ויקיפדיה מתרחקת מעצמה 4229
האם יש קשר בין השינויים האירגוניים בויקיפדיה ליחסה לישראל?
בחודשים האחרונים גוברת ההטיה במידע שמספקת האינציקלופדיה המקוונת באנגלית על ישראל. בכתבה שהופיעה ב"דבר", מספרת ד"ר שלומית אהרוני ליר, חוקרת ועורכת בויקיפדיה, על ערכים רבים שקשורים בטבח ה-‏7 באוקטובר שמוזגו אל אחרים, בוטלו כליל, או שהמינוחים שהופיעו בהם לתיאור מעשי הרצח והאונס באותו היום הוקהו. באותו החודש גם הוסר מויקיפדיה הערך על נאציזם בחברה הפלסטינית, כך שישראל נותרה היחידה שלהשוואתה לגרמניה הנאצית מוקדש בויקיפדיה ערך מיוחד. ערך נפרד עוסק ב"האשמה ברצח העם הפלסטיני", ועליהם נוסף לאחרונה ערך שיוחד ל"רצח העם בעזה", שמסתמך על נתונים שמוסר משרד הבריאות העזתי. אירגון זכויות האדם האמריקני "הליגה נגד השמצה" לעומת זאת הוצא מרשימת המקורות המהימנים עבור ערכים לויקיפדיה.

בכתבה במגזין PiratesWire מתאר אשלי רידסברג את השינויים שעברה ויקיפדיה בשנים האחרונות. מאז 2017 מתרחקת ויקיפדיה מן הביזור הפיננסי והתיפעולי שאיפיין אותה קודם לכן. השינוי החל במעבר ממימון שנסמך בעיקר על תרומות קטנות של קוראים, לטובת הסתמכות על תורמים מוסדיים גדולים. לכך נלוותה העברת שירותי תוכן אל גופים גדולים כדוגמת גוגל, אמזון ו-Tides Foundation, שלחלקם גם נמכרו תכנים של ויקיפדיה באמצעות חברה למטרות רווח בשם Wikimedia Enterprise שהוקמה בסוף 2021.

בשנת 2019 התרחב חוסר האמון של עורכי האינציקלופדיה כלפי קרן ויקימדיה בעקבות אירוע בו בכירה בקרן השעתה על דעת עצמה עורך בכיר בשם Fram, לאחר שזה ביקר עורכת אחרת, שכפי שהתברר מאוחר יותר, היתה בקשר רומנטי עם אותה בכירה. המקרה העלה לפני השטח תהליך בו מועברות החלטות שהתקבלו עד אז באמצעות הצבעה של ציבור העורכים, לסמכות הנהלת קרן ויקימדיה, דבר שהביא לפרישתם של כמה עורכים.

בלחצה של קרן Tides Foundation, החלה ויקימדיה גם לממן פרוייקטים שעוסקים ב"צדק חברתי" כדוגמת Defund the police, Black Lives Matter ואפילו פרוייקט ליצירת שיטה מדעית הצטלביותית. אלו עומדים בניגוד לנייטרליות ולהימנעות ממחקר מקורי, שהיו מעקרונות היסוד של ויקיפדיה. קת'רין מאהר, שמונתה לראש ויקימדיה בשנת 2019 טוענת שאתוס המידע הפתוח והחופשי הוא הבנייה גברית מערבית שמדירה מן השיח המרכזי קהילות ושפות. מאז ינואר 2022 מחליפה אותה מריאנה איסקנדר. תחת ניהולה, מספר רידסברג, מנהלת ויקימדיה קמפיין בשיתוף האו"ם למען רגולריזציה של האינטרנט עפ"י ערכי ESG ו-DEI.
קישורים
הקטנת פשעי חמאס - דבר
הכתבה ב-PiratesWire
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

הצבא בדק ומצא שדיווחי ההרוגים במשרד הבריאות בעזה – מהימנים 770971
https://www.mekomit.co.il/הצבא-בדק-ומצא-שדיווחי-ההרוג...
הצבא בדק ומצא שדיווחי ההרוגים במשרד הבריאות בעזה – מהימנים 770973
'מקומית' שהם גם (+972mag) היא מספרת ראשון עם מונדווייס (- שאפילו הוושינגטון פוסט כבר ב-‏2015 תיאר כ'אתר שנאה') בהסתה נגד ישראל ויהודים בכולם. גרועים אפילו מ'הארץ'.
זוכרת היטיב איך שההיא מ'מקומית' ניסתה להלבין את הצלבי קרס מפלסטינים ערביים-פרו-נאציים ששרפו תלבי קרס מול אביתר לפני 3 שנים.
הצבא בדק ומצא שדיווחי ההרוגים במשרד הבריאות בעזה – מהימנים 770982
ועדיין, בחודשים האחרונים, פעם אחר פעם מידע שהגיע משיחה מקומית התברר כאמין.

באופן כללי, דיווחי כמות ההרוגים של משרד הבריאות בעזה נחשבים די מהימנים. כל מיני הצלבות שגופים אחרים עשו לנתונים הללו הראו שהם די אמינים.

בינתיים ישראל לא מנסה לספק נתונים חלופיים. ישראל מספקת מספרים כלליים של מחבלים הרוגים. מדובר רק על מספרים כלליים, ללא שמות ופרטים מזהים אחרים. הנתונים של משרד הבריאות הפלסטיני כוללים פרטים מלאים ולכן מאפשרים לאחרים בעולם לבדוק אותם. ישראל לא מספקת נתונים חלופיים.

כרגע אילו הנתונים שעליהם כולם מסתמכים.
הצבא בדק ומצא שדיווחי ההרוגים במשרד הבריאות בעזה – מהימנים 771066
אין כיום בעזה גורם בלתי תלוי ומהימן שמונה בעצמו את ההרוגים או משווה נתונים. זאת אלא אם מחשיבים כמהימנים את האו"ם0 או את לאנסט‏1. התוצאה היא שמשרד הבריאות העזתי שבראשו איש חמאס, משרד שהחליף את כל מנהלי בתי החולים באנשי האירגון נותר הגורם היחיד שיש לו איזושהי גישה למספרים ולכן הוא אמין, נניח ביחס לדובר של ועדות ההתנהגות. מי שעוקב אחר דיווחי המשרד לאורך השנים נחשף לכך פה ושם, וביתר שאת מאז אוקטובר 2023, ולא רק במקרים בהם היו צילומים חד משמעיים שהפריכו את טענותיו, כבפיצוץ בבית החולים אל-אהלי. לא סביר בעיני להציג את דיווחיו של גורם שאינו אלא חלק ממערך הרצח והתעמולה כ"מידע", במקום כטענות.

ספציפית, זכור לי ניתוח של דן אברמס שמצא התפלגות ותבניות לא סבירים בדיווחיו של משרד הבריאות העזתי. ראה גם את ניתוחו של גבריאל אפשטיין ואת זה של אברהם ויינר. בניגוד לחיזבאללה למשל, מסתירות הרשויות בעזה את זהותם של רוב ההרוגים מקרב אנשי חמאס וגא"פ (כדי לטעון לפגיעה כבלתי מעורבים). נכון לתחילת יוני, יותר ממחצית מאלו שנטען שנהרגו אינם מזוהים (לפי מקור אחד מדובר רק בשליש).

0 הסתייגות קלה: עשוי להיות נתון שמסביר זאת, אבל לא מצאתי כזה, כולל נושא הזנים. הטענה המרכזית יותר היא שאנשי האו"ם בעזה נוטים לקו אנטי-ישראלי, וזה עוד לפני שמתייחסים לאלו מהם שהשתתפו במעשי הטבח.
1 פלטפורמה לתעמולה אנטי-ישראלית
אחרי ארבע שנים
שופר חמאס
הצבא בדק ומצא שדיווחי ההרוגים במשרד הבריאות בעזה – מהימנים 771079
ה"מקומית" ההרסנית שלך ממש עוזרת לבני אדם.
אפילו אם נניח שהמספרים - 80% מהם נכונים? האם נשות החמאס הסעייניות הן "חפות מפשע" למשל?
הצבא בדק ומצא שדיווחי ההרוגים במשרד הבריאות בעזה – מהימנים 771083
איזה יופי זה לחיות בעולם שכולו מסך עשן וגזענות. אפילו ה"חף מפשע" שלך הוא מונח גזעני. נשות עזה הן "סייעניות" ונשות המתנחלים הן כמובן "חפות מפשע". מפגיני קפלן הם "משתמטים" ואילו משתמטי בני ברק הם הגדעונים של עמישראל.
מה עניין "חפים מפשע". תני לי לגלות לך שבעזה יש גם זקנים, נשים וילדים שמן הסתם אינם אוחזים בנשק, אינם יורים על חיילי צה"ל ואינם משגרים רקטות לישראל. הם גם מהווים בערך חצי מתוך 40,000 ההרוגים בעזה.
האם הם "חפים מפשע"? זה כבר בינם לבין מצפונם. זה לא עניינך או ענייני.
הצבא בדק ומצא שדיווחי ההרוגים במשרד הבריאות בעזה – מהימנים 771583
איך הפכת סייעניות ל"יורות"? אני ספציפית דיברתי על סייעניות נשות הקצבים. מבלי לאחוז בנשק. זו דמגוגיה להגזים ולהפוך למלים שלא דיברתי רק כדי לזכות ולהלבין את נשום הרוצחים האשמות.
הצבא בדק ומצא שדיווחי ההרוגים במשרד הבריאות בעזה – מהימנים 771574
הארץ': רוב ההרוגים בעזה (הבלוף:) הם נשים וילדים

את טענת חמאס השקרית הזו הפריך כבר האו"ם ואיתו שורת כלי תקשורת בינלאומיים, ורק 'הארץ' ממשיך להדהד אותה
פרספקטיבה
הצבא בדק ומצא שדיווחי ההרוגים במשרד הבריאות בעזה – מהימנים 771600
יש כמובן הרבה הערכות והן משתנות לא מעט.

הארץ פרסם כתבות חדשותיות מפורשות על:
*הטענות של משרד הבריאות העזתי (צויין שהוא נשלט ע"י חמאס)
*השינוי בהערכות כלפי מטה של ocha שקרה במאי, שהמאמר שהבאת כל כך מנפנף בה. (אגב, מאז הם שונו למעלה).
*ההערכה של ap ביוני.
בכל המקרים הכתבות הללו פורסמו מיד לאחר הדיווח מהמקור, עם כותרת עובדתית ועם הבאת דברים בשם אומרם.
בהתעלם מכל הנ"ל, בחר הכותב להכנס ב300 קמ"ש בהארץ, בשל הערת אגב במאמר דעה של יוענה גונן שאינה תואמת להערכה העדכנית.

אשאיר לקוראים להחליט מי פה מסית נגד מי.
הצבא בדק ומצא שדיווחי ההרוגים במשרד הבריאות בעזה – מהימנים 771576
'מקומית' או 'הארץ' - כמו ההרסנית יולי נובק ברחבי תבל... רק מחריבים.

רוטר, מ'ידיעות'
770972
נראה שלא רק ויקיפדיה האנגלית, אלא גם מנועי הבינה המלאכותית בכיוון הזה, כמו שמתארת סבינה את המחקר הזה. תהיתי אם זה בגלל הסתמכות יתרה על ויקיפדיה, אבל לפי המתואר בו, הסיבה נעוצה פחות במידע שעליו הוא בנוי ויותר בחינוך התקשורתי והערכי שמודל הבסיס עובר לאחר מכן. כך או כך, נראה שגם מנועי הבינה המלאכותית המובילים עומדים להתייצב נגדנו. אבל בבדיקה שטחית (שאלתי מה קורה כרגע בעזה) קיבלתי מ-chatGPT ומ-Claude תשובות סבירות, ופחות מכך מ-Gemini. אבל הוא נקטע באמצע, אז אנסה שוב מאוחר יותר.
770979
ראה גם איך שאלה הם פרו איסלאם.
כאן
AI על המצב בעזה 771137
ביקשתי משלושת המנועים המובילים: Describe briefly the situation in the Gaza strip and what has led to that.
chatGPT לא עדכני, אבל לפחות הזכיר גם את מצרים בהתייחסו לסגר על עזה.

Claude כבר עדכני יותר ונתן תשובה סבירה. לא זו שאני הייתי עונה, אבל מאחר וגם כך איני עומד בנדרש מ-LLM אין לעמדתי משקל.

Gemini: גירסה אחת שלו מסרבת בכל תוקף לענות ומציעה לי שוב ושוב לחפש בגוגל. הגירסה החדשה הניסיונית נתקעת באמצע, אבל שתיהן עדיפות על זו שבכ"ז ענתה.
770974
(תודה למי ששלח באימייל).
____

הבעיה, לפחות משנות האלפים הראשונות, היא הארגון הערבי האנטי ישראלי, השיתוף בין חברים בויקיפדיה מה שרשמית אסור.

מועדון אנטי-ישראלי בויקיפדיה שעובד במשך שנים בצוותא (כגון חמאס-ניק Nableezy, הקנאי Nishidani‏1), מוגן על ידי מנהל פורה Zero0000 ‏2. לא כולל EroMed שהוקם על ידי רמי עבדו (Ramy Abdu) - לוביסט חמאס ‏3, המועדון השני: 'איוונה וסאמר (Ivana and Samer_BHH), שני האנשים ששיבחו את הגירוש של ה-ADL מהויקיפדיה, הם חברים פעילים ב-" Tech for פלסטין.' ‏4.

העורך האסלאמיסטי "פלסטין" של ויקיפדיה ' 'Iskandar323' מאחורי הדחיפה ‏5 לאסור את ADL (ה'ליגה נגד השמצה') - יוצר הדף Nakba denial, הגן על אל-ג'זירה: ב-‏19 ביוני 2024 הוא טען כך בפשטות: בחילוץ החטופים ב-Nuseirat, "למה אנחנו סומכים על ניו-יורק-טיימס NYT ולא על אל-ג'זירה?" ‏6

'דאגה, מורת רוח' מהתקפה של ויקיפדיה על ADL, מספרות 43 קבוצות יהודיות לקרן ויקימדיה. "ביסודו של דבר, ויקיפדיה שוללת מהקהילה היהודית את הזכות להגן על עצמה מהשנאה שמכוונת לקהילה שלנו", כתבו הקבוצות. ‏7

1
2
3
4
5
6
7
770977
תיקון קישורת למס'3 .
לגבי EuroMed, עוד לובי-ערבי בויקיפדיה הוקם על ידי פרו חמאס ראמי עבדו.
כאן
ויקי עברית 770981
בינתיים ויקיפדיה העברית משותקת חלקית בגלל סכסוכים פוליטיים במהותם. ר’ לדוגמה, כמה דיונים בויקיפדיה:מזנון [ויקיפדיה].
ויקי עברית 770986
מה מידת העצמאות של ויקיפדיה העברית מאנגלית?
ויקי עברית 770989
אין שום קשר בין השתיים. כל ויקיפדיה היא עצמאית ולחלוטין ובלתי תלויה באחרות. החלטות מדיניות של קהילה אחת לא חלות על אף ויקיפדיה אחרת.
ויקי עברית 770991
אז באותו ערך בשפות שונות יכולים להיות כתובים דברים הפוכים?
ויקי עברית 770994
אתה מוזמן להשוות.
נסה למשל להשוות את הערך על ה-‏7 באוקטובר בין ויקיפדיה בעברית ובין ויקיפדיה בערבית.
ויקי עברית 771075
ברור.
ויקי עברית 770998
אז איך מה שכתוב למעלה בקשר ל"קרן ויקימדיה" והביזור התפעולי והפיננסי וכו' השפיע על האנגלית בלי להשפיע על העברית? או שאולי הכניסו את זה לכתבה כי זה נראה רע אבל לא רלוונטי?
ויקי עברית 771000
אף פעם לא הייתי פעיל בוויקיפדיה האנגלית, כך שאני לא יכול להעיד על טיב היחסים בינם ובין קרן ויקימדיה ועל מידת ההשפעה ההדדית ביניהם. אני כן יכול להעיד שלקרן ויקימדיה אין שום השפעה על התוכן בוויקיפדיה העברית או על דרכי קבלת ההחלטות שבה, ונראה לי סביר שזה נכון גם לוויקיפדיה האנגלית.
ויקי עברית 771067
לפי Claude, ויקימדיה אומנם אינה מוסמכת לערוך ערכים בויקיפדיה האנגלית, אבל היא משפיעה על התכנים בדרכים עקיפות:
1. למרות שהתנהלות ויקיפדיה נקבעת ברובה באופן עצמאי, ויקימדיה החלה בשלב מסויים לקבוע קווים מנחים למדיניות שרשאים העורכים לבחור.
2. חלק מזה קשור בתנאי המעטפת המשפטית שמעניקה ויקימדיה לעורכים. אחרים נוגעים לאופן הקצאת המשאבים של ויקימדיה, כולל מתן מענקים ליוזמות "בכיוון הנכון".
3. ויקימדיה גם עורכת מחקרים משלה על התכנים בויקיפדיה והתנהגות המשתמשים, ומפיקה מהם המלצות עבור העורכים.
4. ויקימדיה שינתה את הרכב העורכים בויקיפדיה באמצעות חבירה למוסדות אקדמיים מסויימים ולקבוצות אוכלוסיה שנתפסות על ידה כמודרות, באמצעות אירועים באקדמיה ומחוצה לה, כולל ועידות שבהם דנים כיצד לחזק את תאימות האנציקלופדיה לערכי DEI. פרוייקט נשים באדום למשל, הוסיף עשרות אלפי ערכים לויקיפדיה האנגלית.
ויקי עברית 771090
>> "לפי Claude..."
^ לפי ויקיפדיה, לפי החוק, לפי חוות דעתו, לפי מאן דאמר, לפי גישתו של.. - ממתי התשובות של הבינות המלאכותיות, קיבלו מעמד שניתן לכתוב לגביהם : לפי, עפ"י ?
ויקי עברית 771093
מאחר וציינתי את המקור, אני משאיר לקורא לבחור כיצד הוא רוצה להתייחס לדברים. זה שבכלל בחרתי להביאם אומר שאני מייחס לו מהימנות סבירה. ספציפית במקרה זה, בדקתי בעצמי חלק מדבריו וגם ביקשתי ממנו קישורים.
אליבא דקלוד, נהגתי כראוי.
ויקי עברית 771096
בדקתי עכשיו את מה שכתוב בהודעתך בסעיף 1, ומה שנטען שם מאד רחוק ממה ש Claude ענה. לא בדקתי את שאר הסעיפים. מצרף את השיחה לשיפוט הקוראים.

<<
Does wikimedia foundation dictates guidelines to Wikipedia editing rules?

>>
Wikimedia Foundation does not directly dictate the editing rules for Wikipedia. Instead, the Foundation provides the infrastructure and support for Wikipedia, but the editing policies and guidelines are primarily developed and maintained by the Wikipedia community itself.

The process works as follows:

1.
Community-driven policies: Wikipedia's editing rules, policies, and guidelines are created and evolved through consensus among active Wikipedia editors and administrators.
2.
Wikimedia Foundation's role: The Foundation supports this process by providing the technical platform, legal support, and some broad principles, but it generally does not interfere with content decisions or specific editing rules.
3.
Five Pillars: Wikipedia does have some fundamental principles known as the "Five Pillars," which form the foundation of its approach. These are community-endorsed but aligned with the Wikimedia Foundation's mission.
4.
Local variations: Different language versions of Wikipedia may have slightly different rules, reflecting the needs and consensus of their specific communities.
5.
Constant evolution: These policies and guidelines are not static; they evolve as the community discusses and refines them over time.

While the Wikimedia Foundation can theoretically intervene in extreme cases (e.g., legal issues), it generally respects the autonomy of the Wikipedia community in determining and enforcing editing rules.

Would you like me to elaborate on any specific aspect of Wikipedia's editing process or the Wikimedia Foundation's role?

<<
Can you give examples to the broad principles from 2?
>>

Certainly. The Wikimedia Foundation provides some broad principles that guide Wikipedia and its sister projects. Here are some examples:

1.
Free knowledge: The Foundation's core principle is to make knowledge freely available to everyone. This translates into Wikipedia's policy of being a free encyclopedia that anyone can edit.
2.
Neutral point of view: The Foundation supports the idea that content should be presented from a neutral perspective, without bias. This is reflected in Wikipedia's policy of maintaining a neutral point of view in articles.
3.
Verifiability: The Foundation encourages the use of reliable sources to support content. This principle is embodied in Wikipedia's verifiability policy.
No original research: The Foundation supports the idea that Wikipedia should compile and present existing knowledge, not create new knowledge. This is reflected in Wikipedia's policy against original research.
4.
Civility and assuming good faith: The Foundation promotes respectful interaction among contributors. This is mirrored in Wikipedia's policies on civility and assuming good faith in interactions.
5.
Privacy and safety: The Foundation emphasizes the importance of protecting user privacy and maintaining a safe environment. This influences Wikipedia's policies on personal information and harassment.
6.
Copyright and free licensing: The Foundation insists on respecting copyright laws while promoting free licensing. This is reflected in Wikipedia's copyright policies and its use of Creative Commons licensing.
7.
Multilingualism: The Foundation supports content creation in multiple languages, which is why Wikipedia exists in hundreds of different language versions.

These principles provide a framework within which the Wikipedia community develops its specific policies and guidelines. The community has the autonomy to interpret and apply these principles in ways that best serve their specific needs and cultural contexts.

ויקי עברית 771129
למעלה מן הצורך אבהיר שלא חשדתי בכנות המקור שהבאת ולו לרגע. ניסיתי רק להבין, איך אפשר לצטט טקסט מב''מ שאין לו תיעוד והיסטוריית שינויים. לצורך העניין, אם אני אצטט את ויקי, אני יודע שיש לציטוט מראה מקום מיידי וגם היסטוריה של שינויים. באם תשובות של ב''מ יכולות להיות שונות על אותה שאלה שנשאלת בפרקי זמן שונים ואין דרך לדעת מתי שונו ההגדרות של הב''מ שהובילו לתשובה השונה, הרי שאין לתשובה שצוטטה תיעוד אלא אם כן אתה שומר מסך.
ויקי עברית 771078
אלא שנכון לעכשיו - משך השנים האחרונות, רוב המפעילים הם לא בעלי דעות מרכזיות, נגיד...
ויקי עברית 771086
איך אומרים בוויקיפדיה, [דרוש מקור] לטענה הזאת.
לי לא ידוע על סקר דעות פוליטיות בקרב המפעילים ומעט המפעילים שטורחים להזדהות פוליוית מפגינים דעות מגוונות. לא ברור לי על מה את מסתמכת בטענה ש"רוב המפעילים הם לא בעלי דעות מרכזיות" ובאופן אישי (ללא סקר שיראה כך או אחרת) אני מתרשם שלא זה המצב בוויקיפדיה העברית.
ויקי עברית 771091
כשהטענה הזו באה ממי שמגדיר ''דעות מרכזיות'' כחברי הכנסת של עוצמה יהודית, ו''בעלי דעות קיצוניות'' ככאלה שמפגינים בקפלן, לא ייפלא שבניסוח הזה הטענה אכן קרובה למציאות.
ויקי עברית 771102
אולי היא מתכוונת לויקי האנגלית, שם יש הטיה חריפה מאד נגד ישראל. אני חושב שבעניינים פוליטיים ויקיפדיה שווה בדיוק את דמי המנוי.
האמת שלי 771924
מדי פעם אני קורא בעיתונים על עוד אדון או גברת שמדברים על "האמת שלי" ותמיד בא לי להקיא. כי זה מין ביטוי שמאפשר לכל אחד לדבוק בשקרים שהוא מאמין להם, ולעיתים קרובות זו התגובה שניתנת כשעובדות מונחות בפניהם.

אבל, אני לא יכול שלא להודות שאפילו שכניראה יש אמת אבסולוטית, היא חמקמקה ממש כמו מיקומו של חלקיק... איך נוכל לשכנע את עורכי וויקיפדיה שהשבעה באוקטובר אכן קרה, שלא היתה עילה להתקפה, שהקיבוצים שהותקפו לא היו התנחלויות (ובכלל מה זה משנה), שנטבחו אזרחים חפים מפשע וכן הלאה. הלוא לא נלך לבית משפט על כאלה דברים. ואם נלך, מי יחליט מי הוא השופט? הלוא שופטי האג כניראה לא יחליטו שכל העובדות שאנחנו מספקים הן אותנטיות.

לכן אפילו אם האמת שלנו היא היא האבסולוטית, הדרך לתקן את וויקיפדיה עוברת דרך משרדי פירסום, מייצבי דעת קהל והרבה הרבה כסף.

אם אינני טועה, לא היה בארבעים השנה האחרונות מבצע צבאי או מלחמה בישראל שלא הושפעו בצורה דרמטית מ"מה שהעולם חושב". ואני מדבר על השפעה שהיא גדולה בהרבה מההשפעה של צוללת או מטוס קרב על המערכה ועל תוצאותיה. ולמרות זאת המשאבים שהושקעו בהסברה הישראלית היו קטנים בהרבה מעלותה של צוללת או מטוס קרב.
האמת שלי 771930
מסכים. זה כשלון מתמשך. סין מוציאה על פי ההערכות כמיליארד דולר בשנה על השפעה על דעת קהל (בעיקר דרך הרשתות החברתיות), ובמשרד ההסברה הישראלי מתעסקים בפליירים.
האמת שלי 771936
לא ממש. אבל משרדי ההסברה הישראליים די כושלים. בכל הרמות. גם ברמה הבסיסית: אין לישראל מדיניות בנושא ויש התבטאויות של שרים שפוגעות במה שאמור להיות הקו הרשמי. אבל גם המערכת שהייתה אמורה להיות מערכת התעמולה המתוחכמת פשוט לא עובדת. חלקה, אגב, מופנה כלפי פנים.
האמת שלי 771937
אז זהו, שבתעמולת הפנים הישגי השלטון הם משמעותיים ומרשימים מאד.
מה שאומר שכשהם רוצים, הם יכולים.
האמת שלי 771938
כואב לקרוא. אזלת היד של הממשלה הנוכחית מצליחה להתפרש על כל התחומים שהיא נוגעת בהם.
התאוריה שלי היא שמלכתחילה הממשלה הזו הגיעה לעולם עם שני פריטים בלבד באג'נדה שלה- קידום החזון המפלגתי והשארות בשלטון.
עבור המשיחיים החזון המפלגתי הוא קודם כל סיפוח יו"ש, ולכן מה שמעניין אותם הוא חיזוק ההתנחלויות ומרור חיי הפלסטינים. בטווח הארוך החזון שלהם הוא מדינת הלכה, ולכן ההתלהבות שלהם מההפיכה המשטרית.
עבור החרדים החזון הוא מרווח גדול ככל האפשר בינם לבין החילוניות - המדינה תתקצב כמה שיותר ותתערב בענייניהם כמה שפחות.
עבור הליכוד החזון הוא נקמת הקרבן. נקמת מזרחיים באשכנזים, הפריפריות בתל אביב, הבורים במשכילים, הפרולטריון באליטות, חברי הכנסת בבג"ץ. הם ישיגו את נקמתם על ידי תקיעת אצבע בעין: מינוי מקורבים לא ראויים, חגיגה עם ראשי משפחות פשע, התנהלות בריונית וניצול השררה.

כאשר אלו הפריטים הראשיים שמנחים את פעולותיה של הקואליציה, ברור שהניהול השוטף של המדינה יסבול גם בשגרה. שכל העניינים שממשלה אמורה בתרגיל לעסוק בהם יידחקו לשוליים.
ה 7 באוקטובר נפל על הממשלה הזו כרעם ביום בהיר. לא בשביל זה הם באו. אין פלא שהממשלה נכשלה בכל אחד ואחד מהתחומים עליהם היא מופקדת. אלו אינם הנושאים שמעניינים אותם בכלל. גם בשגרה היא לא היתה מטפלת בהם כראוי, קל וחומר בן בנו של קל וחומר‏2 בזמן מלחמה שנפלה עליהם משום מקום.

_____
2 אני יודע.
האמת שלי 771939
ולכן התגברות החינוך הממלכתי חרדי היא ביטוי לאזלת ידה של הממשלה: היא כושלת גם בתחום שנמצא במרכז תשומת הלב של חלק מחבריה: לממן את הבועה החרדית.
האמת שלי 771933
הרעיון שלך ברור והגיוני.

אבל תמיד קשה להצדיק השקעה בהסברה כאשר אתה משווה אותה להוצאה צבאית. התוצר של הסברה - אהדה לישראל - הוא מאד ערטילאי‏1.

כמות מטוסים קל למדוד. אבל כמות אהדה? כמה טילים מאיראן תוכל ליירט עם X יחידות אהדה? קשה להסביר.

מעבר לכך, יש אלמנט כלכלי נטו והוא האינטרס של מוכרי נשק (אין פה ביקורת, פשוט ציון עובדה). ארה"ב בפועל מסבסדת את הנשק שהיא מוכרת לנו על ידי סיוע צבאי או בצורות אחרות. אתה לא יכול להוציא דולר סיוע על שום דבר למעט נשק. באותה מידה התעשיות הצבאיות בישראל הם גורם כלכלי חזק והם מעודדים את צה"ל לרכוש או לשדרג נשק. איזה גורם כלכלי לוחץ על הממשלה לפרסם? שום כלום.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים