|
||||
|
||||
מה שאנשים לא מבינים זה שהמערכת הקיימת מקטינה ואף מונעת אינפלציה לא (רק) בגלל שאנשים יכולים להשוות מחירים, לא (רק) בגלל שקשה יותר לרמות, אלא משום שיש עלות לעצם שינוי המחיר. וזה משמעותי מאוד לבעלי חנויות. כולם חושבים על סופרמרקטים, שם אפשר להעלות את מחיר היוגורט בקלות יחסית כי מחר-מחרתיים כל מלאי היוגורט יתחלף, אבל יש חנויות שבהם מוצרים נמצאים על המדף זמן רב בהרבה. אם כל עדכון מחיר עולה כסף (זמן עובדים), החנות לא ממהרת להעלות מחירים. וזה עוזר להקטין אינפלציה. לגבי השאלה שנשאלה כאן, כן, החוק הקיים נאכף. לא בצורה מושלמת כמובן, אבל דיברתי עם בעל חנות שחטף קנסות באלפי שקלים בגלל שלא הספיק לתייג במחיר מוצרים (להגנתו - מוצרי בית-ספר שקיבל בסוף אוגוסט והציג למכירה במהירות, העובדים לא הספיקו לסמן את כל המחירים). אם תהיה התפרצות אינפלציונית, השרה היקרה תואשם בכך גם אם זה לחלוטין לא תהיה אשמתה. מהלך לא חכם. |
|
||||
|
||||
ברשותך, כמה תהיות: 1. האם שינוי מחיר הוא רמאות1? 2. האין המערכת הקיימת, ומהסיבות שהזכרת, מונעת גם הורדת מחירים? 3. בהנחה שמותר לשים שלט ״מבצע״ המציין מחיר נמוך יותר, האין זה מעודד את החנוונים לבחור מראש מחיר ״גבוה מדי2״ בידיעה שקל להוזיל, אבל קשה לייקר? ____ 1. מבחינת דיני חוזים, למיטב הבנתי המוגבלת, המרכול נוהג להציע את מרכולתו במחיר מסויים והקונה בוחר אם לקבל את הצעתו (offeree - offeror relationship). אנחנו חיים במדינה חפשית, ברוך השם (עד רמת המוצרים שבפיקוח. אבל זה כבר שייך לסיפור אחר). 2. מחיר ״גבוה מדי״ הוא מחיר בו החנווני מסתכן בכך שהרווח העודף לא יפצה אותו על הירידה במכירות. היכולת גם לייקר, ולא רק להוזיל, תאפשר לו לקבוע מראש מחיר סביר יותר (לטעמו) בידיעה שיוכל לתקן גם אם יגלה שטעה כלפי מטה. |
|
||||
|
||||
לא מי ששאלת, אבל תשובות: 1. בתנאים מסוימים, כן. לא סתם ההצעה כוללת גם איסור על סופר לבצע עדכון מחירים במהלך היום1. דרכים נוספות לרמות: שלט שלא ברור לאיזה מדף הוא מתייחס, מוצרים שנמצאים במדף לא נכון, מוצרים דומים במדף אחד עם מחירים שונים וכו'. וזה מבלי לדבר על טעויות בסינכרון בין המחיר בקופה למחיר על השלט (ש-אני מוכן להתערב-כמעט תמיד יהיו לטובת הקמעונאי) והטרחה הנדרשת לתיקון הטעות (כי עכשיו לא יהיה מספיק להגיע לקופה הראשית עם המוצר והחשבונית, אלא יהיה צריך לגרור את הקופאית למדף). החוק שמחייב תווית מחיר על כל פריט עבר ב-98', והוא חוקק בדיוק בגלל שטיקים כאלה. 2. כן, רק שמחירים נוטים לעלות ולא לרדת (אניפלציה...) 3א. עד כמה שאני זוכר, החוק לא מאפשר להחזיק מוצרים ב"מבצע תמידי" (פרט למבצעי כמות). 3ב. עליות מחירים לרוב מתרחשות ב-increments של אחוזים בודדים. מה המוכר יעשה? יחזיק מוצר במחיר מבצע של 50% ואז יקטין את המבצע ל-49%, אז ל-48% וכו'? 3ג. בהינתן "מבצע תמידי", הצרכנים בורחים אפילו אם מבטלים את ה"מבצע" ומורידים את מחיר הבסיס כך שהמחיר בפועל נותר ללא שינוי2. ביטול "מבצע תמידי" עם עליה בפועל של המחיר יתקבל יותר גרוע מאשר עליית מחירים, מה שכנראה יקזז על כל חיסכון שנוצר לחנות כי היא לא תצטרך להדביק תוויות חדשות. 3ד. כנראה שלא כי עובדה שזה לא מה שקורה כיום. ________ 1 מבחינת דיני החוזים, קבלת ההצעה מתרחשת כשהמוצר עבר לסל הקניות, אבל לקונה יש זכות לצאת מהעסקה כל עוד המוצר לא עבר בקופה (כל עוד ניתן להחזיר את המוצר למדף). 2 https://www.priceintelligently.com/blog/bid/152018/le... בקצרה: חנות כלבו גדולה בארה"ב החליטה להפסיק עם מבצעים ועידכנה את כל מחירי הבסיס שלה למחיר האמיתי. זה גרר ירידה של 20% במכירות. |
|
||||
|
||||
בנוסף, יש פוטנציאל לסינרגיה עם רפורמת שקיפות המחירים שעברה לפני כשנתיים. במסגרת הרפורמה, כל קמעוני מזון גדול מחויב לפרסם קובץ מתעדכן עם מחיר של כל מוצר ומוצר שנמכר אצלו. כמובן שההסבר מיותר, כי כולנו הרי מכירים את הרפורמה לעומק ומשתמשים בקבצים על מנת לבצע השוואת מחירים ולבחור את הסופר עם סל הקניות המשתלם ביותר (במיוחד שהם מפורסמים בפורמט GZ, הניתן לקריאה באמצעות שלל תוכנות פופולריות שגם ככה מותקנות כמעט בכל מחשב). אבל מה שפחות ידוע הוא שגם הקמעונאים הגדולים עושים שימוש בקבצים האלה כדי לבצע השוואת מחירים מהירה של כל המלאי שלהם. אם תהיה להם מערכת שיכולה לעדכן מחיר בזמן אמת, הדרך קצרה לתיאום מחירים מלא. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |