|
||||
|
||||
קודם כל אתה צודק. העניין התפוצץ ב-1987, כאשר הרמטכ"ל משה לוי דרש חקירה בטחונית בעניין, כדי לסכל את מינוי יורשו דן שומרון. הטעות שלי נבעה מכך שזכרתי ששומרון היה הרמטכ"ל בזמן מבצע יונתן (למעשה הוא היה רק מפקד המבצע). בהזדמנות זאת כדאי לציין לשבח את כל המנטפקים לדורותיהם. לכאורה, יכלתי לטעון כי שורשי הפרשה יורדים אפילו עד שנת 1973 (מינויו של ד"ר דורון מייזל ז"ל לרופא חטיבתי ואח"כ לרופא פיקוד דרום), אבל למעשה דוקא קביעת רגע השיא ל-1987, חושפת את שורשי הפרשה האמיתיים. הדעות הקדומות על הומוסקסואלים רווחו בקרב הזן הפחות מפותח של הישראלי ומשם עשו דרכם גם אל אנשים בעלי השפעה שהיו מקורבים לזן הזה (רפול ומשה לוי). אצל רוב בעלי ההשפעה בצה"ל ובמשרד הביטחון כל העניין כולו היה עניין של מריבות על משרות, קידומים ומינויים מתחילתו ועד סופו. ללמדך שמי שבונה על פטריוטיזם ואהבת המולדת משול למי שבונה מצודת בטון על אדמת ביצה. נראה לי שהפונז קלע למטרה באזכור של "פריסיליה מלכת המדבר". יש כאן סיפור מעניין השוזר בין הסיפור הפנימי לחיצוני של קהילת הלהט"ב. המסע החיצוני להשגת שיוויון זכויות לקהילה שהחל בשנות ה-50 וזכה להצלחה בשנות ה-60, התנהל והוביל לפני מסע פנימי בקהילה של אימוץ אייקונים תרבותיים שיש להם תוקף גם מעבר לגבולות הקהילה. הבחירה באומני פופ מן הסוג המנצנץ לא היתה מקרית. מן הסתם אי אפשר להתקיים ובודאי שלא להתפרסם מהופעות לקהילה בלבד. אומני הקהילה הבולטים שלא נאלצו במקביל גם למחתר לגמרי (מלשון מחתרת) את שייכותם לקהילה היו מן הזן הקאמפי (כמו דראג קווינס), כמו לינדזי קאמפ וליברצ'ה והרבו להופיע במחזות זמר. אני חושב שהסרט האוסטרלי מ-1994 היה בבחינת פריצת דרך בינלאומית של אמני הקהילה אל הבימה הכללית. לכן אני חושב שהסרט המצליח היה בארץ בודאי, אבל אולי גם בחו"ל ראשיתו של הגל האירוויזיוני של תרבות הלהט"ב ולא שיאו. מעניין לציין שבפסקול של הסרט יש רק שיר אחד של אבבא (Mamma Mia) בזמן שדוקא לאמנים אחרים יש יותר משיר אחד. נראה שחברי הלהקה שמחים להתפרנס מן התמלוגים שהקהילה עוזרת להם לשרוד, אבל לא נראה לי שיש להם איזשהו מסר להט"בי ספציפי. אני חושב שמה שיצר את הקשר קהילה-פרסיליה-אירוויזיון היה בעיקר אפנת התלבושות והתסרוקות ואולי גם התיאטרליות של הרבה משירי אבבא שהתאימה אותם למחזות זמר. בהקשר הזה צריך כנראה להזכיר את המחזמר מאמא מיה מ-1999 שתרם לגל כנראה לא פחות מן הסרט פרסיליה. לסיכום, הייתי אומר שהתקופה בה נוצר הקשר הלהט"בי של האירוויזיון היא שנות ה-90. את הקשר הזה אפשר לתאר כך: זרעיו הונחו ב-1974, נבטו ב-1994 ופרחו ב-1999-2000. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |