטרגים על השלטון המקומי שאינו מסוגל להוציא את תקציב, משהו כמו לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה; החשבים של המישרדים-אנשי האוצר- עוזרים לתת הביצוע הזה.
גמישות לשונית 490966
טוב שיש במדינה כמה צעירים משכילים ואידאליסטים שמונעים מונקי-ביזנס של העברות מסעיף לסעיף בלי הרשאה. התקציב הוא חוק. אם הרשות המקומית/משרד לא מסוגל לעמוד בו, שיתכבד לעדכן אותו או לשפר אותו בשנה הבאה. לעתים לשר הממונה מתחשק להפנות כספים לאיזו מטרה פופוליסטית-לרגע; טוב שיש צדיקים שמסוגלים לומר: לא, זה לא חוקי. התקציב הוא לא של אבא שלך ועליך לנצל אותו בדיוק כפי שהכנסת קבעה.
גמישות לשונית 490983
אתה קצת מגזים, לא? הרי אם אכן זה היה המצב, למה בכלל צריך שר? התקציב הוא חוק שצריך לבצעו, אבל גם במסגרת זו יש הרבה מקום להחלטות של הדרג הפוליטי.
גמישות לשונית 491002
אני לא מגזים, כי איציק התלונן ש''נערים'' לא נותנים לשר לחרוג מסמכותו החוקית. זה בדיוק תפקידם, וכל הכבוד שהם מבצעים אותו כהלכה, ויפה שהם תובעים מהשר גם לנצל את כל התקציב שברשותו (במיוחד כשהשר מתבכיין שאין לו מספיק)
גמישות לשונית 491074
למה מונקי ביזנס? לא מדובר על רמאות אלא על שינויים לגיטימיים. תקציב שנערך באמצע 2007 לא נותן מענה לכל הצרכים שהתעוררו עד סוף 2008, ואם בסעיף אחד יש פחות צורך ובסעיף אחר נוצר יותר צורך, ואם הדברים נעשים מעל השולחן ובידיעת כל הגורמים הרלבנטיים אז אין שום סיבה למנוע שינוי כזה. התקציב הוא חוק, אבל החוק גם מתיר להעביר מסעיף לסעיף במקרה הצורך.
גמישות לשונית 491081
מי ציטט כאן "משרדי הממשלה אינם מוסמכים לבצע העברות תקציביות בין התקנות השונות בתקציבם"? זה אסור, ולא לגיטימי וטוב שיש מי שעומד בפרץ. רוצה השר להעביר כסף ליתומים במקום כסף שיועד לאלמנות? יתכבד ויביא העניין לאישור ועדת הכספים.
גמישות לשונית 491114
המשרדים מוסמכים לעשות את זה באישור מתאים - של הוועדה בהעברה בין סעיפים מרכזיים, של אגף התקציבים בהעברה בין תת-סעיפים. הענין הוא שהפקידים מתעקשים לא לתת את האישורים האלה גם כשהם נחוצים, כי מבחינתם חשוב יותר שהמדינה תוציא כמה שפחות כסף מאשר שהמשרד יבצע את העבודה שלו - ואם זה כרוך בפגיעה ביתומים אז שיסבלו.
גמישות לשונית 491095
הצעירים האידאליסטיים הם אלופי המונקי ביזנס, רק מסוג מסויים. שטיקים וטריקים שאינם מביישים פוליטיקאים משופשפים: למשל, אם הממשלה מחליטה לתקצב פעילות מסויימת, הם יכולים- ועשו את זה- להתעקש ולא לשנות את התקנים במישרד/מחלקה הרלוונטיים. היו יכולים בשנים עברו להקציב כסף לאכיפה אך להקפיא את התקנים.
גמישות לשונית 491261
במקרה אני מכיר כמה מהצעירים האידיאליסטים האלו, ובאמת אכפת להם מהמדינה.
במקרה גם נתקלתי בשר שיכון שבא לביקור רשמי בחוות יחידים בנגב, וכל כך נהנה מהארוחה והאווירה שהבטיח למארחים בחגיגיות להעניק להם אי אילו תקציבים מכספי המיסים.
כאמור, המדגם הקטן שלי לא בהכרח מייצג. אבל מעניין אותי על סמך מה אתה מבסס את טענותיך. אני, למשל, אפילו לא ניחשתי שקיימת ליגת אליפות לעסקי קופים.
גמישות לשונית 491300
במיקרה גם אני מכיר אחד מהם. אם אתה זוכר את הסידרה כן אדוני ראש הממשלה: זה מהחיים. אני מסכים איתך שאיכפת לצעירים הללו מהמדינה והם אידאליסטים; הם אמורים להיות מיקצוענים שממשים ומבצעים את האידאליזם של הממשלה והכנסת. מה שקורה הוא שהם מממשים ודוחפים בכל הכוח את האידאלים של עצמם ומתייחסים אליהם
כקביעות מיקצועיות. אני מסכים איתך שהעוצמה שלהם נבנית על חולשת הפוליטיקאים.
גמישות לשונית 491318
יש לך רק טעות אחת קטנה. עם כל הכבוד לסדרת המופת כן אדוני ראש הממשלה (ושלא לדבר על כן אדוני השר שקדמה לה) זאת עדיין סדרה קומית. לא דוקומנטרית. אני חושד שאתה לא ממש מבדיל בין שתי הסוגות האלו (וזאת לא הפעם הראשונה).
תגובה 426785
גמישות לשונית 491331
למה אתה חושב שאינני מבדיל? אני מתייחס למה שאפשר לכנות-מנטליות. האם התכוונת שזו לא הפעם הראשונה שאתה חושד? כנראה שאתה חשדן.
גמישות לשונית 491355
התכוונתי (כפי שמראה הקישור) שזאת לא הפעם הראשונה שאתה מייחס לסדרה איכויות דוקומנטריות ומביא אותה כראייה לכך שהשלטון נמצא בפועל בידי הפקידות המקצועית(?) ולא בידי נבחרי הציבור.
גמישות לשונית 491357
מוזר, אבל זה קרה לי בדיוק עם ספריו של נ. פרקינסון ''חוק פרקינסון'' ו''אתה ומס הכנסה''. חשבתי שהם ספרים סאטיריים, עד שגדלתי והבנתי שפרקינסון תאר בהומור את המציאות.
גמישות לשונית 491367
חבל לתאר את הסאטירה הזאת (כן אדוני...)כמשהו איזוטרי שמתאר חברה של חייזרים שאינה קיימת כאן. תראה לי סאטירה שאינה מבוססת על המציאות; אם יש כזאת אז היא אינה סאטירה.
גמישות לשונית 491382
סאטירה היא הקצנה של המציאות, היצירות שהוזכרו מתארות את המציאות כמו שהיא בסגנון משעשע, מעין דו"ח מבקר המדינה שיעובד ע"י קישון.
(האם קישון כתב סאטירות או הומורסקות?)
גמישות לשונית 491383
(הומורסקה סאטירית. הומורסקה יכולה להיות סתם קומית ללא סאטירה וסאטירה יכולה להיות בדמות מערכון או קריקטורה).
גמישות לשונית 491384
גמישות לשונית היא תכונה אהובה עלי, בכל אופן התכונתי לכך שאף אני מתייחס לסדרות ''כן אדוני...'' ולספרי פרקינסון וקישון כלתאורים כמו-דוקומנטריים ואין עדיפות לפרושו האובייקטיבי של המתעד את המציאות לשל זה של המביים אותה.
גמישות לשונית 491529
אם כבר בתיקוני טעויות עסקינן, יש לציין ש''כן אדוני השר'' ו''כן אדוני ראש הממשלה'' אינן סדרות קומיות. הן סדרות סאטיריות.
גמישות לשונית 491407
נגיד ויש שר שיכון נחמד כזה, שתמיד יש לו קצת כסף עודף ממדיניות החסכון שהוא הנהיג במשרד, והוא נוהג לבקר בפרוייקטים שונים ולחלק להם כסף (כי הם ראויים לזה, אפילו לא בגלל שזה מעלה לו את הפופולאריות). סכומים קטנים ביחס לתקציב משרדו, לא משהו שמישהו ישים אליו לב. לא נראה לך שזו אפליה איומה נגד אילו שהשר לא מבקר ? למשל אם ישנה חוות בודדים בה במקרה מתנדב צעיר ראוי מאין-כמוהו שאימו היא במקרה ראש הלשכה של השר, בעוד חברו הראוי לא פחות, גר בחוות בודדים שכשמה כן היא, נותרת בודדה. לשניהם ראוי לתת כסף, אבל השר פוגש רק אחד מהם ורק הוא מקבל את הכסף. לא ראוי שיהיה קריטריון טוב יותר לחלוקת הכסף מאנשים שהשר פגש ?
גמישות לשונית 491410
הגבתי לטענה שנערי האוצר מונעים משרים להעביר כספים למי שבא להם.
מבחינתי אפשר להוציא להורג‏1 שרים שמסתובבים בארץ כמו אפנדים ומחלקים את העוגה הציבורים על סמך גחמות. הגועל נפש הזה לא מתאים למדינה דמוקרטית.

----
1 מטאפורית, נו.
גמישות לשונית 490941
את "יס מיניסטר" אני זוכר לטובה. ובכל זאת אני חושב ש"מבוא למדע המדינה" עדיף לעניינים האלו. אבל גם בזה לא השתתפתי.

גם הסיפור שלך נחמד, ואפילו אמין בעיני. הוא מזכיר לי מאות סיפורים על אפסנאים, טבחים, שקמיסטים ונהגים בצבא. אני זוכר קצין צעיר שהתלונן על נהג שעבר עברת תנועה. הקצין לא ידע שהוא מסתבך עם כל המאפיה של הבסיס: במשך שבועות הוא לא קיבל כביסה, לא קיבל אוכל אלא של אסירים, ולא הסעה אל מחוץ לבסיס. הוא למד איך הדברים עובדים "בשטח" בניגוד לשטויות שלמד בקורס קצינים.

לאנשים שקרובים לצלחת - כל צלחת בכל מקום - יש השפעה בשוליים והם נוטים לנצל אותה. גם פקידי האוצר היו בצבא ולא אתפלא עם חלק מהם היו אפסנאים. אז הם מכירים את השיטה ומשתמשים בה.

ובכל זאת, מי שקובע כמה רחבים השוליים הם הנבחרים. אם הם לא מצליחים להצר את השוליים צריך להחליף אותם. אבל תזכיר לי שר אוצר בעשרים השנים האחרונות שלא הוביל בעצמו מדיניות +/- ניאו ליבראלית?
גמישות לשונית 490957
אני לא יודע באיזה צבא שירתת, אבל אצלנו קצינים שלחו נהגים וטבחים לכלא בלי חוכמות מיותרות. אם הבסיס שלך הפך למאפיה, אל תאשים אותם, תאשים את המב''ס.
גמישות לשונית 490979
אותו בדיוק אני מאשים. ואם פקידי האוצר מתנהגים כמו מאפיה, אני מאשים את המב''ס שלהם - שר האוצר.
גמישות לשונית 491075
אתה ממעיט בכוח שיש לממסד של משרד ממשלתי, ובפרט במשרדים החזקים - האוצר והבטחון. שתי המערכות האלה פועלות כמעט ללא תלות בשרים שמנהלים אותן, תוך שהן מתבססות על העובדה שהפקידים בהן ותיקים ומקצועיים והשרים הם זמניים ועד שהם לומדים מי נגד מי הם כבר מתחלפים. עובדה נוספת היא ששתי המערכות האלה הן גדולות וסבוכות עד כדי כך שקשה למצוא בהן את הידיים והרגליים בלי סיוע; התמונה שהפקידים מראים לשר קובעת מה הוא יכול לראות.
גמישות לשונית 491078
ידוע שלמשרד הביטחון נוטים להצניח אקדמאים חסרי הכשרה ונסיון במקצועות הצבאיים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים