|
||||
|
||||
במאמר מוזכרת "קהילת חובבי האירוויזיון, שבמידה רבה מזוהה עם הקהילה הגאה". מתי התחיל הזיהוי הזה? למיטב זכרוני, בזמן הזכיות של ישראל בשנות השבעים הוא עדיין לא התקיים, אבל אולי הייתי ילד קטן מדי בשביל להבחין. מישהו יודע? |
|
||||
|
||||
www.havana.org.il/downloads/maor2015 עמוד 9 פרק ג'- תת-התרבות הגאה בישראל והאירוויזיון
|
|
||||
|
||||
לפי זה: עבור הישראלים הזיהוי החל בשנת 1998, אבל אין תשובה לשאלה על הקהילה העולמית (או האירופית). |
|
||||
|
||||
תודה, אבל אני לא רואה שם תשובה מלאה לשאלה. ידעתי שב''דיווה'' כבר היתה זיקה לקהילה הגאה, אבל השאלה היא מתי העסק התחיל, גם בארץ וגם בעולם. |
|
||||
|
||||
אולי זה קשור ל"אבבא" וווטרלו (1974). הפופ הסינתטי, התלבושות, הנוצצים וכן גם הלהקה עצמה היא אייקון של המגזר. אאל"ט הלהקה התפרסמה לאחר שזכתה באירוויזיון. |
|
||||
|
||||
הלהקה אמנם התפרסמה אז, אבל לא מן הנמנע שהפכה לאייקון גייאי שנים אחר כך. גם לי לא זכור משנות הזכייה של ישראל שהיו כחמש שנים אחרי אבבא, שהאירוויזיון היה מוטה קהילת הלהטב''ים. בארץ הוא היה במרכז המיינסטרים והקונצנזוס אז. |
|
||||
|
||||
נקודת ציון נוספת לצמצום הטווח: הסרט "פרסיליה מלכת המדבר" יצא ב-1994, ובו כבר מהווים השירים של "אבבא" את עמודי התווך של מופע הדראג של שלושת הדמויות הראשיות, שאין לטעות בהשתייכותם לקהילה הגאה ל(שלל1) גווניה. מכאן סביר להסיק שאם הסרט לא התחיל את התופעה, הוא מן הסתם כבר מייצג אותה במלוא עוזה. 1 מהסרטים היותר צבעוניים וכיפיים שיש, מומלץ בחום. |
|
||||
|
||||
בדיוק חשבתי גם אני על הסרט הזה! אז השירים של "אבבא" כבר היו קמפיים ב-1994, אבל אני לא רואה איך זה עוזר לנו לצמצם את הטווח - השאלה הרי היתה על האירוויזיון. |
|
||||
|
||||
אני מסכים עם הפונז. זה אומר שזה קרה איפשהו בין 1974 ל-1994. זה מתאים גם למה שכתבת על בני נוער שצפו באירוויזיון בשנות ה-70. הזוית הישראלית היא כרגיל משענת קנה רצוץ. צריך לזכור כי בשנים המדוברות הקהילה הלהט"בית בישראל היתה חלשה מאוד (יותר מדוייק שקופה). שנה-שנתיים לאחר "ווטרלו" ניסה הרמטכ"ל להדיח את דן שומרון מתפקידו על סמך שמועות הומוסקסואליות. פשוט, הנראות של הלהט"בים בחברה הישראלית לא היתה קיימת אז. |
|
||||
|
||||
ניטפוק קטן: "ווטרלו" הוא מ-1974, ולפי מה שאני קורא כאן, פרשת השמועות על דן שומרון התחילה ב-1980 או 1981 (והגיעה לשיאה ב-1987), כלומר היו ביניהם יותר מ"שנה-שנתיים". |
|
||||
|
||||
וכבר ב־1987 (לפני שינוי החוק ב־1988) היה בצה״ל אלוף משנה הומוסקסואל מוצהר (לפחות בפועל). |
|
||||
|
||||
קודם כל אתה צודק. העניין התפוצץ ב-1987, כאשר הרמטכ"ל משה לוי דרש חקירה בטחונית בעניין, כדי לסכל את מינוי יורשו דן שומרון. הטעות שלי נבעה מכך שזכרתי ששומרון היה הרמטכ"ל בזמן מבצע יונתן (למעשה הוא היה רק מפקד המבצע). בהזדמנות זאת כדאי לציין לשבח את כל המנטפקים לדורותיהם. לכאורה, יכלתי לטעון כי שורשי הפרשה יורדים אפילו עד שנת 1973 (מינויו של ד"ר דורון מייזל ז"ל לרופא חטיבתי ואח"כ לרופא פיקוד דרום), אבל למעשה דוקא קביעת רגע השיא ל-1987, חושפת את שורשי הפרשה האמיתיים. הדעות הקדומות על הומוסקסואלים רווחו בקרב הזן הפחות מפותח של הישראלי ומשם עשו דרכם גם אל אנשים בעלי השפעה שהיו מקורבים לזן הזה (רפול ומשה לוי). אצל רוב בעלי ההשפעה בצה"ל ובמשרד הביטחון כל העניין כולו היה עניין של מריבות על משרות, קידומים ומינויים מתחילתו ועד סופו. ללמדך שמי שבונה על פטריוטיזם ואהבת המולדת משול למי שבונה מצודת בטון על אדמת ביצה. נראה לי שהפונז קלע למטרה באזכור של "פריסיליה מלכת המדבר". יש כאן סיפור מעניין השוזר בין הסיפור הפנימי לחיצוני של קהילת הלהט"ב. המסע החיצוני להשגת שיוויון זכויות לקהילה שהחל בשנות ה-50 וזכה להצלחה בשנות ה-60, התנהל והוביל לפני מסע פנימי בקהילה של אימוץ אייקונים תרבותיים שיש להם תוקף גם מעבר לגבולות הקהילה. הבחירה באומני פופ מן הסוג המנצנץ לא היתה מקרית. מן הסתם אי אפשר להתקיים ובודאי שלא להתפרסם מהופעות לקהילה בלבד. אומני הקהילה הבולטים שלא נאלצו במקביל גם למחתר לגמרי (מלשון מחתרת) את שייכותם לקהילה היו מן הזן הקאמפי (כמו דראג קווינס), כמו לינדזי קאמפ וליברצ'ה והרבו להופיע במחזות זמר. אני חושב שהסרט האוסטרלי מ-1994 היה בבחינת פריצת דרך בינלאומית של אמני הקהילה אל הבימה הכללית. לכן אני חושב שהסרט המצליח היה בארץ בודאי, אבל אולי גם בחו"ל ראשיתו של הגל האירוויזיוני של תרבות הלהט"ב ולא שיאו. מעניין לציין שבפסקול של הסרט יש רק שיר אחד של אבבא (Mamma Mia) בזמן שדוקא לאמנים אחרים יש יותר משיר אחד. נראה שחברי הלהקה שמחים להתפרנס מן התמלוגים שהקהילה עוזרת להם לשרוד, אבל לא נראה לי שיש להם איזשהו מסר להט"בי ספציפי. אני חושב שמה שיצר את הקשר קהילה-פרסיליה-אירוויזיון היה בעיקר אפנת התלבושות והתסרוקות ואולי גם התיאטרליות של הרבה משירי אבבא שהתאימה אותם למחזות זמר. בהקשר הזה צריך כנראה להזכיר את המחזמר מאמא מיה מ-1999 שתרם לגל כנראה לא פחות מן הסרט פרסיליה. לסיכום, הייתי אומר שהתקופה בה נוצר הקשר הלהט"בי של האירוויזיון היא שנות ה-90. את הקשר הזה אפשר לתאר כך: זרעיו הונחו ב-1974, נבטו ב-1994 ופרחו ב-1999-2000. |
|
||||
|
||||
לפי מה שכתוב כאן זה התחיל על ידי מי שצפו בתחרות כילדים בשנות השישים והשבעים. |
|
||||
|
||||
תודה. המשפט (המעורפל משהו) הבא מהכתבה מדבר על שנות השמונים: Gay men had already been organizing viewing parties for years, when the first Eurovision fan clubs with close LGBT links began cropping up in the 1980s.
|
|
||||
|
||||
וגם פה מציינים את שנות השמונים: By the 1980s, Eurovision had already become the basis of a transnational fandom created largely, though not entirely, by gay men, celebrating the kitsch aesthetic to be found in many Eurovision performances as well as the diversity of European languages and musical cultures that the contest has contained.
|
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |