מפקד חיל הים התנצל וננזף על בילוי במועדון חשפנות 3078
מפקד חיל הים, האלוף אליעזר מרום, התנצל שלשום (ג') על בילוי שערך במועדון חשפנות בתל אביב. מדובר צה''ל נמסר שמרום אמר לרמטכ''ל אשכנזי כי הוא ''מודע לכך שהאירוע אינו עולה בקנה אחד עם המצופה מקצין במעמדו, והביע צער על שהמקרה פוגע בצה''ל ברמה הערכית''.

האלוף מרום הגיע אישית ללשכת הרמטכ''ל כדי לדווח לו על מעשיו. הרמטכ''ל, מצדו, הסתפק בהערת נזיפה בעל פה למפקד חיל הים.
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

למה גם כאן? 505765
כנראה שמוגזם היה לחשוב שהאייל יחחמק מהדיון הציבורי המתחסד והמיותר במקרה זה.
מישהו רוצה לדבר על הפצצת חוליית הג'יהאד בעזה והקשר של זה למכונת יום הדין של אנשלוביץ?
לא? אז מה לגבי ספר התאוריה השגוי שיצא ממשרדו של מופז והקשר שלו ליכולת הצטרפות קדימה לקואליציה?
למה גם כאן? 505766
כן,

באמת חשבתי שכאן לפחות לא יתפרסם המועדון האחר, ויזכירו קצת את המועדון שלי. כנראה שאני צריך להזמין גם עיתונאים לשני סיבובי חיכוך אינטימי חינם כדי שידווחו על האח''מים שמגיעים אלי.
למה גם כאן? 505771
מצבו של העיתונאי שחשף את הפרשה באמת מעניין.
הוא מבקר את מפקד חיל הים בשל המועדון בו הוא עצמו ביקר.

מי היה העיתונאי שחשף את הסיפור?
למה גם כאן? 505772
ביקור במועדון חשפנות אינו מעשה בלתי חוקי במדינת ישראל.
למה גם כאן? 505776
נכון אבל נראה לי שהמקרה הזה הוא דוגמה מושלמת לתוכן שצריך להכנס תחת ''התנהגות שאינה הולמת קצין''.
די להתחסדות 505781
הקצונה אינה אגודת נזירים. אם זה במסגרת החוק, ואם זה בזמנו הפרטי של הקצין, מה לא בסדר פה?
די להתחסדות 505816
הבעיה היא שבמציאות קשה מאוד להעריך את יכולותיו והישגיו המקצועיים של הקצין ואולי אין לפסול שימוש במסקנות הנראות במבט ראשון שטחיות ואיזוטריות. האם ההתנהגות הזו לא אינדיקטיבית לפחות לרמות המחוייבות והאינטליגנציה של אותו קצין? זוכר את ההתבטאות האוילית על זעזוע קל בכנף ואת ההוראות לבורסה ערב מלחמת לבנון של מפקד חה"א והרמטכ"ל הקודם?
די להתחסדות 505838
ההוראות של חלוץ לבורסה באו במקום להתרכז 100% במלחמה. לעומת זאת, הבילוי של מרום במועדון לא היה במקום התרכזות בעבודה.

האמירה של חלוץ על זעזוע בכנף היתה בתשובה לשאלה "מה אתה חש כשאתה מפציץ, שכוונתה היתה מוסרית. תשובתו העידה על אטימות מוסרית (או חוש הומור מוזר, וברגע הלא המתאים). ועדיין, חלוץ לא פוטר על האמירה הלא מוצלחת הזו.
לעומת זאת, מרום לא עשה את מה שעשה כתגובה, אטומה או לא, או כהצהרת עמדה, מוסרית או לא. הוא פשוט הלך למועדון בזמנו החופשי, ובלי שום קשר לשאלה ציבורית זו או אחרת.
די להתחסדות 505843
אז מצאת כמה הבדלים. אולי זה לא היה בזמן העבודה או בריאיון, אבל כל עוד מדובר באותו אדם יש קשר (בהנחה שאין לו פיצול אישיות חלילה), וכדי לשפוט את רמתו המקצועית והמוסרית, למה להתעלם מחלק מהמידע שעומד לרשותנו?
די להתחסדות 505856
למרום יש אולי בעיה מוסרית, אבל איך זה קשור לתפקודו המקצועי?
די להתחסדות 505860
אני לא יודע אם סיפרו לך אבל הצבא לפעמים מתעסק, איך לומר, בדיני נפשות. ומשום מה, רבים נוהגים לראות בשאלות של חיים ומוות עניין מוסרי. אני מקווה שאני לא חושף כאן סודות מדינה, אבל אומרים שלמפקד חיל הים יוצא גם ממש לפקד על אנשים אחרים, כלומר ממש להגיד להם מה לעשות ומה לא. מחקרים מסויימים מראים שאף בסיטואציות כגון אלה יש משקל מה לכישורים מוסריים.
תמיד שמח להסביר.
די להתחסדות 505863
כלומר, מי שאוהב סקס, אסור להפקידו על אנשים אחרים?
די להתחסדות 505877
אני תוהה לגבי המשוואה "אוהב סקס = הולך למועדוני חשפנות".
די להתחסדות 505906
דומני שהאלמוני טען שהליכה למועדון חשפנות הוא דוגמה פרטית של עיסוק בסקס. הוא לא טען שהליכה כנ''ל היא הפן היחיד, או העיקרי, של עיסוק זה.
די להתחסדות 508468
התכוונתי לתמוה אם מועדוני חשפנות וסקס בכלל *עולים בקנה אחד*. רציתי לפרט, אבל האייל העייף ניסח זאת טוב יותר: תגובה 505923 .
די להתחסדות 505928
סלח לי, האם אתה האלמוני מתגובה 505856?
האם שאלת בתגובה לתגובתי?
די להתחסדות 505908
ההגיון הבסיסי אומר שלא ה''נפילות'' של חלוץ שהזכרנו ולא החיבה לחשפנות של מרום קשורות לכישוריהם במילוי תפקידיהם הקריטיים ולכן כל קישור ביניהם הוא מעשה של צביעות ותו לא. במילים אחרות, מנהיגים (צבאיים בפרט) גאונים (במובן של גורמי נצחון) הם דבר יקר המציאות ונדיר למדי, ועליהם יותר מעל כל אחד אחר יש להחיל את הכלל ''כשצריכים לגנב, מורידים אותו מחבל התלייה''.
ראייה קצת יותר מעמיקה, המכירה בכך שהמציאות בימינו הולכת ונעשית מורכבת יותר ויותר, דורשת מחשבה נוספת בנידון. פן אחד של המורכבות הזאת הוא שהמערכות המדיניות והצבאיות נעשות מורכבות יותר ויותר. בהתאמה הצלחות ונצחונות דורשים שילוב של מערכות רבות ומנהיגים רבים בתחומים שונים. יתר על כן מושג הנצחון הולך ונהיה יותר ויותר רב-משמעי ולא מובהק. השאלה האם מנהיג (צבאי בפרט) כשיר לתפקידו הולכת ונעשית קשה להחלטה.
ברור שאף אחד מן המעשים שהזכרנו אינו סיבה טובה או מספקת לפיטורים. מן הצד השני כל אחד מן המעשים הוא סיבה מספקת לחשוד שהעושה אותם לא היה העיפרון הכי חד בחבילה.
די להתחסדות 505897
נראה לי שההתנהגות הזו בעיקר אינדיקטיבית לסבירות גבוהה לצריכת אלכוהול שהיא בעייתית בתפקיד גזה.
די להתחסדות 505929
קציני צה"ל גבוהים בשנות ה-‏50 וה-‏60 נהגו לשתות. רבין הוא דוגמא אחת מני רבות. יש לי חבר -בן של אלוף די מפורסם מאותה תקופה, והוא סיפר לי את זה.
למה גם כאן? 505785
לכן הקצין ננזף. אבל אין סעיף ''התנהגות שאינה הולמת עיתונאי''.
למה גם כאן? 505788
מצוין. לבטל את מועצת האתיקה.
505790
מועצת האתיקה נוגעת לשאלות שקשורות בפעילות המקצועית הישירה של עיתונאי ולכן השאלה אם עיתונאי כן-או-לא ביקר במועדון חשפניות, רלוונטית רק במידה והוא כותב על מועדני חשפניות (נניח). בנוסף, צריך לזכור שעיתונאי הוא אדם פרטי, לעומת מפקד בצבא שמשמש בתפקיד ציבורי (ומשכך, צריך לקחת בחשבון שהוא נתון, בין השאר, לביקורת צבורית), בגוף ציבורי, ואמור לשמש דוגמא אישית גם מעבר למישור המקצועי.‏1

1ואת זה לא אני אמרתי אלא "ערכי צה"ל" לפיהם "חייל ינהג על פי הנדרש ממנו ויקיים את שהוא דורש מזולתו, מתוך הכרה ביכולתו ובאחריותו, בצבא *ומחוצה לו*, להוות דוגמה ראויה." ואם הייתי טורחת לעבור אי פעם בבה"ד 1, בטח גם הייתי יודעת לצטט את החלקים הרלוונטים הספיציפים לקצינים.
505794
מעניין.
מתבקשות לי שתי שאלות: איפה עובר הגבול בין לכתוב על חשפנות ללכתוב מי נצפה באיזה מועדון חשפנות, ואיפה עובר הגבול בין עיתונאי לאיש ציבור. למשל, האם לכתב גלי צה"ל מותר לבקר במועדון חשפנות...
505819
כמה נקודות להבהרה -
התייחסתי ל"לכתוב על מועדוני חשפנות" כדוגמא לנושא שקשור ישירות לשאלה מקצועית ולכן לוועדת האתיקה יש מה לומר בנדון (ככל שמתעוררת בעיה אתית בנושא כמובן).
לגבי "איש ציבור", התכוונתי למי שעובד או פועל במסגרת שירות המדינה.
האם לכתב גל"צ מותר לבקר במועדון חשפנות? קודם כל, גם לאלוף מרום "מותר", השאלה היא האם זה ראוי. אגב, בהקשר הזה שווה לשים לב לדעתי להבדל בין חייל "סתם" לבין מפקד (ובין מפקד למפקד בכיר).
שנית, כתבי גל"צ (ואני מניחה שאתה מתכוון לכתבים החיילים, לא לאזרחים שעובדים בתחנה) נחשבים קודם כל לחיילים ורק אחר כך לכתבים. ככאלה, הם כפופים קודם כל לחוק השיפוט הצבאי והדין המשמעתי. האם הם כפופים למועצת האתיקה? זו שאלה מעניינת.
505822
אם כבר יש מומחית באתר, אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולשאול, מה התוקף של הטענות נגד פרסום הסיפור/השם בגלל "פגיעה בצנעת הפרט". האם זאת עבירה על החוק, או עבירה אתית, או סתם לא יפה? האם יש הבדל אם זה ראש הממשלה, או עיתונאי מפורסם ומשפיע, או חייל אלמוני, או אייל אלמוני?
505824
אוי ואבוי, מומחית למה בדיוק אני אמורה להיות?
אין לי מושג מה התוקף של הטענות נגד פרסום הפרטים כי אני לא מתמחה בדיני הגנת הפרטיות (לפחות בינתיים), אבל אני אנסה בכל זאת.
אינסטקטיבית נראה לי שמדובר בטענות די חלשות - מדובר באדם הנושא בתפקיד ציבורי בגוף ציבורי שמתיימר להיות (בין השאר) מחנך לערכים מסוימים, ובפעילות שנעשתה במקום פומבי. ואחרי שהתייעצתי עם הבטן שלי לגבי התחושות שלה, פתחתי את חוק הגנת הפרטיות.
סעיף 2 קובע מעשים שונים שנחשבים לפגיעה בפרטיות. נראה לי שהסעיף היחיד שאפשר לפנות אליו הוא 2(11): "פרסומו של ענין הנוגע לצנעת חייו האישיים של אדם [וחלופות אחרות]." ייתכן, גם אם בדוחק מה, שאפשר להתייחס לפרסום כאל עניין הנוגע לצנעת חייו האישיים של האלוף.‏1
מצד שני, החוק גם קובע הגנות על מי שפרסם מידע מהסוג הזה. בין השאר: "אם הפגיעה נעשתה בנסיבות שבהן היתה מוטלת על הפוגע חובה חוקית, מוסרית, חברתית או מקצועית לעשותה" (ואפשר לטעון שעל עיתונאי חלה חובה מקצועית לדווח‏2). או אם "הפרסום היה בקורת ... על פעולה שעשה בפומבי, ובמידה שהדבר כרוך בבקורת כזאת - הבעת דעה על אפיו, עברו, מעשיו או דעותיו של הנפגע במידה שהם נתגלו באותה ... פעולה" שנראה לי די תופס במקרה הזה, בעיקר אם מפרשים "ביקורת" במובן הרחב של המילה. אבל ההגנה הטובה ביותר, כך נראה לי, היא זו המגנה על פגיעה בפרטיות כש"בפגיעה היה ענין ציבורי‏3 המצדיק אותה בנסיבות הענין, ובלבד שאם היתה הפגיעה בדרך של פרסום - הפרסום לא היה כוזב.".
לגבי תקנון האתיקה - סעיף 8 קובע: "לא יפרסמו עיתון ועיתונאי ללא הסכמתו של אדם דבר הנוגע לפרטיותו ולשמו הטוב והעלול לפגוע בו, אלא אם קיים עניין ציבורי בפרסום ובמידה הראויה. ...". ככה שגם מבחינה אתית אני לא חושבת שיש בזה בעיה.

ולגבי השאלה השנייה שלך, כמו שאת רואה, יש משמעות רבה לשאלת העניין הציבורי בפרסום. לכן כן - יש הבדל אם הפרסום הזה (או כל פרסום אחר שיכול לפגוע בפרטיות של אדם) מתייחס לראש הממשלה, לרב הראשי, או לדייל האלמוני.

1 אם היה לי זמן פנוי בשעות שהן לא אחת ועשרה בלילה,‏4 אולי הייתי נוברת קצת בפסיקה בשביל לראות איך פירשו את המונח "צנעת חייו". אבל באמת שיש גבול. או שצריך להיות, לפחות.
2 מה שמעלה את השאלה האם נאה דיווח בכובעו כעיתונאי. לדעתי לא.
3 מקובל לומר שהמבחן הוא מבחן ה"תועלת הציבורית" (כלומר, מה שמעניין את הציבור ברמה הרכילותית בלבד הוא לא "עניין ציבורי" לצורך זה). נראה לי שאפשר להוכיח ברמת סבירות מספיקה שכאן אכן היה עניין ציבורי.
4 שזו הייתה השעה כשהתחלתי לכתוב את התגובה הזו.‏5
5 חבל שאין דרך להכיר בתגובות באייל לצורך נקודות אקדמיות. זה בהחלט היה יכול להיות אפקטיבי.
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505845
(בהנחה שכלי תקשורת, כתבים, ובעלי מועדוני חשפנות לא מוגדרים כציבור).
לדעתי הפרסום אף גרם לנזק (פגיעה בתדמית צה''ל, פגיעה בסמכותיותו של מח''א בעיני החיילים ועוד).

ואם אכן צמחה תועלת כולשהי, הרי שהמטרה הראשונית של הפרסום הייתה אך ורק לצורך רכילות.
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505859
אפשר להתווכח אם פגיעה בתדמית צה"ל היא נזק לציבור, ואם יש השלכות על סמכותיותו בעיני החיילות והחיילים.

לציבור צמחה תועלת עצומה מכך שאולי בקרוב, בראש חיל הים לא יעמוד איש שאינו ראוי לכך, ומי יודע איזה עוד תפקידים תוכננו בשבילו. חיל הים זה חלק מהציבור, שלמעשה משרת את כלל הציבור.

חוץ מזה, הציבור ושליחיו יראו שהקוד האתי של שירות המדינה לא רק נאמר אלא גם נעשה. ואולי יאמצו לעצמם כללי התנהגות ראויים, אם מיראת העונש ואם מתוך רצון אמיתי לשיפור.

זה לא מספיק?
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505862
אני לא מבין בדיוק למה הוא אינו ראוי לתפקידו. אתה מוכן להסביר?

(יש קוד אתי לשירות המדינה? התכוונת לקוד האתי של צה"ל?)
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505865
יש כאן:
גם לצה"ל יש קוד אתי, אבל לדעתי הוא לא רלוונטי(עוסק בעיקר בתחום הצבאי).
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505873
===>"לציבור צמחה תועלת עצומה מכך שאולי בקרוב, בראש חיל הים לא יעמוד איש שאינו ראוי לכך".

גם אני לא הבנתי למה ביקור במועדון חשפנות הופך אדם ללא ראוי ולמה העובדה שעובד מדינה נהנה ממועדונים כאלו מעניינת את הציבור. מה עם כזה שבוגד באישתו? מה עם עובד מדינה רווק שמבלה עם השכנה (לפני הנישואים)? מה עם אחד שחובב סרטים פורנוגרפיים? מה עם הומואים? ומה עם כאלו שלא מקפידים על נטילת ידיים או הנחת תפילין?

לדעתי, אגב, עובדי ציבור שהולכים למשחקים של ביתר י"ם, הרבה פחות ראויים מאלו שהולכים למועדוני חשפנות.
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505889
לדעתי הביקור במועדון חשפנות הוא תקין, אבל על השקר לרמטכ''ל ראוי שהוא יחטוף. מזכיר את פרשת קלינטון-לוינסקי.
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505895
כן, גם אני נזכרתי בפרשת לוינסקי - שם קלינטון בסופו של דבר הודח על Obstruction of justice. ואני מסכים שיש בעיה עם עובד ציבור שמשקר לממונים עליו או למערכת האכיפה.

אבל גם בפרשת לוינסקי חשבתי שיש שאלות שהממונים או האוכפים לא צריכים לשאול בדיוק כדי לא להעמיד את הנשאלים במצב שבו עליהם לשקר. אני לא רוצה לעבוד במקום שכשאני מגיע הבוס מקבל אותי ב"בוקר טוב, עם מי שכבת הלילה?". התשובה הנכונה כמובן היא "זה לא עניינך", אבל אם על תשובה כזו הוא עלול לפטר אותי (או להאשים אותי ב"פגיעה בצדק") - יש מצבים שיהיה עלי לשקר.

בקיצור, עצה לרמטכ"ל: אל תשאל את הכפופים לך איפה ועם מי הם בילו בשעות שלא היו בתפקיד.
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505919
"שם קלינטון בסופו של דבר הודח על Obstruction of justice" הודח?!? זה לא ממש מדויק.
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505922
אופס. הואשם.
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505943
במקרה צ'ייני, הוא זה שהודיע לרמטכ''ל על המקרה (באופן לא כן לחלוטין). למרות שעדיין יש לך קייס.
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505933
ניקח למשל את הקוד האתי הנ"ל: "עובד המדינה ינהג בדרך ההולמת את מעמדו, תפקידיו וחובותיו כעובד המדינה. הוראה זו חלה אף על התנהגות שאינה קשורה בתפקידו. עובד המדינה יימנע ממעשים שיש בהם עלבון למדינת ישראל, מוסדותיה וסמליה."

עכשיו צריך לבדוק מהו "הולם" ומהו "עלבון". לדעתי, זה תלוי באופן שבו דברים מתקבלים בציבור. ביקור של איש רם דרג במשחק כדורגל אולי יגרום גיחוך קל אצלך ואצל אחרים ולא יותר. זה נכון לגבי רוב הדברים האחרים שהזכרת. לעומת זאת, עיניך הרואות כי ביקור במועדון חשפנות גורם לסערה ציבורית מתמשכת ונזק תדמיתי. בקיצור, הציבור קובע מה מעניין אותו ומה ראוי, ולא קריטריון חוקי או אחר. אולי אתה לא מסכים עם רוב הציבור לגבי חשפנות, אבל הציבור לא צריך לנמק את דעתו, מספיק לו לומר "זה מעניין אותי" כדי שתהיה שערוריה ויהיה "עלבון".

(נכון, כתבה בעיתון והתבטאות של ח"כ או פובלציסט ואפילו דיון בפורום אינטרנט לא משקפים בדיוק את דעת הקהל, אבל בסופו של דבר מה שמניע אותם זה העניין הציבורי, ולכן זאת אינדיקציה לא רעה)
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505973
עם זה שהציבור קובע אני מסכים - ''זו הדרך הגרועה ביותר חוץ מכל האחרות שנוסו''.

אני כותב כאן בנסיון להעמיד את הציבור (או חלקו) על טעותו. אני חושב שהציבור (בממוצע) לא מתנהג באופן יותר ''הולם'' מקצין שהולך למועדון חשפניות. ואם זה נכון אז הציבור מתחסד ומצתבע כשהוא עלק נעלב מהתנהגותו של קצין שאינו בהכרח ג'נטלמן.
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505861
אני מוחה!

מר מרום הוא מח"י ולא מח"א
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505867
אם נגרמה לצה"ל או למח"י פגיעה בתדמית או בסמכותיות, סימן שלגישתך יש בעיה *כלשהי* עם כך שהוא הלך למועדון חשפניות, לא? כי אם אין עם זה כל בעיה, הפרסום לא אמור לפגוע בתדמית או בסמכותיות. ואם יש עם זה בעיה, מן הראוי שהציבור (והמפקדים של מרום) יהיה מודע לכך, לא?
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505872
האם הערך של "נערה בכל נמל" כאמצעי למשיכת הנוער לשירות בחיל הים ואחר כך בצי הסוחר כבר לא קיים? אמנם נמל תל אביב הוא מחסן קרמיקה, אבל ביפו עדיין פועלות ספינות דייג אמיתיות!
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505907
האם מותר לקצין להיות הומוסקסואל לא מוצהר ("בתוך הארון")?

האם מותר לקצין בכיר להיות הומוסקסואל לא מוצהר?

אם התשובה לשאלה השניה חיובית: האם לגיטימי שעיתונאי יחשוף את העובדה הזו?
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505909
רצוי שלא יהיו לקצין בכיר סודות אישיים שפותחים פתח לסחיטת סודות בטחוניים ממנו. עדיף לצבא, ולקצין עצמו, כשהוא הומוסקסואל מוצהר (כמו סא''ל עוזי אבן).
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505910
תשובתך היא, אם־כן: לקצין בכיר אסור להיות הומוסקסואל לא מוצהר.

מעניין מה יקרה אם איזשהו רמטכ"ל שוטה יחליט להוסיף את התקנה הזו לחוקי צה"ל.
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505914
האם אין בעניין זה כבר משהו בחוקים?
ואגב, מדוע זו תהיה שטות?
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505915
בגלל דעת הקהל.
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505958
הפרסום כן פוגע בתדמית, המעשה עצמו לא.

נניח שאת עובדת בעירייה. חלק מעבדותך כוללת קבלת קהל, ואת אדם ידוע ומוכר בכל העיר. נניח גם, שמידי פעם אחרי שאת חוזרת מהעבודה, את נוהגת לצפות בסרטים כחולים. אני מקווה שאת מסכימה שאין דבר פסול בהתנהגות זו.
יום אחד, ללא שום הפתעה מופיע כתבת שער באחד המקומונים על כך שהינך נוהגת לבקר בחנות מפוקפקת שמשכירה סרטים מפוקפקים, הכתבה מלווה בקטעי פרשנות ומצוטטת, "עמיתים" לעבודה המחווים דעה על רמת מוסריותך. השמועה מתפשטת כאש בשדה קוצים. למחרת בעבודה את רואה שמשהו לא בסדר במבטים של הקהל שבא לשעות קבלה. את שומעת לחשושים במסדרונות ואפילו במהדורה המקומית של אחד הערוצים ישנו אייטם עליך.
האם תדמיתך בקרב תושבי העיר לא הייתה נפגעת אז?
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 505969
אם הסיפור של מרום הוא פגיעה בתדמית המוסרית בלי פגיעה במוסריות, הסבר מדוע. למה אתה צריך להמציא דוגמה אחרת?

ולא, עובדת בעירייה אינה מפקד חיל הים, והפגיעה בתדמית שאתה מתאר (אייטם, כתבת שער, חוות דעת) אינה ריאליסטית למקרה של חנות סרטים. נסה שוב.
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 506056
עובדת עיריה היא אישה, ועל כן שמועות בענייני סקס תמיד יפגעו בתדמיתה.
איזו תועלת צמחה לציבור מהפרסום? 506061
גם נכון. תמציא דוגמה עם גבר.
505898
הספור של צנעת הפרט איננו נוגע רק לדברים שנעשים במקום פרטי? אם, למשל, מדובר במפקד נשוי שמסתובב עם נשים שאינן אשתו במקומות פומביים ובאו]ן המצביע בבירור על יחס אינטימי בינו לבינן - מה אז?
לא יודעת 505932
למה גם כאן? 505813
התפתח כאן דיון מעניין, אבל לא קיבלת תשובה לגופו של עניין.

העיתונאי הוא בוקי נאה. חוץ מעבודתו כעיתונאי (נדמה לי שהיום באיזשהו מקומון אחרי פיטוריו מידיעות) נאה מעביר טיולים מאורגנים בתל-אביב בנושא פלילים. במילים אחרות הוא לוקח קבוצת אנשים ומטייל איתה באוטובוס בתל אביב, תוך כדי הצבעה על זירות רצח, מבחר סיפורים מעברו ככתב פלילים, ראיונות עם סוחרי סמים, זונות וחשפניות (כולל זמן לשאלות של המטיילים) וכו'. (אגב - מישהו היה? נשמע מעניין...)

הטענה של נאה היא שהנוכחות שלו במועדון הייתה כחלק מאותם טיולים (הוא נכנס לקרוא לאחת המרואיינות הקבועות שלו, ומצא אותה יושבת על מפקד חיל הים).
למה גם כאן? 505886
הייתי. היה מעניין, וגם מפחיד באזורים מסוימים.
למה גם כאן? 505901
הייתי אומרת שעיתונאי שעיסוקו בחשיפות אמור להגיע למועדוני חשפנות כחלק מאימונו המקצועי.
למה גם כאן? 505773
"ספר התאוריה השגוי שיצא ממשרדו של מופז" - איזה ספר?
למה גם כאן? 505777
קיצור תולדות הזמן.

לא, כנראה שספר אחר.
למה גם כאן? 505782
טוב, עכשיו אני יודע שאתה ממש חכם, בטח יותר ממני וממופז. אם זאת המטרה היחידה שאתה מנסה להשיג על ידי הגבה, אז השגת אותה, אתה יכול לא להגיב. מצד שני, אם אתה רוצה שאחרים (כאלה שאינם חלכמים כמוך) יבינו על מה אתה מדבר, אז אולי תסביר בלי להתחכם. על יזה ספר אתה מדבר?
למה גם כאן? 505796
אני, הכותב של התגובה למעלה, דווקא לא מרגיש עכשיו חכם.
למעשה אני מרגיש די אדיוט.
אני רק רציתי להתלוצץ ובסוף העלבתי אותך.
אני מרגיש אדיוט במיוחד כי זה קורה לי די הרבה, אבל זו כבר ממש בעיה שלי.

אין לי מושג איזה ספר תיאוריה יצא ממשרדו של מופז.
אני מניח שזה ספר ללימודי התיאוריה לנהיגה אבל זה רק ניחוש.

התכוונתי להתלוצץ כשהצעתי את ספר התיאוריה של הוקינג כאפשרות.
זה לא הלך ואני מצטער שפגעתי בך.
סליחה.
למה גם כאן? 505798
לא נורא, אל תיקח יותר מדי ללב.
מי שמנסה להתלוצץ, ראוי לו שיקח בחשבון את האפשרות שיצא טמבל. לא בכדי נקרא הליצן גם שוטה‏1

__
1 לא, לא משהו ספציפי לשוטה ספציפי.
למה גם כאן? 505799
את ''מי שמנסה להתלוצץ, ראוי לו שיקח בחשבון את האפשרות שיצא טמבל.'' אני צריך לרשום לעצמי באותיות קידוש לבנה.

תודה על העידוד.
למה גם כאן? 505800
___
באמת איפה הוא ?
למה גם כאן? 505802
אתה שואל על שוטה מסוים?
למיטב ידיעתי עסוק כרגע בנסיון להקים קואליציה.
למה גם כאן? 505817
אתה לא קורא כותרות? הוא התנצל וננזף!
למה גם כאן? 505899
ולא בכדי נאמר ''במושב לצים אל תשב''.
מה רוצים מהמלח? 505769
עת הלכתי לי ברחוב
נערה אותי פגשה
בחיוך מחוף אל חוף
היא את חברתי ביקשה...

אז השמיעה לי קולה
גבה-גלי, ואף רוגש
בשפתי אותי נשקה
נשיקה אחת של אש...

אז אודה ולא אבוש,
אין מלח שיתאפק
לא יכולתי עוד לכבוש
את היצר החושק

____
והשיר המלא ב http://www.shiron.net/songView.aspx?song_id=15573&am...
מה רוצים מהמלח? 505784
אני הצעתי לצ'ייני הופעה שלי ושל הבנות בסיום קורס חובלים, משהו קצת יותר איכותי מהמסדר הרגיל עם תרגילי הסדר והנאומים השדופים. אם לא העיתונאי הלא-נאה הזה, יכול להיות שהיינו משדרגות את חיל הים ועושות ממנו משהו גברי יותר, עם זרוע ארוכה באמת. הכל הצענו בהתנדבות! עכשיו חיל הים ירד, אולי בחיל האויר או בבה"ד 1 יש על מה לדבר. הנושא בבדיקה.
מה רוצים מהמלח? 505874
תגובת השנה.
מה רוצים מהמלח? 505900
לזה קוראים ציונות גלוית לב במיוחד.
שני צדדים למטבע 505854
מצד אחד, לא ידוע לי על חוק כלשהו, גם לא סעיף בקוד אתי צבאי כלשהו, שמצביע על חיבה לחשפניות כטעם לפגם באופיו של המחבב, גם אם הוא נושא תפקיד בטחוני בכיר.
מצד שני, אני תומך בכל מעשה ואמירה שישפילו קצינים, רצוי גבוהי דרג ככל הניתן, מסיבות אישיות.
אכן, דילמונת. מקווה להמשך זרם תגובות אייליות, שבסופו אדע מה אני חושב.
שני צדדים למטבע 505855
עיקר שכחתי: היום קראתי בעיתון שאלוף נערותינו צ'ייני שיקר כשאמר שמדובר במעידה חד פעמית. נסיונו ההירואי להחלץ מכך בטענה "גם פעמיים זו מעידה חד פעמית" יחרט בדברי ימי הקרבות הימיים.
שני צדדים למטבע 505894
יש כל מיני מוסדות מוכרים שהחברה הנורמטיבית מעדיפה להתעלם מהם. לפעמים ''אנשים מהישוב'' ועוד ''בכירים'' מתגלים כקשורים עם המוסדות האלה ואז החברה תוהה על הבן היקיר לה לה אפרים שנתפס עם המכנסיים למטה.

המסקנה הראשונה היא שאותו אפרים הוא כנראה טיפוס לא מוסרי, וראוי לדירוג ''מפוקפק''. בדרך כלל לא תוהים איך זה שבחברה מוסרית יש מוסדות מפוקפקים ואנשים מפוקפקים. גם לא תוהים על כוחה של הנורמטיביות והכרחיותה.

כל כך קל למצוא דוגמאות של סורחים למיניהם בתחום הציבורי, שזה הופך ללא ברור אם אנו מטפסים על עץ גבוה מידי, ואם יש כאן יער או עצים. כלומר, כבר לא ברור אם יש בעיה תרבותית-חברתית בנורמות, בהתאמה להן או בממשק תרבות-חברה ותקשורת.

מה שנראה ברור זה שאפרים יצר כאן בעיה. וזה מענין ולא נעים. פעם כשהייתי ילד שמעתי איזשהו משל על אב שתפס את בנו גונב. הוא חש שנכשל בחינוכו ושהמקרה אבוד, ואז החליט לפחות לאמנו להיות גנב שלא נתפס.
505875
ועד עכשיו תידידם תידידם אתם יודעים...
(וכולם ביחד:) והיום אני..תידידם תידידם
והיום הוא מפקד חיל הים!
3 בסירה 1 505878
505923
כל עלילות הקפטן הסורר נראות לי חסרות חשיבות,הערך היחידי של הסיפור הוא קומי - אחת החשפניות צוטטה כאומרת שהיתה בטוחה שמדובר בפועל סיני גלמוד שבא להתפרק פעם בשבוע במועדון..

כל הרעש על השטות הזאת - מי בדיוק "יסחוט" את האדמירל?
סוכן איראני שבמקרה ביקר במועדון ? ומה אדמירל נסחט עלול לעשות בדיוק? לקדוח בחשכת הלילה חור בריצפת הספינה?
כל קצין שבגד באישתו או העלים מס הוא יותר "מועד לסחיטה" מאותו צ'יינה חסר מזל : עובדה שדבר חטאו האיום התגלה - ולא קרה לו כלום.איזו מין סחיטה חסרת פאנץ' זאת.

בהערת אגב, משני ביקורים שלי במועדונים שכאלה אני חייב לציין שמדובר במקומות הכי לא סקסיים שיש..מקומות די מדכאים למעשה.הגברים נראו לי בודדים ונואשים, החשפניות כנ"ל והאווירה היתה הנגטיב המוחלט ל "מסעירה","חושנית" או אפילו מינית.אפילו קורבן ברור לא זיהיתי שם.אלה מנצלים את אלו ואלו מנצלות את אלה,ובסבך הניצולים האלה לא נראה שמישהו נהנה במיוחד.אם כן - לא הצלחתי לברר ממה.

אז רק על הטעם התרבותי הקלוקל הייתי נוזף באלוף.
506040
אולי תגלו סוף סוף במה תפסו את צ'ייני? גם הוא הלך לחשפניות?
506044
כדאי לדעת על מה רבים, אם כי לא הכרחי...
הידיעה מופיעה למעלה בצבע חום.
506054
הידיעה למעלה איננה מתייחסת לצ'ייני.
צ'ייני (כמו ארץ סין באנגלית) הוא כינויו של האלוף הנ''ל 506057
להבדיל מהפוליטיקאי האמריקאי
צ'ייני (כמו ארץ סין באנגלית) הוא כינויו של האלוף הנ''ל 506059
עכשיו הכל ברור. ובעברית צחה?
צ'ייני (כמו ארץ סין באנגלית) הוא כינויו של האלוף הנ''ל 506060
כנראה לא קראת את הכותרת לתגובה.
צ'ייני (כמו ארץ סין באנגלית) הוא כינויו של האלוף הנ''ל 506062
קרןא קראתי. הנח (בעצם עדיף, הבן) שלפניך אוויל משריש. זה פשוט לא עזר.
אעביר לפה גם תגובה שכתבתי במקום אחר. 505962
הבעיה האמיתית היא בשאלה התמידית של קציני צה"ל - 'משלח יד או שליחות'. מה הקשר? הקשר הוא שאם קצין אמריקאי בכיר נתפס במצב כזה, אין שאלה מה עושים איתו - יש תקנוני משמעת, יש כללים מחמירים (כולל איסור ניהול רומנים מחוץ לנישואים, לפחות כך היה לפני כמה שנים) ויש הבנה ברורה שאם בחרת להשתייך למקצוע הקצונה, יש עליך חובות נוספות מתוקף המקצוע גם אם מבחינת החוק אתה לא חייב כלום לאף אחד. לבריטים יש כמה דברים דומים, בתוספת מסורת בת דורות של It's not done, ובעברית - "יש דברים שלא עושים" (או לפחות שלא נתפסים. גם בארה"ב היה מקרה אונס טייסות הצי הידוע, למשל). אצלנו אין 'מעמד הקצונה', אבל יש דרישות ממנו. כך שיכולים היו להיות אצלנו אלופים שכל שנה חתמו לשנה נוספת, כדי לא להיות 'אנשי צבא מקצועי' לפי חוזה. אצלנו הקצונה הבכירה עדיין במידה רבה נתפסת כשליחות לפני מקצוע. כיוון שכך, וכיוון שיש גיוס חובה שהוא הבסיס לכל זה, אין תקנונים מקצועיים, כי הרי הצבא הוא שליחות, לא איזשהו מקצוע כמו עורך-דין או רואה-חשבון עם תקנון אתי (למעט ההוא של אסא כשר, שלא ממש מיועד רק לקצינים וכוללני עד כדי לא לומר כלום כמעט). ואז קורה שמישהו חורג מהציפיות שיש לנו לגבי מעמד הקצונה שלא מוגדר רשמית כמעמד, ואז בלגן - כי אין בעצם שום דבר מוסדר לגבי התנהגות הקצין ומעמד הקצונה, למעט אוסף ססמאות מעורפלות למדי, ואז לרוב הדברים מתקזזים לכיוון "לו הוא היה בצבא ארה"ב" (אבל לצבא ארה"ב יש תקנונים ומסורת) ולחילופין "הכל במסגרת החוק" (אבל לכולם יש הרגשה שזה לא מספיק לקצין).
אעביר לפה גם תגובה שכתבתי במקום אחר. 505970
לגבי הבלגן - מרום לא טען ''לא ידעתי שזה אסור'', הוא בעצמו אמר שזאת מעידה. חוץ מזה, נזיפה אצל הרמטכ''ל על התנהגות שאינה הולמת קצין היא הליך משמעתי, בדיוק כמו נזיפה בטירונות על כפתור שנפרם.
אעביר לפה גם תגובה שכתבתי במקום אחר. 505971
אבל שוב - זו הנקודה: כפתור שנפרם הוא הליך משמעתי, לא מוסרי, ו'מעידה' הוא אומר אחרי שתפסו אותו כדי להסביר למה הוא לא צריך לחטוף. אם היה תקנון ברור יחסית למעמד הקצונה, המצב הזה מן הסתם היה נמנע.
אעביר לפה גם תגובה שכתבתי במקום אחר. 505975
בטח משמעתי. למה, עבירה על כללים אתיים היא לא עבירת משמעת?

תמיד יהיו דברים שלא הוגדרו מראש ויכנסו לסעיף התנהגות לא הולמת. אחרת תצטרך להגדיר בתקנות מה נחשב מועדון חשפנות, והחל מאיזה דרגה אסור לבקר בו, ומה הגבול בין חד-פעמי לקבוע. מה, לאסא כשר אין חיים?
לסדום היינו, לעמורה דמינו 505964
עוד סימפטום לאמריקניזציה של ישראל: מייבאים לכאן גם את הצדקנות וההתחסדות בגישה למין ולכל מה שקשור בו.

אני מאמין שלכל אדם יש צדדים שאינו מבקש לחלוק עם הציבור ויש לו זכות לפרטיות, ובכלל זה גם לאישי ציבור, בעניינים שאינם קשורים לתפקידם הציבורי.
.
האם מישהו ניסה במתכוון לפגוע במעמדו של מח"י על ידי פרסום הסיפור?
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506000
למושג מוסר יהודו-נוצרי יש גם את הרישא. אנחנו, היהודים, תרמנו את זה לחברה האמריקנית לא פחות משלקחנו את זה מהחברה האמריקנית‏1.

את הצדקנות, השחרת הפנים, צקצוקי הלשון וההתחסדות (בגישה למין או בכלל), לא האמריקנים המציאו. חברות יהודיות/גלותיות/מסורתיות/שבטיות/קהילתיות/קיבוציות, כמו החברה הישראלית, יודעות לעשות את זה ועושות את זה מימים ימימה.

______________
1 שים לב לארכיטיפ של האם האמריקנית היהודיה, הדאגנית, הצדקנית והפעילה פוליטית למען "הגנה על הילדים" בתרבות הפופולרית באמריקה.
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506016
בוודאי שלא המציאו, כפי שניתן להבין גם מהכותרת.
אבל האם הסיבה שלאחרונה אנחנו יותר מתחסדים היא השפעה אמריקנית? מסופקני.
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506018
אביב, רחמים. די להעמיס על מדינתנו הקטנטונת כל תחלוא. מה שאמרת על חברות יהודיות וגו' נכון על חברות אנושיות בכלל.

1 איפה ראית את הארכיטיפ הזה? היא תמיד פרוטסטנטית בתרבות הפופולרית. היהודיה דוחפת את הילד לקולג'
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506041
1 סאות'פארק.
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506078
צביעות והתחסדות זו אכן תכונה אוניברסלית, אבל היחס למין ומיניות הוא שונה ומגוון בין החברות האנושיות השונות (היום ולאורך ההיסטוריה). לחברה היהודית יש לא מעט מן המשותף עם חברות נוצריות/מערביות (כולל האמריקנית) בעניין זה.

1 What what what?
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506194
החברה היהודית מאוד מגוונת ביחסה למין ומיניות, ואני לא מצליח לשים לה מאפיינים ''צבועים ומתחסדים'' במיוחד. אני לא מומחה, אבל ממבט חטוף, בסין יפן וארצות ערב יש לא פחות מוסר כפול צביעות וכפייה בתחום הזה.

אני חושד שהביקורת שלך מבוססת על כך שאתה מכיר יותר את החברה ''שלנו'' ולכן מודע יותר לצביעות בה. במבט על חברות מרוחקות יותר, קשה יותר להבחין במשיחות המברשת.
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506019
______
כנראה שאף פעם לא נחשפת לארכיטייפ של אם קתולית.
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506090
לא אמרתי שיש רק ארכיטיפ מסוג ב'. אמרתי שקיים גם ארכיטיפ מסוג א'.

אין ספק שלחברות נוצריות יש לא מעט שריטות עמוקות בנושא של מין ומיניות, אבל גם לחברה ולתרבות היהודית לא חסר. אין צורך ליבא את הצדקנות, השמרנות וההתחסדות האמריקנית לפה, משום שיש פה מספיק תוצרת כחול לבן.
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506093
אם כך אתה מסכים. תמיד מייצאים סחורה סוג א', ומייבאים סחורה סוג ב'.
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506099
:)
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506312
להיפך. בעבר היה מקובל בארץ ששמועות על חיי מין מגוונים נחשבו למעלה מאצ'ואיסטית אצל גנרלים ופוליטיקאים.
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506318
חוששתני, שהוואספים היו טובים מאוד בזה גם בטרם ההגירה היהודית הגדולה ממזרח אירופה.
צדקנות, השחרת פנים, צקצוקי לשון והתחסדות בגישה למין או בכלל לא חסרו באירופה גם לפני. עיין ערך ''אות השני'' של נתנאל הות'ורן (הספר, לא הסרט).
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506320
(וואספים זה באמריקה, אות השני זה באמריקה, ההגירה היהודית הגדולה ממזרח אירופה זה לאמריקה... יכול להיות שכתבת "צקצוקי לשון ... לא חסרו באירופה גם ..." והתכוונת לכתוב "צקצוקי לשון ... לא חסרו בצפון אמריקה גם ..."?)
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506334
באמריקה. צודק. אכן כוונתי.
כולנו סדום! 506321
זה לא רק באירופה - איני חושב שבעולם הערבי המצב שונה.
אולי בצרפת אין זה כך.
כולנו סדום! 506335
לא משוכנעת לגבי העולם הערבי - תמיד היה לי הרושם שאצלם פשוט לגבר מותר הכל, אבל לאשה כלום.
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506394
אם התגובה שלך לאביב י. היא להודעתו הכוללת את הביטוי ''המוסר היהודו-נוצרי'', אז לא לזה הוא התכוון.
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506401
כי אתה דוברו של אביב י.?
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506403
ובקריאה חוזרת - אכן.
עושה רושם שאביב י. התכוון שהיו לנו מספיק צקצוקים והשחרות פנים משל עצמנו, גם בטרם האמריקאים.
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506476
כלאתי אותו בגומחה מתחת לכיור ליד אלוהים וניטשה, ובכך הטלתי על עצמי אחריות לסיים את שהחל.
למושג מוסר יהודו-נוצרי יש משמעות מקובלת: http://en.wikipedia.org/wiki/Judeo-Christian

מתגובתך הנחתי שלא הבחנת שאליה הוא התכוון, או (לאחר תגובתך הנוספת) שאינך מכירה את הביטוי. זה הכל. אני שומר לעצמי את הזכות להתערב בגסות בדיאלוגים פרטיים נוספים בפורומים ברשת או אף במציאות, בכל אמצעי שהוא.
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506497
לא זה. אני דווקא מכירה את המונח. אלא שייחסתי לתגובתו משמעות שונה מזו שהוא התכוון אליה.
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506522
בסדר. תשאיר אצלך את אלוהים וניטשה. אבל תחזיר בבקשה את אביב י.
לסדום היינו, לעמורה דמינו 506081
כנראה לא.
הסיפור מספיק מעניין שכל כתב ירצה לפרסם אותו אם ייפול לידיו.
תחקיר ערוץ 2 506350
הדיון כאן בעיקר אם זה מוסרי או לא. לא כך בתקשורת ההמונים. ראיתי עכשיו את תחקיר ערוץ 2 על הפרשה. המסר של התוכנית הוא שמרום הוא מפקד מוצלח ובעל זכויות אחרי רצף של שני מפקדים כושלים, ולכן צריך להשאיר אותו על כנו, למרות שקצין אחר היה מודח.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים