|
האם חזון הרכב האוטונומי אכן מבטיח יותר שיתוף בכלי רכב והפחתת הגודש בכבישים, או שמא להפך?
|
|
חברה וכלכלה • המערכת • שבת, 8/4/2017, 20:54 |
|
כאשר מציגים את חזון המכונית האוטונומית, מקובל להציג אותו ככזה שיגביר מאוד שיתוף במכוניות, וכך יקל על מצוקת הצפיפות בכבישים והחנייה.
אך האם יש בסיס להנחה הזו? אריאל נוימן, חוקר מ-MIT, מציג בראיון ב-TheMarker תחזית קודרת בהרבה. הוא מציג תסריט לפיו המכונית האוטונומית דווקא תגרום לריבוי מכוניות פרטיות, לריבוי נסיעות, ולהעמסת הכבישים והחניות אף יותר.
בתסריט שהוא מציג, משפחה אמריקאית טיפוסית הגרה בפרוורים תחזיק מכונית אוטונומית לכל בן משפחה מגיל 12 – אחת לכל הורה (כמו היום) כדי להגיע לעבודה, אחת שתיקח את הילד לבית ספר ולחוגים, ובנוסף לכך אחת שתסיע את העוזרת ותעשה שליחויות, ואחת נוספת רזרבית.
לדברי נוימן, לא ברור מדוע חושבים בכלל שהיותו של הרכב אוטונומי תעודד אנשים לוותר על הנוחות והפרטיות שבמכונית משלהם, פרט אולי למשאלות לב של יזמי מכוניות כאלו. הוא מציג תמריץ הפוך וברור מאוד: אם עד כה לא היה טעם להחזיק יותר מכוניות למשק בית ממספר הנהגים, הרי שהמכונית האוטונומית מבטלת את המגבלה הזו. לא רק מספר המכוניות יגדל, גם כמות הנסיעות, כיוון שהיום יש תמריץ חזק לאחד נסיעות – למשל, לקחת ילדים לבית הספר בדרך לעבודה, ולעשות קניות בדרך חזרה. מכונית אוטונומית לכל בן בית, ולצורך שליחויות, תעניק יותר גמישות ואנשים יקפצו על כך. כמו כן, אם הנוסע במכונית עוצר בעיר לסידור קצר, יהיה קל יותר למכונית להמתין תוך נסיעה בסיבובים מאשר לחנות.
נוימן צופה גם שהמכוניות האוטונומיות תהיינה זולות יותר מהמכוניות של היום, כיוון שהבטיחות הגבוהה בהרבה שלהן (ההבטחה המרכזית בחזון האוטונומי) תביא לכך שלא יהיה צורך בהשקעות הגבוהות שנעשות במכוניות היום עבור בטיחות הנוסעים. כך יתאפשר ליותר משקי בית ריבוי מכוניות.
מוסכם שכשמרבית כלי הרכב יהיו אוטונומיים קיבולת הכבישים תגדל, מכיוון שהם נזקקים לפחות שמירת מרחק (ועוד כמה פרמטרים של חיסכון המוזכרים בראיון), אך הדבר לא יפצה על גידול של פי שניים ויותר במספר המכוניות ובנסועה.
כמו רבים, נוימן רואה בהגדלת הצפיפות תוצאה רעה לכולם. לכן הוא קורא לאזן את התמריצים באמצעות רגולציה – לדוגמה, אגרת גודש, ייקור חניה, ואף איסור על נסיעה של רכב ריק.
|
קישורים
|
|
|