מה דעתך על זמר עברי (שירי ארץ ישראל)? 1408
מתעב את כל מה שקשור לזה 39 10%
לא כל כך אוהב 51 13%
שומע לעתים רחוקות, כשיוצא 65 16%
די אוהב: שומע לפעמים תוכניות ברדיו או בטלוויזיה 90 22%
אוהב: שומע לעתים קרובות תוכניות ברדיו 68 17%
אוהב מאוד: הולך לערבי זמר 16 4%
אני מנחה ערבי זמר (או עורך של התוכניות ברדיו) 5 1%
אני לא אוהב במיוחד, אבל רואה בחיוב את התופעה 30 7%
אני אוהב מאוד, אבל רואה בשלילה את התופעה 37 9%

401 הצבעות עד כה
פרסום תגובה לסקר

הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

בפרדס ליד השקת 141368
מהקשבה של כמה ימים רצופים לערוץ "ארץ ישראל היפה" של Yes Music אני יכול לדווח (לטוב או לרע) שיהורם גאון אחראי ל80% מהזמר העברי בישראל. אחראי, כלומר מעורב איכשהו. קבלתי הערכה מחודשת לברנש ואני אפילו מתחיל להבין ש85 הלהיטים הגדולים ביותר שהוא מוכר כרגע פשוט לא ממצים. הוא כמו אלביס (מבחינת הספק) - פשוט תופעה.
כמו כן גיליתי למרבה הפתעתי שהשיר הנ"ל אינו עוסק בערבי שאונס תינוקת!
בפרדס ליד השקת 141382
איך יהורם גאון מעורב בשירים חוץ מאשר לשיר אותם? ואם מדובר ב-‏80%, המדגם של "יס" שונה מאוד מזה של תוכניות הרדיו שאני שומע.
בפרדס ליד השקת 142361
אכן! גם אני הופתעתי...
לא? 145995
ואני חייתי באשליות כל השנים...
בפרדס ליד השקת 247431
כדאילך לבדוק את ערבי הזמר של דן אלמגור בתיאטרון היהלום בר"ג,שם יש 6 ערבים שעוסקים כל השנה במרכיביםש של הזמר העברי על כל סוגיו
מאוד עשיר ומראה באמת מי האחחראייןם לזמר העברי
אם מעניין אותך תפנה לאורנית בטל 036122776 ותגיד לה שממי שלך אותך
בפרדס ליד השקת 400412
6 ערבים! עוסקים בזמר עברי! וזה במשרה מלאה?
מי אמר שאי אפשר להגיע לדו קיום בשלום!
חסרה תגובה: אוהב את הז'אנר שונא את האופנה 141385
אני מאוד אוהב זמר עברי (המממ.... יום הזיכרון מתקרב, סוף סוף שירים איכותיים ברדיו), אבל לא יכול לסבול את התופעה של צפוניות עם חולצות בטן שרות חוה אלברשטיין ויורם גאון. עושה לי פריחה.
חסרה תגובה: אוהב את הז'אנר שונא את האופנה 141422
לפני כמה זמן יצא לי לההיות בערב שירה בציבור בהשטתפות סי היימן וזה היה ממש מוזר.
כי אני זוכר אאת סי ברוקסן ב1988 מצבחת שירי מחאה ועושה אחלה רוק ובתור ילד בן 14 היא היתה מבחינתי הכי גודלה שיש נו מזל שהתבגרתי.
וזה היה ממש פטתי לשמוע אותה שרה בקול סדוק מסיגריות את על המחנא נדלק ירח ועוד שירים רבים
היא גם במקביל רצה עם מופע משוטף לה ולנחום הייימן אבא שלה והאמת שזה יותר מסתדר לי אבל זה ממש מוזר.

ברעיון שנערך אם חוה אלברשטיין אחת הגדולות לדעתי גם כיום היא אמרה שהיא ממש מיצטערת שיצאה לה התדמית הזאת של זמרת ארץ ישראל היא יותר לדבריה לא תשיר את שירה הישנים בהופעות רק דברים שהיא כתבה בשנים האחרונות ומבחינתי זה בסדר היתי נותן המון כדי לההיות בהופעה שלה מעל 10 שנים אני מחפש הופעות שלה ולא מוצא
חסרה תגובה: אוהב את הז'אנר שונא את האופנה 400413
נכון. היא לא תשיר שירים ישנים.
היא תשיר שירים אובר-ישנים, באידיש.
חסרה תגובה: אוהב את הז'אנר שונא את האופנה 400427
דוקא אני חושב שהיא עושה עבודת קודש בכל מה שקשור בידיש
1. היא מוציאה אלבומים שרובם אם לא קולם מורכבים מחומר מקורי שהיא מלחינה לטקסטים בשפה הזאת
כך שאני לא יכול להגיד שהחומר הזה ישן
2 מה רע בקצת פולק בעוד בשנות ה60 וה70 הפולק היה בכותרות והפולק רוק בכלל אני חושב שתמיד חוה אלברשטיין עשתה משהוא שקרוב לפולק ואני חושב שההיתעסקות בידיש זה איזה שהוא ניסיון מוצלח מאד לעשות פולק האלבום האחרון שלה בידיש לימלה ממש מוצלח הפקה ועיבודים שנעשו במיזרח אירופה.
אני לא מבין ידיש אבל מה רע בלהציל שפה
עוד ניסיון נחמד לעשות רגי בידיש אגב נעשה
בשנות ה80 על ידי מר אילן וירצברג
הנה קישור לדוגמה
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141391
ז"א, האם יש גם "תופעה של רוק-נ-רול משנות ה50"? או האם יש תופעה של "מוסיקה קלאסית בכלים אותנטיים"?
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141394
גם אני לא מצליחה להבין. אולי התכוונה המערכת לתופעת ערבי השירה-בציבור?
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141400
כנראה שכן. "זמר עברי" התקיים ויתקיים גם בלי המסטיקים הלעוסים של איגי וקסמן ושרה'לה שרון.

אישית אני אוהבת מאוד את הרטרו, אבל לא אוהבת את השרב"צ ולא את הדיבוק של גרסאות הכיסוי הרבות שצמחו לאחרונה ("היום היום", "היה לי חבר היה לי אח" ושות'). ולמה את הרטרו כן? כי התחילו לצאת אוספים חדשים והדפסות חדשות לאלבומים מקוריים של זמר עברי - מליאור ייני דרך נתנאלה ועד הדודאים והפרברים. חומר משובח.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141424
כן זה מן קטע מטורף כל זמר שמזרחי אופס שליחה ארץ ישראלי אופס שליחה ים תכוני זמר של כולם.
שרוצה שישמיעו אותו הולך וכונה את האוסף של הלהכות הצבאיות בודק איזה שיר החברים שלו לא לקחו ומכסך לשיר את הצורה.
וכשהשירים האלה נגמרים אז הם הולכים לאוספי הנוסטלגיה ואז הם גם אונסים את רוחמה רז בדרך ומי יודע איפה זה יגמר.
אאם השאלה היא האם עדיף שהשירים האלה לא יושמעו בכלל מאשר יושמעו בלי סוף בגירסאות תפוקות ואיבודים סוג ד מלאי סינטיסייזרים בלי שום אנושיות
הפליאה לעשות זהבה בן בעבודה עברית לשיר של ריבקה זהר אבל זאת הגירסה המזרחית היחידה שאיך שהוא עברה את הסטנדרטים המוסיקאלים שלי.
אגב גם את החידוש של עיברי לידר לשיר גשם אחרון של וזמבלום לא אהבתי וגם את החידוש שלו לשיר בוא של ריטה לא ממש אהבתי
שלא יגידו שאני יוצא רק כנגד מזרחיים
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141495
לא מזמן אמר מרואיין בטלוויזיה, שהוא מאוד אוהב את "ארצנו הקטנטונת" של רמי קליינשטיין. מזעזע, נכון? :-)

זו שאלה טובה, שאלת המיחזורים הזו. מצד אחד, מיחזורים רבים מדי של חומר ישן מעידים על בעיה - מחסור (של המיינסטרים) בחומר חדש. מצד שני, למה שלא יגרמו לדור הצעיר להכיר ולאהוב את הקלאסיקות האלו? ומצד שלישי, מי שנחשף ל"ארצנו הקטנטונת" דרך רמי קליינשטיין ול"היום היום" דרך שרית חדד, כך גם נראה הידע המוזיקלי שלו. הכל בדולר.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141500
האמת שזה ממש ממזעזע למרות שקליישנטין הלחין את השיר בתור עבודה במילואים.
אבל מה שעומד לנגד עייני זאת השאלה הבאה בשנות ה60 וה 70 היו אנשים שתפקידם היה לכתוב שירים ואנשים אחרים שטפקידם היה להלחין נורית הירש ואהוד מנור
דוד כריבושה קובי אושרת ועוד ועוד אסתר שמיר ועוד.
משנות ה80 החלו גלי כותבים יוצרים אולי אם יש בעיה בחומר הגיע הזמן לחזור לכותבי העבר
ולקבל לחנים וחומר חדש?
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141596
לא עדיף שהדור הצעיר ‏1 ייחשף ל"ארצנו הקטנטונת" דרך רמי קליינשטיין ול"היום היום" דרך שרית חדד‏2, מאשר שהוא לא ייחשף אליהם בכלל?

1 ואם כבר מדברים על צעירים, את לא גודלת בשנה עוד יומיים שלושה? אחח, הזיכרון שלי זה משהו.

2 כמה שזה עצוב, להיחשף לשיר נפלא דרך שרית חדד.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141704
עזבי, אני מתעבת גם את המילה "להיחשף". אנשים "נחשפים למותג", כאילו זה לא המותג שחושף עצמו לפניהם. כאילו הם נחשפים לקרינה גרעינית.

וכן, יומולדת. טוב לדעת שמישהו שם לב, וגם זוכר, ועוד לפני הזמן. כי בתאריך המיועד לא אצפה באייל, בגלל סיבות שגלויות לפני הארכיבאי ‏1.

1 ובינינו, עם הזיכרון שלך, אני מתחילה לתהות.
מחסור בחומר חדש 141647
נראה שבאמת יש מחסור בחומר חדש ,מהסוג של מה שנקרא ''שירי ארץ ישראל '' דהיינו שירים שנעשים ב''סגנון '' ועם סוגי התכנים של השירים שכיום ממוחזרים לבלי סוף . נראה שרוב האמנים ימעדיפים למחזר אותם מאשר ליצור חדשים בסגנון.
בכל אופן אני יכול להמליץ על שיריהם החדשים והמצויינים של המלחינה יסמין אבן , והזמר נתן ( אופס ..שכחתי את שם המשפחה , אבל הוא הבן של תרצה אתר הנכד של המשורר נתן אלתרמן) שהם מכל בחינה שייכים לז'אנר , ובו בזמן עומדים בזכות עצמם מבחינת המילים והמוזיקה ואינם בגדר חיקוי עלוב.
סלור 141797
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141714
לא הבנתי את הזעזוע.
''ארצנו הקטנטונת'' הוא שיר של רמי קליינשטיין (גם אם לפניו ביצעה אותו להקה צבאית כזאת או אחרת), בדיוק כמו ש''לבכות לך'' הוא שיר של אביב גפן, למרות שאריק איינשטיין הקליט אותו לפניו.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141759
נכון, המילים של יורם טהר-לב והלחן של קליינשטיין. אבל השיר הזה הוא טייק אוף על ''ארצנו הקטנטונת'' המקורי, ששרה יפה ירקוני.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141785
אם את יורם טהר לב אפשר ''להאשים'' (כנראה בצדק) שבנה פרפרזה על השיר ההוא, הרי רמי קליינשטיין חף מאשמה כזאת.
הלחן של רמי קליינשטיין הוא בנוסח השירים הרוסיים (''השירים החלוציים''), בעוד שירה של יפה ירקוני היה בקצב הטנגו (''שיר סלוני''). יתרה מכך - מהביוגרפיה של רמי קליינשטיין, אני לא אתפלא אם יתברר כי הוא כלל לא הכיר את השיר האמור.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141817
אני תוהה מה בעצם מפריע לי (ומפריע לי!) בביצוע של קליינשטיין ל"ארצנו הקטנטונת", ועוד יותר ל"זמר אהבה לים" (אם עוד החושך רד, ואין כוכב לי...) של אליעז וארגוב. הוא שר לכאורה בלי מניירות מוגזמות, והלחן הנחמד (במקרה הראשון) וקורע הלב (במקרה השני) קולחים אפילו יותר מבביצועים הראשונים.

הביקורת להלן היא די קטנונית. המטרה שלה היא לא לקטול את קליינשטיין, שבסך הכל עושה כאן דברים הרבה פחות נוראים מרוב גרסאות הקובר הנהוגות במקומותנו. אבל התשובה שיש לי, אני מקווה, יכולה לתת רמזים להגדרת הז'אנר, שתהו עליה בדיון כאן.

אני חושב שהשירה של קליינשטיין ישירה ואינטימית מדי. זו שירה שמתאימה לבלדות רוק, כלומר לרוב מה שקליינשטיין שר. הרוק מבוסס על החצנה ישירה, בלתי אמצעית ככל האפשר, של רגש (לדעתי זה המאפיין החשוב ביותר שלו). "שירי ארץ ישראל" דורשים, לדעתי, גישה קצת יותר מאופקת רגשית, רשמית אולי.

ולמה אי אפשר פשוט לחשוב על השירים האלו בביצועו כעל בלדות רוק? כי המילים אינן מתאימות. אם רוצים להחצין רגש במוזיקה, כדאי לעשות זאת עם מילים שמחצינות רגש - אחרת נוצר פער מוזר קצת. נדמה לי שהפער הזה הוא מה שמפריע לי.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141821
אם מדברים על גירסאות, המפריעה לי ביותר היא זאת של זהבה בן לזמר שלוש התשובות של אלתרמן. לא הסגנון המזרחי הוא שמפריע לי, אלא ההרגשה כי המילים (האיומות) אינן מדברות אל הזמרת, וכי היא פשוט אינה מבינה אותן.
השיא, כמדומני, הוא במשפט "אז אמרה היא לאט כח יש לי", אשר צורם לי בכל פעם שאני שומע אותו. בעוד אלתרמן כתב "אז אמרה היא: לאט, כח יש לי", זהבה בן שרה "אז אמרה היא לאט: כח יש לי".
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141825
אני ממש לא מבין את זה.

האם הגרסה של גולד לבאך (דוגמא לפרשנות מוסיקלית קיצונית, ואני לא מוסיקאי) צריכה להפריע?

האם הוראיציות על נושא של פגניני שכתב רחמנינוף צריכות להפריע? (הוא שיכתב יצירות לכינור ליצירות לפסנתר ותזמורת)

האם הביצוע של ריי צ'ארלס לאלינור ריגבי של הביטלס צריך להפריע? (ג'ון לנון אמר שזה הביצוע הכי אהוב עליו)
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141827
מי דיבר על זה שהגרסאות "צריכות" להפריע? דיברנו על כך שהן מפריעות. לא מעצם היותן גרסאות חדשות, אלא מהיותן עשויות רע, לטעמנו.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141834
לחיזוק דבריך, אני, באופן אישי, מאוד אוהב את הביצוע של נורית גלרון ל''אין מדינה לאהבה'' של יונתן גפן וצביקה פיק. אני לא ממש מתלהב מהביצוע (המקורי) של המלחין. למען האמת, אני די מעריך את צביקה פיק היוצר, והרבה פחות את צביקה פיק הזמר (יחס דומה, אגב, יש לי גם לאביב גפן).
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141887
מצטרפת לדבריך לגבי צביקה פיק ואביב גפן.

מובן שזה קורה, שמבצע שאינו היוצר מצליח לתת לשיר נשמה יתרה.

על טים הארדין המנוח נאמר יותר מפעם פעמיים שהיה המבצע הפחות-טוב של יצירותיו.
כן שירי תהילה נעמי 141948
אם מדברים על מבצעים גרועים של יצירותיהם, שזו כבר קלישאה לומר זאת עליהם, הדוגמה הרלוונטית יותר לסקר היא נעמי שמר.
כן שירי תהילה נעמי 142463
כן, אבל חוץ מזה הבעיה היא לא תמיד במבצע. במקרה של שירי נעמי, בחלק מהם מינון המתיקות עלול לגרום סתימה בעורקים.

(סליחה! סליחה! אני מתנצלת בפני העם ודורשת שיושת עלי העונש המקסימלי הקבוע בחוק! ואני דורשת גם שייבנה ייבנה ייבנה המקדש, שהוא כידוע בית חלומותי אשר בראש גבעה, ואני אבנה בו, משום מה, תנור גדוווול עם ארובה. החום הישראלי לא מספיק!)
כן שירי תהילה נעמי 400415
ואש ת-מ-י-ד תבער!
כן שירי תהילה נעמי 210748
עמי שמר היא אחת הזמרות המעולות בארץ!
ה שלך אין חוש מוזיקלי לא אומר
שהיא לא שרה יפה!
במקרה דווקא יש לו 210783
ומה איתי? בשבילי אין לך איזו נזיפה? תגובה 142463
אחרי מות, קדושים אמור 210785
או: אחרי מות - קדושים, אָמוּר.
אחרי מות, קדושים אמור 210789
אני כבר מבולבלת, מי כאן רודף אחרי מי?

אם תמשיך לעצבן אותי, תיכף אשיר לך גם בתורכית.
אחרי מות, קדושים אמור 210802
אין לי שום בעיה לפלרטט עם גוִיות. רק מן הנשים החיות אני נזהר.
אחרי מות, קדושים אמור 400416
ועם גּוֹיוֹת?
אופסס, נבהלת, מתקפלת 210805
*We'd like to know a little bit about you for our files
We'd like to help you learn to help yourself

"אם תמשיך לעצבן אותי" - זה ביטוי של אהבה (שמא לא דובר תורכית, האברך) (^+^)
עד כמה ידועים מקרים בהיסטוריה 211845
בהם חשמנים זכו גם למעמד של רוזנים?
post post outing 211988
נראה שזו אכן איננה תופעה היסטורית בעלת ממדים נרחבים. עם זאת, התופעה ההיסטורית של תנינים שהיו בין השאר גם רוזנים, חשמנים, פרסומאים מטעם עצמם לאופטלגין (ובלא כל תמורה!) ולשכ"גין, לסביות 8%, מאהבותיו של סטינג לבוקר מופלא אחד ומריצי אגו-טריפ בלתי נלאים - היא מצומצמת אף יותר ומסתכמת, ככל הידוע, במקרה מתועד אחד בדיוק.

מכל מקום, הרוזנת פון בוצנהיים שביקרה את החייל האמיץ שוייק עת אושפז בביה"ח הצבאי, היתה, ככל שזכרוני מחזיק - דמות בעלת רגשות דתיים* כנים ועמוקים, ואין ספק שהיתה כדאית וראויה למעלת החשמנות, אף אם זו מעולם לא הוענקה לה.

* דתיים-פטריוטיים, למעשה. נראה ששתיים אלו, הדתיות והפטריוטיות, הולכות לעיתים קרובות בחיבוק צמוד, ואולי האל הטוב הועידן יחדיו. ראה מקרי יעקב, אורי פז, ניצה ואולי עוד כמה איילים/ות שאיני נזכרת בהם כרגע.
post post outing 212202
תודה על הסיכום החשוב.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141831
מה יש פה לא להבין.
ישנן גירסאות טובות, ישנן גירסאות פחות טובות.
אני התיחסתי לביצוע ספציפי של יצירה מסוימת, ונימקתי את הסתיגותי. איך מכאן ניתן להשליך שכל ביצוע שאינו הביצוע המקורי(1) צריך להפריע?

_____
(1) החלף "מקורי" ב"מוכר" או "נפוץ" במידת הצורך.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141909
גם בראוס כתב וריציות על הנושא הזה
לגבי גולד מילא הפרשנות שלו לבאך שמעת פעם את הפרשנות שלו למוצאת ואת הקדנצות שהוא כתב לקוצ,רטים של ביטהובין?
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141923
בראוס זה ברהמס, לא?
לא שמעתי את הקדנצות של גולד לבטהובן. אבל, שמעתי את התשיעית של בטהובן בעיבוד לפסנתר של וואגנר - משהו משהו.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141977
כן ברהמס סורי הברייל המחורבן
העיבוד של ואגנר מאד יפה ומרשים הוא הרבה יותר טוב מהעיבוד של ליסט כאצל ואגנר יש גם את המקהלה מה שאיין אצל ליסט
אני מאד אוהב אבל את הכיסר של ביטהובן בביצוע של גולד זה יצא עכשיו ברימסטר הבעיה שלי אם גולד שלרוב מדובר בקונצרטו לפסנתר תזמורת וזמר
כן גם הוא וגם כזאלז כל הזמן שרים תוך כדי נגינה
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141832
אני מסכים איתך על הניתוח; אבל השורה התחתונה אצלי היא שמרוב שהביצוע של בן מגוחך, הוא משעשע אותי יותר מאשר מפריע לי. מה גם שהמילים מלכתחילה די דוחות בעיני (מצטרף לשוטה, תגובה 129935), כך שמגיע להן.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 143481
מה איום במלים? לדעתי זה שיר נפלא, חזק מאוד; הוא מעביר בי צמרמורת מקצה זנב עד גזע המוח בכל פעם שאני שומע אותו.

נראה שהרבה מאוד אנשים חושבים שהוא נורא, ואני לא מצליח להבין למה. זה בגלל שהם חושבים שהתחושות שמתוארות בו לא לגיטמיות, או מה?
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 143491
כי הבחור עושה ממנה צחוק ובמקום לזרוק אותו כמו ששרית זרקה את מוטי, היא עוד מתרפסת לפניו.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 143495
אה, כן. זה נושא השיר. ההתמסרות המוחלטת. זה ברור. אבל השאלה שלי היא למה זה הופך את השיר עצמו לאיום? כי הוא מסתפק בתאור ונמנע משפיטה? כי אין בו האפי-אנד? מה?
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 143499
אני לא חוקר ספרות. אולי הוא מדהים מבחינה אומנותית אבל (כמו שאורי קליין מרבה לכתוב בבקורות הסרטים הפלצניות שלו:) בעייתי מבחינה אידאולוגית.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 143502
איפה הוא בעייתי מבחינה אידיאולוגית? השיר משתמש בדיאלוג כדי לתאר הרגשה, ועוד הרגשה נפוצה מאוד בעבר, בהווה, ותהיה בטוח שגם בעתיד. הוא הרי *לא* אמר (לא בשיר, בכל אופן) "כך צריכה האהבה להיות", ובטח שלא "כך צריכה רק אהבת אשה לגבר להיות", מה שנראה לי כגורם הנדרש המזערי לזעם פמיניסטי מוצדק. דעתו של המשורר על הקשר הנ"ל פשוט לא עולה כלל בשיר, לא לחיוב ולא לשלילה. הרי לא ציפיתם שיוסיף בסוגריים שורה אחרונה "(אבל לדעתי היא עושה טעות)", נכון?
ו...ביחד! 143504
לה לה לה לה לה לללה לה לה
ואשרוף את ביתך עלייך
ו...ביחד! 143507
את השיר הזה אני פחות אוהב. האקט של ניקור העיניים נראה לי קצת חסר טעם, אלא אם כן אני מחמיץ פה איזו סימבוליות מתוחכמת.

האם אתה מנסה לרמוז שהשוואה בין השיר ממנו ציטטת לשיר המדובר יכולה ללמד על גישה שוביניסטית-גברית של אלתרמן? אם כן, זו יכולה להיות סיבה טובה (למי שבקטע, כמובן) להחרים את יצירתו של אלתרמן בכללותה. אלא שנראה שאלתרמן מקובל בחברה יופי ודווקא השיר הספציפי בביצוע זהבה בן זוכה לכינויי גנאי, למרות שבמבודד אין בו שום שוביניזם. למה? (דעתי עד כה: אופנה).
ו...ביחד! 143591
יש לי תחושה ש"ניגון עתיק" ("...ואשרוף את ביתך עליך") הוא מה שאמרת על "שלוש המשאלות": תיאור של הרגשה, בלי שיפוט ערכי. כך גם שיר אחר חשוד בשוביניזם קטלני: "וידוי" של אלכסנדר פן ("מעילי הפשוט ופנס על הגשר"). אבל ב"שלוש המשאלות" אני כן שומע את האמירה "כך צריכה האהבה להיות" מתחבאת ברקע, אם כי אני יכול לנמק רק חלקית למה. נדמה לי שזה בגלל שהקטלניות של שני השירים הראשונים אינה יכולה להיחשב לנורמטיבית. היא בהכרח נתפסת כמבט אל המאפליה הפסיכולוגית, משהו כמו שירי הרצח של ניק קייב. ואילו ההתמסרות הטוטאלית ב"שלוש המשאלות" כן מייצגת אידיאל, ואידיאל נשי דווקא, גם אם מיושן משהו (וזו הרי הטענה). קל לדמיין מישהי (נניח, מתבגרת) ששומעת את השיר וחולמת בעיניים מצועפות שיום אחד גם היא תתאהב כך. קשה לי יותר לדמיין מישהו שיחלום, לנוכח "ניגון עתיק", שיום אחד הוא יתאהב *כך* (הוסיפו מרכאות לפי הטעם על 'יתאהב') - אלא אם מאוחר מדי והוא כבר נמצא במערכת יחסים כזו.

ולכן גם איני יכול לראות את אלתרמן כתמים כאן: אני מניח שהוא חייב היה להיות מודע למטען הזה; אם הוא לא בחר לסייג את המסר של "שלוש המשאלות" באיזו אירוניה (נניח), אני נאלץ להגיע למסקנה שגם הוא, לפחות בשיר הזה, מזדהה עם האידיאל.
ו...ביחד! 143610
אני מסכים עם הניתוח שלך. זה אולי גם מסביר למה לא היתה לי בעיה דומה עם ''לוליטה'' ( הספר של נבוקוב, לא השיר של אנקרי) - האירוניה.
ו...ביחד! 143638
ואם ניגון עתיק, אז למאיר בנאי יש אמירה בנושא זה של רצח "על רקע רומנטי", עם הפניה יותר ממרומזת לאלתרמן:
"כי הוא אוהב רק אותך
אז את תאהבי רק אותו
אם יום אחד תעזבי
אז הוא את ביתך עליך ישרוף

והכל זה, כן הכל זה רק מאהבה
כן הכל זה, כן הכל זה בשם האהבה."
ו...ביחד! 143641
גם לנון ומקקרטני, לפני שגילו את ה pc, כתבו:

Run For Your Life Lyrics by Beatles

Artist: Beatles
Credit: Lennon/McCartney

Lyrics:

Well I'd rather see you dead, little girl
Than to be with another man
You better keep your head, little girl
Of I won't know where I am

You better run for your life if you can, little girl
Hide your head in the sand little girl
Catch you with another man
That's the end'a little girl

Well I know that I'm a wicked guy
And I was born with a jealous mind
And I can't spend my whole life
Trying just to make you toe the line

You better run for your life if you can, little girl
Hide your head in the sand little girl
Catch you with another man
That's the end'a little girl

Let this be a sermon
I mean everything I've said
Baby, I'm determined
And I'd rather see you dead

You better run for your life if you can, little girl
Hide your head in the sand little girl
Catch you with another man
That's the end'a little girl

I'd rather see you dead, little girl
Than to be with another man
You better keep your head, little girl
Of I won't know where I am

You better run for your life if you can, little girl
Hide your head in the sand little girl
Catch you with another man
That's the end'a little girl
Na, na, na
Na, na, na
Na, na, na
Na, na, na

ו...ביחד! 143650
תודה. לכאן רציתי להגיע. אז ככה:

1. אני באמת לא יודע אם יש או אין מישהי שחולמת בעיניים מצועפות שיום אחד גם היא תתאהב כך (יש מתבגרות בקהל?), אבל אני יודע שיש רבות ורבים שמאוהבים כך בפועל כיום, או היו בעבר. השיר מתאר את ההרגשה בעוצמה רבה *מנקודת המבט של המאוהבת*. לא מנקודת המבט של הגבר, או הפסיכולוג, או החברה המודאגת, או הצופה מן הצד המנותק והציני, אלא מנקודת המבט של הבחורה. זה מה שהופך אותו לכל-כך בעל עוצמה, ההזדהות, ולא משנה מה מינך או הסטטוס הרומנטי שלך. אין שום דרך להוסיף אירוניה בלי לצאת מנקודת המבט שבה נכתב השיר, וכך לגזול ממנו את מרבית עוצמתו.

2. האידיאל, בשיר, הוא האידיאל של האהבה שאינה תלוייה בדבר. האידיאל הזה הוא מרכיב חשוב בתפיסה של הרומנטיקה בתחילת המאה ה-‏21. בוודאי ובוודאי שהיה מרכיב חשוב כזה בתקופה בה נכתב השיר. אין אפשרות לתאר אידיאל כשלעצמו בצורה אירונית.

3. לא באמת הסברת למה אתה מרגיש שהשיר תומך אינהרנטית במצב הזה. הוא מתאר מצב קיצוני, נכון, ואתה אומר: קיצוני פחות משני השירים האחרים, ומכיוון שכך, יש חשש שהנוער דווקא יתלהב ויתדרדר לסמים. שתי בעיות יש לי עם הטענה הזו:
א. קיצוניות היא תלוית-תרבות, תלוית-זמן, ויותר מכל, תלוית-אדם. התחושה המתוארת, לעומת זאת, היא אוניברסלית. ייתכן בהחלט שיש אנשים ומצבים שבהם "אשרוף את ביתך עליך" יעורר תשואות וקריאות בנוסח "כן, תראה לבוגדת מי הגבר", ממש כמו שיש זמנים (נאמר, תחילת המאה ה-‏21 אצל משכילים מקוונים בישראל) שבהם "לזה לא יהיה לי כוח" יעורר שאט-נפש. אני יכול לטעון, למשל, שאלימות לא היתה חלק מארסנל היאוש של אשה מאוהבת בתקופה בה נכתב השיר, אבל כן היתה חלק מזה של גבר מאוהב; מי יקבע שאחד קיצוני מהאחר? שים לב, אני לא טוען לרלטיביזם מוסרי או תרבותי כאן; השיר לא עוסק לא במוסר ולא בתרבות, וגם אנחנו לא. אלא שאתה משתמש במוסר ובתרבות מובלעים כדי להסיק משהו על אלתרמן, ואני חושב שזה לא קביל.
ב. "[ה]מטען הזה" הוא בסך-הכל מטען פוטנציאלי. השיר הרי לא תומך בקשר רומנטי כזה יותר משהוא מתנגד לו. אלא שמכיוון שהוא לא מספיק קיצוני, מישהו אחר *עלול* לראות את הקשר באור חיובי. אתה לא חושב שיש כאן הטלת אחריות-יתר על המשורר? אתה-עצמך הרי לא רואה את הקשר באור חיובי; אז מה הבעיה?

_______
עדי סתיו, דווקא אוהב את הקטע עם הסעיפים
ו...ביחד! 143653
ובכל זאת, השיר מתאר סיטואציה מסלידה:
האישה סמרטוט והגבר מרושע.
זה שגם במצבים כאלה יש רגשות נעלים שהמשורר בוחר לתאר לא משנה את העובדה שאני נע באי נוחות בכסאי כל פעם שקול הפעמונים של רבקה זוהר מסביר איך היא תקבל את פניו באהבה לאחר איזה ליל הוללות.
ו...ביחד! 143656
ככה גם אצלי. אז אלתרמן שיחק אותה. מה הבעיה? קיבלתי את הרושם שיש לך משהו נגד השיר או אלתרמן.
ו...ביחד! 143665
אין לי כלום חוץ מהמערכונים הדפוקים שלו בכוכבי השכונה.

כמו שאמרתי - השיר מתאר סיטואציה מסלידה ועל כן אני סולד ממנו.
המערכונים של עידן אלתרמן לא דפוקים 143766
אבל שיר זה אמנות, לא?
האם תרגיש אותו דבר לגבי ספר או סרט מסויים שיש בו סיטואציה כזאת?
המערכונים של עידן אלתרמן לא דפוקים 143843
תגובה 143610
המערכונים של עידן אלתרמן לא דפוקים 144026
תגובה 143650 3. ב.
המערכונים של עידן אלתרמן לא דפוקים 144478
לא לגמרי הבנתי מה ניסית להגיד שם. האם התכוונת לומר שאם נושא השיר נראה לי לא סימפטי אז כנראה שגם לאחרים הוא יראה לא סימפטי ? למה זאת סיבה לא לסלוד מהשיר?
המערכונים של עידן אלתרמן לא דפוקים 144527
התכוונתי לומר שמה שהבנתי מתגובתך ומתגובה 143591 שלה הסכמת זה שאתה מחפש אירוניה בשיר כדי שלא יהיה ספק שנושא השיר לא סימפטי. הצעתי שאתה וירדן ניר מחפשים את חוסר הספק הזה כי בעצם אתם לא סומכים על קוראים אחרים שיחשבו שאהבה כזו היא לא סימפטית. הרי אין עדויות בשיר עצמו לכך שהמשורר עצמו חושב שזה מצב טוב, ואתה-עצמך הרי בוודאי שלא חושב כך, אז מה הבעיה? מה זה משנה מה קוראים אחרים עלולים לחשוב?
המערכונים של עידן אלתרמן לא דפוקים 144534
כמו שמשנה לך מה שאני חושב.

אני מופתע מהפופולריות של השיר, ולדעתי זה נובע מכך שאו שאנשים ( כולל המחבר ) לא מפרשים את נושא שיר כמו שאני מפרש (= רומנטיזציה של דינמיקה חולנית של תלות והתעללות) או שהם מפרשים את זה כמוני אבל לא רואים בזה כל רע.

האפשרות השלישית - שהם מפרשים את זה כמוני אבל מתרגשים מהעוצמה הפיוטית של הרגש בשיר לא עלה על דעתי עד שקראתי את תגובתך. זה פירוש מעניין אבל קשה לי להאמין שזו הסיבה לפופולריות הרבה של השיר.

בכל אופן אני לא מחפש אירוניה בשיר, רק ניסיתי להסביר לעצמי למה לא הרגשתי אותה אי נעימות כשקראתי על הומברט הומברט.
המערכונים של עידן אלתרמן לא דפוקים 144544
משנה לי מה שאתה חושב כי אני מתדיין איתך באייל. לא משנה לי בכלל מה אתה חושב בהקשר של הגדרת יחסיי עם זמר שלוש התשובות, אלא אם כן תאיר את עיניי, כמובן. אז מה משנה לך מה קהל מעריציי זהבה בן חושבים?

לא הייתי אומר שיש כאן "דינמיקה חולנית של תלות והתעללות". יש כאן התאהבות, די רגילה למען האמת, מודגשת באמצעות התוצאות הפוטנציאליות ההרסניות שלה. והן *פוטנציאליות*; השיר מתאר דו-שיח, לא מצב שכבר קיים במציאות, ואני עוד אוסיף ואטען שאני חושב שגם הדו-שיח לא קיים במציאות והבחורה מדמיינת את תשובות האהוב שלה כדי לבחון את גבולות אהבתה. זו הפרשנות שלי: הרגש יפה, התוצאות הפוטנציאליות יכולות להיות לא-משהו. אבל השיר עוסק ברגש. התוצאות הפוטנציאליות נמצאות שם רק בשביל ההדגשה, לדעתי (ואני חושב שאפשר לראות את זה בשיר עצמו).

לגבי הפרשנות, שוב: אין לנו שום סיבה לחשוב שהמשורר מפרש את הסיטואציה כמו שאתה רומז שהוא עושה זאת. אין לנו גם שום מושג איך רוב מי שאוהב את השיר מפרש אותו.

למה השיר בכל-זאת פופולרי? אני חושב שהוא פופולרי בגלל השמות הגדולים: זהבה בן ואלתרמן. זהו.
והפרשנות בגרוש שלי. 144881
השיר ראוי להיקרא 'שיר השפוטה' והרגש המובע בו כאהבה לוהטת עד כדי ביטול ערך עצמי אינו אמין (אולי שוביניסט מהדור הישן כאלתרמן היה יכול להאמין בקיומו), אבל קל לראות מהו מקור השפעתו של אלתרמן - בלדה אנגלית שתירגם המספרת על בחורה ההולכת אחרי אהובה הדוחה אותה, משמשת כמשרתתו, מתעלמת מההשפלות שהוא גורם לה, עד שבסופו של דבר הוא מתרצה ומתחתן איתה לאחר שהיא יולדת את בנו.
והפרשנות בגרוש שלי. 144986
אינו אמין, בה. אני עצמי חשתי את הרגש הזה בדיוק יותר מפעם אחת (לא מאז גיל העשרה, אמנם), ואני עוד זכר. אבל מעניין לשמוע על הבלדה. יש לך אולי את השם של בלדה, שם המשורר, או (הכי טוב) לינק למלים?
והפרשנות בגרוש שלי. 145037
אינני מסוגל כיום לחזור על כל מילותיה המלומדות של מורתי מן התיכון (גם לא הקשבתי מי-יודע-מה), אבל אם לתמצת אותן, השיר של אלתרמן הוא שיר של "ווישפול ט'ינקינג". כלומר, המשורר אינו עוסק בשאלה אם יש נשים כאלה אם לאו, ואם יש רגש אהבה מתבטל עד כדי כך, אם אין - אלא הוא מוצא לו דרך, בקולה של אוהבת אנונימית כביכול, לומר: זו האשה שהייתי רוצה, ואפילו היא דמיונית לחלוטין ואינה קיימת, ואפילו קיימת אך לא בדיוק כזו - אשה זו, המבטלת עצמה וצרכיה בפניי באופן מוחלט וללא תנאים - זו האשה שבאמצעותה אבטא את עצמי ואת גברותי באופן המספק והעמוק ביותר.

מובן שכיום קוראים לזה (ובצדק) שוביניזם, ומובן שגם אז ביטוי של משאת נפש כזאת עורר רתיעה אצל רבים מן הקוראים ובייחוד הקוראות. לא נותר אלא (אולי) להעריך במידה מסויימת את כנותו של המשורר, שביטא את רצונותיו הגנוזים (אנוכיים ונתעבים ככל שיהיו) גם אם היה ער לכך (?) שדבריו בלתי אהודים.

משהו בקשר ל"וידוי" של אלכסנדר פן: ב"שירשת" אומרת בתו סינילגה ("בת-שלגים" [ברוסית?], לפי שירשת) שכנראה כתב את הדברים בעקבות חייו עם רחל אשתו שסבלה את כל בגידותיו.

בתכנית רדיו מלפני שנים ארוכות, סופר (אינני זוכר ע"י מי) סיפור אחר לגמרי:

פן, שכידוע לא היה בעל מצפון מפותח במיוחד בנוגע לנשים (שהיה אהובן כל ימיו), ניהל בצעירותו פרשיית אהבים עם שחקנית רוסיה לא יהודיה (אולי מבוגרת ממנו, אא"ט. נראה שהיתה לו נטיה כזו, כמו שהיה גם עם רובינא). היא נכנסה להריון‏1 והוא, אחר שישב בבית הסוהר בעקבות פעילותו הפוליטית, נטש אותה (בסיביר, אא"ט) בהריונה וברח ארצה. את השיר כתב כנראה עפ"י מכתב או מכתבים שלה. ובכל מקרה - המילים נאמרות מפי האוהבת שבשיר ובלשון נקבה, אך ה"וידוי" הוא וידויו של פן עצמו על מעשיו שלו. נראה שהסיפור הזה נמחק במשך השנים או הועלם, לטובת גירסאות רשמיות ו"ממלכתיות" יותר.

1 בזמנים שעוד לא היה קיים הביטוי הרשמי "אם חד הורית", והריון ללא נישואין ומיהודי היה צרה צרורה ולמעשה הרס חיים.
והפרשנות בגרוש שלי. 145042
בזמן שהשיר נכתב הוא לא עורר רתיעה אינסטינקטיבית אצל רוב הקוראים. הגישה הרומנטית ראתה בביטול עצמי מושלם אות ומופת לאהבה מושלמת.
והפרשנות בגרוש שלי. 145061
מעניין. האם השורה "יובילו אותך בגללי בנחושתיים", אומרת, בעצם, שפן חושד שאותה אהובה הסגירה אותו לשלטונות? גם דברים כאלה קורים בין אוהבים. ראה שמשון.
והפרשנות בגרוש שלי. 145090
אה. אז אני תמיד ראיתי את השיר כנכתב מנקודת מבטה של הבחורה. אתה לא חושב שזו הפרשנות הטבעית יותר?
והפרשנות בגרוש שלי. 145108
נו, בשביל זה יש מורה בתיכון שתסביר (אני מקווה שזה באמת מה שהיא הסבירה. אני כבר לא ממש בטוח). חוץ מזה אין כאן בהכרח סתירה: זו נקודת מבטה של הבחורה, נקודת המבט שהמשורר היה *רוצה* שתהיה לה, לנוחותו המקסימלית. (אני הולך ומסתבך...).
אין לי שמץ של מושג לגבי השיר(וגם אין לי עניין מיוחד בו), 145191
אבל לגבי ההערה שלך בהתחלת התגובה- אתה חושב שהמורה שלך שמעה מאלתרמן עצמו למה הוא התכוון? ובהנחה הסבירה שלא- למה אתה חושב שהיא מוכשרת יותר ממך להבין את משמעות השיר?
אין לי שמץ של מושג לגבי השיר(וגם אין לי עניין מיוחד בו), 145241
אני מבין שכתבת קצת בצחוק, אבל יש מקום לענות לך ברצינות: אני קשיש בהרבה ממה שאתה אולי מתאר לך, והמורה המדוברת היתה מבוגרת למדי כשלמדתי אצלה. קיימת סבירות מסויימת שפגשה באלתרמן עצמו, אם כי לא בכיוון זה חשבתי כשהבאתי את פרשנותה. לו שמעה את הפרשנות הזאת מפי הגבורה עצמה היתה בוודאי טורחת לציין בפנינו את הדבר, ויותר מפעם אחת.

במקרה היא ראתה עצמה כטיפוס אמנותי-בוהמי, וישבה במקומות הנכונים (בעיקר במשולש פרישמן-דיזנגוף) בשנות השישים (אלתרמן נפטר, אא"ט, ב-‏1972).

מובן שמורה מעצם היותה מורה, אינה בהכרח פרשנית מוכשרת יותר ממך או ממני. חשבתי להביא זוית נוספת שאולי (נראה לי) באה בחשבון.
אין לי שמץ של מושג לגבי השיר(וגם אין לי עניין מיוחד בו), 145248
אלתרמן נפטר ב1970 והשיר המדובר נכתב ב1969 יחד עם אוריאנה עבור רבקה זוהר. (ציינתי זאת באייל ששאל שעסק בה.)
כך שאתה לא *כזה* זקן.
והפרשנות בגרוש שלי. 350928
אם אהובי היה מקדיש לי את "וידוי", היו לי כמה דברים לא סימפטיים להגיד לו.
כמו גם אם אבא שלי היה קורא לי סינילגה.
ולא חשוב שזה שם יפהפה ברוסית‏1.

1 זה, כמובן, בהנחה שהוא קרא לה סינילגה בארץ.
והפרשנות בגרוש שלי. 416861
לתשומת לבך סינילגה, בתו של פן, מעולם לא אמרה כי השיר נכתב או קשור לבגידותיו של אביה ברעייתו רחל - (אין ספק כי הנך ניזון מרכילות), אלא כי השיר נכתב לכבודה של אמה, רעייתו רחל - האיטרפרטציות הנעשות - לא ייאומנו.- מציעה כי תקראו את שלושת השירים אשר כתב לרחל, רעייתו שהיתה נערצת על ידו, עד יומו האחרון.

כפי הנראה אינך מסוגל להבין רגישות אמיתית, את רגישות המשורר, לא כל אחד יכול ומסוגל לכתוב במבט ראות של אשה - במקרה זה את רעייתו רחל.
והפרשנות בגרוש שלי. 416924
עבר זמן רב ואולי המגיב כבר איננו כאן, ונראה לי שלא הבנת את דבריו (לי אין סבלנות להסביר ולמדתי כבר שאין טעם לנסות לטפל בקשיי הבנה של אנשים מבוגרים או נשים מבוגרות).
והפרשנות בגרוש שלי. 145193
אני לא זוכר, אבל היא נמצאת בספר התרגומים של אלתרמן לבלדות אנגליות וסקוטיות בספריה הקרובה למקום מגוריך.
שיר ערש 145225
נום, נומה, ילד, הרדם.
באם תבכה ידבה לב אם.
באם תשקוט ישמח לבי,
עם בכיך גדל עצבי.
נום, נום, תינוק, שמחת אמו.
המר אביך לי מאוד.

עת כי בחלקות לי שת
מתקו דבריו לי ואפת.
לא שיערה נפשי כי שווא
דברו ומתק שבועותיו.
כיום ידע לבי המר,
כי לי ולתינוקי הוא זר.

נום נומה. בקומך, תינוק,
הלא תשחק. אך לא כשחוק-
אביך שחייך הולל
אל כל ריבה, ישמור האל!
יראתי פן תירש-כמו
את לב אביך וצלמו.

נום נום. גזירה היא כי אוהב
לעד את מולידך האב.
אם יהלך ואם ירכב
אהבתי תלך אחריו.
בטוב ורע, מסוף עד סוף,
לבי אחריו רדוף ירדוף.
נום, נומה.-

זהו הזמר היחיד בספר שיכול להתאים.
אלתרמן כותב כי זמר זה הוא אחד הנודעים בשירה האנגלית.
ניתן לעמוד על ההבדלים המשמעותיים בינו לזמר 3 התשובות, אך ומאחר וציינת את ההשפעה האפשרית הרי שכך היא נמצאת בעיקר בבית האחרון.
שיר ערש 145249
לא. יש שם עוד שיר המספר על מה שדיברתי. אני לא זוכר את שמו, אבל אם ברשותך הספר לא קשה למצוא אותו.
חידה קלה 180879
הבלדה שארז מכוון אליה היא "צ'יילד ווטרס" התמוהה-משהו. היא אכן מופיעה (עמ' 65) בספר התרגומים המקסים של אלתרמן "בלדות ישנות ושירי זמר של אנגליה וסקוטלנד". והנה המילים:

והפרשנות בגרוש שלי. 400418
אגב, למותר לציין שאני הייתי לוקחת את צ'שייר ולנקשייר גם יחד.
והפרשנות בגרוש שלי. 400419
וכאן המקום להעיר:
אני קוראת דיון ישן וארוך, קודם מגיבה, ורק אז אני רואה שמישהו כבר כתב את דברי הטעם שכתבתי‏1.

1 ויותר גרוע: שאני כבר כתבתי את דברי הטעם שכתבתי.
ולא פעם סגדת אפים לחורשה ירוקה ואישה בצחוקה 143756
"הוא את האש חיפש במים
ואת הליל בצהריים
ואת הרעם בלחישה
ואת השכל באשה".
(אלתרמן בעת עבירת p.c חמורה במיוחד)

נראה לי שאלתרמן הביט על נשים וגברים באופן ארכיטיפי,זה בולט במחזה פונדק הרוחות. האישה היא התגלמות היכולת להמתין לקבל ולסלוח.
הגבר אינו יודע מנוח,תמיד מבקש לנדוד,לחוות הכל,לממש הכל, כולל מה שיש לרוע להציע.
זה לא אומר שהוא רואה את הארכיטיפיות הנשית הסופגת וסובלת כנחותה מהגברית,אולי להפך,הוא העריץ נשים.
מה שכן,הוא תקוע עם הדימוים האלה עד יום מותו כשצילה(המאהבת) ורחל מרכוס(אשתו) עמדו יחד ליד מיטתו(לקנא?).
ו...ביחד! 143608
סלדתי מ זמר 3 התשובות עוד לפני זהבה.
יש עוד שיר ששמעתי במילואים שלי, לא מזמן. משהו חצי באמהרית ( סליחה על חוסר ההתמצאות) שבשמיעה חפוזה גם נראה לי מסליד. עיקרי השיר (עד כמה ששמעתי מזיופי המש"ק) זה: "תפסיקי לנדנד לי על פרנסה ובואי למיטה בייבי"

האם מישהו מכיר את השיר הנל? האם התרשמותי מהשיר נכונה?
ו...ביחד! 143612
אתה כנראה מתכוון לשיר הראשון שהתפרסם מהפרוייקט של עידן רייכל: "בואי (תני לי יד ונלך)"
ו...ביחד! 143614
כן כן. תודה.
ו...ביחד! 143615
אבל איפה יש שם פרנסה? ואיפה המיטה?!

"בואי, תני לי יד ונלך
אל תשאלי אותי ... על אושר
אולי גם הוא יבוא
כשהוא יבוא
יירד עלינו כמו גשם".

אמור מעתה - לא עושר (=פרנסה) אלא אושר, לא מיטה אלא אקט פשוט של טיול שלובי זרוע.
ו...ביחד! 143618
לא, בבית הבא מדברים על בית(?) היקשתי מבית על כסף לשלם משכנתא.
ו...ביחד! 212214
Interesting. I loved that song - mostly because of the music - and hadn't thought of it this way at all. I saw it as two people trying to build their lives in a new country and facing difficulties, and these are the man's words of encouragement to the woman (from which you see he is not very encouraged himself).
ו...ביחד! 593318
חזרתי שוב לפתיל הזה - ואגב, אני כבר לא עוין את ''שלוש התשובות'', אני רואה אותו כמוך, אולי רק עם פחות צמרמורת - כי רק עכשיו שמתי לב (בוקר טוב אליהו) שב''ניגון עתיק'' הבית האחרון הוא לא כזה ניגוד לאלו שלפניו, הוא המשך ישיר להם. כמעט אפשר היה להתחיל אותו ב''ו'' במקום ב''אך''. מכירת העיניים היא חלק טבעי מהמהלך, שמתחיל ב''שמחתי לך אבעיר כצרור תבן'', כנראה השורה הכי יפה (במובן הקשה של המילה) בשיר.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 143545
השיר עוסק בהשתעבדות מוחלטת של אשה לגבר. בכל פעם שאני שומע על מקרה של אשה הנשואה לנרקומן המכה אותה, אני תוהה על ההיתכנות של העניין הזה.

אין ספק שהשיר מתאר מצב קיים. הביצוע הצלול והחזק של רבקה זוהר הופך את העניין לאיום. השיר עצמו מושך בצורה קסומה, אבל המשיכה היא להסתכל בתוך תוכו של הרוע הטהור. מהפנט ממש.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 143561
אני יותר מתרשם מ''וידוי'' של (עוד שובניסט) אלכסנדר פן.
לפחות על יהודית רביץ אי אפשר להגיד שהיא לא הבינה את השיר...
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 143804
כן, היא רק השמיטה את שני הבתים האחרונים (מי שלא יודע על מה מדובר, חפשו "וידוי" בשירונט: http://www.shiron.net)
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 143805
אאל"ט הבית האחרון ("וידעתי כי אין לי אורב מלבדיך...") הושמט מכל הגירסאות המושרות, לא רק של של יהודית רביץ.
(אני מכיר גירסאות של צילה דגן (שלא מופיעה במנוע של שירונט, אבל למיטב ידיעתי היא הראשונה), של אורה זיטנר, ובשירונט מוזכר גם מתי כספי כמבצע (מתיתיהו ואלכסנדר?), אבל אני לא מצליח להזכר בביצוע שלו).
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 143872
כן.מתיתיהו ואלכסנדר.
הכי אהבתי את וידוי בביצוע גילה אלמגור,לא רק שהיא נהדרת,ושרה כמו זמרת שנסונים ‏1
גם הלחן של שמעון שגיא מרענן את האוזן שרגילה לארגוב.{2]
בדיסק שירי אלכסנדר פן בסדרת נוסטלגיה=33 ש"ח בלבד.

1אורה זיטנר בד"כ מעצבנת אותי.
2 סליחה ירדן,אני גם אוהב את ארגוב ובכל זאת...
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 143877
גילה אלמגור ביצעה את וידוי? ב"כמעט חזקה"? אני בכל אופן, יש לי רתיעה ממנה (אישית, לא אמנותית), אבל אם אתה אוהב שחקניות חסרות קול‏1 שמבצעות שירים בסיגנון קברטי, אני יכול להמליץ לך על "הקברט של מירנדה" של אורלי זילברשץ.

____
1 אין כאן אמירה ערכית, אלא עובדתית. אורלי זילברשץ עצמה אמרה פעם כי היא שיחקה תפקיד ראשי בסרט "קריאת העורב" :)
הוד ראשה לא עוטר בקוצים 143886
אני מקווה שלא הושפעת מהכתבה המכפישה ב"הארץ" על גילה.
ידידה שלי שמדריכה ילדי רחוב טלפנה אליה לפני שנה וחצי, והוזמנה עם הילדים ל"הקיץ של אביה" אחרי ההצגה,בשעה מאוחרת כשהיא סחוטה,היא ישבה איתם בחדר ההלבשה שלה עוד שעה וחצי,סיפרה להם על חייה וענתה על שאלות חכמות וטיפשיות בסבלנות.
צריך לציין שהכל ללא תשלום? הם היו אורחיה בתיאטרון.
הוד ראשה לא עוטר בקוצים 143888
לא, אפילו לא ידעתי שהיתה עליה כתבה מכפישה.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 143965
זה היה אלבום מוזר אני זוכר ביחוד את באו יחד נעשה תוכנית מתוכו
היתי מעוניין להאזין לאלבום הזה היום במרחק של 12 שנים מאז שהוא יצר
כן, היה זה לא טוב 143887
אין צורך להתנצל: הלחן הזה, בעיני, אינו אחד הגדולים של ארגוב. בכל הביצועים השיר די מייגע, ואם היו שרים עוד בית הייתי משתגע.
אל יהיה זה אחרת 143889
אבל הפתיחה מופתית,וצילה דגן גדולה והמבצעת אולטימטיבית של השיר,תמיד ישוו אליה.
אל יהיה זה אחרת 143966
מסכים הביצוע של דגן היפה מכולם לדעתי אגב יש משהוא מאד מיוחד בביצועה של גילה אלמגור בלחן בפיזמון יש מן מקצב של אסטה אסטה איתי וזה מדגיש את הקושי של הטקסט
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 144021
הנה קישור ישיר לטקסט: http://www.shirim.net/06/4jj.htm
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 400417
האמת היא, שבכל הקשור לאלתרמן, ואלכסנדר פן גם, זה האידיאל.
בחיית, אלתרמן כתב את ''צריך לצלצל פעמיים'' (שכולו בחורה שמחכה ומחכה ומחכה), לבחורה שזרקה אותו.

ו''וידוי'' הוא שיר על אשה מוכה שבעלה רצח אותה, והיא רוצה עוד.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 350926
לא.
כי היא סמרטוטה טוטאלית.
ואלתרמן, כמו גם אלכסנדר פן, אהב לראות כך את אהובותיו‏1.
אין מה להאשים את בן פרט לכך שמשום מה היא החליטה להעלות אותה מתהומות השיכחה ולהכריח אותנו לשמוע אותו שוב ושוב בגלגל"צ‏2.

1 עיין ערך "וידוי".
ורק דוגמית מהגרסא ששרה גילה אלמגור אבל יהודית רביץ לא שרה -
"הן ידעתי שאין לי אוהב מלבדך
וידעתי: המוות יבוא מידיך
ואני מחכה ומצפה לזיוו
הוא יבוא פתאומי, כגרזן על עץ יער
או יקרב לאיטו, בעינוי ובצער
אבל לא מידי זר - מידיך יבוא".
2 רק שכאן המקום להאשים את גלגל"צ. כך שכפי שאתה רואים, בתועבה הקרויה זמר 3 התשובות בגלגולו העכשווי חולקים מספר אשמים.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141983
בקיצור,מה שאתה אומר, זה שמפריע שרמי קליינשטיין, הגבר השרירי, מושא הערצתן של נשים רבות וקנאתם של גברים רבים, אחרי שהצהיר שהארץ מתפתחת כמו הזין שלו, מודה שבסך הכל מדובר ב''ארצנו הקטנטונת''...
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 142158
(-:
לא, רק הקול שלו (ואופי השירה) מפריעים לי, בהקשר זה.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 400414
תנסה את "אל בורות המים" בביצוע עמיר בניון.
זהבה?
עם כל הפעמים שהיא שרה את השיר הזה, היא לא חשבה להקשיב למילים? זה דוגמא לשיר שלא היה אמור להיות מולחן מעולם, שלא לדבר על לקבל גרסת כיסוי מחודשת.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141408
נדמה לי שהעובדה שאתם קוראים אותנו מהנכר עומדת בעוכריכם הפעם. בשנה האחרונה יש גל רטרו של ערבי שירה בציבור שמצא את דרכו גם לפריים-טיים הטלויזיוני.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141413
ודווקא בגלל זה העובדה שהם קוראים מהנכר לא עומדת בעוכריהם.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141415
שירה בציבור איננה תופעה חדשה. שרל'ה שרון התחילה בפעילותה [המבורכת?] כבר לפני כשתי עשורים.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141426
לאלא. אתה לא יודע איזו היסטריה יש כאן בשנה האחרונה. בעקבות מבצע ''חומת מגן'' (אני חושב, זה נראה לי מתאים כרונולוגית) התחיל כאן גל רטרו לשירה בציבור שלא נראה כמותו. תוכניות שירה בציבור הגיעו לפריים-טיים בטלוויזיה. יורם גאון מנחה את תוכנית הבידור של שישי בערב ומשלב שירים שונים. כמו שאובליקס נהג לומר ''הם מטורפים הרומאים הללו''.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141427
אני יודע. השאלה אם אתה זוכר את גל ההיסטריה ששרלה שרון עוררה בנגלה הקודמת.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141428
על איזו שנה אנחנו מדברים?
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141454
הבנתי את אי ההבנה. זה לא שלא ידעתי מהי ה"תופעה" אלא לא הבנתי למה היחס אליה קשור בסקר ליחס לזמר עיברי, כמו שתי האפשרויות האחרונות.

אאז"נ הגלגול הראשון של השרה שרוניזם היה אי שם באמצע שנות השמונים, אולי אחרי מלחמת לבנון. בעצם, מי שזוכר, התופעה של פוזת השב"צ התחילה בכל מני פאבים בפגישות ימי שישי בערב ממש בתחילת שנות ה80.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141455
יש גם פרודיה אדירה של רויטל עמית מאותה תקופה
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141493
כן, זוכרים. גם אז, אגב, היו רבים שקטלו את שרה'לה שרון, עד כדי כך שהיא ציטטה את "כלום לא יפחידנו" בנוגע להאשמות כלפיה ("רידוד תרבותי"?).

גם היום יש חוגים שיושבים בפאב גנקי ומעבירים כך את זמנם, ועדות לכך אפשר למצוא בשני טורים לפחות של יאיר לפיד, משתתף פעיל.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141513
נראה לי שהתופעה התחילה עוד לפני "חומת מגן", עם פרוץ אינתיפאדת אל-אקצא. באותו זמן התחושה הציבורית היתה שאנחנו חוזרים למצב הלחימה ברחבי הארץ כמו ב48 (תוך כדי התעלמות מכך שהכיבוש משחק כאן תפקיד מכריע), והתחילה ההתרפקות על כל מה שקשור לעבר הישראלי. בנוסף, בגלל המצב המדיני-בטחוני והכלכלי-חברתי, יש הרגשה שלא הולכים לשום מקום בעתיד (בהיפוך לאופטימיות היחסית של שנות אוסלו) ומכאן הנטייה לברוח לעבר טוב יותר כביכול.
על רקע זה ניתן להבין את הפופולריות של השירה בציבור, תוכניתו של יהורם גאון וגירסאות הכיסוי.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 142240
אני אגלה לך סוד: גם אז הכיבוש שיחק תפקיד מכריע.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 142866
ולכן הגיע הזמן לסיים אותו.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 142970
אז אני מבין שאתה עולה על הספינה הבאה חזרה לאירופה, כובש ציוני אכזר שכמותך?
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 142998
רק לאחר חורבן בית שלישי, שיבוא אם לא יסתיים הכיבוש.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 143011
אני חושב שכבר נחרבו יותר משלושה בתים במהלך יותר מיובל למדינת ישראל.
על איזו "תופעה" בדיוק אתם שואלים? 141416
אכן, שמועות בנושא הגיעו עד לגולה הרחוקה, ואף שמעתי שקיים ארגון יהודי המארגן ערבי שב"צ ליהודי ניו-יורק. אם לכך התכוונה המערכת, אולי כדאי לנסח מחדש את הסקר?
אני סתם לא הבנתי את השאלה. 141432
אני מניחה שהכוונה הייתה לאזור היהורםגאון-השלושרים-שלישייתגשרהירקון-להקותהנחל-נעמישמר וכאלה, אבל... האם שלמהארצי-גידיגוב-תמוז-סיהיימן-שלוםחנוך-טיפקס-אריקאיינשטין-מרגליתצנעני-ריטה-
כנסייתהשכל-אריאלהורוביץ-והכאלה ,
הם לא שירה ארצישראלית?
אז אני מסכימה (וגם אמרתי את זה פעם בדיון ישן נושן) עם ההוא שם שאמר שאוהב את השירים ולא את התופעה (כי אם אני מתממת קצת פחות אז כן הבנתי את השאלה, אבל היא נותרה מעצבנת בעיני), אבל לא בדיוק. עוד לפני שזה היה נורא מגניב לשמוע שירים עתיקים של נעמי שמר וכאלה, הייתי נהנית מהם‏1. שירה בציבור ‏2 אהבתי מאז ומתמיד, אבל...
מהרעיון של "ערבי השירה בציבור הסופר מגניבים" בעיקר השתעשעתי. לא שטרחתי להגיע לאחד מהם אבל אני בהחלט מצליחה להבין את האנרגיות שיכולות להיות בהם. את העובדה שכל תוכנית שנייה בכל ערוץ ישראלי כללה זיופים ברמה כזו או אחרת, די תעבתי, וכמו כל דבר, נמאס לי שהופכים משהו שאני אוהבת לתופעה.

1במיוחד בנקיונות עצבניים לפסח, ובסוכות. לא יודעת למה. ככה.
2במיוחד כשהיא הייתה מעורבת עם גיטרה, ומדבר. או לפחות שלושה עצים, או חוף ים.
לא שירה ארצישראלית כי אם 141462
שירי ארץ ישראל. ההגדרה מדויקת למדי (בהתחשב במגבלות הז'אנר).
ושירה בציבור היא תועבה שאין כדוגמתה על פני האדמה.
לא שירה ארצישראלית כי אם 141477
למה "תועבה שאין כדוגמתה על פני האדמה"? כאילו, גם לי בא להקיא מזה, אבל זה יותר עניין של אסוציציות. מה מפריע לך?
נו, 141487
אם ההגדרה כל כך מדוייקת, אתה מוזמן להגדיר (בהתחשב במגבלות הז'אנר).
בבקשה.
נו, 141539
שירי ארץ ישראל (הטובה והיפה, יאמרו המהדרין) הם אותם שירי הוי כמה טוב ונפלא פה בארץ ישראל עם שושנה שושנה שושנה. יצירה שהיא ברובה לאומית ולא אישית, אבל בלי מסר פוליטי, חוץ אולי מאשר "מה, לא טוב לכם פה? איך יכול להיות?!".
כל הזמרים שאת מנית עושים מוזיקה ישראלית (או עברית), ולא מוזיקה ארצישראלית, ובטח שלא שירי ארץ ישראל.
למה? 141541
למה? 261104
אני אוהב מאוד את שירי ארץ ישראל
נו, 141559
ההגדרה שלך מצמצמת מאוד, ולו הייתי משתמש בה כשהצבעתי, הייתי עונה "לא כל כך אוהב" (ולא "די אוהב: שומע לפעמים תוכניות ברדיו או בטלוויזיה"). למעשה אני לא מצליח לחשוב על הרבה שירים שעונים להגדרה שלך. הנה כמה כאלה ש*לא*:
- רוב רובם של שירי נעמי שמר (שהם שירים אישיים, גם אם חלקם "הולאמו" בדיעבד): "אמצע התמוז", "על הדבש ועל העוקץ", "סימן שעוד לא הגענו" (בעצם אני מתקשה להזכר בשיר אחד של נעמי שמר שכן עונה על ההגדרה. אולי "ירושלים של זהב", בדוחק).

- כל השירים הרוסיים (שפופולריים מאד, כך שמעתי, לשירה בציבור): קטיושקה, תכול המטפחת, וכו' - שאין בינם ובין ארץ ישראל דבר וחצי דבר (לבד מהפופולריות שלהם בארץ בתקופה מסויימת - שנות העשרים והשלושים כמדומני).

- שירי יום-הזכרון לדורותיהם, שיש בחלקם בהחלט ממד לאומי, אבל שום דבר שמתקרב ל-"הוי כמה טוב ונפלא פה בארץ ישראל".

בקיצור, חוץ מ"ארץ, ארץ, ארץ", "מי יבנה יבנה בית בתל-אביב", ו-"באה מנוחה ליגע" (את שלושתם אינני אוהב במיוחד), אני מתקשה להזכר בשירים שעונים להגדרה שלך.
באה מנוחה ליגע? 141577
אתה יכול להוריד אותו מהרשימה:

"מי ירה ומי זה שם נפל
בין בית אלפא לנהלל"

אולי אלו ניצנים מוקדמים של שירת יום הזכרון, בכל אופן זה לא שיר על איזה כיף בארץ.
באה מנוחה ליגע? 400421
וגם ''הוי ארצי מולדתי'', שכל כולו איך הארץ במצב זיפת.
תועבה שאין כדוגמתה ?! 141546
"ושירה בציבור היא תועבה שאין כדוגמתה על פני האדמה."

ומה עם הפריטים הבאים:
- ילד קט היוצא את ביתו ועולה על מוקש
- תמונת תקריב על פניה של גאולה כהן
- חתולי נמר עיוורים הנאכלים ע"י נחש
- ניסוי שני התינוקות של דובי
- תמונת עירום של שאול יהלום
- שירים מזרחיים
תועבה שאין כדוגמתה ?! 141551
או, איזה משחק כיף. אפשר גם?

-נהגי מוניות שלא מוכנים להפעיל מונה
-אנשים שצועקים בפלאפון בבית-קפה
-תה בטעם של קפה
-מחזירים בתשובה
-ג'ינס לבנים
141553
ג'ינס לבנים? למה?
ג'ינס 141554
White Jeans ולא Men's Jeans
ג'ינס 141556
הבנתי. עדיין, למה?
ג'ינס 141557
פשוט תועבה. ככה זה תועבות, לא צריך להסביר, הן פשוט כאלה.
או כמו שכתב טשרניחובסקי (לחן: צ. פיק) 141598
What reason do you need to be shot?

דברים בשם אומרם 142825
זה יותר
"What reason do you need to be shown"
(http://www.csn.ul.ie/~mel/hobbies/guitar/i_dont_like...)

כמו כן, את "ארצנו הקטנטונת" הנ"ל ניתן למצוא ב http://www.lizard.co.il/~moran/004/01/046.htm.

יש שם גם ביצוע מידי של הלחן.
_____
Epophides is back in town
האמנם זהו אומרם? 142880
1. חבר'ה שמעלים שירים לרשת מתוך שמיעה, אינם ממש סמכות. רוצה דוגמא?
2. במהלך החג ובמוצאו (ימים ג',ד' השבוע), גדולף שר את השיר פעמיים בערוץ 33 (בקונצרט, ובמחווה של מונטי וחברים). האזנה זהירה מגלה שהוא אינו טורח להכניס עיצור בתום החיקוי השועלי, אבל ממשיך מיד אחר כך ב-Tell me... כך שהמילה הקרובה ביותר היא...
3. What reason do you need to be shot הרבה יותר קרוב ברוחו ל-What reason do you need to die שבבית האחרון.
4. מבין כל האפשרויות שהועלו, shot היא עדיין המוצלחת ביותר. אם זו לא היתה הכוונה המקורית, זה הזמן לתקן.
5. מה לעשות? ככה טשרניחובסקי כתב במקור.
אכן 142886
1) אכן כך. בד"כ אני מוציא מילים ואקורדים מhttp://www.harmony-central.com/Guitar/tab.html , שמכיל לעיתים מספר גרסאות. הפעם שכחתי, אולי עקב יָעֶפֶת ‏1.
3) אכן, הרוח אכן נשמרת, אך אני כיוונתי לבשר.
4) אכן, גם אני איני מייחס חשיבות מיוחדת למקור. לא כך לגבי האמת.
5) אתה בטוח? נראה לי שאם הדוקטור שאול היה חי היום הוא היה מתהפך בקיברו.

1 jet lag
אני סתם לא הבנתי את השאלה. 400420
שלמה ארצי המוקדם‏1 הוא אכן שירי ארץ ישראל.

1 שהוא גם השלמה ארצי המוצלח, בעיני.
לי נראה שהמערכת התכוונה 141695
לשירים של שירה בציבור, כלומר שירים שמוצאם מהגלות או לפחות עד שנות ה- 60. במלים אחרות, לפני שהחלו הרוק והפופ בישראל.
אני רציתי לבחור 'אוהב למדי אבל מתעב את התופעה', ולכן בחרתי באופציה האחרונה שהיא הכי קרובה.
מדובר על שירים יפים מאוד (דווקא הפחות מוכרים מביניהם הם היותר יפים) שחלקם, אבוי לעוונותיי, נחשפתי דווקא דרך גרסאות הכיסוי, ואז הכרתי את המקור.
יופי. עכשיו סקר חדש. 144273
אין כמו השירים הישנים שהיתה פעם ארץ ישראל היפה 212573
אני מאוד אוהב את השירים לפחות של שנות השישים והשבעים .
עם יהורם גאון חווה אריק הירקון ועוד .
חבל לא מחזירים את הנוסטלגיה לטלוויזיה וכך הישראלים הצעירים היו מתחברים יותר
אין כמו השירים הישנים שהיתה פעם ארץ ישראל היפה 212603
ערוץ 33, כל לילה בחצות וחצי.
400346
יש שירים יפים אבל השירים של שנות השישים והשיבעים זה משהו מיוחד ולא כל אחד יבין מה אני ביכלל כותב רק מי שמחובר למולדת כמו שורש לעץ יבין את זה
מתה על שירים ישראליים 267836
שירים ישראליים זה השירים הכי יפים ונכונים מי שלא אוהב שירים ישראליים לא מבין במוזיקה!!!
מאמר מקיף על תולדות הפיזמונים העבריים 287498
אפשר למצוא כאן :
אין יותר חזון בפיזמונים ? על הפיזמון העברי לדורותיו
על תולדות הפיזמונים
מאגר מידע על הז'אנר שאינו קיים 287499
יותר של פיזמונים תנכיים ובלדות היסטוריות יש כאן :

350924
אין לי ארץ אחרת-מקסים. תמיד מפלט למצב המעונן
שירה בציבור בליוי גיטרה כינור ומפוחית 404392
שירי ארץ ישראל הישנה והטובה
שירה בציבור בליוי גיטרה כינור ומפוחית 404394
סעיף ג'.
מה דעתך על זמר עברי 598009
אני עוקב מזה שנים ולומד הרבה מן השירים העבריים בארץ.זמר עברי הוא דבר שאין לו לו תחליף
מן השירים למדו רבים היסטוריה של ארץ והיכרות עם נושאים שלא ידעו קודם.
טוב שיש בארץ כיום תיעוד לנושא.מאת מנה עזרא
שירי ארץ ישראל ישנים חדשים 610697
אוהב מאוד שירי ארץ ישראל ....תמיד שומע מתענג ושר

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה לסקר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים