ברצונך להביא לשינוי חברתי בנושא מסוים. אתה.. | 3077 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ברצונך להביא לשינוי חברתי בנושא מסוים. אתה.. | 3077 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
משמח לגלות שיאן פאלאך [ויקיפדיה] נמנה על קוראי האייל |
|
||||
|
||||
שלא לדבר על כך שיש לו שם חיבור לאינטרנט. |
|
||||
|
||||
מזכיר לי שבחפירות ארכיאולוגיות התגלה כי בארמונו של דוד המלך היתה רשת wifi. |
|
||||
|
||||
כשאני שמעתי על זה היה מדובר בטלגרף אלחוטי. |
|
||||
|
||||
תגובה 506820 |
|
||||
|
||||
אה, חשבתי שאתה מדבר שם על ה*בן* של שכ"ג. |
|
||||
|
||||
בימי דוד המלך השתמשו בעיקר ברצים, תנועתם האלכסונית הפכה למכשול עם הכנסת הסוס למשחק, ויש אומרים שעל כך חרבה ירושלים. |
|
||||
|
||||
במחאה על הכיבוש הישראלי אף פלסטינאי לא מצית את עצמו בכיכר העיר של רמאללה. |
|
||||
|
||||
אבל בככר העיר של תל אביב, עפולה או ירושלים כבר היה יותר מאחד. |
|
||||
|
||||
אליהו_ריפס [ויקיפדיה] |
|
||||
|
||||
קישור: |
|
||||
|
||||
ילנה בוסינובה [ויקיפדיה] |
|
||||
|
||||
...הייתי בוחרת באחר. לפני הבחירות, שכנעתי חברים וקרובים ללכת להצביע, וגם כתבתי פוסט בבלוג שלי בנושא (רבים מחבריי אינם מצביעים). בסוף גם הצבעתי למפלגה הדוגלת באותם שינויים חברתיים. להפגנות, אני בקושי הולכת, זה קצת מפחיד אותי: המון האנשים שצועקים יחד את אותן סיסמאות באותו קצב, הולכים ומתחרפנים עם הצעקות, עושים לי צמרמורת. אני מעדיפה לחתום על עצומות.אז יש פה שילוב של ארבע תשובות. הצלחתי לשכנע חברה מתנחלת להצביע ללבני, במקום לליברמן. אנטילופה שכנע פסבדו-כהניסטים רבים להצביע לעלה ירוק, אבל בחר להצית את עצמו בכיכר. |
|
||||
|
||||
ולינק לבלוג שלך? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
"מצביע בבחירות למפלגות הקרובות לנושא" ? אני מבין שיש הפעם שתי תגובות הומוריסטיות... |
|
||||
|
||||
למה? |
|
||||
|
||||
יען כי ישראלי ההולך אצל הפוליטיקאי בחפשו תיקון חברתי כמוהו כגמל קשיש וכמוש שאינסטינקטיו החייתיים המופלאים נטשוהו, והוא גומע ממימי הירקון ומדמה לו בנפשו הג'מאלית המטושטשת כי בנקטר עלומי-נצח הוא מרווה את צמאונו. |
|
||||
|
||||
וכי שר אוצר מחד"ש, מר"צ או ש"ס כמוהו כשר אוצר משינוי או ליכוד או ליברמן? |
|
||||
|
||||
לא. ואם בתיקונים חברתיים עסקינן, היה רבי זומא מחלק ומקטלג אותם ונותן בהם סימנים - חד"ש ומר"צ: רוצה-רוצה אך לא יכול ליכוד וליברמן: יכול, וביציו ביצי ענק ולעצמו יגזול הכל שינוי: תזכיר לי, אממ... מה זה היה? וכי יילך הגמל לשבור צמאונו וירא כי גולח ממעט שרידי הונו, וההומוריסטית ההיא - על חשבונו, ואת ש"ס הוא נושא על כתפיו השחות, וכבר זוחל הוא על גחונו ואו-טו-טו אזל חמצנו |
|
||||
|
||||
מכיוון שאיילים רבים בחרו באופציה של הצבעה למפלגה ככלי לשינוי חברתי (ולו בזעיר אנפין), מן הראוי להציע אופציה לסקר: לאיזו מפלגה הצבעת בבחירות האחרונות? הבה ונראה לאיזה כיוון האיילים פנו. |
|
||||
|
||||
בהתחשב בעובדה ששינוי היתה כל כולה מפלגה של "אני יונה מדינית כי לא בא לי להלחם, ואני קפיטליסט שוק חופשיסט מצד שני, ושונא חרדים מצד שלישי", מה להם ולשינוי חברתי? |
|
||||
|
||||
המשפט:"אני יונה מדינית כי לא בא לי להלחם" ודאי שלא התאים לטומי לפיד. |
|
||||
|
||||
אבל התאים פיקס לאברהם פורז. |
|
||||
|
||||
אז מה? המנהיג היה לפיד או פורז? |
|
||||
|
||||
למה? רק מי שמנהיג את המפלגה נחשב? ומה עם מי שסתם נבחר ומעולל נזק? |
|
||||
|
||||
שניהם נחשבים. המנהיג חשוב יותר הן בצד החיובי והן השלילי. |
|
||||
|
||||
ממתי "שינוי חברתי" זה שם-קוד לשמאלנות? מי שרוצה לבטל את הקצבאות הממשלתיות דוגל בשינוי חברתי. לא לכיוון שאתה חולם עליו, אבל שינוי. |
|
||||
|
||||
אתה חושב שלהשרף בככר העיר זו בחירה הומוריסטית? |
|
||||
|
||||
לא זו בחירה טראגית. זו אופציה הומוריסטית. יען לצופה מן הצד יש בה מן ההומור. ככה שמעתי. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
ולפי ההצלחה קובע את המשך הדרך. התנאי הוא שיהיה משהו בויראליים שיעשם כאלו, מבלי להחמיץ את המטרה (אם הם יהיו סתם מגניבים זה לא זה). |
|
||||
|
||||
לצד הממסד וכותב את זה בלי בושה באינטרנט. |
|
||||
|
||||
המציאות החברתית היא תוצאה של איזון בין כוחות שונים. שינוי המציאות החברתית פרושו הפעלת כוח (פוליטי, כלכלי, חברתי וכדומה) חדש כך שהמערכת תגיע לשיווי משקל חדש. לכן כדי להביא לשינוי חברתי צריך הרבה זמן וסבלנות, כי אחרת הכוחות הנגדיים (שמפסידים משהו מהשינוי) יחזירו את המצב לקדמותו במהרה. אני פסימי מטבעי על האפקטיביות של שינוי חברתי באמצעות החתמת עצומות, שכנוע קרובים וכן הלאה. יש להם כוח מסויים, והם יכולים להיות אפקטיביים במקרים בהם אין כוחות נגדיים (למשל אם השינוי הוא תיקון של עיוות היסטורי מקרי), אבל אין מאחוריהם מספיק כוח כדי להזיז את המערכת. עצומות טובות במניעת שינויים (למשל סגירת קול המוזיקה), אבל גם השפעתם נמוגה עם הזמן (ולכן כל כמה שנים עולה שוב ההצעה לסגור את קול המוזיקה). הפגנות עוזרות בהפעלת לחץ נקודתי, אבל ליצירת לחץ אפקטיבי דרושים המון אנשים, וזה מאוד קשה לארגן הפגנה של יותר מ-1000 איש. על הבחירות אין לי מה להוסיף על דברי העו"ד החרדי. האונס הקבוצתי שביבי וברק בצעו יחדיו במפלגת העבודה מראים מה התוחלת בהצבעה בבחירות למפלגה "הקרובה לנושא". זה לא אומר שלא ניתן להפעיל פוליטיקאים לטובת נושא מסויים, והדרך הטובה ביותר לפעול לשינוי חברתי היא לרתום חבר כנסת נמרץ לטובת הנושא. לצורך זאת נדרש לוביזם, ולצורך לוביזם אפקטיבי נדרשת עמותה שתפעל בנושא. בנוסף, עמותות טובות בשמירה על הנושא חם בתקשורת, וכך מפעילות לחץ קבוע על המערכת, שיכול להתרגם כעבור זמן לשינוי חברתי. יש עוד דרכים לשינוי חברתי או כלכלי, חלקם חוקיות וחלקן פחות. בין השאר ניתן למנות עיתונות מגמתית (ע"ע הארץ), פעולה ישירה (ע"ע גרינפיס, פעולה ירוקה, מגמה ירוקה), תביעות יצוגיות, תביעות תקדימיות ובג"צים, סחיטה באיומים (ע"ע מימן נגד פריצקי), משלוח מכתבים ותלונות, וכן הלאה. הצבעתי ל"יוזם עמותה/לובי שתפעל בנושא", למרות שלא יזמתי שום עמותה או לובי (עדיין). לדעתי פחות מאחוז מהאוכלוסיה אכפתי מספיק כדי להתעסק באופן מעמיק בנושא חברתי כדי לשנות את המצב. 99% האחרים עסוקים בלקטר ובלהשלים עם הקיים. |
|
||||
|
||||
כדאי שתדע שהמאמרים שלך באייל בענייני זכויות יוצרים ופטנטים שינו את העמדה שלי בנושא, ויש להניח שאני לא היחיד. זה לא מתבטא בשום שינוי מיידי, אבל קידמת במשהו עניין שהיה חשוב לך. בניגוד להפגנות ועצומות, האפקט הזה לא דועך במהירות. |
|
||||
|
||||
אני שמח לשמוע שהמאמרים שלי העלו את המודעות לנושאים הללו, ושינו את העמדה שלך ושל קוראים אחרים. כהערת אגב אציין שבדיוק גיליתי לפני כמה ימים שמישהו הוסיף קישור מהוויקיפדיה למאמר, כך שטווח ההשפעה של המאמר אינו מוגבל לקוראי האייל הקורא. המאמרים באו להציג את קיומה של בעיה שרוב הקוראים לא היו מודעים לקיומה. פתרון הבעיה זה דבר קשה בהרבה, ולכן הייתי מקטלג את המאמרים בקטגוריית חינוך והסברה, שאכן משפיעה לטווח הארוך אבל לא גורמות לשינוי בטווח הקצר. לדעתי רוב האנשים משלימים עם המצב כי הם הגיעו למסקנה שהאזרח הפשוט לא יכול לגרום לשינוי של ממש. זה נכון חלקית, כי גם לאזרח הפשוט יש דרכים להשפיע על המציאות בה הוא חי, ולאוסף אזרחים (כלומר עמותה) יש גם דרכים יעילות להשפיע. הבעיה לטעמי היא שאין לאזרח הפשוט הידע והכלים כיצד ניתן להביא לשינוי חברתי או אחר. אם הכלים, הידע והיעוץ המקצועי היו נגישים לכל, אולי במקום 3‰ מהאוכלוסיה היו 3% מהאוכלוסיה שאכפתיים מספיק להזיז דברים במדינה הזאת. |
|
||||
|
||||
"הבעיה לטעמי היא שאין לאזרח הפשוט הידע והכלים כיצד ניתן להביא לשינוי חברתי או אחר. אם הכלים" תיזום עמותה/לובי שיפעל בנושא. הייתי עושה זאת בעצמי, אבל אין לי את הידע הנדרש. |
|
||||
|
||||
"האונס הקבוצתי שביבי וברק בצעו יחדיו במפלגת העבודה..." - סליחה?! ואני חשבתי שההצבעה בוועידת מפלגת העבודה התנהלה באופן דמוקרטי... מי שזוכר את עמדותיה ההיסטוריות של מפלגת העבודה מהתקופה בה הייתה עדיין באמת מפלגת מרכז ציונית, ומי שחזה במסע ההשתלחות התקשורתי נגד ברק לפני ההצבעה, מבין איזה קבוצה פוליטית באמת ביצעה אונס במפלגת העבודה. |
|
||||
|
||||
האונס הקבוצתי בו הנאנסת רצתה להאנס. בודאי שהכל התנהל באופן דמוקרטי. הייתי קורא למהלך של ברק , שמחון ועייני- תרגיל בדמגוגיה, הסחת הדעת ועבודה בעינים. משהו ממפא''י עוד נשאר במפלגת העבודה. |
|
||||
|
||||
כשהנאנסת רוצה להיאנס זה לא אונס. |
|
||||
|
||||
בדיוק כך. מפלגת העבודה בחרה במה שרצו רוב חבריה. הם ''רצו'' שיבואר איזה עופר עייני כזה וויבכה על העם הרעב שמצפה שמפלגת העבודה תכנס לממשלה ותציל אותו. |
|
||||
|
||||
גם אם נעשה שימוש ב-GHB, זה עדיין אונס. |
|
||||
|
||||
מה עם "כותב מאמר מנומק היטב לאייל הקורא"? (זה לא סתם "בלוג/עצומה באינטרנט" וזה גם לא ממש "עלוני הסברה") |
|
||||
|
||||
אני הייתי מגדיר את האייל הקורא בתור מקרה פרטי וחלק מ- מה שקרוי ''הדיון הציבורי''. אולי האופציה צריכה להיות ''משתתף בדיון הציבורי''. |
|
||||
|
||||
מנסה לגרום לפרסום כתבות אוהדות לנושא. אין בימינו ובמקומותינו קיום למה שלא מופיע בתקשורת. |
|
||||
|
||||
אי אפשר באמת לצפות שפעילות בכיוון אחד בלבד תביא לשינוי חברתי. חייבים לעבוד בכמה מישורים במקביל כדי ליצור שינוי. |
|
||||
|
||||
אף אחד לא היה מחתים על עצומה ברחוב? אז מי אלה, כל האנשים האלה שתמיד מחתימים על עצומות ברחוב? |
|
||||
|
||||
וחץ מזה, אף אחד מאילה שהציתו את עדצמם בכיכר העיר לא הזדהה עדיין. |
|
||||
|
||||
אני בחרתי הראשון בהצתה בככר העיר, זו הפגנה מרהיבה אך פציפיסטית. אם הייתי חולה סופני, הייתי שוקל התאבדות בשלב כלשהו, לתרום תוך כדי כך למאבק חשוב בעיני משתלב יפה. אין בתגובה זו שום הצהרה, כוונה או התנדבות. (מוכן לחתום על עצומות). |
|
||||
|
||||
אין ספק, התאבדות יכולה לפאר כל מאבק (: זה מביא לי רעיון לפתיחת סוכנות שתקשר בין חולים סופניים ללוביסטים! |
|
||||
|
||||
קראתי פעם ספר של אגתה כריסטי, בו סוכנות הביון הבריטי מצילה מתאבדת כדי שתשתתף במשימת התאבדות. |
|
||||
|
||||
לא להגזים. משימה מאוד מסוכנת, אבל לא משימת התאבדות. |
|
||||
|
||||
אל תגזים, המשימה מסוכנת, אבל לא מאוד מסוכנת. |
|
||||
|
||||
לא, באמת, אתה לא חושב שסוכנות הביון הבריטית ידעה היטב שאגתה כריסטי אף פעם לא הורגת את הטובים? |
|
||||
|
||||
אל תגזימי. היא ידעה, אבל לא ידעה היטב. |
|
||||
|
||||
הצתה עצמית נשמעת לי כמו דרך התאבדות מאוד מאוד מפחידה, שבמהלכה תסבול מאוד בדקות האחרונות לחייך. אני גם לא חושב שאפשר להבטיח שתמות ולא תישאר עם כוויות קשות אך חי- אופציה עוד יותר מפחידה. בחייאת, אם-כבר החלטת על התאבדות קפוץ מגג של בניין גבוה עם שלט שמציין את המחאה צמוד לרגל שלך או משהו. הרבה יותר אלגנטי בעיניי. |
|
||||
|
||||
אבל בדיוק בגלל זה זו תהיה מחאה פחות אפקטיבית מהצתה עצמית. (קפץ מהגג, ביג דיל, כל תינוק יכול. אם העניין בוער בעצמותיו, שיבער!) |
|
||||
|
||||
להתפלל בהר הבית ביום שישי של הרמדאן, לבוש כחרדי. התוצאה הסופית זהה, אבל זה יראה למרחוק, יגרום לשינוי הסטטוס קוו ועלול לגרום למלחמת גוג ומגוג. לא עדיף? |
|
||||
|
||||
אני נגד גוג ומגוג. |
|
||||
|
||||
''מלחמת גוג, מגוג ואנטילופה'' לא נשמע קליט במיוחד. |
|
||||
|
||||
לא. אבל בשפה ארכאית ''שור הבר וראם נגד גוג ומגוג'' זה כבר קליט ומכיר. |
|
||||
|
||||
צודק. לסרט כזה אולי הייתי הולך. |
|
||||
|
||||
זה כבר נשמע כמו קרב היאבקות (המנצח יתמודד מול יוקוזונה והאלק הוגאן בקרב על חגורת האליפות). |
|
||||
|
||||
מה זאת אומרת אחרון? מה עם הצבעות SMS להחזרת המודחים? |
|
||||
|
||||
עוד לא היה SMS כשכתבו את האינטרנציונל. |
|
||||
|
||||
אבל כשחלוץ מימש אותו כבר היה. |
|
||||
|
||||
חלוץ מימש את תיק ההשקעות שלו, אני לא יודע על מימושים של האינטרנציונל. |
|
||||
|
||||
מכר הכל. |
|
||||
|
||||
גם הפועל תל-אביב |
|
||||
|
||||
בהזדמנות חגיגית זאת, שאוסישקין מת, נעמוד רגע אחד דום לטובתו. |
|
||||
|
||||
הוא מימש את - "לקראת אויב היכון! לקרב!" (קום התנערה עם חלכה עם עבדים מזי רעב אש הנקמות בלב ליחכה לקראת אויב היכון! לקרב!) |
|
||||
|
||||
יש קצת חילוקי דעות בענין ה"היכון" , לא? |
|
||||
|
||||
לא, לא, הכל היה מסודר תיק-תק (נדמה לי שפעם היו אומרים טיפ-טופ). מיד אחרי מכירת התיק הוצאה פקודת היום: "שמוישה יביא את כל הציוד ראיית לילה, זותומרת את המזכרות שהחבר'ה גנבו ממלחמת לבנון הראשונה. ושאשתו של חיימק'ה תדאג לכולם לסנדוויצ'ים, ושתשלח שניים-שלושה גם לי". |
|
||||
|
||||
קשה לי לתפוס את זה שלמפקד חיל האויר לשעבר וטייס מהולל יהיו מכרים עם השמות מוישה וחיימק'ה. |
|
||||
|
||||
שכנעת אותי. שטייס מהולל יתרועע עם חיילים שלהם כומתה מבד שחור? |
|
||||
|
||||
הם מועסקים בשכר (רעב) ע''י עמותות. הם חושבים שהחתמה על עצומות ברחוב תביא לשינוי לטובה בכמות הכסף שיהיה להם בבנק בסוף החודש. |
|
||||
|
||||
מחתימי עצומות ברחוב, מטבעם אינם בבית, עונים לסקרים. |
|
||||
|
||||
גם נהגי קטרים, מטבעם אינם בבית (ניסית לנהוג רכבת אצלך בבית?) אז מי לעזאזל כן עונה לסקרים? עקרות בית נואשות? |
|
||||
|
||||
בהחלט נראה לי שהעונים לסקרים הם, לרוב, עקרות בית נואשות ופנסיונרים. |
|
||||
|
||||
ואני, משתי סיבות: א. אני זוכרת את הימים שעבדתי כסוקרת בעצמי, ויודעת שהם מרוויחים לפי סקר. ב. סוף סוף מישהו שואל אותי לדעתי על משהו - לא אענה? |
|
||||
|
||||
תגובה 467385 |
|
||||
|
||||
מן הסתם, אם השינוי שאדם מבקש הוא, למשל, התערות במרחב הכנעני, הוא עשוי לקשור קשר עם גורמי מודיעין במדינות ערב. לחילופין, אם אחר מעוניין בהפסקת תהליך השלום, אולי יחפוץ בהתנקשות ברוה"מ בכיכר העיר. והיו מקרים. אני, לעומת זאת, ממליץ על פעילות במסגרת המכללה הכלכלית-חברתית: http://www.sea.org.il/site/detail/detail/detail.asp?... - יותר חוקי ופחות קיצוני. אומנם, זה קצת "לשכנע את המשוכנעים", אבל זה נותן לתלמידים הבנה וכלים להמשיך את תהליך השכנוע. |
|
||||
|
||||
במחוזותינו כמדומני מקובל יותר להצית אחרים בכיכר העיר. |
|
||||
|
||||
אני בודק עם עצמי אם השינוי הזה באמת נזקק או שאני החלטתי אם הוא נזקק. לאחר מכן אני בודק אם השינוי הזה הוא משהו שהחברה יכולה באמת לקבל או שהחברה 'מוכנה להכיל' רק על מי שלא מה-'חבר'ה' ובכך לעוות את השינוי לחלוטין. לאחר מכן אני מנסה לחשוב איך אני יכול לקדם אותו (בערך לפי הרשימה שהצעתם). אז אני נזכר מי אני ואיפה אני ומתייאש. ואז אני מסתפק בלזרוק אותו כהערת אגב ורואה איך הוא מתפתח במהירות עד שאני שומע עליו ממישהו אחר. אז אני מחייך ונרגע. אין אדם שהוא ללא תחליף ואין רעיון שלא יתגלגל מרגע שהוא הוצע. ואז אני חושב על זה עוד קצת ומתייאש. בערך בסגנון הזה.. |
|
||||
|
||||
גם משתתפת וגם מארגמת הפגנות. ולא רק הפגנות, אלא גם דיונים, הרצאות, כנסים ודוכנים. מנסה לשכנע חברים וקרובים, אבל גם אנשים ברחוב. כן, אני מאלה שמחתימים על עצומות ברחוב. ולא, זה לא עוזר לחשבון הבנק שלי. אבל כן עוזר למטרה החברתית (והסביבתית, לא פחות חשוב) שאני מאמינה בה. מדפיסה עלוני הסברה, גם שולחת מיילים באינטרנט, כותבת תגובות בפורומים רלוונטיים לנושא. מצביעה בבחירות האחרונות, לא שזה עזר.. ובעיקר משתדלת לחיות לפי המודל שאני מבקשת מאחרים לנהוג לפיו. |
|
||||
|
||||
זה יפה שאת עונה לגמרי לעניין ולא משתמשת בסקר באייל כבמה לקידום המטרות שלך. ובכל זאת, אפשר לשאול מהי/ן אותה/ן מטרה/ות חברתיות שאת מאמינה בה/ן? איזה מודל? |
|
||||
|
||||
השינוי החברתי שאותו אני מבקשת עובר לדעתי דרך איכות סביבה, ובהתאמה המודל הוא של אוויר נקי, תחבורה ציבורית הגיונית, תרבות לא צריכה אלא מתחשבת, וכדומה. המודל שלפיו אני חיה הוא של התחשבות בבני אדם ובסביבה גם יחד. שימוש חוזר בשקיות, קומפסוט, לא לדחוף בתור.. חוץ מזה, עניתי לסקר גם כדי לקדם דעה אחרת, שכל אדם יכול לעשות שינוי חברתי. לא רק הפגנה מזיזה דברים, אלא גם בלוג, פרסום מאמרים באייל, לחתום על עצומות, וגם דוגמא אישית. |
|
||||
|
||||
קשה לי לראות מה מחבר בין לא לדחוף בתור לבין קומפסוט (זה באמת "קומפסוט", להבדיל מ"קומפוסט"?). הדיבור על "התחשבות בבני אדם ובסביבה גם יחד" נשמע מאולץ משהו. למה שלא יעשו באותה מידה קמפיין "התחשבות באבני בזלת ובבני אדם גם יחד"? |
|
||||
|
||||
אכן, גם פעילי איכות סביבה עושים טעויות.. קומפוסט ולא מה שכתבתי, תודה על תיקון הטעות. לעשות קומפוסט מבחינתי זה לקחת אחריות על הזבל שלי. לדעת כמה אני מייצרת, לאן הוא הולך, להפחית את הכמות שמגיעה למזבלה ויוצרת עוד גזי חממה. לעשות קומפוסט אומר להתעסק עם השאריות של חיי הצריכה ההוללים שלי ולנסות להפיק מהם משהו מועיל (דשן). לא לדחוף בתור אכן לא קשור ישירות למחזור זבל, אבל הוא חלק מתפישת עולם שבה מנסים לגרום לכמה שפחות נזק, לסביבה ולבני האדם בתוכה. חלק מהתפישה הזו קשור לסביבה, והפחתת הנזק שאני גורמת לה, וחלק מהתפישה הזו קשור לחברה, והבנה של היכולת שלי להזיק או לתרום. יש הרבה מניעים וסיבות לתפישת העולם הזו, בערך כמספרם של אנשי איכות הסביבה והחברה בעולם. בעיניי כאמור, יש לגרום למינימום השפעה שלילית על הסובב אותנו, ואם אפשר לשפר אז מה טוב. ובקשר לאבני בזלת, אם הם באמצע נחל וכשאני קופצת עליהן אני יכולה להגיע לצד השני בלי להרטב, אז כן, כדאי להשאיר אותן במקום. |
|
||||
|
||||
רגע. וקומפוסטר1 לא פולט גאזים? בערכים בויקיפדיה לא מצאתי פרטים על התהליך הכימי עצמו. מצאתי קצת יותר פרטים בפירוט באחד מהקישורים: התהליך אכן צורך חמצן ופולט CO2. 1 שם מוזר. המתקן הזה מפרק ולא מחבר |
|
||||
|
||||
אם אותה כמות גזים תיפלט מהאשפה בכל מקרה (אני לא יודע אם זה המצב, אבל נשמע לי סביר), עדיף לחסוך מקום ולהרוויח קצת דשן בדרך, לא? |
|
||||
|
||||
הוא מחבר אותנו ליוניברס. (גם אני עשיתי קומפוסט עד לאחרונה, ומקווה להתחיל שוב בקרוב). |
|
||||
|
||||
... אבל קומפוסט לא פולט מתאן, ואשפה אנ-אירובית - כן. |
|
||||
|
||||
לא, סתם אין לה אוויר :-) (ולכן שקית זבל סגורה הרמטית סתם מצחינה, בעוד שקומפוסט, שנכנס אליו חמצן, מתפרק כפי שראוי לו). |
|
||||
|
||||
תודה על ההסבר. זה נשמע כמו קמפיין ''בואו נהיה בני אדם טובים יותר''. לא שיש משהו רע בזה (ובכל זאת קשה שלא להיות סקפטי). |
|
||||
|
||||
פעילי איכות הסביבה מדפיסים עלוני נייר שיזרקו ברחוב? |
|
||||
|
||||
פעילי איכות סביבה מדפיסים עלונים. הרעיון הוא שאנשים יקראו אותם ויעבירו למישהו אחר, אבל אפשר גם לזרוק ברחוב. אפשר גם לזרוק לפח. או אפילו לפח מחזור נייר. אנשי איכות סביבה, גם משתמשים במים, נוסעים ברכב, מדברים בסלולרי, צורכים חשמל, נושמים, באופן כללי עושים הרבה דברים שיש להם השפעה על הסביבה. השאלה היא האם הדברים נעשים בלי מחשבה, או מתוך שיקול של עלות תועלת. כדי להגיע לכמות גדולה של אנשים לא מספיק לפרסם באינטרנט. ואם רוצים להעביר מסר מורכב, צריך לכתוב אותו ולא לסמוך על הזכרון של אנשים שרצים בדרך לאוטובוס. ואם כבר עושים עלון נייר, אז מנייר ממוחזר, בגודל הגיוני, ללא צבעים מיותרים שדורשים עוד כימיקלים בתהליך הייצור, ונותנים רק למי שמתעניין ובטח שלא זורקים ברחוב בסוף הפעילות. נועה ו, גם לחיות לא עוזר, אבל לפחות נותן הרגשה טובה :-) אני רואה את התוצאות בפועל של דברים שעשיתי. הרשימה ארוכה, לא זה המקום לפרט. את מוזמנת להכנס לאתר של מגמה ירוקה green.org.il לראות מה אנשים שמאמינים בעצמם יכולים לעשות. |
|
||||
|
||||
אני לא מצפה ממך לא להשתמש במים. מחזור מים הוא ברוב המקרים לא מעשי (ורוב המים בארץ ממחוזרים להשקית שדות ממילא). אני לא מצפה מרוב האנשים להמנע מנסיעה ברכב: עבור רובם מדובר יהיה בבזבוז זמן יקר (גם אם נתעלם מהעצבים). לא ברור לי איזו סיבה יש להמנע משימוש בטלפון סלולרי מבחינת שיקולי איכות סביבה. כמות האנרגיה שמתבזבזת על שיחות נראית לי זמיחה יחסית לאנרגיה שמושקעת בתאורה, לדוגמה. למרות שלא ניסיתי לחשב את זה. כמובן שיש סיבות אחרות לדאוג מכך שיש מי שיודע תמיד איפה אני נמצא. אבל זה מדיון אחר (דיון 2620). אני לא מצפה ממך לא לנשום. הצמחים צריכים מקור כלשהו ל־CO2. |
|
||||
|
||||
תגובה 488370 |
|
||||
|
||||
הייתי בעבר פעילה בפעולה ירוקה. |
|
||||
|
||||
זה לא עוזר, אבל זה לפחות נותן תחושה טובה. |
|
||||
|
||||
אישית, משתדלת לרכוש מוצרים אורגניים ככל שניתן. מצאתי שנוזל שטיפת הרצפות, למשל, מסריח כדבעי, אגב. אבל כל העסק האקלימי הנהוג לאחרונה, והתחממות העולם כתוצאת גזי החממה, נראה לי די נבער מדעת. כאילו מעשי אדם יכולים להשפיע משמעותית על הכוכב. הרבה יותר רציונלי בעיניי ההסברים בהקשר הגלקסי והשפעת תנודות סערות השמש. אחר ככלות הכל דינוזאורים לא נכחדו בגלל אפקט CO2 ויתר פליטות פוספילים מתוצרת יצור אנרגיות לשירות האנושות. |
|
||||
|
||||
את מכירה את התירוץ של הפוליטיקאים: "אין לנו מדינה ספייר"? אין לנו כדור הארץ לנסיונות. |
|
||||
|
||||
מוצרים אורגניים זה אחלה, ללא ספק. ניסית לנקות את הרצפה עם חומץ תפוחים? פשוט מערבבים כוס חומץ לבן על שני גלונים של מים חמים ושוטפים. יותר זול, בטוח יותר סביבתי מאר כימיקלים שונים.. לגבי הריח לא בטוחה, יש נסיבות מקילות (אני תתרנית). נבערות מדעת הולכת לשני הכיוונים, אני חוששת. חיפוש פשוט בגוגל בנושא "השפעת האדם על הסביבה" מצא די הרבה דברים. נכון, הדינוזאורים היו לפני המון זמן, ועד היום לא ממש יודעים למה בדיוק הם נכחדו. זה לא סותר את העובדה שב-150 השנים האחרונות, מאז המהפכה התעשייתי, שלא לדבר על הגידול באוכלוסייה, לבני אדם יש יותר השפעה על הסביבה מאי פעם. אם בהתחלה החקלאים רק שרפו כמה יערות וצדו כמה בעלי חיים, היום מדובר על שינוי טוטאלי של הסביבה. כריתת יערות מסיבית מובילה להכחדות מינים, הפחתת המגוון הביולוגי, התחממות גלובלית, עלייה בזיהום האוויר, מידבור, פגיעה כללית במערכות האקולוגיות באזור.. וזה עוד בלי לדבר על בני האדם שנפגעים מזה שלוקחים להם את העצים לבערה, למחסה, למחייה, והורגים את הצמחים ובעלי החיים שהם ניזונו מהם בצורה מסורתית במשך אלפי שנים. איציק, כבר בשנת 1966 הכלכלן קנת בולדינג דיבר על "ספינת החלל כדור הארץ". בעולם הבוקרים האוכלוסייה דלילה מאוד, המרחבים עצומים ואדם אחד אינו משפיע על חברו. בדומה לכך מניח רוב רובו של הניתוח הנאו קלאסי שכל אדם מבצע החלטות במנותק מהמעשים של אנשים אחרים, ללא כל השפעה הדדית. רווח של אדם אחד אינו בא על חשבונו של אחר. בחללית לעומת זאת, המרחב מוגבל וקיימת השפעה חזקה של אדם על רעהו. בנוסף, במערב הפרוע אין שום בעיה לזרוק פסולת, וכי האדמה והרוח יבלעו או יפזרו כל דבר שנזרק. באופן דומה בתאור הנאו קלאסי, זריקה של פסולת הינה דבר שאין לו ייצוג במודל או עלות כלכלית. לעומת זאת, בחללית לא רק מלאי המזון והמים הינם מגבלה אלא גם הניקיון. אשפה שאינה מטופלת יוצרת הפרעת זיהום גדלה והולכת. כמו כן, המטרה אינה לקיים זרם מהיר ככל האפשר של חומרים שיהפכו לאשפה, אלא לצרוך באופן זהיר ואיטי את המלאים, ולמחזר במידת האפשר את מה שניתן. בשל ההשפעה ההדית, אף איש חלל לא יחשוב על צריכה בלתי הכרחית, אלא אם נענו הצרכים הבסיסיים של כל חברי הצוות וקיים מלאי גדול של אספקה לעתיד. ספינת החלל, בניגוד לתאור הנאו קלאסי או למערב הפרוע ה"ריק", קיימות מערכות תומכות חיים. מערכות אלה הינן מסובכות ומורכבות, והן יכולות לתפקד או להתקלקל, דבר התלוי בין היתר במצב התחזוקה שלהן. מובן שיריות בספינה או זיהום מתתפשט עלולות לפגוע במערכות, ובכך לסכן את חיי אנשי החלל. המשך קריאה ב <וויקיפדיה ספינת חלל כדור הארץ> |
|
||||
|
||||
גלונים? אצלנו שוטפים ריצפה בשיטה המטרית (רויאל עם גבינה). |
|
||||
|
||||
גם אתם מעגלים פינות? ובפינת תיקון הקישור לוויקיפדיה: ספינת חלל כדור הארץ [ויקיפדיה] ("ויקיפדיה" בתחילת מילה: עם ו' אחת) |
|
||||
|
||||
בערך של וויקי לוויקי יש את שתי הגרסאות, כנראה שגם הם לא החליטו. ויקיפדיה [ויקיפדיה] ואם כבר.. ספינת החלל כדור הארץ (מונח) [ויקיפדיה] (הידד, הצלחתי ליצור קישור לוויקי.. אולי כדאי להוסיף למעלה איך עושים את זה, לטובת שאר קשי התפישה?) |
|
||||
|
||||
נראה לי שאכן לא היה מזיק לספק את המידע הזה בדף העריכה. או בדף שמקושר ממנו. בדקתי שוב את הערך שעליו הצבעת. "וויקי..." מופיע רק כשזה לא בתחילת מילה, למעט מקרה אחד: "פרד באואר וויקיפדים נוספים". כאן הו' הראשונה היא ו' חיבור. ויקיפדיה:תעתיק שמות זרים לעברית#.D7.95.27_.D7.91.D7.A8.D7.90.D7.A9_.D7.9E.D7.99.D7.9C.D7.94 [ויקיפדיה] |
|
||||
|
||||
אני מסכים איתך. המישפט שאין לנו כדור הארץ לניסיונות לא נאמר באירוניה- בניגוד למשפט הראשון. |
|
||||
|
||||
חומץ על מרצפות? לא נשמע לי כמו צירוף טוב, בטח לא על רצפת "שומשום". |
|
||||
|
||||
שומשום אני בדרך כלל אוכלת.. למה יש לך כזה על הרצפה? |
|
||||
|
||||
במה את מאכילה את התרנגולות? |
|
||||
|
||||
אא''ט, ''שומשום'' הוא שם אחר לרצפות המכונות גם ''טראצו''. |
|
||||
|
||||
בשביל זה שמתי מרכאות, את השומשום הזה לא כדאי לאכול. זה סוג של גרגור1 עדין יחסית בבלטות. 1 אף חתול לא נפגע במהלך ייצור הבלטות. |
|
||||
|
||||
את צודקת - השורה האחרונה שלך (הצבת דוגמא אישית) היא אפשרות חשובה מאוד לסקר זה (והאמת שהיא בין המשפיעות - לפחות אם מודדים שינוי חברתי ברמת ה-grassroots). |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |