כשרות בצה''ל 208667
אתמול בתוכנית "צו תשע" בגל"צ בישרו באושר גדול על כניסתן של נשים לתפקיד טבחיות במטבחי צה"ל. פתאום חשבתי על זה - אין איזו מגבלה על בישול והגשת מזון על ידי נשים בזמן נידה?

(נכון שכבר מזמן הגיע הזמן שאקח את הספר של הרב לאו שקיבלתי לבר-מיצווה - "יהדות הלכה למעשה" - מהורי, ואקרא בו לפני שאני שואל שאלות כאלו באייל?)
האמת? 208675
ממש אין.
תודה על התשובה! 208676
כשרות בצה''ל 208677
אשריך ישראל. ראו כמה גדולים מעשיהם שהם מקפידים באכילת חולין בטהרה.
כשרות בצה''ל 208679
לא הבנתי. תסביר.
הפכים 208826
קודש - חול
טמא - טהור
כשר - טרף

בין הזוגות האלה קיים קשר רעיוני מסויים, אבל הם בהחלט לא שקולים, למרות שנוטים להתבלבל בהם.
בפרט, זה שמשהו טמא לא הופך אותו ללא-כשר.
כשרות בצה''ל 208881
ישנם מאכלים אשר יש לאוכלם בטהרה (יוסבר בהמשך). למשל, התרומה הניתנת לכוהן צריכה להאכל על ידי הכהן בטהרה. תרומה טמאה יכולה להינתן למאכל לחיות של הכהן אבל הוא אינו יכול לאוכלו. כך גם מעשר שני שיש לאוכלו בירושלים בטהרה וכל הקרבנות שנאכלים יש לשומרם בטהרה.

אולם היו אנשים רבים אשר נקראו "חברים" אשר הקפידו לאכול גם אוכל רגיל "חולין" בטהרה. יש בזה מעלה אולם אין זו חובה.
הדאגה של אנשים בהאייל הקורא להקפיד על אכילת חולין בטהרה מחממת את ליבי ומחזקת את האמירה שכל ישראל חברים (תרתי משמע).

אמנם בימינו, כשכולנו טמאי מתים ואין לנו אפר פרה כדי להטהר, איננו אוכלים תרומה ומעשר שני כלל אלא הם מושמדים או מועברים לחיות. מכאן שאכילת חולין בטהרה היא לא רלוונטית. אני גם מניח שחיילים היו מקבלים פטור מאכילת חולין בטהרה עקב הבעיות שבהקפדות מעין אלו בצבא.

מצד שני, יש ציווי מפורש בתורה דווקא בצבא להקפיד על טהרה, והסיבה ברורה (דווקא שם יש לפעמים התפרקות כללית).

לגבי הטהרה:
אדם יכול להיטמא ממגע במת:
אדם מת גורם לטומאה חמורה
נבלה מתה (לא ג'וקים) גוררת טומאה קלה
בנוסף אדם יכול להטמא בטומאה היוצאת מהגוף.
על כל טומאה כזאת שיש באישה יש מקבילה בגבר.
באישה: נידה - בגבר יש טומאת קרי
באישה: זבה (דימום לא סדיר) - בגבר זב
וכמובן יש מצורע ומצורעת
על כן הרעיון לשמור על האוכל בטהרה ידרוש שגם הגברים במטבח יקפידו על טהרה.
כשרות בצה''ל 208921
אה, אז לא הבנת. לעצמי אני ממש לא דואג. אני תהיתי לגבי החיילים הדתיים ושאר שומרי הכשרות, שהרי בזמנו איימו שלא ישרתו בצבא: דיון 645
כשרות בצה''ל 208882
טוב שיאכלו חולין בבסיסי צה''ל מאשר קודשים בחוץ...
כשרות בצה''ל 208680
איך לדעתך היו מסתדרות משפחות דתיות אם האמא היתה מנועה מבישול והגשה במשך כמה ימים בכל חודש?
כשרות בצה''ל 208681
זכרתי משהו כזה. אבל אין איזה איסור נגיעה או משהו כזה בזמן נידה? זה לא תקף לאוכל?
כשרות בצה''ל 208683
אכן אסור לגעת באישה בזמן נידתה‏1 (נידה מלשון נידוי) אבל זה לא טרנזיטיבי.
________________
1- הבאתי כאן לא מזמן איזו הלכה שאסור לגעת בה אפילו אם היא חולה וזקוקה לסעד, אבל מותר אם בעלה הוא הנזקק.
כשרות בצה''ל 208887
גם יש איסור להגיש את האוכל ישירות מיד ליד, אבל לא כל אדם דתי יקפיד עליו.
כשרות בצה''ל 208750
כלום העלית בדעתך שהממסד הדתי הגברי והשוביניסטי ישלול מעצמו את ההנאה שבלשבת לשולחן כשהאשה טורחת על הארוחה? אם תהיינה מגבלות על נשים בזמן נידה, הן לא תהיינה מהסוג שישלול מהגבר את הפולקע ותפוחי האדמה שלו.

האדיקות ההלכתית המופרכת יכולה היתה להניב איסור מהסוג שאתה מתאר (נשים מזוהמות בזמן הנידה => האוכל שהן מכינות מזוהם => אסור לאכול אותו), אבל איסור כזה לא יתקיים מאותה סיבה שבגללה לנשים בזמן נידה מותר להדיח את הכלים אחרי האוכל, ולשטוף את הרצפה.
כשרות בצה''ל 208786
ומה פסול בעובדה שהמזוהמת תטרח בעבודות הבית על מנת לפנות זמן לבח"ל להתגנב לקולנוע מרכז לצפות בלהיט החדש 'יאסין ושבעים הבתולות'?
סליחה, כמובן שהכוונה היא לפנות לו זמן להגות בתורה אלף לילה ולילה.
אה?
לילה!
כשרות בצה''ל 208883
תגובה 208881
כשרות בצה''ל 209213
יש מספיק משפחות דתיות שבהן האב הוא זה שטורח על הארוחה וכו', אבל את בטח יודעת את זה גם בלי שאני אגיד לך.
כשרות בצה''ל 209251
יש איזו סטטיסטיקה בעניין?
כשרות בצה''ל 209255
אין לי מושג.
כשרות בצה''ל 209426
Unfortunately, religious families who value gender equality are not the halachic rulemakers in Israel, nor are they a substantial, loud voice in the religious public realm.
נניח 209720
לדעתי, את טועה בחלקו השני של המשפט. בקיצור, מה ששאל שכ"ג: יש איזו סטטיסטיקה בעניין?
The Image of Motherhood and Household Duties 209758
Either I underexplained or you misunderstand me. Statistics are irrelevant; loudness of voices is not measured statistically, nor does what I said have anything to do with the actual percentage of religious couples who share household work. Even if we are willing to assume that in most religious families the burden of household chores is evenly divided between the spouses (which, incidentally, I hardly believe is the case, for religious OR secular heterosexual couples in Israel), that is not the dominant cultural image projected at the public. The public is under the (perhaps, but not likely, mistaken) premise that religious marriages do not actively promote the equal sharing of household duties; that motherhood, as opposed to fatherhood, is a major defining characteristic of female status; that women are expected, by the halachah, to engage in household and commerce more than in intellectual pursuit (the "Eshet Chail" song); that the cultural context of Shabbat and holiday dinners, as it is stereotyped and typified in the popular image, looks at the woman as responsible (the 'balabuste' stereotype).

So, even if we are willing to assume that there is a large number of couples in which household burdens are distributed more evenly, it is still a fact that this image is not reproduced by popular culture, so apparently the voices calling for an alternative distribution of household work are not as loud as they should be. That was my premise all along.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים