|
||||
|
||||
יש לי שאלה קטנה באותו עניין: השיר שתחילת הפזמון שלו היא כותרת התגובה, ושנפתח במילים "ככה, ככה, ככה, כך וכך ולא אחרת, ים תיכון וים כנרת", ושאת שמו המפתיע שמעתי היום ברדיו אבל אני לא זוכר בדיוק - ושבעיני הוא השיר היפה ביותר ששרה רבקה זוהר, עם כל הכבוד ל"מה אברך" - מי הלחין אותו? (ניחוש לא מלומד: זעירא) |
|
||||
|
||||
זעירא למילים של אהרון אשמן. תיקון קטן: שירי לי יום (לא ים). |
|
||||
|
||||
ח"י תודות. ואת שמו הרשמי של השיר אתה יודע במקרה? |
|
||||
|
||||
מלים: אהרון אשמן לחן: מרדכי זעירא ככה, כך ולא אחרת!/ ים תיכון וים כנרת, גם בשן וגם גלעד,/ מני אז ועדי עד.// אי, שירי לי יום, שירי לי לילה/ ארצי הרים וגיא לה/ שירי לי, שירי עוד ועוד/ ארשתיך לי בדמעות// ככה- כך, ולא אחרת!/ עם התכלת המזהרת,/ עם מרחב חולות נרדם.../ על הנפש על הדם// אי, שירי לי... ככה- כך,ולא אחרת!/ בי הדלקת תשוקה סוערת,/ עוד אמה, ועוד אמה/ לא שבעתיך עוד, אדמה!// אי, שירי לי... ככה- כך ולא אחרת!/ מן החוח יעל ורד,/ לחם טוב מן הטרשה/ העמיקי, מחרשה!// אי, שירי לי... ככה את - ולא אחרת,/ במצור ובמשמרת!/ משברים נתנו קולם/ בך דבקתי עד עולם// אי, שירי לי... |
|
||||
|
||||
עם כל הכבוד ל"ככה, ככה" השיר היפה ביותר של רבקה זוהר הוא "חמוריקו". לחן ומילים? אין לי מושג. |
|
||||
|
||||
המילים נתן אלתרמן (בודאות), הלחן (כנראה) סשה ארגוב. |
|
||||
|
||||
ארגוב. |
|
||||
|
||||
ואם בשירה עברית משובחה עסקינן, מישהו יודע מי כתב ואיך קוראים לשיר שמתחיל ב: לילה לילה הרוח נושבת / לילה לילה הומה הצמרת... והמשכו בסיפור מסעם של שלושה פרשים ומותם הנורא. שיר ערש שאמי היתה מזמרת לי בילדותי, וכשהתבגרתי, כרונולוגית, התפלאה על רווקותי ההולכת ונמשכת. |
|
||||
|
||||
השיר נקרא (כמה בנאלי) לילה לילה, המילים נתן אלתרמן, והלחן, אאל''ט - מרדכי זעירא. |
|
||||
|
||||
שתי השורות הראשונות צריכות להתחרז. "הרוח עוברת"? |
|
||||
|
||||
מילים: נתן אלתרמן לחן: מרדכי זעירא לילה לילה הרוח גוברת לילה לילה הומה הצמרת לילה לילה כוכב מזמר נומי נומי כבי את הנר נומי נומי כבי את הנר לילה לילה נומי נומי כבי את הנר לילה לילה עצמי את עינייך, לילה לילה בדרך אלייך לילה לילה רכבו חמושים נומי נומי שלושה פרשים נומי נומי שלושה פרשים לילה.... לילה לילה אחד היה טרף לילה לילה שני מת בחרב לילה לילה וזה שנותר נומי נומי את שמך לא זכר נומי נומי את שמך לא זכר לילה.... לילה לילה הרוח גוברת לילה לילה הומה הצמרת לילה לילה רק את מחכה נומי נומי הדרך ריקה נומי נומי הדרך ריקה ___________ עוללתי משהו רע בכך שהעתקתי את השיר לכאן, זכויות יוצרים וכאלה? |
|
||||
|
||||
בהחלט, אבל גם אני עשיתי כך:תגובה 127100 שירת אלתרמן היא קלאסית וקנונית, כמו התנ"ך, כך שזה לא נורא. |
|
||||
|
||||
דרך אגב, לילה לילה נכתב ע"י יעקב אורלנד, לא? (כששון פיליפס, השחקנית המצוינת של ליביה ב'אני קלואדיוס', היתה בארץ, היא ביצעה בין השאר את השיר הזה.) |
|
||||
|
||||
למרות שהלחן הוא של זעירא, המילים אינן של אורלנד, אלא של אלתרמן. ואגב ביצועים לשיר זה ע"י אורחים שביקרו בארץ, הרי זכות ראשונים שמורה להארי בלפונטה (לילה לילה רכבו חוּמוּשים). |
|
||||
|
||||
אפרופו השירים. מה משותף להארי בלפונטה, מרים מקבה, ננה מושקורי, עמליה רוגריגז, לוס אינקס או אולי אלה היו לוס פארגוויוס, דודאים, פרברים ו-וודאי שיש גם אחרים. בעצם אפשר לזרוק פנימה גם לותרנים פיניים ודתיים יהודים. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
בדיוק. ערב של שושנים, יוסף הדר לחן ומשה דור מלים, הוא אולי השיר הישראלי הנפוץ ביותר בעולם. כל הזמרות והזמרים לעיל שרו אותו, כמעט כולם _בעברית_ ומן הסתם יש עוד כמה שאני לא מכיר. בבתי כנסת שרים פיוטים שונים ללחן של הדר ושמעתי מד"ר אהוד מנור שהכנסיה הלותרנית בצפון אירופה, פינלנד, צרפה מלים של המנון קודש ללחן. הרבה מקהלות עם שרות את השיר, בעברית או בתרגום. אולי תחשפי/שוף את שמך? |
|
||||
|
||||
ואגב ערב של שושנים, ג'יימס מקברייד, בספרו "צבע המים" מספר על חתונתו של חברו לעיתון. חתונה זאת, אליה הוזמנו גם המספר, ונלוו אליו אמו, אחותו ואחייניתו, התקיימה בבית כנסת, והיתה הפעם הראשונה מזה 50 שנה שאמו (אשר נולדה יהודיה) דרכה בבית כנסת. החופה נערכה לצלילי השיר הישראלי "ערב של שושנים". |
|
||||
|
||||
פיוטים לפי הלחן- לא נחשב! "הבה נגילה" עומד טוב יותר בקריטריון שלך- זה שיר חסידי, המלים וגם הלחן. |
|
||||
|
||||
אפשר להוסיף את יורם ארבל? |
|
||||
|
||||
אוסיף גם את גלי עטרי ולהקת ''חלב ודבש''. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אני התכוונתי ל''הללויה'' - רבים מאלו שהוזכרו אצל בן-יעקב שרו שירים הקשורים לה. |
|
||||
|
||||
כדי לחדד את חידתי: בתגובה 136607 ובתגובה 136813 מוזכרים זמרים, אשר בנוסף למלה הידועה המסמלת תג היכר לשניהם, ביצעו לפני שנים רבות שיר משותף. רמז: השיר הפך לפרסומת. |
|
||||
|
||||
וגם הגבעטרון... |
|
||||
|
||||
ערב של שושנים הוא השיר העיברי שהוקלט בהכי הרבה ביצועים ולוס פרגואיוס אפילו שרים ערב של שושיאנים אני באופן אישי לא מחובבי השיר הזה אבל אני חושב שהדודאים הפליאו להקליטו אפילו יותר מהפרברים למרות שיוסף הדר מעדיף את הביצועה של הפרברים |
|
||||
|
||||
ואריק איינשטיין, בביצוע ג'אזי משהו, הוסיף את השורות: "ערב של שושנים, סילחו לי הדודאים אם שיניתי כמה צלילים, אנחנו חברים." |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
איזה זמר, לפני שנהפך מפורסם, כתב מלים באנגלית לשיר של נחום היימן (ואיזה שיר?) |
|
||||
|
||||
דיוויד בואי. ''את ואני והרוח'' אא''ט. |
|
||||
|
||||
תוך 27 דקות. כל הכבוד. לא האמנתי שיפתרו מהר. |
|
||||
|
||||
תן לי לנחש - היית בהופעה של "כחול"1 ואורי מילס סיפר את זה? (יש לי את הסינגל שלהם של "את ואני והרוח"). |
|
||||
|
||||
כחול חיממה את JETHRO TULL ראיתי אותם ערב אחרי ערב אחרי ערב אגב נחום היימן מימן את הפקת הסינגל שלהם. הם נחמדים אבל הם לא משנים את התוכנית ולא מגבנים אותה. והאמת שיש לי בעיה אם מופעי חימום של מוסיקאים ישראלים לפני מוסיקאים זרים כליפני דיויד בואי הופיעה שלומה ארצי ואת הדוגמא של כחול כבר ציינתי רק לפני פיטר גבריאל הופיעה לו ריד אני חושב שכשאתה הולך למופע של אומן מחול אתה חסר סבלנות וזה עושה לאומנים הישראלים אבל עוד דוגמא כיצונית היתה הופעת החימום של עמיר לב לפני כ 4 שנים כשהוא חימם את מריאן פיטפול הכהל שלא הכיר אאת עמיר לב צעק לו בוז ורד מהבמה אגב מופעי חימום ראיתי את JETHRO TULL גם ב גרמניה ובהונגריה וגם שם היו להקות חימום מקומיות וגם שם הקהל היה חר סבלנות חבר שלי שראה את טאלל בניויורק קיבל כלהקת חימום את EMERSON LAKE AND PALMER זה כבר שווה אני לא ממש יודע למה אני כותב את כל זה אבל זאת היתה האסוציציה בנוגע לכחול |
|
||||
|
||||
אני דווקא הבחנתי במספר שינויים, די מינורים, לאורך השנים בהופעות של "כחול" וגם שינויים בלהקה. מצד שני, זה נתן לי את האפשרות ללמוד לנגן כל מני קטעים שלהם, כמו גם הקטעים שהם נותנים בMP3 באתר שלהם. |
|
||||
|
||||
אתה מנגן על חמט אגב יש לי את ההקלטה של ההופעה של כחול מגלץ זהמופע שחימם את המופע ההוא? האמת שבתור משמנגן חליל ממש בא לי לכנות חמט חלילים אבל זה יקר פחד חוץ מיזה זה ניראה לי מגניב לעצבן אם זה את השכנה שלי שכל שבת בבוקר ב7 משמיעה לי את אייל גולן |
|
||||
|
||||
וואו! סליחה? לו ריד חימם את פיטר גבריאל? לא שגינו פה בהיררכיה? ---------------------------- ל.ב.פ., שלו ריד ישב איתה באותו אולם בכמה וכמה סרטים ב"אנג'ליקה" ומההתרגשות היא עדיין לא הבינה את העלילה. |
|
||||
|
||||
גירסת דבר אחר: לילה לילה הרוח גוברת לילה לילה הומה "הצמרת" לילה לילה כוכב מתחלחל קומי קומי העסק החל. קומי קומי העסק החל. לילה... לילה לילה פקחי את עיניך לילה לילה בדרך אליך לילה לילה קרבים והולכים קומי קומי שלושה אברכים קומי קומי שלושה אברכים לילה... לילה לילה אחד כורה קבר לילה לילה שני מולק אבר לילה לילה וזה שנותר קומי קומי תהילים הוא שר קומי קומי תהילים הוא שר לילה... לילה לילה הרוח עוברת לילה לילה לאט את נגררת לילה לילה הטוהר נשמר נומי נומי שוכנת עפר נומי נומי שוכנת עפר לילה... |
|
||||
|
||||
LOL
|
|
||||
|
||||
משהו רע: עשית לי צמרמורת בכל הגוף. זכרונות ילדות... |
|
||||
|
||||
האם תוכלו לעזור לי - באיזה ספר של אלתרמן הופיע השיר הזה לראשונה? תודה |
|
||||
|
||||
בבית הראשון ''הרוח נושבת'', ובבית האחרון ''הרוח גוברת'' , גם להעתיק צריך לדעת... |
|
||||
|
||||
שירונט מסכימים איתך, אבל זה ממש צרם לי - שאלתרמן יתרשל כך בחריזה, ועוד כשיש מילה כל כך נוחה וזמינה? אז בדקתי עוד, ו"זמרשת", האמין יותר1, חושבים כמו שאני חשבתי (לא יודע אם מהזיכרון או ב"הנדסה הפוכה" של ניחוש המילה המתאימה) - הרוח בהתחלה עוברת. מעניין שזעירא כתב בתווים שלו (צילום בתחתית אותו קישור) דווקא כמו עדי, "גוברת" גם בבית הראשון... כשייצא לי להקשיב לביצועים שונים אבדוק מה שרים. 1 עובדה, הם מנקדים! |
|
||||
|
||||
בשלשה ביצועים של אסתר עופרים ביו טיוב היא שרה פעמיים ''גוברת'' בבית הראשון ופעם אחת ''נושבת''. |
|
||||
|
||||
בדף שירדן קישר אליו יש תשעה-עשר ביצועים. שמישהו יחשב סטטיסטיקות. גרף ראשון: התפתחות לאורך ציר הזמן. |
|
||||
|
||||
חלקם שרים ''עוברת'' וחלקם ''גוברת''. חלקם יתכן שאינם יודעים כל כך עברית- ''נומי נומי כבו את הנר'' שרה ברכה סקולניק. שושנה דמארי בכלל התחילה מהבית השני, וגרסתו של יהורם גאון נמחקה מיוטיוב. ''נושבת'' בבית הראשון נראית כעת כאינטרפרטציה יחודית של אסתר עפרים. אמנם היא האמן המזוהה ביותר אצלי עם השיר, אבל היא במיעוט. |
|
||||
|
||||
בתקליטיה שלי שלושה ביצועים. יהורם גאון, 1974, זוועת אלוהים, כמו גם הפרברים, 1974, נפלא כצפוי, "עוברת". שלישיית המעפיל, אין שנה אבל בטח לא רחוק, הביצוע האהוב עלי, "גוברת". ובמחשבה שניה, "גוברת" פעמיים נשמע לי לא פחות טוב מ"עוברת", בהתחשב בזה שהשורה השניה בלאו הכי חוזרת כלשונה. |
|
||||
|
||||
זעירא הוא מלך; ארגוב הוא אלוהים. לא ידעתי שרבקה זוהר שרה את "חמוריקו", ואני ממהר להסכים איתך. אני מכיר רק ביצוע של אורה זיטנר (בסדר כזה), וביצוע של אריק איינשטיין (גרוע, ולדעתי הוא גם מזייף ו"מרכך" את הטריטון בפזמון. אבל אני לא מוזיקאי, ואלמלא שמעתי הרצאה שעסקה (בסופה) בשיר הזה, בכלל לא הייתי יודע מה זה טריטון.) |
|
||||
|
||||
אולי תסביר לנו מה זה טריטון? (אני מכיר את זה בתור שם מהמיתולוגיה שהפך לירח של נפטון, וגם בתור אולפנים). |
|
||||
|
||||
טריטון - מרווח של 3 טונים בין תווים. המרווח בין התו "דו" לתו "רה" הוא טון, וזהו המרווח בין רוב התווים. המרווח בין "מי" ל"פה" ובין "סי" ל "דו" הוא חצי טון. (נסו לזמזם בראש את השיר מ"צלילי המוזיקה" - "דו, הוא דב לבן צפוני,רה הוא רע..." וגו' כדי לחוש במרווחים). הטריטון, שיש בין התווים "פה" ו-"סי", נחשב למרווח צורמני ולא נעים. מופיע, למשל, אצל פרנץ ליסט בקטע שמתייחס לשטן. לא זוכר בדיוק איפה. |
|
||||
|
||||
תודה. ובשיר ''חמוריקו'' משתמש ארגוב בחזרה של שלוש פעמים על טריטון יורד, כלחן למילים ''אי-יה, אי-יה, אי-יה''. בכך הוא גם מחקה את נערת החמור, גם עושה אותה ''מכוערת'' (בהאתם למילות השיר), וזה גם יוצא לו מקסים, כי זה מה שהוא יודע לעשות. |
|
||||
|
||||
הטריטון של ארגוב מורכב מרה-לה במול,רה-לה,רה-לה במול. אריק שר טריטון אחר,סי-פה. זה עוד נסלח אבל הוא מבטל לגמרי את את השבירה האמצעית לרווח של שנים וחצי טון שממנו חוזרים לטריטון ה"מכוער". הוא שר 3 פעמים אותו טריטון. התוצאה: חמוריקו נוער במתיקות. |
|
||||
|
||||
סליחה תיקון: בדקתי.חזרה של 3 פעמים אותו טריטון,כמו שאמר ירדן,רה-לה במול. עדיין אני משוכנע משמיעה שאריק שר סי-פה. אז מה הבעיה בעצם? |
|
||||
|
||||
בעיה גדולה יותר בביצוע של איינשטיין היא שלא רק ''חמוריקו'', אלא הדיסק כולו בנוי על מקצבי בוסה נובה מזוויעים הבוקעים מתוך אורגן. השיר היחיד שראוי להישמע בביצוע של איינשטיין מהדיסק הזה הוא ''אם תרצי (תפוח זהב)''. |
|
||||
|
||||
הראשון שהתעשק עם חמורים במוסיקה היה ההוא סנסאונס מכרנבל החיות האמת שאלוהים עדי שהיצירות הקמריות שלו ממש ממש טובות וגם הסימפוניות חבל שאנשים טרחו להאזין דוקא רק לכרנבל ההוא אבל הוא הראשון שאני יודע עליו שהתעשק אם חמורים |
|
||||
|
||||
דנקה שיין. |
|
||||
|
||||
דוגמא יותר פשוטה, השיר ''מריה'' מתוך ''סיפור הפרוורים'' של לאונרד ברנשטיין נפתח בטריטון. (המרווח בין ה''מ-'' ל''רי'') |
|
||||
|
||||
כשהיתי סטודנט למוסיקה חלק משיעורי התאוריה הראשונים התעשקו ב לזהות מרוחים הטריטון נשמע כמו הצפירות הישנות של הרכבת והאוניה של פעם נגן ביחד דו ופהדיז זה יתן לך את ההפקט הרצוי |
|
||||
|
||||
וואלה, הרכבות פעם היו צופרות טריטון והיום כבר לא. מעניין למה. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
תודה על ההפנייה המעניינת. האם החיה הזאת קשורה לטריטון מהמיתולוגיה? |
|
||||
|
||||
אין לי מושג. |
|
||||
|
||||
לזיטנר יש נטיה קלה להרוס כל שיר יפה ביחוד בשנים האחונות כשהיא מוציאה דיסקי סולו בליבוי פסנתר |
|
||||
|
||||
סשה ארגוב לא חשב שהיא הורסת את השירים שלו, כשהוא הקליט והופיע איתה. |
|
||||
|
||||
אני ממליץ לך להאזין לאמבום שהיא הוציאה לפני כ 3 או 4 שנים למבוגרים בלבד ממש משעמם ומזעזע |
|
||||
|
||||
שמעתם כבר את דיסק הג,ז לשירים של ארגוב הדיסק קכולו לא ממש מדהים אבל יוצא מהכלל היה הביצוע של פסנטרן הג,ז אורי קיינס הניורקי שאני גם מכיר באופן אישי לאחד השירים אני חושב שארגוב מאד היה אוהב את הדיסק. מומלץ להאזנה מעניין לא כל הביצועים ממש שווים כך גם אמרו לי כמה מוכרים באוזן השלישית. |
|
||||
|
||||
לא, לא שמעתי, ואפילו לא ידעתי שיש דיסק כזה, אם כי אצל דני קרפל בגל"צ התארח לא מזמן נגן סקסופון (ששמו זרח מפרחוני) אשר ביצע שיר או שניים של ארגוב (אני כרגע לא זוכר איזה) בעיבוד ג'אזי יפהפה. כנראה שיש קשר. אתה יכול לתת קצת יותר פרטים על הדיסק? |
|
||||
|
||||
יש קשר הוא הסקסופוניסת שהגה את רעיון הדיסק אני חושב הוא עשה את פנס בודד אני אתן פרטים בהמשך היום אני יודע שמוכרים באוזן השלישית מחלכת הג,ז הטלפון שם הוא 03 5252590 ג |
|
||||
|
||||
לא ידעתי שאורי קיין הוציא תקליט של ארגוב. אפשר לינק? אני מכיר קצת את התקליט שלו על וואגנר. |
|
||||
|
||||
הוא לכך חלק בדיסק הג,ז של שירי ארגוב אני בקרוב יתן יותר פרטים |
|
||||
|
||||
בסוף השבוע האחרון הקלטתי תוכנית שבה השמיעו ארבעה תקליטים מהוצאת צדיק הניו יורקית. אלא תקליטי מחווה למוסיקאים יהודיים גדולים, סשה ארגוב, סרג' גינסבורג, ברט בכראך ומרק בולאן (זה מלהקת T-Rex). אהבתי את דני זמיר שניגן בסקסופון סופראן ביצוע יפה לשיר "פנס בודד". לקח לי קצת זמן להתרגל לביצוע המוזר והיפה של אילז'יה פילדס ל"כשאור דולק", כי היא לא דוברת עברית אלא שרה את המלים פונטית במבטא אנגלי חזק. זה לינק לCD של סשה ארגוב לינק לתקליט של דני זמיר וסאטלה. לפי מה שכתוב באתר הם מבצעים שירי עם ישראלים בעיבודים מרהיבים ושמלווים את שלישית סאטלה חמישית סקסופונים. נגינת הסולו של זמיר היא "עוצרת נשימה, מורכבות ומלאת נשמה". נשמע מעניין. |
|
||||
|
||||
אגב רון דני זמיר מנגן את כל תפקידי הסקסופונים בשיר הוא הקליט בארוצים באולפן ואם מדברים על פונטיקה מוזרה לאחרונה יצא דיסק של אישתו של סואל וביתם הם שרים שירי ערס מכול העולם בינהם את נומי נומי ולשמוע את השיר הזה בביצוע שלהם זה ממש מוזר |
|
||||
|
||||
אפרופו "פנס בודד" - סנוב, את "קצה השדה" כבר קנית? |
|
||||
|
||||
אני קניתי, וקיבלתי תמורה נהדרת לכספי. חשיפה בלעדית: אני הוא גם המגיב הראשון לפוסט של בועז כהן אליו קישרת. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |