''דן'' ו''ויה'' יפעילו בתל-אביב שירות תחבורה ציבורית במסלול גמיש | 3920 | ||||||||
|
''דן'' ו''ויה'' יפעילו בתל-אביב שירות תחבורה ציבורית במסלול גמיש | 3920 | ||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "חדשות"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
למה שאשלם פעמיים? אם אין , למה שאשלם יותר? איך אני יכול למקסם את עלויות הנסיעה שלי כך? איך לוודא שהעסק יביא אותי מהר יותר ? |
|
||||
|
||||
בנוגע לשאלה 3, נראה לי שקל מאוד למקסם את עלויות הנסיעה באמצעות העיקרון הכלכלי שנקרא השלכה חפשית. וכבל זאת, יהיה נחמד אם תתרום את הכסף לעמותת חיים במקום לשרוף אותו בחבית חלודה על חוף הים (כי כסף לא בוער כך כך טוב, ועמותת חיים תשתמש בו למטרה חשובה יותר כמו רווחת ילדים חולי סרטן). |
|
||||
|
||||
אני מניח שחלק מההבטחה היא שהשירות החדש יביא אותך יותר מהר, אחרת די ברור שאין לו יתרון. איך לוודא? כנראה שאתה לא יכול לוודא מראש בודאות בכל נסיעה ונסיעה, אבל היישום שלהם ייתן לך הערכה, ומובאיט או מפות גוגל יתנו לך הערכה של הזמן באוטובוס; ובדיעבד תוכל לבדוק את האמינות. אם יש לך רב קו? תעשה את החשבון אם כדאי בכל נסיעה נתונה (ובסופו של דבר אם כדאי להמשיך להחזיק ברב קו). יש כאלה עם רב קו שלפעמים נוסעים במונית. |
|
||||
|
||||
אני ממש מקווה ש"ויה" יצליחו, כי 1. הבעיה החישובית שהם מנסים לפתור היא מגניבה, וקשה (אופטימיזציה על אי-אלו משתנים עם טרייד-אוף גדול ביניהם, הרבה אי-ודאות, ומרחב החלטות ענק); מצד שני די ברור שגם אלגוריתם די טיפש יהיה חכם יותר מהאלגוריתם של האוטובוסים המסורתיים ("קלט: כלום. פלט: הנה המסלולים והנה הזמנים. לא טוב לכם, לכו חפשו; אנחנו ניסע בכל מקרה, גם בלי נוסעים".) 2. זה שעל פניו כל כך קל להם להיות יעילים יותר מאוטובוס הוא הבטחה גדולה להביא להפחתת הנסועה וצריכת הדלק בכלל, וזה בלי לקפח ניידות של אף אחד. צריכת הדלק היא כידוע בנפשנו. מירב מורן מספרת שהם לא הצליחו עד כה, וזה מבאס. אני מקווה שהיא קצת מטעה, היא נוטה להיות מאוד אנטי כל מה שלא תואם לסט הבעיות והפתרונות שהיא מאמינה בו (שלרוב דווקא מאוד תואם את שלי). אבל אם הם ייכנסו לחיפה, אני כנראה לא אנצל אותם הרבה, כי בחרתי מקום מגורים כך שמערך האוטובוסים הקיים עובד בשבילי ביעילות מדהימה. |
|
||||
|
||||
לאמר על זה שקווי האוטובוסים מתוכננים בלי קלט זה די שטות, ואני בטוח שאתה מבין את זה. זה לא שקווי האוטובוסים תוכננו מלזרוק חיצים על מפה - ויש ספרות עניפה על איך לתכנן קווי אוטובוסים, איך לכוונן את התדירויות שלהם, מידע סטטיסטי על איפה אנשים נוסעים ומתי, וכו'. בנוסף יש כמובן את היתרון המובנה של קווי האוטובוסים שהם היו פה קודם, ולכן מי שמתסתדר בלי רכב פרטי כבר נוסע בהם, ותכנן את חייו כך - זאת אומרת שהאוטובוסים כבר די עובדים בשבילו. למי שיש כבר רכב פרטי כנראה שעדיין יהיה מהיר יותר מהשירות החדש. |
|
||||
|
||||
דוקא נראה לי שירדן די מדייק. שים לב, הוא לא אמר שהקווים תוכננו בלי קלט אלא שהם נוסעים בלעדיו. הנוסעים מתבקשים להתאים את עצמם לתכנון ואין שום מנגנון היזון חוזר פרט, אולי, לפרמטר יחיד של צמצום ותגבור קווים לפי העומס במסלולים הקיימים ובשעות הקיימות. |
|
||||
|
||||
אין שום הוכחה שאופטימיזציה דינמית טובה במידה ניכרת מאופטימיזציה סטטית במקרה של תחבורה ציבורית. |
|
||||
|
||||
בגלל שאופטימיזציה סטטית היא מקרה פרטי של אופטימיזציה דינמית, אז ברור שהתוצאות באופטימיזציה דינמית יכולות להיות רק יותר טובות (אם עשית את האופטימיזציה כמו שצריך). אבל אין שום הבטחה לכך, והסיבוך הרבה יותר גדול. במקרה של תחבורה ציבורית זה נראה לי עוד יותר מסובך, כי פרסום הקווים מאפשר ללקוחות להתכונן מראש, בעוד שבאוטובוסים חופשיים זה יותר ''זה מה שיש'' והלקוחות יצטרכו לחוות את המצב בשטח לפני שיוכלו להסתמך על השירות. |
|
||||
|
||||
יפה מאוד! לא חשבתי על זה כך. בהינתן סיבוכיות הבעיה + חוסר הוודאות בפיתרון, האם יתכן שהדרך הנכונה לפעול היא להריץ פיילוט תוך קביעת הקריטיונים להצלחה מראש? |
|
||||
|
||||
אני מניח שפיילוט זה מה שעושים בכל מקום מתוקן שבו מנסים את השיטה הדינמית. |
|
||||
|
||||
אבל הדבר היפה הוא שלא מפרסמים אותם. לכן אפשר להשאיר אותם דינמיים. |
|
||||
|
||||
רק למקרה שלא הובנתי - ניסיתי לרמוז שאולי ... יתכן .. שמישהו במדינת החלם שלנו עושה את הדבר הנכון. לכאורה, כמובן. |
|
||||
|
||||
נקודות טובות. אני מניח שכדי שהתחבורה הדינמית תוכל להחליף לחלוטין את הסטטית, היא תידרש להבטיח הצעת נסיעה גם במצבים שזה לא כדאי למפעיל (בפרמטרים כלשהם, דומים בערך לתחבורה הסטטית הקיימת). זה שבשלב ראשון מוסיפים תחבורה דימנית בלי לגרוע מהסטטית מצד אחד עוזר: לקוחות פוטנציאליים יכולים לנסות אותה בלי להפסיד דבר. ככל שהדינמית תצליח להוריד ביקוש מהססטית, אני מקווה שההתאמה של הסטטית לא תהיה בהורדת קווים ותדירויות אלא (קודם כל) בהקטנת כלי הרכב, ואפשר יהיה לבחון בזהירות את התוצאה. מצד שני, זה שהאופציה הדינמית צריכה להתחרות גם בסטטית, בנוסף לרכב פרטי ומוניות, אומר שסף השיפור שהדינמית צריכה להציע כדי להצליח גבוה יותר. אני רק מקווה שכדי לתת לפיילוט הזדמנות הוגנת, הסבסוד שהרשויות יתנו לו יהיה דומה לזה שהן נותנות לסטטית. (לא שאני יודע איך להגדיר בדיוק את הסבסוד. שקלים במונה, ומה במכנה? אולי פשוט הסכום הכולל שהלקוחות משלמים?) |
|
||||
|
||||
עדכון לקראת ההשקה בחודש הבא. מירב מורן עדיין מציגה באופן שלילי מגוון מגבלות שבעיני הן סבירות לחלוטין. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |