|
||||
|
||||
החל ממתי? ככל הידוע לי, זה קרה לאחר מרד בר כוכבא, כאקט ענישה. באותה נשימה שינו את שם ירושלים לאיליה קפיטולינה. |
|
||||
|
||||
הוא שאמרת. אגב, ככל הידוע לי (ותקני אותי אם אני טועה) השם צריך להיות Iuda ברומית או Juda על-פי הלטינית של ימי הביניים. |
|
||||
|
||||
אני לא מומחית ללטינית. Ivdea Capta (יהודה השבויה) הוא מטבע שטבע טיטוס לציון נצחונו עלינו במרד הגדול. כך שזה Ivdea, מתברר, ולא Judea. |
|
||||
|
||||
תודה על הקישור. מעניין. ה-V הרומית עובדה ל-U בימי הביניים, כמו שה-I עובדה ל-J. אני הסתמכתי על המילה Iuda המופיעה בספרות הדתית ככינוי לשבט יהודה ולמדינת יהודה. לא צריך להיות מומחה ללטינית. אני לא מומחה גדול ומה שאני יודע לא עוזר לי בחיים :-). |
|
||||
|
||||
ואיזה מרורים אכלנו כאשר שאלנו את הפקיד במלון ברומא איפה זה רחוב אבְרוֹרָה במקום אוֹרוֹרָה. |
|
||||
|
||||
אבל הם לא בדו את השם מליבם, הם התבססו על שמו הקדום של מחוז בארץ. בדיוק כמו שאלון מורה היום אינה עומדת בהכרח איפה שעמד האלון המורה לאברם. |
|
||||
|
||||
"איפה שעמד האלון המורה לאברם"? הלו, זה אינטרנט? |
|
||||
|
||||
לא, זה מועדון סגור. הלא נאה השפה בעיניך ? |
|
||||
|
||||
השפה יפה, ה''עמידה'' מעמידה... אסוציאציות. |
|
||||
|
||||
''אין מראים לו לאדם אלא מהרהורי ליבו'' נ.ב. היות והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם, אשמח לדעת אם מישהו מכיר את המקור של האימרה. |
|
||||
|
||||
מה הסיפור שלהם שהכל הולך בשלישיות? |
|
||||
|
||||
כיון ששאלת אותי אנסה להגג... שלישיה מביאה עמה תחושה שאין כאן מקרה בודד ואף לא מתח בין שתי קיצוניויות אלא כעין מדגם מייצג של האפשריויות. וראה עמוס א', "על שלושה פשעי XXX ועל-ארבעה לא אשיבנו": שלושה פשעים מייצגים איזו מציאות והרביעי הוא החריג, הקש ששובר את תמונת המציאות שאפשר להבליג עליה. |
|
||||
|
||||
האמת היא שהעניין השלישוני הזה חוזר הרבה גם באגדות, משהו כמו שני נסיונות כושלים ושלישי שמצליח,.. אני תוהה מאיפה זה בא. |
|
||||
|
||||
דיון עמוק עד סכנת-טביעה בנושא המשונה הזה יש בפתיל - מה פתיל, כבל תת-ימי - מתחת לתגובה 195313. |
|
||||
|
||||
אחלה קישור |
|
||||
|
||||
חוק השלישי (הבלתי) נמנע: החוט המשולש לא במהרה יינתק והשילוש הקדוש ימשיך לפרנס את פרנסי הכנסייה. |
|
||||
|
||||
מעבר לכל המשמעויות המיתיות והמיסטיות, יש ערך רטורי בסיסי לחזרה המשולשת. מספיק לחזור פעמיים על תהליך או מוטיב כדי שהמאזינים יבינו שיש כאן חוקיות, והפעם השלישית מתירה את המתח שנוצר. |
|
||||
|
||||
טוב, זה נשמע הסבר באמת משכנע. |
|
||||
|
||||
הגדרת עכשיו את הא-ב של בית הספר לשקרנים ותעמלנים. |
|
||||
|
||||
שקרנים ותעמלנים מאמינים בחזרות, לא משנה כמה פעמים. |
|
||||
|
||||
"בחדש השלישי, זה שאמר הכתוב (משלי כב') 'הלא כתבתי לך שלישים במועצות ודעת. אמר ר' יהושע בר' נחמיה: זו תורה שאותיותיה משולשים - אל"ף בי"ת גימ"ל, והכל היה משולש. תורה משולשת: תורה נביאים וכתובים. משנה משולשת: תלמוד הלכות ואגדות. הסרסור משולש: מרים אהרן ומשה. תפילה משולשת: ערב ובוקר וצהרים. קדושה משולשת: קדוש קדוש קדוש. ישראל משולשים: כהנים נביאים וישראלים. משה אותיותיו משולשים. משבט לוי שאותיותיו משולשים. מזרע משולש: אברהם יצחק ויעקב. בחודש משולש: ניסן אייר וסיון. על הר סין שאותיותיו משולשים, שנאמר 'ויחנו במדבר סין'. לשלשת ימים נתקדשו, שנאמר: והיו נכונים לשלשת ימים. אמר ר' יהושע בר' נחמיה: לעולם השלישי חביב. אדם הוליד שלושה בנים: קין הבל שת. שת חביב, שנאמר (בראשית ה'): 'זה ספר תולדות אדם'. וכתוב: 'ויולד בדמותו כצלמו'. לנח שלושה בנים, שנאמר (שם ו') 'ויולד נח שלושה בנים את שם את חם ואת יפת', אף על פי שיפת הגדול, לא זכה לגדולה אלא שם. שלושה בנים לעמרם: מרים אהרן ומשה, וכתוב (תהלים קו') 'לולי משה בחירו'. בשבטים ראובן שמעון לוי - לוי חביב, שנאמר (דברים י'): 'בעת ההיא הבדיל ה' את שבט הלוי'. במלכים שאול דוד שלמה - שלמה חביב, שנאמר (דברי הימים א' כט') 'וישב שלמה על כסא ה' למלך'. בחדשים שלישי חביב, שנאמר: 'בחדש השלישי'. מתוך מדרש תנחומא פרשת יתרו |
|
||||
|
||||
מסכת ברכות פרק תשיעי דף נה' עמוד ב'. צ''ל ''אין מראין'' |
|
||||
|
||||
כבר הרודוטוס במאה החמישית לפני, מתייחס לאזור כפלסטין, כנראה היוונים קראו למקום ע''ש אחיהם למוצא ולתרבות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |