נאס''א מתכוונת להפיל את טלסקופ החלל 'האבל' לים 2249
סוכנות החלל האמריקאית מתכוונת להפיל את טלסקופ החלל המזדקן 'האבל' למימי האוקיינוס.

מנהל נאס"א המתפטר שון או'קיף אמר כי האקדמיה הלאומית למדעים הציגה הערכה פסימית לגבי האפשרות לשלוח רובוט לטלסקופ החלל על מנת להתקין בו חלקים חדשים, ועל כן לא הוקצו כספים רבים לתחזוקת ההאבל. או'קיף חזר גם על עמדתו לפיה שליחת מעבורת חלל להאבל היא מסוכנת מדי, במיוחד לאור אסון הקולומביה.

עם זאת, הוקצו השנה 18 מיליון דולר כדי לנסות ולסחוט כמה שיותר מידע בעזרת הטלסקופ, ועוד 75 מיליון דולר כדי לפתח "רובוט קמיקזה" שיסיט את ההאבל ממסלולו ויגרום לו להתרסק אל תוך הים.
קישורים
CNN
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

סקופ! 280253
המכרז ליצירת רובוט הקמיקזה, שיסיט את ההאבל ממסלולו ויגרום לו להתרסק אל תוך הים, בעיצומו. חברת מחבתות, סירים ומרגמות ישראלית הגישה את מועמדותה.
סקופ! 280265
כנראה שיפסלו מלהשתתף מחשש שהטלסקופ בו יפגע הרובוט יהיה על מרפסת בנהריה.
סקופ! 280266
Thank you, captain obvious :)
סקופ! 282318
hvad betyder det ? n å men pice
סקופ! 282740
Und die Bedeutung auf Hebräer?
סקופ! 280271
זו יכולה להיות תחילתה של תיאוריית קשר נפלאה: הישראלים יפילו את ההאבל לים של עזה, כדי שיגרום צונאמי ויהרוג ערבים...
שתי ציפורים במכה אחת. 280278
איפה מיר, כשצריך אותה?
שתי ציפורים במכה אחת. 280287
נסה את הגרסה המשודרגת, תחנת החלל ניר: http://www.forum2.org/joliet/nss
טלסקופ עוטה שק ואפר. 280303
הזדקנותו ומותו הצפוי של טלסקופ החלל מסבירים על שום מה האבל.
לא חבל לזרוק? 280316
הם יודעים כמה ילדים רעבים לתמונות של כוכבים יש בהודו שהיו מתים לפרורים של התמונות מהטלסקופ הזה?
חוצפה 280336
וצוללות ישנות? ישלחו לחלל החיצון? שכל אחד ישאר במקום שלו וזהו.
280412
אבידה גדולה למדע. התמונות של האבל פתחו מימד חדש לאסטרונומיה. יקח כמה שנים עד שנוכל לחזור ליכולת התצפית שיש לנו כיום.
אופטיקה אדפטיבית 280417
כנראה שהיום כמעט אין צורך בטלסקופים אופטיים בחלל.

הבעיה העיקרית שטלסקופ חללי מנסה לפתור היא של ההפרעות עקב שינויי דחיסות באטמוספירה. כוכבים כידוע מנצנצים. הסיבה היא שמקדם השבירה של האטמוספירה משתנה מעט אבל לעיתים תכופות, דבר שמשנה מעט את המסלול שקרני האור עושות. מכיוון שבחלל אין בעיה כזאת‏1 ההאבל הצליח במקום שטלסקופים אחרים נכשלו.

היום יש פיתרון יפה לבעיה- בונים טלסקופים עם מראה מעט גמישה, ובעזרת אלקטרומכניקה שומרים על מיקוד. בוחרים עצם ייחוס בשמיים, בדרך כלל כוכב בהיר יחסית, ושומרים על המיקוד כך שהעצם הזה יראה נקודתי. זה מבטל לגמרי את ההפרעות האטמוספיריות בסביבה הקרובה לעצם, ומחדד מאוד את שדה הראיה.

יש מספר יתרונות משניים לטלסקופ חללי, בעיקר זה שאין עננים ואין זיהום ממקורות אור, אבל כשמשקללים את זה עם המחיר, אני חושב שאין טעם לשגר טלסקופ נוסף דומה.

1 כמו שאמרו פעם באיזה סרט מד"ב:
in space, no one can hear you scream!
אופטיקה אדפטיבית 280446
1 הנוסע השמיני, 1979.
אופטיקה אדפטיבית 280488
תודה,

כשידידי מ.א. ואני תכננו סרט מד"ב ( על אדם המוקטן לגודל של תא בודד ‏1) הסלוגן היה אמור להיות
in a petri dish, no one can hear you scream

1 כמובן שהקפיטליסטים השמנים עם הסיגרים גנבו לנו את הרעיון מספר פעמים, לפחות פעם אחת לפני שנולדתי
פעם עם רקל וולש ( אסתי, משפחה שלך?)
פעם עם מג ריאן

וגם גרסא קומית

אופטיקה אדפטיבית 280529
גנבי בקר מהצד של דודה אילקה, אנחנו לא בקשר.

אבל אם כבר הכרחת אותי להודות שאני כאן, אתה‏1 מוכן לשאול (שוב) את עוזי למה הוא התכוון ב תגובה 280470 ובקודמתה?

1 צריך פה מישהו שיודע מספיק בשביל לשאול. [לי נשמע העניין עם הדרך והאור כמו התחלה של שיר].
אופטיקה אדפטיבית 280530
אני הבנתי שזה כאילו שאת ואני בורחים אחד מהשני, אבל כשאת עוברת ליד הוטרינר העירוני את משחררת את כל הכלבים וממשיכה בדרכך. כשעדת הכלבים מגיעה אלי, אני אומר לעצמי ''כנראה שאסתי נמצאת עכשיו ליד הווטרינר'', אבל אז עוזי, שרואה הכל מחלון ביתו, צועק לי- על מה אתה מדבר, היא כבר מזמן עברה את הוטרינר. בהנתן מהירות הכלבים וכולי, אפשר לחשב את המרחק בינינו.
אופטיקה אדפטיבית 280532
כן אבל איך קרה מה שקרה יותר מהר ממהירות האור?
אופטיקה אדפטיבית 280533
איך יצא לך יותר מהר ממהירות האור?
אופטיקה אדפטיבית 280534
כי האור עבר רק 13 שנות אור והדרך עברה 46 שנות אור.
צ''ל מליארדים איפה שצריך... 280535
אופטיקה אדפטיבית 280537
"הדרך" ? המרחק לווטרינר לא השתנה, אבל את רצת בכיוון ההפוך. זה נותן לנו עוד 13 (מיליארד אאלט) שנות אור. מאיפה עוד פקטור 2? לא ממש יודע, בגלל זה מלמלתי משהו על יחסות כללית. אולי עוזי פשוט יכול לתת לינק למאמר? שניה...הנה תגובה 280536.
אופטיקה אדפטיבית 280538
אוקיי, תודה :)
אופטיקה אדפטיבית 280561
זהו, שאם הבנתי נכון את מה שעוזי רואה מהחלון, כנראה שהמסלול עליו אתה ואסתי מתרחקים זה מזו, גם הוא נמתח.
אופטיקה אדפטיבית 280575
עזבי אותך מוטרינרים. נסי לדמיין נמלה שמטיילת על בלון גדול שמתנפח במהירות. מהירות הנמלה מוגבלת כמובן, אבל המרחק בין הנקודה שבה היא נמצאת עכשיו לנקודה שבה היתה לפני שניותיים יכול (תאורטית) לעלות בהרבה על מה שנמלה בכיור המטבח שלי מסוגלת לעבור בפרק זמן דומה.
אופטיקה אדפטיבית 280576
אוקי, אז למה שתי נמלות שעומדות אחת על יד השניה לא מתרחקות?
אופטיקה אדפטיבית 280583
אם הבלון מתנפח, כמובן שהן מתרחקות. כדי לחסוך לך את השאלה הבאה: במודל של יקום הומוגני מתפשט, שני גופים סמוכים הנמצאים ב"נפילה חופשית" בהכרח יתרחקו או יתקרבו זה לזה עם חלוף הזמן (למעט חריגים מיוחדים כמו הפרות מקומיות של ההומוגניות, או בחירה מאד ספציפית של תנאי ההתחלה).
אופטיקה אדפטיבית 280595
זה מדיד (היום)?
אופטיקה אדפטיבית 280625
בקני מידה גדול כן. זה קבוע האבל.
אופטיקה אדפטיבית 280626
זה לא נחשב אצלי מדיד. זה היסק. אני מתכוון אם אפשר למדוד, נניח, שינויים במרחק ביננו לבין השמש, או משהו כזה.
אופטיקה אדפטיבית 280647
מדוע אין זה מדיד בעיניך?

דווקא בתוך מערכות שמש ואף בתוך גלקסיות (עד כמה שאני זוכר) המרחקים בין עצמים אינם משתנים עם התפשטות המרחב - הרי אם כל המרחקים היו מתפשטים, כיצד ניתן היה למודדם?

חוץ מזה, כבר הוגשו הצעות גבוהות יותר מ46GLY - ראה למשל את http://www.space.com/scienceastronomy/mystery_monday... שם מוצע רדיוס של 156/2 = 78GLY והמכרז עוד פתוח!
אופטיקה אדפטיבית 280649
זה לא מדיד מהסיבה הפשוטה שמה שאנחנו רואים זה גלקסיות שמתרחקות אחת מהשניה. האם נובע מכך שהמרחב מתפשט ביניהם או לחילופין, סתם הגלקסיות מתרחקות? לא ברור. אם לעומת זאת, היה אפשר להראות שני עצמים, שמחוברים בחוט מתחילים להתרחק ברגע שחותכים את החוט- זאת מדידה.
אופטיקה אדפטיבית 281198
זה מדיד בדיוק כמו הרבה דברים אחרים - באמצעים סטטיסטיים.
סטטיסטיקת קצב ההתרחקות של גלקסיות תלויה במרחק באופן מאוד מסויים ומובהק. לטעמי אין צורת מדידה זו שונה מהותית ממדידה של עצם בודד, שגם הוא יישות סטטיסטית.

מה שמסקרן אותי כרגע בנושא זה הוא כיצד משפיעה מתיחת המרחב על המסלולים הפלנטריים והתוך גלקטיים. האם היא באמת זניחה או שהם יציבים לה?

ולסיום, המלצת היום, לפני שיפוג - הראפר החרדי מברוקלין:
אופטיקה אדפטיבית 281376
אבל מה מפתיע בכך שמי שמתרחק יותר מהר מאיתנו גם נמצא יותר רחוק מאיתנו? לא צריך מתיחת מרחב בשביל זה.
אופטיקה אדפטיבית 281392
כשהאבל גילה את זה, איינשטיין עוד חשב שהיקום סטטי.
אופטיקה אדפטיבית 281408
אכן, אם תתבונן בהילוך איטי בסרט שמראה פיצוץ (רימון יד, נניח), תוכל להסיק שהחלקים החיצוניים עפים מהר יותר ולכן בכל פריים גם נמצאים רחוק יותר. העניין הוא שמנקודת מבטם של הרסיסים, הפיזור אינו הומוגני ואיזוטרופי, שכן קיימת נקודה מועדפת - זו שבה היה הרימון לפני שהתפוצץ. יתרה מכך, עבור כל אחד מהרסיסים כיוון המעוף מגדיר כיוון מועדף.

התצפיות האסטרונומיות מלמדות שבסקאלות הגדולות היקום נראה אחיד (בממוצע) בכל כיוון. האנלוגיה לבלון מספקת הסבר טוב לתופעה. אפשרות אחרת, היא להסיק ששביל החלב נמצאת במרכז היקום. רבים מעדיפים את ההשקפה האחרונה. מה איתך?
העיקרון האנטרופי 281420
אני לא יודע על שביל החלב באופן כללי, אבל במקום די רחוק, קרוב לשם, יש נקודה מבטיחה.
העיקרון האנטרופי 281426
מה יותר טבעי מלקרוא לנקודת מרכז המסה והגרביטציה הקוסמית נקודת G? זוהי הנקודה שהכל סובב סביבה, למרות שיש כאלה המפקפקים בקיומה.
אופס 281427
שוטה, לא תלמיד. שוב נפלתי בפח.
העיקרון האנטרופי 281439
טוב, למעשה יש גם את האפשרות שנקראת Milne Universe, אבל היא לא כל כך מסתדרת עם כל המסה שידוע לנו על קיומה.
אופטיקה אדפטיבית 280702
באופן לוקאלי ניתן (כמעט) תמיד לעבור למערכת נפילה חופשית שבה הכוחות הגרביטציונים זניחים לחלוטין, ולכן יש משמעות למושגים כמו "מוט באורך מטר" ואפשר למדוד מרחקים. כשנוטשים את חוף המבטחים של הלוקאליות, צריך להקדיש יותר תשומת לב להגדרת מושגים כמו מרחקים בין גופים (זימזומילים נבחרות: משטחים ספייסלייק, מסלולים מינימליים, אינטגרציות על מרחקים עצמיים, בלה-בלה). אם עושים זאת בזהירות הראויה, מקבלים שביקום מתפשט הגלקסיות מתרחקות זו מזו. קשה לי להאמין שניתן ממש לראות תזוזה יחסית בין גלקסיות על פני עשרות שנים, אבל איני אסטרופיסיקאי ויתכן שצפויות לי הפתעות בנושא. מה שמודדים בד"כ זה הסחות כתוצאה מאפקט דופלר, ומסיקים מהן על התקרבות או התרחקות. השפעות התפשטות היקום על סקאלה כמו מערכת השמש, בטלות לחלוטין ביחס לאפקטים האחרים.
אופטיקה אדפטיבית 281219
תודה על התגובה המפורטת.

לפי חישוב זריז, אם קבוע האבל הוא 55 ק"מ לשניה למגה-פארסק, מרחק כמו זה של כד"א מן השמש נמתח בס"ג של ק"מ אחד במשך 100 שנה, שהוא כמיליארדית של מרחק זה.
אופטיקה אדפטיבית 281224
האומנם?

ק"מ אחד במאה שנה מצטבר לארבעים וחמישה מליון קילומטרים בארבעה וחצי מיליארד השנים שמערכת השמש קיימת‏1. אני חושב שלזה היו צריכות להיות השפעות כבירות על כדוה"א.
____________
1- אלא אם כן שוב טעיתי בשבעים סדרי גודל.
אופטיקה אדפטיבית 281331
בבקשה.

מודלי המיינסטרים הקוסמולוגיים מבוססים על הנחות של הומוגניות ואיזוטרופיות, ומתייחסים אל ריכוזי החומר כאל הפרעות קטנות על רקע של שדה ממוצע. הנחות כאלה אינן מתאימות בסקאלה של מערכת השמש. אני חושב שזה יהיה משהו לכתוב עליו הביתה אם יתברר שהשפעות ההתפשטות על מערכת השמש הן מאותו סדר גודל כמו שמנבא החישוב שערכת.

בוויקיפדיה מגלים לי שהשגיאה בהערכת היחידה האסטרונומית עומדת כיום על כ-‏30 מ'. אם החישוב תקף, ואם אפקט ההתפשטות דומיננטי ביחס לגורמים האחרים שמשפיעים על הרדיוס, הרי שלקוסמולוגים צריכה להיות כבר עכשיו עדות ממערכת השמש להתפשטות היקום.
אופטיקה אדפטיבית 281341
אופטיקה אדפטיבית 281342
התכוונתי ל- http://www.astronomycafe.net/qadir/q1950.html
אופטיקה אדפטיבית 280665
השינוים במרחק ביננו לבין השמש עקב העובדה שהבעיה היא לא דו גופית אלא רב גופית גדולים הרבה יותר מכול אפקט כזה.

בנוסף לכך העובדה שהתפשטות היקום אינה מואטת אלא מואצת משמעה שאנחנו לא באמת מבינים את הגרויטציה.
אופטיקה אדפטיבית 280669
קראתי פעם שהצליחו למדוד אפקט דופלר גרביטציוני על כדור הארץ, והגלאים לגלי גרוויטציה גם די רגישים, אז למה שלא ינסו למדוד גם את זה?
אופטיקה אדפטיבית 280689
כול הגידול במרחק בין שני עצמים קרובים ימוסך ע''י אפקטים אחרים שהשפעתם גדולה יותר. לדעתי אפילו אי הודאות במסה של השמש ושל כדו''א תגרום לשגיאה שתכסה על הגידול כתוצאה מהתפשטות היקום.
מואצת? 280672
עד כמה התצפיות חותכות בעניין הזה?
היקום כמרקחה! 280676
זאת הצעקה האחרונה בקוסמולוגיה.
אופטיקה אדפטיבית 280670
רגע רגע, אם הנמלה מספיק מהירה והבלון מספיק קטן, יכול להיות שהיא הספיקה להקיף את כל הבלון מספר פעמים?

אופטיקה אדפטיבית 280671
אחד המחברים הוא זה שכתב את המאמר שהתחיל את הפתיל הזה.
אופטיקה אדפטיבית 280591
לפי המאמר, קוטרו של היקום עכשיו גדול פי 1100 ממה שהיה בזמן שנפלטו הפוטונים הראשונים (בגיל 380,000 שנה, כאמור; לפני כן היה צפוף מדי). כתוצאה מכך, אם קרן אור עברה במשך שנה מנקודה A לנקודה B (שהיו אז במרחק של שנת-אור אחת), אז היום המרחק מ- A ל- B הוא 1100 שנות אור.
כמו שהציעו כאן, האור נע במהירות קבועה על בלון מתנפח. קצב ההתפשטות היום קטן ממהירות האור, אבל צריך להבין שגם אם לא (כמו שכנראה קרה ממש-ממש בהתחלה), אין בזה סתירה לתורת היחסות - למרחב מותר להתפשט איך שהוא רוצה; זו האינפורמציה (ולכן האנרגיה) שאסור לה לנוע מהר מדי.
אופטיקה אדפטיבית 280628
הבנתי, ותודה.
[אסתי, מסתתרת מהווטרינר הזועם].
ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה 280631
[תנשכי אותו]
חידה (בלי גוגל, חכמולוגים) 280639
נמלה הולכת על רצועת גומי שקצה אחד שלה קבוע והשני מחובר למכונית נוסעת במהירות 10 מ/שנ'. מהירות ההליכה של הנמלה היא 1 ס"מ/שנ', והיא הולכת כשפניה אל השמש העולה. סליחה, אל המכונית.

בהנחה שהגומי הומוגני ואלסטי לחלוטין (כלומר לא ייקרע), האם הנמלה תשיג את המכונית אי פעם?

(ההשתתפות אסורה על אכילס, הצב והנמלה העמלה)
חידה (בלי גוגל, חכמולוגים) 280696
מבדיקה חפוזה קיבלתי:
א. החידה יותר מלוכלכת ממה שהיא נראית.
ב. באופן מפתיע, הנמלה תמיד תגיע למכונית אם רק תהיה סבלנית דיה. גורמים כמו אורך הרצועה ומיקום הנמלה עליה ברגע ההתחלה, כמו גם שתי המהירויות, משפיעים רק על משך הזמן שיקח לה, אבל לא על עצם האפשרות שלה להגיע.
ג. פתרון המשוואה המדויקת עבור היחס X בין מיקום הנמלה על הרצועה לבין אורכה הכולל בכל רגע, נותן תלות לוגריתמית בזמן ולכן תמיד יגיע ל-‏1 מתישהו. ניתן גם לתת הסבר קצת יותר אלגנטי: קל לראות ש-X גדל עם הזמן. במהלך השניה ה-N, שיעור הגידול ב-X עולה על
1/(L0+1000N)
(בעברית: סנטימטר התזוזה המינימלית המובטחת חלקי אורך הרצועה בסוף השניה ה-N). מאחר והטור של 1 חלקי N מתבדר, X תמיד יגיע מתישהו ל-‏1.
חידה (בלי גוגל, חכמולוגים) 280701
אכן. הסבר קצת יותר פשוט למאותגרים מתמטית נמצא כאן: http://rec-puzzles.org/new/sol.pl/analysis/rubberban...
חידה (בלי גוגל, חכמולוגים) 280704
אני מאוד מאותגר מתמטית כי לא הבנתי. אולי אני לא מצליח לדמיין איך הרצועה ''זזה'' מתחת לנמלה (וזה הופך אותי למאותגר פיזיקלית).
חידה (בלי גוגל, חכמולוגים) 280709
דסקרט - נניח כי הנמלה זזה מטר ב59 שניוןת, ובשניה שהיא נחה מותחים את הגומי ב10 מטר כך שמיקומה היחסי של הנמלה נשמר. ז"א שאם בשניה אפס הנמלה ב0 והגומי אורכו 10, אז אחרי 59 שניות הנמלה ב 1 והגומי אורכו 10 ואחרי דקה הגומי ב20 מטר והנמלה ב2 מטר (10 אחוז מ20).
I feel the band move under my feet 281461
זה עוזר עבור נמלים נקודתיות (מחווה לפיזיקאי מתגובה 83091). אחד הקשיים כאן הוא שלא מוגדר היטב מה עושה הנמלה עם העובדה שהרגליים הקדמיות שלה כל הזמן רוצות להתרחק מהאחוריות. יכול להיות ש"רצה מהר" זו תשובה טובה (אולי דווקא כשלא מדסקרטים?), אבל זה קצת מאתגר את האינטואיציה התנועתית שלי. אם רק רוצים להיפטר מהנטיפוק הזה, אפשר להניח שהנמלה מפרישה חומצה שמקשיחה זמנית גומי: בסביבה קטנה של הנמלה הגומי לא נמתח.
I feel the band move under my feet 281462
אולי רגליה האחוריות פשוט נגררות קדימה? חשוב על נמלה שברגליה הקדמיות ווים קטנים שגוררים אותה עם הגומי הנמתח, ובאחוריות ווים בכיוון ההפוך שמאפשרים לדחוף אותה קדימה.
I feel the band move under my feet 281463
ובקיצור: חושב תולעת מתנועעת, לא נמלה עמלה.
I feel the band move under my feet 281586
נזכרתי שעוד משהו הציק לי: המהירות של הנמלה/תולעת אמורה להיות ביחס לגומי - אבל איך זה מוגדר בכלל, כשהגומי נמתח? ההצעה שלי להקשיח אותו בסביבה קטנה של השרץ לפחות נותנת תשובה קלה לשאלה הזו.
ריבאונד 280919
הנח שאורך הרצועה ברגע ההתחלה הוא מילימטר (וזה גם המרחק המפריד בין הנמלה למכונית). שאר הנתונים כבתגובה 280639. האם תגיע הנמלה ליעדה בזמן הנופל מגיל היקום?
אופטיקה אדפטיבית 280605
כמדומני דווקא outlander עם שון קונרי.
אופטיקה אדפטיבית 280632
Outland ולא Outlander (בטח התבלבלת עם Highlander).

אני לא זוכר בוודאות, אבל אני כמעט בטוח שהמשפט הנ"ל לא נאמר בנוסע השמיני. הוא נכתב על הפוסטר של הסרט בזמנו (שעדיין מהווה חלק מהקאלט ומוצע למכירה).

את Outland לא ראיתי, אבל עשר דקות של נסיונות להצליב חלקים מהמשפט עם outland, sean ו connery לא העלו אפילו בדל של אתר ציטוטים שמכבד את עצמו, וכאלה יש כמו אתם יודעים מה.

לפחות עכשיו אני יודע איזה DVD-ים אני הולך לחפש לסופשבוע הקרוב.
אופטיקה אדפטיבית 280640
"כמעט בטוח" "לא זוכר בוודאות"
ומיד אחר כך "עשר דקות של ניסיונות"...
<אנחה>
אופטיקה אדפטיבית 280656
אחד משנינו לא הבין משהו: אני יודע שהמשפט הנ"ל הופיע על הפוסטר. אני לא יודע אם הוא נאמר בסרט או לא - אני כמעט בטוח שלא.

עשר דקות של נסיונות הצלבה לגבי המשפט, כדי לברר אם הוא נאמר ב *Outland*, לא בנוסע השמיני. בכל מקרה כל החיפושים שלי לא העלו quote של המשפט באף אחד מהסרטים.
אופטיקה אדפטיבית 280657
אוקי. הוא באמת לא נאמר בסרט.
הנוסע השמיני נגד הטורף 280871
גם כרזת הלוגו של סרט ההמשך Alien Vs. Predator היא מחוכמת:
הסרט הזה הוא לדעתי דוגמא מרשימה ביותר ואולי אפילו פורץ דרך ביחסי הגומלין של עולם הקולנוע ועולם משחקי המחשב.
הסרט "הנוסע השמיני"‏1 עם סיגורני ויבר היה הצלחה כבירה והוליד עוד שלושה סרטי המשך, אשר הצליחו לחדש על הראשון וממש להיות טובים בדרכם נוטפת הדם והריר.
במקביל ובלי כל קשר, נחל סרטו של ארנולד שוורצנגר "הטורף" (Prfedator) להצלחה גם כן והוליד סרט המשך מחורבן למדי.
כמקובל בעולם משחקי המחשב, בעקבות הסרט יוצא המשחק.
מכיוון ששני הסרטים מספרים על חייזרים חזקים בהרבה מאיתנו אשר טובחים בנו ביעילות ובאדישות, מישהו בעולם המשחקים חשב שזה יהיה נחמד לעמת בין החייזרים מהסרטים השונים.
משחק השעטנז הזה היה להצלחה קופתית מסחררת.
ברבות השנים, תעשיית משחקי המחשב חדלה להיות צל חיוור וקטן של תעשיית הקולנוע, צמחה לה למימדים עצומים והתחילה להפוך את כיוון זרימת התכנים, עם סרטים המבוססים על משחקי מחשב כמו "Mortal Combat", "האחים מריו", "Resident Evil" ועוד ועוד.
קרה איפה, שמשחק זה, שנולד בקולנוע, שוגר בחזרה לקולנוע תוך שהוא כורך שני סרטים בלתי תלויים לסרט אקשן אחד.
אמנם לא יצירת קולנוע מופתית אבל חביב וקצבי ולטובת צופי הסרטים הקודמים, ישנם מחוות לסרטי המקור (כמו הציטוט "You are one UGLY motherfucker" והתקריב של "נוסע שמיני" אחד ונוטף ריר מעל לפניה של בחורה מאד מבוהלת).
למיטב ידיעתי, זהו המקרה הראשון בו תוכן עובר מסלול כזה של קולנוע-מחשבים-קולנוע.

1 בעיניי, עוד אירוע היסטורי הקשור בסרט "הנוסע השמיני" הוא שהשם המתורגם עולה באיכותו על השם המקורי והסתמי "Alien".
הנוסע השמיני נגד הטורף 280905
בתור מכור קשה לשעבר לAvP, אני חייב לומר שהסרט היה אכזבה מרה. הנה עוד מאורע היסטורי: זאת פעם ראשונה שהמשחק יותר טוב מהסרט. העלילה במשחק הייתה טובה מאוד לדעתי, קוהרנטית ומעניינת. אם הם רק היו לוקחים את העלילה כמו שהיא ומעבירים אותה לסרט (פחות או יותר) זה היה הופך להיות אחד מסרטי המדע בדיוני הטובים שנעשו עד היום.

במקום זה הם עשו סלט דל תקציב (העלילה מתרחשת על כדוה"א במאה ה-‏20 ? נו באמת) לפי הנוסחא הקלאסית של מד"ב זול. אני יודע שהיו להם בעיות תקציב מכיון שעשיית הסרט התחילה והפסיקה לסירוגין לאורך כמעט עשור בגלל שלל של בעיות פנימיות, אבל אנו מעריצי הג'אנר השרופים וחסרי החיים לא סולחים ולא שוכחים.

פושעי "הנוסע השמיני נגד הטורף" לדין !

_______
לדעתי Alien מצלצל יפה מאוד באנגלית, הרבה יותר מאשר The 8th passenger.
הנוסע השמיני נגד הטורף 280908
אתה מוכן לספר על העלילה של המשחק?
הנוסע השמיני נגד הטורף 281075
גם Enter The Matrix, עם כל הביקורת הלגיטימית, היה יותר טוב מאשר המטריקס הנטען-מחדש.
הנוסע השמיני נגד הטורף 281102
זו לא חוכמה גדולה. גם PONG יכול לנצח את ה-MATRIX REFUNDED בתחום העלילתי.

ואם כבר הגענו לאוף טופיק שכזה: מהם משחקי המחשב שהכי הרשימו אתכם מבחינת העלילה, האווירה, סרטי המעבר או כל דבר נרטיבי אחר שאיננו קשור ישירות במשחקיות נטו?
הנוסע השמיני נגד הטורף 281103
נהנתי מאוד מסדרת SpaceCraft.
הנוסע השמיני נגד הטורף 281105
כן, גם אני (הסרטונים בין השלבים באמת היו מצוינים). תודה על התשובה, אבל האמת היא שאני סקרן לגבי תשובות קצת יותר מפורטות מ-"אהבתי את המשחק ההוא". למשל:

ב-‏1998 יצא משחק (FALLOUT2), שהגרפיקה שלו היתה לא מרשימה אפילו לזמנו, אבל הוא פיצה על כך בעלילה טובה ואווירה משובחת.
בפתיחה של המשחק, היה רגע שזכור לי לטובה. המשחק מתחיל עם קריינות אפוקליפטית על המלחמה (WWIII) ומוסיף כמה סרטוני וידאו משעשעים בציניותם, כאילו הוצאו מאיזה ארכיון, שמסבירים לאזרחים (עם דמות מצוירת מחויכת) את הוראות הבטיחות וכיצד צריך לרדת למקלטים האטומיים (מאוד מזכיר סרטונים אמריקנים משנות המלחמה הקרה).
מייד אחר כך עוברים לסרט וידאו שמציג משפחה הכלואה באחד המקלטים, רגע לפני היציאה חזרה החוצה אל העולם החדש/אכזר. היה שם שימוש מצויין בקול - במיקלט בוקעים צלילי פטפון ישן שמנגן את השיר "A Kiss to Build a Dream On" של לואי ארמסטרונג, עד שנפתחת הדלת והמשפחה המאושרת נקצרת למוות.

הנוסע השמיני נגד הטורף 281106
והנחתי שהכוונה היא ל- StarCraft.
הנוסע השמיני נגד הטורף 281110
Betrayal At Krondor. שמה באמת השקיעו בעלילה.
גם Star Control II, להבדיל.
וכך גם Ultima VII, למרות שהעלילה קצת פשטנית, כמות ההשקעה בדיאלוגים עצומה.
גם העלילות של משחקי Final Fantasy (בעיקר 6,7,9) מושקעות ומעניינות, אם כי פשטניות וסטריאוטיפיות.

אבל לא ברור לי מה הכוונה "לא קשור ישירות במשחקיות נטו". עלילה ואינטראקציה עם דמויות היא חלק מהמשחקיות במשחק טוב.
לגבי Final Fantasy 281477
אני אישית הייתי מוריד את 9 מהרשימה (למרות שהוא היה משחק מהנה מאוד), ומוסיף דווקא את 8. אני יודע שהרבה אנשים לא אהבו אותו, אבל בשבילי הוא היה ונשאר המשחק הכי טוב שנעשה אי פעם, בכל הקשור לעיצוב ופיתוח דמויות, cut-scenes וכן - גם עלילה (אם כי בשלב מסוים העלילה מאבדת כל היגיון פנימי). מבחינת משחקיות הוא דווקא פחות טוב לעומת רוב המשחקים בסדרה.

גם ל-‏10, אגב, יש עלילה טובה ומושקעת.

אם אתה חפץ ב-Console RPG עם אווירה מצוינת, כדאי לך לנסות להשיג את Shin Megami Tensei: Nocturne שיצא לאחרונה (בארה"ב) ל-PS2. בנוסף לעלילה המעניינת והאווירה היוצאת דופן, הוא אחד ממשחקי התפקידים היותר מקוריים שראיתי בשנים האחרונות.
לגבי Final Fantasy 281490
שמונה היה היחיד שהפסקתי בו באמצע ועד היום לא חזרתי אליו. הדמויות התנהגו כמו ילדים קטנים ומעצבנים, ולא ראיתי שום הגיון בעלילה. תוך כדי גם דחפו את הסיפור הצדדי המתיש של החייל וחבריו. דווקא ב-‏9 הלכו על עלילה שהייתה פשטנית (כמו בכל המשחקים בסדרה) אבל מעניינת ומהנה, וגם דמויות יותר מעוררות סימפטיה (חוץ מהקופיף שבטעות הגיע לתפקיד הדמות הראשית). אבל אולי זה רק כי התגעגעתי ל-‏4, שאיתו התחלתי.

תודה על ההמלצות.
הנוסע השמיני נגד הטורף 281135
pong. אהבתי את הקול שה"כדור" השמיע עם שינוי המהירות.
משחקי עילית 281138
Alone in the dark הראשון היה משחק פורץ דרך מבחינת גרפיקת המצולעים שלו (אפילו שהיום הוא היה נחשב למחריד מבחינה זו), ואולם מה שזכור לי לטובה (?) ממנו הוא האווירה של אימה צרופה ועשוייה היטב היטב.
המוסיקה הקלאסית, המונוטונית, המנוגנת חלושות אך בעוצמה קצת יותר גבוהה מן האפשרות להתעלמות ממנה מורטת ביסודיות את עצבי השחקן עת הוא תר את דרכו בטירה מלאת מלכודות המוות. את ההתקפי לב מספקים זומבים מגורזנים, כלבי שאול המנתרים בלי כל אזהרה ושאר תועבות. אט אט, בעל כורחך, אתה נשאב לעולם המוכתם, ההזוי והמוטרף המתגלה מהיומנים שנחשפים. מלאכת מחשבת.

גם Star Control II הוא משחק עשיר,מופתי, עם קטעי מוזיקה מקוריים השמורים איתי ובזכרוני לטוב עד היום. העלילתיות שלו מרתקת ומאפשרת אפיקי משחק גמישים, כמעט אינדיבידואליים והמשחקיות (בסוגים השונים בתכלית של "משחקים" המצויים בו) מעולה, פשוט מעולה.
קהילת המעריצים שלו מסרב להניח לו להשכח כפי שאפשר להווכח מעשרות היצירות הגרפיות המקוריות הנוצרות בהשראתו:
רימקסים ומנגינות חדשות:
ומה לא?:
משחקי עילית 281143
מעריצי סטאר קונטרול 2, וסתם סקרנים ישמחו בוודאי לשמוע שקוד המקור של המשחק שוחרר. כתוצאה מכך לא רק שהמשחק הוא כעת חופשי להורדה לכל דורש, אלא גם הוא עובד בכל פלטפורמה, כולל חלונות XP ולינוקס. הבעיה היחידה - זכויות היוצרים נותרו על השם, והמשחק נקרא עכשיו "The Ur-Quan masters" (וזה, בעצם, היה גם שמו של המשחק המקורי).

(מומלץ בחום גם למי שלא מכיר את המשחק אבל אוהב משחקי מחשב חכמים באופן כללי, כל עוד הוא לא מחפש גרפיקה תלת ממדית מגניבה).
נוסטלגיה 281163
וואללה, SCII. הכי אהבתי את המטורללים האלה:
משחקי עילית 281222
ואגב StarControl II, פושעי StarControl III לדין !
משחקי עילית 281314
לדין?! אני מציע שנעבור ישר ללינץ'.

קשה להאמין כמה גרוע יכול להיות המשך של משהו כ"כ טוב.
(קצת כמו הסרטים איש הנצח 1 ו-‏2)
משחקי עילית 281752
ואם כבר אני מדבר על Alone in the dark I, (ועל משחקים שהופכים לסרטים: תגובה 280871) גיליתי עכשו שעושים סרט עליו בכיכובו של כריסטיאן סלייטר:
איך הסרט? לא כולם מתלהבים ממנו:
משחקי עילית 281857
לא ראיתי, אבל קל לנחש עפ"י ההיסטוריה המפוקפקת של הבמאי (Uwe Boll) שזה הולך להיות רע (מאוד!).
משחקי עילית 281968
אני לא מכיר אף אחד מהסרטים שלו (http://www.imdb.com/name/nm0093051/) מה רע מאד?
משחקי עילית 282011
השניים הרנדומליים שראיתי: House of the Dead + Blackwoods. (עפ"י הביקורות הקוטולות מקיר לקיר: אני מניח שהסרטים האחרים שלו לא טובים יותר)

אפילו סרטי אימה זבליים‏1 הוא לא יודע לעשות כמו שצריך.

_____________
1 וזה נאמר בחיבה - יש סרטי אימה זבליים מהנים למדי. כאלה שיוצאים מהם מדושני עונג :) .
משחקי עילית 431110
הבמאי משיב מלחמה שערה (literally) למבקריו.
הנוסע השמיני נגד הטורף 281245
Unreal
AvP 2
Undying
WarCraft III
StarControl II

בשלוש מילים: אווירה, אווירה, אווירה. העלילה היא חלק מהאווירה. בתחום הזה מדובר פשוט בכשרון שלפעמים גובל בגאוניות מצד מעצבי השלבים, אנשי הסאונד והגראפיקה שגורם למשחק לשאוב את השחקן לתוך עולם אחר, בדיוק כמו שסרט טוב עושה את זה. ככל שהעולם שונה יותר ועם זאת אמין יותר, כך מתעצמת חווית האווירה. מהבחינה הזאת AvP 2 ו Unreal 1 מתחרים אצלי על המקום הראשון. האמת מהבחינה הזאת Unreal II מקבל ציון הרבה יותר גבוה מהציון העלוב שהוא מקבל על האכזבה המרה שהוא נחל במשחקיות נטו.

מצד שני מאז הגיוס שיחקתי רק אחוז קטן מסך המשחקים שיצאו לאוויר העולם, ככה שייתכן שפספסתי כמה דברים טובים בדרך, וזה בלי להכניס פנימה את שאלת הזיכרון שלי. אז ניתן להתייחס לרשימה הזאת כחלקית בלבד.
הנוסע השמיני נגד הטורף 281260
Another World, ללא ספק.
משחקי עילית 281311
הא! ההתייחסות לעולם אחר הזכירה לי את המשחק הבא,
בתוך כל מערבולת המשחקים המתרגשת על העולם, יוצא במקרה הטוב משחק אחד בשנה שבאמת עשה משהו חדש ‏1, משהו שעין שחקן עוד לא שזפה קודם.
Neverhood הוא משחק כזה:
אין מה להגיד, זו יצירת אומנות אמיתית, היוצרים פיסלו בכמה טונות של חימר עולם שלם ואניגמתי.
אני אפילו לא רוצה לדמיין כמה קשה היה להרים את ההפקה הזו. נוספים לכך עיצובים מקוריים, הומור מקורי ומוסיקה מקורית. לגבי המשחקיות, זה כבר שאלה של טעם. אבל בכל הנוגע למקוריות הם מחוץ לסקאלה - הכל לגמרי חדש.

ואם כבר ימיי הנשכחים כשחקן חוזרים אליי, אז אי אפשר שלא לחלוק כבוד למי שהביא לעולם את משחקי האסטרטגיה בזמן אמת - DuneII המובסס על "חולית" של פרנק הרברט:
המשחק הזה הביא לעולם ז'אנר שלם של משחקים הקרויים ללא צדק היסטורי על שם ממשיכו המפורסם יותר "C&C-Clones"

1 אפשר לגזור מזה חוק כללי לחיים.
משחקי עילית 281333
הם נקראו ככה בהתחלה, כשDune II ו C&C היו כל הג'אנר. היום קוראים לג'אנר הזה RTS שזה "Real Time Strategy".
משחקי עילית 281345
הדבר שהכי הרשים אותי ב-Neverhood זו המוסיקה המטורללת של Terry Taylor (מן בלוז שיכור, מצחיק ומג'וברש שכזה). הוא אחראי גם לפסי הקול של Skullmonkeys/Boombots.
הנוסע השמיני נגד הטורף 281291
האווירה והמוזיקה של Simon the sorcerer, העלילה וההומור של Monkey Island ושל Day of the Tentacle.
LucasFan Games 281599
אפרופו משחקי Lucas - מספר מעריצים חובבי נוסטלגיה עובדים על חידוש (או הרחבה) של המשחקים הישנים יותר, כמו Maniac Mansion ואחרים. הם פחות מוכשרים מבחינת התוכן, אבל יש המון מחוות למשחקי עבר.
LucasFan Games 281607
LucasArts, sc2.
גם הקוד של wolfstein 3D שוחרר לפני כמה שנים לציבור הרחב ע"י ID.

אלה סתם שלושה מקרים מבודדים, או שיש טרנד של שחרור ישן מצד חברות משחקי מחשב ?
LucasFan Games 281615
נזכיר כאן את ScummVM, שהוא מנוע שמיועד להריץ את המשחקים של לוקאספילם על כל מחשב (ועוד כמה משחקים נוספים, כמו Simon The Sorcerer)

ואם אנחנו כבר בשוונג, המנוע המרשים (והטוב בהרבה מהמקורי) שעשו לשני חלקי אולטימה 7 ומאפשרים סוף סוף להריץ את המשחק הזה, שלא עבד כמעט באף מחשב באף תקופה:

כל אלו הם רק מנועים, ודורשים שיהיה לך את המשחק המקורי כדי שהם יעבדו.

הדבר האחרון שצריך להזכיר הוא הצעד הבא: אמיולטור לדוס, שמסוגל להריץ (אם כי בינתיים לא בצורה חלקה לגמרי) את רוב משחקי הדוס המוכרים:

LucasFan Games 281639
ומעברו השני של המתרס, עיבוד חובבים ל-Hero Quest :

LucasFan Games 282807
ויש גם לקינג'ס קווסט ועוד:
הלך לי קלף 281587
לא יודע אם זה נחשב נרטיבי, אבל בסוליטייר לחלונות 3.11 מאוד אהבתי את הקטע אחרי שנגמר המשחק, שהקלף מטייל על המסך ועושה שרשראות כאלו שממלאות את המסך.
(בזה בערך התמצתה הקריירה שלי כגיימר.)
הלך לי קלף 281596
זה עוד כלום. בפריסל היה קטע כזה שאחרי שניצחת במשחק, מספר הנצחונות ב"סטטיסטיקה" עלה באחד, והיית בוהה בזה כל היום ותוהה האם תשבור את רצף ה-‏130 נצחונות שלא ברור לך איך הגעת אליו.

(בזה בערך התמצתה הקריירה שלי כפקיד פריסל).
הלך לי קלף 282046
אחרי שגיליתי את הספיידר-סוליטר (ובכך הרסתי סופית את הסיכוי להגיע לציונים סבירים השנה) גיליתי שכשקורה כבר הנס ואני מצליחה לסיים משחק‏1, יש זיקוקים מעפנים בשני צבעים על המסך. אכזבה קולוסלית אחרי הקלפים הקופצים של הסוליטר הרגיל.

1הסטטיסטיקות המאד עלובות עומדות כרגע על למעלה מ640 משחקים, מתוכם 3 נצחונות בלבד. אבל זה יפה שאני עקבית.
הלך לי קלף 282055
3 נצחונות מ640 משחקים בארבע סדרות? זה לא סטטיסטיקות מאד עלובות, זה הישג מרשים.
זה לא יפה לצחוק על הקשיים שלי. 282093
(וברור שבארבע סדרות. מי משחק בכלל על פחות?‏1)

1טוב, אני, למען האמת. כשנשבר לי להפסיד פעם אחרי פעם אחרי פעם, ואני רוצה להעלות לעצמי טיפטיפה את האגו.

________
העלמה עפרונית, נגררת לשיחות מטופשות להפליא במקום לסיים (להתחיל!) עבודה מעיקה.
הלך לי קלף 281598
אחרי שנגמר המשחק, משהו מטייל על המסך ועושה שרשראות כאלו שממלאות את המסך? אתה בטוח שלא צפית בבשחק השבת בערוץ 2?
הנוסע השמיני נגד הטורף 282804
השאלה שלך די מבטלת את מרבית הקווסטים, כי העלילה שם היא עצמה המשחקיות (Myst הלכו קצת רחוק מדי לטעמי עם הרעיון הזה). אם אגביל את עצמי למשחקים מחוץ לטווח הזה, אציין את Dune 2, שהסיבה היחידה ששיחקתי בו עד סופו המר היא כי נהניתי מקטעי המעבר (שלא לדבר על קטע הפתיחה המופלא שאני זוכר עד היום... Dune! The Building of a dynasty!) (המממ... לדיונה 2 היו קטעי מעבר? אולי אני מבלבל אם פקד וכבוש?). קרוב יותר לימינו אנו, ובאותו הז'אנר, גם Warcraft 3 סבל ממשחקיות פחות מהנה מאשר קטעי המעבר המרהיבים. המשחק שאני חושב עומד בהצלחה הכי רבה בשני התחומים במקביל הוא מקס פיין הראשון - משחקיות נפלאה עם עלילה מצויינת ומרתקת. זה גם אחד המשחקים הבודדים (אם לא היחיד) שהשלמתי מההתחלה ועד הסוף למעלה מ-‏10 פעמים. פשוט כיף לשחק אותו מחדש כל פעם.

(דובי, שבילדותו שיחק את King's Quest 2 מההתחלה ועד הסוף בלי לשמור, כי לימדו אותו להבהל כל פעם שהאור של הדיסק הקשיח התחיל להבהב בלי סיבה ברורה לעין. וחוץ מזה לא היה לו מושג מה המשמעות של restore. לא שזו חוכמה גדולה - המילים הראשונות שדובי למד באנגלית, סביר להניח, היו open door...)
הנוסע השמיני נגד הטורף 282889
בדיון 2 לא היו קטעי מעבר, אלא רק שיחות נפש עם המנטט. מה שכן היה זה את קטע הפתיחה המופלא באמת. בפקד וכבוש כבר היו קטעי מעבר מושקעים למדי שנתנו לך את ההרגשה שיש עלילה למשחק.

גם המילים הראשונות שלך באנגלית היו open door? וחשבתי שאני היחיד... (מעניין מה זה אומר עלי שבהשפעת Hero Quest עוד צמד מילים שלמדתי די מהר היה seek body).
הנוסע השמיני נגד הטורף 282895
בהשפעת King's Quest 1, המילים הראשונות שלי באנגלית היו Give, Take, Carrot, Goat.

(ניתוחים פסיכולוגיים בשקל יתקבלו בברכה).
הנוסע השמיני נגד הטורף 283159
גם אני גמרתי את קינג קווסט 2 בלי לשמור. למיטב הבנתי, לא היתה לי אפשרות אחרת, מכיוון שבגירסה ממנה העתקתי לא ניתן היה כלל לשמור את המשחק - היא דרשה "דיסקט שמירה" מיוחד שלא היה ברשותי. האם לך היתה עותק מקורי?

איזה סיוט נורא - להיתפס ביער על ידי המכשפה או הקוסם אחרי שעה וחצי של משחק רצוף... לעבור על הגשר הרעוע פעם אחת יותר מדי... לא לברוח בזמן כשהזאב שוכב במיטת הסבתא... ליפול מהמדרגות הלוליניות האידיוטיות פסיעה לפני סוף המשחק...
הנוסע השמיני נגד הטורף 283172
הו, ימי ה-Floppy העליזים בהם כל Quest מצוי של Sierra היה על מספר אינסופי (אך בר מניה) של דיסקטים‏1. אחרי פעולות לוליניות אינסופיות‏2 ובדיוק ברגע הקריטי של המשחק - דיסקט מספר שש החליט לא לשתף פעולה.

__________
1 דיסקט 5.25 - הגירסה הדיגיטלית לאיזיסקטצ'.
2 פתח דלת <הכנס דיסקט מספר 4>, צעד ימינה <הכנס דיסקט 7, קרא את דברי המלך ואז הכנס דיסקט מספר 3>, שתה את שיקוי הקסם <הכנס את דיסקט 1 ו-‏2 לסירוגין>, בעט בישבנו של המפתח <הכנס דיסקט מספר 9>...
הנוסע השמיני נגד הטורף 285333
כבר ציינתי שהיה לי כונן קשיח? אחח... כמה גאווה הוא הסב לי. לאף אחד אחר לא היה. 20 מגה אדירים של יכולת אחסון! עשרות דיסקטים מעאפנים של 360K נדחסו בקלות לתוך כונן אחד נוח שאף פעם לא מתקלקל, נשרט, או מתעוות כי השארנו אותו בטעות בדיוק איפה שהייתה השמש בבוקר. בעוד שכל חברי החליפו דיסקטים בקדחתנות, אני ישבתי לי בהנאה ויכולתי לשוטט ברחבי הממלכה כאוות נפשי.

עד שהגיעה המכשפה ותפסה אותי.
הנוסע השמיני נגד הטורף 285348
מפונק בר מזל שכמוך! אנחנו אפילו דיסקטים לא היו לנו. כל עולמי הדיגיטלי היה על לוחות אבן (בתוך מארז של VIC20, בתחתיתו של אגם).

ואל מצעד המחשבים שהיו בביתי אי פעם, פרו עידן הפיסי:

- VIC 20
- DRAGON 32
- Texas Instruments TI-99/4A
- Commodore 64
- Spectra video 128
- commodore 128
- AMIGA 500
הנוסע השמיני נגד הטורף 285331
נראה לך? בזמנו אפילו לא ידעתי שיש אפשרות תיאורטית לקנות את המשחקים האלו. חשבתי שהם פשוט מסתובבים בין אנשים כמו שמשחקי ג'אווה באינטרנט היום הם בחינם. בהרצליה הייתה בזמנו חנות ש*מכרה משחקים מועתקים* - המחיר היה פר דיסקט (מה שהפך את הקווסטים ליקרים במיוחד), ואם אני זוכר נכון אפילו הייתה אחריות למקרה שאחד הדיסקטים נדפק.
אני רוצה לציין לזכותי שכשמיראז' התחילו למכור קווסטים בארץ, אני הפסקתי להעתיק אותם מאחרים. אני חושב שאיפשהו בבית הורי עוד יש ארגז עם אריזות המשחקים, שדי מהווה קטלוג מלא של כל משחקי סיירה עד קצת אחרי שהם עברו לפוינט-אנד-קליק המעצבן.
הנוסע השמיני נגד הטורף 311491
(סליחה על הערת דיון ישן מרבצו): מזכיר לי את ימי המשחק שלי ב-Amazon, ה-adventure הראשון בו שחקתי ברצינות. שיחקתי יחד עם חבר, היינו בכתה ח' בערך, ולא היה לנו מושג לגבי פקודות כמו Save. בכל פגישה ישבנו חצי שעה בממוצע כדי להגיע לשלב שבו נתקענו בפעם האחרונה.

הבעיה היא שגם את הפקודה inventory, למשל, לא הכרנו, וגילינו את כל הציוד שהגיבור נושא עמו רק כאשר נתקלנו במשהו ביער, והכל התפזר סביבנו. פתאום החיים נעשו הרבה יותר קלים...

בדיעבד מסתבר שהעלילה נכתבה בידי אחד, מייקל קרייטון.

הנוסע השמיני נגד הטורף 431172
משחקי מחשב הם דבר נפלא. את המילה save למדתי די מהר, אבל המילים הראשונות שלי באנגלית היו open door, ועוד צירוף מוצלח שרכשתי בזכות משחקי המחשב היה seek body (שאמור להתפרש כ"חפש על הגופה").
הנוסע השמיני נגד הטורף 283173
''השאלה שלך די מבטלת את מרבית הקווסטים''

אכן. ידעתי שהניסוח של השאלה בעייתי, כבר בזמן שניסחתי אותה. שוין.
הנוסע השמיני נגד הטורף 280922
הרעיון לשלב בין שני המותגים קדם למשחק, ואפילו נרמז בסרט ההמשך ל''הטורף'' כשבחללית החייזר המאיים נראתה בבירור גולגולת של ''נוסע שמיני''.

מצד שני, ראיתי את הסרט לפני הרבה שנים, ויכול להיות שזכרוני מתעתע בי.
הנוסע השמיני נגד הטורף 280931
כן למען האמת שכחתי את זה: הרעיון לשלב את שני המותגים נולד בסביבות 95'/94' וכמו שציינתי בהודעה קודמת לא יצא לפועל. הפרוייקט התחיל ונפסק מספר פעמים, אבל כבר נוצר Hype מסויים סביבו הסרט ואפילו נכתבה והופצה חוברת קומיקס שמתארת את העלילה (לא העלילה של הסרט שיצא בפועל, כנראה העלילה של איזו גרסה מאוד מוקדמת שלו). בשלב הזה נוצר המשחק.
הנוסע השמיני נגד הטורף 281153
שאלה: איך יתכן של"טורף" יש גולגולת של ה"נוסע השמיני" אם לזה האחרון יש שלד חיצוני בדומה לפרוקי רגליים?
שאלה טובה 281475
ידיעותי בעולמם של הנוסעים הלא מוזמנים מסתכם בצפייה אינסופית של Alien ו-Aliens (המופתי), אך לא התעמקתי בכל היקום שמסביב.

ללחל"ע (אולי) הפתרונים.
שאלה טובה 281580
תגובה 253814.

אני מצטער דילגתי על השאלה מכיון שלא לקחתי אותה ברצינות. חשבתי שהתשובה ברורה.

מבחינה חיצונית החייזר פותח כמעט לחלוטין ע"י ה.ר.גיג'ר‏1. דן אובאנון‏2 פגש את גיג'ר במהלך שהייתו באירופה בתקופה שעבד על סרט אחר שנכשל‏3. בתחילת הפגישה גיג'ר הציע לאובאנון אופיום. אובאנון שאל אותו למה הוא לוקח אופיום, וגיג'ר ענה לו שזה בגלל שהוא מפחד מהחזיונות שלו. אובאנון אמר לו שהחזיונות הם רק תוצר של המוח שלו, וגיג'ר ענה לו שבדיוק מזה הוא מפחד. גיג'ר הראה לאובאנון אלבום עבודות שלו, וכבר שם, פחות או יותר, היה הנוסע השמיני חביבנו.

כמה שנים מאוחר יותר כשפוקס החליטו לאשר את הפקת הסרט, ורידלי סקוט הוכנס לתמונה, אובאנון הראה לו את אלבום העבודות של גיג'ר, ומאותו רגע סקוט לא היה מוכן לשמוע שום דבר בעניין החייזר. הוא צירף את גיג'ר להפקה‏5 והחליט שיהיו שני צוותים של מעצבים בהפקה - צוות אחד שאחראי על התפאורה ה"אנושית", וצוות אחד שאחראי על התפאורה החייזרית. הצוות השני מנה את גיג'ר ועוד כמה עוזרים.

מכאן שהצורה החיצונית של החייזר היא למעשה פרי מוחו הקודח של אומן מטורלל, ולא תוצר של מחשבה פסודו-מדעית לפי הגיון ביולוגי או אבולוציוני כלשהו. העדיפות הראשונה של עיצוב המפלצת הייתה אחת: להפחיד. כל עדיפות אחרת - בטל תקפה‏6.

לגבי ניטפוק "הגיוני" של הנוסע השמיני, הרשימה עוד ארוכה. אני אומנם לא ביולוג אבל אף פעם לא חשבתי שאפילו באופן תיאורטי אורגניזם כמו זה שמתואר בסרט יכול להתקיים. אני אשמח להתבדות. במחשבה שנייה אולי "אשמח" זו לא בדיוק המילה הנכונה.

_________
3 "חולית", רק שאני לא בטוח אם זה החולית המוכר לנו, או גרסה שנכשלה עד כדי שמעולם לא יצאה לאוויר העולם‏4.
4 לא שהגרסה המוכרת לנו כ"כ רחוקה מההגדרה הזאת.
5 משימה לא קלה כיון שהאחרון מפחד מטיסות, והגיע לסט רק חודשים מאוחר יותר.
6 זו אמורה להיות פאראפרזה.
ספוילר קטן ל''נוסע השמיני'' 281617
בלי יותר מדי תיחכום, הרעיון של "פרזיט אוניברסלי" שמטיל את ביציו בגוף של יצור שמעולם לא פגש ואשר ההיסטוריה שלו אינה קשורה בשום אופן לזאת של הטפיל - הרעיון הזה מופרך מעיקרו אפילו ליצורים על אותה פלנטה, על אחת כמה וכמה לכאלה שנאספו ממקומות שונים בגלקסיה. זה הגיוני בערך כמו לפגוש חייזרים דמויי האדם שמדברים אנגלית שוטפת.

לחרקים בגודל של ה"אמא" יש גם קצת בעיות עם מערכת הנשימה, אבל מסתבר שהן פחות קריטיות ממה שהיה נהוג לחשוב - היו פעם על כדור הארץ חרקים מרשימים למדי (שפיריות ענק עם מוטת כנפיים באורך 70 ס"מ או יותר).

לעומת זאת, חרקים שמטילים ביצים בתוך גופם של קורבנות תמימים, והללו מתתפחות לזחלים שמכרסמים את המארח מבפנים - זה דווקא לא דמיוני. יש צרעות שעושות בדיוק את זה. בתיאבון.
רעיון מופרך מעיקרו 281623
אלא אם כן אתה יודע שהטתאנים שתלו את החיים בכל הגלקסיה.
ספוילר קטן ל''נוסע השמיני'' 281691
אין ממש הכרח שהיצור יהיה מקביל למה שאנחנו מכירים כחרקים. למעשה מצאתי על זה דיון הזוי משהו בקרב קהילת המעריצים (אגב מעריצים שרופים וחסרי חיים):
כמעט כל בעיה שמתעוררת משאלות של התפתחות אבולוציונית סבירה אפשר לפטור מראש בקלות ע"י סיפור רקע פשוט של בנייה. כלומר האורגניזם המדובר לא התפתח באופן טבעי אלא תוכנן ונבנה עפ"י מפרט רצוי. למעשה המשחק דווקא מקדם את הרעיון הזה, ומי שמקבלים את התפקיד הם ה ‏1"Space Jockeys".
למען האמת הטענה שלך עדיין עומדת. אפילו בלי אבולוציה "פרזיט אוניברסלי" מהונדס דורש מהמהנדס היכרות בסיסית לפחות עם כל מארח פוטנציאלי. מצד שני אפשר תמיד לטעון שהSpace-Jockeys דומים לבני-אדם, ואז אנחנו סתם נשארים עם הטיעון האנטי-Startrek-י הישן: לחצות את הגלקסיה רק כדי לגלות גזע חייזרי שונה לחלוטין שבאופן מפתיע נראה בדיוק כמו אפרו-אמריקני עם משהו על המצח.

כשאמרתי שאף פעם לא חשבתי שאורגניזם כזה יכול להתקיים התווכנתי דווקא לשילוב של כל התכונות הפיסיות שיוצרי הג'אנר ייחסו לפרי מוחם. הדם החומצתי לבד מופרך לגמרי. המעבר בין השלב של הchestbuster ליצור בוגר - צמיחה של כמה מאות אחוזים בגודל - אורך בסרטים מספר שעות ללא שימוש בשום חומרי גלם חיצוניים‏2. התכונות הפיסיות הפשוטות: כוח, גמישות, מהירות, "שלד חיצוני"‏3 חזק מאוד, עמידות לטמפרטורות קיצוניות, שרידות בואקום, צריכה תזונתית כמעט אפסית, היברנציה. אז כמו שאמרתי ביולוג אני לא, אבל זה זה נשמע לי מופרך לדחוס את כל התכונות האלו לתוך אורגניזם אחד.

___________
1 כך כינה צוות ההפקה של הסרט הראשון את הגזע שעומד מאחורי הספינה הזרה. היצור שאת השלד שלו צוות הנוסטרומו מוצא עליה משתייך אליו.
2 לא ברור מה הטעם בשימוש במארח, מכיון שהיצור לא עושה בו כמעט שום שימוש.
3 איך מתרגמים exo-skeleton ?
אופטיקה אדפטיבית 280642
אם כך טעיתי. אתך הסליחה.
אופטיקה אדפטיבית 280660
מה אתה ממהר להתנצל ? קניתי את הDVD של הנוסע השמיני אחרי שמצאתי את עצמי מחוסר תשובה לשאלה "למה אין לך את הDVD של הנוסע השמיני ?", וגם מצאתי את Outlander - סרט מד"ב שעדיין לא ראיתי. את הממצאים אני אפרסם כאן לכשימצאו.

באופן אישי מתחיל לקונן בי החשד שהמשפט הזה מעולם לא נאמר בסרט (כלשהו), אבל השימוש בו בפרסומות לנוסע השמיני והפיכתו לסיסמא שגורה בהקשר הזה גרמו לרבים להאמין שמדובר בציטוט מהסרט. זה יכול להיות הדבר הכי גדול מאז ווטרגייט.
אופטיקה אדפטיבית 280720
אף אחד לא אמר שהמשפט נאמר איפשהו במהלך הסרט. זה הטאג-ליין‏1 שלו‏2. לכל סרט יש כזה, או כאלה, ובד"כ אף אחד מהם לא נאמר במהלך הסרט. הטאג-ליין הוא פשוט השורה המתחכמת (לרוב) שמוסיפים בכל הפרסומים של הסרט כדי לתת עוד קצת מידע עליו מעבר לשם. למשל, על הפוסטר של "אדם על הירח" הופיע הטאג-ליין "Hello, I am Andy, and this is my poster". בסרט "משפחת סופר על", כדוגמא נוספת, היו הרבה טאג-ליינים‏3.

אופטיקה אדפטיבית 280721
תגובה 280417(למטה): "כמו שאמרו פעם באיזה סרט מד"ב".

מסתבר שצדקתי (היי זה מצלצל נחמד). וכבר הייתי בטוח שאני מתחיל לשכוח דברים בסיסים כמו למשל כל התסריט של הנוסע השמיני. ממש נבהלתי שם לרגע.

אולי רק ליתר ביטחון אני אקנה את כל הסדרה ב-DVD.

תודה על הקישורים.
אופטיקה אדפטיבית 280985
אני חייב להתוודות שכשכתבתי את זה כהערה שולית ידעתי שזה בעצם סלוגן ולא נאמר בסרט עצמו, אבל לא רציתי להסתבך בפדנטיות. '' מי כבר ינטפק כזאת אמירה'', אמרתי לעצמי בנאיביות.
אופטיקה אדפטיבית 281038
עכשיו אתה יודע. מעריצים שרופים חסרי חיים של הג'אנר ינטפקו אותך למוות על המעידה הקלה ביותר.

אגב מעריצים שרופים חסרי חיים של ג'אנר מדע בדיוני:
אופטיקה אדפטיבית 280453
במאמר מאמצע 2004 אני קורא שגיל היקום לפי האומדנים הנוכחיים הוא 13.7 מליארד שנה, ולכן אנחנו יכולים לראות את קרינת הרקע של המפץ הגדול (זו שהשתחררה בגיל 380,000 שנה, כשהיקום נעשה שקוף) ממרחק של 46 מליארד שנה; כלומר, אנחנו רואים היום את הקרינה ממקומות שמרחקם הנוכחי מאיתנו הוא 46 מליארד שנה. לקח לאור רק 13.7 מליארד שנה להגיע אלינו משם, כי ה*דרך* שהוא עבר בהתחלה - כשהיקום היה קטן - התפשטה מאז.
אופטיקה אדפטיבית 280464
כלומר הדרך התפשטה מהר יותר ממהירות האור?
אופטיקה אדפטיבית 280470
''במהלך הכנת יקום זה לא הועברה אינפורמציה במהירות המסכנת את תורת היחסות''
יקום פרידמן 280486
אתה שואל, מכריז,או מיידע? לי אין שום אינפורמציה בנושא, רק אעיר שכאשר עושים שיקולים כאלה על מודלים של יחסות כללית יש כל מיני תוצאות לא אינטואיטיביות.
חתיכת בחור מוכשר 280489
המילטון פרידמן הזה
חתיכת בחור מוכשר 280490
גם תנורי נפט לא רעים, אבל אני התכוונתי לפרידמן הזה:

אבל אני מבין בזה בערך אפס. אפופידס פעם השוויץ שהוא עשה מאסטר על יחסות כללית.
חתיכת בחור מוכשר 280491
זה הייתי אני. נאבק קצת בשואש.
חתיכת בחור מוכשר 280497
די, ראובן, זאת היתה התחכמות. מזוג לעצמך כוסית של רוברטסון-ווקר והרגע.
(מתעד) 280501
אופטיקה אדפטיבית 280536
אפשר לינק?
אופטיקה אדפטיבית 280587
הפורמט קצת מיושן (פאפיער בלע"ז); המאמר התפרסם בגליון יוני-יולי 2004 של ה- Notices of the American Mathematical Society.
אופטיקה אדפטיבית 280593
שם מחבר וכותרת אולי יספיקו כדי שאוכל למצוא פרה פרינט.
אופטיקה אדפטיבית 280608
Jeffrey Weeks, The Poincare Dodecahderal Space and the Mystery of the Missing Fluctuations.

אופטיקה אדפטיבית 280609
אופטיקה אדפטיבית 280619
הטכנולוגיה של האופטיקה האדפטיבילית אינה מספיקה כיום כדי לכסות על כול ההפרעות האטמוספריות.
בנוסף לכך פועלים טלסקופי חלל באנפרא אדום ואולטרה סגול ונס"א מתכננת שיגור של אינטרפרומטר בתחום הנראה ב 2009 אם יעמדו בלוח הזמנים.
לכן להגיד שאין טעם בטלסקופי חלל זו קצת הגזמה. חוץ מזה הכסף שיחסך לא ילך להאכלת רעבים בהודו. ובנוסף לכך כשבעוד כמה שנים יתעוררו ויחליטו לשגר טלסקוף חלל חדש זה יעלה הרבה יותר מלתחזק את הקים.
אבל כמו תמיד השכל של הממשל האמריקאי הוא בתחת.
אופטיקה אדפטיבית 280623
אני לא יודע על מגבלות גדולות במיוחד של הטכנולוגיה הזאת, במיוחד כשמשווים את מחירה לזה של שיגור וכיול טלסקופ חללי.

אינפרא אדום , גאמה וכולי זה בסדר גמור, בכוונה דיברתי על אור נראה. אפילו אם לא יאכילו רעבים באפריקה, אני סומך על נאסא שמצאו דברים שווים אחרים לעשות אם הכסף. אני הייתי הולך על טלמטריה ומחקר רובוטי של הירח, למשל.
אופטיקה אדפטיבית 280663
הבעיה העיקרית לדעתי היא שהמערכת מגיבה לשינוים באטמוספירה ותמיד יהיה עיקוב זמן בין התנודות הקטנות באטמוספירה להתאמה. גם אם מכילים מחדש 30 פעמים בשניה.

אחד הפרויקטים הגדולים כיום הוא חיפוש כוכבי לכת מגודל כדו"א שעדין אי אפשר לראות בציוד הקיים. לכן צריך לשדרג את האבל ולא לנטוש אותו.
אופטיקה אדפטיבית 280666
אני קראתי שמדובר על 1000 פעם בשניה.
בכל מקרה, אני מאמין שתקציב של 100 מליון דולר למחקר יכול לעזור גם כאן.
אופטיקה אדפטיבית 280779
עוד פריט מידע קטן: לא תמיד יש עצם בהיר מספיק וקרוב מספיק כדי להשתמש בו כרפרנס. אם אין, עושים כזה לבד:

זה נקרא LGS (Laser Guide Stars) ויש בידי עבודת סיכום קטנה ונחמדה עליהם, כתובה בידי רעייתי.
אופטיקה אדפטיבית 280978
כן, מכיר. חשבתי פעם להשתמש בלווינים לצורך דומה.
אופטיקה אדפטיבית 280872
מה זה טלמטריה?

ואת הפלנטות השכנות כבר כבשנו?!
ומה לגבי הנעה חללית ראויה?
ותחנת אנרגיה סולארית שממש שווה משהו?
אופטיקה אדפטיבית 280915
טלמטריה היא העברת נתונים דרך תקשורת אלחוטית.

על הנעה חללית כבר עובדים (מנועי יונים,מפרשי שמש,ושמעתי שחידשו את הדיבורים על הנעה גרעינית)

לאנרגיה סולרית יש הרבה בעיות שרובן בתחום העלות תועלת. אם על כדו''א זה רחוק מלהצדיק את עצמו לשגר את זה לחלל יהיה באמת בזבוז שלא לדבר על בעית העברת האנרגיה.
אופטיקה אדפטיבית 284327
נמאסא קיבלה תוספת תקציב וכבר מתכננת את משימת השרות להאבל. כך שטעיתי ולמישהו שם יש שכל.
אופטיקה אדפטיבית 280635
פרופסור ידוע מהפקולטה לפיזיקה ואסטרונומיה אמר לי פעם שלדעתו, התרומה של טלסקופ החלל ביחס לעלות שלו אינה מספקת.
במחיר של טלסקופ חלל אחד היה אפשר לבנות כמה טלסקופים גדולים על הקרקע שהתרומה הכוללת שלהם למחקר החלל הייתה עולה על זו של טלסקופ החלל, גם אם הוא נותן תמונות טובות יותר.
חוכמה גדולה, 280807
להפיל טלסקופ. נראה אותם מטלסקפים פיל.
75,000,000$ להטבעה בים? 280928
זה לא קצת יקר ביחס לתוחלת הנזק?

כשהסקיילאב נפלה, חילקו כובעים קטנים מניר אלומיניום וזה עבד.
(האייל השחור נתפס ברגע נוסטלגי)
75,000,000$ להטבעה בים? 280995
סקיילאב?
כובעים מנייר אלומיניום?
מה?
75,000,000$ להטבעה בים? 281001
הסקיילאב היתה מעבדה במסלול שנפלה חזרה לכדור הארץ בשנת שבעים ותשע.

לפני הנפילה נערכו בעולם מסיבות שחיתות "לפני שהדבר הזה נופל לנו על הראש" (מזכיר קצת את מסיבות המילניום).

יזם זריז מכר קסדות מנייר אלומיניום לכבוד הנפילה, הלוגו שלו היה: "זה לא ממש יעזור אם הסקיילאב תיפול לך על הראש, אבל לפחות תהיה לבוש בהתאם".

בבוקר שאחרי המסיבה כולם התאכזבו לשמוע שלא קרה כלום (גם זה מזכיר קצת את באג אלפיים)

ועם הקורא הצעיר הסליחה
75,000,000$ להטבעה בים? 281018
וואלה! פיסת היסטוריה ממש לא מוכרת עבורי - תודה לקורא המאפיר ( ;
נראה שעם כל הקשיים, הם הצליחו יפה (או כך נאס"א מציגים את הישגיהם).
אני הייתי קונה כזה כובע, גם משעשע וגם היסטורי..
75,000,000$ להטבעה בים? 281031
אין בעד מה.

הבעיה היא במחיר (של ההצלחה. הכובעים לא עלו הרבה). ארגונים חברתיים טוענים שארצות הברית היתה מקום הרבה יותר טוב אם היו מוותרים על טיסות חלל מאוישות ומשקיעים את הכספים בחינוך.
לא בטוח שזה בר השוואה כי לכיבוש החלל היה גם מימד פוליטי, ופוליטיקה מאוד חשובה למקבלי ההחלטות.

את תוחלת הנזק אפשר לאמוד ב"כמה כסף תדרוש חברת ביטוח לכיסוי כל הנזקים שיגרמו מההתרסקות?" לדעתי הלא מלומדת זה נראה פחות מסוכן מנחיתה של המעבורת, אבל אולי יש אייל שיודע משהו על זוויות כניסה או חומרים מסוכנים שמצדיק את ההשקעה.
75,000,000$ להטבעה בים? 281123
השקעה בחינוך היא השקעה לדורות.
כך גם טיסות לחלל, רק לדורות מאוחרים הרבה יותר.
75,000,000$ להטבעה בים? 311497
הנה שיקול שהם לא לקחו בחשבון: כיבוש החלל הצית את הדמיון של ילדים באותה תקופה, באופן ששום טכנולוגיה לא עשתה לפני כן. היתה לזה השפעה ישירה על מספר הילדים שהחליטו להיות מהנדסים או מדענים כשיגדלו.
מה? 281369
למה להפיל ולהפסיד 75 מיליון דולר בשביל הרובוט למה מה קרה זה ביזבוז של כסף זה לא שהוא מפריע למשהו שישאר ושינסו להשיג ממנו תמונות
מה? 283725
כיוונת לדעת גדולים: http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn7051
טלסקופ החלל האבל 281384
למה לא שולחים אל הטלסקופ מעבורת?
בסדר היה מה שהיה עם קולומביה אבל מה מעכשיו לא ישלחו יותר מעבורות לחלל!?
אם ישלחו את הטלסקופ לדעתי זה יהיה בזבוז לאחר ההשקעה שהשיעו בו וכל הכספים של הפיתוח אז עדיף לשלוח מעבורת מאשר לבזבז כל כך הרבה כסף
281387
אסור לפוצץ טלסקופ לאוקיינוס,כי אז היה זיהום באוקיינוס וכל הבעלי חיים שיש שם יפגעו..
אי אפשר לפוצץ את את הטלסקופ בחלל? להרחיק אותו מכדור הארץ ולפוצץ אותו...זה לא ישפיע על אף אחד.
או שאפשר לתקן את החלקים שזקנים בטלסקופ ולתקן את הטלסקופ ואז הבעיה לא תהיה.
הגורם למלחמה 281388
אני לא חושב שזה רעיון טוב להשקיע כל כך הרבה כסף בניסיון לפוצץ את טלסקופ החלל 'האבל' ולהפילו לים מפני שזה עלול לגרום לאסון ולהתפרצות מלחמה וגם מפני ש.....למי זה מפריע?!?!
אני חושב שצריך להשאיר את זה ככה וזה לא יגרום נזק לאף אחד.
זו דעתי!
תגובה למאמר המורה עכשיו את מרוצה? 281395
לדעתי בכלל לא צריך להפיל את הטלסקופ כי אם הוא הולך במילא ליפול אז אפשר לחזק לו את הברגים ואולי לתקוע עוד איזה מסמר כמו שאבא שלי עושה כשתמונה הולכת ליפול. אם כל דבר שהיה הולך ליפול אז היו מפילים אותו בכח אז איזה מדינה היתה לנו תגידו.
תגובה למאמר המורה עכשיו את מרוצה? 281396
תן לזה עוד עשר דקות. הם ימשיכו הלאה, וגם אנחנו.
תגובה למאמר המורה עכשיו את מרוצה? 281441
מעניין שהם לא הצטרפו לדיון על משחק המחשב.

אני רוצה לחשוב שזה בגלל שהם לא קראו את התגובות, אבל מקנן בי החשש שהם חשבו שהדיון הילדותי ההוא לא לרמה שלהם..
הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד! 281400
אחיי ואחיותי! הנה הגיעו תלמידי כתה ב' לבקר בגן החיות. כמה נחמד! זה ממש יהיה לא יפה ולא חינוכי אם נזרוק עליהם את הטלסקופ שלנו. במקום זה הבה ונקבלם בסבר פנים יפות ונחלוק אתם את כל הבוטנים שנקבל כי ככה צריך להתנהג אל אורחים!

המורה תראי אני הכי טובה כאן!
עוזי חביב, 281410
יש לך את זה.

המשך להפגין התעניינות בעולם המבוגרים, יחד עם נימוקים מלאי טעם כמו אלה שרשמת כאן, ומי יודע? אולי לכשתגדל תוכל אפילו להתקבל לאוניברסיטה!

כל טוב לך ולבני כיתתך.

י.
קפצו לו הפיוזים 431109
האבל עדיין חי, אבל הוא איבד הרבה מהפונקציונליות החשובה שלו

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים