אולם ארועים ישלם 80,000 ש''ח פיצויים משום שסירב לערוך חתונה חד-מינית 3507
בפסיקה תקדימית, קבע בית משפט השלום בירושלים כי מתחם ארועים אינו רשאי לאסור על בני זוג מאותו המין לערוך מסיבת חתונה, רק בשל נטייתם המינית של המתחתנים.

התובעות טל יעקובוביץ' ויעל בירן הן בנות זוג אשר נישאו בנישואין אזרחיים באנגליה ב-‏2008. השתיים פנו לאולם האירועים שבמושב יד השמונה, שמנהליו הם יהודים משיחיים, ובקשו לערוך במקום מסיבת חתונה. לאחר שהתגלה למנהלים כי בנות הזוג הן לסביות, הם ביטלו את הארוע, בטענם שאינם עורכים ארועים לזוגות חד מיניים.

יעקובוביץ' ובירן ערכו את המסיבה בסופו של דבר בקיבוץ צובה, ובמקביל, תבעו את אולם הארועים בגין אפליה וביזוי בשל נטייה מינית. מנהלי האולם טענו במשפט כי לפי אמונתם, יחסים חד־מיניים הם "תועבה", ולפיכך יש לאפשר לעסק שלהם ליהנות מחופש דת ואמונה.

השופטת דורית פיינשטיין פסקה כי בעלי האולם נהגו שלא כחוק, והטילה עליהם פיצויים בגובה 60,000 ש"ח והוצאות בגובה 20,000 ש"ח נוספים. לדברי השופטת, "ראוי כי ידע כל אדם המקים עסק ציבורי בישראל, כי עליו לתת שירותים לכל, וזאת ללא הפליה מחמת כל הטעמים המנויים בחוק ובתוכם גם נטייה מינית. שעה שהנתבע פתח את שעריו לכל, אין הוא יכול לנסות ולסוגרם בפני מי שלטעמו אינו עומד בפרשנות שהוא מייחס לתנ"ך או לברית החדשה, תוך פגיעה בכבודות וברגשותיו". פיינשטיין הוסיפה כי אחת ממטרות הקנס היא לחנך את הציבור הרחב לערך השוויון וכבוד האדם.

בתגובה לפסק הדין, אמרה יעקובוביץ': "אנחנו מאוד מאמינות בצדקתנו וחושבות שזה פסק דין מאוד חשוב. מעבר לפיצוי האישי שלנו, מה שמאוד חשוב כאן זו ההרתעה כלפי אולמות אחרים. יש חוק בישראל ואם אף אחד לא ישתמש בו לא תהיה לו משמעות".
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מה זה "עסק ציבורי" ? 602564
יש עסקים פרטיים ויש מוסדות ציבור
רגע של עברית 602566
''עסק ציבורי'' הוא עסק שמציע שירותים לציבור הרחב (להבדיל מעסק שמציע שירות רק ללקוחות נבבחרים).
כמו לדוגמא ... ? (לת) 602567
כמו לדוגמא ... ? (לת) 602570
מועדון, פאב, אולם אירועים, חברת אוטובוסים.
כמו לדוגמא ... ? (לת) 602575
רק היום יש דיווח על שתי נשים ששני נהגי אוטובוס של אגד סירבו להעלותן לאוטובוס משום שאינן חרדיות ולא היו לבושות בצניעות.
(ולא הצלחתי להבין - אולי את תסבירי לי, למה בדיוק התביעה נדחיתה. הרי שינוי חוק לא חל רטרואקטיבית, לא?).

לאגד יש איזו מראית עין ציבורית. מה ציבורי באולם אירועים פרטי?
כמו לדוגמא ... ? 602576
גם לי לא ברור למה התכוונו השופטים ואיזה עסק אינו "ציבורי". לא מצאתי הגדרה למהו "עסק ציבורי". יש הגדרה שמבחינה בין חברה ציבורית לחברה פרטית: http://www.maot.co.il/lex14/glossary/g_391.asp
כמו לדוגמא ... ? 602586
הסתכלת בחוק הלא נכון (תגובה 602585).
כשמדובר בחוק פלילי 602579
לא ניתן להעמיד לדין על מעשה שכבר איננו נחשב לעבירה במועד המשפט, גם אם הוא היה עבירה במועד ביצועה.
הנימוק - ההגיוני מאוד - לכך הוא שאם המחוקק חזר בו והחליט שהמעשה אינו נחשב יותר לעבירה, אין סיבה להעניש את מי שעשה אותו.
לשם ההמחשה: נניח (נניח!) שזוג הומוסקסואלים הועמדו לדין על קיום יחסים הומוסקסואליים במועד שבו הדבר היה אסור על פי חוק. לאחר מכן החליט המחוקק לבטל את העבירה של יחסים הומוסקסואליים (כפי שאכן קרה בישראל). האם נראה לך הגיוני שהם עדיין יועמדו לדין ויורשעו על מעשה שכבר איננו נחשב עוד לעבירה בעיניי המחוקק?
אז תחשבי שזה אותו הדבר כאן.
אלא שכאן העבירה בוטלה בטעות...
כשמדובר בחוק פלילי 602583
הממ. יש בזה משהו.

אבל אם העבירה בוטלה בטעות, ניתן להגיש ערעור לאחר תיקון החוק?
כשמדובר בחוק פלילי 602591
זה לא עניין של ערעור, אלא השאלה האם ניתן להגיש את כתב האישום מחדש לאחר תיקון החוק.
וזה תלוי, למיטב ידיעתי, בעיקר בשני דברים:
1. באיזו צורה בוטל כתב האישום (האם פשוט בוטל כאילו לא הוגש מעולם, או שהנאשם זוכה). זה תלוי בין השאר בשאלה באיזה שלב של המשפט זה קרה. אם כבר התחיל הדיון במשפט, בד"כ מה שקורה זה זיכוי ולא ביטול של כתב האישום. במקרה כזה חל העיקרון שנקרא "סיכון כפול" (יש סרט עם אשלי ג'אד אם אינני טועה בשם הזה, שעוסק בדיוק בזה) לפיו לא ניתן להעמיד אדם לדין על אותה עבירה פעמיים. אבל אם כתב האישום בוטל כאילו לא היה מעולם, אז אפשר להגישו מחדש, בכפוף לכך ש-
2. לא עברה תקופת ההתיישנות על העבירה.

במקרה הנוכחי, למיטב ידיעתי כתב האישום בוטל לפני שהתחיל הדיון במשפט ולכן נראה שאפשר יהיה להגישו מחדש (לא היה זיכוי), אבל מצד שני מדובר בעבירה קלה יחסית שתקופת ההתיישנות עליה היא קצרה יחסית, ונדמה לי שהאירוע כבר אירע לפני כמה שנים, אז יכול להיות שהיא כבר חלפה ולא ניתן להגיש מחדש.

למיטב ידיעתי אם הנאשם זוכה מאחר שכבר התחיל הדיון במשפט, אין טעם להגיש ערעור לאחר שהחוק שונה משום שבערעור בוחנים את המצב המשפטי שהיה במועד המשפט ולא במועד הערעור.
כשמדובר בחוק פלילי 602611
למיטב ידיעתי, בניגוד לארה''ב, בארץ כן ניתן במקרים מיוחדים להגיש בקשה למשפט חוזר (לא עירעור) אחרי זיכוי.
כמו לדוגמא ... ? (לת) 602589
ברשימה שבתגובה 602585 לא מופיע "אולם אירועים", ונראה לי שלא במקרה. כל המקומות ברשימה פותחים את שעריהם לציבור, בדרך כלל באופן אחיד ולא על בסיס של התקשרות בלעדית. נראה לי שיכול שאפילו אותו מקום יהיה פעם ציבורי ופעם לא ציבורי; אם מסעדה תמנע כניסה מהומואים בערב פתוח לציבור, זה יהיה חמור פחות מאשר סירוב להתקשר איתם בחוזה לערב סגור.
כמו לדוגמא ... ? (לת) 602590
במשפט האחרון צ''ל ''חמור יותר''.
כמו לדוגמא ... ? (לת) 602606
אני חיפשתי דוגמא דווקא לעסק שהוא לא ציבורי לפי ההגדרה הזאת
כמו לדוגמא ... ? (לת) 602607
למשל מוכר אנציקלופדיות מדלת לדלת לא מציע שירותים לציבור הרחב (אלא רק לאנשים שעל דלתותיהם הוא דופק). חברת שירותים שעונה למכרזים לא מציעה שירותים לשירות הרחב (אלא רק למי שפרסם את המכרזים עליהם היא עונה)...
כמו לדוגמא ... ? (לת) 602612
כלומר, השאלה הקובעת בעיניך היא מי פונה למי?
כמו לדוגמא ... ? (לת) 602613
השאלה הקובעת, למיטב הבנתי את החוק, היא האם העסק מציע שירותים לציבור הרחב. זה לא חייב להיות ''פניה''. למשל, אדם פרטי שקונה ומוכר מניות לא מציע שירות לציבור הרחב (כמובן שקצת קשה להפלות בעסק כזה, אבל זאת בעיה אחרת). ברגע שהוא מציע שירותי השקעה לציבור הרחב הוא לא יכול להציע את השירותים האלה רק לשחורים.
כמו לדוגמא ... ? (לת) 602614
דוגמא אחרת תהיה אולי מועדון חברים שיכול להפלות בין החברים במועדון לבין מי שאינו חבר במועדון.
כמו לדוגמא ... ? (לת) 602620
מועדון החברים לא יכול להפלות בקבלה לשורותיו.

לפי הבנתי את ההגדרה שלך, הכללים שחלים על בית השקעות יחולו גם על יועץ פרילאנסר שמתקשר עם מספר קטן של לקוחות בחוזים מותאמים להם. דוגמה אחרת, עורך דין לא יהיה רשאי להחליט שהוא מייצג רק ערבים. אני לא בטוח שזה נכון, ואם זה נכון, זה נראה לי מצער במידת מה.
כמו לדוגמא ... ? (לת) 602621
למיטב ידיעתי מועדון חברים יכול להפלות בקבלה לשורותיו (כל זמן שהוא מועדון חברים ולא עסק ציבורי). אני לא חושב שיש חוק שיכול להכריח אותי להיות חבר שלך, או חוק שיכול למנוע ממני וממך לרכוש ביחד בית ולהכניס אליו רק את החברים שלנו.
כמו לדוגמא ... ? (לת) 602627
אני חושב שיש קצת עמימות בהגדרת "מועדון חברים", בייחוד במקרים שהם החברות וטובות ההנאה אינם כרוכים בתשלום. אבל לא חשוב.
מה דעתך על הפסקה השנייה בתגובה הקודמת שלי?
כמו לדוגמא ... ? (לת) 602629
עכשיו אני רואה ששירותים משפטיים דווקא אינם מופיעים בהגדרת החוק. נראה שהחוק מרחיב לגבי מקומות (ובפרט, משתמש בנוסח ''לרבות'') אבל מצמצם לגבי סוגי השירותים. מעניין איך בתי המשפט מפרשים את זה.
כמו לדוגמא ... ? (לת) 602641
סעיף 3 בחוק החוזים (תרופות) קובע שאי אפשר לאכוף חוזה לשירות אישי.
כמו לדוגמא ... ? (לת) 602630
לא הייתה הגדרה דומה במקרה של איסור העישון?
לדוגמא... 602585
דוגמאות נתנו בתגובה 602570 אבל אולי הכי פשוט לצטט את החוק:
"...
"מקום ציבורי" - כל מקום המיועד לשימוש הציבור, לרבות אתר תיירות, בית מלון, אכסניה, בית הארחה, גן ציבורי, מסעדה, בית קפה, אולם המשמש למופעי בידור ותרבות, מוזיאון, ספריה, דיסקוטק, אולם או מיתקן ספורט, בריכת שחיה, קניון, חנות, מוסך וכן מקום המציע שירותי תחבורה ציבורית;
"שירות ציבורי" - שירותי תחבורה, תקשורת, אנרגיה, חינוך, תרבות, בידור, תיירות ושירותים פיננסיים, המיועדים לשימוש הציבור;
"שירותים פיננסים" - שירותי בנקאות, מתן אשראי וביטוח;
"שירותי תחבורה" - אוטובוסים, רכבות, תובלה אווירית, אניות, שירותי הסעה והשכרת רכב.

...
מי שעיסוקו בהספקת מוצר או שירות ציבורי או בהפעלת מקום ציבורי, לא יפלה בהספקת המוצר או השירות הציבורי, במתן הכניסה למקום הציבורי או במתן שירות במקום הציבורי, מחמת גזע, דת או קבוצה דתית, לאום, ארץ מוצא, מין, נטיה מינית, השקפה, השתייכות מפלגתית, מעמד אישי, או הורות .
(ב) לענין חוק זה, אחת היא אם העיסוק נעשה למטרת רווח או שלא למטרת רווח ואם נגבה או לא נגבה תשלום תמורת הספקת המוצר או השירות הציבורי, הפעלת המקום הציבורי, מתן הכניסה למקום הציבורי או מתן השירות במקום הציבורי.
...
"
יש קצת תחושה של 'דווקא' 602601
מחד, מדוע מראש ללכת למקום שבעליו חרדים ומתנגדים לחד מיניות.
מאידך, מה לבעל המקום ולסוג החגיגה כל עוד היא במסגרת החוק?
יש קצת תחושה של 'דווקא' 602602
''יהודים משיחיים'' זה שם קוד לנוצרים לא לחרדים...
לתחושתי 602644
אם המקום היה של חרדים, הם היו מנצחים במשפט בטענה שכזה ארוע עלול לעלות להם בתעודת הכשרות שלהם
אולי היו חייבים להחזיר לאותו זוג את הוצאותיהן האמיתיות, אבל אז היתה להם הגנה יותר טובה מאשר ''אמונה דתית''
לתחושתי 602657
אחרי שבית המשפט אסר על הרבנות הראשית (לא שהחרדים מכירים בכשרות שלה) למנוע תעודת הכשר על סמך פתיחת העסק בשבת, אני בספק אם זה יתפוס.
לתחושתי 602661
זה קצת יותר מורכב מזה
נכון שבית המשפט אסר על הרבנות לסרב ולהעניק כשרות למסעדה שעבדה בשבת (כמדומני אלימלך) אבל הרבנות עשתה את המלחמה שלה ועד כמה שאני יודע, ניצחה

ובכל מקרה, שיקול מסחרי של ''לחתן אותכם המשמעות היא מלחמה שבה במשך שנים לא תהיה לי כשרות'' הוא שיקול לגיטימי לחלוטין שאני לא מאמין שייפסל.

הרי על בסיס אותו הגיון, אולם האירועים בבית יד לבנים צריך לאפשר לעמותה להשמדת ישראל לשכור אותו להרצאה של אחמדניג'ד.
לתחושתי 602662
אתה טועה מהסיבה הפשוטה, שליד השמונה יש הכשר.
(אבל לגבי המשפט האחרון אתה צודק).
אתה בטוח? 602669
אולם אירועים בבעלות יהודים משיחיים קיבל כשרות?
נשמע לי מוזר. אולי יש יותר מאולם אחד ביד השמונה?
אתה בטוח? 602703
כן, יש.
חוץ מזה גם על זה היה בג''ץ - קונפורטי לא''י.
אתה בטוח? 602704
הכוונה: יש הכשר למשיחיים.
אתה בטוח? 602705
בעע, תיקון אוטמטי. קונפורטי פאי. של פנינה קונפורטי.
לתחושתי 602772
השיקול של בעל המקום הוא לגיטימי, אבל בית המשפט צריך להתעלם ממנו, במיוחד לאור הפסיקה. אי אפשר לפטור אדם משמירה על החוק משום החשד שהוא ינזק מעבירה של מישהו אחר. עכשיו יש לבעלי אולמות שני שיקולים, להסתכן באובדן הכשרות או להסתכן בקנסות.
לתחושתי 602773
שיקול כלכלי לגיטימי הוא מה שהופך את המעשה של בעל האולם מלא חוקי לכן חוקי.
לתחושתי 602777
ממתי שיקול כלכלי הופך מעשה מלא חוקי לחוקי? אבוי למדינה שבה מותר לעבור על החוק בשם "שיקול כלכלי לגיטימי" (ומי בכלל קבע שהוא לגיטימי?).
הסבר 602790
לא אני קבעתי ששיקול כזה לגיטימי אלה האלמוני המזוהה. הוא טען שבית המשפט צריך להתעלם משיקול כזה. אני טוען שבית המשפט לא יכול להתעלם משיקול כזה‏1 מפני שקיום של שיקול כלכלי הופך את מעשה דחיית הלקוחות מאפליה להחלטה עסקית רגילה‏2. לא יעלה על הדעת שבגלל שאדם שייך לקבוצת מיעוט אז בעל העסק יחויב להסכים לעסקה שהוא יוצא ממנה בהפסד.

1 אני לא משפטן אז זאת תחושת הצדק הפנימית שלי מדברת.
2 בתנאי שהשיקול הכלכלי הוא באמת סיבה ולא תירוץ.
הסבר 602791
גם לפטר אישה בהריון זה שיקול עסקי. הרי בזמן חופשת הלידה היא לא עוזרת להכניס כסף לעסק. למרות זאת, קבע המחוקק שיש שיקולים כלכליים המהווים אפליה, גם אם הם לגיטימיים בעיני בעל העסק, לא יכולים להוות הגנה משפטית והם בטח שלא לגיטימיים בעיני בית המשפט. האיסור על אפליה הוא לא איסור על אפליה מחמת גזענות בלבד. אסור להפלות גם אם אתה לא גזען.
הסבר 602797
יכול גם יכול כי החלטה עסקית חייבת להיות במסגרת החוק ולא מעליו. אם השיקול הכלכלי הוא החלטה עסקית רגילה והוא מעל לחוק, איש הישר בעיניו יעשה... אני אפתח מכולת ולא אתן זכויות סוציאליות לעובדים שלי (יקר לי), לא אקפיד על סימון מוצרים כמתחייב בחוק (זה המון עבודה שצריך לשלם עליה) ואציג חמץ בפסח (זו שכונה עם מלא רוסים, זה יעזור לי למכירות).

למרבה המזל שיקולים כלכליים אינם מעל לחוק ומי שמחזיק עסק לא יכול לעשות מה שבא לו, זה לא עובד כך. לא רק שבית המשפט יכול להתעלם משיקולים כלכליים למנוע אפליה, הוא גם עושה זאת. שיקול כלכלי אינו יכול להצדיק אפליה (ותחושת הצדק הפנימי שלי מתקוממת שיש מי שבכלל חושב שכן). לכן בג''ץ פסק שאגד לא רשאית להמשיך עם קווי מהדרין בכפייה או שהיא מחויבת לא להפלות נשים בפרסום ע''ג אוטובוסים (זו הייתה גם עמדת משרד התחבורה אז למעשה בג''ץ לא נדרש לפסוק אפילו) אף על פי שאגד פעלה משיקולים כלכליים.
ממתי אפשרו בארץ נישואים חד מיניים 603661
ממתי אפשרו בארץ נישואים חד מיניים 603663
''התובעות ... הן בנות זוג אשר נישאו בנישואין אזרחיים באנגליה''
ממתי אפשרו בארץ נישואים חד מיניים 604327
יש מידה של אבסורד בכך שהמדינה אינה מאפשרת נישואים חד-מיניים אבל מחייבת אולם אירועים לקיים מסיבת חתונה כזו.
ממתי אפשרו בארץ נישואים חד מיניים 604352
יש מידה של אבסורד בכך שהמדינה אינה מאפשרת נישואים‏1. ואידך זיל גמור.

1 על פי בחירתו של הזוג - אזרחיים, רפורמים, בין בני דתות שונות, חד-מיניים, וואטאבר.
ממתי אפשרו בארץ נישואים חד מיניים 604364
יש מידה של אבסורד בכך שהמדינה מאפשרת נישואים.
דיון 471
ממתי אפשרו בארץ נישואים חד מיניים 604384
נכון, אבל האבסורד גדול יותר כאשר בעל האולם מחויב על ידי המדינה לאמות מידה שהיא עצמה אינה עומדת בהם בכוונה תחילה.
מנפלאות להב הסכין של ''יהודית ודמוקרטית''
ממתי אפשרו בארץ נישואים חד מיניים 604413
לא "יהודית ודמוקרטית" אלא "מזרח תיכונית".

(עייפתי מתליית כל פגע על וו היהדות. עם 80% יהודים ומוסלמים דוסים, גם "במדינת כל אזרחיה" לא יהיו נישואי הומואים)
ממתי אפשרו בארץ נישואים חד מיניים 604424
החמצת את הנקודה.
אני מנחש שבלבנון לא היו מעמידים את בעל האולם הסרבן לדין.
זהו ההבדל וזהו המתח המתמיד בין ''יהודית'' ל''דמוקרטית'' שעליו המדינה מרקדת כלולין בקרקס.
ממתי אפשרו בארץ נישואים חד מיניים 604430
החמצת את הנקודה שלי: זה מתח בין "מזרח תיכונית" ו"דמוקרטית" באותה מידה.
ממתי אפשרו בארץ נישואים חד מיניים 604439
אתה צודק, אבל הנקודה הזו חמוצה מלכתחילה.
ממתי אפשרו בארץ נישואים חד מיניים 607607
אנחנו בחברה טובה; השתלבנו במזרח התיכון.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים