מתגייס לצה''ל עתר לבג''ץ בבקשה לא להסתפר עם חיולו | 3551 | ||||||||
|
מתגייס לצה''ל עתר לבג''ץ בבקשה לא להסתפר עם חיולו | 3551 | ||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "חדשות"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
מטבע הדברים, בנימה הצה''לית, סיכוי נמוך שפנייתו תתקבל בחיוב. מעניין מתי יוכל להתקיים תקדים בעניין הזה. |
|
||||
|
||||
ומכיוון שבג''צ לעומת צה''ל מחויב לתשובה הגיונית או לפחות אחת שניראת כזאת, יש סיכוי שהוא יזכה. |
|
||||
|
||||
דרישה שיותר לו ללבוש חצאית, לא בגלל עניינים מגדריים, אלא משום שהדרישה ללבישת מכנסיים מפלה אותו לעומת מתגייסות. צודק אבל טרלללה. |
|
||||
|
||||
התספורת בצה"ל אני לא מבין מה הבסיס לטענת האפלייה |
|
||||
|
||||
אני לא מבינה מה הבסיס להתנגדות לתספורת מדורגת. |
|
||||
|
||||
איזו תספורת לאיזו דרגה? |
|
||||
|
||||
בסיס פטרייה |
|
||||
|
||||
הכשל האמיתי בידיעות האחרונות הוא שהם שכחו לציין את שם עוכרי הדין המייצגים אותו "בהתנדבות" למות על הגנת המולדת לא אכפת לך, אבל אתה רוצה לעשות זאת עם בלורית מפוארת? השוויון מול החרדים הוא בתספורת (זה לא שאתה רוצה לגדל פיאות) בזמן השירות אבל לא בשירות עצמו? שיהיה בריא |
|
||||
|
||||
שבג''צ ידחה עתירות כאלה. יש דברים הרבה יותר חשובים. |
|
||||
|
||||
ברגע הראשון התגובה הפאבלובית שלי הייתה "איזה זיין מוח, שיסתפר וזהו". אחרי שחשבתי על זה עוד כמה דקות זה דווקא נשמע לי מעניין. אם מילואימניקים יכולים לבוא עם שיער ארוך מה הבעיה עם סדירניקים? לפחות כל זמן שהוא שומר על הופעה מכובדת. אני סקרן לשמוע את החלטת בית המשפט, למרות שאין לי צפיות גבוהות בעניין. |
|
||||
|
||||
לא ברור לי למה דוקא ההשוואה המתבקשת היא מילואימניקים. מילואימניקים הם אזרחים שגויסו לזמן קצר, אף אחד לא יעשה להם טירונות, לא יטרטר אותם בקאדרים בגלל שיש להם פילים בקנה ולא יטיל עליהם עבודות רס"ר, והסטטוס שלהם שונה לחלוטין משל חייל צעיר שזה עתה התגייס. אז מה זה רלוונטי? יתירה מזו, לדעתי אין הרבה ממשק בזמן השירות בין סדירים למילואימניקים (בעיקר לא ביחידות שטח קרביות), לכן זה גם לא יוצר 'אפליה' מדומה בין שני משרתים באותו בסיס, אותו חדר. אז אני לא אומר שאין טענות אחרות לטובת החייל הנ"ל, אבל ההשוואה למילואימניקים נראית לי חסרת בסיס ולא משכנעת. |
|
||||
|
||||
עם כל סלידתי האישית מהמערכת הצבאית, יש לצבא זכות (וכנראה אפילו צורך) לקבוע כללים שרירותיים בכוונה, ולו רק למטרות הקניית משמעת ויצירת מסגרת קשוחה ואחידה. בסופו של דבר גם מאחורי המדים והכומתה, נהלי ההצדעה או הדרגות הבולטות אין שום סיבה ספציפית. השאלה היחידה היא האם פקודת התספורת היא מידתית, ולאור העובדה שזה מתגמד לעומת קיומו של שירות החובה מתלכתחילה, ושזה נהוג במסגרות צבאיות אחרות בעולם (וגם במסגרות לא צבאיות - כמו משטרה, בתי ספר, וגופים עסקיים מסויימים) - אני מתאר לעצמי שבית המשפט ידחה את התביעה במלואה, ובצדק. |
|
||||
|
||||
להגיש בג''ץ על בלורית זה ענק. |
|
||||
|
||||
להגיש בג''ץ על בלורית זו בדיחה חלשה, לקבל את הבג''ץ - זה קורע. |
|
||||
|
||||
בשבוע הבא - "בג"צ דורש מצה"ל: נמקו את גוון המדים ועובי הכומתות" כי כשמרססים על אזרחים מי ביוב*, זה חשוב מאוד מה אורך הבלורית, צבע החולצה ועובי הכומתה. |
|
||||
|
||||
על פי הלינק זהו חומר מאד מסריח (וכנראה פעולה לא ראויה), אבל אלה אינם מי ביוב - שמעבר לסירחון שלהם כוללים זיהומים כימיים וביולוגיים אחרים שנזקם עשוי לעלות על ריחם. |
|
||||
|
||||
אישתון הטעה אותי לחשוב שמדובר בביוב - http://eishton.wordpress.com/ אבל בכל מקרה, אכן פעולה לא ראויה, בלשון המעטה, אולם נדמה שהיא ודומותיה "מתגמדות" כל-כך לעומת דרישה לביטוי עצמי חיצוני. יפי הבלורית והטוהר. |
|
||||
|
||||
רק לי חסרה התגובה של דובר צה"ל ? |
|
||||
|
||||
מדהימה אותי הקלות שבה אנשים מבטלים את החופש של אנשים אחרים בטיעונים(?) מוזרים כמו "ככה זה, שיתמודדו", או "צבא זה ממילא נורא, אז לזה הם דואגים?". כמובן, זה בדרך־כלל מגיע מאנשים שהדרישה לא נוגעת להם (במקרה הזה, גברים בעלי שיער קצר. הרי שיער ארוך זו איזו דרישת מותרות מוזרה, לא?). אנשים שמתגייסים לצבא נשארים בני אדם. הם לא מכבים את חייהם לשלוש שנים והופכים לאיזה יצור אחר בשם "חייל", ואז חוזרים פתאום ביום השחרור. אני מודה שלא הייתי קרבי ואני לא יודע איזו משמעת ברזל נהוגה אצלם1, אבל אני חושד שבשלוש שנות שירות יש לא מעט זמן שבו לא נמצאים במארבים עם קסדה על הראש, אלא נמצאים באווירה רגועה, בלי משמעת צבאית ובלי מסגרת נוקשה. את המדים אפשר ללבוש ולהוריד, את הרגליים אפשר להעביר לדום ולחזור לנוח, אבל השיער לא יחזור גם כשיוצאים הביתה לסופ"ש. זו ה"משמעת" היחידה שאי אפשר להיפטר ממנה גם כשיוצאים מהבסיס, ולכן היא דורשת הצדקה מיוחדת. וגם בלי קשר לפסקה הקודמת, מה שהכי מרתיח אותי פה הוא שצה"ל הוא צבא חובה. כל מי שרואה סרטים אמריקאיים וחושב "טוב, ככה זה צבא. אצלנו זה עוד רגוע יחסית, אז מה הם מתלוננים?", שיזכור את זה. ממי שמתנדב לצבא אפשר אולי לדרוש דברים מגוחכים, אבל מי שנמצא שם מתוקף חוק? מזכיר לי כמה מהטענות בויכוח ה"שמירה המוגזמת על חיי חיילים". לא שאין טיעונים טובים בויכוח הזה, אבל כשאנשים שולפים את טיעון ה"הם חיילים, תפקידם לסכן את חייהם" זה פשוט לעג לרש. העובדה שאדם לובש מדים ומשרת בצבא בניגוד לרצונו לא עושה את זה לגיטימי יותר להקשות עליו, היא עושה את זה לגיטימי הרבה פחות. 1 ואני כמעט מפחד להעלות את האפשרות שגם חיילים לא־קרביים ראויים לזכויות. |
|
||||
|
||||
שי, דעתי האישית על הצבא רדיקלית לא פחות משלך (ואפילו יותר, אבל אני לא מעוניינת לפתוח את תיבת פנדורה הזו) ודווקא בשל כך, ההתעסקות באורך השער נראית לי מגוחכת. מילא אם באישור צה''ל לעניין זה היה מרומז תקדים לעניינים בעלי משמעות גדולה יותר. אבל ברור שלא כך הדבר, וכן, מבחינת הצבא, אתה אכן 'יצור אחר בשם חייל', עם כל הנגזר מזה. הלוואי וזה לא היה כך, אבל זה כך. וכן, לנגד עיניי עומדים הדברים המזעזעים שנעשים בשם הצבא, ''המוסרי בעולם'' (מרכאות כפולות ממש), ולא הזוטות שבתחומים האפורים. |
|
||||
|
||||
אני מבין (ומזדהה) שיש לך בטן מלאה על פעולות צה''ל, אבל אני לא רואה קשר בין שני הדברים. דיון על זכויות חיילים ומעמדם בחברה לא פוגע באפשרות לקיים דיון על פעולות צה''ל בהקשרים אחרים, וממילא התלונה שלי לא הייתה רק על צה''ל אלא בעיקר על הצופים מהצד שמזלזלים בדרישות החיילים. וגם אם הדיון הזה הוא ''זוטות'' לעומת הדיון שאת רומזת אליו (או לעומת המוני דיונים אחרים, מרעב באפריקה ועד תרופה לסרטן), אני חושב שכמות הזכויות שנלקחות מאדם בישראל למשך שנים רבות מחייו היא עדיין נושא שמצדיק דיון באייל. |
|
||||
|
||||
דעתי האישית היא שמקרה זה כמו רבים אחרים שנראו במחוזותינו לאחרונה לא נובעים מתום לב כי אם מרצון להיות ה"ז'אן ד'ארק" התורן(ית) ל-15 דקות. אני לא מזלזלת כי אם מטילה ספק גדול. |
|
||||
|
||||
לא נעים לי לגלות לך, אבל בדר"כ גם מבחינת מקום העבודה שלך אתה אכן 'יצור אחר בשם עובד', ויש דוגמאות רבות אחרות. אני לא בטוח שאפשר שזה לא יהיה כך, עם זה שכמובן אני חושב שזה ש'אתה חייל' עדיין אומר שיש לך זכויות רבות ושונות. באשר לדברים המזעזעים וגו', אני מניח, אולי בטעות, שרוב הדברים שאת מתכוונת אליהם נעשים *על ידי* הצבא בשם המדינה (או מדיניות הבטחון שלה), ולא בשם הצבא כשלעצמו. |
|
||||
|
||||
שוב, מבחינת השקפתי הפוליטית אני בצד מאוד מובהק של המתרס, כך שאני האחרונה שתהיה לה ביקורת על זכויות חיילים, עובדים, או כל אזרח שהוא. אני כן חושבת שביחס לצה''ל ולאופיו הדרישה לכרבולת היא אבסורדית ומעלה גיחוך. זאת מפני שבעיניי היא לא מגלמת בתוכה שום תקדים לדרישת זכויות במישורים העמוקים יותר של השירות. אבל ייתכן שאני פסימית לחינם. |
|
||||
|
||||
מהסיפור הבחור באמת מצטייר כמופרע ובעייתי, או לפחות לא מתאים למסגרת הצבאית. אולי לשלוח אותו לקב''ן זה לא רעיון רע. |
|
||||
|
||||
מי שהתחיל את רוב המהפכות ושינויי התודעה הציבוריים היו אנשים מופרעים ובעייתיים. הנורמלים תמיד ספגו והתקרנפו, ואף תייגו את ה''מופרעים'' כמופרעים במשך כמה שנים עד שהצטרפו למעשה לדעתם (גם אם אחרי דור-שניים) בלי להרגיש או להודות בזה. (אין לי שום דעה לגבי התספורת הצבאית, הנושא שולי בעיניי). |
|
||||
|
||||
היה היה לוחם קרבי בשם אבשלום, שלו היה מקפד את שער ראשו בעת הגיוס, כנראה היה חוסך את קיפוד חייו בגינו לאחר מכן. |
|
||||
|
||||
כן, זאת טענה מוכרת ששיער ארוך עלול להסתבך ולסכן את בעליו. אלא שבצבא בו גם גברים סורגים גרביים, ההטענה הזאת יכולה להיות גורפת (כל החיילים, ללא הבדל גזע, דת, מין או סוג שרות) או תלוית תפקיד, אבל לא תלוית מגדר. אגב, הצבא ההולנדי פתר את הבעיה בהוראה ששיער ארוך חייב להיות אסוף ברשת. |
|
||||
|
||||
ראה כאן תמונות של סדירים הולנדים ארוכי שיער משנות השבעים, דווקא בלי רשתות, ושל חייל גרמני מאותה התקופה עם רשת. וחוץ מזה - כידוע, הסכנה המרכזית הנשקפת משיער ארוך בצבא היא שהוא ייתפס בפרופלור של ה-F-15. |
|
||||
|
||||
ומהלינק שלך בקשר לצבא הגרמני (שמסתבר שהתיר זאת רק לכשנה וחצי): "ההיתר הסתיים כשהצבא שיכנע את משרד ההגנה שמוצדק לפגוע בזכויות הפרט של החיילים בשם ההגיינה, ההוצאות על מים למקלחת ותיקון תקלות ביוב וכו'." לפעמים המציאות היא כל כך יותר פרוזאית ועם הרגליים על האדמה מאשר הדיונים הסוערים והצדקניים בנושאים מסוימים. כמה מרענן. |
|
||||
|
||||
מה, זה משכנע אותך, נימוקי ההגיינה והשרברבות? ושוב, האם זה לא תופס גם לנשים? |
|
||||
|
||||
ואגב, גם אם נימוקי השרברבות נראים כשיקול משמעותי מספיק, זה עדיין לא מסביר למה חיילים שמשרתים בבסיס פתוח ומתקלחים בבית מחוייבים בתספורת קצוצה. |
|
||||
|
||||
מעבר לטיעון הנקודתי, יש לי בעיה עם הלוגיקה העקרונית שלך. לצורך העניין כולם מתגייסים, ולא מרצונם בהכרח. כולם חיילים, כולם למעשה (או זמנם ומשאביהם) שייכים לצבא למשך 3 שנים, ועל פי החוק מותר להם לצאת לרגילה פעם בשלושה חודשים, ולחופשה פעם בשבועיים או שבוע אם התמזל מזלם. עכשיו, נוצר מצב ובו חלק מאוכלוסיית החיילים, (וגם זה לא תמיד ברור מראש ביום הגיוס - מועד התספורת המושמצת), עקב הצורך הצבאי בכישוריו בבסיס מודיעין/מנהלה/תכנות ג'אווה/אחר, ושיקולי תקציב של הצבא, מקבל הטבה מאד (מאד) משמעותית בהשוואה לשאר חבריו, ומתירים לו לצאת הביתה כל יום. אז בגלל הטבה עצומה זאת, עכשיו מותר להם לקבל עוד ועוד הטבות/הקלות/צ'ופרים שנובעים ממעמדם המועדף ממילא? מעבר לזה שזה מדרון מאד חלקלק1, מבחינתי הוא גם בעייתי מוסרית, ומגדיל עוד יותר את הפערים הקיימים ממילא בין התנאים של חיילים שונים. 1 אפשר גם לאשר להם לעבוד ולעשות לביתם בשעות הערב בהן הם פנויים ממילא. ולא להתגלח. ולמה צריך מסדרים ומדים, שילכו על אזרחי בכלל. |
|
||||
|
||||
לחילופין, אפשר לטעון שאנחנו מוכנים לקבל את הפגיעה בחירויות ובזכויות של אזרחים-כשהם-חיילים כי יש לזה תכלית חשובה מספיק, אבל זה בבחינת רע הכרחי שצריך לצמצם אותו למינימום הנדרש. זו קצת כמו הטענה על ''שוויון בנטל'' - אין לי רצון מיוחד שקבוצות שלא מתגייסות היום יתגייסו רק כדי ''שגם הם יסבלו כמוני'' - אני לא רוצה להגדיל את הנטל רק כדי שכולם ישאו בו באופן שווה. מה שאני כן רוצה שקבוצות שלא מתגייסות היום יתגייסו כדי שכל אחד יצטרך לסבול פחות (או לחילופין, שהמתאימים ביותר - באופן אישי - יבצעו את המטלות הדרושות במקום המתאימים-ביותר-מתוך-קבוצה-חלקית). טענת המדרון החלקלק היא אמנם טענה רלוונטית, אבל היא לא הטענה הרלוונטית היחידה. |
|
||||
|
||||
אני חושב שיש כאן משהו עמוק יותר שאולי לא כל כך נעים לדבר עליו: זה לא כל כך פשוט להפוך אזרח חופשי לחייל. מחייל מצופות התנהגויות לא מעטות שאינן קבילות עבור אזרח חופשי: ציות לפקודות, חוסר שליטה בזמן שלך, בעיסוק שלך, במה תלבש, לאן תלך, וכן הלאה1. ההתניה הפסיכולוגית המאפשרת לאזרח ממוצע (בניגוד אולי למתנדבים לצבא בחו"ל) לעמוד בכל הדיסוננסים הקוגניטיביים שנוצרים על מנת להפוך אותו לחייל מועיל2 היא עניין מורכב ורב שכבות. מבלי להיות מומחה בעניין, סביר מאד להניח שחלק מהשכבות הללו כוללות סממנים חיצוניים: אחידות בלבוש, אחידות במסדרים ובשלשות, עשרות טקסים וסמלים יומיומיים של צחצוח, גילוח, טיפול בנשק, הצדעות, דרגות והיררכיות וכו' וכו'. חלק מהאחידות הנ"ל, שהיא מנוגדת לחלוטין ל"אינדיבידואליות" האזרחית שבה כל אחד מבטא את עצמו דרך הלבוש, הבגדים היוקרתיים/זרוקים/היפסטריים, הקעקועים שלו, התיק המסוגנן (ולא הקיטבג), מתבטא גם בתסרוקת. אז נכון, כשמבודדים רכיב אחד מתוך מכלול, לפעמים קשה יותר להבין אותו, וכמובן שחשיבותו הספציפית היא לא עצומה. אבל כחלק מהמכלול הזה של להיות חייל, זה נראה לי יותר מובן. עכשיו אפשר לפרק את המכלול אחד לאחד, ולהתחיל לטעון שזה לא חשוב, וזה לא חשוב ביחידה X בזמן Y, וכן הלאה. אבל בסוף לא תישאר ערימת אורז, אם ניקח דוגמה מתחום אחר. ואולי להישאר עם ערימת האורז זאת תכלית חשובה מספיק. קשה לי להאמין שאם תשאיר לנער בן 18 את כל החירויות האזרחיות שלו, ובמקביל תדרוש ממנו להיות חייל, במקום לבלות בקולג' במסיבות בירה עם בחורות על החוף, רוב הנערים יוכלו להתמודד עם הדיסוננס הזה. מתוך הטיעון הפסיכולוגי הזה, ההשוואות למילואימניקים לא רלבנטיות - הם כבר עברו את ההתניה, והסממנים החיצוניים כבר פחות רלבנטיים. כנ"ל גם לטענה "למה בנות כן". זאת טענת קש. אם יש טיעון עקרוני באשר לבנים, הביאוהו לכן. השירות הממוצע של בת בצה"ל שונה מאוד מהשירות הממוצע של בן בצה"ל, ולא משנות הסיבות לכך, זה הופך את ההשוואה ללא רלבנטית. 1 הקלישאה הקיצונית (ושאני כמובן לא עומד מאחוריה) שמזכירים בהקשר לטירונויות קרביות היא "לשבור את האישיות כדי ליצור אישיות חדשה". 2 ולא, זה לא אומר שהוא רובוט שרק ממלא פקודות. |
|
||||
|
||||
מעניין שאתה אומר את זה – לא יודע לגבי שאר התפקידים הלא־קרביים, אבל בעניין ה"מתכנת ג'אווה" שהזכרת – כמי שהיה שם, אני יכול להעיד שהמצב הפוך כמעט לגמרי ממה שאתה מתאר. למרות התדמית האפורה, תכנות הוא מקצוע יצירתי, ואדם שעובר התניה פסיכולוגית כמו שתיארת, סביר מאוד להניח שלא יוכל להפיק שום דבר יצירתי. בשנותיי במערך התוכנה הצה"לי אני לא זוכר שום "עשרות טקסים יומיומיים" – ההרגשה הייתה בעיקר שאנחנו נמצאים בבועה קטנה בתוך הארגון המוזר הזה שנקרא "צבא", וכשהוא מדי פעם הזכיר לנו את קיומו (תורנות שמירה, טקס יום הזיכרון, רס"ר שפוגש אותך ומעיר על הגילוח) זה נראה יותר כמו תופעה חריגה ומוזרה מאשר כמו שגרת החיים שלנו. כמובן, בלי קשר לנ"ל, אני לא תומך באפלייה בין קרביים לאחרים בהקשר הזה, והטיעון המקורי נראה לי מגוחך לחלוטין1, מעבר לזה שהוא עדיין לא מסביר למה צריך יחס שונה לגברים ונשים2. 1הוצאות על מים למקלחת? בהנחה שזו לא בדיחה, אני תוהה מה בדיוק משרד ההגנה הגרמני חושב שאנשים עם שיער ארוך עושים במקלחת. ספוילר: זה די דומה למה שכל אחד אחר עושה שם. רק עם כמה סנטימטרים נוספים לשטוף. 2 העובדה ש"השירות הממוצע של בת בצה"ל שונה מאוד מהשירות הממוצע של בן בצה"ל" היא לא תופעת טבע. יש הרבה אנשים שחושבים שזה מצב שלילי שירשנו מדורות קודמים, ועדיף לשאוף להעלים אותו ולא להנציח אותו. |
|
||||
|
||||
ההוכחה שאדם שעובר התניה פסיכולוגית כזו כמו שתיארתי יכול להפיק משהו יצירתי, היא פשוט ההיסטוריה: מערך המחקר והפיתוח של צה"ל - וגם מקומות אחרים שנדרשים ליצירתיות מבצעית ולא רק טכנולוגית או תוכנתית - כנראה עבדו לא רע לאורך השנים, ורובם אכן עברו את ההתניה הנ"ל. אפילו מעדותך האישית ניתן להסיק שהתספורת הקצרה לא מנעה ממך ומשאר עמיתיך לפלוגות התוכנה להיות יצירתיים, וקיצור השיער לא קיצר לכם את הנוירונים, למרות ההכרח המוזר להיות מסופר כמו כולם. וכמובן שיש בועות קטנות בתוך הצבא שבהן יש סיטואציות שונות ואחרות. אבל נראה לי שאחד החסכונות היותר גדולים של מערכת גדולה היא לא לפתוח עץ נהלים עצום שיש בו ענף נפרד לכל תת-יחידה ותת-יחידה. 1 כבר ביקשתי במעלה הפתיל לא להיכנס לאנקדוטת השיער הגרמני שהיא אכן יותר בדיחה ממשהו ששווה דיון עקרוני לטעמי. |
|
||||
|
||||
מה שניסיתי לטעון זה שזו לא באמת התניה פסיכולוגית. קרביים אולי עוברים התניה פסיכולוגית (וגם אנחנו, בטירונות), אבל אצלנו הדרישות למדים, תספורת, גילוח וכו' לא היו חלק משום התניה, כמעט להיפך. כשאתה מגיע מטירונות ליחידה כזו אתה מייד צריך לשכוח את האווירה הרובוטית והמדכאת מהטירונות ולחזור לחשוב כמו אדם עצמאי. אבל שוב, אנחנו כנראה מסכימים על כך שלא צריך נהלים שונים לקרביים ולא־קרביים (ואני חושד שזה הרבה מעבר ל"בועות קטנות"), רק רציתי להבהיר את העניין המסוים הזה. |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח שזה טיעון מופרך על פניו. ואני לא יודע מה אחוז הנשים בצבא הגרמני. לצורך הענין הייתי יכול לטעון שברור כי הפגיעה הממוצעת באישה שיגלחו את שערה גבוהה בשני סדרי גודל מהפגיעה הממוצעת בגבר, ולכן הפשרה בין הצרכים לבין המחיר בשתי האוכלוסיות שונה, ולכן גם החוק שונה. אבל כל הפתילון הזה לא נראה לי כל כך עקרוני, ההערה שלי על הלינק היתה יותר אנקדוטלית הומוריסטית מאשר טיעון רציני. ככלל, אין לי בעיה עם הדרישה לספר, כמו שכבר אמרתי. |
|
||||
|
||||
הערת שוליים- לא (רק) לוחם, כי אם מלך. שלוש שנים מלך אבשלום על ישראל. פרט זה נשמט בדרך כלל כשנוהגים לציין את מלכות דוד ושלמה. כמלך שגם היה יפה תואר, מציין המקרא את הדרו דווקא בשיערו. בו הוא גנב את לב העם, ובו הוא נמשח למלכות. בסמליות מופלאה סיבך הסופר התנ''כי דווקא את שיערו, סמל מלכותו, סמל הנעורים והמרד, בין ענפי האלה. כמובן יש לציין שופט שבאופן מובהק היה לוחם, אשר כוחו היה בשיערו. שוב סמל השררה, סמל הכוח והשלטון, ונדמה לי שגם שמשון נמשח בשיערו לשופט, אשר נגזז והיה לבז. |
|
||||
|
||||
מסתבר שהטרנד של להמליך גנרלים ולוחמי סיירת לשעבר יש לו שורשים ארוכים ועתיקים, והוא אופייני לא רק לתקופתנו. ואגב "בו הוא נמשח למלכות" - מי אמר ג'ל ולא קיבל? |
|
||||
|
||||
שלוש שנים מלך אבשלום? |
|
||||
|
||||
שלוש שנים היה בגלות. |
|
||||
|
||||
אכן. אלא שלישי במולכו. שאול, דוד, אבשלום, שלמה. |
|
||||
|
||||
רביעי אם סופרים גם את אבימלך בן גדעון. |
|
||||
|
||||
מצד שני, רוב המופרעים והבעייתיים נשארו מופרעים ובעייתיים ולא תרמו כלום לחברה. תיק''ו. |
|
||||
|
||||
מצד שלישי, אף אחד לא יודע בזמן אמת איזו מן המופרעויות של היום תישאר כזו ואיזו תהפוך לברירת המחדל הנורמטיבית של מחר. אז הייתי מציעה לא להעמיד פנים שאתה כן יודע. |
|
||||
|
||||
למה ברירת המחדל הנורמטיבית של העתיד טובה מזו של ההווה? את לא מאמינה ב"פרוגרס" של הטבע האנושי רחמנא ליצלן! |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |