|
||||
|
||||
אין לי הרבה מה להוסיף בעניין ''תיאוריית אנשלוביץ'', אבל הייתי מבקש לשנות את שמה ל - ''תיאוריית בן אליהו''. נכון שהוא השמיע אותה בפומבי בערוץ הראשון אחרי שאני כתבתיה באתר הנודע ''האייל הקורא'', אבל בכל זאת אני מניח שלא הספיק לעבור על ''האייל הקורא'' לפני שיצא אתה, ומפאת בכירותו הייתי קורא אותה על שמו. אשר לטיעוניך נגד התיאוריה, כל הנקודות שהבאת אפשריות תיאורטית, גם כשחושבים על איזו כת או קבוצת אמריקאיים אחרת. זו ארץ ענקית שמכילה מופרעים מסוגים שונים. הם גם יכלו לתכנן זאת חמש שנים. השנים הן שנים בכל מקום. |
|
||||
|
||||
כבר די ברור עכשיו שמדובר בערבים. דווח שהמשטרה בבוסטון מצאה רכב שכור בשדה התעופה ובו חוברות הדרכה להטסת מטוסים, בשפה הערבית |
|
||||
|
||||
מבצע מתוכנן כל כך בקפידה, ומבוצע כה בדייקנות (כך נראה), ודווקא את הוראות ההטסה (שהם עלעלו בהם קצרות לפני המבצע, כאילו היו נוסע בורגני המעלעל לשעשועו בהוראות הפינוי מהמטוס בשעת חרום) הם שכחו באוטו (השכור!) זה כל כך טיפשי, שזה נשמע כמו ראיה שתולה. מצד שני, מי ששותל ראיות דואג שהן יראו יותר משכנעות... |
|
||||
|
||||
אהא! זה בדיוק מה שהם רצו שתחשוב. |
|
||||
|
||||
עוד פרטים: הדיווח הזה הופיע ב-ביביסי, והסתמך על שניים מעיתוני בוסטון. נאמר שם שהמשטרה זיהתה חמישה ערבים כקשורים לרכב השכור הנ"ל. ושידוע שאחד מהחמישה הוא בעל רשיון טיס. חוץ מהחוברות גילו גם קלטת וידאו של הדרכת טיסה, במזוודה השייכת לאחד מהחמישה. האמת, חשבתי לעצמי שאם זה היה סרט מתח הייתי אומרת שהתסריטאי עשה לעצמו פה חיים קלים מדי. מצד שני- החיים הם כנראה לא ספר של אגאתה כריסטי, ואנשים הרבה פעמים מתכננים הכול "בקפידה", ובכל זאת משאירים מאחוריהם רמזים עבים בשטח. מצד שלישי- אולי זו דיסאינפורמציה מכוונת מצד החוקרים? |
|
||||
|
||||
אולי מי שסיים ללמוד כבר לא צריך את ספר ההוראות |
|
||||
|
||||
חבל שהחוברת הזאת לא הייתה בידיי לפני שמונה שנים, כשלמדתי לטוס. הייתי יכול לחסוך המון כסף . . . (אגב, נתקלת פעם בחוברת הדרכה לנהיגה ? אני מעולם לא נתקלתי בחוברת מאחד משני הסוגים, למרות שאני גם נוהג וגם טס.) זה מזכיר לי עוד משהו. ראיתי בילדותי את הסרט "אנשים מופלאים במכונות מעופפות", הייתה שם איזו תחרות בין מדינות והטייס הגרמני נעלם. אז התיישב מנהל המשלחת הגרמנית (בחור שמן ומגושם שלא היה טייס) ליד ההגהים, פתח את ספר ההדרכה, ויצא לדרך . . . הרעיון הזה הוסיף כמה קטעים משעשים לסרט. |
|
||||
|
||||
אם אחד מהחבורה היה טייס אולי החוברות עזרו לו ללמוד את הדגם המסויים שהוא עמד לחטוף (ולא ללמוד טיסה מאפס). אני חושבת שכולם רוצים להיזהר מאוד בהטחת האשמות במצב רגיש כל כך, ועוד אחרי מה שקרה באוקלהומה. אז אם אומרים את המלים המפורשות ''ערבים'' ו''בשפה הערבית'' , ואם מי שאומר זאת הם הבוסטון הראלד והבוסטון גלוב, והם מצוטטים בביביסי... |
|
||||
|
||||
עוד פרטים: שניים מהחבורה היו אחים בעלי דרכונים של UAE. ומדובר בטיסה שהתרסקה אל תוך המגדל השני. |
|
||||
|
||||
שאלה לי אליך כטייס: האם פגיעה מדויקת שכזו בבניין, עם מטוס נוסעים מדגם שלטייס לא היה בו כל נסיון מעשי, מחייבת כישורים מעבר לאלו שיש לטייס הממוצע? |
|
||||
|
||||
המשך לשאלתך: האם זה אפשרי גם עם טייס בעל ידע בסיסי בלבד? לפי המידע שמטפטף החוצה כל הזמן (ומתבסס על טלפונים שנוסעים חטופים בצעו אל משפחותיהם) החוטפים אמרו לטייסים שלא יאונה למטוס ולהם כל רע. כלומר השלו אותם לחשוב שזו חטיפה רגילה. במצב כזה הטייס יטיס את המטוס לאן שיאמרו לו ורק ברגע האחרון החוטפים יסיטו את המטוס אל תוך המטרה הענקית. אם הטייס במטוס הרביעי הספיק לשמוע על המקרים הקודמים וסירב לשתף פעולה זה יכול להסביר למה שם העניינים התפתחו בצורה אחרת. |
|
||||
|
||||
אבל לפי הדיווחים החוטפים עצמם הטיסו את המטוס... היה רשום ב-CNN שהחוטפים ריכזו את כל הנוסעים ואת ה>>צוות<< של המטוס בירכתי המטוס... ובנוסף יש את חוברות ההדרכה.... אלו מרמזים לנו שהחוטפים הטיסו את המטוס בעצמם. גם לא נראה לי הגיוני שחוטפים ידרשו מהטייס "טוס לעבר מגדלי התאומים"... |
|
||||
|
||||
די כבר עם חוברות ההדרכה! מי שיודע לטוס לא צריך שום חוברות, ומי שלא יודע, גם קריאת כל מילון אוקספורד המלא לא תהפוך אותו פתאום לטייס. זה פשוט כיוון חקירה מטופש. |
|
||||
|
||||
אמרו כבר באחת התגובות שאחד מהם היה טייס, ויכול להיות שהוא השתמש בחוברות רק בשביל להכיר את דגם המטוס הזה. זה לדעתי אפשרות סבירה... |
|
||||
|
||||
אתה גם בטח מאמין שהטרוריסטים תכננו את כל המבצע הזה בערב הקודם, ושבגלל שלא היה לטייס זמן לקרוא על המטוס הוא לקח איתו חוברת כדי לקרוא קצת בשדה התעופה, אבל אז מכל המתח (בכל זאת, פיגוע התאבדות המוני וכל זה) הוא בטעות שכח אותה באוטו? בחייך, תפסיק, זה כבר נהיה מביך. |
|
||||
|
||||
אולי במלה ''צוות'' הכוונה לדיילים. לא ''טוס אל מגדלי התאומים'' אלא ''טוס לניו יורק'' (כשהמסלול המקורי הוא בוסטון-סן פרנסיסקו). וכשמגיעים לניו יורק כבר לא קשה למצוא את המטרה הבולטת מאוד בשטח, ולהיכנס בה. |
|
||||
|
||||
אפשרי... אני אבדוק שוב במקורות לבדוק באיזה מונח השתמשו כשאמרו ''צוות''... |
|
||||
|
||||
כשאני מטיס , והמטוס נמצא בגובה בטוח אין לי שום בעיה לתת לאדם לא מיומן שיושב לצדי (בכל המטוסים יש מערכת הגהים כפולה) להחזיק בהגהים. חוקי ההיגוי הם פשוטים: הטית הסטיק (בדרך כלל, במטוסי נוסעים הסטיק הוא מין חצי הגה כזה, ולכן לא מדובר בהטיה אלא בסיבוב בדיוק כמו במכונית), ימינה גורמת לירידת הכנף הימנית (ועליית הכנף השמאלית), וזה מביא לכך שהמטוס מתחיל לבצע פנייה ימנית. לכן, עקרונית, די לאדם שרואה את המיגדל מולו לבצע פעולות סיבוב של הטיית הסטיק ימינה ושמאלה כך שלא יחטיא את המגדל בדיוק כפי שהיה עושה לו נהג רכב דוהר לתוך בניין. שמירת גובה מדויקת, אינה הכרחית במקרה זה כי, כפי שראינו התוצאה דומה בין אם הפגיעה היא בקומה 80 ובין אם הפגיעה היא בקומה 50. עם זאת, תמיד אני מופתע מכך שאפילו תרגיל פשוט של שמירה על כנפיים ישרות נעשה ע"י אדם לא מיומן בצורה מאד הססנית, ודרוש כנראה איזה שהוא ניסיון מינימלי (סימולטור לא יספיק) כדי לרכוש רמה מסוימת של ביטחון עצמי. ביצוע התרגיל באופן מדויק מצריך גם העזרות בהגה הכוון (עושים זאת בעזרת דוושות הרגליים) שגורם למטוס להגיב ולבצע את הפנייה מהר יותר , בגלל סיבה שלא אעמוד עליה כאן, ואולי גם תקונים קלים בהגה הגובה (עושים זאת ע"י משיכה ודחיפת הסטיק), כדי לשמור על גובה, אבל כאמור במקרה שלנו הדבר אינו הכרחי. כפי שודאי יובן, מעולם לא יצא לי להטיס בואינג לכוון גורד שחקים. המהירויות , כנראה בין שלש מאות לארבע מאות קמ"ש גבוהות ממה שאני מכיר, וגם המשימה קצת חריגה. עם זאת כתרגיל, אני חושב שזה הרבה יותר פשוט מגישה לנחיתה, כי בנחיתה צריך לבוא גם לנקודה מסוימת גם לגובה המסלול ובמהירות מדויקת, נמוכה יחסית, ולכן גם בעייתית מבחינת ההיגוי. זה הרבה יותר קשה, ובכל זאת הלומדים טיסה מצליחים לעשות זאת אחרי עשר או עשרים שעות טיסה. נראה לי שהמשימה הקשה יותר היא להביא את המטוס ממקום רחוק (בוסטון) כולל הנמכה בדיוק לניו יורק כשהוא נמצא בגובה הנמוך המתאים. זה דורש ידע בניווט והפעלת המערכות המסובכות של המטוס. אבל נראה לי שהקטע הזה בוצע ע"י הטייס האוטומטי. לפני הפגיעה צריך לנתק את הטייס האוטומטי ולבצע את ההתנגשות ידנית. הקטע הזה הוא כנראה פשוט הכרת מערכת המחשב הזאת , ודומה להפעלת תכנה במחשב ביתי. אם יודעים אין בעיה ולא דרושה שום מיומנות. כאמור איני מכיר טייסים אוטומטיים, וכל קטע ההסבר על הטייס האוטומטי הזה הוא השערה ובעירבון מוגבל. אם דובר בהטסה ללא טייס אוטומטי היו דרושים טייסים ממש לבצע את הקטע הזה. |
|
||||
|
||||
כרגע מתברר מהחדשות' כאן בארה"ב, שהחשודים בחטיפת המטוס למדו לטוס בארה"ב עצמה. הם התחילו מאימוני טיסה במטוסים קלים ועברו לאימוני טיסה במסלול הרגיל למטוסי סילון. המטוסים שנחטפו, בואינג 757 ו-767 הם מהנפוצים שקיימים בעולם ואים שום מחסור בחומרי הדרכה עליהם. יש ספרות, מדמי טיסה למחשבים ביתיים. |
|
||||
|
||||
בהודעה קודמת שלי כתבתי שככל הידוע לי אין שום בעיה ללמוד בארצות הברית את כל הדרוש כדי לבצע את המשימה הזאת. זו גם הייתה אחת הסיבות ששיערתי שמדובר באמריקאים. מה שמתחיל להצטייר עכשיו הוא שמדובר בכל זאת בקיצונים מוסלמים, אבל כאלה ששהו זמן רב באמריקה, נהנו משרותי הלימוד בה, ואולי גם ספגו את המנטליות שלה. לי הקשר לבן לאדן עדיין לא ברור. ייתכן מאד שגם אם מדובר באירגון איסלמי, לב האירגון הזה וגם מקורות המימון שלו נמצאים דווקא בארצות הברית. |
|
||||
|
||||
שמעתי זה עתה ראיון עם אורי ברלב שהיה קברניט אל על בעת ניסיון החטיפה שנכשל (עם לילה חאלד). יש בראיון הזה הבהרה לגבי הקטע עם הטייס האוטומטי, שכפי שאמרתי איני מכיר אותו. גם אורי בר לב, כמוני, שם את האצבע על עניין הניווט כקטע הקשה יותר מבחינה מקצועית, במבצע הזה. אורי ברלב מסביר שהנתיב מוזן למחשב עוד על הקרקע, ושינויו באמצע טיסה הוא אינו פשוט מבחינה מקצועית. לכן הוא מעלה (מאד בזהירות) את ההשערה שהקטע הזה נעשה ע''י טייסי המטוס עצמו תחת איום. |
|
||||
|
||||
גם אני שמעתי את הראיון, והטענה הזאת אינה ברורה לי. האם זה באמת כל כך מסובך לשמור על נתיב מקורב ליעד כאשר יש ברשותך מכשיר GPS שמראה כל הזמן על כיוון מדויק למטרה ? |
|
||||
|
||||
מוזר שלא חשבתי כלל על GPS עד כה בהקשר הזה. אני עצמי טסתי (פעם אחת בחיים) לקפריסין, והשתמשתי במכשיר GPS פרטי שאותו הבאתי אתי. המכשיר הוא פשוט אמין זול וקל להפעלה. במטוסי הנוסעים האלה אין GPS . מכשירי הנווט בהם הם מכשירים אינרציליים, הרבה יותר יקרים אבל גם כן מאד מדוייקים ואמינים (ואינם תלותיים בלוינים האמריקאיים), והטייס האוטומטי לוקח את הנתונים מהם. ייתכן שהמרואיין שכח אף הוא את האפשרות שהחוטפים יביאו עמם מכשיר כזה, בגלל הסיבה שהוא אינו מוכר לו מחיי היום יום. עם זאת, בכל זאת, ייתכן שהבאת מטוס כה גדול ומסובך שנמצא בגובה 30000 רגל לניו יורק , כך שבדיוק בהגיעו ליעד הוא נמצא בגובה נמוך ובמהירות נמוכה יחסית, היא משימה מסובכת, ולא מדובר בידיעת המיקום בלבד, אלא בתכנון כל הגישה. דברים כאלה נעשים היום אוטומטית, כשהטייס האוטומטי מטיס את המטוס, ויודע להתחשב בכל הגורמים. רעיון ה GPS הפרטי הוא רעיון נכון שיכול אולי להסביר משהו, אבל, שוב, מדובר במטוס גדול ומסובך. הנושא הזה לא מוכר לי, ואיני רוצה לברבר סתם. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |