|
||||
|
||||
ולעניין: לא קישרתי לדו"ח רובינשטיין אלא לפסק הדין בעתירת ארדן כנגד היועץ, אותו קראתי במלואו בטרם הגבתי. נראה שאתה דווקא לא עשית כן. הקביעה "מזרחי תמלל שיחות שאסור היה לו לתמלל מבלי שדיווח לממונים עליו או ביקש את רשות בית המשפט" נתמכת בדברי השופטים: "בכל הצווים למעט אחד צוינה מגבלה ולפיה לא יתומללו שיחות אלא בנושאי החקירה. אין חולק כי בפועל תומללו או "תוקצרו" (כלומר הועלו על הכתב בקיצור, שלא בדרך של תמלול מלא) שיחות רבות שאינן רלוואנטיות לחקירה) ... יצוין כי עד לפניית המשקלטת אליו לא הפנה מזרחי את תשומת-לב הממונים עליו, או את תשומת-לבה של הפרקליטות, לשיטה הייחודית שהנהיג לטיפול בשיחות המסופקות". לא ברור לי אם טענותיך האחרות מתייחסות אלי או אל האייל האלמוני מלמעלה. |
|
||||
|
||||
איזה דיכאון, השקעתי בתגובה ישר על הבוקר אבל כנראה שאישרתי רק פעם אחת. טוב, נתחיל לנסח מחדש... צריך להתנצל על פליטת המקלדת, ברור שהציטוט שהבאת מתייחס להכרעה של ערכאה משפטית. רובינשטיין פשוט תקוע לי בראש עם כל הפלפולים המעורפלים שלא אומרים דבר. צא מהנחה שההאשמות אשר הוטחו בפניו של מזרחי ע''י היועץ וכן ע''י בית המשפט ידועות לי. הבעיה היא שאותן ההאשמות לא עולות בקנה אחד עם המציאות. לגבי הציטוטים שהבאת בתגובה האחרונה, תרשה לי להרחיב במקצת לגבי נהלים בחקירות. אתה מתרכז בטענה כי מזרחי היה אמור לתמלל רק שיחות הקשורות לחקירה וכי לא יידע את הממונים עליו על שיטות מיוחדות. נראה לי קצת תמוה בהתחשב בנתונים הבאים - כאשר אתה מבצע חקירה הכוללת גם האזנה הרי שאתה מכורח המציאות מאזין לכל שיחות הטלפון המתבצעות בקו, גם אם מדובר באשת החשוד הקובעת תור במספרה. במהלך חקירה (ואני מזכיר לך שאנו לא עוסקים בהפרעת מנוחה לשכנים) אין בידך לפעמים לקבוע בוודאות מה קשור ומה לא , כפי שכבר הזכרתי, לכן ישנן שיחות אשר מתומללות בחלקן או במלואן (למורת רוחם של החוקרים יש לציין) ובהחלט לפעמים בסיום החקירה מסתבר כי אין בין שיחות אלו לנושא החקירה ולא כלום. גם אז אסור לך להשמידם או להסתירן מהסנגוריה. בקיצור, מזרחי עשה מה שכל יחידת חקירות מיוחדות במשטרה מבצעת כדבר מן השגרה. כבר הסברתי שלא יכול להיות שמזרחי פעל במין אינקובטור מבודד ללא ידיעת הפרקליטות ובתי המשפט. כך שאם מזרחי אשם, רבים אחרים אמורים לשאת את נטל האשמה יחד איתו. אם הוא אכן אשם שיסבירו מה עשה שלא כחוק, ועל המאשימים ובראשם בתי המשפט שיספקו בבקשה דרך לנהל חקירה מסוג זה בצורה מקצועית ומספקת. אתה יכול להמשיך ולהביא ציטוטים שעל פניו לאזרח מן השורה נראים מכובדים אך המציאות מעמידה אותם באור די מגוחך. אתה יכול מצד שני לנסות ולהסביר מדוע הפעולות שהזכרתי הן לא חוקיות או סתם לבוא עם רעיון פרקטי שישכנע שאפשר גם אחרת. |
|
||||
|
||||
אתה טוען "לא יכול להיות שמזרחי פעל במין אינקובטור מבודד ללא ידיעת הפרקליטות ובתי המשפט", אבל זהו לוז האשמה: בתחילה עשה מזרחי את מעשיו מבלי ליידע את הפרקליטות, ומשיידע, היה זה מעט מדי ומאוחר מדי. עיקר הקצף יצא על תמלול שיחות שהיה ברור כי אינן קשורות לחקירה. הצווים הורו במפורש שאין לתמלל שיחות אלו; כפי שציינו השופטים, היה על מזרחי לפנות לייעוץ משפטי ולהסביר שמילוי הצו יוצר קשיים מעשיים. אסכם בקצרה: מזרחי הפר את צו בית המשפט. כך קבע היועץ וכך קבעו שלושת שופטי ביהמ"ש העליון. זכותך לחלוק על בית המשפט, ואסכים איתך אם תטען שהמסקנה היתה שונה לו היו יושבים בדין שופטים אחרים, כדוגמת בייניש עדיאל וארבל. מכאן ועד להאשמות שהטחת בכל מי שמקבל את מסקנת בית המשפט, המרחק עודנו גדול. |
|
||||
|
||||
אתה חוזר ומתעלם מכל ההסברים אשר הבאתי במספר תגובות לגבי הצורה בה מנוהלת חקירה מסועפת הכוללת האזנות, הן הצורה בה מעורבת הפרקליטות ומעורבים בתי המשפט מהרגע הראשון והן מההגדרה של 'שיחות בלתי קשורות' (כאן תמיד ניתן להיות חכם בדיעבד. אין אני חולק על אמיתות הציטוטים שהבאת ודווקא כאן לא כל כך חשוב מי ישב בהרכב, המשמעות המקצועית של האמירות אותן מעמידה את החוקרים מול בה אינם יכולים לבצע את עבודתם כראוי. הנתונים שהבאתי אינם תיאוריה והייתי שמח אם היית מתעמת איתם. |
|
||||
|
||||
דומני שאתה חוזר ומתעלם ממה שכתבתי ומדברי בית המשפט, אשר התייחסו גם להסבריך. בחקירה מסועפת הכוללת האזנות, יש פרקליט מלווה. משום מה, תמלול השיחות שלא בהתאם לצו לא הובא לידיעת הפרקליטות. אמרת שיש לשמור את ההקלטות של השיחות הלא-קשורות; אבל גם לדברי מזרחי, הנוהג הוא שאין מתמללים שיחות אלו. במקרה זה, היה איסור מפורש לתמללן. כפי שציינו השופטים, אם נבצר ממזרחי לעשות את עבודתו על פי ההיתרים שניתנו לו, היה עליו לפנות לייעוץ משפטי ולטעון זאת. למה הדבר דומה? לחוקר המענה נחקרים בניגוד לנהלים, בטענה "איני יכול לעשות את עבודתי אחרת". אם אינך יכול, פנה לממונים עליך או לשופט אשר יהיה בימים ההם. אני מכבד את הידע שצברת כשוטר זוטר, אבל אני מניח שגם שני היועצים המשפטיים ושלושת שופטי העליון היו מעורבים באי-אלו חקירות משטרתיות. רמזת יותר מפעם אחת שהיועצים המשפטיים מוטים, ולכן מפתיע אותי לראות שאתה כותב לגבי השופטים "לא כל כך חשוב מי ישב בהרכב". האם לא ברור לך שדורית בייניש היתה מביעה דעה אחרת? מדוע לא הועמד מזרחי לדין פלילי או משמעתי, ואפילו לא פוטר? שוב, התשובות נמצאות בדברי בית המשפט: לא הוכח שמזרחי לא פעל בתום-לב, והעמדתו לדין היתה עלולה לפגוע באמון הציבור במשטרה. |
|
||||
|
||||
מה מוסיף הביטוי "כשוטר זוטר" לטיעון שלך? |
|
||||
|
||||
היותו של היפאני שוטר זוטר, לעומת היותי לא-שוטר, לא-עורך-דין ולא-שופט, דווקא מחלישה את הטיעון שלי; אד-הומינם אינו מילה גסה. אף על פי כן, אני מעדיף את גרסת השופטים. |
|
||||
|
||||
מתנצל על התגובה המאוחרת. כזה דו שיח של חרשים לא היה לי כבר הרבה זמן, לא ברור לי במה אתה מנסה לשכנע אותי. שוטר זוטר או לא, הנתונים כפי שהצגתי אותם לא תואמים את ההחלטות אשר הזכרת. יתרה מזאת ממקור ראשון אני יכול להבטיח לך שנהלי ההאזנות והתמלולים לא השתנו וגם היום מתמללים לעיתים שיחות שבדיעבד לא מתבררות כבלתי קשורות לפרשה. כמו שכבר אמרתי, בדיעבד גם היועץ המשפטי וגם אתה יכולים להיות מאוד חכמים. הדוגמא אשר הבאת היא מצויינת. אתה הצגת את המקרה כשחור ולבן "חוקר המענה נחקרים בניגוד לנהלים". אם אכן עשה זאת בניגוד לנהלים אזי דינו להיענש. אבל. המקרה של מזרחי כפי שמוצג בתקשורת וכפי שהובא בלשון היועץ ובית המשפט דומה דווקא לדוגמא הבאה: איש ציבור עבר חקירת משטרה, לאחר החקירה פנה לבית המשפט בתואנה כי החקירה שעבר היתה עינוי נפשי נורא היות והחוקר הציג לו שאלות פוגעות וקשות. בית המשפט מחליט כי החוקר צריך להיות מודח לאחר שפגע בנפשו של איש הציבור. בית המשפט לא מגדיר לאחר מקרה זה נהלים חדשים וברורים לביצוע חקירה פרונטלית. מה יצא לנו מזה? אסור לחקור אישי ציבור. לגבי התזה שלך לגבי אי העמדת מזרחי לדין. העמדת מזרחי לדין במידה והפר צו בית משפט כאשר הוא האמון על הצו תשדר בדיוק את ההפך מהטענה שאמון הציבור במשטרה ייפגע. כמה אנשי ציבור ועובדי מדינה יצאו בשן ועין לאחר שלא הוכח שפעלו בתום לב ונשארו בתפקידם? אה סליחה, הם לא פעלו כנגד ליברמן ושות'. לא יכול להיות מצב שהפרקליטות לא ידעה על השיחות, לא יכול להיות מצב ששופט מאשר או מחדש צו ההאזנה ללא בדיקת החומר. די בהצצה ליומן התמלולים אשר דווקא לא היה 'בכספת של מזרחי' על מנת להתרשם לאלו שיחות מאזינה המשטרה. לא ברור לי כלום לגבי בייניש, ראיתי כבר דברים יותר מוזרים. אם לך ברור הכל, כך מסתבר, באמת שאין צורך שאוסיף להטריד את שלוותך. מזרחי הלך לתפקיד אחר על מנת להעמיק את אמון הציבור במשטרה. חקירות פוליטיות הפכו לתפוח אדמה לוהט אשר כל חפץ קידום ימנע מלגוע בו ושלום על ישראל. מאחל לנחקרים המעונים הצלחה בהמשך דרכם. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
ולטובת היפאני שלא יכול לקרוא ynet ביפן בלי לשלם, הנה תקציר: היועמ"ש מזוז כתב בחוות דעת ששלח לשר עזרא ולמפכ"ל המשטרה, רב ניצב משה קראדי, כי הדחתו של ראש אגף החקירות במשטרה לשעבר, ניצב משה מזרחי, הייתה הכרחית. בחוות הדעת נכתב: "סבור אני כי החלטת השר לביטחון פנים, גדעון עזרא, היתה מחוייבת המציאות ובלתי נמנעת נוכח הממצאים החמורים שתוארו בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה הקודם, אליקים רובינשטיין ופסק הדין של בג"ץ בעניין זה, אשר נתן גיבוי נחרץ להחלטה ואף ציין כי ניתן היה להגיע לתוצאה חמורה יותר – הליך משמעתי". |
|
||||
|
||||
אתה רומז שאני קמצן? |
|
||||
|
||||
אני לא יודע אם הכותרת שלך צינית או רצינית. אני בטוח שהיועץ יהיה אשר יהיה הינו תלמיד חכם היודע את החוק, אני גם בטוח כי כיועץ משפטי לממשלה הוא אינו יכול להתעלם משיקולים (ומלחצים) פוליטיים. דווקא אתה, על פי התייחסותך לקביעות משפטיות בעבר, צריך לדעת שלא כל אמירה מכובדת ומנוסחת היטב אכן תואמת את המציאות ועושה צדק עם המעורבים. כבר אמרתי שאינני תומך או יוצא כנגד מזרחי, אם עשה מעשים לא ראויים הרי שהוא צריך להיענש. אבל, נצא מהנחה ששנינו יודעים רק מה שהתפרסם ואני יכול להביא לשולחן את הנסיון שלי בביצוע חקירות מסוג זה. 1. אם מזרחי אכן פעל שלא כחוק כפי שקבע היועץ ובית המשפט, מדוע לא הועמד לדין פלילי? 2. אם מזרחי אכן עשה את המעשים האמורים, היכן חלקה של הפרקליטות והמערכת המשפטית באחריות לפרשה? הסברתי קודם לכן כיצד חקירה כזו מתנהלת ומה הם השיקולים הבסיסיים בהאזנות. להחליט על הדחת מזרחי ותו לא זה בדיוק כמו להעמיד לדין רק את הפועל הסיני שערבב מלט במהלך בניית גשר אשר קרס. נכון, מזרחי הוא לא 'פועל סיני' אך מערכת הביקורת והבלמים אשר מתקיימת באחריות הפרקליטות ובתי המשפט בפרשות מסוג זה היא מורכבת ודומיננטית עשרות מונים מאשר פיקוח על בניית גשר. אז היכן כל השאר שאמורים להיות מודחים? ודבר אחרון, היועץ ובתי המשפט גזרו גזירה שאין הציבור (המשטרה במקרה זה) יכול לעמוד בו. אם הם מעוניינים להוציא את ההאזנות אל מחוץ לחוק יתכבדו נא ויחליטו על כך. המסר מבית המשפט במקרה זה הוא מסובך, מסורבל, חסר אחיזה במציאות ובסופו של דבר קובע כי עדיף לא לחקור כל מה שבא במגע עם פוליטיקאים. |
|
||||
|
||||
לפסקה האחרונה: אין כאן עניין לזכויות פוליטיקאים, אלא לזכויות הפרט. אם תקרא את פסק הדין, תוכל לראות שמזרחי עשה שלא כדין בשתי פרשות: האחת עניינה אביגדור ליברמן, והשניה עניינה האזנה לסתם אסיר מן המניין. |
|
||||
|
||||
הביקורת העיקרית שלי על מערכות המשפט הגבוהות, אותה הבעתי לא אחת בעבר, בדונן בעניינים שנמצאים בויכוח ציבורי, היא שההרכבים שמקבלים החלטות אינם מיצגים באופן שווה את המגזרים בציבור שבתוכן מתחולל הויכוח. טענותיי הן שהחוק אינו מין דבר כה חד משמעי, והפסיקה לפיו במקרים כאלה מתבססת מטבע הדברים על דעתו האישית של הפוסק. לכן טענתי, למשל, שבניגוד למה שכאילו ברור במחשבה ראשונה, עדיפה שיטת מינוי השופטים העליונים ע"י הפוליטיקאים כפי שמקובל בארצות הברית, כי זה גורר בצורה כזאת או אחרת בחירה של הציבור, וייצוג כל המגזרים בו, ולא השתלטות של מגזר אחד, כפי שקורה אצלנו. (גם במקרה של מזרחי תמצא את קרמניצר ארבל וביניש מצד אחד ואת מזוז רובינשטיין וכמה חריגים מבית המשפט העליון בצד השני. כולם אנשי חוק אבל גם בתוכם מתחולל אותו ויכוח שישנו בציבור.) לכן אני נזהר מלשהשתמש במילים "כן חוקי" "לא חוקי". מי אני בכלל שאפסוק בשאלות של מה כן ומה לא חוקי ? כיוון שאתה, באופן הויכוח שאתה מנהל בשאלה זו, לא בוחל בשימוש כזה, אמרתי (אכן בציניות) שדווקא שני היועצים המשפטיים האחרונים שהם אנשי חוק חושבים אחרת ממך. לשאלת ההקלטות והתמלולים של מזרחי, חוקיותם, ומה העונש הראוי בגינם אין לי ברגע זה דעה, אם כי מאד מוזר בעיני שאנשי משטרה ישבו ורשמו שיחות אינטימיות בין בני משפחה של פוליטיקאים, והסברה שהועלתה לפיה ביקש מזרחי באופן כזה להחזיק בידיו כוח ע"י איסוף אמצעים שבאמצעותם ניתן לסחוט ניראית לי על פניה הגיונית, אם כי קשה להוכחה. אגב, עבירה על החוק אינה גוררת בצורה אוטומטית ענישה. היועץ המשפטי מביא בחשבון עניינים כמו "העניין הציבורי" וכדומה. לכן, עד כמה שאני מבין ייתכן בהחלט שמזרחי יעבור על החוק ולא יועמד לדין. ישנן כל מיני אפשרויות ביניים. גם ועדות החקירה הממלכתיות לא המליצו להעמיד לדין אישים שונים אבל כן המליצו לפטרם מתפקידם וכדומה. |
|
||||
|
||||
הסיבה שניתנה בכלי התקשורת, לכך שמזרחי לא הועמד לדין, היא אותה סיבה שנותנים תמיד כשמעורב מישהו מהמעגל הפנימי - החשש ל''פגיעה בשלטון החוק''. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |