|
||||
|
||||
אך לא הסברת אותה במובן של החלוקה אפלטונית. לפי אפלטון יש עולם של אידאות ויש עולם של חומר ועולם האידאות גבוה יותר מעולם החומר. בעברית החלוקה מופיעה כחלוקה של רוח וחומר. לא בדיוק חייבים להסכים עם החלוקה וגם לא עם הדירוג, אך הרבה פעמים בשפה הדתית משתמשים בה. כיום בעולמנו קיימת גם הבנה נוספת של המילה רוחני, במובן של על טבעי. מושג שאינו עובד במערכת הסיבה ומסובב שקיימת בעולם, או אינו מציית לחוקי הטבע, אמור להיות רוחני. בחנויות הספרים יקטלגו אותו כספרי ניו אייג' או העידן החדש. באופן רגיל, העולם המדעי והשכלי טיטא את כל המושגים האלה מעולמינו, אך להרבה אנשים, שבכל זאת מקווים שיש משהו מעליו, נוגעים ומתעסקים עם החומרים האלה. |
|
||||
|
||||
לפני כמה ימים ישב איתי במטוס בחור שהגדיר עצמו "מיסטיקן ועוסק בקבלה". זה המקצוע שלו, לא איזה תחביב. הוא לא ישב לידי, אך דיבר בקול רם מספיק כדי שאי-אפשר יהיה להתעלם. הוא שאל את זאת שלידו אם היא "מכירה את הנושא של קריסטאלים". היא כנראה ענתה שלא, אז הוא הסביר שיש "אנרגיות מסויימות" שהמדע לא יכול למדוד אותן אבל "מי שלומד בקבלה"(!) יודע משהו שקשור לזה שכבר לא תפסתי אבל הוא כלל הרבה "רוחני". מסתבר שהוא היה בדרכו ללוס-אנג'לס כי שני אנשי-עסקים ישראלים *הזמינו* אותו להרצות שם על ההבלים האלה בפני הפתאים המקומיים. זו לא הפעם הראשונה שאני נתקל בסלט הזה, אבל הוא מסחרר אותי כל פעם מחדש. |
|
||||
|
||||
לפני כמה ימים נתקלתי במאמר "ואקום אנרגטי - חוסר באנרגיה שניתן לפתרון" באתר http://www.ima-adama.co.il/healling_methods/bioenerg... הבלי העידן החדש כבר ניטחנו באייל עד דק, אבל דומני שעוד לא היה לנו "מחקרים שנעשו בביואנרגיה גילו כי הצמח שמרכז אליו את מירב האנרגיה הוא פטרוזיליה... ניתן לקנות זרעוני פטרוזיליה בכל אחת מהמשתלות ולפזר בבית." שפע פנינים נוספות מובטח למתעמקים באתר. |
|
||||
|
||||
בטח שמחת למצוא שם ''גרפולוגיה'' בין ה''הילינג'', ''נומרולוגיה'' ו''אנרגיות''. איזה אתר נוראי. איינשטיין אולי טעה בעניין היקום, אבל לא בעניין השני. |
|
||||
|
||||
רק עכשיו שמתי לב שיש שם גם קצת גרפולוגיה, אבל דווקא היא נקייה מהממבו-ג'מבו של העידן החדש. |
|
||||
|
||||
קרא את המאמר השני: נכתב ע"י "יפית גמיל- גרפולוגית מוסמכת מתקשרת חברה באגודה לגרפולוגיה מדעית- ישראל" "ניתן באמצעות כתב היד לאתר משקעים, חסימות וקונפליקטיים פנימיים בתת מודע..." "לבדיקת התאמה בין בני זוג יש לבחון כתב יד של כל אחד מבני הזוג לגופו, ולאחר מכן לבדוק את התיאום ביניהם בארבעת המישורים : הרגשי, השכלי, הפיזי והרוחני". זה מרשים איך אפשר לבדוק התאמה בכל המישורים הללו באמצעות כתב-היד, בעוד שאפילו לזהות מה המין של כל אחד מבני הזוג אי-אפשר, אליבא דהפסקה הקודמת. |
|
||||
|
||||
אוקיי, הייתי צריך לכתוב "*יחסית* נקייה" :-). יחסית למה? יחסית לטקסט כמו "אנו פונים אל כל האנשים שהם ישויות אור ולוחמי האור וקוראים להם להזכר. הזכרו בהתחייבות שלכם לפני שבאתם לכאן ונכנסתם לתוך גוף של אדם. הזכרו בשבועה שלכם לשרת את כדור הארץ והיקום. הזכרו בשבועה שלקחתם על עצמכם כאשר בחרתם להיות משרתי האור ומשרתי היקום ומשרתי האלוהים." (מתוך "שערים אנרגטיים ביקום" ב- http://www.ima-adama.co.il/channeling/channeling_tik... ) |
|
||||
|
||||
אכן ממבו ג'מבו מוטרף. אבל האם מישהו יכול להסביר לי למה זה כל-כך הרבה פחות רציני מ"אלרגיה" או מ"אני מאוד מתוסכל עכשיו"? |
|
||||
|
||||
כי ב''אלרגיה'' ו''תסכול'' אין שום דבר מיסטי, והם ניתנים לבדיקה אמפירית והסבר מדעי. מי שלא מבין את ההבדל בין ''ממבו ג'מבו מטורף'' למערכת החשיבה הרציונלית מוזמן להפסיק לשאול את שאלותיו באינטרנט ולחפש את התשובות בספר הזוהר. |
|
||||
|
||||
כן? אתה יכול להסביר לי איפה עובר הגבול בין אלרגיה ללא-אלרגיה? בין תסכול ללא-תסכול? (ועדיף הסבר מדעי אם אפשר) דוד גרוסמן (נדמה לי) כתב פעם על היותה של המילה תסכול חדשה מאוד בשפה העברית (שנות השבעים -? ). הוא תהה מה הרגישו דוברי העברית לפני שהמילה היתה קיימת. |
|
||||
|
||||
הם הרגישו בעיקר frustration (לפעמים מהשאלה+תשובה הניו-אייג'ית "איפה בדיוק עובר הגבול הברור בין X ל-Y? אתה לא יודע? אהא! מיסטיקה!"1). __________ 1 אחותה התאומה של: "אז איך אתה מסביר בדיוק את...". |
|
||||
|
||||
שאלת התיחום הלא ברור אינה פוסלת את היותו של מושג קביל ובר שימוש. אם להשתמש בדוגמא החביבה עלי: אינני יודע מתי נגמר הערב, אבל זה לא משמיט את הלגיטימיות של הלילה. באופן דומה, אינני יודע איפה בדיוק קבוצה של אטומים מפסיקה להיות "מערכת קוואנטית", אבל זאת לא סיבה לנסות לעבור את הקיר שמולי באמצעות אפקט המנהרה. האם נובע מטשטוש הגבולות שכל הידע האנושי הופך לממבו-ג'מבו ושאין הבדל מהותי בין תגובה אלרגית לבין אנרגיות קריסטליות, בין תסכול לתקשור? הקפיצה הפוסט-מודרנית הזאת מחזירה אותנו כמה מאות שנים אחורה, לעולם השדים והרוחות שקדם לתקופת ההארה. לא חבל? |
|
||||
|
||||
אתה צודק (וואללה, אנרגיות טובות יש בדיון הזה, אחי). האמת היא שהממבו-ג'מבו הניו-אייג'י די מתסכל אותי, ולפוסט מודרניזם אני אלרגי לחלוטין ובאופן מוכח אמפירית. אבל בל נשכח שהפוסט מודרניזם הינו פועל יוצא של ''כל הידע האנושי'' הזה. אני בהחלט מעריך את הישגיהם המפוארים של תחומי ''מדעי הטבע'', אבל גם ברור לי שלא ניתן בעזרתם לבטא ולייצג ולהסביר את מהות החיים שלנו בכללותה. |
|
||||
|
||||
תוסיף למשפט האחרון שלך את המילה ''בינתיים'', ונסיים בצ'פחה ידידותית. או צ'קרה ידידותית. |
|
||||
|
||||
דרך הקישורים מהאתר שהביא יובל הגעתי אל אתר המכיל קטלוג של מרצים לכל דבר ועניין. בלי להציץ, נחשו מי מוכן להרצות על הנושאים הבאים: · מדע מוכח באקסיומות תנכ"יות ועכשוויות · מיסטיקה: משולש ברמודה, כוכב שביט, טביעת הטייטניק ועוד · כל הידוע על: משולש ברמודה, כוכב שביט, טביעת הטייטניק, כתוב בעיתון, כתוב גם קודם בתנ"ך · פתרון הבעיה הפלשתינאית – עפ"י ניסיון אישי ועפ"י ההלכה · שיטה מוכרת להולדת בן זכר · יש רפואה לכל המחלות (כולל הדגמה) טיפולים: · מגנט כרפואה · תמרים – רפואה לכל המחלות רמז: האיש היה חבר כנסת. אתם יודעים, הרשות המחוקקת. חוקים. בישראל. אני מוכרח ללכת ולשמוע אם את הבעייה הפלשתינאית פותרים ע"י תמרים, מגנטים או פשוט ע"י הגליית כל הערבים למשולש ברמודה. |
|
||||
|
||||
תוכל למצוא בספרו ''נחלי אשכולות'', אנציקלופדיה בשני חלקים. |
|
||||
|
||||
הי, אתה טוב. למי שעוד לא זיהה: הרב יוסף בא-גד, ח"כ לשעבר וראש ישיבת "נחלים". ראש ישיבה עוסק במשולש ברמודה ובהולדת בן זכר? |
|
||||
|
||||
הרב בא-גד אינו ראש ישיבה אופייני. הוא הקים את הישיבה התיכונית בנחלים (לפני בערך 45 שנה), ומאז עומד בראשה; בתחילה כמנהל, אחר-כך כראש ישיבה. יש לו משיכה חזקה לאזוטריקה ביהדות. את כושר האבחנה שלו בין עיקר לטפל הוא מנצל כדי לאסוף את הסוג האחרון לסדרת הספרים היחודית שלו: "שערי לימוד", "נחלי לימוד", "נחלי אשכולות", שכל אחד מהם מוגדר באופן רקורסיבי כספר הקודם בסדרה, פלוס כמה מכתבי הערכה שהתקבלו מאז במערכת. הרב בא-גד הוא אדם יקר, מורה מחונן ומנהל מוערך. מסיבות שונות הוא בחר להתמקד בתחומים שבהם הוא פחות מצטיין, כגון כתיבת ספרים. כתלמידו, אף אחד מהשטיקים שהוא שלף בכנסת (מההתעטפות בטלית עד למועמדות לראשות הממשלה) לא הפתיע אותי. |
|
||||
|
||||
תודה, ממש מסקרן. מה שלא מסתדר לי פה הוא הקשר בין "אזוטריקה ביהדות" ל"תרופה לכל המחלות", משולש ברמודה, כוכבי שביט וכאלה. גם בתור טפל אלו נשמעים לי עיסוקים קצת לא שגרתיים עבור רב. יש עוד כאלה? |
|
||||
|
||||
בגמרא מובא סיפור על רבי יוחנן שנסע בספינה ולקח איתו צידה לכמה ימים מעבר לזמן ההפלגה המתוכנן; לשאלת תלמידיו, הסביר רבי יוחנן שישנו כוכב שעולה אחת לשבעים שנה ומטעה את הספנים. באופן שטחי, אפשר לפרש את האמירה הזו כציון העובדה שהספנים עשויים לשגות; באופן עמוק יותר (שלא אכנס אליו כאן) אפשר להסביר מה בא הסיפור הזה ללמד אותנו (בדרך כלל סיפורי מעשיות של חולין לא שרדו את עריכת התלמוד על-ידי רבינא ורב אשי). גישתו הרב בא-גד במקרים כגון זה היא לטעון שרבי יוחנן גילה ראשון את השביט של האלי. |
|
||||
|
||||
עם כל הכבוד, הרב בא-גד לא המציא את הגלגל. ככל הידוע לי, הרב אירח פעם בישיבתו סמינר עיוני של מרכז ''ערכים'' לאקדמאים. שם שמע לראשונה מפי המרצים את החלק הארי של גילויי המדע שבתורה (בעיקר בתלמוד), אותם החליט להעלות על הכתב ולהפיץ ברבים ללא כוונות רווח בספריו עבי הכרס. |
|
||||
|
||||
מניין המידע הזה? אני חושב שזו השמצה (אם כי לא ברור של מי). גם אם הנסיונות לפרוט את "ליכא מידי דלא רמיזי" אינם חדשים, הרב בא-גד הוא ללא ספק אחד מנושאי הדגל בתחום. |
|
||||
|
||||
והגאון מווילנה היה אומר, אין דבר שאינו נרמז כבר בפרק הראשון, ובעצם בפסוק הראשון, ובעצם... במילה הראשונה - ''בראשית''. עכשיו רק צריך לפתוח את הדחיסה. |
|
||||
|
||||
אם כבודו תלמידו של הרב בא-גד, הרי שתוכל לשאול אותו אודות הסמינר שהתארח בישיבה. תשאל גם מתי בדיוק התקיים ואז לך לבדוק כמה זמן לאחר מכן יצא הכרך הראשון של האינציקלופדיה. |
|
||||
|
||||
תלמיד לשעבר. בין כך ובין כך לא הייתי חוקר אותו על חשדות מעורפלים כאלה. |
|
||||
|
||||
לדעתי, עדיף לשאול אנשים הקרובים אל הרב אם לא אותו עצמו, במקום לעטוף את סיפורי ב''חשדות מעורפלים''. ממה נשפך, נשכיל כולנו. |
|
||||
|
||||
(ובנושא הקודם: מה שבעצם התכוונתי לשאול הוא האם יש עוד כמו הרב בא-גד, רבנים העוסקים בתרופות-פלא-לכל-מחלה ובהסברים לאירועים היסטוריים כמו טביעת הטייטניק. אבל הסיפור שהבאת יותר מעניין). |
|
||||
|
||||
(הרב בא-גד אינו מסביר את טביעת הטיטאניק - היא מזכירה לו את מגדל בבל, ובוודאי אפשר להפיק איזשהו מוסר השכל מן ההשוואה.) מסופר בגמרא על רבה בר-בר חנה שהפליג בסירה עד לאי קטן, שם אפשר היה לנוח בצל העצים. כשהבעירו מדורה קטנה, התנער דג-הענק משנתו, האי התהפך והנוסעים ניצלו רק בעור שיניהם. לכאורה, עוד אחד מסיפורי סינבד המלח. הרב דוד סולובייצ'יק פירש את המשל הזה דווקא כסדרת הוראות ליהודי ארצות הברית. אי אפשר "להוכיח" שזו אכן כוונת הסיפור. ההסתכלות היא הפוכה: הסיפור נתון. אילו לקחים אפשר להפיק ממנו? |
|
||||
|
||||
הסתכלות מצויינת. באמת לא מוכרחים "הוכחות" שזו אכן היתה כוונת המשורר. אז מה הלקחים המופקים מהסיפור על רבי יוחנן? |
|
||||
|
||||
לא יודע. מן הסתם לגאון מוילנא (בספרו על אגדות חז''ל) יש הסבר משכנע, כדרכו. |
|
||||
|
||||
ראיתי שמוזכר כאן הספר נחלי אשכולות ...ולא מוזכר שם המחבר או את שם ההוצאה .. הייתי מאד רוצה לדעת אים תוכלו לעזור לי אני ישמח |
|
||||
|
||||
המחבר: הרב יוסף בא-גד, בהוצאת ישיבת נחלים (מושב נחלים). |
|
||||
|
||||
האיש הוא כמובן מחבר הספר "נחלי האשכולות" חבר הכנסת לשעבר יוסף בא-גד המלהג בספרו אודות אלהיו ORANG UTAN (שלא ידע המחבר להעתיק את שמו במאלאית) אודות סלמנדרה עמידה לאש ואודות משלש ברמודה בטענה שהכל נמצא בתורה ובדברי מפרשיה... זאת הרמה החנוכית שבה "לומדים" עבדי ישיבתו "נחלים" תחת ממשלת אברהם טרוזמן ודומיו... |
|
||||
|
||||
לגבי המשפט האחרון, אלו סתם השמצות (ממה נפשך, אם תחת הרב טרוזמן, מה אתה רוצה מהרב בא-גד, ולהיפך). ראה תגובה 211661. |
|
||||
|
||||
אם זה נכון ש''יש רפואה לכל המחלות (כולל הדגמה)'' הרי זאת הוכחה שטפשות אינה מחלה. אני מקוה שההדגמות הן על גופו של המרצה. |
|
||||
|
||||
אני יודע, אני יודע למה שלפתם את הפתיל הזה מהארכיון. אם כבוד הריב''ג תובע אותי, אני אומר לו שאתה התחלת. |
|
||||
|
||||
הריב''ג נגד הרשכ''ג בהחלט יכול להיות נחמד. |
|
||||
|
||||
נחמג. |
|
||||
|
||||
ודאי שטפשות היא מחלה. פשוט, כיוון שהיא לא תוקפת עכברים וחולדות, קשה לערוך עליהם ניסויים בעניין הזה. (שזה, כמובן, מותר האדם מן העכבר). |
|
||||
|
||||
מסורת "המאגיה הגבוהה" המערבית שהתפתחה בימי הביניים המאוחרים ובתקופת הרנסנס פיתחה מערכת של סמלים המהווים אמצעי ל"עבודה הגדולה" (The Great Work) - אקטים מאגיים ופולחניים שעושה האדם על מנת להתקרב לאלוהות. המאגיה הגבוהה כן עושה קשר בין סמלים מן הקבלה לבין קריסטלים. (היא גם מכניסה למשוואה סמלים נוצריים, סמלים פגניים, תופעות טבע, כוכבים, צבעים, אלוהויות פגניות, שדים נוצרים, צמחים, ועוד מיליון ואחד דברים). העיוות מתחיל כאשר יוצאים מתחום הסמליות והריטואל ומייחסים קשר בין כל הדברים הללו במישור המעשי והגשמי. אז כן, על פי המאגיה המערבית יש קשר אלוהי בין קריסטל מסוים לשם קבלי מסוים, אבל הקשר הזה הוא לא "אנרגטי", אלא דתי. הוא כלי שמסייע למאמין בעל צורת פולחן מסוימת מאוד להשיג את המטרות הדתיות שלו. אנשי הניו-אייג' לרוב מוציאים מהעניין את הדת, ולעיתים אף את אלוהים (על צורותיו השונות). כשהמטרה הדתית (להתקרב אל האל) נעלמת מן העין, הכלים להשגת המטרה הופכים נבובים, התכלית ההגיונית של השימוש בסמלים אובדת, ו"סלט" גדול נוצר. אני תוהה אם המילה "אנרגיה" במובן הניו-אייג'י היא לא בעצם תחליף מודרני מתוחכם לאלוהים. אני מכירה כמה אנשים "רוחניים" המעידים על עצמם שהם אתאיסטים מוחלטים. הם בסך הכל "מרגישים אנרגיות". |
|
||||
|
||||
במושגי ''עולם האידאות'' של אפלטון לא מופיעה בעברית המלה רוח, לכן לא היה טעם להתייחס לרעיון זה. אני לא חושבת שיש קשר בין מושגים ''על-טבעיים'' למושגים ''רוחניים'', מאשר שבין המושגים העל-טבעיים אפשר להתייחס גם לענייני הגוף. אולי יש בקריסטל ''נוכחות רוחנית'' כמו שהיה לפנים בפסל האלוהות או בעמוד הטוטם, אבל הקריסטל עצמו הוא גשמי ומוחשי לחלוטין. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |