הממשלה יוזמת מדדי איכות חיים וקיימות | 3619 | ||||||||
|
הממשלה יוזמת מדדי איכות חיים וקיימות | 3619 | ||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
אני מקוה שיהיה להם חזון מספיק כדי לאפשר ערכים שליליים. |
|
||||
|
||||
בוודאי שיהיו ערכים שליליים, אחרת איך תמדוד את מה שהיה כשהמפלגה האחרת היתה בשלטון? |
|
||||
|
||||
היום התחיל לי טוב, עד שקראתי את הבא באתר מכובד: "חלם: רשות השידור שלחה לחללי צה"ל דרישה לתשלום אגרה - ונתנה להוריהם הנחה כהורים שכולים" חלם? פיונגיאנג! אררררררררר |
|
||||
|
||||
לא פיונגיאנג, וגם לא ממש חלם. עם כל המוניטין המפוקפק שרשות הגבייה הרוויחה ביושר, המקרה הזה הוא תוצאה אכזרית (ופיקנטית), אבל נסלחת. הרי לא מדובר פה ביחזקאל שיושב במשרד, עובר על כל תיקי חייבי האגרה, בוחן את נסיבותיהם האישיות ומחליט לשלוח להם דרישת תשלום אישית; מדובר במערכת ממוחשבת ודי עיוורת. יש גבול לכמה המערכת יכולה להצליב מידע, וכמה מידע יכול להיות לה ממאגרים אחרים; אנחנו כציבור לא רוצים שיהיה לה יותר מדי מידע ויכולת להצליב אותו. |
|
||||
|
||||
כמה הצלבות נידרשות כאן ? תעודת פטירה צריכה להיות הצלבה אולטימטיבית לעצירת כל התהליכים הרגילים נגד הניפטר. |
|
||||
|
||||
כנראה לא מדובר בנפטר הנ''ל, אבל יש נפטרים עם ירושה. המדינה (ונושים אחרים) צריכים לקבל את חלקם לפני היורשים. כך שתעודת פטירה אין פירושה האוטומטי שמיטת חובות. |
|
||||
|
||||
אני מדבר רק על מקרה ספציפי כמו הטלת אגרה שמוטלת רק על איש חי. גביית חובות שחוייבו בדין (בזמן היות האיש חי) ועל כן עשויים להיות מגולגלים ליורשים --- הם סיפור אחר. |
|
||||
|
||||
אגב, לא ברור מהודעתו של העצבן, אם הדרישה לתשלום היא על תקופה שבו היה הנפטר בין החיים. |
|
||||
|
||||
האם במקרה הזה הומצאה תעודת פטירה לרשות השידור? אם לא, הם זכאים. אם כן, הם אשמים בהתעלמות מזה, וזה באמת לא נעים ולא בסדר, אבל שומעים הרבה על דברים כאלה. הצעקה כאן היא על השילוב של זה עם זה שהם לכאורה יודעים שהנפטר נפטר, לפי ההנחה שהם נתנו להוריו - ועל זה אני טוען שדי בצדק הם לא אמורים להצליב את המידע הזה. במחשבה שניה, אולי לא באמת צריך הצלבת מידע רגישה. מן הסתם הנוהל לקבלת הנחת הורים שכולים הוא שמישהו (ההורים, או יותר סביר משרד הבטחון) מגיש טופס לרשות השידור, ושם פקיד מקליד את הנתונים. הטופס בטח כולל פרטים על המת. אז אותו פקיד יכול לוודא שהמת מוסר מרשימת החייבים, אם הוא שם. אני מנחש שזה גם מה שיעשו ברשות השידור אחרי שסיפור כזה מתפרסם. אבל אני לא כועס עליהם יותר מדי שהם לא חשבו לעשות זאת מראש - בין כל הדברים שצריך לתקן שם יש כמה דחופים יותר. |
|
||||
|
||||
אני לא יודע איך זה במקרה של הורים שכולים, אבל אני מניח שזה לא שונה מהותית מהמקרה של נכי צה"ל: פעם נכי צה"ל היו פטורים מתשלום האגרה. בשלב מסוים שונה החוק, והיום נכי צה"ל אינם פטורים מתשלום האגרה, אלא שמשרד הבטחון משלם את האגרה עבורם. אם כך גם לגבי הורים שכולים (ואני מאמין שאכן כך) רשות השידור אינה אמורה לדעת כלל שחייל פלוני כבר אינו עמנו. כל מה שהיא יודעת זה שמשרד הבטחון משלם את האגרה עבור הוריו. |
|
||||
|
||||
ייתכן שאתה צודק. אני תוהה, עם זאת, אם לא ניתן היה לשכלל את המנגנון המחוכם שמעביר כבר היום מידע ממשרד הפנים לרשות השידור אודות נישואי פלוני, כך שיודיע גם על פטירתו. |
|
||||
|
||||
למרבה הצער, מנגנונים בירוקרטיים נוטים להיות הרבה יותר מחוכמים ויעילים כשהם עוסקים במידע שגורר תשלומים, ופחות יעילים כשהם עוסקים במידע שגורע תשלומים. ככה זה. |
|
||||
|
||||
לאנשים פשוטים יש שיטה פשוטה למדוד את רמת החיים שלהם. משווים את גודל ההכנסה למחירים בחנות. אם המשכורת נמוכה והמחירים גבוהים, מתלוננים שרמת החיים נמוכה. כל המחאה החברתית הייתה על כושר הקניה הנמוך. “איכות חיים וקיימות"? הממשלה היא הגורם המרכזי שמוריד את רמת החיים ופוגע ביציבות, ויש לה שיטות רבות לעשות זאת. השיטה הרלוונטית לנושא הדיון היא לבזבז באופן ישיר את משאבי הציבור. הממשלה מעסיקה המון אנשים שאינם מייצרים דברים שנמכרים בחנות, אבל בהחלט הולכים לחנות לקנות דברים. התוצאה היא ביקוש גבוה והיצע נמוך. כלומר רמת חיים נמוכה. צוותי החשיבה אינם מיצרים שום דבר שהציבור רוצה לקנות. הם מיצרים הזדמנויות תעסוקה לעובדי מדינה נוספים שייצרו עוד דברים שאיש לא רוצה לקנות בחנות,ויורידו את רמת החיים עוד יותר. העיסוק הבירוקראטי באיכות החיים אירוני וחסר כל מודעות עצמית מפני שהממשלה היא הבעיה ולא הפתרון. האם יש משל ממשלי קרילוב שמספר על השועלים שהקימו תשעה(!) צוותים לדון בשאלה מדוע נטרפות כל כך הרבה תרנגולות? אם היה כזה, תמצית הסיפור היתה ודאי כזאת: התרנגולות לא היו מרוצות מרמת החיים שלהן – יותר מדי תרנגולות נטרפו ע”י גורם מסתורי. התרנגלות שלא היו חכמות במיוחד, פנו לשועלים שידועים בחכמתם - ולכן מנהלים להן את החיים - כדי שיטקסו עצה מה לעשות. ומה החליטו השועלים? ראשית, מדד הטריפה שהאמינו בו פעם התרנגולות פגום ושטחי. שנית, השועלים גילו שאיכות החיים של התרנגולות קשורה בהמון המון תכונות מורכבות, מופשטות, סובייקטיביות וקשות למדידה. (השועלים כאמור היו חכמים גדולים, ורק חכמים גדולים יכולים להגיע למסקנות כאלה). השועלים החליטו שיש צורך להמשיך ולחקור את העניין בכובד ראש וברמה המקצועית הגבוהה ביותר; לאסוף נתונים, להקים צוותים, להגיש דו"חות וכמובן להגביר את הפיקוח על חיי התרנגולות – השועלים החליטו שכדי להעלות את רמת החיים שלהן התרנוגולות זקוקות לעוד הרבה שועלים. |
|
||||
|
||||
אנשים פשוטים לא טורחים למדוד את רמת החיים שלהם. ע"ע מחאת הקוטג' שקדמה בקצת למחאת קיץ 2011. מעבר לכך, המדדים מנסים לכמת דברים שאינם דווקא כלכליים (איכות חיים לעומת רמת חיים). |
|
||||
|
||||
אתה מוכן להסביר את המשפט הראשון? |
|
||||
|
||||
אחד הלקחים מהמחאה הזו הוא שהשוואת מחירים, אפילו במקרה של מוצר פשוט כמו קוטג', אינה פשוטה. |
|
||||
|
||||
אבל הטענה הייתה שהמחירים גבוהים. בדרך כלל הטענה של נושאי הדגל החברתי קשורה לרמת חיים נמוכה, או לגובה השכר הריאלי שאינו עולה. כלומר בניסוחים שונים מלינים על כושר קניה נמוך. |
|
||||
|
||||
חיפוש "הורדת יוקר המחיה" בגוגל נתן 29,500 תוצאות. "איכות חיים וקיימות" 170 תוצאות. |
|
||||
|
||||
חשבתי שאנשים נרפאו מהסיסמה שהממשלה איננה הפתרון אלא הבעיה. רונלד רייגן השתמש בסיסמה מתחילת שלטונו (זו סיסמא של המפלגה הרפובליקנית). במהלך שתי הקדנציות שלו הורדו המיסים והגרעון עלה. בזמן קלינטון ירד הגרעון. בזמן בוש הבן שוב חזרה הסיסמא הזאת. קוצצו המיסים-בעיקר לעשירים -והגרעון זינק. היות שאתה נראה לי די מקביל לרפובליקנים, אפשר לנתח את דבריך על ידי הסתכלות על מעשיהם. צריך להקטין את הממשלה, אבל מה פירוש להקטין את הממשלה? לקצץ בבריאות, בקצבאות ובחינוך. זהו? ומה על תקציב הביטחון? חס ושלום לעולם להרחיב אותו. ומה עם מעל 700 בסיסים של מערכת הביטחון האמריקאית ברחבי העולם? רק להרחיבם. חוץ ממיעוט שולי כמו רון פול שרוצה להקטין הכול, אצל רוב הימין ההקטנה מאד סלקטיבית. |
|
||||
|
||||
כידוע, הממשלה אחראית לא רק על המסים, ולכן כשאתה אומר "קוצצו המיסים-בעיקר לעשירים -והגרעון זינק" אתה שוכח שהגרעון זינק כי במקביל להורדה במסים לא נעשתה גם הורדה מספיקה בהוצאות הממשלה. אתה צודק, עכש"ז, בכך שתחזית ההכנסות היתה אופטימית, כלומר הסתמכו על עליה צפויה בהיקף הפעילות (כתוצאה מהורדת המסים, עם הרעיון המלבב של "trickle down economy") בשעור גבוה יותר ממה שהתרחש בפועל. הסיבות לזה לא מוסכמות על הכל, וכרגיל כל כלכלן מוצא אותן במקום שמתאים להשקפת עולמו. תש"חניקים אומרים שהקיצוץ הלא מספק בהוצאות הממשלה הוא זה שחנק את היוזמה החופשית, האחרים אומרים שיש רק מתאם חלש בין גובה המיסוי להיקף הפעילות העסקית כך שלא היה מקום לתחזיות החיוביות מלכתחילה. כשאתה גולש לדבר על שאלת 700 הבסיסים ברחבי העולם אתה משחק לידי התש"חניקים, הם יסכימו איתך בלב חפץ שזאת הוצאה מיותרת והיא רק מחזקת את עמדתם שהממשלה היא מקור הצרות. כזכור, הבסיסים האלה אינם שייכים לסקטור הפרטי (וכדי להקדים רפואה למכה שבטח תבוא: כן, הסקטור הפרטי לוחץ על הממשלה לעשות את הצעדים האלה, אבל זה שוב משחק לידי מי שקורא להוציא את הממשלה מכל מה שלא ממש הכרחי שהיא תעשה. אתה בטח זוכר שהיו באייל מי שקראו להשאיר אפילו סלילת כבישים ובניית גשרים לסקטור הפרטי). |
|
||||
|
||||
אני מסכים עם חלק מדבריך. אני לא אוהב את החלוקה המלאכותית והלא נכונה לתומכי ומתנגדי השוק החופשי. ההורדה המאסיבית במיסים העלתה את הגרעון. האם הסיבה היא שבמקביל לא נעשתה הורדה מספקת בהוצאות הממשלה? המילים "הוצאות הממשלה" כלליות מדי. יש הוצאות שהקטינו את העלויות אבל גם את הפעילות הכלכלית, גרמו לעליה באבטלה והורידו עוד יותר את גביית המיסים. אם הממשלה פיטרה הרבה עובדים, הם היו אמורים להקלט בעבודות אחרות אחרת במקום להקטין את ההוצאה, הם העלו את תשלומי דמי האבטלה. הרעיון המרכזי שהורדה במיסים שחררה כסף שהמעסיקים ישקיעו בהתרחבות- לא התממשה או שהתממשה רק בחלקה. הרווחים שעלו הלכו הרבה פעמים למקומות אחרים. זוכר את קרדיט סוויס ולאס וגאס? לגבי 700 הבסיסים: כל הרפובליקנים מחשיבים עצמם לתומכי שוק חופשי. כמה מהם בעד צמצום תקציב ההגנה האמריקאי? כמה מהם בעד צמצום מספר הבסיסים? דין בייקר חישב שאם ארה"ב הייתה מאמצת את שיטת ביטוח הבריאות הקנדית ומורידה על ידי כך את עלויות הבריאות לנפש בארה"ב לרמה האירופאית, היה הגרעון נעלם. המונח "הסקטור הפרטי" שמשתמשים בו הרבה פעמים באופן תעמולתי, רחוק מלהיות סקטור. כשאוריאל לין מופיע באופן מנופח בשם ה"מגזר העסקי" למה הוא מתכוון? לבנק הפועלים, לחנות, לרשת סופרמרקטים או למסגרייה קטנה? אפשר להכניס אותם לקטגוריה אחת? |
|
||||
|
||||
אני רק שאלה: ומאז שהרפובליקנים נבעטו מהשלטון ב-2008, הגירעון הצטמצם מאוד, נכון? |
|
||||
|
||||
הרפובליקנים לא נבעטו מהשלטון, אלא ממשרה ספציפית, וכוחם ירד באחד משני בתי הקונגרס. למעשה אחת הצרות בשנים האחרונות היא שהאגף הקיצוני במפלגה הרפובליקנית משתק חלק נכבד מהממשלה בתור מעין שיטת סחיטה פעם בפעם(ראה ערך הshutdown) |
|
||||
|
||||
כן, הקונספט הזה של בית נבחרים שאחרי על אישור התקציב, הוא באמת צרה. תבוטל המאגנה קארטה ונגזרותיה, לאלתר! |
|
||||
|
||||
להזכיר רק שבתחילת הרפובליקה האמריקאית הנשיא היה במעמד חלש (חלש ממנו היה ביהמ''ש העליון) ולבתי הניבחרים - כמייצגי ה''פובליקה'' - היה כוח ניכר. מהר מאד התברר שחלוקת הכוחות הזו מביאה לשיתוק ותלות מצד אחד ולהתגברות כוחות ואינטרסים מקומיים צרים. החוקה עודכנה ומעמד הנשיא חוזק. |
|
||||
|
||||
ולהזכירך, גם לאחר העדכון הותירו את הצרה השנתית הזו, של הכורח לקבל את הסכמת הרוב להקצאות תקציביות. באמת מציק. |
|
||||
|
||||
אם כבר הזכרת את המאגנה קארטה: בבריטניה (וכך גם בישראל) אין הפרדה כזו חמורה בין הרשות המחוקקת למבצעת: ראש הממשלה צריך בפועל להיות מהקואליציה השולטת בבית הנבחרים. |
|
||||
|
||||
משרה ספציפית, כלומר הממונה על הדואר בסט. אלבנס בורמונט? אה, הבנתי! לדמוקרטים יש אך ורק נשיא (כבר כהונה שניה), ורוב בסנאט (כבר כמה שנים), והיה להם רוב בבית הנבחרים בין 2007 ל-2011. מה פתאום שאם יש התפתחויות במצב כזה, האחריות להן היא על הממשלה וסיעות הרוב? אה, כן. והאם כשהיה רוב בשני גם בסנאט וגם בבית הנבחרים לדמוקרטים, הגירעון ירד? |
|
||||
|
||||
האם ירידת הגרעון הוא המדד להצלחה או אי הצלחה של מפלגה ונשיא מסוימים? |
|
||||
|
||||
אין לי מושג, אבל נזכיר מי הכניס את הגירעון לפה? כה אמר איציק ש.: "ההורדה המאסיבית במיסים העלתה את הגרעון... דין בייקר חישב שאם ארה"ב הייתה מאמצת את שיטת ביטוח הבריאות הקנדית ומורידה על ידי כך את עלויות הבריאות לנפש בארה"ב לרמה האירופאית, היה הגרעון נעלם." אז מה, עליית הגירעון היא המדד להצלחה או אי הצלחה של מפלגה ונשיא מסויימים, בתנאי שהם רפובליקאים? |
|
||||
|
||||
האם מדברי משתמע שהגרעון הוא המדד הסופי להצלחה או אי הצלחה? |
|
||||
|
||||
כיוון שהוא חלק מתלונותיך על הרפובליקנים, כן. אם הוא סתם לא רלוונטי, למה כתבת אותו? |
|
||||
|
||||
הגרעון הוא נשוא המתקפה והמחלוקת של הרפובליקנים על הדמוקרטים. לא כל כך עצם קיומו אלא מה חותכים כדי להקטינו, או אילו מיסים מטילים כדי להקטינו. |
|
||||
|
||||
אנחנו מדברים על מדיניות (הצהרות לעומת ביצוע) הרפובליקאים. לא זו של הדמוקרטים. בכל מקרה, איזה כיף שאנחנו מדברים רק על ארצות הברית של אמריקה. |
|
||||
|
||||
ניתוח של נתוני הגרעון האמריקאי לפי שנים ומפלגות ששולטות בבית הלבן ובבתי הנבחרים. מרפרוף מהיא עולה (בטבלה הלפני אחרונה) שהפעם האחרונה שנשיא רפובליקני חתך[*] את הגרעון היה אייזנהאור (1952-1960). מאז מלחה"ע-2 הגרעון צומצם בתקופתם של 3 נשיאים דמוקרטים, טרומן, ג'ונסון וקארטר. [*] השינוי בגרעון במשך תקופת הכהונה |
|
||||
|
||||
כאילו שהיה צריך עוד ניסוי להראות שזה רעיון גרוע, בא מושל מדינת קנזס הרפובליקני (עוד פעם, אחרי שתומאס פרנק תיאר בספר "מה קורה בקנזס?" איך אזרחי קנזס "תוקעים מסמרי זהב בארון הקבורה שלהם") והחליט על קיצוץ מסים שהיטיב עם העשירים, הקטין את הכנסות המדינה ב- 8% והורדת דירוג האשראי שלה. הקיצוצים הקטינו את המס השולי הגבוה ב-25% וביטלו לחלוטין מסים על הכנסות עסקיות שדווחו על בסיס אישי. המושל קידם את הקיצוצים בטענה השחוקה שלא יגרם שום הפסד הכנסות למדינה בגלל שהמהלך יביא לצמיחה. כיום קנזס היא אחת מחמש המדינות היחידות שסובלת עליה באבטלה, ירידה בהכנסה אישית, וקיצוץ בחינוך |
|
||||
|
||||
עצם העיסוק ב''מדדי איכות חיים וקיימות'' במקום ביצור דברים שאני ואתה מוכנים לקנות הוא דוגמא לכך שהממשלה היא הבעיה. אני לא מיצג כאן את המפלגה הרפובליקאית, ולא יכול לספק לך ויכוח פוליטי. |
|
||||
|
||||
למה "במקום"? עצם העיסוק בייצור מחשבים במקום בייצור כפיות הוא סימן לכך ש־IBM היא הבעיה. אתה יכול להצביע על מדד קיים או מקור נתונים חלופי קיים שמספק את הנתונים האמורים למקבלי ההחלטות? |
|
||||
|
||||
נבחין בין מוצרים ושירותים שאנשים פרטיים צורכים (או מוצרי הון), ובין מוצרים ושירותים שהמדינה צורכת. אפילו אם הייתי חושב שהדו''ח שבו אנו עוסקים חיוני לעצם קיומנו הפיזי, הוא אינו תורם לרמת החיים (לכושר הקניה, להורדת יוקר המחיה וכולי) מפני שאינו מוסיף להיצע המוצרים שאנו רוכשים בכספנו. לכן בהקשר זה, המדינה היא הבעיה. אני חושש שהתועלת בנתונים היא למנגנון הממשלתי, והנזק לציבור. איסוף הנתונים ופירסום דו''חות ישמש כאמצעי לחץ פוליטי להגדלת תקציבי המשרדים המעורבים ביוזמה. התקציבים יגיעו מכיסו של הציבור, וכשהם ילקחו ממנו ולא ישמשו ליצור מוצרי צריכה שהציבור מוכן לשלם עבורם, רמת החיים תרד. לכן אין לדעתי עניין ציבורי לאסוף נתונים ולחקור על חשבון הציבור את שאלת ''איכות החיים והקיימות''. |
|
||||
|
||||
בוא ניקח את "איכות הסביבה" זה נושא שהממשלה מעוניינת לעסוק בו, שמשפיע על משך ואיכות החיים שלך, ולא קשור כלל במוצרי צריכה או בשירותים שאתה יכול לקנות. כעת, ייתכן שהצעדים אותם מפעילה הממשלה, הם לא יעילים, כושלים וכיו"ב, אבל אם נצא מתוך ההנחה, שלמפעל אין שום סיבה לטהר את שפכיו במקום להזרים אותם לים\ירקון, ולהחזיק ארובות גבוהות עם מסננים יקרים (עובדה, בלי התערבות ממשלתית הם לא עושים את זה). אז התעסקות של הדו"ח בנושא זיהום האוויר מועילה לרמת החיים שלי, מכיוון שהוא נותן לי ולממשלה דרך לשפוט האם צעדי הממשלה יעילים. |
|
||||
|
||||
אני לא בדיוק בקיא בתחום ולכן תקן אותי אם אני טועה. נדמה לי שהממשלה בעיקר מתירה זיהום אוויר ולא מונעת אותו. אם אחד השכנים בבית משותף היה משרבב מדלת דירתו צינור ופולט לחדר המדרגות מה שהמפעלים במפרץ חיפה פולטים, אני מנחש שהמשטרה הייתה מגיעה במהירות ולוקחת אותו... מדוע זה לא קורה למפעלים מזהמים? כנראה מפני שהממשלה קבעה תקנים שמתירים זיהום אוויר. אולי אם היינו מאפשרים לאנשים לתבוע את המפעלים המזהמים בלא שתהיה להם חסות ממשלתית, יתכן שמצבם היה גרוע יותר. |
|
||||
|
||||
אני לא יודע על איזה עולם אלטרנטיבי חשבת, בעולם שאני מכיר, כדי לתבוע מישהו אתה צריך להוכיח שנגרם לך נזק, ברור שאתה לא יכול לטעון שנגרם לך נזק דווקא מהמפעל של שמואל, ולא מהאוטובוס של אגד, המפעל של יעקב, או המדורה בל"ג בעומר, ולכן לא ברור לי איך אמור לעבוד מנגנון התביעות. למי המפעל ישלם, ולמה ששופט אקראי ייקבע (ועל פי אלו סטנדרטים?) כמה זיהום זה "בסדר" ועל כמה המפעל צריך להיסגר. המדינה, בהצלחה כזאת או אחרת, קובעת תקנים, שבהם אמורים לעמוד מפעלים (וגם מכוניות), לא ברור לי איזה מנגנון לא ממשלתי, היה יכול לקבוע שמעכשיו כל המכוניות משתמשות בממיר קטיליטי, כמו שעשתה המדינה. אם אתה מדמיין אחד כזה, אתה מוזמן לספר, נניח לצורך העניין שהשנה היא 1990, ובאף מכונית לא הותקן ממיר קטליטי, איך, ללא התערבות ממשלתית, נגרום לכל המכוניות להתקין אחד. |
|
||||
|
||||
הזהרתי אותך שאני לא בקיא בנושא. עדיין כשאני מוצא קטע עיתונות כזה שופט בית משפט השלום בחיפה, יעקב וגנר, סילק בשבוע שעבר על הסף "תביעה קבוצתית" שהגישה עמותת מועדון חתירה חיפה נגד ארבע חברות - חיפה כימיקלים, גדות תעשיות ביוכימיה, דשנים וחומרים כימיים ופז שמנים וכימיקלים - שמפעליהן ממוקמים על גדות נחל הקישון, ומזרימים שפכים לנחל ומזהמים אותו. וגנר פסק כי "לאור העובדה שהמפגעים פועלים בהתאם להיתרים שניתנו להם על ידי הרשות המוסמכת, יש לקבל את עמדת הנתבעות כי אין מדובר במפגע סביבתי כהגדרתו בחוק". אני לא יכול להשתחרר מתחושת אי הנוחות שכאן כמו במקרים אחרים הרגולציה מזיקה יותר משהיא מועילה, ומושפעת מהאינטרסים הכלכליים של המפוקח והאחריות הפוליטית של המפקח לספק שירות ומקומות עבודה, יותר משהיא מושפעת מהאינטרס הציבורי. |
|
||||
|
||||
איך הרגולציה כאן מזיקה? אנא פרט. |
|
||||
|
||||
בחברה מודרנית, יש טרייד אוף, בין תחבורה יעילה, מוצרי צריכה ושירותים זולים, לבין זיהום. אי אפשר להקים חברה מודרנית (נכון להיום בבוקר) ללא זיהום כלל, ולכן נדרש לקבוע איזה זיהום מקובל עלינו, ואיזה אינו, ואילו אמצעים נוגדי זיהום (שעולים כסף כמובן) אנחנו מחייבים להתקין, למרות שזה עלול להביא לעליית מחירים, ביטול שירותים, ולפיטורי עובדים. עד כאן הסכמנו? הממשלה החליטה, שהיא תיקח על עצמה את המשימה, ותקבע תקנות, תטיל מיסים, תיתן הטבות ובנוסף תבנה מתקנים1 בכספי המיסים שלנו על מנת להפחית את הזיהום, עם התחשבות כמובן, בככלכלה ובצרכים של חברה מודרנית, במסגרת הזאת, אתה צודק, היא אכן מאפשרת זיהום. כעת, ייתכן, ואני לא פוסל זאת על הסף, שיש דרך אלטרנטיבית, ללא מוערבות ממשלתית שתביא לתוצאות טובות יותר, אבל צריך לתאר אותה במדוייק כדי שנוכל להסכים שהיא עדיפה על השיטה הנוכחית. 1 טיהור מים, טיפול בפסולת וכיו"ב |
|
||||
|
||||
דרך אלטרנטיבית בהשראת Emissions trading [Wikipedia], איזשהו רעיון של מסחר באופציות לזיהום אוויר בין קופות חולים ובטוחי ובריאות ובין גופים מזהמים, אני לא יכול להציע. אולי יש הצעות כאלה ואנשים שעוסקים בכלכלה סביבתית מכירים אותן. היחסים הקרובים בין הרגולטור הממשלתי והגופים המפוקחים גורמים לכך הרגולטור הופך בעיני הציבור לאחראי במקרה של תקלה. בסופו של דבר יש חשש שתווצר קירבה בין האינטרסים של שני הצדדים, תווצר מערכת יחסים פרוטקציוניסטית והרגולטור יעדיף את האינטרס של המפוקח על פני האינטרסים של הציבור. תאר לעצמך, איך זה בכלל יכול לעבוד? נניח שמתגלה בעיה כלשהי וצריך לדון כיצד לתקן אותה; בעלי העניין יהיו תמיד קרובים יותר לשולחן המשא ומתן מאשר הציבור; הבוסים הפוליטיים לא רוצים משבר תעסוקתי ותקשורתי ובכל מקרה יאשימו אותם וידרשו תקציבים כדי "להציל" את המפעל המזהם ולעזור לו לעמוד בתקנים – האינטרס המשותף הוא למצוא בשקט פשרה. כך זה בכל מערכת ממשלתית: משרד החקלאות דואג לחקלאים, הממונה על הביטוח דואג לחברות הביטוח, ובנק ישראל דואג לבנקים. בחלק מהמקרים - חינוך, בריאות, בטחון - הממשלה נותנת את השירות באופן ישיר ואז יש לה ממש אינטרס ישיר להסתיר פגמים. יש כאן עוד בעיה: הרגולטור לא scalabale. לגוף גדול וריכוזי אחד לא נוח להתעסק עם אלף מניפולטורים קטנים שקמים ונופלים, זה מסבך את החיים. נוח שלא יהיו המון גופים מפוקחים, אלא קבוצה קטנה של גופים גדולים שאפשר ליצור איתם יחסים אינטימיים יותר של קח ותן. זו הסיבה לשיטת הרישיונות, אוסרים על כלל הציבור לספק שירות כלשהו, רצוי שירות בסיסי כמו תחבורה, תקשורת, בנקאות. מחלקים מספר רישיונות מוגבל לאלו שיזכו ליחסים אינטימיים מפוקפקים עם הממשלה, ובתמורה הממשלה תדאג ליציבותם: הגנה מתחרות "פרועה", והזכות לחלוב את הציבור. קצת מצחיק אבל המנטליות הריכוזית של הרגולטור גולשת ליחסים עם האוייב. הרבה פעמים שומעים שטוב שיש אירגון טרור גדול ששולט בחבל ארץ מסויים מפני שאז יש "בעל בית" או “כתובת". זו בדיוק המטליות של הפרטה לגרעיני שליטה. כאילו שצה"ל הוא רגולטור של רצועת עזה או לבנון, ואז טוב שיש טייקון שאפשר לפתח איתו מערכת יחסים של אתה לא תפגע בנו, ואנחנו לא נפגע בך. תן וקח. מהרגולציה יש גם נהנים מסדר שני והם ועדי העובדים החזקים, ושכבה רחבה של מקבלי שכר גבוה בעסקים שיש להם אבא ממשלתי. אין צורך להרחיב בנזקים לרמת החיים של כלל הציבור, גם בהוצאות הישירות על עשרות אלפים שמקבלים יותר ממה שמגיע להם, וגם באובדן כושר ניהול והביזבוזים הנובעים ממנו. יש קשר בין תחרות ומצויינות, ורגולציה היא על חשבון רמת החיים של הציבור. הרגולציה כאילו מספקת בטחון ואיכות, אבל לריכוזיות ולפרוטקציוניזם שלה יש מחיר כלכלי. אם זכרוני אינו מטעה אותי, התגובה הזו צריכה לעסוק באיכות הסביבה. אז לי אין פתרון שו"ח לפיקוח על פליטת מזהמים, והרגולציה הישירה של הממשלה היא זיהום מחורבן ומסריח בפני עצמו. לכן אני מציע לצדדים המעורבים לנהוג בצניעות, ולהסתפק בחקיקה ראשית מינימליסטית של חוקים פשוטים - טבלאות - שאוסרים או מגבילים פליטה של רעלים מובהקים. את הבקרה הייתי משאיר לרשויות מקומיות, לאירגונים ירוקים, ולכל אחד שרוצה להגיש תביעה לבית המשפט ולממן את עצמו מההכנסות של תביעות כאלה. כמובן שתהיה לכך התנגדות, מפני שיש מפעלים מזהמים שהם חיוניים יותר, חשובים יותר, והשילטון היה רוצה לתת להם זכויות יתר, כלומר זכות לזהם. כל הסיפור הזה מזכיר לי את המהומה שהייתה לאחרונה בעניינה של חברת טבע והטבות המס לה. בדיוק אותו סיפור. מיסים גבוהים לכולם, זכויות יתר למי שסוגר עיסקה עם הממשלה. פשוט לבזבז פחות, לא לחנוק את המשק ברגולציה, להעדיף פחות מקורבים על חשבון כלל הציבור ולגבות פחות מיסים; ואם תקציב בממשלה יהיה גם מאוזן זו תהיה התרומה הגדולה ביותר שהיא יכולה לתרום ל"קיימות" של רמת החיים של הציבור. |
|
||||
|
||||
המנגנון שאליו קישרת דורש לא מעט הסדרה (ומכאן: "תקורה מיותרת") כדי לעבוד. הוא היום אחד המנגנונים שנתמכים על ידי השמאל המתון ומגונים על ידי הימין הקיצוני, למיטב זכרוני. לעניין רצועת עזה: ההבדל (לפחות היום) בין החמאס לבין ארגונים אחרים קטנים יותר הוא שלחמאס יש היום אחריות למתרחש ברצועה. יש כמובן גם חלוקה בתוך החמאס: הזרוע הצבאית היא אולי לא בדיוק הממשלה, וחמאס חו"ל אינו בדיוק הממשלה שבעזה, אבל עדיין יש קשר לא רע בין השלוש. לארגונים אחרים (וגם לחמאס בזירות אחרות) יותר זול להצית מהומות, מכיוון שזה לא יעלה לו בכסאו. לכן לא מדובר כאן על ההבדל בין "קטן" ל"בעל משקל" אלא בין "שותף לשלטון" ל"מתנגד לשלטון". שוב, ר' החמאס בגדה שנרדף על ידי צה"ל. |
|
||||
|
||||
מה שטוב הוא שאתה מציע לצדדים לנהוג בצניעות. האם הצניעות היא קוד אתי של שוק חופשי -נניח שאין רגולטורים? |
|
||||
|
||||
"להסתפק בחקיקה ראשית מינימליסטית של חוקים פשוטים - טבלאות - שאוסרים או מגבילים פליטה של רעלים מובהקים. את הבקרה הייתי משאיר לרשויות מקומיות, לאירגונים ירוקים, ולכל אחד שרוצה להגיש תביעה לבית המשפט ולממן את עצמו מההכנסות של תביעות כאלה" אתה מבקש, בעצם להעביר את מלאכת האכיפה מהשלטון המרכזי לשלטון המקומי (מה ההבדל?, מה התועלת?) או לחילופין לארגונים פרטיים שיתבעו את המפעלים2, זה רעיון נחמד, ובוודאי יהיה יעיל מאוד (בלי סרקזם), הבעייה היא, שכדי שהוא יעבוד, צריך לתת לארגונים פרטיים את הזכות לדרוש מבעלי עסקים כניסה למפעלים, והעמדת אמצעי בקרה שונים, כדי שיוכלו למדוד את פליטת המזהמים, ברור שאם כל אחד יוכל להיכנס למפעל לחקירות, זאת תהיה טירדה בלתי נגמרת לבעל המפעל, שלא לדבר על פגיעה בחופש הקניין, ולכן לא ברור לי איך ייבחרו הארגונים להם יותר לעשות זאת. בהערת אגב, אני רוצה לציין שבוודאי לא מדובר בטבלאות פשוטות, בדוגמא שכולנו מכירים, אין טעם בהטלת אותן מגבלות על משאית כבדה ורכב פרטי. הצעד הזה, משאיר את העניין העיקרי, מלאכת החקיקה וקביעת התקנות בידי הממשלה, וחקיקה יעילה היא כזאת שלאחר זמן, נבחן האם היא עומדת במטרות שהוקצו לה מראש 1, ולכן לא ברור לי מה יצא קצפך על איסוף מידע שנועד לבדוק בדיוק מטרה זאת. לעניין הemissions trading, למיטב ידיעתי מדובר בשוק שהוצע על ידי השלטון, הוקם על ידי השלטון, ומפוקח על ידי השלטון. לא ברור איך זה דוגמה לשוק החופשי שמנהל לבדו את זיהום האוויר. יכול מאוד להיות, שהמנגנון הזה בו מוקצים רשיונות (אהמ אהמ) לזיהום על יד הממשלה, ואז מתנהל מסחר ברשיונות אלו, הוא אכן מנגנון מאוד יעיל להפחתת זיהום האוויר אבל הוא כולו מנגנון מלאכותי שנוצר על ידי הממשלה, ולעולם לא היה נוצר בהעדרה. 1 נגיד שאנו מעוניינים להפחית את פליטת מזהם Z, וקבענו שעל פליטה מעל רמה מסויימת של מזהם Z, ישולם קנס של Y. לאחר זמן מה, התגלה שאף על פי שהקנסות חולקו בידי ארגונים שונים ביד רחבה, מסתבר ש-Y נקבע כנמוך מדי ושמפעלים מעדיפים לשלם את Y ולא להפחית את פליטת המזהמים, ולכן, ייתכן, שאנו נרצה להגדיל את Y, אבל איך נדע את זה בלי ליצור מדד? 2 ויוכלו לזכות בסעד כספי בלבד, בניגוד למצב היום בו ניתן לסגור את המפעל אם אינו עומד בכללים. |
|
||||
|
||||
תחילה אני רוצה להסביר את מה שכתבתי בעניין סחר הפליטות. בשיטת הסחר בפליטות נקבע חסם עליון שרירותי. במקרה שלנו היינו רוצים שיהיה איזון בין עלות ההתנהלות הכלכלית הלא אופטימלית בגלל מגבלת החסם, ובין התועלת הכלכלית הנובעת מהקטנת נזקי הפליטה בזכות אותו חסם. צריך למצוא אלגוריתם שמוצא חסם כך שהתועלת הכלכלית הכוללת תהיה מקסימלית. בעיקרון היה לי כיוון חשיבה כזה: אדם רוצה לרכוש לעצמו ביטוח בריאות/חיים (פרטי כמובן) פונה לחברות הביטוח, מצהיר בנוסף לפרמטרים הבריאותיים שלו על נתונים שרלוונטים לקביעת ההשפעה של זיהום סביבתי על בריאותו. לאחר שהגיע להסכם עם חברת ביטוח כלשהי, החברה מקבלת ממנו חזקה על חלקו בנזקי הזיהום לבריאות הציבור. כאשר יצרן רוצה לזהם, הוא פונה לבורסה לזיהום ומנסה לרכוש לעצמו מכסת זיהום לפי צרכיו. המבוטחים "מיצרים" מיכסות תקופתיות וחברות הביטוח שלהם מציעות אותן למכירה בבורסת הזיהום ליצרנים. ההכנסות של חברות הביטוח מהיצרנים מאפשרת להן לאזן במידה מסויימת את עלות הביטוח הגבוהה יותר של מבוטחים שגרים באזורים מוכי זיהום. האמת היא ששאלה גדולה היא האם כדאי בכלל לאזן את עלויות הביטוח שלהם, מפני שעלויות הביטוח הגבוהות הן תמריץ לא לגור באזורים מוכי זיהום ובכך לחסוך את העלויות הרפואיות וגם לא לפגוע בתעשיה. זו כמובן לא הצעה מעשית. ברור שזו לא הצעה שו"חיסטית, בסה"כ רעיון לא מגובש עד הסוף כיצד להשתמש בסימולציה של מנגנון שוק כדי שנקודת האיזון של ביקוש והיצע תתן את כמות הזיהום האופטימלית. בקשר להשגות שלך על ההצעה לאכיפה מינימליסטית בחקיקה ראשית + תביעות: ביחס ל"זכויות ביקור" במפעלים אפשר להגביל אותן בצורות שונות בחקיקה, ולאפשר למפעל לחייב את המפקחים מטעם עצמם בעלויות הנגרמות לו מהפיקוח. עלויות שאולי יושבו להם אם יצליחו להוכיח חריגות מהחוק בבית משפט. בכל אופן אתה צודק באופן בסיסי; שיטה שמעודדת הגשת תביעות משפטיות למטרות רווח, מעודדת טרוליזם משפטי. אולי צריך לתקן את ההצעה המקורית ולהגביל את זכות הפיקוח והתביעה לרשויות מקומיות ולארגונים שלא למטרות רווח. הדו"ח שהדיון עוסק בו, הוא בלבול מוח בירוקראטי לשמו. אם הממשלה רוצה למדוד את עצמה שתמדוד את מה שהיא עושה - איכות השירות הגרוע שהיא נותנת לציבור. שתספק להורים מידע מפורט על תפקוד בתי הספר בסביבת המגורים שלהם. האם התפרסם פעם דו"ח איכות השוואתי על מחלקות רפואיות מקבילות בביתי חולים שונים? אני לא מעיז לחשוב בכלל על פרסום בדיקות כשירות של יחידות שונות בצבא. משרדי הממשלה יודעים טוב מאוד להסתיר כשיש מה להסתיר. אם משרדי ממשלה יוזמים דו"ח שישמש בסיס לקביעת מדיניות, כנראה שיש להם עניין בפרסום, וכנראה שלציבור אין עניין כזה. |
|
||||
|
||||
זה רעיון מוזר שאני לא מבין עד הסוף, אבל בכל מקרה, כתמיד, הוא סובל מבעיה בשורה התחתונה, בהעדר אינטרס לדווח אמת, מי יכפה על החברה לקנות "תעודות זיהום"? מי יברר שנתוני החברה על הזיהום נכונים? אני מסכים שלמדינה (כמו כל יחיד או חברה) יש נטייה שלא למדוד דברים שלא נוחים לה, ואם מדדה, יש נטייה לא לפרסם. אבל, אי אפשר להחזיק את המקל בשתי קצותיו, מחד לבקש מהמדינה לספק מידע על תפקוד בתי הספר מחלקות בתי חולים וכו', ומצד שני להתלונן כשהיא עושה צעדים בכיוון. אגב, איזה מידע יש לך על תפקוד מחלקת שירות הלקוחות של סלקום? אתה יודע כמה זמן בממוצע לוקח מענה? כמה שיחות חוזרות על אותה בעיה יש? כמה חיובים שגויים יש? איפה ישנן בעיות קליטה? אין לך שמץ, וזה כמובן לא ספיצפי לגביי סלקום אלא נכון לכל חברה עסקית. |
|
||||
|
||||
מה דעתך על הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (תן דעתך על מקור המילה הזו)? האם היא חיונית לעצם קיומנו הפיזי? לחץ פוליטי קיים גם היום ללא הנתונים הללו. אם הנתונים הללו נאספים נכון, הם יכולים לתעל את הלחץ הפוליטי נכון יותר בעזרת שיח ציבורי נבון יותר. יש לנו דוגמה ללחץ פוליטי מהימים האחרונים: נדמה לי שנשאר עוד בערך מיליארד מהקיצוץ בתקציב משרד הביטחון. |
|
||||
|
||||
האמנם ריגן הוריד מסים במהלך שתי הקדנציות שלו? לא, ובשנים 1982 ו-1984 ריגן יזם את "העלאת המסים הגדולה ביותר בזמן שלום". |
|
||||
|
||||
חבל, אל תהרוס את הנרטיב. |
|
||||
|
||||
זה פשוט לא נכון - רייגן גם העלה מיסים כשהיה צריך. |
|
||||
|
||||
אגב שו"ח, כשאתה קובע ש"הממשלה היא הגורם המרכזי המוריד את רמת החיים", זה בהשוואה לחברה נטולת הממשלה השכנה? או שהכוונה היא לכך שרגולציה באשר היא נטועה באופן כלשהו במרכז הכלכלה? כאחד שאינו מצוי בכתבי הכלכלנים, הייתי שמח להבין ביחס לאילו מדדים הממשלה היא הגורם המשפיע במשק, אם זו הכוונה. |
|
||||
|
||||
בהשוואה לגורמים אחרים. למשל מדינת ישראל ממוקמת בסביבה לא טובה. גם פריפריאלית, מרוחקת ממרכזי הטכנולוגיה והעסקים הבינלאומיים, וגם שכנים לא טובים והוצאות בטחון גדולות. או מדינת ישראל היא מדינה קטנה. בשוק יש יתרון לגודל, ולנו אין יתרון כזה. יש לנו הרבה "מונופולים טבעיים", תחרות נמוכה. או בעיות תרבותיות: חרדים וערבים כפריים, מורשת תרבותית סוציאליסטית. |
|
||||
|
||||
בעזרת הטיעון המנצח הזה יכול כל אחד לטעון שחייבים ללכת בדרכו. הצביעו ש"ס למען עתיד ילדינו! (או משהו כזה) |
|
||||
|
||||
... ולכן חייבים להשקיע מאמצים בתבונה (וטוב שהממשלה משקיעה בתכנון נבון בעזרת הדו''ח האמור). ... ולכן חייבים לקצץ את תקציב משרד הביטחון. ... ולכן חייבים (בשל מצב החירום) להגדיל את תקציב משרד הביטחון. |
|
||||
|
||||
הפתיל התחיל בכך שכתבתי "הממשלה היא הגורם המרכזי שמוריד את רמת החיים ופוגע ביציבות, ויש לה שיטות רבות לעשות זאת." כבשה שאל אותי ביחס למה הממשלה היא הגורם המרכזי: "כשאתה קובע ש"הממשלה היא הגורם המרכזי המוריד את רמת החיים", זה בהשוואה לחברה נטולת הממשלה השכנה?" השבתי לו שגם גורמים אחרים מורידים את רמת החיים, גורמים גיאוגרפיים או תרבותיים, ולדעתי הממשלה משחקת תפקיד מרכזי בהורדת רמת החיים. לא הגדרתי את המונח "מרכזי", וגם לא ניסיתי לשדל את כבשה להאמין שאכן לממשלה יש תפקיד מרכזי - פשוט סיפרתי סיפור. על איזה "טיעון מנצח" אתה מדבר? הטיעון היחיד בפתיל הוא ההסבר מדוע שיטת הבזבוז הישיר מורידה את רמת החיים: "השיטה הרלוונטית לנושא הדיון היא לבזבז באופן ישיר את משאבי הציבור. הממשלה מעסיקה המון אנשים שאינם מייצרים דברים שנמכרים בחנות, אבל בהחלט הולכים לחנות לקנות דברים. התוצאה היא ביקוש גבוה והיצע נמוך." טריוויאלי לחלוטין. |
|
||||
|
||||
אני מתכוון לתגובה 624575. עוד נקודה: הייתי יכול גם לטעון שלפי אותה שיטת טיעון גם הצבא וגם מערכת המשפט הם "בזבוז משאבים אדיר"1 ולכן יש בעיה בטיעון שלך. יש צורך בממשלה שתממן מנגנון. אנחנו לא מסכימים בינינו על תפקידיו של אותו מנגנון. השימוש בסופרלטיב "אדיר" לא תורם לדיון. בין כל ההתלהמויות, עדיין לא הבנתי מהי בדיוק הבעיה שלך עם הד"וח: א. עולה כסף להפיק אותו. נראה לי שעולה עוד יותר כסף להחליט מה יהיה בו, אבל זו עלות חד פעמית. מה שמעניין יותר תהיה העלות השנתית של הפקתו. ההנחה שלי היא שהעלות הזו לא תהיה גבוהה במיוחד, אבל אין לי שום הערכה שלה. ב. הדו"ח מספק נתונים חדשים. ליתר דיוק מארגן נתונים קיימים בדרך ברורה יותר. נראה לי שאתה טוען שהנתונים שהדו"ח מספק יהיו בעלי תועלת שלילית. לא ברור לי למה. לא נימקת את קביעתך. 1 למיטב זכרוני אתה לא אנרכיסט קיצוני שטוען שגם את שני הגורמים הללו צריכים להפריט. |
|
||||
|
||||
כן, אפשר בקלות לבלבל את עניין ה"מדינה שכנה ללא ממשלה", בהודעה שלי עם סוריה, ולעבור לדיון אזורי. אבל אני התכוונתי לעניין ה:' ממשלה = הגוף המשפיע ביותר על השוק '. ותהיתי לפי אילו מדדים ניכר שהיא הגורם המשפיע ביותר, וכמו כן, תהיתי, האם סופרים גם את הרגולציה (שתמשיך לבוא לידי ביטוי גם במדינה חסרת הממשלה הסמוכה, בדמות מערכת חוקים ואכיפה כלשהי.), כחלק מהיותו של הגורם הממשלתי הכח החזק בשוק. פה למשל נאמר, שהעסקים הבינוניים והקטנים מהווים 65% העסקה במשק. האם מדובר ב-65% מהתעסוקה הלא ממשלתית, או הכצעקתה? |
|
||||
|
||||
אני מכיר את מדד החופש הכלכלי שכאילו מודד עד כמה הממשלה לא מרכזית בכלכלה. |
|
||||
|
||||
אבל כשאני מנסה לקרוא על (ABOUT) האינדקס, אני מוצא שם רק פמפלט של קידום תפיסותיו הכלליות של אדם סמית. אפילו לא הסברון קטן על האופן בו חושבה התערבות הממשלה. ואני מניח (ללא רגל כאמור) שמדובר דווקא בסגנון הרגולציה, יותר משמדובר בגודל וכובד הגוף הכלכלי שהוא הממשלה והשירות הציבורי. |
|
||||
|
||||
חפש באותו דף את הכותרת "Q.3. How do you measure economic freedom?" והקישורים משם. |
|
||||
|
||||
טוב, כשאני מעיין בהסבר על Government Spending, ומדוע ואיך הוא מחושב מתוך התוצר הגולמי, אני לא מוצא שום אבחנה בין הוצאה על שירות ציבורי (נאמר מערכת חינוך), להוצאה על מערכת רגולציה (מיותרת ולא מיותרת) כמו מס ההכנסה לדוגמא. אני משוכנע שמערכות-רגולטוריות מיותרות ואף מגוחכות הן טפיל רציני על כספי המדינה ועל תושביה, אבל אני לא יודע עד כמה רציני, ואני לא יודע אם הוא קשור לשאלה. אני מנסה להבין אם ממשלה שמפעילה מערכת חינוך של חצי-מחזור-מיסים נבדלת ממשלה שמזרימה חצי-מחזור לחורים שחורים. אני רואה שהנתונים מושווים לכמה מדדי חופש-שוק אחרים. אני לא רואה, אגב, התיחסות למשכורת ממוצעת. הסיבה שאני מחפש את ההבדל בין שתי המדינות הנ"ל, היא שנראה לי כי החלק בממשלה שאתה מציע לבטל-ומיד הוא החלק הרגולטורי המיותר. הרי בדיון אחר תסכים ודאי להסדרה שו"חית של מערכת חינוך כללית וכן הלאה. אם הטענה שלך היא: בישראל, חלקן של מערכות הרגולציה המיותרות, המזיקות, והמונפצות בכספי המיסים שלנו הוא מזעזע - אני אסכים אתך ללא סייג. |
|
||||
|
||||
ממשלה היא גוף ניהולי. יעיל או לא, היא לא אוייב הציבור. בניגוד ליחסי שועלים-כבשים. |
|
||||
|
||||
צודק, אבל היא גורמת נזקים גדולים לציבור. |
|
||||
|
||||
חלק ניכר ממה שנמכר בחנויות לא מיוצר כאן, אלא מיוצר בסין. רוב הציבור לא עובד בעבודות שמייצרות דברים שנמכרים בחנויות, אבל קונה בכל זאת. עובדי מדינה או לא. |
|
||||
|
||||
ועוד משהו: אם מחר יפטרו את כל עובדי המדינה, וכל השוטרים, הכבאים, האחיות, הרופאים, המורים ואנשי הקבע ילכו להם לחפש עבודה, אז הפשע ישתולל ברחובות1, אולי יקומו חברות לכיבוי שרפות2, אולי לא. המורים אולי ימצאו להם עבודה בבתי ספר פרטיים שיקומו, אם יקומו, כנ"ל הרופאים והאחיות. אבל מחיר הקוטג' לא ירד, כי לא התעסוקה של עובדי מדינה בתפקידים של עובדי מדינה מעלה את מחיר הקוטג', אלא העדר תחרות וחסמי כניסה גבוהים. 1 טוב. אולי יקומו משטרות פרטיות. אישית אני מעדיפה משטרה ממשלתית על כל תחלואיה מאשר משטרה-שהיא-חברה-פרטית. 2 אשמח לדעת מה המודל העסקי שלהן וממה הן יתקיימו בזמן שאין שריפות. ____________________ הפקידה במס הכנסה אולי תלך לעבוד בייצור קוטג'. אבל סביר הרבה יותר להניח שהואיל ויש לה הכשרה פקידותית לכל הפחות ואולי אף של ניהול חשבונות, היא תלך להיות מזכירה או מנהלת חשבונות ולא פועלת ייצור קוטג' או כפיות. |
|
||||
|
||||
2 איך יתפרנסו? קרסוס הצליח להתפרנס לא רע מכיבוי אש. |
|
||||
|
||||
חברות כיבוי האש, ייקחו ממך פרמייה בימים כתיקונם על מנת לכבות את האש ביום פקודה, לחילופין, הן ייקחו ממך מחיר מופקע בעת השריפה אם לא תירשמי לשירות שלהם. הסיבה המרכזית למחיר הגבוה של הקוטג' היא הקרטל הממשלתי בתחום החלב. |
|
||||
|
||||
כדאי שתקראי,בלוג מעולה למה את חושבת שהוא נגד משטרה צבא או רופאים? עד כמה שהבנתי אותו הוא טוען טענה מאוד פשוטה,שהיא הבסיס לתנועה הרפובליקאית(כמו שטוען בצדק איציק,רק שירון כתב זאת בלי הקשר לרפובליקאים)-ממשלה זה רע,רע הכרחי לכן צריך לשמור אותה כמה שיותר קטנה ולצמצם מיסים ורגולציות למינימום. כח משחית-יותר כח יותר שחיתות.צריך שיווין וחופש מלא. אין צורך לרדת לפרטים,את זה לבטל ואת זה להשאיר זה מאוד מורכב וענפים שלמים הם סימביוטים.העינין הוא מה העקרון המנחה,לאן השאיפה-שלי ואני מניח של ירון-לחברה פתוחה מיסוי נמוך,מעודדת יצירתיות ויוזמה למה,למה שנים הייתה חברת סלולר אחת ואז שנים שתיים ואז שנים שלוש ?! זאת מחלה. היו צריך להיות עשרות שקמות ונופלות ובסוף ישארו מה שהשוק יחליט 4-5,20-70 |
|
||||
|
||||
אני מכירה את הבלוג של אורי כץ. תודה. ירון יצא נגד עובדי מדינה, מתוך הנחה, שכל עובדי המדינה הם פקידים במס הכנסה, ולא היא. ______________ אם נפרוט את זה לפרטים, ונסכים ששטרים צריך, רופאים צריך, אחיות צריך, כבאים צריך, מורים צריך1, נגיע למסקנה שהיה אפשר לבטל את משרתם של אי-אילו פקידים, ועוד כמה רע"ני דשא בקבע. ולא מהם תצמח הישועה, ולא בגללם יוקר המחיה. 1 או לחילופין - אם הם לא היו עובדי מדינה, הם היו עובדים של חברות פרטיות, וכך או כך - נחוצים. |
|
||||
|
||||
למה אתה אומר שהעמדה של המפלגה הרפובליקאית היא שממשלה זה רע? הרי הרפובליקאים בעצמם הם "ממשלה" ותומכים בהגדלת תקציבי הביטחון כדרך קבע. |
|
||||
|
||||
כעיקרון,כאידאולוגיה,ממשלה זה רע הכרחי. אני לא יודע לגבי תקציבי בטחון,בגדול הם בעד הורדת מיסים-כמעט תמיד |
|
||||
|
||||
אני חושב שאתה עושה שירות דב לעמדה השמרנית-רפובליקנית המסורתית. |
|
||||
|
||||
קודם כל,אני לא עושה כלום,אני רק מציין עובדה שנית-למה זה שירות דוב? |
|
||||
|
||||
ואני לא בטוח שזאת עובדה. |
|
||||
|
||||
להגדיר ממשלה כרע הכרחי זאת לא עובדה, זאת הגדרה שאין לך סימוכין, סיבה או לוגיקה1 שמובילה אליה - אלא אם אתה מגדיר אותה טאוטולוגית. זה כמו לומר 'הורים זה רע הכרחי - עכשיו צריך רק למזער את הנזק שהם עושים לילדים'. הורים יכולים להיות מועילים יותר ופחות לילדיהם, תלוי איך הם בוחרים ומסוגלים לפעול. ממשלה יכולה להיות מועילה יותר ופחות לאזרחים, תלוי איך היא בוחרת ומסוגלת לפעול. אני לא מצליח להבין מאיפה מגיעות האמירות הגורפות האלה על רע הכרחי. אלא אם אתה אנרכיסט, ואז הנחות היסוד שלך גוררות אמירות כאלה, אבל נראה לי שזה לא המצב. 1 אם כבר לוגיקה, עצם ההגדרה כמשהו כ'רע הכרחי' סותרת את הטיעון: אם היא טוענת שהוא "הכרחי" לקיום סביר האזרחים - זה אומר שבלעדיו האזרחים היו סובלים עד מאד. אז אם כך כנראה שיש תועלת רבה בממשלה, שמונעת את המצב העגום הזה, לא? |
|
||||
|
||||
תפיסת העולם הרפובליקאית טוענת כך,"העובדה" היא שהם חושבים כך(גם אני),לא שזאת עובדה אמפירית. 1 נכון,בעולם המבוגרים צריך להתמודד עם מציאות מורכבת,ממשלה היא הכרחית במידה המצומצמת האפשרית. |
|
||||
|
||||
רון פול חושב כך. אנשי מסיבת התה חושבים כך. רייגן לא פעל כך. בוש האב לא פעל כך. בוש הבן צבר גרעון בכך שהוא העלה את ההוצאות ולא העלה (מספיק?) מסים. |
|
||||
|
||||
אם ללכת לפי גישת השוק חופשי האידיאליסטית משהו שיוצגה רבות באייל, תפקיד הממשלה צריך להתמצות, פחות-או-יותר, בענייני ביטחון (פנים וחוץ). טבעי לתומכי הגישה הזו לחתור לצמצום הגירעון על-ידי צמצום הוצאות הממשל בכל מה שאינו ביטחון, אבל במה שנוגע לביטחון, אין משהו אינהרנטי באידיאל השוק החופשי (שוב, אני מדבר על המיינסטרים שלו עד כמה שהבנתי, בוודאי יש תת-אסכולות שונות) שמגביל את ההוצאה הרצויה למטרה זו. לכן, אם רפובליקאים העלו גירעון בגלל הוצאות ביטחון, זה לאו דווקא מנוגד לאידיאל; ייתכן שיש להם טיעון סביר למה הנסיבות הבינלאומיות חייבו הוצאות ביטחון גדולות, וזה מתפקידה (אפשר להוריד את המ"ם: זה תפקידה) של הממשלה. |
|
||||
|
||||
לגבי הנשיאים בוש, שניהם ניכנסו למלחמות בלי שתוגמלו כלכלית על הנצחונות במלחמה. זה יכול להסביר כנראה חלק מהגרעונות שלהם. כמו כן, העליה הכלכלית של המזרח הרחוק גרמה כנראה לירידה בהכנסות המדינה האמריקאית, לזה לא הייתה שליטה לאף נשיא , רפובליקאי או דמוקרטי; הנזק הכלכלי האחרון יכול אפילו להיות גדול מהוצאות המלחמות. מעניין מה יהיה הנזק הכלכלי או הרווח הכלכלי מרפורמת הבריאות של אובמה. לגבי הוצאות שהממשלות חייבות בהן — הסתפקות בהוצאות על בטחון בלבד נראה לי מינימליסטי מדי. יש הוצאות ששום גוף פרטי לא יוציא אותן בשוק חופשי. למשל: מפעלי תשתית גדולים, חינוך מינימלי ובריאות מינימלית. אבל עניין זה כנראה סוטה מהדיון הכללי בפתיל זה (וכנראה ניטחן כבר בפתילים אחרים). |
|
||||
|
||||
בספרד יש טענות שמכבי האש מדליקים שרפות כדי שתהיה להם עבודה. |
|
||||
|
||||
אם כבר המדינה יוצאת מקופסת המדידות הסטנדרטיות, אולי בכלל עדיף לא למדוד רק איכות חיים וקיימות אלא לקפוץ ישר למטרה הסופית ולמדוד את האושר של האזרחים ולבחון כיצד המדיניות של הממשלה מעלה או מורידה אותו. אושר לאומי גולמי [ויקיפדיה] |
|
||||
|
||||
מוזר, עד כה הייתי מאושר כהוגן למרות שאני תפרן הן מהבחינה החומרית והן מהבחינה הרוחנית (חמלה, סבלנות וחוכמה ממני והלאה). כעת נוכחתי לדעת שאינני מאושר כלל על פי מדד זה, גילוי שכמובן אימלל אותי קשות. האם עלי להחליף מדינה? |
|
||||
|
||||
לפי הדו"ח המקושר, לא רצוי להשתמש במדד בודד מכיוון ששקלול הגורמים מתחומים שונים לחלוטין נתון יותר מדי להטיה ויש לו פחות מדי משמעות מובנית. שתי הדוגמאות של תל"ג או תמ"ג לנפש לעומת אל"ג (אושר לאומי גולמי) לנפש מראות את זה. על ידי שקלול שונה של שתיהן אפשר להחליט עד מי עדיפה: בהוטן או לוקסמבורג. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |