|
||||
|
||||
וכי למה אתה מוצא לנכון להגדיר שירה עפ"י הטעם שלך? אני, וכמוני רבים אחרים, נהנה מקריאת שירה ללא כל מבנה מוגדר. עצם העובדה שהתרגלנו (ברובנו, לפחות) לשירים בעלי מספר הברות מסוים בשורה ומספר שורות מסוים בבית, אינה מספיקה בכדי לקבוע שכך *צריך*, או אפילו ראוי, להכתב שיר. למעשה, ההצמדות לחריזה ומבנה רציונלי מוריגה, בדרך כלל, את היכולת של המשורר לכתוב את השיר ולהביע את רעיונותיו. אם עדיין אינך באת על סיפוקך מטיעוני, אולי יש מקום לשם חדש ליצירות חסרות-כל-הגיון שכאלה (אולי קומקום ירוק). |
|
||||
|
||||
אולי באמת קומקום ירוק. אבל תסכים איתי שאי אפשר לקרוא לכל דבר ''שיר''. פשוט - לא כל דבר הוא שיר. ההודעה הזו אינה שיר. גם אם אכתוב אותה בשורות קצרות לא תהיה התגובה הזו שיר. הבעיה היא שיש מי שיחשיב את השורות שלמעלה לשיר - רק בגלל השורות הקצרות. ההצמדות לחריזה ולמבנה אינה ''מורידה את היכולת של המשורר לכתוב את השיר והביע את רעיונותיו''. היא מורידה את יכולתו של המשורר הגרוע להביע את רעיונותיו, וזה הבדל חשוב. |
|
||||
|
||||
מסתבר, שבעיני לפחות, השורות הקצרות הן בהחלט גורם מכריע. התגובה האחרונה שלך יכלה בהחלט להקרא כ*שיר*. העובדה שקטעת את השורות יכולה לשנות את המשמעות הכוללת. ואכן כאשר קראתי את התגובה המוח שלי מיד החל להמציא לה מעין מנגינה. לדעתי, זה מוסיף משהו שבטקסט רגיל לא קיים. אולי זה רק אני, אבל אין ספק שיש הבדל רציני שם. החריזה בהחלט מורידה את האפשרויות. אמנם משוררים השולטים בשפה העברית כאילו כתבו אותה בעצמם יכולים בקלות לכתוב משהו קרוב מאוד או זהה למה שהם מרגישים - אך בכל זאת ישנן מילים שלעיתים *חייבים* להכניס לשיר בתור מילות מפתח. לעיתים מילים אלה קשות לחריזה. לכן ויתור על חריזה יכול להוסיף רבות להזדהות של הכותב עם השיר שלו. עד כמה שזה נשמע מגוחך, לעיתים רבות משורר אינו מזדהה לחלוטין עם פרי עטו. לעיתים רק בגלל שהוא נצמד לחריזה. בנוסף על כך, לדעתי, אמת המידה החשובה יותר לבחינה האם משורר הוא טוב או לא עד כמה השיר נשמע טוב, כי אם כמה הוא אמיתי/מצחיק/מרגש/מעניין וכו'. |
|
||||
|
||||
כל דבר אפשר לחרוז זה לא קשה אם רק יודעים איך כל שורה יש לארוז איך לסדר את המילים למעשה, יש גם מקרים שמגבלות יוצרות שיפור כי אומרים אותם דברים רק עם עוד יופי ואיפור אך לא כל מה שכתוב בשורה קצרה הוא שיר או פואמה וזו כל התורה. |
|
||||
|
||||
לא כל חרוז גורם לי לזוז וגם אם תמשיך להגן על ניוטון בסוף יגיע הזמן... |
|
||||
|
||||
כל הכבוד! אולי כדאי שתפתח בקריירה מוזיקלית (: מספר הערות: המילים לארוז ואיפור הן די (אם לא מאוד) מאולצות. דווקא בהן הדגמת את דברי... לעיתים נאלצים לשנות את השיר. אתה צודק - לעיתים מוצאים מילה יותר טובה - אבל בדרך כלל לא. ובכל אופן - היותו של קובץ מילים שיר הינו נושא הנתון לויכוח, לדעתי. שיר הינו כל אוסף מילים אשר אחליט שהוא שיר, כפי שאמרו חכמים ממני שאני בטוח שאת שמם תוכל למצוא בקלות. |
|
||||
|
||||
רוברט פינסקי ושירת החפצים היות שהתפתח כאן דיון ארוך בשאלה "שירה מהי?" והיות שמאמר שבראש העמוד עוסק בחפצים, התחברו לי שני הנושאים בראש, וקראתי לפתע, אהה, רוברט פינסקי. הנה קטע משיר שלו הקרוי "חולצה" (בהמשך אביא גם הסברים שאולי יקלו על ההתייחסות לשיר בקריאה חוזרת). חולצה / רוברט פינסקי הגב, השכם, רוחב היריעה, תפרי הדש תכים סמויים כמעט על שפת הצווארון שנרקמו בפרך בבית המלאכה במחטיהם של קוריאנים או מלזים עת שוחחו בהפסקה של אטריות ותה או דנו בפוליטיקה וכסף בעוד אחד מהם חיבר את השרוול הזה לחפת שאני מכפתר על פרק ידי. הגהץ, הגזרן, הסוחט, המעגילה. המחט, החוט, הסליל, הדוושה. החוקים. השריפה המשוקצת בבית החרושת "המשולש", 1911. מאה ארבעים ושישה נספו בלהבות בקומה התשיעית, שום מטפים, שום יציאות חירום האיש בבניין שמעבר לכביש שראה איך צעיר עזר לנערה לעלות על אדן החלון ואחר כך החזיק בה רחוק ככל האפשר מקיר הלבנים והניח לה לצנוח, ואז אחרת. כאילו עזר להן להיכנס לקרון חשמלית, לא לאינסוף שלישית, לפני ששמט אותה, כרכה זרועותיה סביב צווארו ונשקה לו. כמעט מיד עלה גם הוא לשם, מקטורנו נפרש והתנפנף מעל חולצתו בעודו נופל אוויר מתפיח צינורות מכנסיו האפורים כמו המשוגע של הארט קריין, "חולצה דקה מתנפחת". נפלא איך הדוגמה חופפת במדויק את המיפתח ומלוה את צמד הכיסים, כמו לחן קפדני או אקורד מז'ורי. הדפסים. משבצות. ריבועים. צמר סקוטי, אריגי כותנה. משבצות השבט שהמציאו בעלי בתי חרושת (תרגום מאנגלית: יעל גלוברמן) רוברט פינסקי, יהודי-אמריקני, הוא המשורר הלאומי ה-39 של ארה"ב. התפקיד הזה, שבאנגלית קרוי Poet Laureate, הוא מינוי רשמי של הממשל האמריקני על ידי ספריית הקונגרס. תקופת הכהונה היא שנה. פינסקי כיהן בתפקיד שלוש שנים ברציפות. ארכיאולוגיה של חפצים: ברבים משיריו עוסק פינסקי במה שניתן אולי לכנות "ארכיאולוגיה של חפצים". השיר פותח בחלקיו השונים של פריט הלבוש הזה, אך כשהמשורר מתבונן בחפת שהוא מכפתר עולים לנגד עיניו גם הפועלים ממזרח אסיה שמייצרים את החולצה במתפרות עלובות (לפני מספר שנים התפרסמו בעיתונים האמריקניים סיפורים מזעזעים על כפריים ממזרח אסיה שהוברחו לארה"ב בידי ארגוני פשע והועסקו במתפרות כאלה כעבדים לכל דבר.) הזיכרון של פינסקי הולך עוד אחורנית אל "סדנאות הזיעה" בארה"ב של סוף המאה ה-19 ותחילת ה-20. בסדנאות האלה התחילה את דרכה ב"מדינה המוזהבת" (גולדנה מדינה) יהדות אמריקה. הקפיטליזם באותה עת היה דורסני, לפועלים לא היו תנאים מינימליים, הם עבדו במקומות צפופים ומחניקים, שגם תנאי בטיחות בסיסיים לא היו בהם. האירוע שפינסקי מספר עליו בשיר הוא השריפה ב-1911 בבית החרושת לטקסטיל "המשולש". הוא מקביל בזיכרון הקולקטיבי האמריקני ל"התמוטטות גשר המכביה" ול"אסון ורסאיי" בתודעה הישראלית (יש רק לקוות שהפקת הלקחים הישראלית מאסונות אלה תהיה יעילה כמו האמריקנית.) אירוע השריפה ב"משולש" זעזע את ארה"ב לא רק בגלל מספר הנספים, 146, אלא גם הודות לדיווח של כתב סוכנות "יונייטד פרס", ויליאם שפרד, שנקלע למקום, מצא טלפון בחנות סמוכה ודיווח על מראה עיניו לעורך שלו. הדיווח המזעזע, מסמך קלאסי בתולדות העיתונות האמריקנית, נפתח כך: "טראח – מתה! טראח – מתה! טראח – מתה!" שפרד מתאר איך הנערות הפועלות שבמפעל שנלכדו בלהבות בקומה התשיעית צונחות מטה אל מותן. אין להן דרך אחרת להיחלץ משם ובחור צעיר ואצילי שראה אחדות מהנערות נשרפות סייע לנותרות לבחור במוות קל יותר. הוא עזר להן לעלות אחת אחת על אדן החלון והניח להן בעדינות לצנוח מטה "כאילו עזר להן להיכנס לקרון חשמלית, לא לאינסוף." פינסקי משתמש בשיר זה במלותיו המדויקות של שפרד, שתיאר איך "האוויר מתפיח את צינורות מכנסיו האפורים" של הבחור הצעיר בקפצו אחרון, אך הוא גם מתפיח את חולצתו של הבחור, באמצעות שורה שהוא שואל מהארט קריין, "חולצה דקה מתנפחת". המסע ההיסטורי-ארכיאולוגי של פינסקי אל תולדות החולצה עובר אל מאפיין אחר של אריג הטקסטיל – הדוגמה וההדפס. משבצות האריג הסקוטי. יש אירוניה בניסוח של פינסקי "משבצות השבט שהמציאו בעלי בתי החרושת". המשבצות האלה הם סמל לאומי סקוטי שכביכול היה קיים מקדמת דנא. הסמל הלאומי "העתיק" הזה הומצא על ידי בעלי בתי החרושת הסקוטיים בראשית המהפכה התעשייתית. (איכשהו הגענו באורח פלא לנושא הלאומיות וסמליה כדבר מדומיין). למי מכם שמעוניין לקרוא את המשכו של השיר או שירים נוספים של פינסקי, הנה קישורית לאחד מאתרים רבים שעוסקים בשירתו: הריגוש הפיזי מהמילים וצליליהן: לפינסקי חשובה בשיר איכות שאינה ניתנת להעברה בדפוס, צליליהן של המילים. הוא מאמין שכאשר שומעים שירה בקולו של מי שאוהב אותה באמת היא מרגשת פיזית. הוא מספר, "מאז ומתמיד ביקשתי מתלמידי לקרוא שירים בקול ולזכור אותם בעל פה, וראיתי איך זה משפיע עליהם, לגוף יש תגובה ספונטנית אינטנסיבית לזה. הדפוס הוא תוצר של המהפכה התעשייתית, יש לו צורה מרובעת, תוצר של מכונה. השירה עתיקה יותר, והיא נובעת ממשהו מאוד גופני שלנו." בתפקידו כמשורר הלאומי ארגן פינסקי יותר מאלף ערבי שירה, שבהם קראו אזרחים מן השורה בקול את השיר האהוב עליהם. הפרוייקט הזה זכה להצלחה עצומה בארה"ב. הפיזיות של המילים וצליליהן מונעת, לדעתו של פינסקי, גם תרגום אמיתי של שירה. בערב שנערך לכבודו באוניברסיטת תל אביב קראה יעל גלוברמן את שירו "חולצה" בתרגומה לעברית. פינסקי התרשם עמוקות מהשוני שבצלילים, מן האותיות הגרוניות שנעדרו משירו המקורי. "תרגום הוא בלתי אפשרי," אמר, "אבל זה יותר טוב מכלום". משנשאל האם אין כל משמעות לתוכן? למובן? לאמירה של השיר? השיב: "מה שאני כל כך אוהב בשירה זה שהיא באה גם מהראש וגם מהבטן. גם מההיגיון ומהשכל וגם מהרגשות העמוקים ביותר. אם אני נשאל מה מכל אלה בא לידי ביטוי בכתיבה שלי, אני מוכרח לגלות את המוטו של משפחת פינסקי, המוטו שהיה חרוט על המגן שלנו כשהיינו שועטים אלי קרב, מנפנפים בגרזנים וחניתות בערבות פולין ובכל מקום שאליו הגענו: 'כל התשובות נכונות' ". הערה: הציטוטים מפי פינסקי הם מראיון עמו שהתפרסם בעיתון הארץ 22.6.01. |
|
||||
|
||||
תודה על הסיפור המרגש והאיום של Triangle, שלא היכרתי קודם. יש פה אתר שמרחיב בסיפור השריפה והמשפט שלאחריה (בעלי המפעל זוכו מאשמת רצח, ויישבו תביעות אישיות נגדם בסכום של 75 דולר לנפש). |
|
||||
|
||||
פינסקי גם אמר שהתרגש באופן מיוחד מן העובדה, שדווקא בתרגום הזה, לעברית - שפה זרה מכל בחינה לאוזנו האמריקאית - נשמר הקצב המקורי יותר מאשר בכל תרגום אחר ששיריו זכו לו. בצניעות אפיינית, יעל גלוברמן ובקשר לתרגום: בורחס אמר: הכל מתורגם... גם השיר המקורי הוא תרגום של החויה. |
|
||||
|
||||
הרי לך רעיון לייצור שירים אוטומטי: צמצם את רוחב חלון הדפדפן, עד שיראה 4-6 מלים בכל שורה. הרי לך רעיון לייצור שירים אוטומטי. צמצם את רוחב חלון הדפדפן עד שיראה ארבע עד שש מלים בכל שורה. (יובל רבינוביץ, כתבים) |
|
||||
|
||||
לילה חם קיצי מיץ כותב באינטרנט האייל קורא |
|
||||
|
||||
האייל הוא מגזין שירה, ואנחנו אפילו לא ידענו! (: |
|
||||
|
||||
בדיוק על זה דיברתי... :-) |
|
||||
|
||||
אולי באמת כדאי להוסיף מדור שירה ל-אייל, בו יתפרסם באופן קבוע (במתכונת הסקרים) שיר מקורי או מתורגם, מן הסתם עם אפשרות להשאיר תגובות וכו'. |
|
||||
|
||||
תציעו שירים (באימייל), ואנחנו נפתח מדור. הולך? |
|
||||
|
||||
MOON CHILD את שיר ההייקו הזה חיברה תוכנה לכתיבת שירה מבית היוצר של איש המחשבים (ממציא ה-OCR) ריי קורצווייל. היא יודעת לחבר שירים מורכבים עוד יותר.Crazy moon child Hide from your coffin To spite your doom עקרון ההפעלה של התוכנה הוא הזנה של המערכת בשירים של משוררים איכותיים; התוכנה מצויידת באלגוריתם שמדמה את הסגנון הלשוני, המקצב ומבנה השיר של המשוררים המקוריים ששיריהם נותחו. יש גם אלגוריתם שמקפיד שיהיה הגיון תמטי לשיר. על אף הדמיון הסגנוני למקור/ות מחברת התוכנה שיר חדש. אחד מהכללים מרתיע אותה מיצירת פלגיאט. את התוכנה אפשר להוריד חינם באתר: כמו כן אפשר למצוא באתר הזה תוכנה בשם "Aaron" שמציירת ציורים אמנותיים (בלי או עם מרכאות). |
|
||||
|
||||
This is a poem about a haircut! But lofty, nobel, tragic, timeless, full of love, treachery, retribution, quiet heroism in the face of certain doom! Six lines, cleverly rhymed, and every word beginning with the letter "s"! (משירי מכונתו המופלאה של טרורל)Seduced, shaggy Samson snored. She scissored short. Sorely shorn, Soon shackled slave, Samson sighed, Silently scheming, Sightlessly seeking Some savage, spectacular suicide. טוב, זה לא מכונה. זה סטניסלב לם ("הקיבריאדה"). אבל למה להיות קטנוניים. |
|
||||
|
||||
לא, זה לא לם. זה התרגום המופלא של Michael Kandel. לם כתב שיר (מופלא לא פחות, אני מניח) בפולנית. עוד על הספר: http://www.forum2.org/tal/books/cyberiad.html (עד כאן shameless plugs לאתר הבית שלי). ועכשיו שאלה רצינית: למישהו יש את התרגום לעברית? תרגום השיר הנ"ל לעברית, למיטב זכרוני, ראוי גם הוא לכל השבחים. |
|
||||
|
||||
טל, יש לי התרגום לעברית של ''הקיבריאדה''. בספור ''החשמהד של טרול'' שירים אחדים שכתבה המכונה אולם אף אחד מהם אינו דומה לשיר שציטט דובי. |
|
||||
|
||||
אמור להיות שם שיר שכל מילותיו, אם אני זוכר נכון, מתחילות באות ח'. |
|
||||
|
||||
אכן יש שיר כזה, אך הוא אינו דומה בדיוק לשיר שציטט דובי, השווה: חביק, חיבק חתן חולם חמוק חשוף חזה חלק חילל חליל חזון חלל חרש חילזון חובל חסר חבר חותן חולל! |
|
||||
|
||||
אוי. היה ברור לי שנושא השיר יהיה שונה: אחרי הכל, העיקר אינו התוכן אלא הצורה (מגבלות מטורפות, כגון כל המילים מתחילות באות אחת). ברור שהמתרגם "תופר" את המגבלות סביב השיר הקיים (למשל, אני בספק אם השיר המקורי, בפולנית, היה על גבורה, אהבה וכו' כמו השיר על שמשון מהתרגום האנגלי. אני גם מניח שבתרגום העברי נוספה מגבלה על אורך המילים, לכל היותר 4 אותיות). אבל משום מה, זכרתי שיר בעברית שהיה מרשים מאד מבחינה זו. נו טוב, עברו בערך 15 שנה מאז שקראתי את העברית... קורה. לא שיש כאן זלזול במתרגם (בעצם מתרגמת, אם אני זוכר נכון). מדובר במשימה לא קלה. קדימה, אתגר - מי מהמשוררים בקהל מסוגל לכתוב את השיר המשמעותי ביותר כשכל המילים מתחילות באות אחת? הנה הנסיון שלי: שכחתי שהיום שבת שברתי שבועתי; שכן, שבת שומרים, שהלוא שם שבמרומים, שרירותי שכמותו, שולח שוברי שביתה שאולה. שכחתי שהיום שבת שברתי שבועתי; שגיתי: שוד, שבר! שוחחתי שיח שטות, שתיתי שיכר. שגיאה, שהרי שטן שחצן, שד-של-שחת שכזה, שוחק שבעתיים. (ותודה לירדן ניר). |
|
||||
|
||||
תרגיל פואטי-סמנטי-פוליטי בסגנון דומה מפרי עטי נשלח לדובי לפני דקות מספר. כולי תקווה שיפתח מדור שירה באייל, ואולי תוצאות מאמציי הצנועים יהיו הזרז לכך. |
|
||||
|
||||
קיבורג קדום קיבל קונטרס קונטרה-קיברנטי - קשקוש קלוקל. קרא, קדח, קולמוס קילמס קלי קלות קינה קרועה - "קבלו קיבורג!" קמו קריאות קללות קשות קטלו קורבן קיבורג קטן אהם. טוב, זה מה יש. |
|
||||
|
||||
שמשון שכב שתוי, שדוד שיערו שדדה שרמוטה שקרנית. שנאתו שבשה שכלו, שיקוץ שאל שילוב שירות-שחרור שמט שערים, שילח שנואים שאולה, שם שיכנם. שקט, שכב, שמשון. שלום. נסיון נואל לשמור על הנושא המקורי... החריזה נותרה דרישה בלתי אפשרית, לדידי. |
|
||||
|
||||
שוב שמם הים שם שוכב דומם שום שחוט, גם שוטה שחי באגם שדגים שדדו אותם (ש+א'ב) ההיגיון נותר דרישה בלתי אפשרית, לדידי. אבל זה כרגיל.. (: |
|
||||
|
||||
לא יודע מאיפה זה יצא, אבל הנה, חטא ----- חודשיים חלפו, חרדה חובקת חוכחת חושבת חתוך חתכים חשכת חדרי חומלת חונקת חוטפי חלומות חכמי חלשים חרפתי חרישית חורצת חורקת חודרת חלקית, חבלות, חטטים |
|
||||
|
||||
טוב שהשם שלך לא מתחיל ב - ו'. היה יכול להיות יותר מורכב. |
|
||||
|
||||
מזמן לא קראתי פה הודעה כל כך מצחיקה. |
|
||||
|
||||
אבל חרא של שיר. |
|
||||
|
||||
התגובה שכתבת (זו שבשורות הקצרות) היא דווקא כן שיר. לא בגלל השורות הקצרות, אלא הודות לשימוש המחוכם בטכניקת הרקורסיה שמכנסת אותו לכדי שירה. והראיה לכך: אחר הצהריים, בין בחישת מרק והשכבת פעוטות, חזר אלי השיר בדיוק כמו שחוזרים שירים אחרים, כולל החשק למולל אותו בפי ולרדת עד עומקו. סלח לי על כך שאני סותרת את טענתך. |
|
||||
|
||||
שימוש מחוכם?! אני מוכן לקבל הרבה דברים, אבל לטעון שנעשה איזשהו שימוש, ועוד מחוכם, באלמנט פואטי בתגובה ההיא - זה מוגזם. שיהיה ברור - אני כתבתי תגובה, ואז חילקתי את אחת השורות בה לשורות קצרות יותר. לא היה כאן שום אלמנט פואטי. סליחה שאני רוצה לשלוט על הטקסטים שלי. |
|
||||
|
||||
רקורסיה (שיר המדבר על היותו לא-שיר) עדיין נראה לי כמו שימוש מחוכם או, אם תרצה, לא סטנדרטי בשפה. |
|
||||
|
||||
זו אינה רקורסיה; לכל היותר, התייחסות עצמית. |
|
||||
|
||||
רפלקסיבי, אני חושב, היא המילה המתאימה. |
|
||||
|
||||
נכון (אבל זהירות - במתמטיקה ומדעי המחשב למונח "רפלקסיבי" יש משמעות אחרת [תכונה של רלציות], ומשתמשים ב"ייחוס עצמי" לתיאור מצבים כאלה). |
|
||||
|
||||
אבל, איך להגיד את זה... אנחנו לא מדברים על מתמטיקה, טל. |
|
||||
|
||||
הדיון החל בשל שימוש (שגוי) במונח המתמטי ''רקורסיה''. עזוב, לא חשוב. |
|
||||
|
||||
רקורסיה היא: a computer programming technique involving the use of a procedure, subroutine, function, or algorithm that calls itself in a step having a termination condition so that successive repetitions are processed up to the critical step until the condition is met at which time the rest of each repetition is processed from the last one called to the first (הגדרה 3 של המלון המקוון של מרים-וובסטר)זו היתה *בדיוק* השפעתו של השיר הזה על הקורא(ת הזו). השיר קרא לעצמו, בתוכי, כדי להראות שהוא לא שיר, בצורה שירית. אבל כדי להבהיר את כוונתי, כאשר השתמשתי במלה רקורסיה כדי לתאר שירה, התכוונתי לטכניקת כתיבה שמשתמשת במלים כדי להתייחס לעצמם עד להתכנסות לכדי משמעות. החזרה אל השיר מתוך תהייה אם אמירתו אמיתית או שקרית מדמה היטב תהליך זה. |
|
||||
|
||||
אני שונא להיות קטנוני, אבל... כאן calls itself מופיע במובן (התכנותי) invokes itself, (דהיינו: "מריץ את עצמו מהתחלה", או אם לדקדק ממש "מבקש להיות מורץ מהתחלה") להבדיל מ-refers to itself. שיר רקורסיבי (די מטופש) יראה כך, למשל: אני מעולם לא התיימרתי להיות משורר. עם עדיין אינכם מאמינים לי אתם מתבקשים לקרוא שיר זה מהתחלה, כאן ועכשיו, ולחזור לשורה זו רק אחרי שתסיימו. אם הגעתם עד לכאן, אתם מאמינים לי. (יש להקפיד לנהל מחסנית ראויה בזמן קריאת השיר. אזהרה: אנשים קטני-אמונה לא יסיימו לקרוא שיר זה לעולם, ועלולים לחלות ב-Stackasis, מחלה נוראה המתבטאת בהודעת השגיאה Out of Stack Space.) או לחלופין: כדי להבין מהי רקורסיה יש לקרוא שיר זה מהתחלה. (זוהי גרסה "פואטית" של רשומת האינדקס המופיעה בכמה ספרים, בסגנון: Recursion ... see Recursion - שוב, הפניה-עצמית - להבדיל מאזכור, או התייחסות, עצמיים. אגב, אם השיר היה מסתיים בשורות "יש לחזור/לשורה הראשונה", אזי התוצאה היתה לולאת GOTO פשוטה, ולא רקורסיה).כמובן שכל רקורסיה כוללת, מעצם הגדרתה, התייחסות עצמית; אבל ההיפך אינו נכון. שימי לב שהשיר לא רק מתייחס לעצמו, אלא מבקש "להפעיל את עצמו" (במקרה של שיר, להקרא) מתחילתו. ה(לא-)שיר של דובי ("...לא/תהיה התגובה/הזו/שיר") מתייחס לעצמו, בדומה למשל למשפט השקרן: "משפט זה הוא שקרי". זוהי, כאמור, התייחסות עצמית (self-reference), ולא רקורסיה. השיר לא מבקש ממך לקרוא אותו שוב בשום שלב. דקדוקי עניות: את יכולה, כתוצאה מאכויות מסויימות של ה(לא-)שיר, להחליט לקרוא אותו שוב. אולם זוהי תכונה של כל שיר, של כל טקסט למעשה; ההחלטה נובעת ממך, בהשפעת השיר, ולא מהנחיה מפורשת הקיימת בשיר. ואם תאמרי: "אבל גם בשיר המכיל הנחייה מפורשת, אני יכולה להתעלם ממנה!", הרי שזוהי "קפיצה אל מחוץ למערכת"; אנו פשוט מגיעים לנקודה בה המיפוי בין שיר לבין תוכנית ממצא את עצמו, משום שהמוח הקורא את השיר (להבדיל מהמעבד המריץ את התוכנית) לא מחוייב להתייחס להוראות המופיעות בו. אגב, ההגדרה המילונית שהבאת למונח "רקורסיה" שגויה, משום שניתן בהחלט לתכנת רקורסיה ללא תנאי עצירה (termination condition). כלומר, ניתן ליצור לולאה אינסופית בעזרת רקורסיה. ברוב שפות התכנות התוצאה תהיה "נפילה" של התוכנית בשל סופיותה של המחסנית, אך רקורסיות מסויימות ("רקורסיות זנב"), בשפות מסויימות (למשל Lisp או ML) יכולות להוביל ללולאה אינסופית שתמשיך (תאורטית) לעד. |
|
||||
|
||||
קראתי את שירך הרקורסיבי ואת הבהרותיך הנלוות והבנתי כל מילה שכתבת מא' ועד ת' אך אין זה בזכותי כי אם בזכות הסבריך הצלולים אתה מורה מצוין אשרי תלמידיך. |
|
||||
|
||||
בהקשר זה מעניין לציין את The Story of Mel, "אגדת עם" של מתכנתים. הטקסט המקורי פורסם כהודעה בקבוצת-דיון, אולם לאחר שנשלח ממקום למקום פעמים רבות, שורות "נשברו" במקומות שונים ומשונים. כיום, מתייחסים לטקסט - רק בשל שבירות השורה המשונות - כאל "שירה מודרנית". למעשה, המחבר עצמו (Ed Nather) מעדיף את גרסת ה"שירה". הסיפור המלא נמצא בכתובת (אגב, מי שמכיר אותו מזה שנים יתעניין אולי בשני עדכונים מהשנתיים האחרונות, המופיעים בתחתית העמוד). |
|
||||
|
||||
ויש כמובן גם את זה (מתוך Obfuscated C Contest מלפני כמה שנים): char*lie; אוף, כל העימוד הלך לאיבוד. מילא. למי שלא מכיר, מדובר בתוכנית C חוקית (פחות או יותר) שניתן לקרוא את כולה כמו שיר אהבה בין Charlie המאוהב לבין Charlotte שמאחלת לו שילך כבר לעזאזל ויעזוב אותה בשקט. את הבית הראשון יש לקרוא כך:double time, me= !0XFACE, not; int rested, get, out; main(ly, die) char ly, **die ;{ signed char lotte, dear; (char)lotte--; for(get= !me;; not){ 1 - out & out ;lie;{ char lotte, my= dear, **let= !!me *!not+ ++die; (char*)(lie= "The gloves are OFF this time, I detest you, snot\\\\n\\\\0sed GEEK!"); do {not= *lie++ & 0xF00L* !me; #define love (char*)lie - love 1 *!(not= atoi(let [get -me? (char)lotte- (char)lotte: my- *love - 'I' - *love - 'U' - 'I' - (long) - 4 - 'U' ])- !! (time =out= 'a'));} while( my - dear && 'I'-1l -get- 'a'); break;}} (char)*lie++; (char)*lie++, (char)*lie++; hell:0, (char)*lie; get *out* (short)ly -0-'R'- get- 'a'^rested; do {auto*eroticism, that; puts(*( out - 'c' -('P'-'S') +die+ -2 ));}while(!"you're at it"); for (*((char*)&lotte)^= (char)lotte; (love ly) [(char)++lotte+ !!0xBABE];){ if ('I' -lie[ 2 +(char)lotte]){ 'I'-1l ***die; } else{ if ('I' * get *out* ('I'-1l **die[ 2 ])) *((char*)&lotte) -= '4' - ('I'-1l); not; for(get=! get; !out; (char)*lie & 0xD0- !not) return!! (char)lotte;} (char)lotte; do{ not* putchar(lie [out *!not* !!me +(char)lotte]); not; for(;!'a';);}while( love (char*)lie);{ register this; switch( (char)lie [(char)lotte] -1 *!out) { char*les, get= 0xFF, my; case' ': *((char*)&lotte) += 15; !not +(char)*lie*'s'; this +1+ not; default: 0xF +(char*)lie;}}} get - !out; if (not--) goto hell; exit( (char)lotte);} charlie, אם מפעילים את התוכנית, היא מדמה את מבחן האהבה הידוע המתבצע באמצעות תלישת עלים מפרח (אוהבת, לא אוהבת, וכו') כאשר מספר עלי הכותרת של הפרח מועבר כפרמטר.
doubletime me, OXFACE! not interested, get out mainly die, charly, *die* signed charlotte |
|
||||
|
||||
ועל יצירת אומנות מדהימה זו איני יכול אלא לענות בציטוט מתוך The Story of Mel: I have often felt that programming is an art form,
whose real value can only be appreciated by another versed in the same arcane art; there are lovely gems and brilliant coups hidden from human view and admiration, sometimes forever, by the very nature of the process. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |