לפיד: להקים בית ספר לשופטים; לזרז הליכי משפט 1508
שר המשפטים יוסף לפיד הציע אתמול (ב') להקים בית ספר לשפיטה, בו יוכשרו אלו שנבחרו לתפקיד שופט לקראת עבודתם כשופטים.

לפיד ציין, בטקס השבעת שופטים שהתקיים אתמול בבית הנשיא בירושלים, כי ישנן דוגמאות לכך בכמה מדינות בעולם, שבהן השופטים המתמנים עוברים הכשרה מקצועית הנמשכת כמה חודשים לפני כניסתם לתפקיד.

לפיד הוסיף ואמר כי נקודת התורפה של מערכת המשפט אינה רמת השפיטה או רמת השופטים, אלא התמשכות הדיונים בבתי המשפט, שגורמת לתחושה קשה בציבור על כך שטחנות הצדק טוחנות מעט מדי.
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

ואני שואל... 152279
אם נקודת התורפה של מערכת המשפט אינה רמת השפיטה או רמת השופטים אלא התמשכות הדיונים, אז בשביל מה צריך להקים בית ספר לשפיטה? ששר המשפטים/מנהלי בתי המשפט יפרסמו הנחיות בנושא וזהו.
ואני שואל... 152335
אולי הם מתמשכים כי לשופטים אין מיומנויות מקצועיות הדרושות לקיצור ההליכים?
ואני שואל... 152368
ואתה חושב שהקניית המיומנוית הללו לוקחת כמה חודשים ומצריכה הקמת בית ספר לשפיטה?
יותר טוב מכלום 152441
ואולי זו רק ההתחלה - בשיטת הסלמי הידועה:
קודם שכבוד השופטים יסכימו לרעיון של בית ספר, "וזה לא בגלל הכישורים, חס וחלילה, זה בגלל שזה ככה בחו"ל..."
ואח"כ יגלו שצריך בעצם "כמה חודשים" שהם 12-24 כאלה.
טוב שלא שאלת אם אני באמת חושב 153390
אני לא יודע לגבי משך הזמן, ולא חייבים בית ספר, אפשר גם קייטנה.

אני מבין ומוקיר את גישת ''אם זה לא מקולקל, אל תתקן את זה'', אבל על פניו נראה שהרעיון של בית ספר ללימוד המקצוע, שעובד במקצועות כמו הוראה, שיטור, פיקוח על תנועה אווירית, רפואה והכנת טוגנים ב''מקדונלד'ס'' יכול לעבוד ולהועיל גם במקצוע השפיטה.
ואני שואל... 152467
האם הטיעון "לשופטים אין מיומנויות מקצועיות" קשור ל"רמת השופטים"?
תמיהה 152280
אלע"ד אבל מה מלמדים בפקולטות למשפטים? לא איך להיות שופטים ועורכי דין?
תמיהה 152282
לפי ברור עם עורכת הדין החביבה עלי - לא זה ולא זה. מלמדים תיאוריה של המשפט. היא גם טענה בעבר שהסיבה היחידה שאנשים לומדים בפקולטות למשפטים היא שלשכת עורכי הדין דורשת זאת כתנאי מוקדם כדי לגשת לבחינת ההסמכה.
טוחנות מים 152290
לפני כשבועיים הסתיים משפט התעבורה שלי לאחר כשלוש וחצי שנים.
כתבתי מאמר בנושא ושלחתי לעורך, אם הוא לא יפורסם, אני אולי ארחיב בנושא.
טוחנות מים 152295
יפורסם, יפורסם. <פיהוק> אני עייף..
טוחנות מים 152442
משפט שערך 3 וחצי שנים?? מה כבר עשית?
טוחנות מים 152623
הוא לא נזהר בכניסה לצומת.
תודה, תודה :) 152627
אוי, אוי, אוי. 153155
כבר כיום יש השתלמויות לשופטים. מה בעצם רוצים להשיג ב"בית הספר לשפיטה" הזה? יותר יעילות? יותר אחידות? יותר צדק? איך בדיוק? ומי ידריך בהשתלמויות האלה? ישנן כל כך הרבה דרכים שבהן מפעל כזה יכול להיות מנוצל לרעה. אני חייבת להגיד שאני מוטרדת.

וסתם קוריוז קטן: בהתבטאות פומבית לפני כמה שנים, אמר השופט המנוח חיים כהן, שכל שופט צריך לבלות חודש בכלא לפני תחילת כהונתו, כדי לדעת לאן הוא שולח אנשים.
אוי, אוי, אוי. 153270
מה שאת אומרת באמת מטריד: האם ההשתלמויות לשופטים הקיימות הינן חובה בתחילת דרכם? (כמו רעיון ביה"ס הנ"ל); האם ההשתלמויות הינן בתחום העיסוק השיפוטי או משהו כללי להשגת תוספות השתלמות במשכורת?
אוי, אוי, אוי. 153275
אני לא מבין את התגובה שלך.

כשאת שואלת "מה בעצם רוצים להשיג" האם את מתכוונת לומר שצריך לברור בין הערכים שציינת בשאלה (יעילות, אחידות, צדק), ולכן הם בהכרח סותרים זה את זה?

בשאלה "איך בדיוק" ישיגו את המטרות האפשריות שציינת, האם את רומזת לכך ששפיטה מסתמכת אך ורק על מעין "חוש טבעי" ("חוש צדק טבעי"?) והיא אינה תלויה בידע (לסוגיו), או שאת מתכוונת שלאנשים שמתמנים לשופטים יש ממילא את כל הידע הזה?

באילו דרכים מפעל כזה יכול להיות מנוצל לרעה?
אוי, אוי, אוי. 153285
קודם כל, ו ד א י שיעילות וצדק לא תמיד עולים בקנה אחד. בוודאי שכאשר יש עומס תיקים גדול, פונקציית המטרה של השופט אינה יכולה להניח שאם יום הדיונים ינוהל ביעילות, אוטומטית יושג צדק (ומה זה ה"צדק" הזה בכלל?).

במאמר קלאסי משנות השישים של הרברט פקר (Packer) הוא מבחין בין שני מודלים של ניהול משפט פלילי: מודל "השליטה בפשיעה" (Crime Control) ומודל ה"הליך הנאות" (Due Process). המודל הראשון יוצא מנקודת הנחה שהמשפטים הם מעין "סרט נע", ושיש לצלוח את יום העבודה תוך סגירה של מספר מירבי של תיקים. שיטה כזו תסתמך על החקירה המשטרתית בתור כלי יעיל לניתוב התיקים למסלולי טיפול קבועים כבר בתחילת הדיון, כאשר ההסתברות הסטטיסטית שתיק ששרד את החקירה המשטרתית הוא תיק שהנאשם בו יימצא אשם בסופו של דבר. המודל השני מעלה על נס את "בקרת האיכות", פוסל את החקירה המשטרתית ככלי ניתוב, ומעמיס בלמים ואיזונים, כללי קבילות ראייתיים וסדרי דין, כדי לצמצם את הטעויות בהליך למינימום.

ההנחה המקובלת היא שהמודל השני קרוב יותר ל"צדק" והראשון קרוב יותר ל"יעילות", אבל אפשר לחשוב על מקרים שבהם דווקא המודל הראשון יהיה מוצלח יותר לטיפול במסות גדולות של תיקים (אוי, שמישהו יפסיק אותי, אני מסוגלת לדבר על זה שעות).

אשר לשאלת ה"חוש הטבעי": אני מאמינה שטכניקות אדמיניסטרטיביות של ניהול יום עבודה ניתנות להוראה, אבל לדעתי אחריות חברתית, רחמים ושכל ישר אינן ניתנים להוראה. תיקים בהם צריך להתחבט בשאלות דוקטרינה ועובדה מסובכות הם מיעוט שבמיעוט. יומו של שופט (פלילי) רצוף תיקים רבים הדומים מאוד זה לזה, שברובם יש הודאות ועסקאות טיעון, וההחלטות שהשופט עושה הן יותר מהסוג של "מה לעשות עם האיש הזה" ופחות מהסוג של "האם בתאריך זה וזה קרה כך וכך". לפיכך, הכישורים הדרושים לניהול היום יומי של העבודה השיפוטית אינם אלה הנדרשים משופטים בדרמות בית משפט בטלוויזיה, וחלקים ניכרים מהם הם כישורים מנהליים. לכן, רכישת מיומנות בטכניקות אדמיניסטרטיביות עשויה להיות דבר מועיל. אבל, אם השתלמות מהסוג הזה יזומה ומתוכננת על ידי האנשים הלא נכונים, הם יכולים "להזריק" פנימה ערכים, דעות קדומות, הנחות מוקדמות וכדומה, שלכאורה אין להן מקום בהליך השיפוטי.

מצד שני, אנשים הסבורים (כמוני) שכמו כל המוסדות האחרים, גם בתי משפט הם מוסדות פוליטיים מאוד, ממילא משערים שבתהליך ההתוודעות למקצוע החדש שופטים סופגים הרבה מהתרבות הארגונית של מקום העבודה שלהם, ולא רק ערכים, כך שבעצם זה לא ממש משנה אם האינדוקטרינציה שלהם נעשית במסגרת של השתלמות מסודרת או בשבועות הראשונים לעבודה.
אוי, אוי, אוי. 153333
מעניין. אני חושב שאפשר להקביל את שני המודלים שהצגת לשתי תפיסות שונות של צדק. מודל ה"הליך הנאות" יקביל לצדק צורני ("לכל אחד את מה שמגיע לו"), ואז בית המשפט הוא זה שמנסה להגיע להתאמה אופטימלית בין "מה שמגיע" לאדם ובין "מה שהוא מקבל". לעומתו, הצדק שמושג באמצעות מודל ה"שליטה בפשיעה" הוא סוג של צדק חלוקתי שמתבסס על שוויון בפרוצדורות: נראה את זמנו של בית-המשפט כמשאב חברתי, ונאמר שחלוקה צודקת של המשאב לא מתבססת על התוצאה הסופית, אלא היא כזאת שנעשית באמצעות פרוצדורות צודקות, במובן זה שהן שוות.

דרך אחרת לראות זאת היא לזהות את הצדק עם "הנכון מוסרית". במקרה זה, נצטרך להניח כאן סוג של דילמה מוסרית. תחת משאבים מוגבלים, קיימת התנגשות ערכים בין הכרעה צודקת במשפט ("הליך נאות") לבין האינטרס הכללי של החברה ("שליטה בפשיעה"). למרות שאנחנו אוהבים לחשוב שבסופו של דבר הערכים האלה מתלכדים, נראה שהמציאות מוצאת כל פעם דרכים חדשות להפריך את ההנחה הזאת, ואנחנו צריכים לבצע מין אומדן גס של הערך המועיל ביותר בזמן נתון.

ביחס לפסקה האחרונה, אני מניח שאינדוקטרינציה במסגרת של השתלמות מסודרת נותנת יותר כח לשלטון המרכזי מהמקובל כיום. מצד שני, אני מצפה ממי שנמצא ראוי להתמנות כשופט להיות אדם שלא מושפע כל-כך בקלות. אם נוסיף את העובדה שהאנשים שמגיעים לכס השיפוט הם בד"כ בעלי רקע משפטי (מעשי או תיאורטי) רחב, לא נראה לי שיש מקום לדאגה.

אם בא לך, את מוזמנת להסביר את הטענה ש"גם בתי משפט הם מוסדות פוליטיים מאוד".
גם סחבת אינה צדק 153336
אין דיכוטומיה כפי שאת מציגה.

אם משאירים מישהו במעצר ממושך, או תחת איום ארוך-טווח של "סיום המשפט," גם כאן אין צדק.

לאדם יש זכות למשפט צדק, ו_גם_ למשפט מהיר, כדי שהאשמה לא-מוצדקת לא תרחף עליו זמן מיותר, לצורך העניין.

כל זאת מבלי שנכנסנו בכלל לעניין החברתי, שם הבעיה דומה.

לסיכום, ההתנגשות אינה בין הציבורי לפרטי, במקרה ספציפי זה.
ודאי שגם סחבת אינה צדק! 153382
זו רק היתה דוגמא.
(לא הבנתי מה הקשר לציבורי ולפרטי. יעילות וצדק שניהם עניינים ציבוריים).
למרות שזה מעלה שאלה מעניינת נוספת - צדק למי? לבעלי הדין? לקורבנות במשפט פלילי?
סנקציות נגד שופט שעיכב פסקי-דין 153676
לפי ידיעה בחדשות ערוץ 2, מינויו של השופט כמאל ח'יר כסגן נשיא ביהמ"ש (המחוזי או השלום) בחיפה הופסק כיוון שהוא מתעכב בפרסום פסקי-דין.
10% 222452
כ-‏10% מהתלונות שהוגשו בנציבות תלונות הציבור לשופטים בחצי השנה האחרונה נמצאו מוצדקות. כמחצית מהתלונות המוצדקות נגעו לעיכוב במתן החלטה.

נדמה לי שאם נשווה את הנתונים לנקח"ל למשל, אז המצב לא רע, אבל בוודאי שאפשר לשפר גם את זה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים