|
||||
|
||||
ונא לא לשכוח שדה=פינס הצלךיח השתרבב גם לקלאסיקה צרפתית וכלל עולמית כמו "הקמצן" של מולייר, ופעם אחת אפילו שמעתי הקלטה שלו קורא את משלי לה-פונטיין. הישגו כמצחיקן גדול במיוחד לאור העובדה שהוא ממוצא פורטוגלי, והעם הזה ידוע דווקא באופי הקודר שלו ( ע"ע סזאריה אבורה) |
|
||||
|
||||
סזאריה אבורה היא זמרת ילידת איי קאבו ורדה המערביים לאפריקה, שנכבשו ע"י פורטוגל במאה ה-15 וקיבלו את עצמאותם רק ב-1975. כמו תושבים רבים של האיים, אבורה כהת העור היא כנראה מצאצאי העבדים האפריקנים שהובאו לשם למטרת מכירתם הלאה, לארצות המערב. רוב שיריה מושרים בשפה הקריאולית וחלקם בפורטוגזית, ורבים מהם עוסקים בעבדות, בגלות ובהגירה, שהן חלק מרכזי בהיסטוריה הטראגית של ילידי איים אלה. מכאן הקדרות שבשירתה. |
|
||||
|
||||
אני לא יודע מה היה צבע עורה של עמליה רודריגז, למשל, וגם רוב השירים שלה, הפורטוגליים למהדרין, לא עליזים בכלל. ובכלל-אלו אתה חיית בארץ שמה שיש בה זה בעיקר מבט לאוקיינוס האטלנטי-לא היית סובל מהתקפי דכדוך פיוטי? |
|
||||
|
||||
אזכור צבע עורה של סזאריה אבורה לא בא לפתוח דיון בצבעי עור אלא לרמוז לך שהיא איננה בת לעם הפורטוגזי, כפי שכתבת בטעות בתגובה 479098, אלא צאצאית עבדים אפריקנים באיי קאבו ורדה. אגב, אם אתה כבר מדבר על עמליה רודריגז ועל מה שנראה לך כקדרות פורטוגזית אופיינית - ישנן מספר סברות לגבי מקורם של הפאדוס המלנכוליים, ואחת מהן היא כי הפאדוס הם שריד פולקלורי שהותירו אחריהם דווקא המורים. הפאדוס הם אמנם מייצג תרבותי מרכזי של התרבות הפורטוגזית, אך אינם החלק היחיד בתרבות זו. ככל שמתרחקים מן המרכזים התיירותיים הטיפוסיים אל האזורים הכפריים והעיירות הקטנות, ניתן למצוא שמחת חיים, ריקודים, שירה פחות מלנכולית והרבה חגיגות עממיות דתיות וחקלאיות וקרנבלים עם משחקים ותחפושות. |
|
||||
|
||||
אז לפי ההגיון שלך, הפלמנקו איננה מוסיקה ספרדית, אלא ערבית וצוענית, בגלל מקורותיה? וההורה איננו ריקוד ישראלי, אלא בלקני? |
|
||||
|
||||
כשאני רואה הורה, ושומע ''לבלבו אגס וגם תפוח'' או ''שכשנבוא'' אני חושב על רב-תרבותיות, היתרון היחידי של העם הישראלי על שכניו. את נמל ת-א בנו הסלוניקאים ולא הישראלים. |
|
||||
|
||||
סלוניקאים שקראו לעצמם ''י ודים, וזהו''. לא ''יהודים-יוונים'', לא ''יהודים-תורכים'', אלא ''יהודים, וזהו''. נכון, במנגינות אנחנו די חלשים. לפחות פעם השתדלנו לברור היטב ממני אנחנו מאמצים שירי עם, והקפדנו שהגרסה העברית תהיה קשורה בקשר רופף ככל האפשר לתמליל המקורי, שלעתים קרובות מדי הוא משעמם למדיי. |
|
||||
|
||||
לא, לפי הגיון שלי, אם הבאת את סזאריה אבורה כדוגמה לבת לארץ פורטוגל, היה נחמד לתקן אותך ולבשר לך שהיא בת לאיי קאבו ורדה. לא ברור לי איך הגעת מזה לפלמנקו ולהורה, אבל אם כבר הבאת אותנו עד הלום: זהו סוד גלוי וידוע שההורה היא ריקוד עם רומני שהובא ארצה ע"י העליות ממזרח אירופה ואומץ בחום ע"י התרבותניקים הישראלים, ויהי לריקוד עם ישראלי. השירים הכי-הכי ישראליים שלצליליהם נרקדה ההורה הם שירי עם רומניים, מזרח אירופאיים ובלקניים שהולבשו לבוש עברי. בכל התרבויות העממיות ובכל פולקלור ישנן השפעות הדדיות, גם זה איננו סוד וישראל אינה יוצאת מן הכלל זה, ולפי ההגיון שלי אין טעם לטאטא מתחת לשטיח סודות גלויים וידועים. אז לפי ההגיון שלך, אם תקצוץ להורה את הביצים ותצמיד לה אלקטרודות מתחת לציפרניים, היא תכרע מיד על ברכיה ותתחיל לצרוח בקולי קולות: "אני ישראלית! נולדתי בשנת 2000 ברמת אביב ג' וינקתי חומוס משדי אימי!". טוב לדעת, זהו הגיון מעניין מאוד, בלי כל ספק. הגיון-אן-חוקן. |
|
||||
|
||||
אם אתה כבר יודע מה מקור ההורה, אולי תוכל גם לגלות לנו מה פירוש שמה? |
|
||||
|
||||
העם הצ'יליאני ידוע במזג העצבני שלו (ע"ע צ'רלי ביטון). מה, צ'רלי ביטון לא היה צ'יליאני? טוב, נחפש דוגמא אחרת... יש לי! הגנרל פינושה! הוא היה צ'יליאני, נכון? אז הנה לכם! ובכלל - אילו אתם חייתם בארץ כל-כך ארוכה וצרה, לא הייתם עצבניים? |
|
||||
|
||||
דיברת פעם עם פינושה? ראית או שמעת ראיונות איתו? חוששני שלא. אז מנין לך שהוא היה עצבני? בטח עצבני פחות משונאיו "היפים והטובים"... אגב-הרוצחים האכזריים ביותר הם דווקא אנשים קרי רוח להפליא, שאלמלא עיסוקם או תחביבם הנ"ל היית מוכן בשמחה לשדך להם את הבת שלך. |
|
||||
|
||||
השאלה אם פינושה היה עצבני או לא נראית לך רלוונטית למסר שניסיתי להעביר בתגובה זו? |
|
||||
|
||||
סליחה. כאמור וכראוי להיאמר, את חוש ההומור שלי רצחתי כבר מזמן. |
|
||||
|
||||
הייתי בפורטוגל ולא שמתי לב שהמקומיים קודרים במיוחד. בכלל, אני לא חושב שאפשר להכליל עמים שלמים עם אופי מסוים. (וידוע לאיזה תוצאות הכללות כאלה יכולות להביא.) |
|
||||
|
||||
לא התרשמת שפאדו זאת מוסיקה לא עליזה במיוחד? הרי "פאדו" פירושו "גורל", והוא כידוע לא מעורר הרבה חיוכים. |
|
||||
|
||||
באותה מידה אפשר להגיד שמכיוון שהאפרו-אמריקאים יצרו את מוזיקת הבלוז (שפירושה כידוע עצב והיא נוגה למדי) הם כולם טיפוסים עצובים וקודרים. |
|
||||
|
||||
אתה מכחיש כל קשר בין היצירה לנפש היוצר? |
|
||||
|
||||
נכון, זה *בדיוק* מה שהוא כתב, שאין שום קשר בין היצירה לבין נפש היוצר. |
|
||||
|
||||
אם כך, אתה מאמין בכוחות עליונים שאומרים ליוצר מה לכתוב? מנין נובעת יצירה אמיתית אם לא מהנפש? |
|
||||
|
||||
(אני לא יודע מה עבר לי בראש כשציפיתי שתזהה את האירוניה) |
|
||||
|
||||
לא. אני מכחיש הגדרת אופי כהכללה לגבי עם או תרבות שלמה. |
|
||||
|
||||
כמו שכתב סופר אמריקאי מסוים (ממוצא יהודי דווקא): ראית פעם מכסיקאים שבאים בזמן? ראית פעם גרמנים עם חוש הומור? |
|
||||
|
||||
הכללות הן דבר מסוכן. עובדה: היטלר הכליל הכללות. הנימוק המרהיב הזה טוב גם להדגיש ששתיית מים מסוכנת. הכללות - גם על עמים - הן כלי חשוב בתפיסת המציאות. מי שלא מוכן להודות שהשוויצים דייקנים ואדבים, הישראלים חפפנים וצעקנים, והסינים עוד יותר, יש לו בעיה. |
|
||||
|
||||
מהמעט ששהיתי בשוויץ, עושה רושם שיש לי בעיה. |
|
||||
|
||||
האומנם? על חנויות בתחנה מרכזית היה כתוב "כאן לא מודיעין"? אוטובוסים יוצאים באיחור של 40 דקות בלי הודעה מראש בלי הסבר ובלי התנצלות? בעודך חוצה במעבר חצייה עקפה אותך מכונית? האם באמת רחובות העיר השווייצית הממוצעת אינם ניתנים להבחנה מרחובות העיר הסינית הממוצעת (ואני לא מתכוון לאלכסון בעיניים)? |
|
||||
|
||||
האם משהו מהאמור בהודעתך מעיד על כך שהשוויצים דייקנים ואדבים? |
|
||||
|
||||
אתה מערבב ומבלבל בין הוויה תרבותית לבין מנטליות ואופי. דרך אגב, כמובן שאפשר להבדיל בין עיר שוויצרית לעיר סינית אבל אי אפשר להבדיל בין עיר שוויצרית לבין כל עיר אירופית אחרת (כולל באיים הבריטים) בלי מאפינים מפורסמים ספציפים (ביג בן, מגדל אייפל, הקולוסיאום וכו') להבדיל מהערים האמריקאיות שכל אחת מהן שונה לחלוטין מהשנייה. |
|
||||
|
||||
באיזה מובן אי אפשר להבדיל בין ערים ארופאיות? |
|
||||
|
||||
הן כולן דומות אחת לשנייה, חוץ ממקומות ספציפיים שהזכרתי, כמו שערים מודרניות בארץ (לא ירושלים למשל) דומות אחת לשנייה. |
|
||||
|
||||
איך תל אביב דומה לחיפה? איך חיפה דומה לבאר שבע? או לנתניה? |
|
||||
|
||||
תל אביב היא מיוחדת ולא דומה לשום עיר אחרת, שלא לדבר על זוהי יפו, ילדה, זוהי יפו. ובחיפה יש תערובת של בנייה מסורתית עם בנייה מודרנית, וזו תערובת מאוד אופיינית לה ולה בלבד. |
|
||||
|
||||
לכן אמרתי שכונתי היא לערים המודרניות. חיפה בחלקה ויפו לא נכללות בהגדרה זו. |
|
||||
|
||||
היא מסיבת ידוענים ארוכה מדי. היא דוגמנית עם רגלים ארוכות מדי וראש קטן מדי. ונביאים בה אין בכלל. פעם היו. היא תפאורה לסרטון מוסיקלי. היא ניו-יורק שעל הירקון,ובעברית קלה: ניו-ירקון, במובן הכי קוליפורמי של המילה הזאת. היא מאוננת בכל כוחה על מנהטן, ומתעוררת שוב ושוב בלב השפיך של הרלם. אפילו ה"חתרנים" וה"אנטי-גלובליסטים" שלה הם בסך הכל חקיינים עלובים של מלכלכי הקירות בהרלם. ואחרי כל זה עוד יש לה חווצפה לשנוא את חולדאי?! |
|
||||
|
||||
ויזלטיר יש רק אחד. תודה, סליחה ושלום. |
|
||||
|
||||
אתה מעז לטעון שהוא אלתרמן החדש? |
|
||||
|
||||
1. אתה רשאי לפנות אלי בלשון נקבה. 2. אני טוענת ש תגובה 479527 היא חיקוי עלוב. 3. אפשר כבר לכנות כשל לוגי חדש על שמך - בוא נקרא לו שנבפשלקפ"נ (שינוי נושא בכל פעם שמתחיל להיות קצת פחות נוח). |
|
||||
|
||||
ראשי התיבות האלה ממש לא נוחים. הייתי מחלקת אותם ל-שנ''ב פש''ל קפ''נ, ואז תחסר רק מכה אחת להשלים למנין. |
|
||||
|
||||
אז לפעמים גם למעריצי-ניטשה (האיש היחיד ששנא את כל מעריציו) ברמתי, מותר לחקות אחרים, אם האחרים מסכימים איתם. ולעניננו: תל אביב אכן עושה מאמץ גדול מדי ומגוחך מדי להתחפש למנהטן! לכן גם ה"חתרנים" שלה מנסים להתחפש להרלם-ואלה, למרבה הצער, מצליחים... |
|
||||
|
||||
התכוונתי שאותה תגובה היא, סגנונית ותוכנית, חיקוי עלוב מצדך לסגנון הכתיבה מאיר ויזלטיר. __ ברקת, תוהה עד כמה צריך להיות מפורשת. כמובן שיש מקרים שבהם גם פטיש בראש לא עוזר. |
|
||||
|
||||
אלה הם המקרים בהם שתיקה היא התגובה הראויה היחידה. |
|
||||
|
||||
לצערי או לשמחתי, מעולם לא קראתי את כתביו של ויזלטיר. בעצם, קראתי ררק פעם-כשנאלצתי לקרוא סיפור שלו בבית הספר לכתיבה יוצרת. לשבחו ייאמר, שהוא מעדיף לאונן דווקא על אירופה הישנה והטובה, שבה היהודון ידע את מקומו: הלפלף המשכיל המסתתר מאחורי המשקפיים, בניגוד ויהודונאצי הישראלי המלוכלך, החזירי, העילג, וכל שאר הירקות האלה שהם לחם חוקם של פליטי וודסטוק למיניהם. לעניננו: את דעתי על ניו-ירקון עיצבתי ממראה עיניים בלבד. ולאור כל זאת אני מאחל לה עוד הרבה שנות חולדאי, לפחות משום שכל ה"צמרת הרוחנית" שלה" מתעבת אותו (בית היתר בזכות האופי הסינגפורי שלו). |
|
||||
|
||||
אני מצטער, אבל לא ממש ענית לי. עד כמה שיצא לי להכיר, הערים הארופאיות נבדלות אחת מהשניה בשפה המדוברת בהן, בארכיטקטורה, בלבוש התושבים, באווירה ... לכן שאלתי *במה* לדעתך הן דומות. לגבי ערים מודרניות בישראל אני מסכים (אולי עד כדי הבחנה בין תל-אביב לעיירות פיתוח). |
|
||||
|
||||
בשפות כמובן יש הבדל אבל הארכיטקטורה והאווירה דומות למדי (מלבד מזג האוויר). אם יעבירו אותך ללא ידיעתך לעיר אירופית, ללא שמיעת השפה וללא ראיית אתרים מפורסמים, לא תדע אם אתה בפרנקפורט, דאבלין או ברצלונה ביום מעונן. |
|
||||
|
||||
לא הייתי בפרקנפורט ולא בדבלין, אבל אפילו בין מדריד לברצלונה אפשר להבדיל די בקלות. |
|
||||
|
||||
שטויות. לך לרחוב אקראי באינאנאפוליס ולרחוב אקראי בסינסיניטי ואני מבטיח לך שלא תוכל להבדיל ביניהן. לעומת זאת, לך לרחוב אקראי בלונדון או לרחוב אקראי באמסטרדאם, ואני מבטיח לך שתבדיל ביניהן. |
|
||||
|
||||
כמובן שאפשר. המראות שונים לגמרי, גם ברחוב הטיפוסי ללא כל מאפיינים מפורסמים. |
|
||||
|
||||
כאמור, גם אני חושב שאפשר. היה יכול להיות מעניין לערוך ניסוי כזה. |
|
||||
|
||||
אין שום דמיון (לפחות שאני הבחנתיי בו) בין פריז ללונדון, או לונדון לרומא, או... |
|
||||
|
||||
לא התכוונתי רק לענין השואה או אנטישמיות או גזענות (ומזה יש לנו לא מעט הכללות לגבי הערבים), אלא באופן כללי לגבי תכונות עמים, כמו למשל הטענה שבגלל האופי הנוקשה, האטום והסתגלני של הגרמנים נובעים המשטר הנאצי ועוולות מלחמת העולם השנייה. מצד שני, ידוע שכל הסקוטים (וגם הפרסים) קמצנים. |
|
||||
|
||||
הוא שאמרתי. זה שיש הכללות מטומטמות, ושיש אנשים מחורבנים שעושים בעזרת הכללות מעשים מרושעים, לא אומר שאי אפשר לעשות הכללות על לאומים. |
|
||||
|
||||
זה לא מה שאני אמרתי. כמובן שמבחינה טכנית אפשר לעשות הכללות אבל הן פשוט לא נכונות (כמו המקרה הגרמני שהזכרתי). |
|
||||
|
||||
מצד שלישי, מישהו שהיה כנראה חצי-סקוטי-חצי-אירי הסביר לי פעם שהאנגלים הקפואים וחסרי החן מקנאים באהבת החיים של הסקוטים ובמבטא הסקסי שלהם, ולכן הם הפיצו על הסקוטים את האגדה שהם קמצנים... (המבטא כנראה באמת סקסי ומושך בעיני התיירות, לפחות הכמה תיירות שאני ראיתי) |
|
||||
|
||||
פעם קראתי שבתקופות בהן היתה החקלאות הענף הכלכלי החשוב ביותר, הסקוטים שאדמותיהם היו על שטח הררי ופורה פחות מזה של האנגלים היו צריכים לחשב בקפדנות כל הוצאה לעומת האנגלים בעלי האדמות הפוריות יותר שיכלו להרשות לעצמם להיות ''פזרנים'' יותר. האנגלים שלא הבינו את אילוצי הסקוטים הפיצו עליהם את הסטיגמה שהם קמצנים. |
|
||||
|
||||
אז לצערך נתקלת שם רק במהגרים ( או אולי בתושבי החלק האיטלקי של שוייץ). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |