אוניברסיטה בארה''ב שילמה למעלה ממיליון דולר כופר להאקרים שהשתלטו על שרתיה | 4004 | ||||||||
|
אוניברסיטה בארה''ב שילמה למעלה ממיליון דולר כופר להאקרים שהשתלטו על שרתיה | 4004 | ||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "חדשות"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
יש להתיחס לכניעה של הנסחטים כאל עבירה פלילית. פחות חמורה מעבירות אחרות, כנראה, אבל להכנע לעבריין שסוחט ממך מליונים ולא להתקשר מיד לשלטון החוק צריך להגמר בסנקציות המופעלות גם נגדך. קנס כספי גבוה, למשל. ההרתעה צריכה להיות כפולה - גם להרתיע את הסוחט וגם את הנסחט. |
|
||||
|
||||
נכון שכמו שעבירת השוחד לא מתקיימת בלי שני צדדים שמשתפים פעולה, כך גם עבירת הסחיטה. אלא שבעבירת הסחיטה הנסחט משתף פעולה על כרחו, בנסיונו להגן על דברים שחשובים לו יותר מסכום הכופר. כאשר הנסחט הוא אדם, זה לא הגון להשית עליו עונש בנוסף לכופר ששילם, אבל אם המדינה תופסת את הסחטן לדעתי יש לה הצדקה מוסרית לחלט את הכופר. כאשר הנסחט הוא גוף עסקי או ציבורי זה סיפור יותר מעניין. אני בעד להעניש אותם על שיתוף פעולה עם פושעים. הבעיה היא שהטלת אחריות אישית על ההנהלה הולכת ופסה מן העולם. אני אזכיר את הבנקאים במשבר 2008 ואת BP במשבר דליפת הנפט הגדולה בהיסטוריה. סעיף 2. בתגובה 656621 |
|
||||
|
||||
סיבה אפשרית נוספת לאיסור על היסחטות היא הגנתה על הנסחט העומד בפרץ מפני תביעות הניזוקים מכך. |
|
||||
|
||||
שילטון החוק עצמו נוהג להכנע לסחיטות. מבצע אנטבה הוא לא הסיום הטיפוסי לאירועים כאלו. האינטרס הכללי הוא אכן לא להכנע לסחיטה. זה אידיאל שקשה לעמוד בו. |
|
||||
|
||||
ynet: "שירביט סירבה לשלם כופר, הפורצים ממשיכים להדליף מידע". |
|
||||
|
||||
יש נהלים / כללים במשא ומתן במקרים כאלו ? |
|
||||
|
||||
נראה שהתפתח קודם דיון סביב השאלה החוקית, אבל הנקודה הכי מעניינת בעיני לא עלתה בו: עושם רושם שאיסור בחוק לשלם כופר להאקרים עשוי לאיין אירועים מהסוג הזה (כמו גם בעיות דומות, כמו תוכנות כופר). אמנם מצד אחד קורבנות סחיטה לאחר חקיקה כזו יהיו במצב קשה יותר1, אבל מצד שני - צפויים להיות הרבה פחות קורבנות כאלה. כמובן שאיני מצפה שהאקרים יעלמו כליל, אבל אני כן צופה שהבעיה תהפוך למשמעותית פחות חמורה: מכירת מידע גנוב בשוק-החופשי היא הרבה פחות אטרקטיבית ממכירתו חזרה לקורבן, ותוכנות-כופר יאבדו את ערכן הפיננסי עבור מפיציהן. מה הטיעונים נגד חקיקה כזו? (ובהערת אגב, אני מוכרח להודו בשימחה לאידה של שירביט). 1 מבחינה חשובה המצב דווקא פשוט יותר: לא תעמוד בפניהן הדילמה הקשה האם להענות לדרישות הסוחטים, והסיטואציה מלתכחילה תנוהל פשוט כתרחיש בו המידע דלף\נמחק באופן בלתי הפיך. |
|
||||
|
||||
חקיקה, כידוע, ניתן להפר. אם מישהו יחטוף את הבן שלך וידרוש עבורו כופר של מאה אלף שקל (שלצורך הדיון אתה היכול לשלם), החוק יהיה הדבר האחרון שימנע ממך לשים בחשאי שקית עם כסף מתחת אבן מסוימת ביער. ומעבר לזה - הענשה כפולה של קורבן הסחיטה נשמעת כמו בעייה מוסרית משמעותית, הלא כן? ובעיה נוספת - ממתי אתה זכאי לומר לי מה לעשות עם הכסף שלי? הוא שלי. ואני אתרום אותו למי שאני רוצה. |
|
||||
|
||||
החקיקה עליה דיברתי לא אמורה לחול על אנשים פרטיים, אלא רק על חברות מסחריות (במיוחד כאלה המחזיקות מאגרי מידע על אנשים וגופים אחרים). ומן הסתם אפשר לקבוע ענישה שתבטיח שהחוק לא יופר - אבל אלה כבר פרטים טכניים. ממילא מה שבעיקר יבטיח את אי-הפרתו של החוק, זו העדר הדילמה להפר אותו. מן הסתם קבוצות האקרים לא יטרחו להשקיע אנרגיה ומשאבים ולא יקחו את הסיכון בסחיטת חברות כאשר הן יודעות שהחוק אוסר על אותן חברות לשלם להן. היפותטית, אם כל המנכ"לים יהיו מתאגדים ומחליטים באופן פומבי לא לשלם לסחטנים זה היה משיג את אותו אפקט. אלא שאפילו אם זה היה קורה, עדיין אם חברה כלשהי הייתה מסחטת למנכ"ל היה אולי משתלם להפר את התחייבויותיו ולשלם לסוחטים. לעומת זאת, חקיקה צפויה לייצר שיווי משקל מתואם בו כולם משפרים את מצבם. ובהערה צדדית: אני לא רואה כאן שום הענשה כפולה של קורבנות הסחיטה, ו-"אני" (כלומר, המדינה) אומר לך כל הזמן מה מותר לך לעשות עם הכסף שלך (אתה לא באמת צריך ממני דוגמאות, נכון?) ואני בספק אם מלבד אנרכיסטים קיצוניים יש מי שרואה בכך בעיה עקרונית. |
|
||||
|
||||
מסכים שלגבי חברות זה ענין אחר, והאפקטיביות שונה. לגבי הסייפא - כבר כששכתבתי את זה ידעתי שזה קצת בעייתי, אבל הדוגמאות שעלו לי בראש הן יחסית ''קיצוניות'' - אסור לי לקנות סמים, מתחת גיל כלשהוא אסור לי לקנות משקאות חריפים (גם שם נדמה לי שהאיסור הוא על המוכר), ונתינת מתנות יש לה מגבלות כאלה ואחרות. אין לי הרבה דוגמאות שאוסרות עלי לשלם למישהו כסף בעבור משהו. אם אתה רומז לדוגמאות שבהן המדינה לוקחת ממני כסף - כאלה יש הרבה, אבל זה כיוון אחר. |
|
||||
|
||||
>> אין לי הרבה דוגמאות שאוסרות עלי לשלם למישהו כסף בעבור משהו. בשלוף: נשק אוטומטי, סמים, שוחד, כליה. |
|
||||
|
||||
נשק אוטומטי - האיסור הוא לא על הקנייה אלא על האחזקה/מכירה. וככלל, זה בסדר שיש מוצרים שאסורים למכירה כמו נשק אוטומטי (שנזקו ברור) וכליה (שנזקה ברור לתורם - ברמה מסוימת זה כמו תשלום לזנות, שגם הוא לא חוקי במקומות מסוימים - ובזה זה שונה לחלוטין מהמקרה הנדון). מכל אלה שוחד הוא הדבר היחיד שנראה לי דומה למקרה הנדון - אני משלם למישהו כדי שיעשה פעולה שתיטיב עימי, עקב מעמדו החריג. זה קצת דומה ל'אני משלם למישהו כיון שהוא סוחט אותי'. רק שבראשון נותן השוחד הוא בבירור הפושע, ואילו כאן דוקא הסוחט הוא הפושע מלכתחילה. |
|
||||
|
||||
כשאתה כותב על מישהו שקונה נשק שלא כדי להחזיקו - אני מניח שאתה מתכוון למשהו כמו תיווך בסחר בנשק? גם עליו יש מגבלות רבות. לטעמי האנלוגיות לסחר באיברים להשתלה, פונדקאות ומין-בתשלום הן דווקא לא רעות בכלל1. אני חושב שריבוי הדוגמאות ואופיין מספיק כדי לבסס היטב שהטיעון הכללי והגורף "למדינה אסור לומר לך לעשות עם הכסף שלך" לא מחזיק מים. 1 כמובן שהסיטואציות שונות, ובשל כך גם עמדותי לגבי האיסורים הנ"ל אינן זהות. אני רק מתכוון לכך שבכל אחד מהמיקרים האלה האופן בו המדינה אומרת לך מה מותר לך לעשות עם הכסף שלך הוא דומה. |
|
||||
|
||||
הטיעון הכללי אינו מוחלט, ויש לו כמו לכל כלל יוצאים מהכלל (שכידוע בעיקר מעידים על הכלל). שים לב למשל שכל הדוגמאות האכן-לא-רעות שהבאת1 כוללות פגיעה גופנית משמעותית בנותן השירות - כשזה מן הסתם מה שהביא את המחוקק לשים קו ברור שמאחוריו יש דברים לא ראוי לסחור בהם. במקרה של תשלום כופר אין שום פגיעה פיזית בנותן השירות, נהפוך הוא. 1 לקרוא 'ריבוי' לשלוש דוגמאות מבין עשרות אלפי המקרים שבהן מותר לי לעשות בכספי כרצוני זה ניסוח מעניין. 2 ולא לחינם בתוך הקו נמצאים מאות ואלפי דברים שרכישתם מזיקה למדי, מממתקים לילדים דרך סופגניות, אקונומיקה וחומרי ניקוי ועד אלכוהול וסיגריות למיניהן. |
|
||||
|
||||
אסור לך לשלם במזומן מעל סכום מסוים. אתה לא יכול להעביר העברה בנקאית למישהו בלי לספר למה. אתה לא יכול גם לקבל העברה בנקאית (מחו''ל, אולי מתוך הארץ אפשר) בלי לספר למה. |
|
||||
|
||||
'בלי לספר למה' זה לא איסור על המעשה, זה רק נסיון לבצע רישום סביר של הפעולות, כמו גם ענין המזומן. העניין בדוגמאות האלה אינו איסור הפעולה, אלא מנגנון עקיבה שיתרונותיו (וחסרונותיו) לצידו. כדאי לאור התגובות להבהיר את הנקודה הלא-שחור-לבן: במקום להילחם בטענה הש"ל "אין שום דבר שמגביל נתינת כסף על ידי אזרח למטרה כלשהיא", ראוי להתמודד מול הטענה "יש ערך גבוה מאד לחופש של האזרח להשתמש בכספו ככל העולה על רוחו לתועלתו האישית. הערך הגבוה הזה מתבטא בחוק, כך שרק במקרי קיצון1 מושמות הגבלות על השימוש הזה". 1 שרובם כוללים אפשרות לגרימת נזק פיזי מהותי |
|
||||
|
||||
העקרון ברור. בפועל בשם הדאגה לטובת הכלל מונעים מהפרט לשלם במזומן, ובעקיפין לצבור מזומנים במזרן כי כשתגיע השעה אי אפשר לשלם איתם. זה לא מעקב, זה איסור. איזה מקרה קיצון זה לשלם במזומן? |
|
||||
|
||||
ספציפית, אגב, יש לי בעייה עם האיסור הזה, ובעיקר שהוא עבר בשקט בלי שום דיון ציבורי. |
|
||||
|
||||
גם לי. פגיעה מובהקת בזכויות הפרט, מתוך כניעה לארה''ב שהשליטה את הוראות הלבנת הון על העולם המערבי כולו. |
|
||||
|
||||
הטענה ש"יש ערך גבוה מאד לחופש של האזרח להשתמש בכספו ככל העולה על רוחו" זקוקה לעוד צעד אחד לפחות כדי להיות מיושמת לכניעה של חברות/ארגונים לדרישות כופר. אני חושב שיש הרבה הגיון לאסור על גופים שבידם מאגר נתונים על לקוחותיהם להיכנע לסחיטות, ואולי כדאי אפילו לאסור עליהם לשלם במטבעות סייבר כמו ביטקוין ודומיו לשום גוף ומשום סיבה. על אזרחים לא הייתי רוצה להטיל מגבלות כאלה. |
|
||||
|
||||
מצד אחד אני מבין ומזדהה עם הטיעון. מצד שני, האם אתה לא רוצה שהחברות ינקטו אמצעים כדי להגן על המידע הזה - יעלה כמה שיעלה? זה שבטווח הארוך זה *אולי* יעזור להקטנת הסחיטות, מה זה יעזור לך שעכשיו חשבון הבנק שלך חשוף לכל דורש (לצורך הויכוח)? |
|
||||
|
||||
אבל הטיעון הוא שהדברים פועלים בדיוק הפוך מכפי שאתה מציגם. אני מציע לאסור על כניעה לסחטנים כאמצעי להגן על מידע. האיסור פועל לטובת המטרה הזו, לא כנגדה. |
|
||||
|
||||
האיסור (אולי) פועל בטווח ה(כמה?)ארוך. בטווח הקצר, מי שנחשף היום לסחיטה נפגע ממנו - בוודאות. |
|
||||
|
||||
אני משער שהאיסור יהיה אפקטיבי מהרגע בו הוא יכנס לתוקף. כל מה שצריך הוא להפוך אותו לפומבי (והוא הרי יהיה פומבי מטבעו). |
|
||||
|
||||
למה? איסורים אחרים (כמו על התקהלויות בזמן קורונה) אפקטיביים במיידית? אם היום ב-9 בבוקר יוצא חוק שאסור לשלם לסחטנים, האם זה היה מונע מהסוחטים של שירביט לפרסם את פרטי תעודת הזהות שלך ב-11:00? וזה עוד לפני שדנו בכך שמה שזה יגרום זה שכל נסיונות הסחיטה האלה יבוצעו במחשכים, כי לא לסוחט ולא לנסחט תהיה מוטיבציה לפרסם את הסיפור ברבים. כמו בהרבה מקרים הרבה יותר נפוצים והרבה פחות דרמטיים, השוק מיד יעבור לעבוד בשחור. |
|
||||
|
||||
לא, גם אם החוק היה נכנס לתוקפו היום לשירביט זה כבר לא היה עוזר. אני לא מבין את הפואנטה של ניסוי המחשבה הזה. הנושא הוא הקורבנות העתידיים. התשובה ל-"למה?" היא פשוטה: כי מהשנייה שהאיסור יהיה פומבי, סחטני הסייבר יחשבו מסלול מחדש. אולי עדיין ישתלם לגנוב מידע (כדי למכור אותו לצד ג') - אבל הרבה פחות. תוכנות כופר יהפכו לסתם אקט ונלדיסטי. מי יטרח להשקיע בפיתוחן והפצתן - ועוד עם כל הסיכונים הכרוכים בכך - כאשר ידוע מראש שכסף לא יצא מזה? לגבי "ניסיונות סחיטה" במחשכים - כבר עברנו על הנקודה הזו, לא? גם אם זה אולי יכול היפותטית להתרחש, זה בוודאי יהיה אירוע נדיר וייחודי (פשוט בגלל האופן בו הנהלה תאגידית פועלת). זה די והותר בכדי לשנות את מערך התמריצים שמניעים את פושעי הסייבר ולהשיג את המטרה. |
|
||||
|
||||
מזכיר לי את הטיעונים שמעלות עובדות מין נגד הטלת סנקציות על מי שמשתמש בשירותיהן - זה משאיר אותן לבד במערכה ודוחף את הפעילות מתחת לרדאר של רשויות החוק. (לא מציג דעה בעד או נגד, ולא משווה בין הסיטואציות. אבל הטיעונים עצמם דומים) במקרה שהקורבן שוקל כן לשלם את הכופר, אסור לו לערב את הרשויות או גורמים מקצועיים. מהצד השני, הסוחט יודע שהסיכוי שידווחו עליו למשטרה נהיה יותר קטן. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שיש סיכון רציני שהמנכ"ל והדירקטריון של חברה כמו שירביט (או של אונ' גדולה) יקחו את הסיכון לסנקציות פליליות נגדם כדי לשלם לסוחטים, ואני לא חושבים שיהיו סוחטים שיהמרו נגד ההערכה הזו. ואני גם לא חושב שיש סיכוי רציני שכל העניין ישמר בסוד אם בכל זאת זה יקרה. והכי חשוב: גם אם יתכנו נסיבות מיוחדות שיובילו לאירוע נקודתי של סחיטה מוצלחת - לפחות התופעה, כפי שהיא קיימת היום, צפויה להעלם. |
|
||||
|
||||
מסכים. הפרת החוק תגרום לכך שביטוח הדירקטורים שלהם לא ישפה אותם, ואם יש ''יהרג ובל יעבור'' של דירקטורים- זה הדבר. |
|
||||
|
||||
מסכים לחלוטין. וזה הוביל אותי לתהיה. כי חשבתי על הצעד הבא, האכזרי: איסור פלילי על עסקים קטנים לשלם דמי חסות לארגוני פשע. אבל זה אני מניח לא יעבוד, כי ממילא, אני מניח, תשלום דמי חסות אינו מדווח בספרים של העסקים (אלא יוצא מכיסו הפרטי של בעל העסק). או שכן? אילו שירביט היתה משלמת כופר, היא היתה יכולה לרשום את זה בספרים? אני מנחש שכן, אולי לא כחלק מנוהל שגרתי אבל כשורה עם כוכבית והסבר בטקסט ארוך. אם שירביט יכולה, מינימרקט מוריס יכול? ואיך שירביט מוכיחה לרשויות המס שהיא שילמה כופר? או שאם זו לא הוצאה מוכרת אז זה בכלל לא משנה לרשויות המס? |
|
||||
|
||||
מינימרקט מוריס משלם לחברת אבטחה חוקית לחלוטין. |
|
||||
|
||||
דמי חסות הם הוצאה מוכרת בתיאוריה, אבל אכן צריך להראות שדמי החסות החסות שולמו בפועל בגין סחיטה, ורשויות המס נוהגות להעמיס קשיים על הכרה בהוצאות כאלה בגלל העניין העקרוני אבל גם כי מדובר על אובדן הכנסות למדינה (הוצאה מוכרת לרוב תהיה ממוסה ע''י הצד המקבל). בפועל, לפחות בחלק מהמקרים, ארגוני פשע משתמשים בחברות עסקיות כדי לקבל את דמי החסות תחת סיווג עסקי סטנדרטי (בין השאר, באופן לא מפתיע, תחת שירותי שמירה). זה גם חוסך להם את הצורך להלבין את ההכנסה. במקרה של שירביט, עקב האופי הפומבי של הפניה, יתכן שאפשר היה לשכנע את רשויות המס שמדובר בתשלום שוחד, אבל בכל מקרה סביר שזה היה מתברר בבית משפט. |
|
||||
|
||||
1 ייתכן גם שחוק כזה יעניק לחברה הגנה מפני תביעות אפשריות של הלקוחות שלהן. אני לא יודע אם המצב המשפטי היום מאפשר ללקוח שנפגע מדליפת פרטיו לתבוע את שירביט על כך שלא נענתה לדרישת הכופר, אבל אם כן זאת עוד סיבה כבדת משקל עבור חברות אחרות במצב דומה לשלם את דמי הסחיטה, בנוסף לרצון הטבעי להעלים את התקלה, עם כל הפגיעה במוניטין שקשורה בה, מעיני הלקוחות והציבור הכללי. שאלה: האם שירביט מוכרת ללקוחותיה ביטוח סייבר? |
|
||||
|
||||
> .. לתבוע את שירביט על כך שלא נענתה לדרישת הכופר .. נראה לי סביר יותר שהתביעה תהיה על הרשלנות בשמירת המידע. ואולי לא כדאי שהחוק יעניק חסינות מרשלנות שכזאת. |
|
||||
|
||||
ברור שהתביעה המרכזית תעסוק בענייני רשלנות, אבל הנזק נגרם גם כתוצאה מסירוב החברה להיענות לסחטנים כך ש(אולי) זה יכול להיות חלק מהתביעה. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |