משיר ועד שלום | 2178 | ||||||||||
|
משיר ועד שלום | 2178 | ||||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "טור אישי"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
ממשיכי דרכו לא ידעו ? בתקופתו של רבין עצמו היו מספיק הרוגים, נרצחים ופיגועים. אז אמרו שהסיבה היא שהחמאס מתנגד לתהליך השלום. מעניין, לפי אותו הגיון, מה הסיבה שהוא עושה פיגועים עכשיו, כשאין תהליך שלום. |
|
||||
|
||||
נו, אז מה קרה כשבא רבין? על איזה התפכחות אתה מדבר? ההיפך, שקענו עוד יותר בחלומות הכוזבים. וכשהתפוצצו האוטובוסים לא היה מי שישיר את שיר הפיכחון, שמענו על קרבנות השלום, כאילו שמחיר השלום הוא הרוגים, וכך דרכו של עולם. עוזי חיטמן גם כתב על אלה "שלוקחים מונופול על החכמה ויודעים יותר טוב ממני מה טוב בשבילי..." וכל אחד, ימין או שמאל חשב שעליו הוא מדבר. חבל שהמאמר מחטיא את יצירתו של חיטמן. |
|
||||
|
||||
''וכשהתעוררתי נזכרתי בחלום ויצאתי לחפש מעט שלום ולא היה מלאך ולא היה שלום הוא מזמן הלך ואני עם החלום'' השיר מתואר במאמר כאילו הוא מציג את השלום כאידיאל ולא כתוכנית פעולה. אני מוצא בו דברים אחרים. השלום נמצא ב''חלום'' לא כי מקומו שם, להיפך, הילד מחפש להגשים את החלום, ''ויצאתי לחפש מעט שלום''. אולם המציאות העגומה מתנכרת לו.''ולא היה מלאך ולא היה שלום. הוא מזמן הלך ואני עם החלום''. כאן יש מרירות ופסימיות שאינן אופייניות לשיר ילדים. |
|
||||
|
||||
שעשו עם עוזי חיטמן ז"ל, כנראה כדי להתאים את הכוונה האמיתית של השיר לימינו: |
|
||||
|
||||
הילד הול לחפש ''מעט שלום'' מעט מהתחושה המחממת של האוטופיה. הוא לא הלהך לחפש את האויב כדי לעשות איתו שלום אלא את הישות הערטילאית הנקראת ''שלום''. לא היה מלאך ולא היה שלום - שניהם שייכים לעולם המיסטי ולא לריאליה. |
|
||||
|
||||
היחס ל''שלום'' במדינת ישראל, ובמיוחד באגף השמאלי, מזמן חרג מגדר ההתייחסות העניינית והרציונלית - כהסכם חתום בין מדינות, כלכלי בעיקרו, המסדיר את יחסיהן וקשריהן - והפך לכמיהה משיחית ל''שלום'' כמושג ערטילאי בנוסח אחרית הימים ''וגר זאב עם כבש'', מבלי להתיחס כלל לתועלות ולנזקים שבהסכם כזה. |
|
||||
|
||||
המלחמה היא פסגת ההשגים של החברה האנושית. אדמה ודם הם יסודות עקריים, בתפיסת החיים של הימין הישראלי. |
|
||||
|
||||
אין ספק שדבריך משכנעים מאוד. עליך נאמר 'עוקר הרים וטוחנם'. |
|
||||
|
||||
אני מאוד שמח על המחמעה. |
|
||||
|
||||
התפיסה כאילו העולם מחולק רק לשחור ולבן, ''שלום מול ממלחמה'' היא תפיסה אינפנטילית משהו. ראה לדוגמה את המצב בין קפריסין הטורקית ליוונית (או בתמונה הגדולה יותר, בין יוון לטורקיה). אין שלום, יש עוינות בלתי מוסתרת, אבל הגבול שקט. |
|
||||
|
||||
נכון, גם החלוקה ל''מכחישי שואה'' ו''לא מכחישי שואה'' שעשית בדיון אחר היא אינפנטילית משהו. |
|
||||
|
||||
נו, וזה לא מצדיק חלוקה אחרת במקום מסוים? |
|
||||
|
||||
תסביר?! |
|
||||
|
||||
מה שהתכוונתי הוא שגבול שקט המקטין את עוצמת החיכוך מצדיק החזרת שטחים. |
|
||||
|
||||
א. בקפריסין (ודרך אגב, גם במדינות האם - יוון וטורקיה) בוצעו חילופי אוכלוסין מסיביים (למעשה טרנספר הדדי בהסכם) שהפחיתו את החיכוך בין האוכלוסיות השונות. ב. גם יוון וגם טורקיה הן דמוקרטיות (ברמה כזו או אחרת). בדמוקרטיה יש לשלטון אינטרס ברור למנוע מלחמה, או לפחות לצמצמה למינימום ההכרחי, לעומת דיקטטורה שבה יש לשלטון אינטרס ברור לשמור ואף להסלים מצב של מלחמה. לפי הידוע לי, מעולם לא פרצה מלחמה בין שתי מדינות דמוקרטיות. באף מדינה ערבית אין דמוקרטיה (וכפי שכבר כתבתי, עיראק היום מהווה מקרה מבחן שישנה את תמונת המצב). ג. בקפריסין אף שטח לא "הוחזר". נהפוך הוא - הסכסוך הטריטוריאלי עדיין קיים, רק שהוא על אש קטנה ואינו מלווה באלימות. אצלנו לעומת זאת הסכסוך אינו טריטוריאלי אלא קיומי (זכותה של מדינת ישראל להתקיים כמדינה יהודית ודמוקרטית בלב המזרח התיכון הערבי מוסלמי). המלחמה הנוכחית פרצה על "זכות השיבה" ולא על העברה של שטח כזה או אחר מסטטוס "שטח B" ל"שטח A". |
|
||||
|
||||
ההתייחסות הנאיבית/אשלייתית הזו הוכנסה בנו גם אלה ילידי שנות ה-60. גדלנו על זה וההתפכחות היתה קשה |
|
||||
|
||||
יש כאן בעיה קטנה עם הקישור לשירים של עוזי חיטמן ששניהם נעשו אחרי התחלת תהליך השלום עם מצריים ושניהם, במידה רבה מושפעים מהאירוע. (ראו את אתר "מומה" בעניין הפרטים הכרונולוגיים). גם הניתוח הכללי סובל מבעיה קשה. נכון אומנם שרבים מבני דורינו (ולדעתי גם הדורות הקודמים) תפסו את השלום כ"ימות המשיח", איזו תקופה טובה שתבוא בעתיד הלא ברור, אבל גם ברור שהיה קצת קשה, למי שעיניים בראשו, לתפוס אחרת את העניין. אויבינו לא היו מעוניינים בעשיית שלום והדרישות שלהם מאיתנו לא היו "המשכה של הפוליטיקה" אלא רצון טהור וכנה בהשמדתנו בהקדם האפשרי. התפיסה האוסלואית ה"פרגמטית" תולדותיה קשורות הרבה יותר לשיר אחר. "שיר השלום". בשיר השלום מוצגת עמדה שהיא כביכול מעשית, אל תלחשו תפילה, עשו משהו1. זו אמירה יפה ומעוררת מחשבה, האם באמת עשינו כל מה שניתן כדי להשיג את השלום? מן הסתם לא. לכאורה מדובר בגישה פרגמטית: לא נשאיר אבן לא הפוכה במסענו אל השלום. למרבה הצער, היסוד המשיחי לא נעדר גם מן הגישה הזאת. במידה מסויימת הוא אפילו חזק יותר. יש הבדל מהותי בין שאיפה (גם אם מעורפלת) לשלום, ובין עשיה שנועדה, בדרך של אשליה עצמית, ליצור "פרטנר לשלום" ממי שמעוניין בכנות בהשמדתנו לאלתר תוך כדי הרוויית אדמת המולדת בכמות גדולה ככל האפשר של דם. ביסוד הגישה האוסלואית מונחת הנחה שהמציאות איננה נתון בתוכו אנו צריכים לפעול בצורה מעשית אלא שהמציאות ניתנת לעיצוב על ידי תיאורה, והיא תלויה אך ורק במעשינו. אם רק נגיד שערפאת הוא "פרטנר" הוא יהיה פרטנר. אם רק נגיד שיאסין הוא "מתון" אזי הוא מייד יהפך למתון. אם רק נבליג על הטבח הבארברי התורן יבין היריב שהאלימות איננה משתלמת. היסוד הדתי, משיחי, בתפיסה הזאת ניתן לאיתור באופן ברור בשורת הסיום של המאמר: "ממשיכי דרכו לא ידעו כיצד להניע את התהליך שגווע, ודור החלום הפך לדור הדמעות, דור השברון והייאוש" לדידו של כותב המאמר, לא היה כל פגם ברעיון ובהנחת היסוד של אוסלו, הבעיה הייתה רק באותו דור "אשר לא ידע את יוסף". מלבד החובבנות החפיפניקית של צורת האפולוגטיקה יש כאן גם איזו תפיסה של רבין כמייסד הדת או המשיח. כמה חבל שלא האזנו לבשורתו... 1 אם כי העשיה עצמה היא רק שירה. |
|
||||
|
||||
כל הציונות היא משיחיות פרגמטית. רק שהיא היתה מבוססת על משהו נכון מבחינה מציאותית, ולכן על אף ההזויות שלה בשלבים הראשונים, היא הצליחה. השלום הזה, לעומת זאת, המציאות פשוט אינה משתפת פעולה איתו. היכולת להבחין בין משהו שאמנם לא קיים כעת, אבל יש לו יסוד אמיתי במציאות ויוכל להתקיים, לבין משהו שנובע ממשאלות לב מנותקות, מאפיינת אנשים עם חזון. אנשים שתחושת המציאות והקליטה האינטואיטיבית שלה, חזקים מאוד, מסוגלים לחוש לאיזה מהלך יש יסוד במציאות, על אף שהוא תיאורטי, ולאיזה לא. מהלך ההשלמה עם שכנינו הוא כרגע מהלך שאין לו אחיזה במציאות, בוודאי לא בדרך בה מנהיגי ישראל של העשורים האחרונים רואים אותו. לכן התהליכים המיועדים להשיגו יתנפצו שוב ושוב אל סלעי המציאות, וישאירו הרבה תמימים, כמו כותב המאמר, מאוכזבים ותוהים מה התקלקל. ולעיתים עם נחישות כפולה להשיג שוב את מטרת העיוועים במחיר גבוה יותר. אם אשתמש בגישה צינית, אומר שהמנהיגים הפוליטיים המשופשפים שלנו יודעים שהמציאות לא תשתף פעולה עם החלום הזה, מעצם נסיונם בחיים והיכרותם את המציאות. אבל הם בכל זאת משתפים פעולה, ואפילו יוצרים את מערכת הרמיה האדירה הזאת, כדי להשיג מטרות אחרות לגמרי. לא אכפת להם כלל מהתמימים הרבים שלוקחים את להט השלום המשיחי שלהם לגמרי ברצינות. התמימים הללו הם החמורים הנושאים אותם למטרות הקטנות שלהם. |
|
||||
|
||||
נו, אז גם משיחי שקר צריכים חמור. אחרי שהתרגלנו לשמש בתפקיד במשך יותר מחצי יובל עבור הרב קוק וממשיכי דרכו, עוד רכב אחד שמכה באחורינו כבר לא משנה הרבה. |
|
||||
|
||||
ומה עם שירת יואל ריפל? בלילה בלי כוכב בלילה קר של סתו? אה צריך קודם למות אוי חבל חבל |
|
||||
|
||||
כאשר דנים בתפישת השלום או המלחמה של יוצר כזה או אחר לוקחים בחשבון רק את מה שיצא לאור.לא את כליותיו ולבו. בשורות הבאות אינני בא לומר או לקבוע דברים ביחס למוסיקאי,היוצר,והמבצע הנכבד עוזי חיטמן עליו השלום. אלא להעלות אפשרות אחרת,והיא:אולי לא הייתה כל השפעה של יצירותיו על תפישת השלום שלו.אולי הוא כתב יצירות ברוח השעה כדי למכור,או כדי לשבת על הגדר כיוצר נייטרלי. שלום הוא חלום,מלחמה היא מציאות,חלום השלום של יצירות למיניהן,הוא פועל יוצא של מציאות המלחמה. אנשים טובים!יוצר שיכתוב או יציג בישראל יצירות התומכות במלחמה,ימות מרעב. חוץ מזה ינוח על משכבו בשלום עוזי חיטמן. |
|
||||
|
||||
מסוף שנות השישים ותחילת שנות השבעים לא חסרים שירים "מלחמתיים". לדוגמה: "שלחי לי תחתונים וגופיה". ליתר דיוק: הוא הפך להיות אפילו יותר מלחמתי כדי "להמכר". |
|
||||
|
||||
חבר יקר.השיר תחתונים וגופיות לא היה שיר מלחמתי.אלא שיר מכיר (לשון למכור) ברוח השעה.המחבר (ואינני יודע מיהו?)כתב אותו לצורך הפקת רווחים ולא כהשקפת עולם אישית אידאית אותה ביקש להעביר כמסר ערכי בשירו.שונים ממנו היו למשל חיים גורי,ומשה שמיר. |
|
||||
|
||||
תלמה אליגון רוז, שהביעה חרטה לאחר מכן; אבל השיר באמת אינו מלחמתי, אלא יותר צה"לי. |
|
||||
|
||||
שם השיר הוא ''אין לך מה לדאוג''. |
|
||||
|
||||
האם ידוע לך במקרה גם מי המשורר שכתב את השיר שמילות פזמונו החוזר מתחילות ב''כן כן, לא אז לא, החיים הם סרט'' (מצאתי את עצמי מצטט זאת לאחרונה). |
|
||||
|
||||
במקרה יש לי את התקליט הזה שנקרא: עוזי פוקס. את השיר הזה כתבה תלמה אליגון וקובי אשרת הלחין, הצמד הזה גם אחראי לעוד שירים בתקליט וביניהם "אין לך מה לדאוג" ו"ילדונת". |
|
||||
|
||||
דז'ה וו סוחף... בשנת '74 הופעתי עם "אין לך מה לדאוג" בערב (אחה"צ) כשרונות בחטיבת-ביניים בלונג-איילנד, ניו-יורק, מול 400 תלמידים שאינם דוברי עברית. המנחה הציגה את השיר "THE ISRAELI FOLK SONG, SEND ME UNDERWEAR... ואיך נשכח את "דודי שב הביתה, שב לרגע של חופשה, דודי שב הביתה, לילדים ולאשה" ? |
|
||||
|
||||
האם יש לך את העטיפה של התקליט של עוזי פוקס |
|
||||
|
||||
מישהו יודע איך אומרים את מילות השיר בערבית : זה ממש אבל ממש חשוב לי... "אני נולדתי לשלום שרק יגיע אני נולדתי לשלום שרק יבוא אני נולדתי לשלום שרק יופיע אני רוצה אני רוצה להיות כבר בו" תודה רבה... רבה... אני מקווה שתוכלו לעזור לי... |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |