יותר לומדים מתמטיקה 5 יחידות, אך עיקר הגידול הוא בשכבות המבוססות 3982
מחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה מגלה כי בשנים האחרונות גדל משמעותית מספר תלמידי התיכון הנבחנים בבגרות במתמטיקה ברמה של חמש יחידות, אולם עיקר הגידול הוא באוכלוסיות מבוססות ובאזור המרכז. המחקר גם מתריע כי האוניברסיטאות אינן ערוכות לגידול מתאים בהיקף לימודי ההנדסה, מדעי המחשב והמתמטיקה.

המחקר, שנערך בידי ד"ר איתן רגב, גבריאל גורדון ונאור פורת ושהוצג בכנס לפני כשבועיים, מדווח כי מ-‏2012 חלה עלייה של 115% במספר הזכאים לבגרות ברמת 5 יחידות מתמטיקה. שני עשירוני ההכנסה העליונים באוכלוסייה אחראים ל-‏54% מהגידול בזכאות מאז 2014, ואילו העשירון התחתון אחראי רק ל-‏3.5%. הגידול בקרב תלמידי י"ב מאזור המרכז היה 41%, בעוד תלמידים אלה מהווים כ-‏16% מתלמידי י"ב בארץ.

משרד החינוך פתח בשנת 2013 בתוכנית להגדלת מספר הלומדים חמש יחידות במתמטיקה, בזמן כהונתו של שי פירון כשר החינוך. התכנית הורחבה בשנת 2015 בידי שר החינוך הבא, נפתלי בנט. תקציב התכנית ב-‏2019 היה כ-‏80 מיליון ש"ח.

החוקרים צופים בשנים הקרובות גידול של אלפי בוגרי תיכון המבקשים ללמוד מקצועות ריאליים באוניברסיטאות, אולם מציינים כי מערכת ההשכלה הגבוהה תתקשה להדביק את הגידול בשל מחסור באנשי סגל ובתשתיות. כפתרון לבעיה זו, החוקרים ממליצים על מספר צעדים, ביניהם הנהגת שכר דיפרנציאלי באקדמיה אשר ימשוך חברי סגל פוטנציאליים הבוחרים כיום בתעשייה, העסקה לתקופת ביניים של אנשי סגל זרים מחו"ל, והרחבת הסגל האקדמי על ידי שכירת מומחים מהתעשייה בארץ במיקור חוץ.
קישורים
מחקר חדש חושף: העלייה במספר בוגרי 5 יחידות מתמטיקה שייכת לעשירים - TheMarker
הגידול במספרם של בוגרי 5 יחידות במתמטיקה - מצגת המחקר
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

712102
הקישור למצגת המחקר לא תקין.

החוקרים (לפי הכתבה בדה-מרקר, לא המחקר שאותו לא קראתי) מתארים את הביקוש הצפוי במקצועות ה-STEM על פי ההעדפות הידועות של בוגרי 5 יח"ל במתמטיקה בעבר, אבל יש בכך לכאורה כשל מובנה: הבוגרים הנוספים הם אלה שנזקקו לעידודה של התכנית כדי להבחן בחמש יח"ל - בין אם משום שנטייתם הטבעית היתה יותר לכיוון ההומני או גם להומני וגם לריאלי, ובין אם משום שכישוריהם היו גבוליים יותר. בכל מקרה, הם קבוצה מובחנת מבוגרי חמש יח"ל שבטרם התכנית. לכן לא ברור כלל האם יש משמעות לאקסטרפולציה מהוותיקים על הנוספים.

אני מוכרח להעיר גם שלא התרשמתי שיש לאוניברסיטאות קושי גדול במציאת אנשי סגל. אם האוצר/ור"ה פותחים תקנים, יש עדיין כמה וכמה מתמודדים על כל תקן גם בתחומים לוהטים כמו למידה עמוקה. מדי שנה יש סבבים של הרצאות מועמדים בכל האוניברסיטאות, פוסטדוקים שמגיעים מחו"ל לנסות להתקבל - ויש לא מעטים כאלה. המצב לא כל-כך גרוע. והאמנם קריירה אקדמית מחייבת התנתקות מהתעשיה? אפשר לשאול את אמנון שעשוע אם זה המצב.
712104
הקישור למצגת תוקן, תודה.
הכנה לאוניברסיטה 712105
האם זה שינוי אמיתי? האם לא מדובר ברוב המקרים במי שממילא היו לומדים חמש יחידות מתמטיקה במכינה אקדמאית?

(זה עדיף ללמוד בבית הספר, אבל לא משנה במידה משמעותית את כמות הלומדים באוניברסיטאות)
הכנה לאוניברסיטה 712115
אני שאלתי את עצמי "האם זה שינוי אמיתי" במובן של האם השינוי היה מתרחש באופן טבעי בבתי הספר - ללא התוכנית של משרד החינוך. הרי שינויים בביקוש למקצועות שונים בתיכון קורים כל הזמן.

במאמר הזכירו שנפתחו כיתות 5 יח' ביישובים בהם לא היו כיתות כאלו בעבר. אז לפחות עבור היישובים האלו יש לי תחושה שזה שינוי אמיתי.
712178
אם יש יותר לומדי 5 יחידות, זה לא בגלל שהמיומנות של התלמידים גדלה.
אני יכול להציע פתרון אחר מאנקדוטה אישית- בתי לומדת בכיתה ט' בבית ספר מהטובים שיש (לפי שיעור ההצלחה בבגרות). הקבוצה שלה היא זו המיועדת ללמוד 5 יח"ל מתמטיקה בחטיבה העליונה, ומי שלא יעמוד בממוצע ציונים מסוים יירד להקבצה נמוכה יותר. במבחן שנערך לפני כחודש קיבלה כל הכיתה ציונים נמוכים במיוחד. המורה הוסיף 15 נקודות לכל התלמידים.
712196
אם כל הכיתה קיבלה ציונים נמוכים, הבעייה היא כנראה במורה או במבחן (לא בלתי תלוי).
712208
הקונסנזוס היה שהשאלות במבחן היו ברמה יותר גבוהה מאשר השאלות שהם תרגלו כהכנה למבחן. אבל אני מצביע על גישה שפותרת לי את הדיסוננס איך אנחנו יורדים בציונים במבחני פיז"ה אבל באותה עת מגדילים את כמות לומדי ה 5 יחידות.
בלי או עם קשר, הופתעתי לגלות שבמבחני בגרות אם תלמידים נבחנים מספר פעמים הציון הגבוה קובע, ולא האחרון, למעט אצל בוגרים שם האחרון קובע.
712214
לא הבנתי את המשפטון האחרון. מה זאת אומרת למעט בוגרים?
אם כבר פיז'ה, מיותר להזכיר שהם עוד יותר נמוכים מהנמדד, כי איכשהוא הצליחו להוציא מהמבחן את החרדים?
712217
מי שחוזר להבחן כדי לשפר ציוני בגרות אחרי שסיים את חוק לימודיו. השכיח: חיילים עם שאיפות להתקבל לטכניון אחרי השחרור.
זכרון קצר? 712226
אם קראת את הדו"ח אתה בטח זוכר שישראל מובילה בפער בין בתי ספר חזקים לחלשים (ע"מ 21), כשהממוצע עומד על 29%, ישראל על 77% ובמקום השני לבנון עם 62% (אחר כך הולנד, ערב הסעודית ובולגריה, מהצד השני אפשר למצוא את פינלנד איסלנד, אזרביזאן, נורווגיה ואירלנד עם 7%-12%). אין שום סיבה לדיסוננס.
זכרון קצר? 712232
טרם. קראתי רק את הכתבות. כתוב שם שגם המצטיינים שלנו (5% העליונים) נחלשו, וממוצע הציונים שלהם דומה לממוצע הכללי בסין.
הייתי מצפה שהמצטיינים שלנו יהיו לפחות בממוצע של המצטיינים של OECD, והם לא. מכאן הדיסוננס.
זכרון קצר? 712656
אני הייתי מציע את האפשרות שאתה מניח את העגלה לפני הסוסים. 5% העליונים תמיד יהיו בדיוק 5%, ולכן הקריטריון שעליו מדובר בא לאפיין כמה טובים באמת הם הטובים. אני חושב שכאן אנו מנתחים את התוצאה ולא את הסיבה. את הסיבה הייתי מחפש דוקא בחציון (במובן רחב, כלומר באמצע של מעמד הביניים העירוני או משהו כזה). כאשר החציון הזה הוא טוב, זה יותר משמעותי מכיון שלא מדובר בגאונים חריגים אלא בקיומה של תשתית חברתית לפריחה מדעית-טכנולוגית. הסטטיסטיקה אומרת שבמקרה זה גם הגאונים ופורצי הדרך יופיעו.
הניתוח הזה גם מסביר שכותרת הדיון היא טריביאלית. חברה צריכה להחליט מה החזון והעדיפויות שלה. האם החזון שלה הוא שיוויון סוציאליסטי למשל בין פריפריה למרכז, או לחילופין קפיצת דרך נוספת בפיתוח מדעי-טכנולוגי. אם המטרה היא עידוד גרעיני הרבייה של התפתחות מדעית-טכנולוגית, זאת לא תבוא מן הפריפריה. אוסיף ואומר שיש כאן לדעתי משחק עדין באיזונים. כאשר אתה מתעדף העברת מפעלי הייטק לפריפריה, זה סביר (או ודאי אם אתה הממשלה כפי שיאמרו חסידי השו"ח) שתפגע ביתרון האיכותי הכללי. אם אתה חכם, אתה יכול לעודד מעבר אוכלוסיה חזקה לפריפריה כלכלית שאינה פריפריה גאוגרפית, או לנסות לקצר את המרחקים מן המרכזים העירוניים-מנהליים. בקיצור, העובדה שהצמיחה היתה דוקא במרכזים העירוניים, אינה אומרת שה"רפורמה" היתה רעה.
בכיוון מעט הפוך, המהפכה הגלובליסטית, מחזקת את ההשערה שחיזוק החינוך במדעי הטבע והטכנולוגיה ע"ח התחומים האחרים (מאפיין בד"כ משטרים ריכוזיים), אינו בהכרח הדרך הנכונה למטרה. היסטורית, דוקא חברות פתוחות וקוסמופוליטיות שבהן עודדו את כל תחומי המדע החברה והתרבות הצליחו ליצר גם התקדמות טכנולוגית. גם גלילאו ולא רק לאונרדו הופיע ברנסנס (וגם המהפכה התעשייתית בבריטניה נולדה ביחד עם דרוין).
וכאן בישראל כדאי להזכיר שזרעי הרנסנס נבטו בתקופה של הגירת אנשי דת, מלומדים ואמנים מקונסטנטינופול שהדרדרה לחורבן לאיטליה הקמה לתחייה.
זכרון קצר? 712660
הבעיה שלי עם החולשה היחסית של המצטיינים שלנו היא שאלה אמורים להיות הטכניונים שיהיו סוסי העבודה של הסטארטאפים של העתיד.
אם אנחנו הסטארט אפ ניישן הייתי מצפה שהמצטיינים שלנו יהיו מעל הממוצע של מצטייני ה OECD ולא מתחתיו.
זה שהחלשים שלנו חלשים אני כבר יודע. זה שהממוצע שלנו מתדרדר אני כבר יודע. אבל זה שהמצטיינים שלנו כבר לא כל כך מצטיינים זו בעיה חדשה עבורי. בעיה שונה מהקודמות, ולא פחות מטרידה.
זכרון קצר? 712664
אבל זה הויכוח. לדעתי יש קשר חלש מאד בין מספר פריצות הדרך הטכנולוגיות לבין איכותה של החמישייה העליונה. לעומת זאת יש קשר חזק יותר בינה לבין איכות החציון ורוחב הממוצע.
זכרון קצר? 712665
אני מניח שיזמי ועובדי הליבה של ההייטק באים רובם ככולם מאותם 5%. אחרת למה לשלם למתכנת ישראלי פי 3 מאשר למתכנת פקיסטני?
זכרון קצר? 712673
ממש לא. לדעתי החמישיה העליונה מוצאת את מקומה בקלות ברשת המוסדות האקדמיים של ארה"ב ואירופה. שם יש פחות אקזיטים גדולים, אבל אם לוקחים את המשכורת הממוצעת, היא לאין ערוך גדולה משכרו הממוצע של מוביל סטארט אפ ממוצע.
באשר לשאלה על המתכנת הישראלי והמתכנת ההודי (ברשותך), התשובה אני חושב די מורכבת. אסתפק בכך שאומר שהקשר בינה לבין מספר המאמרים והרפרנסים בעיתונות המקצועית של הישראלי וההודי הוא לדעתי די קלוש. אני צריך להיזהר, לא להגרר להכללות שיש לי עליהן מדגם בערך אפסי, אבל הייתי מעז ואומר שהמהנדסים ההודים והסינים הם מאוד משכילים וחכמים, אבל הם קונפורמיסטים באופן בסיסי. בימי הרחוקים כסטודנט לפיזיקה, השתתפתי בכנס שהוביל אותו פיזיקאי אמריקני-יהודי בולט. הוא שאל את הסטודנטים כמה מהם מאמינים שהתיקונים הלא יחסותיים לחוק הכוח של ניוטון יכולים להיות נכונים (יותר מן התיקון היחסותי של איינשטיין). הוא כמעט השתבץ כאשר בערך 80% מן הסטודנטים הישראלים הרימו יד.
זכרון קצר? 712689
נראה לי שנתוני המשכורות שלך חוטאים למציאות.
איש סגל מתחיל באוניברסיטה אמריקאית מרוויח כמאה אלף דולר בשנה - וגם זה באוניברסיטאות יוקרתיות ורק אחרי שנים ארוכות של דוקטורט ופוסט-דוקטורט שבהן שכרו נמוך מאד.
שכרו הממוצע של מוביל סטארט-אפ היום הוא בקלות בין 40 ל-‏50 אלף שקל בחודש, שזה בסביבות 150,000 דולר בשנה. וזה לפני אופציות למיניהן, שכמובן מקפיצים את זה למעלה, לפחות התוחלת.
אז לכל הפחות ניתן לומר שהשכר שח מוביל סטארט-אפ הוא שקול אם לא גבוה משכר הסגל האקדמי בארה"ב, וודאי שהוא לא "קטן לאין ערוך" כמו שציינת.
זכרון קצר? 712692
5% זה הרבה אנשים. חלקם ילך לאקדמיה, חלקם ילך להייטק, וחלקם יהפוך לנזיר בנפאל או יפתח מכולת.
החלק שמעניין אותי הוא זה שהולך להייטק. המצטיינים של לפני 15 שנה הם עבדי ההייטק של היום, ואילו המצטיינים של היום הם עבדי ההייטק של עוד 10-15 שנים.
המיוחד במבחני פיז"ה הוא שהם בוחנים התמודדות עם העולם האמיתי. "המבחנים בודקים אפוא באיזו מידה רכשו התלמידים מיומנויות חשיבה כלליות והבנה של בנושאים הנבדקים במבחן באופן שיאפשר להם לתפקד, לתרום ולהתמודד התמודדות טובה ויעילה בסביבתם העתידית. המבחנים בודקים ידע יישומי בגישה מעשית, ידע החיוני ל"עולם המבוגרים", כישורי חיים ויכולת לפתור בעיות מחיי היומיום המצריכות שילוב בין תחומים שונים. המבחנים אינם מתמקדים בשליטה בתכנים ספציפיים או בנושאים של תוכנית לימודים כלשהי, אלא דורשים יישום של ידע ונושאים שונים שנרכשו לאורך שנים במערכת חינוך."
לפיכך אני חושב שאותה חשיבה נון קונפורמיסטית היתה גם היא צריכה לבוא בהם לידי ביטוי.
חשבתי שבעבר המצטיינים שלנו היו לפחות בממוצע המצטיינים של OECD, אבל מסתבר שלא כל כך:

פיזה 2002 (ממוצע OECD=500, סטיית תקן OECD=100)

...........................ממוצע ישראל .... סטיית תקן ....... אחוזון 95 ישראל ...... OECD ......... אחוזון 10 ישראל .... OECD

קריאה .................... 452 ........ 109 ........................... 618 .................. 652 ................... 305 ......... 366
מתמטיקה ............... 433 ........ 131 ........................... 637 .................. 655 ................... 257 ......... 367
מדעים .................... 434 ........ 125 ........................... 640 .................. 657 ................... 277 ......... 368

אמנם סטיית התקן שלנו במתמטיקה ומדעים היתה הגבוהה ביותר ב OECD, אבל זה בגלל שהחלשים שלנו היו על הפנים, ואילו המצטיינים שלנו בקושי הגיעו לממוצע.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים