|
||||
|
||||
הרעיון המוצע בכתבה של גידול שיבוטים במיוחד על מנת להוציא מהם איברים להשתלה בחולים סופניים , נראה לי מאוד. המצב בשוק האיברים הוא כיום חמור ביותר (מולי נמצא עכשיו עיתון הארץ שמספר על רופא בכיר שנפטר שכן , אפילו הוא עם כל קשריו לא מצא אבר להשתלה ) ויש אנשים שממצוקה כלכלית מוכרים איברים , ויש אפילו ''שוק שחור '' בתחום זה. ייתכן מאוד ששיבוטים שישמשו כמקור לאיברים הוא הפיתרון. |
|
||||
|
||||
האם משובט לא חש?.. אם יחתכו אותו, האם לא ייזוב דם? ובעברית: האם אתה אכן מתכוון לשבט כדי לכרות פה לב, שם לבלב.. אפשר אולי לפתח ליצור לכל ילוד עובר מוקפא, מעין מחסן איברים בפוטנציה?!.. די מזעזע, לדעתי. |
|
||||
|
||||
למה, בעצם? אם יצליחו ליצור "אדם מלאכותי" ללא מוח, מה רע? |
|
||||
|
||||
למה אוי ואבוי ? התגובה שלך מזכירה לי את התגובה של אחייני בסרט העולם האבוד שצהל משמחה בכל פעם שהדינוזאור דרך על גיבור אחר אבל הזדעזע כאשר נהרג כלב. ולעצם העניין , אני חושב שחייהם ובריאותם של בני אדם הם חשובים לעין ערוך מאלה של יצורים מלאכותיים שנוצרו באמצעים מלאכותיים ובמעבדה. אם אני אדע שאיבר מלאכותי משיבוט יכול להציל את חייה של אימי ושאי אפשר להשיג איבר זה בכל דרך אחרת , כי אז מצידי שיעשו כל מה שידרש כדי להשיג את האיבר . |
|
||||
|
||||
השאלה היא לא "איך" נוצר אלא "מה" נוצר, ובמילים אחרות - מודעות. אחיך לא יאהב את השיטה העדיפה, שנמצאת כבר כיום בפיתוח: גידול אברים אנושיים בבעלי חיים. ליהדות ספציפית תהיה בעיה עם זה, כי החיה הכי מתאימה לסיפור היא החזיר. |
|
||||
|
||||
אני באמת לא מבין מה הבעיה עם חזיר , מלבד זאת שהוא לא מעלה גירה ולכן אינו כשר לאכילה. הסיבה שהחזיר נתפס כסמל התועבה היא בפרשני התנ"ך שציינו שהחזיר נוהג להתפלש על גבו ולהבליט את טלפיו וכך הוא עלול להטעות ולגרום למישהו לחשוב שהוא כשר זאת מכיוון שהוא עונה על 2 קריטריונים של כשרות- מפריס פרסה ושוסע שסע. זהו הסיפור העגום על החזיר. מבחינה הלכתית אין הבדל בין חזיר לארנבת לדוגמא- לעניין מאכל. כך שאני לא מבין איזו בעיה יש בהשתלת איברים מחזיר. אשמח אם מישהו יאיר את עיני בקושיה זו. |
|
||||
|
||||
הכוונה היא לא לשיבוט אנשים, על מנת לחרוש את אבריהם הפנימיים - אלא לשיבוט של איברים בודדים, מחוץ לגוף חי. |
|
||||
|
||||
התשובה שלך קצת יותר ברורה לי מהקודמות :-) בכל אופן, כרגע לא שמעתי על זה שזה אפשרי. ולדוד אלחנתי: כל שאני יכולה לאמר - אם לקחת מאדם איברים "ולא איכפת בדיוק מאיפה" מה עוצר לקיחת איברים מסתם אנשים?.. (ומה כל העניין עם גלמים נטולי מוחות. הדמיון עשיר, אבל איפה פה המציאות?) אם אפשר לשבט איברים, הרי שזה פותר גם בעיות של דחית שתל. |
|
||||
|
||||
הנה הציטוט אליו אתה מתייחס, בכתבה של חיים שדמי תחת הכותרת "אפילו פרופ' מורג חיפש כליה בחו"ל". עמוס כנף, יו"ר העמותה לחולי כליה ומושתלים: "אם רופא כמוהו, על כל קשריו, נאלץ לנסוע לחו"ל, מצבנו במדינה גרוע ביותר". זה שמצבנו גרוע מבחינת מצאי איברים להשתלה, זה נכון וידוע. אבל הניסוח הזה של עמוס כנף הקפיץ אותי חזק, ובעצם גם הכותרת היא דוחה. מר כנף רואה כמובן מאליו שרופא בכיר ינצל את קשריו כדי להשיג עדיפות בקבלת כליה, שלא על-פי הקריטריונים האובייקטיביים. והרי קל לדמיין ידיעה זועמת תחת הכותרת "פרופ' מורג זכה לכליה בזכות קשריו". יתרה מכך, אם הוא מסיק מהמקרה על מצבנו כמדינה, הרי שהוא בעצם טוען שפרופ' מורג אכן ניסה לקבל כליה שלא כצדק, או לפחות היה עושה זאת לו היתה כליה מתאימה נמצאת. אני לא מיתמם: במציאות נקל להאמין שרופא ינצל קשרים בנסיבות כאלו. ומי יודע, אולי אפילו פרופ' מורג ניסה זאת. ואולי אפילו המערכת (המקצה איברים) שיתפה פעולה, ורק העדרה של כליה מתאימה במשך השנים מנע זאת. אלא שכל אלו הם האשמות לא קלות. אין להעלות אותם סתם, ובוודאי שאין להציג אותם כדבר מקובל, ואף ראוי. הייתי יכול לנסח טענה אחרת: אם רופא כמוהו, על כל קשריו, נאלץ לנסוע לחו"ל, אז אחד מהשלושה: או שהוא ביש-מזל ביותר, או שהוא אדם מוסרי למופת, או שמצבנו (המוסרי) במדינה הוא נפלא. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |